• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Suomen maahanmuutosta, maahanmuuttopolitiikasta ja niihin liittyvistä ilmiöistä (KR 2.0)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ei ole kovinkaan yksinkertaista "kärrätä" vanhempia lähemmäksi. Eikä moni heistä itsekään halua muuttaa pitkäaikaisesta kodistaan esimerkiksi isompaan kaupunkiin.
On, ja haluaa jos muuten viruisi yksinään ilman hoitoa kaukana kaikesta.
Kyse on enemmän tahdon puutteesta kuin siitä että jokin olisi kovin vaikeaa ellei jopa mahdotonta. Päällimmäisenä syynä mukavuudenhalu, ei haluta lisäpaineita edes omien vanhempien hoitamisesta.

Läheskään kaikilla ei ole mahdollisuuksia etätoihin. Toki joissakin tehtävissä joillakin aloilla on.
Siksi se onkin vain yksi mahdollinen ratkaisuvaihtoehto, niille joille etätyöt ovat mahdollisia. Esitin lukuisia muitakin vaihtoehtoja, vaikka vanhemman kärräämisen lähemmäksi lapsiaan ja lapsenlapsiaan, kuten isoäitini tapauksessa tehtiin.

Suomessa ei myöskään tunneta sellaisia omaisten hoitoon tarkoitettuja vapaita, joita vaikka Italiassa on.
Eikä välttämättä tarvitsekaan tuntea, ja jos sellainen nähdään kovin tarpeelliseksi, sellainen voidaan toki säätää. On paljon muitakin maita kuin Italia missä ei ole kyseistä systeemiä ja silti vanhemmista pidetään huolta.

Omaisen hoitaminen tarkoittaa siis helposti pitkäaikaista taloudellista ahdinkoa (joka näkyy sitten itsellä eläkkeellä asti), koska vaikka omaishoidon tukea saisi, sillä ei ole mitään tekemistä perheen elättämisen kanssa.
Sisarukset voivat jakaa taloudellisen ja ajallisen vastuun, kuten isoäitini ja äitini tapauksessa oli.

Kun etsitään ratkaisua toisesta kulttuurista, joka toimii täysin eri tavalla kuin suomalainen, niin kannattaa ottaa huomioon, että yksinkertaisilta paperilla vaikuttavat asiat eivät välttämättä ole sitä todellisuudessa.
Varmasti monet joutuvat epämukavuusalueelle kun asiat eivät hoidukaan niin kuten luulivat, esim. ettei itse tarvitse osallistua omien vanhempiensa hyvinvoinnista huolehtimiseen heidän viimeisinä elinvuosinaan. Tai kun käsittää että perhana ehkä niitä lapsia pitäisi sittenkin hankkia, ihan jo omaksi turvakseen, tai yrittää järjestellä edes taloyhtiössä jotain missä yksinasuvia vanhuksia pyrittäisiin valvomaan ja auttamaan tarvittaessa (näin tehtiin korona-aikana esim. meidän taloyhtiössämme, asia otettiin puheeksi taloyhtiön kokouksessa).

"Sisaruksia tuppaa olemaan enemmän". Niinpä. Suomessa ei tuppaa.
Lisää lapsia saa panemalla. Ne jotka eivät saa joutuvat miettimään vaihtoehtoisia ratkaisuja, ehkä sitten keskittymällä kybällä omaan uraansa jotta on varaa vanhuksena palkata lähihoitaja Muhammad Ismail Kerpuleissön hoitamaan itseään.

Tunnen myös ihmisiä jotka itse sanoavat nähneensä hoivakodeissa yms. sellaista menoa etteivät vanhempiaan tai itseeän koskaan sellaiseen halua. Ehkä sekin johdattaa ajatukseen että ehkä omat lapset olisivat hieman helläkätisempiä itseään kohtaan kuin aggressiivinen hoitaja jota ärsyttää tuntemattoman vääräuskoisen vanhuksen jatkuva ulina. Sidotaan sänkyyn että pysyy paikallaan ja voi pitää kahvitauon.
 
On, ja haluaa jos muuten viruisi yksinään ilman hoitoa kaukana kaikesta.



Kyse on enemmän tahdon puutteesta kuin siitä että jokin olisi kovin vaikeaa ellei jopa mahdotonta. Päällimmäisenä syynä mukavuudenhalu, ei haluta lisäpaineita edes omien vanhempien hoitamisesta.
Oma tuttu koti on monelle ikäihmiselle erittäin tärkeä. Jopa siinä vaiheessa, kun siellä ei oikeastaan enää pystyisi asumaan. Olin aikanaan toissä kotipalvelussa ja hyvinkin huonokuntoiset ikäihmiset eivät kotoaan halunneet muuttaa, vaikka siihen olisi ollut mahdollisuus.

Sukulaisissa oli yksi tällainen ikäihminen, joka "kärrättiin" kotoaan vastoin tahtoaan. Kuoli kuukauden päästä siitä, vaikka oli ollut sitä ennen aika hyvässä kunnossa. Kyse ei todellakaan ole aina jostakin mukavuudenhalusta, vaan siitä, että ikäihmisen vieminen turvallisesta kodista itselle outoon ympäristoon ei välttämättä johda koviin hyvään tulokseen.


Siksi se onkin vain yksi mahdollinen ratkaisuvaihtoehto, niille joille etätyöt ovat mahdollisia. Esitin lukuisia muitakin vaihtoehtoja, vaikka vanhemman kärräämisen lähemmäksi lapsiaan ja lapsenlapsiaan, kuten isoäitini tapauksessa tehtiin.

Hyvä, että se teillä toimi.
Eikä välttämättä tarvitsekaan tuntea, ja jos sellainen nähdään kovin tarpeelliseksi, sellainen voidaan toki säätää. On paljon muitakin maita kuin Italia missä ei ole kyseistä systeemiä ja silti vanhemmista pidetään huolta.
Italiahan on juuri sellainen perhekeskeinen yhteiskunta, jossa vanhuksista huolehditaan enemmän kotona kuin Suomessa. Siellä on luotu järjestelmiä, joilla tämä on käytännossa mahdollista ja samalla on mahdollista elättää muuta perhettä.

Sisarukset voivat jakaa taloudellisen ja ajallisen vastuun, kuten isoäitini ja äitini tapauksessa oli.
Hyvä, että se onnistui teillä. Tämä ei ole kaikilla mahdollista. Ei esimerkiksi ole ketään kenen kanssa jakaa vastuuta.

