Ahkera joukkuepelaaja Afganistanista
Lentopalloliigaa Vantaan Duckissa pelaavaa Hassib Fowad Rezai tuli Suomeen syksyllä 2014. Viidessä vuodessa hän on oppinut suomen kielen, kirjoittanut ylioppilaaksi ja ottanut pelipaikan lentopallon pääsarjassa. Pian hänestä tulee insinööri.
Lentopallon miesten Mestaruusliigaan voi päästä monenlaisia reittejä pitkin.
Afganistanissa syntynyt
Hassib Fowad Rezai, 23, tuli täksi kaudeksi Vantaa Ducksin liberoksi. Iloinen ja työteliäs puolustuspelin erikoismies on ilahduttanut esityksillään niin Lumo-hallissa kuin vierasotteluissa eri puolilla Suomea, mutta matka lajin kotimaiseen pääsarjaan ja Suomeen on ollut kaikkea muuta kuin tavanomainen.
Rezai oli vuoden ikäinen, kun hän muutti vanhempiensa ja veljensä kanssa Ghaznin kaupungista Keski-Afganistanista sotaa pakoon Iraniin. Vuodet kuluivat Teheranissa, jossa Rezai kiinnostui lentopallosta yksitoista vuotta sitten.
Iranissa on lentopallokulttuuria, ja maa on menestynyt kansainvälisissä arvotapahtumissa.
”Iranissa harrastin lentopalloa paikallisessa joukkueessa. Se oli eräänlaista höntsäämistä. Kilpasarjaan ei ollut asiaa, koska minulla ei ollut silloin oleskelulupaa.”
Rezai ja hänen vanhempi velipoikansa
Heshmat ovat pienestä pitäen haaveilleet paremmasta tulevaisuudesta. Heshmat lähti ensin Iranista Turkkiin, ja pikkuveli seurasi vähän myöhemmin perässä.
”Turkissa olin vajaan vuoden, ja siellä en pelannut missään.”
Veli tuli Kreikan kautta Suomeen vuonna 2012. Hän asuu nykyään Savonlinnassa ja opiskelee prosessitekniikan insinööriksi. Myös Heshmat Rezai on pelannut lentopalloa Suomessa.
Kun veli oli näyttänyt mallia, Hassib Fowad Rezai tuli taas perässä. Matka Suomeen ja Kotkaan koitti perheenyhdistämisen kautta syksyllä vuonna 2014.
Tarinaansa kertoessaan Rezai tekee selväksi, että asenne ratkaisee kaikessa.
”Minusta elämän tarkoitus on se, että ihminen asettaa itselleen tavoitteet ja yrittää päästä niihin. Tämä on ainoa asia, mitä voidaan tehdä, koska elämä on niin lyhyt.”
Kotkaan kotiuduttuaan Rezai pani niin sanotusti ison vaihteen päälle.
Ensimmäisten asioiden joukossa hän kävi maahanmuuttajille tarkoitetun kielikurssin. Puolen vuoden aikana suomen kieli alkoi taipua mallikkaasti.
”Olen hyvä kielissä. Ei suomen kieltä ole helppo oppia, mutta opiskelin ahkerasti.”
Syksyllä 2015 Rezai aloitti Kotkan aikuislukiossa ja pääsi ylioppilaaksi vuonna 2017.
”Olin haaveillut opiskelemaan pääsystä. Täällä kaikki olot olivat valmiina. Ei tarvinnut muuta kuin alkaa käyttää niitä hyväksi.”
”Tavoitteenani on kehittyä ja olla yksi parhaista liberoista tässä sarjassa”, Hassib Fowad Rezai sanoo. (KUVA: Markku Ulander / Lehtikuva)
”Näitä mahdollisuuksia, joita Suomi on minulle antanut, ei pidä tuhlata.”
Suomalainen työelämä alkoi tulla Rezaille tutuksi, kun hän työskenteli Kotkan kaupungin tulkkikeskuksessa vuosina 2017–2018.
Vuonna 2017 Rezai osallistui pääsykokeisiin ja pääsi opiskelemaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakouluun (Xamk). Tietotekniikan insinööriopinnot ovat sujuneet ripeästi. Tämän syksyn jälkeen ohjelmassa ovat enää opinnäytetyö ja työharjoittelu.
Rezai erikoistui ensimmäisen opintojakson jälkeen tietoverkkojen kyberturvallisuuteen.
