Kitaran soittaminen

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 554
Itsekin tykkään tehdä omia biisejä mutta kun kausissa noi menee niin teen välillä coveria. Kyllä nekin treenistä menee kun täysin alusta asti ne tekee. Välillä onnistuu ja välillä ei. Tai sitten biisejä josta löytyy vain jotain partituuria, joutuu yhdistelemään eri juttuja, opettelemaan korvilla tms. Tai biisejä mitkä ei ole kitaramusaa jota joutuu funtsimaan eri tavalla. Noi C64 jutut on jänniä tehdä kanssa.

Kaikesta tuosta tekemisestä on ainoastaan hyötyä ollut.

Oispa vaan enemmän aikaa tehdä kun alkaa olla itseluottamus semmoinen että idean kun saa niin sen myös toteutan.

Tällä hetkellä työn alla nauhoitusten ohella Doricossa yksi oma biisi orkestraationa. Oisko semmoinen 30 päällekkäistä nuottiviivastoa. Ei hajuakaan mitä teen mutta toimii
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 830
Tykkään kyllä sinun tekemisestä ja monipuolisuudesta! Omien juttujen tekijät mieleen, vaikka on se kovereidenkin teko taitolajia jne.

Itse vuosikausia painin itseluottamuksen ja kesken jättämisen kanssa. Bändiaikoina herkempänä jäin vähän sivuun raavaiden ukkojen kanssa niin olin puhtaasti vain soittajana.

Viimeiset 4 vuotta olen etsinyt ja hahmottanut itseäni soittajana/säveltäjänä. Noin 60 biisiä tehtynä. Kaikki tärkeitä ja osa prosessia, vaikka kaikki ei enää nykykatseelle toimikaan. Tälläisessä on jo kyse laajemminkin oman persoonan kehityksestä mielestäni. Heijastuu elämässä myönteisesti eri osa-alueilla.

Tulevana vuonna muutamia projekteja muidenkin kanssa. Sävellykset olen jo tehnyt.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 303

Joskus aiemmin tänä vuonna ehkä kesän tienoilla demottelin kertalinttuun tollasen black metal biisin. Tuli tuossa äsken mieleen. Voisi olla hauska tehdä viimeisen päälle uudestaan, mutta pitäisi opetella koko biisi uusiksi, kun en muista yhtään.
Täähän oli oikein hyvä. Vähän tuollainen aavistuksen modernimpi meno kuin mitä useimmiten tulee kuunneltua, mutta se ei ole paha asia. Tai joku noissa vokaaleissa ja rummuissa toi Dimmun mieleen, mistä taas saattaa tulla sellainen moderni mielleyhtymä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 830
Täähän oli oikein hyvä. Vähän tuollainen aavistuksen modernimpi meno kuin mitä useimmiten tulee kuunneltua, mutta se ei ole paha asia. Tai joku noissa vokaaleissa ja rummuissa toi Dimmun mieleen, mistä taas saattaa tulla sellainen moderni mielleyhtymä.
Kiitos!

Koitan ensi vuonna saada kunnolla ulos tehtynä sellaista sinfonisempaa black metallia vanhan dimmun ym. hengessä. Se tuntuu sellaiselta, mitä aidosti koen tarpeeksi tehdä itseni takia. Nuorempana en saanut aikaiseksi.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 640
Treenaatko Markqq muutakin kuin covereita? Tässä esim. hyviä harjoituksia aloittelijoille ja edistyneemmillekin Joe Satriani - Guitar Secrets

Itse tykkään eniten noista arpeggioseteistä, practical ear trainingistä ja kromaattisesta lämmittelystä. Tuossa pdf:ssä on näköjään jotain häröä sivulla 8, pitäisi lukea
to embrace discipline, and above all, to play only what you want to play. I was once a student of Lennie Tristano's and I will never forget the experience.

For the exercise, set the metronome to 60. Using eight notes, play randomly anywhere and everywhere on the fretboard. Use downstrokes. You must keep this up
without stopping for approximately three minutes. As you play try to anticipate what each note will sound like. Do not play clichés or familiar patterns.
Think and play in free-form. No style, just notes. When you pass the three-minute mark, start singing the notes you are playing. You can use any one-syllable
sound you like. Keep this up for a few minutes or until you cannot continue further. This exercise is a strange and beautiful thing. I'm consistently impressed
with how it always makes me feel closer to the sound of music.

Thank you, Lennie Tristano.
Nopealla katsomisella ihan mielenkiintoisia juttuja tuollakin, mutta ite suosittelen kyllä lämpimästi noita Govanin Creative Guitar ykkös- ja kakkososaa. Niissä on mukana sormitukset ja yleensä tosi hyvä purku sille, mitä mikäkin tekniikka vaatii ja mitkä niiden sudenkuopat normaalisti on.

Googlella löytyy ilmaiseksi nuo Govanitkin.

---

Ja aikaisempaan keskusteluun, niin minä kyllä tykkään reenata ja soitella covereita / biisien mukana. Ihan turhaan minä istun pyörittelemässä tyhjää DAW:ia tuossa edessä, jos mitään ei oo tulossa päästä.

Muutenkin ihan mielen mukaan, että jos on semmoinen fiilis, että vois tulla jotain omaa pihalle, niin sitten koittaa nauhoittaa niitä. Jos kiinnostaa reenata jotain biisiä tai tekniikkaa, niin sitten sitä. Jossain muodossa jatkuu soittohommat ihan varmasti ensi vuonnakin ja ei näyttäis ainakaan tällä hetkellä siltä, etteikö alkuvuonnakin menis varmaan useampia tunteja viikossa kitara kourassa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 640
Jatkan vielä uuteen viestiin vähän näistä reenijutuista. Esim. noi economy- ja legatojutut jatkunee olemaan meikäläisellä tapetilla. Niillä saa ihan toisenlaista soundia, vähän semmosta sulavampaa ja kevyempää fraseerausta, kun ite on jotenkin aikaisemmin halunnu vaan pikata kaikki (alternatella).

Plus varmaan on vielä jotain jäykkyyksiä plekukädessä, mutta huomasin tuossa yhdessä kohtaa nauhoitellessa, että niitä osaa vähän jo "käskeä poiskin", ts. huomaa, kun alkaa käsi jäykistyyn ja osaa sit jollain tasolla palautella taas rennommaksi.

Sit on vielä noita kaikenlaisia pikkauskuvioita, joissa leviää vähän tekniikka, yleensä noita kielten sisällä pyöriviä kuvioita, jotka vähän sit rampauttaa tiettyjen juttujen soittamista ja puhtautta ja joiden kanssa riittäs kanssa työmaata.