Varmasti monet joutuvat epämukavuusalueelle kun asiat eivät hoidukaan niin kuten luulivat, esim. ettei itse tarvitse osallistua omien vanhempiensa hyvinvoinnista huolehtimiseen heidän viimeisinä elinvuosinaan. Tai kun käsittää että perhana ehkä niitä lapsia pitäisi sittenkin hankkia, ihan jo omaksi turvakseen, tai yrittää järjestellä edes taloyhtiössä jotain missä yksinasuvia vanhuksia pyrittäisiin valvomaan ja auttamaan tarvittaessa (näin tehtiin korona-aikana esim. meidän taloyhtiössämme, asia otettiin puheeksi taloyhtiön kokouksessa).
Tarkoitatko, että jos ei pysty alkamaan omaishoitajaksi, ei huolehdi vanhempiensa hyvinvoinnista?
Lisää lapsia saa panemalla. Ne jotka eivät saa joutuvat miettimään vaihtoehtoisia ratkaisuja, ehkä sitten keskittymällä kybällä omaan uraansa jotta on varaa vanhuksena palkata lähihoitaja Muhammad Ismail Kerpuleissön hoitamaan itseään.

Tunnen myös ihmisiä jotka itse sanoavat nähneensä hoivakodeissa yms. sellaista menoa etteivät vanhempiaan tai itseeän koskaan sellaiseen halua. Ehkä sekin johdattaa ajatukseen että ehkä omat lapset olisivat hieman helläkätisempiä itseään kohtaan kuin aggressiivinen ulkomaalainen hoitaja jota ärsyttää tuntemattoman vanhuksen jatkuva valitus. Sidotaan sänkyyn että pysyy paikallaan ja voi pitää kahvitauon.

Jos ajatellaan niitä henkiloitä, joiden vanhemmat ovat siinä iässä, että tarvitsevat hoivaa, niin siinä iässä voi kyllä paneskella ihan rauhassa ilman pelkoa lapsista. Ja myos ne lapset tarvitsevat hoivaa, joten sitten oltaisiin tilanteessa (jossa moni tietysti on tälläkin hetkellä), että omat lapset tulee hoitaa, mutta samalla pitäisi hoitaa omat vanhemmat ja lisäksi vielä huolehtia jotenkin perheen toimeentulosta. Suomessa ei ole olemassa järjestelmää, jolla kaikki nämä hoituvat yhtäaikaa.

Itse olen ollut vanhustyossä aikanaan ja ei siellä kyllä oltu aggressiivia ikäihmisiä kohtaan. Toki poikkeuksia on kaikilla aloilla.

Mutta tämä ei kyllä liity enää ketjun aiheeseen.
 
Sopiskohan tämä tänne paremmin kuin keskustelu vanhusten hoidosta:

Jos haluaa olla suomalanen niin ainakin kaksoiskansalaisuudesta tulisi päästä eroon, ei ratkaise mitään mutta ollaan lähempänä.
Itseäni kiinnostaisi tietää kansalaisuuden saaneet ammatin, koulutuksen ja tulotason mukaan. Kaksoiskansalaisuus ei ole mikään ongelma, mutta em. tilasto auttaisi kummasti ymmärtämään missä määrin kansalaisuudet on annettu sellaisille jotka yhteiskuntaamme oikeasti parantavat.
 
Itseäni kiinnostaisi tietää kansalaisuuden saaneet ammatin, koulutuksen ja tulotason mukaan. Kaksoiskansalaisuus ei ole mikään ongelma, mutta em. tilasto auttaisi kummasti ymmärtämään missä määrin kansalaisuudet on annettu sellaisille jotka yhteiskuntaamme oikeasti parantavat.
Kaksoiskansalaisuus varmaan voi olla ja olla olematta ongelma. Lähipiirissä on Virossa syntynyt vaimo, jolla luonnollisesti Viron kansalaisuus. Tämä on muuttanut 12-vuotiaana äitinsä kanssa Suomeen ja saanut sittemmin Suomen kansalaisuuden, opiskellut ammatin, synnyttänyt kolme lasta ja tehnyt työuransa siinä sivussa uutta ammattia opiskellen nyt päälle nelikymppiseksi Suomessa.

En näe mitään perustetta kummankaan maan kansalaisuutta häneltä evätä, mutta varmaan joku skenaario jossain on olemassa millä kaksoiskansalaisuus on ongelmallinen, mitä en nyt osaa kuvitella tähän hätään.
 
Sukulaisissa oli yksi tällainen ikäihminen, joka "kärrättiin" kotoaan vastoin tahtoaan. Kuoli kuukauden päästä siitä, vaikka oli ollut sitä ennen aika hyvässä kunnossa.
Unohtui mainita että pelkkä toiseen asuntoon kärrääminen ei riitä vaan vanhusta pitää muistaa myös ruokkia päivittäin ja vaipat vaihtaa.

Italiahan on juuri sellainen perhekeskeinen yhteiskunta, jossa vanhuksista huolehditaan enemmän kotona kuin Suomessa. Siellä on luotu järjestelmiä, joilla tämä on käytännossa mahdollista ja samalla on mahdollista elättää muuta perhettä.
Lähdet liikaa siitä ajatuksesta että jokaisessa tapauksessa yhteiskunnan, työnantajan tai jonkun muun tahon on pakko huolehtia tai rahoittaa vanhusten hoito, lapsia ei asialla saa häiritä.

Entä jos siihen ei yksinkertaisesti ole enää varaa, ja ihmisten on pakko miettiä miten hoitavat oman ja läheistensä hoidon vanhuksina? Jos siihen kuluu enemmän rahaa, pitää pyytää lisää liksaa työnantajalta jolla pystyy turvaamaan oman ja lähisukulaistensa hyvinvoinnin, nyt ja tulevaisuudessa, ja ehkä karsia muista menoista. Ja tehdä muita järjestelyjä, esim. taloyhtiön kokouksessa nostaa esille että pitäisikö järjestää joku rinki per rappu jossa käytäisiin yksinäisten naapurivanhusten vointia tarkkailemassa ja avustamassa, tekemässä heille ostoksia ruokakaupoissa jne.

