Kirkosta eroaminen

Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
No minä tykkään kirkollisista meiningeistä, kummiudesta, rippileireistä, hautajaisista, kastajaisista ja sen sellaisista kirkollisjuhlista. Kyllä minä niihin edelleen haluan osallistua. Eli kokonaan eroaminen ei ole vaihtoehto, mutta vastaavasti verosuunnittelu on. Itsekästäkö, kyllä. Mieluummin kuitenkin tuen itse jotenkin muuten tai jätän tukematta.
Mikä noissa on niin hienoa ja mielenkiintoista?
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 761
No minä tykkään kirkollisista meiningeistä, kummiudesta, rippileireistä, hautajaisista, kastajaisista ja sen sellaisista kirkollisjuhlista. Kyllä minä niihin edelleen haluan osallistua. Eli kokonaan eroaminen ei ole vaihtoehto, mutta vastaavasti verosuunnittelu on. Itsekästäkö, kyllä. Mieluummin kuitenkin tuen itse jotenkin muuten tai jätän tukematta.
Ei kai se kirkosta eroaminen noihin osallistumista estä? Ei kirkosta eroaminen tai edes ateistisuus sitä tarkoita, että et voi jalallasi kirkkoon astua.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 761
Eikös se kummina pidä kirkossa olla? Kait? No en oo perehtynyt.
No ei tarvi olla. Niin tai siinä tapauksessa tarvii, jos haluat sen ns. kirkon "kummitodistus" tms. lappusen muistoksi. Kolmen muksun kummi kuitenki itekkin oon, vaikka en kirkkoon kuulukkaan.

EDIT: Yksiltä vanhemmilta sain tuon kirkontodistuksen vai mikä se nyt on sijasta ns. pakana-kummin todistuksen jonka olivat ihan itse tehneet. Pidän tuota enemmän arvossa, kuin sitä kirkosta saatavaa geneeristä.
EDIT2: Yhdet vanhemmat eivät kastavalle papille edes sanoneet, että en kuulu kirkkoon. Ja toki vittuako se sille edes oikeastaan kuuluu, oonko jäsen vaiko en.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 222
Vaikka eroakirkosta.fi kautta erot ovat alkaneet laskemaan, niin se ei juurikaan näy pudotuksena virallisissa luvuissa (eli kaikki erot yhteenlaskettuna, eli eroakirkosta.fi + suomi.fi + maistraatti). Erot edelleen pyörii yli 50,000 vuosittaisen eron pinnassa. Viime vuosi nyt oli hieman tavallista hiljaisempi.

Vuonna 2020 kaikista eroista noin 8492 (17.6%) tuli muuta kautta kuin eroakirkosta.fi .

Tänä vuonna 2021, syyskuun loppuun mennessä kaikista eroista noin 18150 on tullut eroakirkosta.fi kautta, eli 6904 (27.6%) eroa kaikista eroista on tullut muuta kautta (lähinnä suomi.fi kautta).

Tällä tahdilla 50,000 menee rikki tänäkin vuonna, tain ainakin hyvin lähelle sitä päästään.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 222
Pyöräytin nyt tuollaisenkin graafin näyttämään miten eroakirkosta.fi kautta tulleiden erojen määrä on aikojen kulussa muuttunut.

Huomattavaa:
- Eroakirkosta.fi laitettiin tulille 5. marraskuuta 2006, mutta siltikin sinä vuonna ennätti tulla jo 9214 eroilmoitusta (noin 26% kaikista eroista)
- 2007 eroakirkosta.fi oli jo de facto palvelu eroamiselle, kaikkiaan noin 87% eroista tuli sitä kautta
- 2010 meni jo "virallisten erojen ohi", mikä selittyy ihan sillä, että varsin suuri osa eroilmoituksista hylättiin (muistaakseni noin 6%) vajaitten ilmoitusten tai väärin käytöksien takia
- 2011 lähtien käytännössä eroakirkosta.fi luvuista näki suoraan lopulliset erot lähes viime päiviin asti
- 2013 oli harvinaisen paljon hylättyjä hakemuksia eroakirkosta.fi kautta, tai ehkä myöskin harvinaisen paljon eroja muuta kautta. Vaikea sanoa miksi, ilman että näkisi mihin kohtaan vuotta se osui
- 2019 alkoi tulemaan tunnetuksi viralliset, vahvistetut, eropalvelut suomi.fi kautta, joten eroakirkosta.fi eroilmoitukset kääntyivät laskuun
- 2020 enää noin 82% eroista tuli eroakirkosta.fi kautta
- 2021 tuo luku tulee putoamaan entisestään, ehkä noin 70% pintaan