Ja vaikka sitä ei opi enää samaa vauhtia kuin alle parikymppisenä, niin oppii kuitenkin, kun jaksaa vaan soittaa, niin kyllä tosiaan itellä on vielä ihan hyvin reenimotiakin, vaikka sit reenais vaan tätä koti- tai coversoittoa varten.

muoks. ja vielä yks muokkaus :D noi legatojutut ja vasemman käden voima vaikuttaa kyllä jeesaavan sit myös pikatun kaman kanssa ja synkronisaatiossa. Se ei välttämättä aina ole pikkauskädestä kiinni, kun jotkut pikatut jutut menee puuroksi, vaan voi olla myös tosta synkronisaatiosta kii.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
651
Kitarasoundeihin liittyen, kerroin jo aiemmin tästä pelkällä huonemikillä pöytälaatikkooni nauhoittamastani pätkästä. Uuden Vuoden alkajaisiksi olkaa hyvät:
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 830
Vuoden aloitin tilaamalla uuden audio interfacen. Toisen polven Scarlet 2i2 alkaa jotenkin tympimään niin tilasin Audientin iD14 mk2:sen. Paremmat liitännät ym. itselleni sopivammat jutut. Muutenkin välillä kiva uusia jotain, vaikka täysin pakkoa ei olisikaan juuri. Uusi kitara olisi myös tarkoitus tänä vuonna myöhemmin. Siinä onkin sitten oma savotta myös. Pitkään soitellut nykyisellä niin siihen kaipaa kyllä jo kunnon piristettä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 554
Itse en tule varmaan kuin pari plugaria ostelemaan mikäli "tarve" ja ale. Yhtään instrumenttia tai musarautaa ei tule tänäkään vuonna.

Pitäisi kyllä tietokone uusia kun alkaa tarttemaan lisää tehoja kaikkeen mitä tekee.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 640
Vuoden aloitin tilaamalla uuden audio interfacen. Toisen polven Scarlet 2i2 alkaa jotenkin tympimään niin tilasin Audientin iD14 mk2:sen. Paremmat liitännät ym. itselleni sopivammat jutut. Muutenkin välillä kiva uusia jotain, vaikka täysin pakkoa ei olisikaan juuri. Uusi kitara olisi myös tarkoitus tänä vuonna myöhemmin. Siinä onkin sitten oma savotta myös. Pitkään soitellut nykyisellä niin siihen kaipaa kyllä jo kunnon piristettä.
Eiköhän jonkinlainen kamaveivuu jatku itellä tulevanakin vuonna. Ei oo montaa viikkoa kun hommasin Dynaudion subin tohon monitorien kaveriksi ja paranti kyllä toistoa huomattavasti. Nostaa vaan fiilistäkin hemmetisti, kun toistuu myös <50hz kunnolla.

Maalis-toukokuussa tarvii lunastaa tuo Viitasaaren uus customi ja ei pääse mihinkään, että se RME:n audio interface houkuttelis. Jälkimmäinen syystä että noiden ajurit on juttujen perusteella luokkaa ei koskaan mitään ongelmaa, kun ilmeisesti Motun kanssa ei voi sanoa ihan samaa ja tuo kone kippailee puolisäännöllisesti (toinen syypää voi kai myös olla AMD:n ajurit) ja toisekseen sen Babyface Pron jälkeen ei tarvis enää miettiä mitään päivittämisiä. Kiinnostaa myös ihan puhtaasti sekin, onko noiden äänenlaadussa millaisia eroja, vaikka itekin pärjäis varmasti täysin jollain budjetti parin sisääntulon laitteella tuon Quad Cortexin kaverina.

Millainen kitara hakusassa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 830
Minulla on Kali Audion in5 studiomonitorit ja subbari kyllä himottaa myös. Olisi hauska päästä kokeilemaan ensin, että toimiiko minun huoneessa miten.

Prossuna on 5900x niin musiikin teko ei kyllä hyydy ihan helpolla sen puolesta.

Tuota Babyfacea itsekin toisinaan katsonut, mutta ei nyt rahkeet siihen ole. Pärjään tulevalla toki mainiosti.

Kitarasta ajatukset vaihtelee kyllä. Ei mitään v-malleja ym. vinkuroita. Siinä ajatuksena, että kerralla oikeasti hyvä eli liekkö se sinne tonnin kohdille/päälle saattaa mennä. Pitää tarkemmin tutkailla toki. Menee kesälle.


Joku tollanen himottaa pirusti. Pitää päästä kokeilemaan sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 554
Prossuna on 5900x niin musiikin teko ei kyllä hyydy ihan helpolla sen puolesta.
Joo siis perus musahommat tällaisenaan menee kevyesti ilman että mitään tarttee bounssailla yms.

Useimmiten projektissa ezdrummer 3, Modo Bass, 6-8 kitararaitaa kilkkeineen, 2-6 synaa ja sitten bussit ja x määrä plugaria siellä täällä.

7700k ja 16gb tällä hetkellä.

Sitten taas muussa mitä tekee, hiukan tökkii. Muistia sais olla 32 tai jopa 64gb ja samaan syssyyn vanhan raadon muutenkin uusisi.

Esim juurikin Doricolla huomaa nikotuksen kun enemmän tavaraa ruudulla. Samoin kun vektorigrafiikkaa teen AD:lla niin huomaa myös
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 640
Minulla on Kali Audion in5 studiomonitorit ja subbari kyllä himottaa myös. Olisi hauska päästä kokeilemaan ensin, että toimiiko minun huoneessa miten.
Mullon noiden 5" Genejen kaverina siis Dynaudion S9 ja tota voi kyllä ihan lämpimästi suositella. Tuo on pieni, menee silti alas, fiksut säädöt ja kattavat liitännät + tuo toistaa oikeasti hyvän kuuloista bassoa. Mullakin pieni ja todnäk suht vammainen huone, jonkun verran on toki bassoansaa ja akulevyä, mutta eka subi, jonka on saanu toimiinkin melkoisen hyvin. Genet niin perkuleen isoja, että niiden kanssa tulee jo het ongelmia, että mihin saa sijoitettua fiksusti.

Joku tollanen himottaa pirusti. Pitää päästä kokeilemaan sitten.
Hyviä pelejähän noi ilmeisesti. Henk. koht ehkä miettisin sitäkin, ettei tarvis kauhean montaa sataa lisää, niin sais muusikoiden netistä niitä vanhoja ESP-brändillä myytyjä lespauleja tai uudempia E-kakkosia käytettynä.