Hyvä, että se onnistui teillä. Tämä ei ole kaikilla mahdollista. Ei esimerkiksi ole ketään kenen kanssa jakaa vastuuta.
Sen toki tuntee omissa nahoissaan jos on mukavuudenhalusta jättänyt lapset tekemättä. Kun tämä iskee ihmisten tajuntaan, he alkavat kasvattaa perhekokojaan, tai tekevät muita ratkaisuja kuten palkkaavat itselleen tai vanhemmilleen kodinhoitajan jos eivät itse pysty tai halua käyttää elintärkeää vapaa-aikaansa sellaiseen.

Tarkoitatko, että jos ei pysty alkamaan omaishoitajaksi, ei huolehdi vanhempiensa hyvinvoinnista?
Jos ajasta on puutetta, asian voi hoitaa myös rahalla, palkkaamalla vaikka naapurin työttömän Penan tarkkailemaan vanhempiaan päivittäin, ja aentaa asuntoon vakoilukamerat joissa näkee puhelimeltaan milloin vanhus kouristelee ja paskoo housuihinsa jotta voi soittaa ambulanssin, poliisin ja palokunnan paikalle jos ei itse ehdi tai jaksa lähteä paikalle.

Jos ajatellaan niitä henkiloitä, joiden vanhemmat ovat siinä iässä, että tarvitsevat hoivaa, niin siinä iässä voi kyllä paneskella ihan rauhassa ilman pelkoa lapsista.
Ei kukaan väittänytkään että yhteiskunnan ylläpitämä vanhustenhoito näivettyisi minimiin huomenna tai edes ylihuomenna.

Puhun pidemmällä aikajänteellä. Sanotaan vaikka seuraavan 50-100 vuoden ajan, ehkä ihmisten pitäisi jo nyt alkaa asennoitua siihen että ehkä se ns. yhteiskunta ei tulekaan huolehtimaan sinusta kovin hyvin sitten kun itse paskot spontaanisti housuihisi.

Eli hanki iso lapsikatras jo nyt jotta he voivat tuoda sinulle vanhuuden turvaa, tai keskity kybällä uraasi jotta sinulla on varaa järjestää itsellesi lapsettomana vanhuksena yksityinen hoitaja, tai keksi joku muu ratkaisu, muuta vanhuksien hippikommuuniin missä kaikki huolehtivat toisistaan ja paskovat toistensa housuihin.

Mutta mitä tahansa teetkin, älä muuta Muhokselle. Sinne kuulemma kuolee paljon yksinäisiä vanhuksia jotka eivät suostuneet muuttamaan lähemmäksi omia lapsiaan.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: skl
En näe mitään perustetta kummankaan maan kansalaisuutta häneltä evätä, mutta varmaan joku skenaario jossain on olemassa millä kaksoiskansalaisuus on ongelmallinen, mitä en nyt osaa kuvitella tähän hätään.
Pari tulee mieleen:

1. Jos Venäjä päättää hyökätä Suomeen, Venäjän kansalaisuuden omaavan pitää taistella suomalaisia vastaan. Jos hänellä on myös Suomen kansalaisuus, ei häntä voi myöskään karkoittaa Suomesta pois jos ryhtyy toteuttamaan isänmaansa toiveita.

2. Henkilö on halunnut Suomen (tai muun EU-maan) passin vain sen takia että pääsee esteettömämmin kulkemaan eri maihin, esim. tekemääm itsemurhaiskun Tel Avivissa tai New Yorkissa huutaen allahu akbaria.

3. Yleisesti ottaen Suomen kansalaisuutta ei tulisi jaella kuin leipää koska maahanmuuttajaa on mahdoton enää karkoittaa Suomesta jos hän osoittautuu suureksi vaaraksi yhteiskunnalle. Suomessa voi hyvin elää ja vanheta myös ilman kansalaisuutta.

Ainakin aikuisena maahan muuttaneiden kohdalla tulisi edellyttää jotain oikeaa näyttöä siitä että hänet tulisi palkita kansalaisuudella, eikä riitä pelkästään se että tekee pizzakuskin tai parturin töitä Suomessa tai saa Suomessa työttömyyskorvausta tai koska Suomen passilla on helpompaa matkustella maailmalla kuin Afghanistanin, Venäjän, Irakin tai ISIS:ksen passilla.
 
Pari tulee mieleen:

1. Jos Venäjä päättää hyökätä Suomeen, Venäjän kansalaisuuden omaavan pitää taistella suomalaisia vastaan. Jos hänellä on myös Suomen kansalaisuus, ei häntä voi myöskään karkoittaa Suomesta pois jos ryhtyy toteuttamaan isänmaansa toiveita.
Tuossa tilanteessa onneksi joko sotii Suomen puolella tai tulee isänmaansa toiveita toteuttaessaan vangituksi. Vaikkei siitä juuri puhuta, veikkaan että tällaisia ristiriitaisia juttuja ja rajatapauksia on Ukrainassa jonkin verran kun sukulaiset saattavat elää eri puolilla rajaakin jne. Varmaan tapauskohtaisesti noissa oikeutta toteutetaan sillä perusteella mitä on tehnyt/tapahtunut.
2. Henkilö on halunnut Suomen (tai muun EU-maan) passin vain sen takia että pääsee esteettömämmin kulkemaan eri maihin, esim. tekemääm itsemurhaiskun Tel Avivissa tai New Yorkissa huutaen allahu akbaria.
No näin kärkevä esimerkki tietenkin on yksiselitteisesti huono homma. Varmaan myös kansalaisuuden hakemisella pyritään tietoisesti lievempiin tuomioihin jos on rikolliset tarkoitusperät.
3. Yleisesti ottaen Suomen kansalaisuutta ei tulisi jaella kuin leipää koska maahanmuuttajaa on mahdoton enää karkoittaa Suomesta jos hän osoittautuu suureksi vaaraksi yhteiskunnalle. Suomessa voi hyvin elää ja vanheta myös ilman kansalaisuutta.
Se on ihan totta, Suomessa saa jopa eläkettä ilman kansalaisuutta, mikä pitäisi kyllä muuttaa. Voisi kyllä olla ihan aiheellista pystyä karkoittamaan kaksoiskansalainen toiseen kotimaahansa, mutta kaipa se on nähty niin että se ja sama kummassa oikeusprosessi toteutuu. Suomellehan siitä koituu toki kuluja jos kaksoiskansalainen rikkoo lakia Suomessa ja käy oikeutta ja lusii Suomessa.
 
