Keskustelua työttömyydestä

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 627
Ai puhuttiin? Parhaimmillaan työttömät voivat saada tuhansia euroja kuukaudessa. Minimitasokin on paljon korkeampi kuin koulutettujen kiinalaisten. Osaatko muuten sanoa miksi kuntoutuksessa oleva ansaitsee suuremmat tuet kuin kiinalainen työtä tekevä henkilö?
Kuntoutuksessa katsotaan edelliset palkkatulot. Jos tulot on olleet suuremmat, niin ne on sitten suuremmat kun sen kiinalaisen.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Eli paskapuhettahan tämä olikin. Sitähän minäkin.

Sosiaaliturvan minimitaso on noin 250 euroa kuukaudessa, joka on huomattavasti vähemmän kuin keskimääräisillä kiinalaisilla, puhumattakaan koulutetuista.

Ansiosidonnaisen enimmäismäärää en jaksa puhelimella tarkistaa, mutta ei se nyt kovin montaa tuhatta ole. Toisaalta onhan se 2 tuhattakin teknisesti "tuhansia"
Älä jaksa trollata. Kaikki tietää et se on paljon enemmän kuin 250€. Joo pari tonnia kuussa on hemmetisti rahaa tekemättä mitään.

Kuntoutuksessa katsotaan edelliset palkkatulot. Jos tulot on olleet suuremmat, niin ne on sitten suuremmat kun sen kiinalaisen.
Niin. Mutta lisää pitää saada koska?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
556
Asiaton käytös
Pitää muista että kaiser on itse työtön. En edes ymmärrä miksi nään nuo viestit vaikka olen 99% varma että olen ignoorannut koko sällin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 627
Niin. Mutta lisää pitää saada koska?
Ainakin itse olen ihan tyytyväinen tuohon nykyiseen laskentatapaan.

Lisäksi esim ansiosidonnaisen kestoa lyhennettiin ja sekin on itselle oikeastaan ihan ok, koska jostain täytyy vähän tinkiä että saataisiin "suomi nousuun" :) Ehkä se edellinen ansiosidonnainen olikin vähän turhan pitkä? nytkin ehtii ainakin vähän etsiä uutta työtä ennen ansiosidonnaisen loppumista.

Hallituksen ehdotuksen mukaan ansiosidonnaisen päivärahan kesto alenisi 500 päivästä 400:aan.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Ainakin itse olen ihan tyytyväinen tuohon nykyiseen laskentatapaan.

Lisäksi esim ansiosidonnaisen kestoa lyhennettiin ja sekin on itselle oikeastaan ihan ok, koska jostain täytyy vähän tinkiä että saataisiin "suomi nousuun" :) Ehkä se edellinen ansiosidonnainen olikin vähän turhan pitkä? nytkin ehtii ainakin vähän etsiä uutta työtä ennen ansiosidonnaisen loppumista.
No onhan toi 500 päivää ihan hapokkaan pitkä aika. Jos siinä ajassa ei löydä töitä niin on jotain isoa vikaa. Ilmeisesti yksi kvartaali on sellanen kriittinen aika että jos sen aikaa ei ole töitä löytynyt niin asia vaikeutuu nopeasti.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Nyt en ymmärrä mitä puhut. Tokihan työttömyyskorvaus ja asumistuki on paljon enemmän kuin 414€
Puhun niistä alimmista mahdollisista tuista joita työttömänä voi saada, kun itse otit ne puheeksi. Asumistukea ei saa, jos asuu omistusasunnossa tai on asunnoton.
 
Liittynyt
26.12.2016
Viestejä
260
Kyllä minun vanhempani on noi maksaneet. En ole velkaa teille. Ja johan te saatte ruokaa, ilmaisen koulun, terveydenhoidon ja asunnon. Elätte kuin kuninkaat tekemättä mitään mutta lisää pitäisi saada?
Tämä. Myös minun vanhempani ovat maksaneet koulutukseni, joten senttiäkään opintotukia en ole nostanut. Silti joudun maksamaan veroja, joista maksetaan muiden opintotukia. Täysin väärin. Sama koskee kaikkia muitakin sosiaalitukia, senttiäkään en ole nostanut ja silti joudun kustantamaan muiden kotona makoilun. Vaikka olenkin varakkaasta perheestä, ei se tarkoita ettenkö olisi ihan itse omaa elintasoani rakentanut, ilman yhteiskunnan almuja.

Joku täällä sairauksista puhui. Miksei kukin voisi itse kustantaa sairastelunsa? Suurin osa sairauksista on kuitenkin itse aiheutettuja (huonot elintavat). Mahdollista tapaturmaa varten kannattaisi ottaa vakuutus, joka sitten kustantaa sen.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Puhun niistä alimmista mahdollisista tuista joita työttömänä voi saada, kun itse otit ne puheeksi. Asumistukea ei saa, jos asuu omistusasunnossa tai on asunnoton.
No taidat tietää näistä sitten mua enemmän tai jotain. Mutta sen tiedän varmasti että omistusasuntoon saa asumistukea myös. Omistusasunto

Tämä. Myös minun vanhempani ovat maksaneet koulutukseni, joten senttiäkään opintotukia en ole nostanut. Silti joudun maksamaan veroja, joista maksetaan muiden opintotukia. Täysin väärin. Sama koskee kaikkia muitakin sosiaalitukia, senttiäkään en ole nostanut ja silti joudun kustantamaan muiden kotona makoilun. Vaikka olenkin varakkaasta perheestä, ei se tarkoita ettenkö olisi ihan itse omaa elintasoani rakentanut, ilman yhteiskunnan almuja.

Joku täällä sairauksista puhui. Miksei kukin voisi itse kustantaa sairastelunsa? Suurin osa sairauksista on kuitenkin itse aiheutettuja (huonot elintavat). Mahdollista tapaturmaa varten kannattaisi ottaa vakuutus, joka sitten kustantaa sen.
Jees. Toki ihmisiä voi avittaa ja niinhän täällä tehdään isossa määrin. En vain hyväksy hetkeäkään tässäkin ketjussa esitettyjä ajatuksia että työttömien pitäisi saada lisää vain koska niin haluavat.

Todellakin kannattaa ottaa vakuutus. Heikoilla on jos pelkän julkisen terveydenhuollon piirissä on. Eivät muuten ole mitään kalliita todellakaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 102
Se länsimainen elintasohan koskee lähinnä työssäkäyviä. Ei suomalaisen pitkäaikaistyöttömän elintaso ole juuri kiinalaista duunaria kummempi.
Miksi sen pitäisi olla kummempi tai edes yhtä hyvä? Mitä se suomalainen pitkäaikaistyötön on tehnyt sen eteen, että ansaitsee saman tai paremman elintason kuin kiinalainen 40-50h viikkoa painava duunari?

Henk. koht. en usko vastikkeelliseen sosiaaliturvaan. Se on hölmö konsepti
Nyt en ymmärrä mitä puhut. Tokihan työttömyyskorvaus ja asumistuki on paljon enemmän kuin 414€
Helppo ymmärtää. Hänen mielestään suomalaisen sosiaaliturvan kustantama asumistasoa ei lasketa ihmisen elintasoon, vaan se on "jumalalta annettu asumisen minimitaso" jolle ei voi antaa mitään arvoa.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 624
Tästä on kysytty ylläpidoltakin, mutta yllättys yllätys ei riittänyt cohones vastaamaan mitään. Kerran vassykkä, aina...
Jaa mitä on kysytty?

Täällä on kerrottu foorumin linjauksista:

"Foorumi on täysin sitoutumaton, eikä ole sitoutunut mihinkään poliittiseen ryhmään, puolueeseen tai kannata mitään aatetta."

Keskustelua foorumin linjauksista
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
556
Voi voi pitää mennä kolmeksi kuukaudeksi töihin tiistaina. Ärsyttää jo valmiiksi kustantaa toisten sohvalla makoilu. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 627
Joku täällä sairauksista puhui. Miksei kukin voisi itse kustantaa sairastelunsa? Suurin osa sairauksista on kuitenkin itse aiheutettuja (huonot elintavat). Mahdollista tapaturmaa varten kannattaisi ottaa vakuutus, joka sitten kustantaa sen.
Itse ainakin saan vakuutusyhtiöltä rahat. Eli jonkun vakuutuksen perusteella mahtaa tosiaan mennä?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Miksi sen pitäisi olla kummempi tai edes yhtä hyvä?
En muistaakseni tällaista väitettä esittänyt. Kaippa se kiinalaisten palkka on kohdallaan, jos sillä haluavat tehdä. Tulonsiirtojen osalta olen Rawlslaisen koulukunnan kannattaja. Yhteiskunnan tehtävä on siis maksimoida heikoimmin toimeentulevien elintaso.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
29
Asumistuki on ainoa epäkohta nykyisissä tuissa. Työttömien sijoittaminen työpaikkojen viereen ja työllisten pakeneminen maalle asuntokuplan seurauksena ei ole järkevä yhteiskuntarakenne. Kaikkien tulonsiirtojen tulisi olla suoria, jolloin työtön voisi valita "hanhenmaksan Siilinjärvellä" tai "makaronin Kalliossa".

Mielestäni muuta valittamisen aihetta ei kenelläkään pitäisi olla, tuet eivät ole erityisen pienet tai suuret paikalliseen kustannustasoon nähden. Kaikki olemme hengissä koneiden tekemän työn ansiosta. Jos ruvetaan moralisoimaan, niin kaikki julkisen sektorin työntekijät pitää sitten myös laskea samaan veronmaksajan pussilla käyvään sakkiin. Eivät ohitusleikkaukset ja vaipanvaihdot kellekkään itsestään huolta pitävälle mitään tuota ja ovat paljon kalliimpia toimenpiteitä kun jonkun Jarmo 35v:n toimeentulotuet.