Itekin noita miettiny, mutta tosiaan tuo Manniska on vieny isoimmat halut uusien kitaroiden hamuamiselle, kun tuon tuosta aina vaan käteen nappaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 249
Tällä hetkellä omat treenit pyörii:
- Burstitreenei (downpicking, alternate picking, gallops)
- Coveritreenit ja näitähä riittää (jotta ei mee nykyää iha copy pastella, kaivan tabit Guitar Prohon ja yleensä muokkailen niitä mun sormitukseen paremmaksi, tai ylipäätää vähä muokkailen niitä fiiliksen mukaan)
- Sit mul on semmonen yhdeltä uudelta frendiltä saatu riffikurssi, jossa Guitar Prohon kirjotetaan sen kurssinmukaisien oppien perusteella omia riffejä. Tässä kokonaisuudeltaa ruetaan ymmärtää sit myös teoriaa pala palalta riffienrakennukseen liittyvästä näkökulmasta
- Sit sama frendi opetti mulle "1 3 4" tekniikan missä lähdetää improvisoimaan taustabiisin perusteella soittoa ABCDEFG minor asemilta (en tiiä selitinkö oikein, ko en minä mistää mitää tajua muutenkaa :D)

Näillä pärjää toistaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 249


Onpas muute aiva huikeaa tää Pain Remains biisitrilogia. Enpä Lorna Shoree ole juurikaa kuunnellut aikasemmin. Tänää ajattelin kuunnella ku lenkille lähdin, muutaman tutun innoittamana aikaisemmin. Kympin settiä. Täytyyhä se noita riffejä tuolta kaivella ja fiilistellä :D
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 830
Mullon noiden 5" Genejen kaverina siis Dynaudion S9 ja tota voi kyllä ihan lämpimästi suositella. Tuo on pieni, menee silti alas, fiksut säädöt ja kattavat liitännät + tuo toistaa oikeasti hyvän kuuloista bassoa. Mullakin pieni ja todnäk suht vammainen huone, jonkun verran on toki bassoansaa ja akulevyä, mutta eka subi, jonka on saanu toimiinkin melkoisen hyvin. Genet niin perkuleen isoja, että niiden kanssa tulee jo het ongelmia, että mihin saa sijoitettua fiksusti.


Hyviä pelejähän noi ilmeisesti. Henk. koht ehkä miettisin sitäkin, ettei tarvis kauhean montaa sataa lisää, niin sais muusikoiden netistä niitä vanhoja ESP-brändillä myytyjä lespauleja tai uudempia E-kakkosia käytettynä.

Itekin noita miettiny, mutta tosiaan tuo Manniska on vieny isoimmat halut uusien kitaroiden hamuamiselle, kun tuon tuosta aina vaan käteen nappaa.
Pitää mielessä tuo subi pitää. Katsoin alustavasti myös Kali Audion pienempää mallia.

Minulla on huone pieni myös. Ehkä 3,5m x 2,5m. Päädyssä kone ja nurkissa siinä itsetehdyt aika isot bassoansat. Koneen vastapäätä sitten vaatekomeroa, joista otin ovet pois. Kirjahyllyä täynnä kirjoja on ja pieni sohva. Mukavan tunnelmallinen soittohuone. Vielä parantelen toki viihtyvyyttä.

Jes, pitää käytetyt myös mielessä pitää!
 
Liittynyt
25.01.2023
Viestejä
54
Nopealla katsomisella ihan mielenkiintoisia juttuja tuollakin, mutta ite suosittelen kyllä lämpimästi noita Govanin Creative Guitar ykkös- ja kakkososaa. Niissä on mukana sormitukset ja yleensä tosi hyvä purku sille, mitä mikäkin tekniikka vaatii ja mitkä niiden sudenkuopat normaalisti on.

Googlella löytyy ilmaiseksi nuo Govanitkin.

---

Ja aikaisempaan keskusteluun, niin minä kyllä tykkään reenata ja soitella covereita / biisien mukana. Ihan turhaan minä istun pyörittelemässä tyhjää DAW:ia tuossa edessä, jos mitään ei oo tulossa päästä.

Muutenkin ihan mielen mukaan, että jos on semmoinen fiilis, että vois tulla jotain omaa pihalle, niin sitten koittaa nauhoittaa niitä. Jos kiinnostaa reenata jotain biisiä tai tekniikkaa, niin sitten sitä. Jossain muodossa jatkuu soittohommat ihan varmasti ensi vuonnakin ja ei näyttäis ainakaan tällä hetkellä siltä, etteikö alkuvuonnakin menis varmaan useampia tunteja viikossa kitara kourassa.
Tuo näyttää kyllä paremmalta ainakin aloittelijaa ajatellen, jos ei ole mitään hajua teoriasta. Itselläkin tuo tekniikkatreeni lomittuu helposti omien riffien keksimisen kanssa, mutta sanoisin että aloittelijan kannattaa kokeilla useita erilaisia harjoittelumenetelmiä niin löytää sen itselleen parhaiten sopivan. Kaikki soittaminen on tietty hyvästä. Eipä tämäkään jamppa (RIP) tiennyt teoriasta mitään ja hyvin näyttää sujuvan
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 830
Minun pitää ehdottomasti ryhdistäytyä tässä asiassa ja saada treenipuolta, tekniikkaa ym. uudistettua ja laajennettua. En ole kuitenkaan mikään supersankari, joka pärjää yksin optimaalisella tasolla. Pystyn parempaan kuin mitä juuri olen.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 640
En tiiä, nää on varmaan vähän näitä, että mikä kiinnostaa ja mikä kenellekin tulee luonnostaan. Mulle on luontevaa miettiä noita tekniikkanyansseja ja soitella kaikenlaisia reenejä metronomin kanssa jne jne. Mulla jää nuo biisinteot, soundien ja kaiken maailman äänitysteknisten juttujen miettimiset helposti kakkoseksi, kun joku toinen saa sit kiksinsä noista.

Mut kyllä minusta 99/100 hyötyis systemaattisesti reenaamisesta, jos vaan löytää tarvittavan motivaation.

Bongasin viimeisimpänä ite tuon Morsen oman arpeggio-reenin ja oon nyt pari päivää soitellu sitä muiden juttujen lomassa. Tempo ei oo kyllä vasta kuin 88 sillai, että tulee joko 0 tai 1 väärä nuotti, mutta kai tuota saa tuosta vielä jonkin matkaa nopeammaksi, kun reenaa. Varsin vittumaisia sormituksia myös tuossa, esim. noi pikkurillin ja nimettömän vuorottelut, että niistäkin saa oman haasteensa.


Tarkoitus oli tuota Tumeni Notesiakin jossain kohtaa vähän tsiigata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 554
Joo, meitä on moneen lähtöön. Mua ei pätkän vertaa kiinnosta miten teen, vaan keskityn tekemiseen. En välitä siitä missä kulmassa, tai ylipäätään, plektraa pitelee. Miten pickaa missäkin, miten joku sormi on missäkin jne. Jos on luontevaa, se on luontevaa eikä muuksi muutu. Kaikki itselle luontevat asiat (epätarkkuuksineen ja omine nyansseineen) yhdistelemällä tulee kokonaisuus joka kuulostaa siltä miltä minä kuulostan.

