Kitaran soittaminen

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 339
Tässä nyt lupaamani raakaraidat mun kahdesta edellisestä härvellyksestä: First kill & wrath of the norsemen ilma taustoja
Nyt ei uppoo superraskas palaute (antakaa silti!) eli toivottavasti näistä löytyy edes jotai kuuntelukelpoista :D Jos haluatte vanhempia niin voin toki laittaa.. Reaperissahan noi on, varmaa ekasta coverista asti.





Tuo tiktok live on siitä kiva, koska siellä jengi antanut hyviä vinkkejä ei pelkästään siihen, että olen tehnyt tietoisia korjauksia nyt omaan plekunkäyttöön sekä joihinkin muihin mikrojuttuihi, mutta eräs sälli haukku mun kuivaa ylisärö soundia niin paljo, että tokasin suoraa "Kertokaa mulle NYT miten mä saan tästä paremman?". Mentii sit Reaperiin säätää hieman plugareita, gainia ja etenkin vähä mukaan Reverbeetä sekä pikkuse delayy niin saatiin iha kiva soundi aikaan mitä todennäköisesti tuun sitten hyödyntää tulevissa covereissa :D Koittasin vielä paremmin säätää aina mahdollisimman lähelle orkkista nykyisten työkalujen ja osaamisen varjolla, mut diggaan siitä että olisi max muutama "yleissoundi" mitä sit käyttäisin.

Mut toki täältä mielellää otan myös vinkkejä, mieluiten rautalankamuodossa -> Selitä kuin 5v lapselle.

PS: Ostin nyt VIHDOIN tuon Guitar Pro kokolisenssin ja oon jo koukussa siihen. Kiva lataa tuolta UG:sta pro tabei ja rupee heti muokkaa niitä "omanlaisiksi". Jotai riffin tynkääkin olen kirjoittanut vaan musiikin teoria ja sovelluksen osaaminen on vielä niin surkeaa, että pienen prosessin jälkeen saan ehkä tännekin sitte linkattua jotain "järkevää" ku saan riffini tuolta joskus järkevänä pihalle :D

Ylläoleva coveri on siis vielä ennenkuin sain vinkkejä Reaperiin/soundiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
659
Kitaran soundiin jokaisella on oma uskonnollinen vakaumuksensa, mikä on se oikea zoundi.
Itsehän tykkään chorus+kaiku lisukkeesta, mutta toisille tuo on aivan sielunvihollisen psalmeista napattu resepti. Pitää vain kokeilla ja kuunnella, mikä sopii mihinkin kontekstiin, se perinteinen od+panorointi (menihän oikein?) 100% R-kanavaan SM57:lla äänitettynä ei ole ainoa totuus!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 580
Tässä nyt lupaamani raakaraidat mun kahdesta edellisestä härvellyksestä: First kill & wrath of the norsemen ilma taustoja
Nyt ei uppoo superraskas palaute (antakaa silti!) eli toivottavasti näistä löytyy edes jotai kuuntelukelpoista :D Jos haluatte vanhempia niin voin toki laittaa.. Reaperissahan noi on, varmaa ekasta coverista asti.
Noh,
  • Soundi on aika karsea. Jotta pystyi kuuntelemaan, piti leikata jostain 169Hz paikkeilta kaikki alapää pois.
  • Gainia alas ja bassoa pois. Middleä lisää ja yläpäätä ja sitten leikkaa yläpäätä sopivasti pois. Keskialueen leikkuria fiiliksen mukaan mikä palvelee taustaa.
  • Lead soundit kannattaa rakentaa enempi middle voittoisiksi myös. Aika riipivä soundi niissä.
  • Molemmat raidat tulee keskeltä, jolloin muhjuuntuu entistä enemmän. Pienet erovivahteet sopii silloin kun raidat on levitetty stereokuvassa.
  • Epävireet häiritsee, leadeissa kauttaaltaan mutta myös rytmikitarassa. Wrath of the norsemenissa vaikka esimerkkinä 1:53 paikkeilla riffissä.
  • Noi riffit missä 16-osia, kuulostaa tosi epätasaisilta, eli plektraa pitäisi käyttää niin että molempiin suuntiin soittaessa oisi aika samanlaista. Nyt se downstroke on kovempi kuin upstroke.
  • FIrst Kill se loppu kahden kitaran harmonia aika karsea lähinnä kun time tosi hukassa. Eivät tule kohdillaan sävelet.