Ainakin aikuisena maahan muuttaneiden kohdalla tulisi edellyttää jotain oikeaa näyttöä siitä että hänet tulisi palkita kansalaisuudella
Samaa mieltä. Menemättä nyt tässä kohtaa liikaa tunnistettaviin yksityiskohtiin, on tullut havaittua että Maahanmuuttoviraston (ja heidän sinne päin noudattamansa Suomen lain) kautta tämä tahto ei ainakaan toteudu. Kansalaisuuksia on annettu henkilöille jotka eivät edes halua asua Suomessa ja samalla jätetty antamatta tilanteessa jossa kielen, koulutuksen, kovapalkkaisen työn ja perheen hankkineen henkilön kohdalla maahanmuuttovirasto on itse tehnyt virheen vuosia sitten (ja käyttää tätä omaa virhettään epäsuorasti argumenttina kielteiselle päätökselle).

Kansalaisuuden saamisen säntöjä on sittemmin tiukennettu ja juuri tämän vuoksi tuossa 2025 nähtiin varmasti piikki (ne hakivat, jotka eivät enää uuden lain myötä voi saada kansalaisuutta): Kansalaisuuslaki muuttuu 17.12.2025
* hakija ei lähtökohtaisesti ole saanut turvautua työttömyysetuuteen tai toimeentulotukeen yli kolmen kuukauden ajan viimeisen kahden vuoden aikana. Aiemmin tätä vaatimusta ei ole ollut.
* Kansalaisuuden voi menettää henkilö, joka on syyllistynyt vakaviin rikoksiin, kuten terrorismi-, maanpetos- tai valtionpetosrikokseen, joista voi lain mukaan seurata kuuden vuoden vankeusrangaistus.
 
mutta varmaan joku skenaario jossain on olemassa millä kaksoiskansalaisuus on ongelmallinen, mitä en nyt osaa kuvitella tähän hätään.
Mikä tahansa asema jossa on suoraa/epäsuoraa ulkopoliittista valtaa/vaikutusmahdollisuuksia tai ihan vain pääsy turvallisuusluokiteltuun aineistoon joka voi kiinnostaa toista kotimaata.

Ja mitä teet kaksoiskansalaisena jos/kun maiden lainsäädännöt ovat perusteellisesti ristiriidassa toistensa kanssa? Esim. Venäjän laki velvoittaa tekemään yhteistyötä sikäläisten viranomaisten/aakkostoimistojen kanssa. Mutta jos käsky tulee ja noudatat sitä, saatat sitten syylistyä maanpetokseen sen toisen kansalaisuutesi osalta.

Ylipäätään kaksoiskansalaisuus on eräänlainen "get out of jail free" -kortti. Voit tehdä mitä vain, ja lopulta pakata veitsesi ja elää normaalia elämää siellä toisella puolella maapalloa vaikka kuinka huijasit miljoonat tai myit salaiset maat ja mannut kaljapalkkaa vastaan.

Konseptina toimii ihan OK ystävämielisten maiden kesken, mutta sääntöjä ei pitäisi rakennella best case -skenaarioiden varaan.
 
Mikä tahansa asema jossa on suoraa/epäsuoraa ulkopoliittista valtaa/vaikutusmahdollisuuksia tai ihan vain pääsy turvallisuusluokiteltuun aineistoon joka voi kiinnostaa toista kotimaata.

Ja mitä teet kaksoiskansalaisena jos/kun maiden lainsäädännöt ovat perusteellisesti ristiriidassa toistensa kanssa? Esim. Venäjän laki velvoittaa tekemään yhteistyötä sikäläisten viranomaisten/aakkostoimistojen kanssa. Mutta jos käsky tulee ja noudatat sitä, saatat sitten syylistyä maanpetokseen sen toisen kansalaisuutesi osalta.

Ylipäätään kaksoiskansalaisuus on eräänlainen "get out of jail free" -kortti. Voit tehdä mitä vain, ja lopulta pakata veitsesi ja elää normaalia elämää siellä toisella puolella maapalloa vaikka kuinka huijasit miljoonat tai myit salaiset maat ja mannut kaljapalkkaa vastaan.

Konseptina toimii ihan OK ystävämielisten maiden kesken, mutta sääntöjä ei pitäisi rakennella best case -skenaarioiden varaan.
Joo, toki pitää maiden muuttuessa vihamielisiksi alkaa kiristää ruuvia tällaisten seurausten ehkäisemiseksi kun poliitikkojen ja diplomaattien rakastuessa toisiinsa yli valtiorajojen on annettu sinisilmäisesti siimaa. Venäläisillä Suomessahan pitäisi tällä hetkellä kaikki omistukset olla hyvin herkästi liipaisimella tavallista pienemmistä epäilyksistä tai rikkeistä ja kaikki toimet jossain määrin suurennuslasin alla. Etenkin kiinteistöt strategisella sijainnilla kuuluu olla hyvin nopeasti taktisella iskulla otettavissa haltuun.
 
Kuitenkin tuo on juuri se miten homma toimii suurimmassa osassa maailmaa. Monissa maissa kolme sukupolvea asuu saman katon alla ja lapsenlapset katsovat päivittäin isovanhempiensa perään, tai esim. vanhimman tyttären otaksutaan aina asuvan vanhempiensa luona tai välittömässä läheisyydessä oman perheensa kanssa, jne. jne.

Me olemme tuudittautuneet ajatukseen että yhteiskunta tulee aina huolehtimaan vanhemmistamme ja meistä, mutta voi olla että jossain vaiheessa meillä ei ole tuohon vain enää varaa. Varakkaimmilla toki on varaa palkata yksityisiä hoiva-avustajia. Ehkä ihmiset alkavat silloin miettiä myös että pitäisköhän sittenkin hankkia niitä jälkeläisiä, ihan omaksi turvakseen.

Ei toimi Suomessa ja monissa muissakaan teollistuneissa maissa kaupungistumisen myötä. Kaupungeissa isot kämpät maksaa liikaa ja ihmisillä ei ole kiinnostusta elää tuolla tavalla.