Toinen ja ehkä vielä enemmän katkeruutta aiheuttava piirre tuissa on, että "perustuloa" ei saa, jos samassa ruokakunnassa asuu työtätekevä ihminen. Eli kaksi työtöntä on käytännössä samassa asemassa taloudellisesti kuin yhden ihmisen tuloille elävä perhe. Järkevin olisikin ns. negative income tax tyyppinen perustulo juuri edellä mainittuja ongelmia korjaamaan. Tosiaan ne paperinpyörittelijät ei ole kovin suuri menoerä, kannusteloukut ja niiden sosiaaliset vaikutukset on ne pahimmat tukiviidakon lapset.

Työllisyysastetta ei tule nostamaan mikään muu kuin oma kelluva valuutta.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 851
Joku täällä sairauksista puhui. Miksei kukin voisi itse kustantaa sairastelunsa? Suurin osa sairauksista on kuitenkin itse aiheutettuja (huonot elintavat). Mahdollista tapaturmaa varten kannattaisi ottaa vakuutus, joka sitten kustantaa sen.
Olet varmaan joskus käyttänytkin Kelan myöntämää suomalaista sairausvakuutusta, joka kuuluu kaikille suomalaisille. Suomalainen sairausvakuutus korvaa tietyn omavastuun jälkeen myös tapaturman aiheuttamat kulut tietyin ehdoin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 102
En muistaakseni tällaista väitettä esittänyt. Kaippa se kiinalaisten palkka on kohdallaan, jos sillä haluavat tehdä. Tulonsiirtojen osalta olen Rawlslaisen koulukunnan kannattaja. Yhteiskunnan tehtävä on siis maksimoida heikoimmin toimeentulevien elintaso.
Sinulle yhteiskunnan rajat tulevat kuitenkin vastaan suomen rajojen kohdalla, etkä koe, että tuo ajatus koskettaa koko maapalloa?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Sinulle yhteiskunnan rajat tulevat kuitenkin vastaan suomen rajojen kohdalla, etkä koe, että tuo ajatus koskettaa koko maapalloa?
Toki koen. Olisi mahtava juttu, jos aasian maat alkaisivat muuttumaan hyvinvointiyhteiskunniksi.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
facebook.com/kokoomusnuoret/posts/10158143025175112

Kokoomusnuorten motiivi (kokemus oikeudenmukaisuudesta) on tietysti oma veikkaukseni, mutta hyvin sinunkin kirjoittelusi "rahojesi varastamisesta" sitä kyllä tukee.
Ahaa. Aika vääristynyt maailmankuva saa olla jos tossa jotain orjatöitä näkee. Asepalvelus on ainoa orjuuden muoto Suomessa.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Kyllä esim. työttömät ja kehitysvammaiset tekevät jo nyt töitä yksityisten osakkeenomistajien hyväksi saamatta työn tuottamasta lisäarvosta omaa osuuttaan.

Sinunkin kaipaamasi sosiaaliturvan vastikkeellistaminen ulottaisi tämän saman satoihin tuhansiin heikkolahjaisimpiin suomalaisiin. Avointen työmarkkinoiden työllisyyteen tällä olisi vain negatiivinen vaikutus työllistävien yritysten ja muiden yhteisöjen pyrkiessä siirtymään kalliimman työvoiman käytöstä tämän halvemman työvoiman käyttöön. Pienessä mittakaavassa tätä tapahtuu jo, tjeu: orjafirmat @ facebook.
Eivät tee. Ovat vapaaehtoisessa harjoittelussa.

Onneksi talous ei ole nollasummapeliä ja työvoiman saatavuus korreloi positiivisesti talouskasvun kanssa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
331
No en ole aivan varma. Mielestäni Suomessakin pitäisi siirtyä ruokakortti-tyyliseen sosiaaliturvaan. En halua rahoittaa kenenkään kaljoja jne.

Pointsit asiallisesta argumentoinnista! Mut nähdäkseni YK:nkaan mielestä muiden ihmisten ei ole velvollisuus kustantaa työttömälle mitään erikoisempaa elintasoa. Mielestäni on lähtökohtaisesti väärin että väkivaltakoneisto hakee minulta rahat ja antaa jollekin lusmulle. Suomessa ei kukaan kuole kylmään tai nälkään vaikka kurssille "joutuisikin" tai siitä kieltäytyisi.
Aivan samalla tavalla "maksaisit" kaljat, holistit vain möisivät ruokakortit eteenpäin pari euroa nimellisarvoa halvemmalla.

Edit. Taidan olla 10 sivua threadia jäljessä. Unohtakaa.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Aivan samalla tavalla "maksaisit" kaljat, holistit vain möisivät ruokakortit eteenpäin pari euroa nimellisarvoa halvemmalla.

Edit. Taidan olla 10 sivua threadia jäljessä. Unohtakaa.
Siínähän möisivät. En sit tiedä mitä ne söis?

Valitettavasti Suomella ei ole rahaa nykyiseen systeemiin joten jotain pitää keksiä mahdollisimman nopeasti.
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Tämä. Myös minun vanhempani ovat maksaneet koulutukseni, joten senttiäkään opintotukia en ole nostanut. Silti joudun maksamaan veroja, joista maksetaan muiden opintotukia. Täysin väärin. Sama koskee kaikkia muitakin sosiaalitukia, senttiäkään en ole nostanut ja silti joudun kustantamaan muiden kotona makoilun. Vaikka olenkin varakkaasta perheestä, ei se tarkoita ettenkö olisi ihan itse omaa elintasoani rakentanut, ilman yhteiskunnan almuja.

Joku täällä sairauksista puhui. Miksei kukin voisi itse kustantaa sairastelunsa? Suurin osa sairauksista on kuitenkin itse aiheutettuja (huonot elintavat). Mahdollista tapaturmaa varten kannattaisi ottaa vakuutus, joka sitten kustantaa sen.
Olet siis saanut almuja vanhemmiltasi. Harvojen vanhemmilla on varaa kustantaa lapsiensa opiskelua/elämää. Jos olisit itse köyhästä perheestä, ymmärtäisit asian luultavasti vähän paremmin. Tämä juuri näillä kokoomusnuorilla unohtuu, että vaikka itse olisi hyvässä asemassa, niin kaikki muut eivät välttämättä ole, eikä kaikilla ole yhtä hyvät lähtökohdat. Jos omassa elämässä ei ole ollut ainuttakaan vastoinkäymistä, niin miten niitä silloin muiden kohdalla voisi ymmärtää?

Onneksi suomessa on opintotukijärjestelmä, jolloin myös muut kuin rikkaiden kakarat voivat opiskella.

Harva sairaus on itse aiheutettu. Tulee mieleen ainostaan tupakanpolton ja alkoholin seurauksesta tulleet sairaudet, kuten keuhkoahtaumatauti. Tätätkään asiaa et voi itse ymmärtää, jos et itse ole koskaan sairastanut mitään flunssaa pahempaa.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Kolmen vuoden kiivaan työnhakuni (työttömyyteni) päätti 6kk sopimus. Vähän toista viikkoa nyt tehnyt duunia ja eikö Uudenkaupungin autotehdas ala pommittamaan tietenkin heti kun ehdin tykästymään uuteen pestiini. Siellä ilmeisesti alkoi nyt inssien ja esimiesten palkkaus?

Uran kannalta olis suotavaa lähtee autoja rakenteleen, mut nykysessä saattaisi olla pidempi työsuhde mahdollinen. Onko täällä ketään, joka olisi hakenut Uudenkaupungin autotehtaalle? Tai jopa mennyt sinne töihin?
Poimintoja mediasta:

-todella surkeat palkat
-ei asuntoja
-sopparit ilmeisesti aina määräaikaisia

Ja tähän lisätään vielä Uudenkaupungin sijainti keskellä erämaata ja koko tehtaan asema vain alihankkijana. En suosittele yhtään tonne lähtemistä jos muita vaihtoehtoja on.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
801
Jees. Saksassahan työttömät tekevät minijobeja joka on auttanut paljon työttömyyden hoidossa. Puuttuu kyllä realismi monelta täällä. Saksakin on ilmeisesti dystopia jossa työttömät ryöstävät työssäkäyviä henkensä pitimikseen. Noin täällä joku oikeasti eilen väitti :)
Jos viittaat eiliseen viestiini, niin voit lukea sen uudelleen ja huomata, että maininnut siinä nimeltä mitään maata. Totesin, että maat joissa ei tueta verovaroista samassa määrin työttömiä kuin Suomessa, tuppaavat olemaan myös yhteiskuntarauhansa puolesta heikommassa tilassa. Tästä sait jostain syystä päähäsi verrata Saksan työttömyystukijärjestelmää Suomen vastaavaan. Ilmeisesti pidät Saksan järjestelmää merkittävästi Suomen järjestelmää heikompana työttömän saamien tukien rahallisen määrän puolesta.

Annoit ymmärtää ja annat edelleen ymmärtää, että Saksassa maksettaisiin jotenkin merkittävästi vähemmän tukia työttömälle kuin Suomessa. Vipa^ tosin hieman myöhemmin aukaisi eri maiden työttömyysetuusmalleja mukaanlukien Saksan.