Mutta älä lannistu. Hyvä tulee. Vielä nyt kun soitto on tosi hapuilevaa ja ylimääräisiä ääniä ja epätarkkuuksia on niin ne vain korostuvat tuon soundin kanssa.
Time on kaiken a ja o. Oli kyse rytmi- tai sooloilusoitosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 580
@Markqq Tästä pikaisesti tehdyt oma tuosta Wrathista. En panostanut juurikaan vaan parilla otolla sisään.

Ja tästä vain rytmikitarat. EQ perässä (low cut). Reverbin otin tässä pois. Tämä siis nauhoitussoundi vrt yllä oleva.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 339
@Markqq Tästä pikaisesti tehdyt oma tuosta Wrathista. En panostanut juurikaan vaan parilla otolla sisään.

Ja tästä vain rytmikitarat. EQ perässä (low cut). Reverbin otin tässä pois. Tämä siis nauhoitussoundi vrt yllä oleva.
Kuulostaapa hyvältä.. Kyllä tuo oma raita on iha suttua verrattuna :D

Mut joo, kaippa tähä soundiin on pikkuhiljaa alkava panostaa ko osaamista tulee, toki myös soittoon yleisesti, kuten aina.
Mun mielest kyl rendasin niin että rytmit olit sivuilla ja liidu keskellä mut voin toki olla väärässä nyt ulkomuistista.

Mä oon nyt laittanut pihalle tuotosta aika paljo AmpKnobbien kanssa mitä ei oikee pääse säätää mut Archetype Gojiraan on säätömahkut paljo laajemmat ja katselen nyt tässä uusia juttuja miten saisin soundia rakennettua, otan nuo sun ylläolevat vinkit ylös jatkoon, kiitos!

Täs kohtaa en oikee osaa kysyy mitää mut ku rupeen testailee nii varmaan tulee sit ajatuksia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 339
Sain tuossa vinkiks kokeilla ilmaisia plugareita: Legion Lepou + Mercuriall Cab niin tää combo onkin aika kiva. Mut jo esim noihin nykyisiin plugareihin mitä oon käyttäny pitää ehdottomasti hienosäätää nyt kun on täs soitellut huomaan että oon aivan liian suurella gainilla vedellyt pitkän aikaa :D Plus sit nuo muut vinkit mitä muute toho soundin säätöön..

Mun tää soittaminen on vähä ollut sellaista et keskityn treenaamiseen ja soundi tulee siinä mukana. Mut huomaa ku ei tartte esim tehdä aivan tolkuttoman paljoa ylimääräistä työtä kielten muteemiseen helpottaa jo itsessään keskittymistä itse soittosuoritukseen.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 897
Muistaakseni Gojirassa on tosi hyviä presettejä, joista lähtee säätämään tarvittaessa. Gainia usein voi laskea. Rauhassa tsekkailla, miten ääni syttyy. Monesti huomaa, että yllättävän vähän laitetaan, vaikka kuinka jyräis. Kitaroilla ei massiivista alapäätä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 339
Muistaakseni Gojirassa on tosi hyviä presettejä, joista lähtee säätämään tarvittaessa. Gainia usein voi laskea. Rauhassa tsekkailla, miten ääni syttyy. Monesti huomaa, että yllättävän vähän laitetaan, vaikka kuinka jyräis. Kitaroilla ei massiivista alapäätä.
Juu Archetype Gojiraa vois pitkäst aikaa hyödyntää. Joku presetti alle, gaini ja basso sopivaks nii saa varmaa ihan hyvän "yleissoundin" luotuu. Plus sit toki @Ad_Astra vinkit huomioiden.

Nyt uutta biisiä treenatessa väkersin tuolla mun ylläolevalla combolla nauhotuksen. Klikillä soitin tabujen tahdissa ilman että oli mitää muuta taustaa, taitaa toista kertaa mennä satasen tahdilla, joten jälkikin senmukaista (ei siinä et vanhat coverit ois yhtää sen paremmin vedetty :D): Oden owns you all