Vaikka eroakirkosta.fi palvelu on menettänyt suosiotaan parina viimeisenä vuotena (he itsekin linkkaavat vaihtoehtoista palvelua etusivullaan), niin erot eivät juurikaan ole kääntyneet laskuun, eli edelleenkin mennään siellä 50,000 eron vuositasolla.

Sen sijaan, mikä on yllättävää on, että mitään suurempia eropiikkejä ei ole ollut vuosikausiin. Vuotta 2010 vastaava eropiikki voisi vastata nykyään jopa lähes 100,000 eroa vuodessa.

Eroakirkosta.fi palvelun hiipuminen sinänsä on harmi, koska sieltä oli helppo reaaliaikaista dataa saada eroista. Kirkko ei juuri hehkuttele eroilla, ja kuten tuostakin graafista näkee, niin edes kuukausikohtaisten tietojen saanti on ollut harmillisen vaikeaa.



 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 835
Miksi tämän aiheen tilastointi ja lukujen seuranta on niin lähellä lifelessin sydäntä? Kuulukoon ne kirkkoon jotka haluavat kuulua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 748
Miksi tämän aiheen tilastointi ja lukujen seuranta on niin lähellä lifelessin sydäntä? Kuulukoon ne kirkkoon jotka haluavat kuulua.
Outo kysymys.

Seuratkoot ne kirkosta eroamisia, jotka haluavat seurata? Jos ei sinua kiinnosta, niin sitten kannattaa skipata ne postit. Eikös vain? Tämän ketjun aiheena on kuitenkin juuri kirkosta eroamisesta keskustelu, joten lifelessin data tuo siihen ehdottomasti kiinnostavan lisän.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 275
Miksi tämän aiheen tilastointi ja lukujen seuranta on niin lähellä lifelessin sydäntä? Kuulukoon ne kirkkoon jotka haluavat kuulua.
Kuten sanottua, outo kysymys. Pidän ihan tavanomaisena, että tällaisen teknillis-luonnontieteellisiä ihmisiä houkuttelevan foorumin käyttäjillä on outoja nörttiharrastuksia. Minuakin kiinnostaa keskivertoa enemmän kirkon jäsenmäärän tai vaikkapa sen laillisen ja yhteiskunnallisen aseman muutos.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 263
Miksi suomessa ylipäätään kuulutaan kirkkoon "vakiona", monissa muissa maissa kirkkoveroa ei edes ole. Näin kirkosta eroaminen ei olisi elämän ensimmäinen juttu kun täyttää 18.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
418
Miksi suomessa ylipäätään kuulutaan kirkkoon "vakiona", monissa muissa maissa kirkkoveroa ei edes ole. Näin kirkosta eroaminen ei olisi elämän ensimmäinen juttu kun täyttää 18.
Ja miksi lapsen saa liitää tuollaiseen automaattisesti lapsena? Miksei toisinpäin että 18 vuotiaana pitäisi allekirjoittaa liitymisanomus, jossa vielä ilmoitettaisiin kuinka paljon keskimäärin tuo tulee maksamaan per vuosi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Kyllähän tuo Tynkkysen paasaaminen näkyy eroakirkosta tilastoissa selvästi. Vielä päälle viralliset kanavat niin aika iso hyppäys luvuissa. Harmi kun ne meni perumaan sen performanssin. Olisi tullut kunnon paskamyrsky.