Systemaattisella treenaamisella oppii systemaattista treenausta, systemaattisella tekemisellä oppii tekemään.

Itse asetan itselleni välillä tiettyja rajoituksia miten teen tai sitten taas käytettävissä oleva aika asettaa deadlineja tekemiseen.

Ensimmäisestä esimerkkinä kun aloin tekemään yhtä instrumentaalibiisiä, päätin etäteen että rakentuu 7- ja maj7 sointujen päälle ja yksi tahti muussa tahtilajissa. Taisi mennä 4/4 Dmaj7, Amaj7, F#7 ja 3/4 Eadd9 -kierrolla.

Toisesta esimerkkinä jos/kun on biisi mitä pitäisi nauhoitella ja tietää etukäteen että on 1,5h aikaa. Ei kun template auki ja touhuamaan. Ja vaikka haipakkaa vauhtia mennään, niin silti pyrkii vain hyvään. Esim. valtaosa soittovideoistani on tuollaisia, kun ei noita tee kuin yksin himassa ollessa. Näissä usein soolot on täyttä paskaa kuitenkin kun pyrkii kokonaisuuteen yhdellä otolla eikä niitä sooloja tule etukäteen märehdittyä juurikaan. Ehkä pitäisi sooloissa enemmän fuskata ja nauhoittaa erikseen. Tai sitten niin että soolot tulee taustan mukana ja keskittyy vain rytmistelyyn. Vähän niinkuin tuossa Dyers Evessä, minkä laitoin. Ai niin, siinäkin soolo oli tuplattu. Ja tuplatessa tulee aina välillä noita harmonioita hetken mielijohteesta, mitä tuossakin oli.

Kohdasta 3:39 siis
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 640
Noi plekun kulmatkin voi kyllä selittää tiettyjä tekniikkaongelmia, joita monella voi olla, tyyliin, jos on luonnostaan vähän alaspäin släntätty pleku, niin ohkaisemmilta paksuille kielille tuleminen voi olla haastavampaa kuin toisin päin ja just nuo kielten sisältä tulevat iskut (ylöspäin) saattaa jäädä heikommiksi, kun liike on tuolla plekun asennolla luonnostaan vähän niin kuin ohi kielen.

Ja sulavista economy- ja sweeppijutuista ei tule ylipäätään mitään, jos ei ymmärrä kääntää plekua menosuuntaan (tai edes neutraalimmaksi kuin vastasuuntaan).

Treenaamalla opitaan hyvää ja puhdasta tekniikkaa, joka auttaa muussa tekemisessä. Ei treeni oo mitenkään siitä muusta tekemisestä pois tai sitä tarkoita, että joku systemaattisesti treenaava ei vois samaan aikaan säveltää omia juttujaan.

muoks. ikänsä soittaneilla vähän eri tilanne kaikkine opittuine tapoineen ja ehkä on voitu löytää joku balanssi sen kanssa, millaisen tekniikan kanssa vaan eletään, mutta edellinen siis tuoreita soittajia silmällä pitäen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 554
Jos sieltä soittimestaan saa äänen ulos, tai tarvittaessa useammankin, se on ihan riittävää. Kaikki korkinhaistelu tekniikoista on vähän kuin TV-shoppia katselisi. "Tee näin, niin saat mahtavan tekniikan jo viikossa eikä tartte tehdä mitään". Oli tapa mikä vain, niin tarpeeksi toistoa niin homma lähtee sujumaan.

Siinä Rick Beaton (tms) Yngwie haastiksessahan Ynkkä kertoi kuinka joskus 80-luvun alulla japanissa joku kysyi miten se pitää plektraa ja tämä kertoi silloin ekaa kertaa katsoneensa miten sitä pitää.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 303
Noi plekun kulmatkin voi kyllä selittää tiettyjä tekniikkaongelmia, joita monella voi olla, tyyliin, jos on luonnostaan vähän alaspäin släntätty pleku, niin ohkaisemmilta paksuille kielille tuleminen voi olla haastavampaa kuin toisin päin ja just nuo kielten sisältä tulevat iskut (ylöspäin) saattaa jäädä heikommiksi, kun liike on tuolla plekun asennolla luonnostaan vähän niin kuin ohi kielen.
Esimerkiksi itselläni oli suhteellisen huomattavia vaikeuksia saada mitään järkevää alternate pickingiä aikaan ennen kuin aloin tiedostaen katsoa, miten käytän plekraa. Mutta siis ei se plektran asento sen hifistelyn tai asennon takia itsestään kiinnostanut, vaan juuri siksi, että toimiva tapa ei tullut luonnostaan paljoa treenaamallakaan. Jossain muussa tekniikassa taas en ole joutunut miettiä mitään asentoja tai kulmia, koska se on tullut luonnostaan. Esimerkiksi rentona pysyvä rytmikäsi on aina ollut ihan automaatio niin pitkään kuin muistan siinä missä joillekin voi tuottaa pitkään hankaluuksia saada se käsi rennoksi. Tai oikean käden toiminta sweeppailussa jostain syystä on toiminut hyvin, vaikka noin muuten aina tylsistyin kuoliaaksi sweeppailua treenatessa.

Ynkkähän tosiaan sanoi siinä Beaton hyvässä haastattelussa, että meni monta vuotta ennen kuin hän edes mietti, miten plektraa pitää. Yngwien kohdalla ero tosin oli, että hänen ei sitä tarvinnut ikinä miettiä. Se oli osunut kohdalleen ajattelematta jo aiemmin. Toki varmaan jos mitään miettimättä vielä hakkaan alternate pickingiä 10 000 tuntia ylimääräistä niin kai se "itsestään" alkaa sujua, mutta jos löytyy joku neuvo, jolla se alkaa sujua paremmin jo 1000 tunnin kohdalla, niin silloin katson sen kortin läpi.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 640
Mutta siis ei se plektran asento sen hifistelyn tai asennon takia itsestään kiinnostanut, vaan juuri siksi, että toimiva tapa ei tullut luonnostaan paljoa treenaamallakaan.
Juuri näin.

Yngwien kohdalla ero tosin oli, että hänen ei sitä tarvinnut ikinä miettiä. Se oli osunut kohdalleen ajattelematta jo aiemmin. Toki varmaan jos mitään miettimättä vielä hakkaan alternate pickingiä 10 000 tuntia ylimääräistä niin kai se "itsestään" alkaa sujua, mutta jos löytyy joku neuvo, jolla se alkaa sujua paremmin jo 1000 tunnin kohdalla, niin silloin katson sen kortin läpi.
Ja joo, näin se on minustakin järkevää.