Mikään ei takaa, että nyt tehdyt lapset ovat hoitamassa sinua vanhana. Hyvin mahdollista on myös, että he asuvat eri kaupungissa taikka eri maassa/mantereella tulevaisuudessa. Voi olla että vanhuksen hoivaaminen ei myös kiinnosta heitä pätkääkään. Niistä voi myös tulla vaikka nistejä/densuja/ mielenterveysongelmaisia jne. jolloin kaikki sun itsekkäät unelmat vanhuksen palvelijoista ovat roskakorissa. Vanhainkodeissa on tälläkin hetkellä paljon lapsia tehneitä vanhuksia joita edes samassa kaupungissa asuvat lapset eivät käy moikkaamassa.

Eutanasian laillistaminen helpottaisi tätä ongelmaa ja säästäisi yhteiskunnan resursseja mahdollisesti huomattavasti. Itsekin haluan kuolla pois siinä vaiheessa kun kroppa ei enää toimi, varmasti monet muutkin. Jälkeläisiä ei tarvita hoiva-avustajiksi yhtään mihinkään tuolla ratkaisulla.

Maahanmuuttoakaan ei välttämättä edes tarvita hoitamaan vanhuksia, mahdollisesti tulevaisuuden massatyöttömyydessä kärsivässä maassa tekoälyn kehittymisen myötä.
 
Eutanasian laillistaminen helpottaisi tätä ongelmaa ja säästäisi yhteiskunnan resursseja mahdollisesti huomattavasti. Itsekin haluan kuolla pois siinä vaiheessa kun kroppa ei enää toimi, varmasti monet muutkin. Jälkeläisiä ei tarvita hoiva-avustajiksi yhtään mihinkään tuolla ratkaisulla.

Aamen!
Isoisäni sentään kuoli kohtuu pikaisesti oikeisiin sairauksiin, mutta molemmat isoäitini itkivät pitkään sairaina, heikkoina, dementoituneina että kun vaan pääsisi pois. Äitini itki pitkään sairaana ja kipeenä että voi kuinka pääsisi pois, mutta piti odottaa että lopulta sydän pysähtyi. Julmaa!
Itse pitää varmaan jotkut sopivat pillerit varata ylähyllylle, että kun tarpeeksi heikkenee voimat, niin on pakoreitti.
 
Aamen!
Isoisäni sentään kuoli kohtuu pikaisesti oikeisiin sairauksiin, mutta molemmat isoäitini itkivät pitkään sairaina, heikkoina, dementoituneina että kun vaan pääsisi pois. Äitini itki pitkään sairaana ja kipeenä että voi kuinka pääsisi pois, mutta piti odottaa että lopulta sydän pysähtyi. Julmaa!
Itse pitää varmaan jotkut sopivat pillerit varata ylähyllylle, että kun tarpeeksi heikkenee voimat, niin on pakoreitti.
Tämä. Eutanasia olis sekä inhimillinen mutta myös mahdollisesti kansantaloudellisesti kannatettava asia. Ihminen alkaa kuluttaa monesti viimeisinä kuukausinaan esim. saattohoidossa/teholla ym todella paljon yhteiskunnan resursseja, ja iso osa käytännössä vain kituu kohti kuolemaa pari vikaa kuukautta. Miksei eutanasia voisi edes olla vaihtoehto sitä haluaville.
 
Tulin ketjuun, kohtaan missä eutanisiasta, otsikkoonliittyen ajatukset lähti vähän väärille raiteilla
bbs.io-tech.fi/threads/eutanasia.3809/ on ketju, mutta aloitus vain likkki kansalaisaloitteeseen, mutta on keskustelu aiheesta.

edit

Jatkoi sinne
Tämä. Eutanasia olis sekä inhimillinen mutta myös mahdollisesti kansantaloudellisesti kannatettava asia. Ihminen alkaa kuluttaa monesti viimeisinä kuukausinaan esim. saattohoidossa/teholla ym todella paljon yhteiskunnan resursseja, ja iso osa käytännössä vain kituu kohti kuolemaa pari vikaa kuukautta. Miksei eutanasia voisi edes olla vaihtoehto sitä haluaville.
Tulin ketjuun, kohtaan missä eutanisiasta, otsikkoonliittyen ajatukset lähti vähän väärille raiteilla
bbs.io-tech.fi/threads/eutanasia.3809/ on ketju, mutta aloitus vain likkki kansalaisaloitteeseen, mutta on keskustelu aiheesta.

Viimeiset kuukaudet ei ehkä juttu, meinaan että joku viive päätöksestä siihen että sen saa luulis olevan, ettei pikaistuksissaan. Ja nykyään käytännössä on niitä elvytys kieltoja ja saattohoita taitaa olla sellainen öö saatto hoito, joka nykyään kai aika kivuton, ja nopea tie loppuun (no osalla sen verran että nopeimmat läheisistä kerkiää käymään, joillan kestää pitkään)

Mutta sanotaanko niinpäin, en kannata eutanasia kieltoa. Jos on sairaus joka ei hoitamatta johda nopeasti kulemaan, mutta johtaa kuitenkin vaikeasti kituuttaen. Niin lääkitä "iloiseksi" , "tajuttomaksi", vai nopeuttaa kuolema. Mikä on se aikaraja, muutama kuukausi, puolivuotta, vuosia. Näitä pitkiä aikoja jos miettii, niin osa vammautuneista, kroonisesti sairastuneista itsemurhaa miettineet. aikoinaan, ja kuitenkin eläneet vuosia, vuosikymmenniä "onnellisesti":
 
Viimeksi muokattu:
Itseäni kiinnostaisi tietää kansalaisuuden saaneet ammatin, koulutuksen ja tulotason mukaan. Kaksoiskansalaisuus ei ole mikään ongelma, mutta em. tilasto auttaisi kummasti ymmärtämään missä määrin kansalaisuudet on annettu sellaisille jotka yhteiskuntaamme oikeasti parantavat.
Iltalehti raottaa hiukan kansalaisuuden saaneiden taustoja. Suomen passin sai vuonna 2025 siis noin 14 000 ulkomaalaista. Eniten oli irakilaisia, n. 2000. Seuraavina Venäjä, n. 1500, ja Syyria n. 1300. Näiden lisäksi viiden joukossa oli vielä Somalia ja Viro. Näistä voi kukin tehdä arvioita, missä määrin yhteiskuntamme parani.