PS: Täytyy muute opetella palm mutee uudelleen, tuntuu et oon tuttunut painaa aiva liikaa kieliä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 379
PS: Täytyy muute opetella palm mutee uudelleen, tuntuu et oon tuttunut painaa aiva liikaa kieliä.
Tarkoitatko nimenomaan sitä pikkauskättä siinä palm mutetuksessa? Sillä ei tosiaan saisi varsinaisesti painaa kieliä. Ranne rentona ja palm mutetus ennemmin hennosti, ei niin että kielet painautuu.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 339
Tarkoitatko nimenomaan sitä pikkauskättä siinä palm mutetuksessa? Sillä ei tosiaan saisi varsinaisesti painaa kieliä. Ranne rentona ja palm mutetus ennemmin hennosti, ei niin että kielet painautuu.
Juu tarkoitan. No en oikeestaa paina vaa pidän käsi pitäs olla lähempänä tallaa, eli sinänsä ei vaadi isompia korjausliikkeitä :) Toki varmaan tulee coveria nauhottaessa niitä hetkiä ku jäpittää liikaa ja sit onkin painanut vähä kieliä liikaa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 681
No en oikeestaa paina vaa pidän käsi pitäs olla lähempänä tallaa
Niin no tuo se on varmaan se avainasia, mihin pitäs kiinnittää huomiota. Jos se käsi on vaan oikeassa paikassa, niin on aika vaikea ainakaan painaa kieliä epävireiseksi, eikä kielet sit tukehdukaan samalla tavalla kuin jos sitä kättään mallais jonnekin ylemmäs kaulan suuntaan.

Minä en tuosta Gojiran plugarista jotenkin kauheasti piittaa.. Varmasti sieltäkin saa ihan hyvää soundia, mutta ei jotenkin vaan hirveästi inspiroi soittamaan, että oisin sen kanssa jaksanu pelata. Käytän tosin sitä pitch shifter toimintoa niin, että Gojirasta pystyy ottamaan vain ja ainoastaan sen pitch shifterin vaikka nyt 2 sävelaskelta matalampana ja tuon tyrkkäämään sit toisen plugarin kaveriksi, josta sit varsinainen kitarasoundi. Tuo on kiva, jos haluais saada soundin jostain toisesta plugarista, jossa ei taas tuota pitch shifteriä ole, mutta se Gojiran perussoundi ei joten vaan putoo... Kai Gojirakin 5150:aan perustuu niin kuin tuo Plini, mutta jälkimmäinen toimii vaan ns. suoraan paketista paljon paremmin itelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 580
Kitaran soundiin jokaisella on oma uskonnollinen vakaumuksensa, mikä on se oikea zoundi.
Itsehän tykkään chorus+kaiku lisukkeesta, mutta toisille tuo on aivan sielunvihollisen psalmeista napattu resepti. Pitää vain kokeilla ja kuunnella, mikä sopii mihinkin kontekstiin, se perinteinen od+panorointi (menihän oikein?) 100% R-kanavaan SM57:lla äänitettynä ei ole ainoa totuus!
Joo. Itekin rakentelen välillä soundeja miten sattuu. Joskus vain JCM800, joskus boostattu Engl, joskus ties mitä. RAT on perhanan hyvä moneen, esim Vox AC:n taikka jonkun Fenderin kanssa. Kuten Marshall Governor myös. Impulssien kanssa en hirveästi jaksa veivata enkä jaksa välittää millä mikillä mikäkin on vedetty ja millä asetuksilla. Mulla on pari tiettyä minkä kanssa mennään aina, koska ne vain sopii kaikkeen, eli Yorkin joku Marshall 4x12 perinteisempään ja sitten johonkin hevimurkaukseen saattaapi eksyä 3Sigman Engl tai joku Marshall kaappi. En edes jaksa sekoitella IR:iä.

Itse diggaan kanssa kasarimeiningistä, mutta chorusta käytän tosi harvoin. Usein jotain pitchshifter juttua mieluummin. Flangeria myös silloin tällöin esim. minimiasetuksilla ketjun alkuun.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
659
Joo. Itekin rakentelen välillä soundeja miten sattuu.
…ja se kyllä kuullaan :geek: Eivvaan, leikki leikkinä. Mun viimeisin positiivisesti yllättänyt kokeilu oli lähtökohtaisesti karu: Napataan konkkamikillä kaikki kerralla talteen (kitara, laulu rummut). Sähkökitaraa harjasin menemään ilman vahvistusta, joten nauhalle tuli vain se akustinen helinä ja räminä! Ihan hyvin istui tuollaiseen Irwin-tyyliseen renkutukseen, parempi tuli, kuin mitä odotinkaan:lol:

Konteksti, siitä se useasti riippuu, mikä toimii.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 681
Tää on varmaan semmonen, mitä vituttaa huomenna kuunnella, mutta tuossa jakoon, jos sattuu kiinnostamaan, kun kerran tovin tuossa puuhastelin. Gojirasta kun oli puhe, niin koitin saada semmoisen rytmisoundin, joka ei hirveästi vituttais ja soundais nauhalta jotenkin järkevältä. IR:n otin Bogrenin Rythm packista testailemalla, että mikä vois soundata osapuilleen järkevältä ja päälle plugarin EQ:sta 500Hz ja 8kHz alas, että leikkaa kihinöitä ja tummentaa vähän tuota soundia. Vahvarin napeista joku pieni skuuppi keskialueelle ja presenceä vähän alas + ihan pieni chorus. Sitä nykyään useimmissa Neuralin plugareissa olevaa tuplausefektiähän tää ois huutanu, mitä ei Gojirassa ole, minkä toki ois saanu tehtyä tietty muutenkin, mutta ei jaksanu nyt säätää enempää.