Saksassa on käytössä suoraan Suomeen verrannollinen työttömyysturvajärjestelmä, jossa ensimmäisellä tasolla saadaan työssä ollessa saatuun palkkaan verrannollista tukea. Mikäli tämän saamisen edellytykset eivät täyty, työtön saa kakkostason tukea, joka on 404€/kk + asuminen ja lämmitys. Tuon tuen verottamisesta ei kuitenkaan puhua mitään, joten käytännössä tuki asettuu asumiskustannusten kattamisen avulla vähintään samaan, kuin työmarkkinatukea ja asumistukea saavalla työttömällä Suomessa. Tosin Saksassa elinkustannukset ovat pienemmät.

Minijobit vaikuttavat huomattavasti paremmilta kuin Suomen 9€ kulukorvaukset. Niistä maksetaan max 450€/kk työttömyystukien päälle ja työntekijä saa kaikille työntekijälle kuuluvat oikeudet ja vakuutuksen.

Tuo Saksan malli on käytännössä kaikessa parempi työttömän kannalta: Työtön saa elinkustannuksiin (ja käytännössä asumisen kautta) suhteutettuna suuremmat tuet ja lisäksi mahdollisuuden tehdä tehdä töitä 450€ edestä ja samalla työntekijälle lain mukaan kuuluvat oikeudet.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
^ tuossa ei edes ollut kaikkia viestejä missä sut on ownattu enempivähempi. suosittelen kaikille muillekin että lakkaavat keskustelemasta kanssasi ja laittavat sut röllinä estolistalleen, harmillista, että olet näköjään mennyt panostamaan 25 euroa MAGA-jäsenyyteen, kun sun accos arvostus vedetään nyt viemäristä alas.. :itku:
Hyvin ajateltu: paras laittaa trolli estolistalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 102
ja työntekijä saa kaikille työntekijälle kuuluvat oikeudet ja vakuutuksen.
Ei se kyllä ihan noinkaan mene. Saksassa jokainen maan asukas on velvoitettu itse ottamaan ja maksamaan itse itselleen terveysvakuutuksen. Riippumatta siitä onko työllistetty vaiko ei. En tiedä mitä tapahtuu jos et vakuutusmaksuja maksa, mutta ainakin silloin kaiketi likot jotain lakia, eivätkä lääkärit ota vastaan, ellet lyö rihikuivaa itse tiskiin.

Julkisten vakuutusyhtiöiden hinnoittelu on sidottu veronalaisiin tuloihin ja mahdollinen työnantaja osallistuu maksuun jos on niitä verojen alaisia tuloja. Halvimmillaan hinnat ovat muistaakseni luokkaa 70e/kk. Ymmärtääkseni minijobeissa työnantaja ei joudu osallistumaan noihin kuluihin, mutta jos kyseessä on oikea työsuhde, niin työnantaja maksaa puolet vakuutuksesta. Minulla taisi terveysvakuutukseen hurahtaa Saksassa asuessa n. 700e/kk ja kyseessä oli nimenomaan tuo lakisääteinen julkisen puolen vakuutusmaksu. Puolet nimellisesti työnantajan pussista ja puolet omasta.

Eli saaminen on hyvin kyseenalainen termi. Oikeampi sanonta olisi "on pakotettu ostamaan". Mikä toki ei ole kovin paha hinta siitä, että saa länsimaisen terveysvakuutuksen, mutta silti. Jos tulot ovat nolla ja elät sossusta, itket ja maksat.

Tuolla rahalla saa kyllä sitten koko perheen vakuutettua, ts. vaimo ja lapset tulevat kylkiäisenä ja he eivät tarvitse omia vakuutuksia. Lasten lisäys vakuutukseen saattaa nostaa kuukausimaksua aavistuksen, mutta ero on joko merkityksetön tai muistan väärin ja lapset tulevat "ilmaiseksi" pakettiin. Jos kummatkin vanhemmat tienaavat, molemmilla on muistaakseni oltava oma vakuutus ja lapset voi liittää jomman kumman vakuutukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
801
Ei se kyllä ihan noinkaan mene. Saksassa jokainen maan asukas on velvoitettu itse ottamaan ja maksamaan itse itselleen terveysvakuutuksen. Riippumatta siitä onko työllistetty vaiko ei. En tiedä mitä tapahtuu jos et vakuutusmaksuja maksa, mutta ainakin silloin kaiketi likot jotain lakia, eivätkä lääkärit ota vastaan, ellet lyö rihikuivaa itse tiskiin.

Julkisten vakuutusyhtiöiden hinnoittelu on sidottu veronalaisiin tuloihin ja mahdollinen työnantaja osallistuu maksuun jos on niitä verojen alaisia tuloja. Halvimmillaan hinnat ovat muistaakseni luokkaa 70e/kk. Ymmärtääkseni minijobeissa työnantaja ei joudu osallistumaan noihin kuluihin, mutta jos kyseessä on oikea työsuhde, niin työnantaja maksaa puolet vakuutuksesta. Minulla taisi terveysvakuutukseen hurahtaa Saksassa asuessa n. 700e/kk ja kyseessä oli nimenomaan tuo lakisääteinen julkisen puolen vakuutusmaksu. Puolet nimellisesti työnantajan pussista ja puolet omasta.

Eli saaminen on hyvin kyseenalainen termi. Oikeampi sanonta olisi "on pakotettu ostamaan". Mikä toki ei ole kovin paha hinta siitä, että saa länsimaisen terveysvakuutuksen, mutta silti. Jos tulot ovat nolla ja elät sossusta, itket ja maksat.

Tuolla rahalla saa kyllä sitten koko perheen vakuutettua, ts. vaimo ja lapset tulevat kylkiäisenä ja he eivät tarvitse omia vakuutuksia. Lasten lisäys vakuutukseen saattaa nostaa kuukausimaksua aavistuksen, mutta ero on joko merkityksetön tai muistan väärin ja lapset tulevat "ilmaiseksi" pakettiin. Jos kummatkin vanhemmat tienaavat, molemmilla on muistaakseni oltava oma vakuutus ja lapset voi liittää jomman kumman vakuutukseen.
Se sisältyy tuohon kakkostason tukeen, joka siis on hyvinkin verrattavissa Suomen tukitasoon.

Unemployment benefit II
If a worker is not eligible for the full unemployment benefits or after receiving the full unemployment benefit for the maximum of 12 months, he is able to apply for benefits from the so-called Arbeitslosengeld II (Hartz IV) programme, an open-ended welfare programme which, unlike the US system, ensures people do not fall into penury. A person receiving Hartz IV benefits is paid 404 EUR (2016) a month for living expenses plus the cost of adequate housing (including heating) and health care.
Myönnettäköön, että wikipedia-artikkeli käsittelee näitä aika tiivistetysti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 102
Hartz IV:tä eivät saa nostaa esim. opiskelijat, jotka joutuvat maksamaan elämisensä (ja vakuutuksensa) omasta pussistaan.

Mutta joo, Hartz IV on isolta osin kuin toimeentulotuki, paitsi että minijobia voi tehdä sen kyljessä ilman huolta huomisesta. Suomessa raja on jotain 300e ja kiitos yleissitovien TES-sopimusten noita töitä on huonosti tarjolla.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Jos viittaat eiliseen viestiini, niin voit lukea sen uudelleen ja huomata, että maininnut siinä nimeltä mitään maata. Totesin, että maat joissa ei tueta verovaroista samassa määrin työttömiä kuin Suomessa, tuppaavat olemaan myös yhteiskuntarauhansa puolesta heikommassa tilassa. Tästä sait jostain syystä päähäsi verrata Saksan työttömyystukijärjestelmää Suomen vastaavaan. Ilmeisesti pidät Saksan järjestelmää merkittävästi Suomen järjestelmää heikompana työttömän saamien tukien rahallisen määrän puolesta.

Annoit ymmärtää ja annat edelleen ymmärtää, että Saksassa maksettaisiin jotenkin merkittävästi vähemmän tukia työttömälle kuin Suomessa. Vipa^ tosin hieman myöhemmin aukaisi eri maiden työttömyysetuusmalleja mukaanlukien Saksan.

Saksassa on käytössä suoraan Suomeen verrannollinen työttömyysturvajärjestelmä, jossa ensimmäisellä tasolla saadaan työssä ollessa saatuun palkkaan verrannollista tukea. Mikäli tämän saamisen edellytykset eivät täyty, työtön saa kakkostason tukea, joka on 404€/kk + asuminen ja lämmitys. Tuon tuen verottamisesta ei kuitenkaan puhua mitään, joten käytännössä tuki asettuu asumiskustannusten kattamisen avulla vähintään samaan, kuin työmarkkinatukea ja asumistukea saavalla työttömällä Suomessa. Tosin Saksassa elinkustannukset ovat pienemmät.

Minijobit vaikuttavat huomattavasti paremmilta kuin Suomen 9€ kulukorvaukset. Niistä maksetaan max 450€/kk työttömyystukien päälle ja työntekijä saa kaikille työntekijälle kuuluvat oikeudet ja vakuutuksen.

Tuo Saksan malli on käytännössä kaikessa parempi työttömän kannalta: Työtön saa elinkustannuksiin (ja käytännössä asumisen kautta) suhteutettuna suuremmat tuet ja lisäksi mahdollisuuden tehdä tehdä töitä 450€ edestä ja samalla työntekijälle lain mukaan kuuluvat oikeudet.
Jooh okei. Eipä Suomessakan almuja veroteta sen enempää kun työtulojakaan. Miksi te jankkaatte tollasta valhetta? Siis ihan oikeasti mitä vittua tämä on?? Kuka tahansa voi minuutin googlauksella osoittaa tonkin paskapuheeksi.