Niitä Yngwieitä ei vaan ole kuin häviävän pieni prosentti kaikista soittajista ja kaikki loput joutuu treenaamaan ja miettimään tekemistään saadakseen edes sinne päin vastaavaa tulosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 554
Esimerkiksi itselläni oli suhteellisen huomattavia vaikeuksia saada mitään järkevää alternate pickingiä aikaan ennen kuin aloin tiedostaen katsoa, miten käytän plekraa. Mutta siis ei se plektran asento sen hifistelyn tai asennon takia itsestään kiinnostanut, vaan juuri siksi, että toimiva tapa ei tullut luonnostaan paljoa treenaamallakaan. Jossain muussa tekniikassa taas en ole joutunut miettiä mitään asentoja tai kulmia, koska se on tullut luonnostaan. Esimerkiksi rentona pysyvä rytmikäsi on aina ollut ihan automaatio niin pitkään kuin muistan siinä missä joillekin voi tuottaa pitkään hankaluuksia saada se käsi rennoksi. Tai oikean käden toiminta sweeppailussa jostain syystä on toiminut hyvin, vaikka noin muuten aina tylsistyin kuoliaaksi sweeppailua treenatessa.

Ynkkähän tosiaan sanoi siinä Beaton hyvässä haastattelussa, että meni monta vuotta ennen kuin hän edes mietti, miten plektraa pitää. Yngwien kohdalla ero tosin oli, että hänen ei sitä tarvinnut ikinä miettiä. Se oli osunut kohdalleen ajattelematta jo aiemmin. Toki varmaan jos mitään miettimättä vielä hakkaan alternate pickingiä 10 000 tuntia ylimääräistä niin kai se "itsestään" alkaa sujua, mutta jos löytyy joku neuvo, jolla se alkaa sujua paremmin jo 1000 tunnin kohdalla, niin silloin katson sen kortin läpi.
Noi nyt on aika yksilökohtaisia juttuja. Kuten se Friedmanin pickauskäsi :D Onko siis parempi tehdä oikein, mikä ei ole itselle luontaista vai tehdä väärin, mikä taas on luontaista? Voiko kynää pitää väärin kädessä kun piirtää? Käydäänkö piirtämisaiheisilla foorumeilla debaattia sitä missä kulmassa kynän tulee olla ja kuinka terävä, jotta tulee se hienoin ja siistein kuva?

Mä en ole koskaan ihan ymmärtänyt sitä mustavalkoisuutta että mennään 100% alternatella tai 100% jollain muulla tavalla ja välimuotoja ei ole ja pitää vetää puristina sillä tavalla kuin se "pitää olla". Itse suosin mahdollisimman mutkattomia ratkaisuja mutkat suoriksi vedellen aina kun mahdollista. Ei aina ole helppoja ratkaisuja niihin vanhoihin kaavoihin kangistuneille, mutta itseltä tulee suht luonnollisesti.

Esimerkkinä vaikka noi 3-4 säveltä per kieli koko matkan legatona vaikka viidellä kielellä. Tai sitten tuommoinen perus mollisweeppi alkaen korkealta kieleltä alaspäin, fiiliksestä riippuen voi olla että pickaa vain sen ekan nuotin ja loppukuvio menee hammer-oneina pelkällä otelautakädellä ja sinne saattaa vielä joku slide tai bendi eksyä mukaan.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 303
Noi nyt on aika yksilökohtaisia juttuja. Kuten se Friedmanin pickauskäsi :D Onko siis parempi tehdä oikein, mikä ei ole itselle luontaista vai tehdä väärin, mikä taas on luontaista? Voiko kynää pitää väärin kädessä kun piirtää? Käydäänkö piirtämisaiheisilla foorumeilla debaattia sitä missä kulmassa kynän tulee olla ja kuinka terävä, jotta tulee se hienoin ja siistein kuva?
Joo siis en tarkoittanut että itsekään etsin jotain universaalia "oikeaa tapaa" vaan saatan etsiä parempaa asentoa, vaikka se mulle parempi asento olisikin kirjojen mukaan outo. Eli siis Martyn pickauskädelle kaikki kunnia. :D Martyllakin oli Beaton kanssa kiinnostava video muistaakseni vuoden takaa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 640
Tää on kunnon ikiliikkuja kanssa tää keskustelu :D

Soittaako Friedman hyvin omalla tekniikallaan? Soittaa. Kannattaako kenenkään lähteä opettelemaan alusta asti sen tekniikalla? Ei kannata. Jotkut lahjakkaat löytää oman tyylinsä tehdä asioita (siis aivan huipputasolla), mutta tuo porukka on joku prosentin murto-osa niistä kaikista, ketkä kitaran käteensä ottaa. Muiden on järkevintä opetella sen mukaan, mitä tiedetään hyvästä soittomekaniikasta. Ja edellinenkin on vielä ihan eri juttu kuin tyylilliset variaatiot tai erilaiset fraseeraukset.

Yngwiekin vaan omien sanojensa mukaan reenas ihan hemmetisti nuorena, vaikkei ehkä plekun asentoa miettinytkään ja kotimaisista tosi kovista metallikitaristeista ainakin Kupiainen ja Mäntysaari on klasaritaustaisia ihan hemmetisti reenanneita, että jos nyt ei väkisin halua mennä vaikeimman kautta, niin kyllä se reeni vaan kannattaa :D Ainakin jos tavoitteet on kuulostaakin joltain.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 640
Ja siis vaikka on näitä tiettyjä universaaleja juttuja, jotka pätee kitaransoittoon, niin kaikkihan joutuu siltikin hakemaan vähän niinku oman tyylinsä asioiden tekemiselle, mutta juurikin tuo mainittu lienee olennaista, että sitten, kun joku juttu ei onnistu hyvän kuuloisesti, kannattaa ruveta miettimään, onko tekniikassa / soittomekaniikassa jotain, mikä sen estää.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 830
Itse tässä tarkoituksena/haaveena, että vähän uusien kuvioiden, tekniikan ja teoriankin lisäavaaminen avaisi laajemminkin eri/uusia väyliä säveltämiseen. Muuten olen itse liian (laiska) itsepäinen, että minä en välttämättä jaksa alkaa älyttömästi enää korjaamaan mitään plekun asentoja tai miten ranne on tms. Tuskin minusta myöskään tulee mitään systemaattista treenaajaa enää. Pääasia on joka tapauksessa, että luova virta säilyisi enkä siitä huolissani olekaan.