 
Iltalehti raottaa hiukan kansalaisuuden saaneiden taustoja. Suomen passin sai vuonna 2025 siis noin 14 000 ulkomaalaista. Eniten oli irakilaisia, n. 2000. Seuraavina Venäjä, n. 1500, ja Syyria n. 1300. Näiden lisäksi viiden joukossa oli vielä Somalia ja Viro. Näistä voi kukin tehdä arvioita, missä määrin yhteiskuntamme parani.


Ei mitään korrelaatiota työhöntulon kanssa?

Screenshot_20260513_095142_Chrome.jpg
 
Iltalehti raottaa hiukan kansalaisuuden saaneiden taustoja. Suomen passin sai vuonna 2025 siis noin 14 000 ulkomaalaista. Eniten oli irakilaisia, n. 2000. Seuraavina Venäjä, n. 1500, ja Syyria n. 1300. Näiden lisäksi viiden joukossa oli vielä Somalia ja Viro. Näistä voi kukin tehdä arvioita, missä määrin yhteiskuntamme parani.

IL lainaa tuossa vain tilastokeskuksen tiedotetta (joka oli jo tässä keskustelussa aiemmin esillä). Ei siis mitään uutta tietoa. Sen sijaan toteamiani ammatin, koulutuksen ja tulotason mukaan jaottelua ei ole saatavilla. Kaikista noista maista tulee varmasti hyviäkin kansalaisia, mutta valitettavasti myös heitä joiden nettohyöty SUomelle on negatiivine.
 
IL lainaa tuossa vain tilastokeskuksen tiedotetta (joka oli jo tässä keskustelussa aiemmin esillä). Ei siis mitään uutta tietoa. Sen sijaan toteamiani ammatin, koulutuksen ja tulotason mukaan jaottelua ei ole saatavilla. Kaikista noista maista tulee varmasti hyviäkin kansalaisia, mutta valitettavasti myös heitä joiden nettohyöty SUomelle on negatiivine.
Minusta olisikin mielenkiintoinen jaottelu siinä, millä perusteilla näille kansalaisuuden saaneille on myönnetty aiemmin oleskelulupa. Toisessa postauksessani hiljattain avasin uusinta Tilastokeskuksen tarjoamaa dataa myönnettyjen oleskelulupien perusteiden jakautumisesta.

Tuo tilasto on vuodelta 2024 ja silloin Suomeen tuli n. 64 000 ihmistä. Näistä työperäisiä n. 11 000 (ilman sesonkipohjaisia marjanpoimijoita alle 10 000). Opiskelijoita tuli n. 12 000. Perheenyhdistämisiä ynnä muita humanitaarisin perustein otettuja tuli siis abouttiarallaa 41 000. Varmasti iso osa myös ukrainalaisia, joiden osalta valtion kulut jäänevät muutaman vuoden mittaisiksi kun valtaosa palaa kotimaahansa aikanaan. Näillä suhdeluvuilla vaikea saada hommasta nettopositiivista Suomen taloudelle.
 
Se on ihan totta, Suomessa saa jopa eläkettä ilman kansalaisuutta, mikä pitäisi kyllä muuttaa.
Mielestäni ei pitäisi muuttaa, varsinkin koska se vain lisäisi vaatimuksia sille että kansalaisuus pitäisi saada helpommin, jotta voi myöhemmin elämässään saada eläkettä.

Mielestäni on päinvastoin väärin jos Suomessa työskennellessään olisi maksanut työeläkemaksuja (ja tuloveroja), mutta ei saisi myöhemmin niiden vastineeksi eläkettä, myös ilman kansalaisuutta. Yksi ratkaisu voisi olla että ei-kansalaiset olisivat vapautettuja työeläkemaksuista, mutta pelkään että se johtaisi tilanteeseen missä työnantajat haluavat mieluummin palkata juuri tällaisia henkilöitä koska heillä ei ole tuota rasitetta ja siten saattavat tyytyä kansalaisia alempaan bruttopalkkaan.
 
Iltalehti raottaa hiukan kansalaisuuden saaneiden taustoja. Suomen passin sai vuonna 2025 siis noin 14 000 ulkomaalaista. Eniten oli irakilaisia, n. 2000. Seuraavina Venäjä, n. 1500, ja Syyria n. 1300. Näiden lisäksi viiden joukossa oli vielä Somalia ja Viro. Näistä voi kukin tehdä arvioita, missä määrin yhteiskuntamme parani.

Taas saadaan hienosti kaunisteltua tiettyjä tilastoja, kun saatiin lisää "suomalaisia" niihin mukaan.
 
Mielestäni on päinvastoin väärin jos Suomessa työskennellessään olisi maksanut työeläkemaksuja (ja tuloveroja), mutta ei saisi myöhemmin niiden vastineeksi eläkettä, myös ilman kansalaisuutta. Yksi ratkaisu voisi olla että ei-kansalaiset olisivat vapautettuja työeläkemaksuista, mutta pelkään että se johtaisi tilanteeseen missä työnantajat haluavat mieluummin palkata juuri tällaisia henkilöitä koska heillä ei ole tuota rasitetta ja siten saattavat tyytyä kansalaisia alempaan bruttopalkkaan.
Kyllähän lähtökohtaisesti toisessa maassa tehdystä työstä kertyy työeläkettä ja sen saa sitten maksuun ilman kansalaisuutta kun aika koittaa. Lukuisilla suomalaisilla on esimerkiksi Ruotsista kertynyttä työeläkettä. Niinhän se pitääkin olla. Sosialiturvaluonteinen takuueläke ja kansaneläke on sitten toinen juttu.
 
Kyllähän lähtökohtaisesti toisessa maassa tehdystä työstä kertyy työeläkettä ja sen saa sitten maksuun ilman kansalaisuutta kun aika koittaa. Lukuisilla suomalaisilla on esimerkiksi Ruotsista kertynyttä työeläkettä. Niinhän se pitääkin olla. Sosialiturvaluonteinen takuueläke ja kansaneläke on sitten toinen juttu.
Juu, juuri näin. Tarrasinkin näkemykseen että vain kansalaisille pitäisi kertyä eläkettä, mutta en ole varma viitattiinko siinä työeläkkeeseen vai takuu- ja kansaneläkkeeseen.
Toki jos joku on asunut Suomessa pysyvällä oleskeluluvalla useita vuosikymmeniä ja häneltä evättäisiin takuu- tai kansaneläke vain koska hänellä ei ole kansalaisuutta... kyllä se kuulostaa edelleen minulle samalta kuin että häneltä evättäisiin esim. julkinen terveydenhuolto.
En tiedä onko kyseisten eläkkeiden saamiseen mitkä vaatimukset nykyisin.