Muutosverokortti sosiaalietuuksia varten
Tarvittaessa voit hakea muutosverokortin sosiaalietuuksia varten osoitteessa www.vero.fi/verokortti. Verohallinto toimittaa pyydettäessä muutosverokortin suoraan Kelaan.
Valehtelet tahallasi jotta saisit pidettyä diskurssin Suomen "huonoista" almuista? Minijobit ovat oikeita töitä, eivät kuntoutusta joten jo siinä menee teillä pipariksi. Millaisella logiikalla muuten Suomen 33€ päivässä(työmarkkinatuki) plus asumisalmut ja sossu on vähemmän kuin 404€+asuminen? Ei millään pahalla mutta en ihmettele miksei ketään poliitikkoa kiinnosta "työttömien asian ajaminen". Mitään ongelmaa ei näköjään ole ja tuetkin suuremmat kuin muissa maissa. Lue vaikka tosta yltä katkelma wikipediasta joka osoittaa väittämäsi paskaksi.

Ja vaikka Saksassa olisikin isommat almut niin mitä sitten? Siellä on talous kunnossa ja valtiolla on niihin varaa. Suomessa ei ole joten täysin epärelevanttia verrata Euroopan talousveturiin.

Ei se kyllä ihan noinkaan mene. Saksassa jokainen maan asukas on velvoitettu itse ottamaan ja maksamaan itse itselleen terveysvakuutuksen. Riippumatta siitä onko työllistetty vaiko ei. En tiedä mitä tapahtuu jos et vakuutusmaksuja maksa, mutta ainakin silloin kaiketi likot jotain lakia, eivätkä lääkärit ota vastaan, ellet lyö rihikuivaa itse tiskiin.

Julkisten vakuutusyhtiöiden hinnoittelu on sidottu veronalaisiin tuloihin ja mahdollinen työnantaja osallistuu maksuun jos on niitä verojen alaisia tuloja. Halvimmillaan hinnat ovat muistaakseni luokkaa 70e/kk. Ymmärtääkseni minijobeissa työnantaja ei joudu osallistumaan noihin kuluihin, mutta jos kyseessä on oikea työsuhde, niin työnantaja maksaa puolet vakuutuksesta. Minulla taisi terveysvakuutukseen hurahtaa Saksassa asuessa n. 700e/kk ja kyseessä oli nimenomaan tuo lakisääteinen julkisen puolen vakuutusmaksu. Puolet nimellisesti työnantajan pussista ja puolet omasta.

Eli saaminen on hyvin kyseenalainen termi. Oikeampi sanonta olisi "on pakotettu ostamaan". Mikä toki ei ole kovin paha hinta siitä, että saa länsimaisen terveysvakuutuksen, mutta silti. Jos tulot ovat nolla ja elät sossusta, itket ja maksat.

Tuolla rahalla saa kyllä sitten koko perheen vakuutettua, ts. vaimo ja lapset tulevat kylkiäisenä ja he eivät tarvitse omia vakuutuksia. Lasten lisäys vakuutukseen saattaa nostaa kuukausimaksua aavistuksen, mutta ero on joko merkityksetön tai muistan väärin ja lapset tulevat "ilmaiseksi" pakettiin. Jos kummatkin vanhemmat tienaavat, molemmilla on muistaakseni oltava oma vakuutus ja lapset voi liittää jomman kumman vakuutukseen.
Jees. Saksa on dystopia monen täällä kirjoittelevan mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 627
Minulla taisi terveysvakuutukseen hurahtaa Saksassa asuessa n. 700e/kk ja kyseessä oli nimenomaan tuo lakisääteinen julkisen puolen vakuutusmaksu. Puolet nimellisesti työnantajan pussista ja puolet omasta.
kuinkahan tuo maksu menee esim eläkeläiseltä? Jos eläkkeellä saisi vaikka 1800€ brutto, niin siitä pois 700€ olisi aika paljon.

Ihan näppärä tuo että maksu menee erikseen, niin huomaa että mihin se raha oikeasti kuluu? Ilmeisesti saksan palkat onkin kohtuulliset, ei kovin isot kun huomioi esim nuo pakolliset vakuutukset myös?

edit:
Mulla olikin viime vuonna vähän liian iso veroprosentti, koska 3000€ tulee veronpalautusta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
801
Jooh okei. Eipä Suomessakan almuja veroteta sen enempää kun työtulojakaan. Miksi te jankkaatte tollasta valhetta? Siis ihan oikeasti mitä vittua tämä on?? Kuka tahansa voi minuutin googlauksella osoittaa tonkin paskapuheeksi.



Valehtelet tahallasi jotta saisit pidettyä diskurssin Suomen "huonoista" almuista? Minijobit ovat oikeita töitä, eivät kuntoutusta joten jo siinä menee teillä pipariksi. Millaisella logiikalla muuten Suomen 33€ päivässä(työmarkkinatuki) plus asumisalmut ja sossu on vähemmän kuin 404€+asuminen? Ei millään pahalla mutta en ihmettele miksei ketään poliitikkoa kiinnosta "työttömien asian ajaminen". Mitään ongelmaa ei näköjään ole ja tuetkin suuremmat kuin muissa maissa. Lue vaikka tosta yltä katkelma wikipediasta joka osoittaa väittämäsi paskaksi.

Ja vaikka Saksassa olisikin isommat almut niin mitä sitten? Siellä on talous kunnossa ja valtiolla on niihin varaa. Suomessa ei ole joten täysin epärelevanttia verrata Euroopan talousveturiin.


Jees. Saksa on dystopia monen täällä kirjoittelevan mukaan.
Minuutin googlauksesi ei oikein vastaa muutaman vuoden käytännön kokemusta, eikä ilmeisesti tuo esille kaikkia vastauksia. Mitäkö vittua tämä on? Tämä on sosiaaliturvajärjestelmäksi kutsuttu tukihimmeli, jota verotetaan eri tavalla kuin muita tuloja, koska näin nyt vain on päätetty. Se, että et saa tietoa selville minuutin googlauksella vastaa aika lailla sitä mitä työttömäksi jäädessään ihminen kokee, kun tietoja kelan ja muiden viranomaisten päätöksistä alkaa tippua.

Sen muutosverokortin lähettely ei edelleenkään muuta etuuksien veroprosenttia mihinkään, koska etuuksia verotetaan etuuksina. Veronpalautuksia saa sitten vuoden lopulla, jos verottaja katsoo että liikaa verotettiin. Se ei kuitenkaan lämmitä keskellä vuotta, kun tili on tyhjä.

Ainoa tilanne muutosverokortti vaikuttaa työttömän veroprosenttiin, on mahdollinen verovuodelle kuuluva työllisyysjakso, jolloin henkilölle lasketaan kokonaisveroprosentti, jossa otetaan huomioon muualta tulleet tulot. Tällöin veroprosentti käytännössä laskee, koska työtulosta tehdään vähennyksiä, joita ei tuesta tehdä.

Pitkäaikaistyöttömälle työmarkkinatuen saajalle tällaisia vähennyksiä ei luonnollisesti tule. Googlasin itse hieman minuuttia pidempään ja selvisi, että tällaisia henkilöitä on tuen saajissa hieman vajaat 195-200 tuhatta, kun tulkitaan kelan tilastoja: SUOMEN TYÖTTÖMYYSTURVAETUUKSIEN KUUKAUSITILASTO HELMIKUUSSA 2017 sivu 2.

Ei minulla ole mitään tarvetta valehdella näistä asioista. Kuten edellä on jo keskustelussa todettu, työttömät saavat minitasolla verojen jälkeen sen 562,40€/kk + asumistuen (joka on 80 prosenttia hyväksyttävien asumismenojen ja perusomavastuun erotuksesta) joka voi olla käytännössä vähän mitä kelan arvontakone sattuu heittämään, koska koko laskukaavaa ei asiakkaalle paljasteta. Tässä kuitenkin laskuesimerkki 400€ vuokrasta Oulussa jossa asumistuki on laskurin mukaan 305,20€/kk.

Ei siis kuten Saksan mallissa, joka wikipedian mukaan korvaa kohtuulliset asumiskustannukset. Voihan sielläkin olla omanlaisensa laskukaavat sille mitä on "kohtuullinen asumiskustannus", mutta tällä keskustelun tasolla ei tee mieli alkaa tutustumaan Saksan sosiaaliturvajärjestelmään, kun kotimaisessakin on tarpeeksi tekemistä.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
kuinkahan tuo maksu menee esim eläkeläiseltä? Jos eläkkeellä saisi vaikka 1800€ brutto, niin siitä pois 700€ olisi aika paljon.

Ihan näppärä tuo että maksu menee erikseen, niin huomaa että mihin se raha oikeasti kuluu? Ilmeisesti saksan palkat onkin kohtuulliset, ei kovin isot kun huomioi esim nuo pakolliset vakuutukset myös?
Eri systeemit niille.

Saksan palkat on hyvä kouluja käyneille mut alhaiset duunareille jne. Toisaalta näinhän se menee melkein kaikkialla.

Minuutin googlauksesi ei oikein vastaa muutaman vuoden käytännön kokemusta, eikä ilmeisesti tuo esille kaikkia vastauksia. Mitäkö vittua tämä on? Tämä on sosiaaliturvajärjestelmäksi kutsuttu tukihimmeli, jota verotetaan eri tavalla kuin muita tuloja, koska näin nyt vain on päätetty. Se, että et saa tietoa selville minuutin googlauksella vastaa aika lailla sitä mitä työttömäksi jäädessään ihminen kokee, kun tietoja kelan ja muiden viranomaisten päätöksistä alkaa tippua.