Ai niin. Ensimmäiset kaksi vuotta aikoinaan soitin pelkästään alas pikkauksella. Nyt huvittaa se kyllä. :D Sen jälkeen minun mielestäni käsi ja pleku olleet ihan hyvin ja ns. luonnollisesti itselleni.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 249
GAS se taas kolkuttelee ovella ja poimin nämä jostain aikasemmista sivuista:


- Elikkäs ei tuo V-malli nyt pakollinen pahe, mutta se ulkonäöltään kiinnostaa eniten.
- Kammesta plussaa ko ei missää edellisessä kitarassa sitä ole niin eipä sitten tulevaisuudessa tarvitse sen takia ostaa uutta.
- Todennäköisesti kitara asettuisi Standard D vireeseen (nyt harmaa Ibanez Standard E ja Harley Benton Standard B (sepän kautta), tähä vaihdatutan paksummat yläkielet samalla - koko setti uusiks enivei). Veikkaan, että jokainen noista on Standard E viritetty (ESP ja Jackson ovat 09-042 kielillä). Kannattaako paksumpia kieliä laittaa? Intonaation säätöähän se kaipaa joka tapauksessa sitten

Sitten olisi kolme kitaraa joiden virettä voi tarpeen mukaa nostaa tai laskea puoliksi. Uskoisin näillä saavan aikalalla soiteltua kaiken mitä tulen ylipäätää soittamaan.

Ainiin mulla on vielä toi ensimmäinen musta ibanez, mut ajattelin tän laittaa myyntiin :D Must tuntuu että turhaa se seisoo käyttämättömänä. Enkä tykkää siitä kitaran mutaisesta soundista sitten yhtää.

Toki kyttään vielä mitä käytettynä markkinoilla, mutta ehdotuksia saapi vielä heittää.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 303
GAS se taas kolkuttelee ovella ja poimin nämä jostain aikasemmista sivuista:


- Elikkäs ei tuo V-malli nyt pakollinen pahe, mutta se ulkonäöltään kiinnostaa eniten.
- Kammesta plussaa ko ei missää edellisessä kitarassa sitä ole niin eipä sitten tulevaisuudessa tarvitse sen takia ostaa uutta.
- Todennäköisesti kitara asettuisi Standard D vireeseen (nyt harmaa Ibanez Standard E ja Harley Benton Standard B (sepän kautta), tähä vaihdatutan paksummat yläkielet samalla - koko setti uusiks enivei). Veikkaan, että jokainen noista on Standard E viritetty (ESP ja Jackson ovat 09-042 kielillä). Kannattaako paksumpia kieliä laittaa? Intonaation säätöähän se kaipaa joka tapauksessa sitten

Sitten olisi kolme kitaraa joiden virettä voi tarpeen mukaa nostaa tai laskea puoliksi. Uskoisin näillä saavan aikalalla soiteltua kaiken mitä tulen ylipäätää soittamaan.

Ainiin mulla on vielä toi ensimmäinen musta ibanez, mut ajattelin tän laittaa myyntiin :D Must tuntuu että turhaa se seisoo käyttämättömänä. Enkä tykkää siitä kitaran mutaisesta soundista sitten yhtää.

Toki kyttään vielä mitä käytettynä markkinoilla, mutta ehdotuksia saapi vielä heittää.
Kävisin Jacksonin ja LTD:n testaamassa. Paperilla LTD vie varmaan juuri ja juuri, vaikka tosin Jacksonilla saat melkein samaan hintaan kaulamikin. Mahdoton sanoa muiden puolesta, minkä arvon kaulamikille antaa. Jos omistaa monta kitaraa ja soittaa paljon mörköheviä niin ei se paha puute yhdessä kitarassa ole. Itse tykkään paljon molempien merkkien kitaroista. LTD on tommonen modernimman häijy ja Jacksonin semmonen klassisempi.

edit. Voit tilatessa kitaran pyytää siihen ihan haluamaasi kokoonpanoa kielten, vireen ja actionin suhteen, mikäli ei ollut jo tuttu juttu
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 640
Ajattelin hankkiä tämän : Fender Mustang Micro Headphone Amp

Sille tarvitsisin vielä hyvät kuulokkeet. Olisiko suosituksia Thomannin valikoimasta vaikka alle 100 euron langallisia kuulokkeita? Voi olla verkkiksestäkin tms. toki myös. Kiitos!
Heitän sulle illemmalla yv:tä. Mulla vois olla tuossa yhdet ovh 400€ avoimet luurit, jotka vois tohon satkun hintaan lähteä ja toimii kyllä soittohommissa. Alle en oikein viiti myydä. Aika lailla mint-kunnossa, jos ei haittaa, että ovat käytetyt.

Voin toki samalla heittää joitain yleisiä suosituksia, vaikka googlehan noista melkein kertoo ja loppuviimein se on vaan kokeiltava, mikä omaan korvaan kuulostaa hyvältä ja mikä luuri istuu itelle päähän.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
630
Elikkäs ei tuo V-malli nyt pakollinen pahe, mutta se ulkonäöltään kiinnostaa eniten.
Usean V- & RR-mallisen omistajana kiinnittäisin huomioita muutamaan muotoiluun liittyvään seikkaan:
-Tuo King malli on monasti hankalan kokoinen/mallinen, jos sellaiseen on päätymässä niin kannattaa käydä ensin liikkeessä kokeilemassa miten sopii omalle vartalolle, jalkeilla, istuessa (jos varsinkin sohvalla kuvitelee soittavansa).
-Itse V/RR väliltä valitaessa mieluiten käytän RR muotoiltua ja jossa on mielellään vartalon kannalta mukava "pyöristys" takana yläreunassa. Kts oheine kuva https://www.musamaailma.fi/media/ca...s/esp_edwards_alexi_scythe_left_1000px_02.jpg
-Jos välttämättä olisin ostamssa -V mallia (RR-sijasta) alle tonnin budjetilla, niin kävisin ensin kokeilemassa tätä: Framus D-Series Artist Line WH-1 SCW
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 249
Kävisin Jacksonin ja LTD:n testaamassa. Paperilla LTD vie varmaan juuri ja juuri, vaikka tosin Jacksonilla saat melkein samaan hintaan kaulamikin. Mahdoton sanoa muiden puolesta, minkä arvon kaulamikille antaa. Jos omistaa monta kitaraa ja soittaa paljon mörköheviä niin ei se paha puute yhdessä kitarassa ole. Itse tykkään paljon molempien merkkien kitaroista. LTD on tommonen modernimman häijy ja Jacksonin semmonen klassisempi.

edit. Voit tilatessa kitaran pyytää siihen ihan haluamaasi kokoonpanoa kielten, vireen ja actionin suhteen, mikäli ei ollut jo tuttu juttu
Ei ollut tuttu juttu eli tilauksen yhteydessä vaihtavat sitten haluamani kielet, actionin, vireen, jne? No mutta tätä täytyyki hyödyntää :D
Lähimusaliikkeestä ei löydy mitään noista. En tiedä tuleeko reissua milloin seuraava kerra, että pääsisi testailee paikan päälle. Itseasiassa tuo LTD näyttää omaa silmää paremmalta. Tosiaan metallia mie soittelen 90% ajasta, joten ei voi ainakaa pieleen mennä. Kaulamikki harvoin käytössä.