Vähän meni leikkaa liimaa hommiksi, kun taustan (jälleen Youtubesta) kitaroiden kanssa tuli jotain hirveää kakofoniaa joihinkin kohtiin ja soittoon toki jäi muutenkin epätarkkuuksia. Varmaan soitan ylipäätään jotain väärää tohon yhteen alun rytmikitarakohtaan, jossa on noita bendejä parilla kitaralla, mutta se on nyt tässä vuosimallissa tämän näköinen (ja kuuloinen).


muoks. niin ja kyllä tämä hetken veivuu sitä kirkasti, etten minä vaan juuri pidä tän soundista :D

toinen. ja orkkishan siis Metallican ..And Justice For All
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 339
Mä kävin mosis sivuston kautta poistaa kitararaidan ja iha fiksuja näist näyttää tulevan ku saa muut jätettyä.
Veivasin liidu ja rytmikitarat nyt erikseen ja laitoin kaks eri vaihtoehtoa (näkyy nimessä abouttiarallaa):

25.12 way of vikings testii

Kommenttia? Toki soolo on nyt mikä on ja huomaan että palm mutee tulee paikoitellen liikaa jo heti alkuun. Mut lähinnä ehkäpä soundiin liittyen enemmänki nyt.

Tässä ajattelin tehdä "level uppia" ennen seuraavia coverivetoja nii sais vähä järkevämmäks taas tätä tekemistä :D

Rytmit sivuilla, liidu keskellä.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 681
Kommenttia? Toki soolo on nyt mikä on ja huomaan että palm mutee tulee paikoitellen liikaa jo heti alkuun. Mut lähinnä ehkäpä soundiin liittyen enemmänki nyt.
Minun korviini palm mute ei oo ongelma, mutta tuo edelleen läpi puskeva epävireisyys on. Katoitko viritysmittarilla ennen ottoja, että se kitara oli vireessä? Jos et, niin sitten takomaan päähän, että tsekkais aina vireen ennen ottoa, jos tuo on kuitenkin semmoinen soittopeli, joka ei hyvin vireessä pysy. Jos katoit, niin sitten joko sulla on edelleen vähän hiomista vasurin tekniikassa ja kieli ei pysy paikallaan sormien alla vaan pääsee liikkumaan epävireiseksi tai sitten tuo soittopeli on vaan siinä kunnossa, ettei yksinkertaisesti soi vireisesti.

En viiti läppärin kajarien perusteella siitä ite kitarasoundista paljoa sanoa, pitäs saada eka nuo kunnon systeemit auki, mutta ajattelin nyt keitellä ensin aamukahvit ihan rauhassa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 681
Hypoteesi: tuo Gojira on omimmillaan semmoisen aika aggressiivisen kitarasoundin kanssa, joka vielä pelannee alavirekitaroilla paremmin kuin normivireisellä.

En varmaan kyllä osaa mitään alaviremättöä lonkalta, mutta tarvinnee testata tuo edellinen.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 897
Markku, rahaa säästämään ja kitara evertune-tallalla. Kukaan ei enää sitten mainitse heittävää virettä.
 
Liittynyt
25.01.2023
Viestejä
54
Sellainen vinkki, että jos virittää reilusti alavireistä tai 7/8-kielistä kitaraa sointujen mukaan, niin kannattaa kokeilla painaa leuka kiinni kitaraan - ainakin itsellä helpottaa selvästi noiden matalimpien äänien kuuluvuutta. Resonoi luiden kautta ja toimii kohtalaisesti myös metelin seassa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 897
Sellainen vinkki, että jos virittää reilusti alavireistä tai 7/8-kielistä kitaraa sointujen mukaan, niin kannattaa kokeilla painaa leuka kiinni kitaraan - ainakin itsellä helpottaa selvästi noiden matalimpien äänien kuuluvuutta. Resonoi luiden kautta ja toimii kohtalaisesti myös metelin seassa.
Aa, joku muukin tekee noin! :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 580
Markku, rahaa säästämään ja kitara evertune-tallalla. Kukaan ei enää sitten mainitse heittävää virettä.
Mä kyllä uskon että se ongelma on jollain muulla tavalla ratkaistavissa. En ole evertuneen tutustunut mutta jos ei saa kitaraa vireeseen normaalisti, intonaatio huonosti ja bendit epävireessä ym muuta mikä parantuu vain soittamalla, niin tuskin tuo mikään maaginen kikka on.