”Teknologia ja tietokoneet ovat kiinnostaneet aina. Kaikki siirtyy digitaaliseen maailmaan, ja siihen tarvitaan turvallisuutta. Kyse on tulevaisuuden alasta.”
Energisellä nuorukaisella riittää aikaa ja kiinnostusta moniin kuvioihin. Tällä hetkellä hän on opinahjonsa yrittäjäyhdistyksen varapuheenjohtaja.
”Näitä mahdollisuuksia, joita Suomi on minulle antanut, ei pidä tuhlata.”
Rezai puhuu ja kirjoittaa suomea erinomaisesti. Suomen kansalaisuuden hän sai viime syksynä.
Vaikka Rezain aika Turkissa kului ilman lentopalloa, kiinnostus lajiin pysyi ja sai uutta vauhtia Kotkassa.
Rezai kysyi peli- ja harjoittelumahdollisuuksista Karhulan Veikoissa vaikuttavalta
Markku Sosunoffilta.
Sosunoffin poika
Matias pelasi Kouvolan Lentopalloilijat-57:ssä, ja tämän seuran kakkossarjajoukkueeseen vei Rezainkin tie.
Kaudesta 2015 viime kevääseen asti Rezai pelasi Karhulan Veikoissa ensin kakkossarjaa ja myöhemmin ykkössarjaa.
Rezai oli pelannut aiemmin yleispelaajana ja passarina. Matkalla tuli yksi takaisku, kun hänen polvensa eturistiside meni poikki vuonna 2015. Sen jälkeen hän on pelannut liberona.
Hassib Fowad Rezai pelaa lentopallon Mestaruusliigassa ensimmäistä kauttaan. (KUVA: Markku Ulander / Lehtikuva)
”Lentopallo on hieno laji. Se on joukkueurheilua, jossa asetetaan muiden kanssa tavoitteet.”
Rezai sai tuloksia aikaan Karhulan Veikoissa, jolla on yhteistyösopimus Vantaa Ducksin kanssa. Ennen tämän kauden alkua Rezai pääsi vantaalaisseuraan try-outille eli näyttämään osaamistaan. Ducks vakuuttui hänestä ja teki sopimuksen.
”Lentopallo on minulle paljon enemmän kuin urheilu tai harrastus. Se on elämäntapa. Sen kautta olen tutustunut uusiin ihmisiin.”
Rezain ja kumppaneiden kausi Ducksissa on lähtenyt liikkeelle kelvollisesti, ja tärkeitä pisteitä on tullut jo alkukaudesta.
”Oli aika ottaa askel eteenpäin. Yritän auttaa joukkuettani. Tavoitteenani on kehittyä ja olla yksi parhaista liberoista tässä sarjassa.”
Tällä hetkellä opiskelu ja lentopallo vievät Rezain kaiken ajan. Hän ei valittele tilannetta.
”Lentopallo on hieno laji. Se on joukkueurheilua, jossa asetetaan muiden kanssa tavoitteet.”
Rezai asuu vielä toistaiseksi Kotkassa mutta yöpyy silloin tällöin joukkuetoverinsa luona, kun harjoitus- ja ottelutilanteet niin vaativat.
Rezai kertoo viihtyneensä Suomessa erinomaisesti. ”En tunne parempaa maata kuin Suomi.”
Tilanne oli tyystin toinen, kun hän oli pakolaisena Iranissa.
”Iranissa koin rasismia, mutta Suomessa en ole törmännyt kovaan rasismiin. Joku on sanonut, että Suomi on valkoisimpia maita, mutta en ole asiasta ihan samaa mieltä. Kyllä Suomessa arvostetaan ihmisiä, jotka tulevat tänne tekemään töitä ja auttamaan yhteiskuntaa.”
Vantaan Ducks–Akaa Volley sunnuntaina kello 17 Korson Lumo-areenassa.
Hassib Fowad Rezai aloitti uransa yleispelaajana mutta vaihtoi liberoksi loukattuaan polvensa eturistisiteen. (KUVA: Markku Ulander / Lehtikuva)
Kuka?
Hassib Fowad Rezai
Syntynyt Afganistanissa vuonna 1996.
Suomen kansalainen. Asuu Kotkassa.
Lentopalloilija. Pelaa liberona.
Edustaa Vantaa Ducksia miesten Mestaruusliigassa.
Ylioppilas (2017). Opiskelee insinööriksi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa (Xamk).