E: Pikaisia soundcheckei kävin läpi ja vaikka niistä nyt ei hirveän hyvää kokonaiskuvaa saa niin tuo Solar kuulosti äkkiseltää parhaimmailta omaan korvaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 640
Muusikoiden netin juttujen perusteella Solareista on halkeillu useampi otelauta. Senhän saa toki paikattua ja verkosta ostetun palautettua, mutta nuo laatuongelmat vähän pienentäis omaa intoa ostaa Solareita.

En tosin tunne asiaa, että onko jatkuva ongelma ja/tai koskeeko enimmäkseen tiettyä sarjaa..
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 303
Ei ollut tuttu juttu eli tilauksen yhteydessä vaihtavat sitten haluamani kielet, actionin, vireen, jne? No mutta tätä täytyyki hyödyntää :D
Lähimusaliikkeestä ei löydy mitään noista. En tiedä tuleeko reissua milloin seuraava kerra, että pääsisi testailee paikan päälle. Itseasiassa tuo LTD näyttää omaa silmää paremmalta. Tosiaan metallia mie soittelen 90% ajasta, joten ei voi ainakaa pieleen mennä. Kaulamikki harvoin käytössä.
Kannattaa ihan liikekohtaisesti varmistaa. Toki siis kielet joutuu maksaa itse mutta vire ja action saattaa tulla kaupan päälle. Muistaakseni Musamaailma mainostaa tätä erikseen.

Noista Solarin laatuongelmista en voi varma olla, mutta käsitykseni mukaan kyse on tänä päivänä jo vähän pahemmin laukalle lähteneistä yksittäistapauksista muutamien vuosien taakse. Mitä itse olen keskustelua seurannut, niin enää nykyään ei ainakaan todisteita näistä vikatapauksista löydy.

Mutta merkkiä kun ei pääse testaamaan niin kannattaa varautua palautukseen. Houkuttelevia malleja hintojen/speksien puolesta löytyy.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 640
Noista Solarin laatuongelmista en voi varma olla, mutta käsitykseni mukaan kyse on tänä päivänä jo vähän pahemmin laukalle lähteneistä yksittäistapauksista muutamien vuosien taakse. Mitä itse olen keskustelua seurannut, niin enää nykyään ei ainakaan todisteita näistä vikatapauksista löydy.
Joo, omat muistikuvat perustuu lähinnä siihen, ettei ole yksi ainut ilmoitus, joka on tullut käytetystä Solarista mnetin torilla vastaan saatesanoin "otelauta haljennut, niin kuin näissä on tapana".

Kannattaako paksumpia kieliä laittaa? Intonaation säätöähän se kaipaa joka tapauksessa sitten
Makuasioita, mutta sanoisin henk. koht, että jos haluaa suorahkolla kaulalla ja matalalla tatsilla soittaa ja vire on D-standardi, niin .042 paksuin kieli voi olla aika lörö. Jos siis mensuuri 25,5".

Se ei oo minusta kauhean hääviä, jos se sun matala D on jatkuvasti jotain D:n ja Eb:n välissä vireeltään, kun räppäiset kieliä vähän kovempaa ja jos se jännitys on liian lepsu, niin ei semmoisella oo minusta kiva soittaakaan. Ts. minä laittaisin varmaan minimissään 10-46 setin, jos D-standardi on vire, jolla halutaan soittaa, mutta ite nää varmaan pitäs todeta, että mikä tatsi toimii omaan makuun missäkin kitarassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 554
GAS se taas kolkuttelee ovella ja poimin nämä jostain aikasemmista sivuista:


- Elikkäs ei tuo V-malli nyt pakollinen pahe, mutta se ulkonäöltään kiinnostaa eniten.
- Kammesta plussaa ko ei missää edellisessä kitarassa sitä ole niin eipä sitten tulevaisuudessa tarvitse sen takia ostaa uutta.
- Todennäköisesti kitara asettuisi Standard D vireeseen (nyt harmaa Ibanez Standard E ja Harley Benton Standard B (sepän kautta), tähä vaihdatutan paksummat yläkielet samalla - koko setti uusiks enivei). Veikkaan, että jokainen noista on Standard E viritetty (ESP ja Jackson ovat 09-042 kielillä). Kannattaako paksumpia kieliä laittaa? Intonaation säätöähän se kaipaa joka tapauksessa sitten

Sitten olisi kolme kitaraa joiden virettä voi tarpeen mukaa nostaa tai laskea puoliksi. Uskoisin näillä saavan aikalalla soiteltua kaiken mitä tulen ylipäätää soittamaan.

Ainiin mulla on vielä toi ensimmäinen musta ibanez, mut ajattelin tän laittaa myyntiin :D Must tuntuu että turhaa se seisoo käyttämättömänä. Enkä tykkää siitä kitaran mutaisesta soundista sitten yhtää.

Toki kyttään vielä mitä käytettynä markkinoilla, mutta ehdotuksia saapi vielä heittää.
Tuota boldattuahan jokainen hokee kuin mantraa kunnes seuraava ostettava tulee eteen :D

Noi aggressiivisemmat muodot vähän kuin vaatii kyllä kokeilua, mikä sopii parhaiten. Voi olla erilaisia painon suhteen, istuuvuden suhteen yms. Vähän niinkuin tuossa joku mainitsikin.

Floyd Rose 1000 ja 1000X eroja en tiedä. FR1000 toimi ihan hyvin itselläni kunnes enemmän veivaili. Ja kyllä, osaan säätää floikkakitarat kuntoon niin että pitävät vireen.
Ehkä jonkin verran heikompitasoinen kuin Ibanezin Edge Zero, joka mullakin toimittaa ainoastaan vireessäpysymisen virkaa, itse kampea en tuossa kitarassa käytä.

Voit laittaa mihin kitaraan vain mitkä kielet haluat. Fiiliskysymys. Joutuu tottakai vääntämään kaularautaa sekä intonaatio kuntoon.

Taisi tuossa joku olla kiinteäkaulainenkin. Mulla vähän inho niitä kohtaan, koska a) ei voi shimmata mikäli tarve tulee ja b) jos kaulalle käy jotain niin huono juttu. Kerran kun LP:stä katkesi kaula niin
se oli siinä. Jos oisi viereisestä ibanez RG550:stä katkennut kaula, niin olisi vain ruuvannut kiinni toisen kaulan, mikä tuolloin oli ylijäämänä.