1634546411069.png
 
Liittynyt
25.09.2021
Viestejä
307
Kyllähän tuo Tynkkysen paasaaminen näkyy eroakirkosta tilastoissa selvästi.
Voi vaikuttaa samalla tavalla kuin kenenkä tahansa äänekkäästi asiaa ajavan vaikutus epävarmoihin.
Lopulta uskoisin kirkon tarjoamien etujen olevan suhteettoman pienet ajatellen normaalin ihmisen kanssakäymistä tämän instituution kanssa.
Henkilökohtaisesti minulla ei ole ongelmia rahoittaa tätä monopoliasemassa olevaa hiipuvaa periytynättä pakkopullaa.
 

Drinkkeri

Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 294
Lisää hienoja uutisia. Vaasassa seurakuntayhtymä joutuu myymään merenrannalla sijaitsevan ison leirikeskuksen. Taitaa bible beltin eteläpäädyssäkin olla vähenemään päin verotulot.

Tai sitten käytetty järkeä kun tuon 2018 kuntoraportin mukaan arvioidut remonttikulut olis olleet seuraavan kymmenen vuoden aikana reilut 350ke
 
Liittynyt
25.09.2021
Viestejä
307
Väittäisin että suon kirkolle todella paljon tuloja elinaikanani. Samoin puolisoni.
Minulle sopii että kaikki pääsevät nauttimaan eduista.
Pieni kivi on se joka järvessä väreet ensin aikaan saa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Eilen erosi 464 eroakirkosta.fi kautta. Varmasti vähintään sama tai enemmän virallista kanavaa käyttäen. Tuohon päälle edellisen päivän n.330 eroa plus virallista kautta eronneet. Ollaan jo selkeästi eropiikissä ja näyttäisi vain jatkuvan sama tahti. Nykyään sosiaalisen median paskamyrskyt vaikuttavat enemmän kuin koskaan ja media joutuikin painostuksen alla julkaisemaan tuon "200 eroa" jota ei muuten koskaan päivitetty vaikka erot vain kiihtyivät. Tuskin tulemme näkemään lähipäivinä valtamedialta uutista että tuhannet jättäneet kirkon parissa päivässä kohun takia.

1634765814447.png
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Joskus vuonna nakki erosin kirkosta, nyt sitten liittymässä ja mietin oikeaa suuntausta ja seurakuntaa.

Ihan vain tredin uppausmielessä, ja toisaalta muussakin. Eroaminen helppoa, oikealla tavalla tehty liittyminen todella haastava rasti.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Suosittelen lestadiolaisuutta - he ovat oikeassa ja vain he pääsevät taivaaseen. Muihin suuntauksiin on aika turha liittyä kun taivasosuutta ei ole tiedossa.

Lestadiolais-taivaassa on muutenkin turvallinen perus-suomalainen meininki - lähinnä vain suomalaisia ja hekin pohjois-Suomesta.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
335
Lestadiolaisuus on varmin, koska se perustuu faktoihin. Jos itse pitäisi valita, lestadiolaisuus.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
1 589
Kyllä minuakin harmittaisi jos valitsisin väärän uskonnon. En tiedä sitten onko pahempi olla uskoton kuin uskoa väärään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 909
Joskus vuonna nakki erosin kirkosta, nyt sitten liittymässä ja mietin oikeaa suuntausta ja seurakuntaa.

Ihan vain tredin uppausmielessä, ja toisaalta muussakin. Eroaminen helppoa, oikealla tavalla tehty liittyminen todella haastava rasti.
Ortodoksit olis oma valinta.
Ei sylje lasiin ja kirkot on komeita. Saa tislata viskiä ja viiniä eikä ton syömisenkään suhteen ole niin justiinsa.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Ortodoksit olis oma valinta.
Ei sylje lasiin ja kirkot on komeita. Saa tislata viskiä ja viiniä eikä ton syömisenkään suhteen ole niin justiinsa.
Jahas. Sinäkin. Jokainen, joka ikinen taho, jolle olen puhunut, tai josta olen kommenttia kuullut, osoittaa samaan suuntaan.