Sen muutosverokortin lähettely ei edelleenkään muuta etuuksien veroprosenttia mihinkään, koska etuuksia verotetaan etuuksina. Veronpalautuksia saa sitten vuoden lopulla, jos verottaja katsoo että liikaa verotettiin. Se ei kuitenkaan lämmitä keskellä vuotta, kun tili on tyhjä.

Ainoa tilanne muutosverokortti vaikuttaa työttömän veroprosenttiin, on mahdollinen verovuodelle kuuluva työllisyysjakso, jolloin henkilölle lasketaan kokonaisveroprosentti, jossa otetaan huomioon muualta tulleet tulot. Tällöin veroprosentti käytännössä laskee, koska työtulosta tehdään vähennyksiä, joita ei tuesta tehdä.

Pitkäaikaistyöttömälle työmarkkinatuen saajalle tällaisia vähennyksiä ei luonnollisesti tule. Googlasin itse hieman minuuttia pidempään ja selvisi, että tällaisia henkilöitä on tuen saajissa hieman vajaat 195-200 tuhatta, kun tulkitaan kelan tilastoja: SUOMEN TYÖTTÖMYYSTURVAETUUKSIEN KUUKAUSITILASTO HELMIKUUSSA 2017 sivu 2.

Ei minulla ole mitään tarvetta valehdella näistä asioista. Kuten edellä on jo keskustelussa todettu, työttömät saavat minitasolla verojen jälkeen sen 562,40€/kk + asumistuen (joka on 80 prosenttia hyväksyttävien asumismenojen ja perusomavastuun erotuksesta) joka voi olla käytännössä vähän mitä kelan arvontakone sattuu heittämään, koska koko laskukaavaa ei asiakkaalle paljasteta. Tässä kuitenkin laskuesimerkki 400€ vuokrasta Oulussa jossa asumistuki on laskurin mukaan 305,20€/kk.

Ei siis kuten Saksan mallissa, joka wikipedian mukaan korvaa kohtuulliset asumiskustannukset. Voihan sielläkin olla omanlaisensa laskukaavat sille mitä on "kohtuullinen asumiskustannus", mutta tällä keskustelun tasolla ei tee mieli alkaa tutustumaan Saksan sosiaaliturvajärjestelmään, kun kotimaisessakin on tarpeeksi tekemistä.
Juuh okei. Turha yrittää mitään kaivon myrkytyksiä tms virheitä. Miks KELAn sivut sanoo että ei veroteta? Ei oo mun vikani jos työttömät ei osaa vittu verokorttia muuttaa. Mikset vienyt KELAan verokorttia kuten niiden sivuilla neuvotaan tekemään?

Vaikka noin oiskin niin itsesikin mielestä lause "almuja verotetaan enemmän" on yksinkertaisesti väärä. Sen esittäjä joko valehtelee tai ei ymmärrä mistä puhuu. Ja eiköhän tossa 20% oletusarvossa oo sellanen idea että se on lähellä sitä sun koko vuoden veroprosenttia.

Ööh no hyvin harvassa on jengi jolla ei ole työtuloja. Pitkäaikaistyöttömille on sit esim sossu ja ovat muutenkin poikkeusryhmä.

No se on heidän murheensa jos eivät vaikka sinne sossuun osaa mennä tai laskea että eipä niitä veroja tule maksettua sen enempää kuin muidenkaan. Pitkäaikaistyöttömyys on muuten usein oma vika koska ei jakseta muuttaa alueelle missä töitä olisi tai mennä kouluun.

Miksi unohdat sossun? Suomen almut ovat selvästi kovemmat kuin saksassa kun lasket sossun mukaan.

Jees Suomessa paljon kovemmat tuet kuin Saksassa vaikka täällä ei ole varaa mihinkään tähän.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
801
Juuh okei. Turha yrittää mitään kaivon myrkytyksiä tms virheitä. Miks KELAn sivut sanoo että ei veroteta? Ei oo mun vikani jos työttömät ei osaa vittu verokorttia muuttaa. Mikset vienyt KELAan verokorttia kuten niiden sivuilla neuvotaan tekemään?
Sinulla on joku aivan eri kansaeläkelaitos käytössä. Verotus

Verottaja ei muuta tuota ennakonpidätysprosenttia mihinkinään, jos sillä ei ole mitään syytä muuttaa sitä. Jos sulla ei ole muita tuloja työttömyysaikana, niin se ei tasan muutu siitä miksikään, vaikka hakisit uuden kortin joka päivä.

Ööh no hyvin harvassa on jengi jolla ei ole työtuloja. Pitkäaikaistyöttömille on sit esim sossu ja ovat muutenkin poikkeusryhmä.

No se on heidän murheensa jos eivät vaikka sinne sossuun osaa mennä tai laskea että eipä niitä veroja tule maksettua sen enempää kuin muidenkaan. Pitkäaikaistyöttömyys on muuten usein oma vika koska ei jakseta muuttaa alueelle missä töitä olisi tai mennä kouluun.

Miksi unohdat sossun? Suomen almut ovat selvästi kovemmat kuin saksassa kun lasket sossun mukaan.

Jees Suomessa paljon kovemmat tuet kuin Saksassa vaikka täällä ei ole varaa mihinkään tähän.
Joo, noin 200 000 ihmisen kokoinen poikkeusryhmä.

En unohda sossua, koska emme ole keskustelleet sossusta vaan työttömyystuista? Jos oikeasti "lasket sossun mukaan" automaattisesti, jatkat vaan sukeltamista mutu-tiedon matalaan lätäkköön.

Sossu ei ole mikään tukiautomaatti, johon jokainen työtön marssii hakemaan lisää rahaa, kun mieli tekee. Työmarkkinatuki ja asumistuki ovat ne mitkä on laskettu riittäväksi työttömälle. Niiden jälkeen sossusta ei yksinkertaisesti saa mitään, jos ei ensin selvitä ja todista varallisuuttaan ja kaikkia tulojaan ja menojaan muutaman kuukauden ajalta, ja ole erityisen painavia perusteita sille että tilillä ei ole senttiäkään ja laskupino jatkaa kasvua. Sittenkin tuki on kertaluontoista, eli jos joskus tarvit tukea toistamiseen, todistat kaiken uudelleen.

Jos kiinnostaa tietää monenko elämä on tarpeeksi huonolla mallilla, että toimeentulotukea on lähdetty hakemaan, niin tuolta löytyy kuntakohtaiset tilastot: Ennakkotieto: Toimeentulotuki 2016 - THL

Jees jees, eiköhän tämä ollut tässä. Vaikka näkisin, että tämä oli sinun osaltasi turha keskustelu (En usko että muutat näkemyksiäsi asioista, sillä ne perustuvat niin vahvasti ennakkoluuloihin ja mutu-tuntumaan. Ei se mitään, se on vain inhimillistä) niin toivon mukaan ainakaan kukaan muu ketjun lukija ei ota niitä sellaisenaan totuutena asioiden tilasta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
733
Juuh okei. Turha yrittää mitään kaivon myrkytyksiä tms virheitä. Miks KELAn sivut sanoo että ei veroteta? Ei oo mun vikani jos työttömät ei osaa vittu verokorttia muuttaa. Mikset vienyt KELAan verokorttia kuten niiden sivuilla neuvotaan tekemään?
Pssttt:

Työmarkkinatuen verotus
Työmarkkinatuki on veronalaista tuloa, josta tehdään 20 %:n ennakonpidätys.


Työmarkkinatukea verotetaan verolakien määräämällä tavalla. Vaikka tuki on pienempi kuin palkka, ennakonpidätysprosentti ei välttämättä pienene. Tämä johtuu siitä, että tuesta ei voi tehdä verotuksessa samoja vähennyksiä kuin palkkatulosta.

Jos sinulla on työttömyysaikana satunnaisia tai osa-aikatyöstä saatuja tuloja, tarkista ennakonpidätysprosentti veroprosenttilaskurilla osoitteessa www.vero.fi/verolaskuri.

Verotus

Ööh no hyvin harvassa on jengi jolla ei ole työtuloja. Pitkäaikaistyöttömille on sit esim sossu ja ovat muutenkin poikkeusryhmä.
Jos 9,2% on "harva", niin mikä jottei. Eli melkein 10% jokaisesta työikäisestä on työttömänä. Ja kun tähän ei lasketa niitä työttömiä, jotka ovat niissä "ei-oikeissa töissä" yms. harjoitteluissa ja työkokeilussa sun muissa paskeissa.
Findikaattori.fi - Työttömyysaste

No se on heidän murheensa jos eivät vaikka sinne sossuun osaa mennä tai laskea että eipä niitä veroja tule maksettua sen enempää kuin muidenkaan. Pitkäaikaistyöttömyys on muuten usein oma vika koska ei jakseta muuttaa alueelle missä töitä olisi tai mennä kouluun.
Jaa, että nyt sitten se työtön saakin käyttää sun rahoja menemällä sossuun? o_O

Tässä sitten niistä veroista:
Esimerkkihenkilö on Helsingissä asuva 30+-vuotias työtön ja lapseton henkilö, joka ei kuulu kirkkoon.
Hän saa työmarkkinatukea 32,40 / päivä bruttona. Tämä tarkoittaa 696,6 e / kk bruttona.