Joka tapauksessa, näkemykseni on että jo pysyvän oleskeluluvan pitäisi olla Suomelta osoitus henkilölle että kyllä, haluamme sinun elävän vaikka koko loppuelämäsi Suomessa, kunhan et syyllisty Suomessa niin koviin rikoksiin ettemme halua sinua enää keskuuteemme.
Tähän mielestäni pitäisi jo kuulua mahdollisuus saada kaikki julkiset palvelut mitä kansalaisetkin saavat, mukaanlukien erilaiset eläkkeet.

Käytännössä ainoa mikä jäisi puuttumaan olisi oikeus äänestää presidentin ja eduskuntavaaleissa, sekä vapaus matkustaa maailmalla suomalaisella passilla. Tämä on mielestäni edelleen hyväksyttävissä oleva rajoite koska henkilöllä on kuitenkin edelleen äänioikeus alkuperäisen kotimaansa vaaleissa, ja alkuperäisen maansa passilla voi matkustella siellä missä sillä on mahdollista. Iranin tai Afghanistanin passilla ei välttämättä saisi matkustaa Israeliin tai Yhdysvaltoihin, se on voi voi.

Kansalaisuuden saaminen olisi rajoitettu vain erikoistapauksille jotka toiminnallaan osoittaisivat erityissuhteensa Suomeen ja suomalaisiin, ja erityisen halunsa olla suomalaisia (pelkkä työnteko ja eläminen ei tuollaiseen riitä).
 
Iltalehti raottaa hiukan kansalaisuuden saaneiden taustoja. Suomen passin sai vuonna 2025 siis noin 14 000 ulkomaalaista. Eniten oli irakilaisia, n. 2000. Seuraavina Venäjä, n. 1500, ja Syyria n. 1300. Näiden lisäksi viiden joukossa oli vielä Somalia ja Viro. Näistä voi kukin tehdä arvioita, missä määrin yhteiskuntamme parani.

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni kansalaisuuden saanut täyttää nuhteettomuus ehdon, tulee omillaan toimeen ja omaa riittävän suomenkielen taidon. Toimeentulopykälä toki tuli voiman vasta viime vuoden lopussa joten se ei estä kansalaisuuden saantia tälle erälle, mutta silti olisi mielenkiintoista nähdä että annetaanko kansalaisuuksia oikeasti vain niille jotka oikeasti on integroituneet Suomeen vain jokaiselle räppärille jolla on 20 rikostuomiota taustalla ja puhuu korkeintaan ghetto-suomea.
 
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni kansalaisuuden saanut täyttää nuhteettomuus ehdon, tulee omillaan toimeen ja omaa riittävän suomenkielen taidon. Toimeentulopykälä toki tuli voiman vasta viime vuoden lopussa joten se ei estä kansalaisuuden saantia tälle erälle, mutta silti olisi mielenkiintoista nähdä että annetaanko kansalaisuuksia oikeasti vain niille jotka oikeasti on integroituneet Suomeen vain jokaiselle räppärille jolla on 20 rikostuomiota taustalla ja puhuu korkeintaan ghetto-suomea.
Kyllähän se aiemmin on riittänyt että välttelee virkavaltaa tai lusii vankilassa.
 
Minusta olisikin mielenkiintoinen jaottelu siinä, millä perusteilla näille kansalaisuuden saaneille on myönnetty aiemmin oleskelulupa. Toisessa postauksessani hiljattain avasin uusinta Tilastokeskuksen tarjoamaa dataa myönnettyjen oleskelulupien perusteiden jakautumisesta.

Tuo tilasto on vuodelta 2024 ja silloin Suomeen tuli n. 64 000 ihmistä. Näistä työperäisiä n. 11 000 (ilman sesonkipohjaisia marjanpoimijoita alle 10 000). Opiskelijoita tuli n. 12 000. Perheenyhdistämisiä ynnä muita humanitaarisin perustein otettuja tuli siis abouttiarallaa 41 000. Varmasti iso osa myös ukrainalaisia, joiden osalta valtion kulut jäänevät muutaman vuoden mittaisiksi kun valtaosa palaa kotimaahansa aikanaan. Näillä suhdeluvuilla vaikea saada hommasta nettopositiivista Suomen taloudelle.
Eihän tässä ole muuta positiivista toivoa kuin se, että noita ukrainalaisia jää edes vähän tänne. Kaikki muu on syöpää.
 
Eihän tässä ole muuta positiivista toivoa kuin se, että noita ukrainalaisia jää edes vähän tänne. Kaikki muu on syöpää.

Niinhän tuo ystäväkin, joka opettaa maahanmuuttajille suomen kieltä, kertoi että äkkiä piti rakentaa iltakoulusysteemi ukrainalaisialle kun niin moni hävisi työelämään.
Lisäksi hirmuisesti järjestivät myyjäisiä johonka neuloivat ja leipoivat kaikkea myytävää, että saivat edes vähän rahaa kerättyä. Tekevää väkeä kyllä.

Sitten kysyin ns.lähi-idästä tulevia, niin lyhy kommentti oli vaan "Kulttuurit ovat niin erilaisia"
 
Kyllähän lähtökohtaisesti toisessa maassa tehdystä työstä kertyy työeläkettä ja sen saa sitten maksuun ilman kansalaisuutta kun aika koittaa. Lukuisilla suomalaisilla on esimerkiksi Ruotsista kertynyttä työeläkettä. Niinhän se pitääkin olla. Sosialiturvaluonteinen takuueläke ja kansaneläke on sitten toinen juttu.
Joo tämän ajatuksen allekirjoitan. Omassa kommentissa jäi ulosanti puolitiehen.
 
Mielenkiintoinen tämä paradoksi missä meillä on jotain +300 000 työtöntä ja samalla kokoajan varoitellaan kuinka tekoäly johtaa ennennäkemättömään massatyttömyyteen ja ihmisten tarpeettomuuteen, mutta silti vain kielitaidottomat Mohammad ja Shahid on aivan pakko saada tänne koska ööö...eläkkeet tai jotain.
Yli 300 000 työtöntä.

Työperäisiä maahanmuuttajia 11 000 joka vuosi.

Työperäisistä maahanmuuttajista 1200 on erityisasiantuntijoita, marjanpoimijoitakin tulee ja lähtee joka vuosi enemmän.