Onhan noita muutama, jotka eivät evertunea käytä ja silti homma toimii.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 897
Mä kyllä uskon että se ongelma on jollain muulla tavalla ratkaistavissa. En ole evertuneen tutustunut mutta jos ei saanut kitaraa vireeseen normaalisti, intonaatio huonosti ja bendit epävireessä ym muuta mikä parantuu vain soittamalla, niin tuskin tuo mikään maaginen kikka on.

Onhan noita muutama, jotka eivät evertunea käytä ja silti homma toimii.
Joo, siis oli semmone heitto. Toki yksi mielestäni hyvä vaihtoehto, jos haluaa ja voi panostaa kitaraan. Missään nimessä ei tarvitse. Edullisemminkin ja muilla keinoilla homman pitää myös ratketa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 580
Joo, siis oli semmone heitto. Toki yksi mielestäni hyvä vaihtoehto, jos haluaa ja voi panostaa kitaraan. Missään nimessä ei tarvitse. Edullisemminkin ja muilla keinoilla homman pitää myös ratketa.
Vahvasti uskon että kitara vain on kökkö. Virittimet falskaa, satula ehkä myös, intonaatio huonosti, kieliä ei kunnolla venytetty, tekniikka vielä alkutekijöissään, niin ei ihmekään jos näiden yhdistelmä vähän aiheuttaa epävireisyyttä.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 545
Markku, rahaa säästämään ja kitara evertune-tallalla. Kukaan ei enää sitten mainitse heittävää virettä.
Kun ollaan opettelemassa tuota soittoa niin en kyllä lähtis vehkeillä korjaamaan sitä mikä pitäis ehdottomasti opetella manuaalisesti selkäytimeen. Eli korvan ja sormien yhteistyö liittyen sekä säätämiseen että soittamiseen. Että heti tunnistaa milloin vire ei natsaa. Kyllä melko paskankin kepukan saa siihen kuntoon että kolmen minuutin äänitys onnistuu hyvin ellei tee jatkuvia venytyksiä. Keikkakäyttöön sitten luotettavampi laite.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 681
Niin, eihän se evertune-kitara sitä korjaa, jos soittaja soittaa epävireisesti, mutta sen se korjaa, ettei tarvii olla koko aikaa pää märkänä virittämässä, kun haluaa esim. nauhoittaa jotain, kun kitara pysyy vireessä.

Ts. minusta tekniikan kannalta ihan sama ostaako vai eikö osta, tekniikka pitää opetella joka tapauksessa, mutta elämäänsä voi tehdä helpommaksi, kun voi keskittyä soittamaan eikä tarvii koko aikaa pelata vireen kanssa.

muoks. tai niin, sen evertunenhan tais voida säätää niin, ettei benditkään vaikuta mitään ja sitä ei varmaan kannata tehdä, mutta siinä "normaali" säädössä, jossa voi bendailla normaalisti, joutuu kyllä opetteleen ja kuunteleen ihan omin korvin, että osuuko bendit nuottiin vai ei tai joutuu kattoon, ettei hupuloi otteita epävireisiksi.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 681
Nyt vois hiljentää tätä audiospämmiä tän jälkeen, mutta tässä nyt aamupäivän ratoksi kötöstelin jotain, mitä vaan tuli nopsaan päähän tuosta Gojiran soundista. Ja samalla koitin ekaa kertaa tehdä ite jotain tuolla Krimhin rumpusoftalla. Oisin tehnyt jonkun feidin tuohon loppuun, ettei loppuis seinään, mutta kun ei osaa (vielä) feidata midiraitoja Abletonissa :D "Basso" on vaan oktaavilla laskettu kitara Corey Wongin jollain jazz basso -soundilla.

Tämmöstä yksinkertaista metallin roisketta ois varmaan aika helppo tehdä, mutta en tiedä puhutteleeko tämmönen itteä liikaa.. ihan hauskaa puuhastelua kuitenkin. Tuo kitarasoundi tulee kyllä edelleen vähän niinku silmille, mutta tuolla kun on raidat tallessa, niin tuohonhan voi myöhemmin työntää ihan mitä soundia lystää.. katotaan jaksaisko tuosta työstään jotain ns. valmiimpaa joskus.