Vaihe 3: Laskennan tulos
Ansiotulot ja ennakonpidätykset
Etuudet
Koko vuoden bruttotulo

8359,20

Saatu bruttotulo vuoden alusta


Ennakonpidätys

Ansiotuloista tehtävät vähennykset

Vain kunnallisverotuksessa tehtävät vähennykset

Perusvähennys kunnallisverotuksessa
2106,14

Verojen laskennassa käytetyt tuloveroprosentit
Verotuskunta

Helsinki

Kunnan tuloveroprosentti

18,50

Seurakunnan tuloveroprosentti

0,00

Sairaanhoitomaksuprosentti

1,28

Sairaanhoitomaksun korotusprosentti

0,17

Laskelma veroista ja maksuista
Koko vuoden verot ja maksut yhteensä

1247,49

Loppuvuoden verontarve yhteensä
1247,49

Tulevat tulot yhteensä

8359,20

Lasketut veroprosentit
Perusprosentti

15,0

Lisäprosentti

27,5

Suoraan sanoen ihmettelen tuota 15%, koska olen itse aiemmin yrittänyt saada laskurilla pienemmän kuin 20%, eikä se antanut sitä millään. Katsoin esimerkiksi kotikuntani lukuja muuten samoilla tiedoilla ja sain veroprosentiksi 16,5.

Miksi unohdat sossun? Suomen almut ovat selvästi kovemmat kuin saksassa kun lasket sossun mukaan.

Jees Suomessa paljon kovemmat tuet kuin Saksassa vaikka täällä ei ole varaa mihinkään tähän.
Krööhöm:

Työmarkkinatuen ostovoimaa heikentää se, että siitä perittävä vero on noin kaksi ja puoli kertaa suurempi kuin vastaavankokoisesta palkasta perittävä vero. Sosiaali ja terveysministeriö on todennut lisäksi, ettei työmarkkinatuki riitä kattamaan kohtuulliseksi katsottavaa minimikulutusta edes silloin, kun työmarkkinatuen saaja on oikeutettu myös asumis- ja toimeentulotukeen[22]. Vain harva työmarkkinatuen saaja on kuitenkaan oikeutettu toimeentulotukeen[23]. Noin puolelle työmarkkinatuen saajista myönnetään yleistä asumistukea[23], mutta se kattaa keskimäärin vain puolet vuokrasta tai yhtiövastikkeesta[24].

Vuonna 2014 Euroopan neuvoston sosiaalisten oikeuksien komitea huomautti Suomea siitä, että työmarkkinatuen alhainen määrä rikkoo Euroopan sosiaalisen peruskirjan määräystä, jonka mukaan vähimmäissosiaalietuuksien on oltava vähintään 50 prosenttia maan mediaanitulosta.[30][31]

Työmarkkinatuki – Wikipedia
 
Viimeksi muokattu:

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Sinulla on joku aivan eri kansaeläkelaitos käytössä. Verotus

Verottaja ei muuta tuota ennakonpidätysprosenttia mihinkinään, jos sillä ei ole mitään syytä muuttaa sitä. Jos sulla ei ole muita tuloja työttömyysaikana, niin se ei tasan muutu siitä miksikään, vaikka hakisit uuden kortin joka päivä.



Joo, noin 200 000 ihmisen kokoinen poikkeusryhmä.

En unohda sossua, koska emme ole keskustelleet sossusta vaan työttömyystuista? Jos oikeasti "lasket sossun mukaan" automaattisesti, jatkat vaan sukeltamista mutu-tiedon matalaan lätäkköön.

Sossu ei ole mikään tukiautomaatti, johon jokainen työtön marssii hakemaan lisää rahaa, kun mieli tekee. Työmarkkinatuki ja asumistuki ovat ne mitkä on laskettu riittäväksi työttömälle. Niiden jälkeen sossusta ei yksinkertaisesti saa mitään, jos ei ensin selvitä ja todista varallisuuttaan ja kaikkia tulojaan ja menojaan muutaman kuukauden ajalta, ja ole erityisen painavia perusteita sille että tilillä ei ole senttiäkään ja laskupino jatkaa kasvua. Sittenkin tuki on kertaluontoista, eli jos joskus tarvit tukea toistamiseen, todistat kaiken uudelleen.

Jos kiinnostaa tietää monenko elämä on tarpeeksi huonolla mallilla, että toimeentulotukea on lähdetty hakemaan, niin tuolta löytyy kuntakohtaiset tilastot: Ennakkotieto: Toimeentulotuki 2016 - THL

Jees jees, eiköhän tämä ollut tässä. Vaikka näkisin, että tämä oli sinun osaltasi turha keskustelu (En usko että muutat näkemyksiäsi asioista, sillä ne perustuvat niin vahvasti ennakkoluuloihin ja mutu-tuntumaan. Ei se mitään, se on vain inhimillistä) niin toivon mukaan ainakaan kukaan muu ketjun lukija ei ota niitä sellaisenaan totuutena asioiden tilasta.
Työmarkkinatukea verotetaan verolakien määräämällä tavalla. Vaikka tuki on pienempi kuin palkka, ennakonpidätysprosentti ei välttämättä pienene. Tämä johtuu siitä, että tuesta ei voi tehdä verotuksessa samoja vähennyksiä kuin palkkatulosta.

Ymmärrä nyt jumalauta lukemasi. Vähennykset on aivan toinen asia. Kerrotko mitä vähennyksiä työtön ansaitsee?

Suomessa ei todellakaan ole 200k pitkäaikaistyötöntä. Siis sellaisia jotka ovat jatkuvasti pitkäaikaistyöttömänä. Ja vaikka oiskin niin pitää vielä tutkia onko noiden työttömyys niiden oma vika. Esim täällä Helsingissä on parempi talous kuin missään muussa kaupungissa. Turha itkeä jossain Tampereella hitsarin paperit taskussa että töitä ei ole.

No mikä vittu noiden ero on? Samoja työttömille maksettavia almuja ne on.

Höpöhöpö. Sossusta tulee automaattisesti lisää massia jos oot noilla minimituilla. Tän tietää jopa kaikki hesarin lukijat.

Mun exceli näyttäis tollasta ~267k ihmistä. Eli sossu näyttää nimenomaan olevan vain yksi osa työttömien tukia. Vai mikä erityisjengi toi sun mielestä on?

Muuten tottakai jos uskon olevani väärässä. Mutta mikä tässä nyt oikein on se teidän väite? Että Suomessa on huonot tuet? Että lisää pitäisi saada koska ootte hyviä tyyppejä? Jännästi kukaan ei ottanut kantaa sellaseen pikkujuttuun että ei meillä veronmaksajilla ole mitään mahdollisuutta antaa teille yhtään enempää.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
733
Ja juuri äsken väitit, että Kelan sivujen mukaan työmarkkinatukea ei veroteta... Voisit itse lopettaa ensin valehtelun, sen jälkeen sen yleistämisen että kaikki sinua vastustavat ovat työttömiä tai vassareita tai kommareita.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Asiaton käytös
Pssttt:

Työmarkkinatuen verotus
Työmarkkinatuki on veronalaista tuloa, josta tehdään 20 %:n ennakonpidätys.


Työmarkkinatukea verotetaan verolakien määräämällä tavalla. Vaikka tuki on pienempi kuin palkka, ennakonpidätysprosentti ei välttämättä pienene. Tämä johtuu siitä, että tuesta ei voi tehdä verotuksessa samoja vähennyksiä kuin palkkatulosta.

Jos sinulla on työttömyysaikana satunnaisia tai osa-aikatyöstä saatuja tuloja, tarkista ennakonpidätysprosentti veroprosenttilaskurilla osoitteessa www.vero.fi/verolaskuri.

Verotus



Jos 9,2% on "harva", niin mikä jottei. Eli melkein 10% jokaisesta työikäisestä on työttömänä. Ja kun tähän ei lasketa niitä työttömiä, jotka ovat niissä "ei-oikeissa töissä" yms. harjoitteluissa ja työkokeilussa sun muissa paskeissa.
Findikaattori.fi - Työttömyysaste



Jaa, että nyt sitten se työtön saakin käyttää sun rahoja menemällä sossuun? o_O

Tässä sitten niistä veroista:
Esimerkkihenkilö on Helsingissä asuva 30+-vuotias työtön ja lapseton henkilö, joka ei kuulu kirkkoon.
Hän saa työmarkkinatukea 32,40 / päivä bruttona. Tämä tarkoittaa 696,6 e / kk bruttona.

Vaihe 3: Laskennan tulos
Ansiotulot ja ennakonpidätykset
Etuudet
Koko vuoden bruttotulo

8359,20

Saatu bruttotulo vuoden alusta


Ennakonpidätys

Ansiotuloista tehtävät vähennykset

Vain kunnallisverotuksessa tehtävät vähennykset

Perusvähennys kunnallisverotuksessa
2106,14

Verojen laskennassa käytetyt tuloveroprosentit
Verotuskunta

Helsinki

Kunnan tuloveroprosentti

18,50

Seurakunnan tuloveroprosentti

0,00

Sairaanhoitomaksuprosentti

1,28

Sairaanhoitomaksun korotusprosentti

0,17

Laskelma veroista ja maksuista
Koko vuoden verot ja maksut yhteensä

1247,49

Loppuvuoden verontarve yhteensä
1247,49

Tulevat tulot yhteensä

8359,20

Lasketut veroprosentit
Perusprosentti

15,0

Lisäprosentti

27,5

Suoraan sanoen ihmettelen tuota 15%, koska olen itse aiemmin yrittänyt saada laskurilla pienemmän kuin 20%, eikä se antanut sitä millään. Katsoin esimerkiksi kotikuntani lukuja muuten samoilla tiedoilla ja sain veroprosentiksi 16,5.