Ja siis kiitos kommentista, arvostan sitä aidosti. Kiitos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 909
Jahas. Sinäkin. Jokainen, joka ikinen taho, jolle olen puhunut, tai josta olen kommenttia kuullut, osoittaa samaan suuntaan.

Ja siis kiitos kommentista, arvostan sitä aidosti. Kiitos.
Mä vaan ihmettelen sitä että mikä pointti tässä on? Jos on vain yksi jumala ja uskontoja miljoona niin eihän siinä ole mitään järkeä valita uskontoa. Kaikki uskonnot ei voi olla oikeassa, mutta kaikki voi olla väärässä.
Uskonnolla ja uskolla ei ole mitään tekemistä keskenään.

It's Not God I Hate, It's His Fan Club I Can't Stand
-T-paitateksti
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Mä vaan ihmettelen sitä että mikä pointti tässä on? Jos on vain yksi jumala ja uskontoja miljoona niin eihän siinä ole mitään järkeä valita uskontoa. Kaikki uskonnot ei voi olla oikeassa, mutta kaikki voi olla väärässä.
Uskonnolla ja uskolla ei ole mitään tekemistä keskenään.

It's Not God I Hate, It's His Fan Club I Can't Stand
-T-paitateksti
Sitä on ihan hyvä miettiä.

Ja sitä miksi uskontoja on "miljoona".

En ole oikea ihminen vastaamaan kysymykseesi, mutta kiinnostavaa on se, miksi kysyit tuon kysymyksen. Minä en tiedä motivaatiotasi. Itse osaat vastata siihen.

Uskonto tai vakaumus on aika yksilöllinen kysymys. Mutta edelleen, kiitos kommentistasi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 909
Sitä on ihan hyvä miettiä.

Ja sitä miksi uskontoja on "miljoona".

En ole oikea ihminen vastaamaan kysymykseesi, mutta kiinnostavaa on se, miksi kysyit tuon kysymyksen. Minä en tiedä motivaatiotasi. Itse osaat vastata siihen.

Uskonto tai vakaumus on aika yksilöllinen kysymys. Mutta edelleen, kiitos kommentistasi.
Kysyin sen siksi että kun siihen yrittää vastata huomaa kuinka uskonnot ja uskominen on epäloogista ja turhaa. Jokaisessa ukonnossa on oma tapansa "pelastua". Kaikki eivät voi olla olla oikeassa, mutta kaikki voivat olla väärässä. Tuota kun miettii niin tajuaa kuinka turhaa kaikki uskonnot ja uskot maailmassa ovat. Ne ovat TURHIA. Jos olisi vain yksi oikea tie niin kyllä se iso jehu olis tehnyt sen selväksi. Mutta koska ei ole ole niin siitä voi vetää johtopäätöksiä..

ELÄ. NYT. TÄNÄÄN. Niinkuin haluat. Nauti elämästä. Älä anna muiden päättää siitä ainoasta elämästä jonka tunnemme. Unoha kaikki uskontohömpötykset. ELÄ. OLE. NAUTI. Kun et muita vahingoita.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Kysyin sen siksi että kun siihen yrittää vastata huomaa kuinka uskonnot ja uskominen on epäloogista ja turhaa. Jokaisessa ukonnossa on oma tapansa "pelastua". Kaikki eivät voi olla olla oikeassa, mutta kaikki voivat olla väärässä. Tuota kun miettii niin tajuaa kuinka turhaa kaikki uskonnot ja uskot maailmassa ovat. Ne ovat TURHIA. Jos olisi vain yksi oikea tie niin kyllä se iso jehu olis tehnyt sen selväksi. Mutta koska ei ole ole niin siitä voi vetää johtopäätöksiä..