(Enkä tiedä, onko tämmöisiä ääriraakileita mitään järkeä jakaa minnekään, mutta tuossa nyt kuitenkin. Tuo Krimhin rumpusoundi on kyllä kiva ja näköjään nuo eri pellitkin automaattisesti panoroitu eri laitoihin.)

muoks. pudotin vielä kaikki kitarat kokeeksi C:hen (hyödyntäen sitä Gojiran pitch utilityä) ja kyllä tuo sävy kitaroissa toimii minusta paremmin alemmissa vireissä, mutta meni muuten niin paskan kuuloiseksi, että palautin takas.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 897

Laitan itsekin jotain. Demotin tuollaisen biisin. Kitara Bias fx:n kautta. Ez3 rummut. Ei vielä valmista. Soitan uusiksi biisin ja sumplin muutenkin. Laulutkin tulee vielä ja basso puuttuu.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 681

Laitan itsekin jotain. Demotin tuollaisen biisin. Kitara Bias fx:n kautta. Ez3 rummut. Ei vielä valmista. Soitan uusiksi biisin ja sumplin muutenkin. Laulutkin tulee vielä ja basso puuttuu.
Pitäskö tuon olla julkinen, vai enkö mää osaa jotain? Käskee pyytämään pääsyoikeutta.

(Pelkään tän driven kanssa, että jossain vaiheessa sohlaan jotain ja on kaikki vanhat tiedostot koko maailmalle auki..)
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 897
Pitäskö tuon olla julkinen, vai enkö mää osaa jotain? Käskee pyytämään pääsyoikeutta.

(Pelkään tän driven kanssa, että jossain vaiheessa sohlaan jotain ja on kaikki vanhat tiedostot koko maailmalle auki..)
Toimiiko nyt? Vähän sama minulla. Eka kerran kokeilen tätä.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 681
Toimiiko nyt? Vähän sama minulla. Eka kerran kokeilen tätä.
Joo, nyt pelaa. Ei kai tuolla tarvii muuta kuin tiedoston omista asetuksista muuttaa niitä yksityisyysasetuksia niin, että pääsy on kaikille, joilla linkki.

Mihinkään kansioiden jakoon ei oo uskaltanu koskea.

Ja asiallisen kuuloista tunnelmametallia. Naislaulajaa tuohon ehkä kuvittelin ekana. Tai sitten sekä että.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 897
Joo, nyt pelaa. Ei kai tuolla tarvii muuta kuin tiedoston omista asetuksista muuttaa niitä yksityisyysasetuksia niin, että pääsy on kaikille, joilla linkki.

Mihinkään kansioiden jakoon ei oo uskaltanu koskea.

Ja asiallisen kuuloista tunnelmametallia. Naislaulajaa tuohon ehkä kuvittelin ekana. Tai sitten sekä että.
No hyvä! Niin minäkin tuossa katsoin, että eihän tuo vaikeaa, mutta neuroottinen näissä jakamisissa ehkä hivenen.

Kiitos! Pohdiskelen ja testailen vähän eri tapoja tuossa varmaan ens kuun aikana. Naislauluun en itse ratkea, mutta näkee sitten miten vedän.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 339
Nonii täällä tullu taas kommenttia enemmä ku ehtii lukee, mutta siis voi toki olla että painan kieltä liikaa niin että se painuu epävireeseen. Etenkin ku soittelen tuolla toisella skeballa alemmassa vireessä. Otan nyt tietosen askeleen tuohon et vetääkö sormet alaspäin kieliä vai ei. Mut juu uskon että näissä kitaroissa nyt enemmä ongelmaa ko se, että painanko kieltä oikein vai en. Toki se vielä että viritän kunnolla ettei sieltä jää joku kieli vähä sinnepäin.

Täs nyt räpelsin taas tolla toisella skeballa. En tainnut virittää joka yritykse jälkeen, taisi olla molemmis kitarois parikin veivii ennenku vedin alusta loppuun. Ei sooloa ja virheitä täynnä mut huomaan että esim. nuo BDH plugarit ei hassumpia nyt ku otti oikeesti vähhä gainia pois ja focusritesta sääti tuota nuppia alaspäin ettei se ota ihan niin vahvasti signaalia sisään.

Joo ei tää mikää coveritason veivi ole mutta kivaa tekemistä tässä nauhotella :)

white death räpellys

E: Toho eilisee nauhotuksee jouduin yhden kerran ottaa toisen kitaran uusiks ku D kieli lähti aivan epävireeseen keske kaiken.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 339
Kävin tuossa vähän "kokeilemassa" n. 3000e ja 1300e ibanezeja ja voin todeta että voi juku miten hienosti nuo soi. Se, ettei hyvä kitara tee paskasta kitaristista hyvää kitaristia, mutta kyllä hitto vie kunnon skeba auttaa tuossa tekemisessä.