Krööhöm:

Työmarkkinatuen ostovoimaa heikentää se, että siitä perittävä vero on noin kaksi ja puoli kertaa suurempi kuin vastaavankokoisesta palkasta perittävä vero. Sosiaali ja terveysministeriö on todennut lisäksi, ettei työmarkkinatuki riitä kattamaan kohtuulliseksi katsottavaa minimikulutusta edes silloin, kun työmarkkinatuen saaja on oikeutettu myös asumis- ja toimeentulotukeen[22]. Vain harva työmarkkinatuen saaja on kuitenkaan oikeutettu toimeentulotukeen[23]. Noin puolelle työmarkkinatuen saajista myönnetään yleistä asumistukea[23], mutta se kattaa keskimäärin vain puolet vuokrasta tai yhtiövastikkeesta[24].

Vuonna 2014 Euroopan neuvoston sosiaalisten oikeuksien komitea huomautti Suomea siitä, että työmarkkinatuen alhainen määrä rikkoo Euroopan sosiaalisen peruskirjan määräystä, jonka mukaan vähimmäissosiaalietuuksien on oltava vähintään 50 prosenttia maan mediaanitulosta.[30][31]

Työmarkkinatuki – Wikipedia
Nii ei työttömille mitään vähennyksiä kuulu. Ymmärrätkö mitä ne edes ovat? Ymmärrätkö että toi 20% ei ole sun veroprosentti? :D

Miten sulla toi matikan opiskelu? Toi sun laittama käyrä osoittaa heti epätodeksi sun väitteen. Onko nyt muuten Helmikuu?

Joo en pidä sossusta mutta se oli vastauksena noihin valheellisiin lukuihin mitä täällä esitettiin. Todellisuudessa työttömät tulot on paljon suuremmat.

Hmm ton laskelman mukaan se 20% on helvetin hyvä prosentti työttömille! Oot vaikka pitkään 6kk työttömänä niin ton kanssa prosentti asettuu nätisti hollille. Fiksuja noi virkamiehet.



Tiedäthän että Wikipedia on vasemmistolaisten hallussa? Miks tossa kutsutaan pidätysprosenttia veroprosentiksi ja miksei tossa YLEn artikkelissa mainita muka korkeampia veroja? Btw EU voi tunkea anaaliinsa tollaset suhteellisuuksiin perustuvat määritykset. Niillä ei ole mitään tekemistä absoluuttisen hyvinvoinnin kannalta. Onneksi meidän poliitikot on näköjään tästä täysin samaa mieltä.

Ja juuri äsken väitit, että Kelan sivujen mukaan työmarkkinatukea ei veroteta
Lopeta se juominen niin voi töitä löyty paremmin :tup: Vai haluatko ehkä lainata sitä kohtaa jossa noin sanon?


edit. Tuolta paperista. Vittu teillä on muuten isot almut. Ette maksa veroja ollenkaan mutta silti kitisette!

upload_2017-4-18_16-26-11.png


Tuloverolakien muutokset ajanjaksolla 2011–2015 ovat vaikuttaneet sekä perusturvaetuuksien että palkansaajien verotukseen. Perusvähennyksen, eläketulovähennyksen ja työtulovähennyksen korotukset ovat keventäneet verotusta pienillä tulotasoilla. Yleisradioveron käyttöönotto vuonna 2013 puolestaan kiristi verotusta kaikilla tulotasoilla pienimpiä tuloja lukuun ottamatta. Verotusta on kiristänyt myös kunnallisveroasteiden ja sosiaalivakuutusmaksujen korotukset. Osa sosiaalivakuutusmaksuista on vähennyskelpoisia verotuksessa, jolloin niiden korotukset pienentävät muita tuloveroja

Mää uskomassa kaiken mitä kommarien ylläpitämä propagandasivusto syöttää :D

Laitetaas se kaikkien tämänkin ketjun kommunistien hiljentäjä suoraan KELAn sivuilta. Joko tässä yllä on valehdeltu tai sitten on tainnut jäädä koulut kesken. Useammassa kohtaa KELAn sivuja todetaan aivan sama asia.

Pitääkö Kelaan toimittaa verokortti?
Asiakkaan ei tarvitse toimittaa verokorttia Kelaan. Kela saa ennakonpidätystiedot suoraan Verohallinnosta. Vuoden 2017 ennakonpidätysperusteet otetaan käyttöön 1.2.2017.

Tukia verotetaan verolakien määräämällä tavalla. Vaikka tuet ovat pienempiä kuin palkka, ennakonpidästysprosentti ei välttämättä pienene. Tämä johtuu siitä, että tuista ei tehdä verotuksessa samoja vähennyksiä kuin palkkatulosta.

Työmarkkinatuessa ja peruspäivärahassa ennakonpidätysprosentti on yleensä 20 ja opintorahassa 10. Päivärahoissa ennakonpidätys toimitetaan yleensä palkan veroprosentin mukaan. Jos palkan veroprosentti on alle 25 %, sairauspäiväraha verotetaan 25 %:n mukaan, ellei asiakas hae muutosverokorttia.

Jos tuesta tehtävä ennakonpidätys tuntuu liian pieneltä tai suurelta, kannattaa tarkistaa ennakonpidätysprosentti veroprosenttilaskurilla osoitteessa www.vero.fi/verolaskuri. Kelaa voi pyytää korottamaan Verohallinnon antamaa ennakonpidätysprosenttia suullisesti ilman muutosverokorttia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 153
Kaipa tuossa viitattiin siihen typeryyteen missä valtio verottaa omaa maksamaansa tukea.

Käyn leipäjonossa, koska en halua luopua autostani. Tämähän on oma valintani ja epää minulta toimeentulotuen. En valita, asiat ovat huomattavasti paremmin kuin kymmenen vuotta sitten. Kävin opiskelemassa, työllistyin, jäin työttömäksi ja kesäksi takaisin samaan paikkaan.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Kaipa tuossa viitattiin siihen typeryyteen missä valtio verottaa omaa maksamaansa tukea.

Käyn leipäjonossa, koska en halua luopua autostani. Tämähän on oma valintani ja epää minulta toimeentulotuen. En valita, asiat ovat huomattavasti paremmin kuin kymmenen vuotta sitten. Kävin opiskelemassa, työllistyin, jäin työttömäksi ja kesäksi takaisin samaan paikkaan.
Nyt on vihdoinkin fiksu ja oikea asenne! Vois muutamat tämän ketjun ulvojat ottaa mallia.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
801
Työmarkkinatukea verotetaan verolakien määräämällä tavalla. Vaikka tuki on pienempi kuin palkka, ennakonpidätysprosentti ei välttämättä pienene. Tämä johtuu siitä, että tuesta ei voi tehdä verotuksessa samoja vähennyksiä kuin palkkatulosta.

Ymmärrä nyt jumalauta lukemasi. Vähennykset on aivan toinen asia. Kerrotko mitä vähennyksiä työtön ansaitsee?

Suomessa ei todellakaan ole 200k pitkäaikaistyötöntä. Siis sellaisia jotka ovat jatkuvasti pitkäaikaistyöttömänä. Ja vaikka oiskin niin pitää vielä tutkia onko noiden työttömyys niiden oma vika. Esim täällä Helsingissä on parempi talous kuin missään muussa kaupungissa. Turha itkeä jossain Tampereella hitsarin paperit taskussa että töitä ei ole.

No mikä vittu noiden ero on? Samoja työttömille maksettavia almuja ne on.

Höpöhöpö. Sossusta tulee automaattisesti lisää massia jos oot noilla minimituilla. Tän tietää jopa kaikki hesarin lukijat.

Mun exceli näyttäis tollasta ~267k ihmistä. Eli sossu näyttää nimenomaan olevan vain yksi osa työttömien tukia. Vai mikä erityisjengi toi sun mielestä on?

Muuten tottakai jos uskon olevani väärässä. Mutta mikä tässä nyt oikein on se teidän väite? Että Suomessa on huonot tuet? Että lisää pitäisi saada koska ootte hyviä tyyppejä? Jännästi kukaan ei ottanut kantaa sellaseen pikkujuttuun että ei meillä veronmaksajilla ole mitään mahdollisuutta antaa teille yhtään enempää.
Vähennykset käytiin läpi ketjussa jo n+1 viestiä sitten. Ne ovat efektiivisesti veronalennuksia, jotka tuovat veroprosenttia alas merkittävästi. Sinun ongelmasi oli, ettet uskonut tukia verotettavan, tai sitä että verotus on rankempaa kuin matalapalkka-aloilla työssäkäyvillä.

Työttömyystukien ja Toimeentulotukien ero on, että toimeentulotukea saa vain silloin, jos et syystä X enää saa tai ole saanut mistään muualta tukea, tai nämä tuet eivät riitä koska sinulla on pää kainalossa ja tarvit laastarin sen uudelleenkiinnittämiseen, tai jotain muuta henkilökohtaista katastrofia on tapahtunut. Joukossa voi olla muutamakin velkavankilassa elävä alkoholisti, koska tämä tukiviidakoissa pyöriminen vie joskus mielenterveyden niiltä joille se on ainoa tapa saada rahaa elämiseen.

Excelisi näyttää aivan oikein, et vaan osaa tulkita saamaasi tulosta. Olet juuri laskenut yhteen kaikki kotitaloudet jotka saivat jotain toimeentulotuen muotoa kyseisenä vuonna. Siihen kuuluvat siis kaikki jotka saivat sentinkin toimeentulotukea yhtenä kuukautena vuodessa, aina niihin jotka saivat sitä joka kuukausi.