ELÄ. NYT. TÄNÄÄN. Niinkuin haluat. Nauti elämästä. Älä anna muiden päättää siitä ainoasta elämästä jonka tunnemme. Unoha kaikki uskontohömpötykset. ELÄ. OLE. NAUTI. Kun et muita vahingoita.
Juuri näin teenkin. Suuremman sisäisen rauhan ja ymmärryksen myötä, juuri noin.

Elän, olen ja nautin. En vahingoita muita ja yritän tehdä elämälläni jotakin hyvää. Tarvitaanko uskontoa tähän, ymmärrän muut näkökulmat. Mulle se ei riitä. Tyhjyys tyhjyyden päässä. Mutta se on vain mun kokemus todellisuudesta. Kaikilla on omansa.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 176
@Kakapo minusta tuo sun tapa on hieman väärä. Jos sinusta kristinusko on se totuus, niin oikeampi tapa olisi tutustua mitä nämä opettaa ja lukea Raamattua sekä arvioida sitten sitä oppia ja sen opin perusteluita.

Ihan vain esimerkiksi luterilaisuudessa se mitä Raamattu opettaa erilaisita asioista on kerrottu tunnustuskirjoissa.


Eli ei kannata liittyä muiden kehoituksesta (tai muista ulkoisista syistä) sellaiseen seurakuntaan, jonka oppia ei voi allekirjoittaa. Siksi minä en ole esimerkiksi kreikkalaiskatolinen tai roomalaiskatollinen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 450
Eli ei kannata liittyä muiden kehoituksesta (tai muista ulkoisista syistä) sellaiseen seurakuntaan, jonka oppia ei voi allekirjoittaa. Siksi minä en ole esimerkiksi kreikkalaiskatolinen tai roomalaiskatollinen.
No siis jos nyt ollaan rehellisiä niin olet luterilainen (olettaen että olet?) mitä todennäköisemmin siksi koska synnyit luterilaisten vanhempien lapseksi jotka sitten kasvattivat sut luterilaiseksi. Josta sitten seuraa se että allekirjoitat tuon luterilaisten opin.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 176
No siis jos nyt ollaan rehellisiä niin olet luterilainen (olettaen että olet?) mitä todennäköisemmin siksi koska synnyit luterilaisten vanhempien lapseksi. Josta sitten seuraa se että allekirjoitat tuon luterilaisten opin.
Kyllä, mutta tämä ei muuta mitään mitä yllä olen sanonut.

Mun viestin pointti oli se että, liittyy sellaiseen seurakuntaan, jonka opin allekirjoittaa. Mielestäni on typerää liittyä johonkin seurakuntaan (tai järjestö, puolue, yms) ilman että tuntee ja allekirjoittaa sitä oppia(/puolueohjelmaa, yms).
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
672
Suosittelen MyHeritage DNA -kokeen tekemistä. Itse löytänyt jo yli 50 000 dna -sukulaista sen kautta. Testi osoitti itselleni myös alkuperäni, joka huojensi oloani kovasti, koska en itseasiassa liity raamatullisiin asioihin yhtään mitenkään. Olen kotoisin jostakin muualta kuin raamattukertomuksen mailta! Samalla sain mahdollisuuden ymmärtää minkälainen ihminen en varmaankaan muutenkaan ole, koska lapsena sitä elätteli monenlaisia haaveajatuksia omasta alkuperästä, ja siitä minkälainen vain siksi pitäisi olla. Sittemmin itseäni paremmin ymmärtävänä en voi kuin ihmetellä lapsuusaikana kokemaani kasvatus-, ja koulutusohjelmaa, jossa opettavat raamatun tarinaa, ja hoilaavat lauluja, jotka ainakin osaltaan eivät sovi omaan kulttuuriperimääni sitten yhtään mitenkään...
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 913
Viestejä
4 213 485
Jäsenet
70 979
Uusin jäsen
Nivustaive

Hinta.fi

Ylös Bottom