Kitarakuume juuri kasvoi uudelle levelille :D
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 379
Kävin tuossa vähän "kokeilemassa" n. 3000e ja 1300e ibanezeja ja voin todeta että voi juku miten hienosti nuo soi. Se, ettei hyvä kitara tee paskasta kitaristista hyvää kitaristia, mutta kyllä hitto vie kunnon skeba auttaa tuossa tekemisessä.

Kitarakuume juuri kasvoi uudelle levelille :D
Mitä sarjoja tarkemmin kävit kokeilemassa? Kolmen tonnin vehje on varmaan ollut jo j.custom. 1300 euron malli nykyään lienee pääasiassa Premium.

Kyllähän noissa eroja on etenkin jos Harley Bentonin jälkeen kokeilee jotain JEMiä. :cigar2:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 339
Mitä sarjoja tarkemmin kävit kokeilemassa? Kolmen tonnin vehje on varmaan ollut jo j.custom. 1300 euron malli nykyään lienee pääasiassa Premium.

Kyllähän noissa eroja on etenkin jos Harley Bentonin jälkeen kokeilee jotain JEMiä. :cigar2:
Mäpä kyselen viel mitä skeboja noi oli mutta juu omat kitarat tuntuu aivan kuralta nyt kun vertaa :) Mutta sillä treenataan mitä on
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 339
Kestäisikö @Markqq itsetunto jos daami skulaisi paremmin?

Kestäisi :) Mä haastan itseäni omalla tasolla enkä vertaa muihin. Kaikki jotka on mua parempia, olen täysin oppipoikana ja miksei ottais vinkkejä myös mua ”huonommilta”.

Se on vain hienoa kun löytyy hyviä naiskitaristeja!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 580
Tämmöinen nopea testi. Haukut kitarasoundeista, kiitos. Veikkauksia mitä käytetty? Eroaako kauheasti siitä mitä mulla kaikki biisit täynnä?
No, vastataan nyt itse itselleni jos jotakuta kiinnostaa. Rytmikitarat on ilmainen RAT sekä $1 York Audion 2x12 mesa. Leadit on ilmainen Big Muff ja sama
mesa. Ei siis vahvarisimulaatiota kummassakaan.

Aluksi piti tehdä ilman kaiutinsimulaatiota, eli vain EQ:lla höystettynä mutta menipä näin.
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
544
Mä kyllä uskon että se ongelma on jollain muulla tavalla ratkaistavissa. En ole evertuneen tutustunut mutta jos ei saa kitaraa vireeseen normaalisti, intonaatio huonosti ja bendit epävireessä ym muuta mikä parantuu vain soittamalla, niin tuskin tuo mikään maaginen kikka on.

Onhan noita muutama, jotka eivät evertunea käytä ja silti homma toimii.
Eikös se juurisyy ole kumminkin se korva ettei itse kuule että on epävireessä, oli se sitten bendit tai vire. Miten tuota sitten reenataan, enpä tiedä.

"Korjautuuhan" se vire sillä että evertunellisen jättää siihen bendaamattomaan moodiin mutta sitten toki jää musiikista aika paljon vivahteita pois ja monia biisejä ei oikeastaan edes voi soittaa, sooloja ainakaan, ilman että kuullostaa ihan paskalta.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 681
Kyllähän noissa eroja on etenkin jos Harley Bentonin jälkeen kokeilee jotain JEMiä. :cigar2:
Todettakoon het alkuun, että näähän on hyvin henkilökohtaisia juttuja, mutta just palautin joulupäivänä kaverin JEM:in, kun minä en vaan tuon kanssa bondannu. Se oli mulla useamman kuukauden ja oisko ollu kädessä tasan kaksi kertaa. Mikeissä oli kyllä joku mukava, vähän pehmeämpi sävy noihin Suhrin Aldricheihin verrattuna ja ne vikojen nauhojen koverrukset on kivat, mutta en jotenkin vaan tykänny hirveästi tuon tatsista. Eikä se noiden estetiikkakaan oo itelle koskaan isommin iskeny.