Alkuperäinen ongelma taisi olla lähinnä siinä, että esität harhaluuloja sosiaalitukijärjestelmästä, jota et tunne ja joka on olemassa ihmisiä varten, joiden elämäntilanteeseen kykene samaistumaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
733
Nii ei työttömille mitään vähennyksiä kuulu. Ymmärrätkö mitä ne edes ovat? Ymmärrätkö että toi 20% ei ole sun veroprosentti? :D
Tiedän vallan hyvin, sen takia multa otetaankin palkasta vaan 11,5% veroa. Ja kyllä, ennakonpidätys on vero siitä työmarkkinatuesta. Termillä kikkailusi ei muuta sitä mihinkään.

Miten sulla toi matikan opiskelu? Toi sun laittama käyrä osoittaa heti epätodeksi sun väitteen. Onko nyt muuten Helmikuu?
Ja entäs sitten että ei ole helmikuu? Luuletko oikeasti, että Suomessa on työttömyys yhtäkkiä 2 kuukaudessa tippunut paljonkin? Huomaa sen käppyrän yläpuolella oleva teksti jossa lukee näin: Päivitetty: 21.3.2017 - Seuraava päivitys: 27.4.2017.

Joo en pidä sossusta mutta se oli vastauksena noihin valheellisiin lukuihin mitä täällä esitettiin. Todellisuudessa työttömät tulot on paljon suuremmat.


Hmm ton laskelman mukaan se 20% on helvetin hyvä prosentti työttömille! Oot vaikka pitkään 6kk työttömänä niin ton kanssa prosentti asettuu nätisti hollille. Fiksuja noi virkamiehet.

Tiedäthän että Wikipedia on vasemmistolaisten hallussa? Miks tossa kutsutaan pidätysprosenttia veroprosentiksi ja miksei tossa YLEn artikkelissa mainita muka korkeampia veroja? Btw EU voi tunkea anaaliinsa tollaset suhteellisuuksiin perustuvat määritykset. Niillä ei ole mitään tekemistä absoluuttisen hyvinvoinnin kannalta. Onneksi meidän poliitikot on näköjään tästä täysin samaa mieltä.
Eli koska sinä olet eri mieltä, muut ovat väärässä. Kuulostaa Boackilta.

Lopeta se juominen niin voi töitä löyty paremmin :tup: Vai haluatko ehkä lainata sitä kohtaa jossa noin sanon?

Voin lainata, se löytyy tästä:
Eri systeemit niille.

Juuh okei. Turha yrittää mitään kaivon myrkytyksiä tms virheitä. Miks KELAn sivut sanoo että ei veroteta? Ei oo mun vikani jos työttömät ei osaa vittu verokorttia muuttaa. Mikset vienyt KELAan verokorttia kuten niiden sivuilla neuvotaan tekemään?


edit. Tuolta paperista. Vittu teillä on muuten isot almut. Ette maksa veroja ollenkaan mutta silti kitisette!

Ja taas valehtelet, työttömät maksavat veroja:

Ennakonpidätys – Wikipedia

Ennakonpidätys (myös ennakkoperintä) tarkoittaa verohallinnon vaatimaa tointa, jossa tulosta erotetaan vero, joka maksetaan hallinnolle. Lainsäädännössä ennakonpidätyksellä tarkoitetaan useimmiten tuloveron ennakonpidätystä, jonka työnantaja tekee työntekijän palkkatulosta ja tulouttaa verottajalle.

Ja sitä paitsi, tuossa kuvaajassa ei ole mitään työttömiin viittaavaa. Työttömät saavat työmarkkinatukea, peruspäivärahaa, soviteltua päivärahaa (osa-aikaiset) tai sitten kulukorvausta. Tuo kuvaaja on vain täysipäivisille työssäkävijöille ja eläkeläisille.

Päiväraha – Wikipedia

Päiväraha on verohallinnon mukaisesti käsitettynä "korvaus kohtuullisesta ruokailu- ja muiden elinkustannusten lisäyksestä, jotka palkansaajalle aiheutuu työmatkasta"

Ja työttömäthän eivät ole palkansaajia.

Mää uskomassa kaiken mitä kommarien ylläpitämä propagandasivusto syöttää :D

Laitetaas se kaikkien tämänkin ketjun kommunistien hiljentäjä suoraan KELAn sivuilta. Joko tässä yllä on valehdeltu tai sitten on tainnut jäädä koulut kesken. Useammassa kohtaa KELAn sivuja todetaan aivan sama asia.
Se, että sinä et luota Wikipediaan kertoo vain sen, että et pysty myöntämään olevasi väärässä. Wikipedia tässä tapauksessa vain tiivistää yhdelle sivulle sen, mikä pitäisi muuten kaivaa monelta eri sivustolta.

Niin? Siinä sanotaan sama asia kuin mitä sinulle on yritetty sanoa, siitä työmarkkinatuesta otetaan se ennakonpidätys, joka on yleensä 20%, jos ei toimita verokorttia ennen kuin uuden vuoden verokortti astuu voimaan. Ja ongelmahan on tässä, että esim. kun olin työttömänä, yritin pienentää ennakonpidätystä, eikä sitä ollut mahdollista pienentää soittamalla eikä netissä. Siksi ihmettelen että miten nyt on mahdollista pienentää sitä.

Ja lopuksi: jos sinun mielestäsi työttömien tuet ovat liian korkeita ja elämä on niin helppoa ja ihanaa, niin ole hyvä ja jää työttömäksi, niin voit sitten huudella kuinka sun tukia tulee leikata.
 
Viimeksi muokattu:

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
En nyt jaksanut koko ketjua taas lukaista läpi, koska useampi sivu kommentin jälkeen. Mutta, joku puhui Uudenkaupungin autotehtaasta ja palkoista johon joku vastasi että huonot palkat jne. Käsittääkseni siellä duunarille maksetaan. n. 30ke/v nettona, joka omasta mielestäni on kyllä hyvä palkka. Eri asia ehkä sitten, jos haet jotain muutakuin duunarin paikkaa...
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Vähennykset käytiin läpi ketjussa jo n+1 viestiä sitten. Ne ovat efektiivisesti veronalennuksia, jotka tuovat veroprosenttia alas merkittävästi. Sinun ongelmasi oli, ettet uskonut tukia verotettavan, tai sitä että verotus on rankempaa kuin matalapalkka-aloilla työssäkäyvillä.

Työttömyystukien ja Toimeentulotukien ero on, että toimeentulotukea saa vain silloin, jos et syystä X enää saa tai ole saanut mistään muualta tukea, tai nämä tuet eivät riitä koska sinulla on pää kainalossa ja tarvit laastarin sen uudelleenkiinnittämiseen, tai jotain muuta henkilökohtaista katastrofia on tapahtunut. Joukossa voi olla muutamakin velkavankilassa elävä alkoholisti, koska tämä tukiviidakoissa pyöriminen vie joskus mielenterveyden niiltä joille se on ainoa tapa saada rahaa elämiseen.

Excelisi näyttää aivan oikein, et vaan osaa tulkita saamaasi tulosta. Olet juuri laskenut yhteen kaikki kotitaloudet jotka saivat jotain toimeentulotuen muotoa kyseisenä vuonna. Siihen kuuluvat siis kaikki jotka saivat sentinkin toimeentulotukea yhtenä kuukautena vuodessa, aina niihin jotka saivat sitä joka kuukausi.

Alkuperäinen ongelma taisi olla lähinnä siinä, että esität harhaluuloja sosiaalitukijärjestelmästä, jota et tunne ja joka on olemassa ihmisiä varten, joiden elämäntilanteeseen kykene samaistumaan.
Sori mut työttömälle ei kuulu vähennykset. Ne pitää ansaita tekemällä jotakin hyödyllistä. Tottakai tukia verotetaan siinä miten muitakin tuloja. Oisko kiva vetää 60% veroilla jos oot aiemmin saanut tukia? Muutenhan työtön sais suuren veronalennuksen. Matikka on jännää, eikös? :kahvi:

Ahaa. No >99% maailman ihmisistä saa huonompia tukia joten turhaan valitat. Miksi sinä ansaitset paremmat tuet kuin vaikkapa kiinalainen?

Niin. No taisin tulkita pointtini kannalta oikein. Näköjään sossua käytetään paljon ja ainakin lehdestä lukemani perusteella sen avulla jokainen saa käteen paljon enemmän kuin ton 400€ mitä tässä on heitelty. Ei tee mitään järkeä jättää joitain tukimuotoja pois kun se kokonaisuus on merkitsevää tässä.

Omasta mielestäni ainoat harhaluulot tässä ketjussa on olleet henkilöillä jotka haluavat lisää tukia "ihan vaan koska mä sanon niin".
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
En nyt jaksanut koko ketjua taas lukaista läpi, koska useampi sivu kommentin jälkeen. Mutta, joku puhui Uudenkaupungin autotehtaasta ja palkoista johon joku vastasi että huonot palkat jne. Käsittääkseni siellä duunarille maksetaan. n. 30ke/v nettona, joka omasta mielestäni on kyllä hyvä palkka. Eri asia ehkä sitten, jos haet jotain muutakuin duunarin paikkaa...
Ei makseta. Bruttopalkka on sellanen 10€/h ja kolmivuorotyö. "Muutaman vuoden" jälkeen kokonaistulot voi bruttona olla 30k€. Tämä siis ihan Valmetin edustajien kertomana mediassa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 130
Viestejä
4 252 224
Jäsenet
71 280
Uusin jäsen
atteh

Hinta.fi

Ylös Bottom