En suosittele tässä vaiheessa, mutta seiskakielisellä soittelee nuo B-vireen ja normivireen biisit yhdellä ja samalla kitaralla. Sillä mäkin noi Amonit vedin.
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
472
KIng V näytti normaalilta Robbin "King" Crosby:n kaulassa. Mutta olikin 1.98m kokoa. Itselle "jos olisi pakko valita joku V" olisi Ibanez PL2660. Ei niitä kyllä näkynyt enää edes aikoinaan 1988, kun ostin oman 540S:n.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 640
Musamaailmassa on muuten joku ale, sekä myymälässä että verkkokaupassa, ilm. minimissään -10% kaikesta, jos ne ESP / LTD / Edwards -merkkiset kitarat kiinnostaa.

Unohtu tuo Edwards, kun joku niitä LP mallisia mietti. Nehän vaikuttais olevan kanssa tosi hyvälaatuisia pelejä (mulla siis Edwardsin tele), mutta ne kyllä tehdään enemmän vintage-speksillä Tokain tyyliin versus nää metalliin tarkoitetut LTD- ja E-II brändin alla.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 564
Kannattaa myös @Markqq huomioda jos meinaat ton bentonin laittaa B-standard vireeseen (eli 3 sävelaskelta E-standardista alas) niin tossa on suht lyhyt skaala (24.75") eli kielten pitää olla melko paksut että tuntuu samalta jännitteen puolesta ku E-standard 9-42 setillä. Olen käyttänyt tämmöstä laskuria tsekkaamaan, että kielten jännite on about sama Stringjoy Guitar String Tension Calculator

Mulla itsellä on seuraavat setit/vireet mistä tykkään
24.75" skaalalla E-standard 10-46 setillä
25.5" skaalalla E-standard 9-46 setillä
25.5" skaalalla D-standard/Drop-C 11-52 setillä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 554
Mulla on Ibanez MiKro jossa.009 setti ja g vireessä (siis ylöspäin). Pitäisi jotain silläkin tehdä. Parilla kympillä sen joskus ostin ja vaihdoin siihen virittimet mitä löyty sekä mikit. Varmaan ensi kesänä pitäisi laittaa kuntoon tytölle. Eli maalata ja muutenkin laittaa kuntoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 554
Tässä nyt tämä viimeisin projekti. Näin siis kun pelkällä tylsällä hevitaustalla mennään, eikä ole viitsinyt ottaa vaikutteita muualta.
Dorico + NotePerformer kombo. Kyllä tuosta paremman saisi jos valjastaisi paremmat kirjastot käyttöön mutta NP on mukavan kevyt
ja ei huvittaisi alkaa työstämään tuota dynamiikkaa. Tai sitten vetäisi DAWiin ja sitä kautta. No menkööt näin. Eventiden UltraReverb
ainoana plugarina löysi tiensä masterkanavaan.

Ehkä pientä printtiä, kun ei ole ollut tarvetta opetella engraving puolta ja tehdä reduktiota.



Alkuperäinen kitaraversio täältä
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 830
Audient iD14 mk2 onnistuneesti laitettu. Kitara kyllä kuulostaa paremmalta kuin Scarletin kautta. En usko kuvittelevani. Muutenkin yleisfiilis erinomainen. Akg-702 kuulokkeet heräsi myös eri tavalla.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 640
Audient iD14 mk2 onnistuneesti laitettu. Kitara kyllä kuulostaa paremmalta kuin Scarletin kautta. En usko kuvittelevani. Muutenkin yleisfiilis erinomainen. Akg-702 kuulokkeet heräsi myös eri tavalla.
Onhan noiden muuntimissa yms. eroja, enkä ite epäile yhtään, etteikö noiden äänenlaadussa hintalapun kasvaessa ole eroja.

Kuulokelähdöissäkin varmaan sama juttu, esim. tuon meikäläisen kuolaaman RME:n kanssa ei pitäs tarvita kauheasti kattoa, mitä luuria tarjoaa, ellei nyt väkisin jotain historian vaikeimpia ajaa pitäs saada käyttää, mitä ei kai kukaan täysipäinen musanteossa käytä.

Mutta hyvä, että natsas. Ite tuumaan tässä, että laitanko Motua myyntiin ja säästelen tuota uutta vermettä varten. Pärjäisin kyllä pelkällä tuolla Cortexillakin, mutta nää on näitä, että leluja pitää olla :D
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 830
Onhan noiden muuntimissa yms. eroja, enkä ite epäile yhtään, etteikö noiden äänenlaadussa hintalapun kasvaessa ole eroja.

Kuulokelähdöissäkin varmaan sama juttu, esim. tuon meikäläisen kuolaaman RME:n kanssa ei pitäs tarvita kauheasti kattoa, mitä luuria tarjoaa, ellei nyt väkisin jotain historian vaikeimpia ajaa pitäs saada käyttää, mitä ei kai kukaan täysipäinen musanteossa käytä.

Mutta hyvä, että natsas. Ite tuumaan tässä, että laitanko Motua myyntiin ja säästelen tuota uutta vermettä varten. Pärjäisin kyllä pelkällä tuolla Cortexillakin, mutta nää on näitä, että leluja pitää olla :D
Helvetti, mikä epävarmuus oli tuossa yhden päivän ajan, että olisiko pitänyt sittenkin motua tai volttia vai ssl sittenkin. :D noh kaikki hyvin nyt. Hyviä varmasti kaikki nuo hintaluokassaan.

Mukava oli kitaraa soitella. Lelut piristää!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 554
Helvetti, mikä epävarmuus oli tuossa yhden päivän ajan, että olisiko pitänyt sittenkin motua tai volttia vai ssl sittenkin. :D noh kaikki hyvin nyt. Hyviä varmasti kaikki nuo hintaluokassaan.

Mukava oli kitaraa soitella. Lelut piristää!
Kun on hyvät etuasteet mitä ei tartte ruuvata täysille eikä tule ylimääräisiä suhinoita, niin kun on taidokkaat raidat saanut taltioitua, voikin käyttää jotain channel strip plugaria, millä saa jonkun
legendaarisen tiskin autenttiset suhinat mukaan sekä kevyttä saturaatioklippausta. Ei ku :D
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 830
Kun on hyvät etuasteet mitä ei tartte ruuvata täysille eikä tule ylimääräisiä suhinoita, niin kun on taidokkaat raidat saanut taltioitua, voikin käyttää jotain channel strip plugaria, millä saa jonkun
legendaarisen tiskin autenttiset suhinat mukaan sekä kevyttä saturaatioklippausta. Ei ku :D
Juuri noin! Joku raju kasettinauha plugari, kun paukkaa ja rätisee niin että pelottaa niin sillon on hyvä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 396
Viestejä
4 244 737
Jäsenet
71 338
Uusin jäsen
Siekkarit

Hinta.fi

Ylös Bottom