Saatto olla kyllä ihan sitäkin, kun ei ole oma, niin ei tunnu sitten omalta, mutta on tossa Mannisen customin kaulassa myös jotain tosi spesiaalia itelle, etten oo hirveästi enää muita kitaroita haikaillut, kun tuon sai ajetuksi sisään.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
659
Omat ajatukseni epävireisyyden perussyistä ovat:
-Liian korkealla oleva satula sotkee 1.-5. nauhojen kohdilla vireet tehokkaasti
-Painaa kieliä voimalla nauhojen väleistä, eikä siitä ihan nauhan takaa

Kitaroiden laatuerot näkyvät heti otelaudan (nauhojen keskinäinen korkeus) tasaisuudessa, mitä epätasaisempi alusta, sitä korkeammalle kielet on jätettävä, etteivät ne kosketa toisiin nauhoihin soitettaessa. Eli kevyt soitettavuus tulee laadukkaasta työnjäljestä. Ajattelisin myös, että mitä pidemmän matkaa kieleä nauhaan painettava, sitä enemmän epävireisyydet korostuvat. Tietty raskaammalla otteella soitettaessa kielet täytyvät olla korkeammalla, tämä on sitten sitä henkilökohtaista säätöä.

Bendeissä sitten korva ratkaisee, menikö miten paljon pieleen…
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 681
Minä en kyllä edelleenkään tajua, miten jumbonauhoillakaan saa painetuksi kieltä niin, että se soundais epävireiseltä :D Sillai onnistuu kyllä helposti, jos paine ei kohdistu kohti otelautaa vaan viistommin kohti ylempää tai alempaa kieltä, jolloin se ote on vähän niin kuin joku mikrobendi, mutta muuten ei vaan tajua.

Bendit pitää vaan opetella ja takoa lihasmuistiin. Ja pitää tietty opetella vähän kitarakohtaisesti, koska säädöt ja kielten paksuus vaikuttaa. Mullon toi customi sillä rajoilla onko vähän turhankin jäykkä bendata, mutta ehkä se on parempi itelle noin, että yli on aika vaikea bendata. Jää niinku vaan toinen puoli hanskattavaksi eli huolehdittava, ettei jätä vajaaksi.

Ja en tiedä ottaako jotkut vähän liian lepsua asennettakin bendeihin, ts. niitä soitellaan vähän sinne päin. Tietyssä musassa, vaikka nyt bluesissa, on paljon kaikenlaisia semitone yms. pikkubendejä mausteena niin, ettei ne oo mitään oikeita nuotteja ja tuossa kontekstissa tarkkuudella ei oo niin väliksi, mutta sitten kun soitetaan jotain melodialinjoja, niin kuulostaa heti ihan hirveältä, jos bendit on epävireisiä. Ts. varmaan pitäs ymmärtää, milloin niiden on oikeasti osuttava nuottiin ja milloin ei oo niin justiinsa. Korvahan sen minusta kertoo, milloin kuulostaa paskalta ja milloin ei, mutta en tiedä, pitääkö korvatkin vähän niinku opettaa tuohon..
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 339
Sen verra kommentoin ko eilen kävin soittelemassa nuita kalliimpia vehkeitä niin ne kuulosti mun nakkisormissa ihan asialliselta parin tunnin aikajanalla (ammattilainen vieressä) niin kyllä mä nyt luulen että kitaroissa enemmänkin ongelma :D
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
659
Minä en kyllä edelleenkään tajua, miten jumbonauhoillakaan saa painetuksi kieltä niin, että se soundais epävireiseltä :D Sillai onnistuu kyllä helposti, jos paine ei kohdistu kohti otelautaa vaan viistommin kohti ylempää tai alempaa kieltä, jolloin se ote on vähän niin kuin joku mikrobendi, mutta muuten ei vaan tajua.
Minähän olen sellainen jännittäjä, että puristan helposti nuotin epävireeseen, jos yhtään koen henkistä painetta… Kokeilin viremittarin kanssa, miten paljon saan puristettua - 2. nauhalta mitattuna sellaiset 10% sanoi mittari! Ja satula on siis sepän tekemä näille kielille.:giggle:
Soittotunneilla huomasin, etten saa siellä edes avointa D-sointua soimaan puhtaasti, jännitin siis tilanteessa ja puristin vireen metsään, mikä sitten aiheutti lisää pään sisäistä painetta soittoläksyä esittäessä, ja sitä rataa. Tämä on ehkä saanut alkunsa ekan nailonkielisen kitaran kanssa opettelusta, sen kielet olivat todella korkealla ja vaativat voimankäyttöä, että painautuisivat riittävästi nauhoja vasten.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 678
Viestejä
4 318 523
Jäsenet
72 090
Uusin jäsen
EL-Dorado

Hinta.fi

Ylös Bottom