Noiden 1200:n ihmisen tarpeella perustellaan noiden 11 000:n ihmisen päästäminen tänne ja sitten jos joku suupaltti persu kutsuu niitä loppuja 53 000 tulijaa, jotka tulivat muilla perustein kuin työperusteisesti, heikkolaatuiseksi maahanmuutoksi niin vedotaan taaas noihin 1200 erityisasiantuntijaan. Ihan kuin meidän pitäisi 1200:n tuotteliaan kaverin takia ottaa 64 000 ihmistä maahan mukisematta vuositasolla.

Eikä marjanpoimija ole tässä yhteydessä humoristinen ilmaisu vaan oikeasti joku aasialainen, joka tuodaan tänne koko perheensä kanssa poimimaan mansikkatilalta mansikoita, maksamaan niistä tilalle, kuskaamaan ne marketin pihalle ja myymään tunnissa poimimansa viidellä kympillä. Näin tämän ilmiön viime kesänä eräällä marjatilalla vierestä.
 
Hadi al-Sharkat, 26, on tuomittu Helsingin hovioikeudessa neljän ja puolen vuoden vankeusrangaistukseen törkeästä lapsenraiskauksesta.
Tytön äiti oli kutsunut al-Sharkatin kotiinsa. Nuori mies oli perhetuttu ja ollut vieraana aiemminkin. Käynneillään hän oli muun muassa hieronut äitiä ja tyttöä.
Äiti luotti mieheen. Tällä kertaa aihetta luottamukseen ei kuitenkaan ollut.

Äidin ollessa parvekkeella al-Sharkat hieroi tyttöä. Tässä yhteydessä hän raiskasi tytön sormillaan.
Tapahtuneen jälkeen tyttö kertoi äidilleen miehen teosta, mutta äiti ei uskonut.

Tyttö sydämistyi siitä, ettei äiti uskonut hänen kertomustaan. Tyttö kertoi asiasta koulukuraattorille, jota kautta rikos päätyi poliisitutkintaan.
Kuulostaa ihan joltain Hesarin toimittajan kodilta. Kotiin kutsutaan al-Sharkat hieromaan äitiä ja tytärtä ja kun tytär ilmoittaa raiskauksesta niin tulee jotain persu-huutoa tjsp. ja ei uskota mitään. Hyvä että tyttö ymmärsi mennä koulussaan puhumaan asiasta.

Tuollaisesta tulisi tulla lastensuojelutapaus ja huostaanotto.
 
Kulttuurinrikkautta ja upeaa yhteiseloa Marokosta!

Ajoi autolla tahallaan väkijoukkoon ja "rituaaliveitsellä" vahingossa ihan vain osui jonkun sivullisen vartaloon.

Niin kerta. Taas yksittäistapaus.
Ei kuitenkaan Scanialla

Näihin ulkomaan maahanmuutto ongelmiin on myös toinen ketju:
 
Monissa suomalaisissa kaupunginosissa ulkomaalaistaustaisten osuus väestöstä on jo niin korkea, ettei mene kauan, ennen kuin kantasuomalaiset ovat niissä vähemmistönä.

Monet kuntien vuokra-asunnoissa asuvat kantasuomalaiset elävät niukoilla tuloilla, kun taas maahanmuuttajataustaiset perheet elävät yhteiskunnan tukien varassa ilman jatkuvaa toimeentulon epävarmuutta.

Julkisissa keskusteluissa demarien sekä vihervasemmiston keskuudessa näiden asioiden esille tuominen on kuin punainen vaate, ja he alkavat välittömästi pyörittelemään silmiä ja leimaamaan rasisteiksi. Kuinkas muutenkaan, koska maahanmuuttajat ovat heille kullanarvoisia äänestäjiä, joilla kyseiset puolueet varmistavat tulevaan hallitukseen pääsyn.

Suomessakin on jo nähtävissä huolestuttavia merkkejä ulkomaalaistaustaisten rikollisjengien vaikutuksesta yhteiskuntaan. Rikollisryhmät käyttävät alaikäisiä esimerkiksi huumeiden kuljettamiseen, väkivaltarikoksiin sekä tilausmurhiin. Nämä henkilöt ovat Lähi-idästä tai muualta ulkomailta peräisin olevia, joiden niminä eivät esiinny Pekka, Matti, Antti, Mikko tai Rami, vaan ne ovat usein arabiankielisiä nimiä, kuten Abdul, Hassan, Mohamed, Muhammad tai Ibrahim.

Mikäli tätä haitallista maahanmuuttoa ei saada hallintaan, rikollisuus, työttömyys, köyhyys, segregaation lisääntyminen ja alueiden slummiutuminen jatkavat kasvamistaan merkittävästi tulevina vuosina. Tämä tulee näkymään erityisesti kasvukeskuksissa, joissa ongelmat alkavat kasaantumaan samoille alueille.

Tällainen kehitys heikentää kaupunginosien vetovoimaa ja johtaa jatkuvaan kierteeseen, jossa kantasuomalaiset alkavat muuttamaan pois sellaisilta alueilta, joissa maahanmuuttajataustaisten ihmisten määrä on jatkuvassa kasvussa.

15f148ae-0d7b-442d-8985-0dfc351bdf05.png
 
Viimeksi muokattu:
Monissa suomalaisissa kaupunginosissa ulkomaalaistaustaisten osuus väestöstä on jo niin korkea, ettei mene kauan, ennen kuin kantasuomalaiset ovat niissä vähemmistönä.

Monet kuntien vuokra-asunnoissa asuvat kantasuomalaiset elävät niukoilla tuloilla, kun taas maahanmuuttajataustaiset perheet elävät yhteiskunnan tukien varassa ilman jatkuvaa toimeentulon epävarmuutta.

Julkisissa keskusteluissa demarien sekä vihervasemmiston keskuudessa näiden asioiden esille tuominen on kuin punainen vaate, ja he alkavat välittömästi pyörittelemään silmiä ja leimaamaan rasisteiksi. Kuinkas muutenkaan, koska maahanmuuttajat ovat heille kullanarvoisia äänestäjiä, joilla kyseiset puolueet varmistavat tulevaan hallitukseen pääsyn.

Suomessakin on jo nähtävissä huolestuttavia merkkejä ulkomaalaistaustaisten rikollisjengien vaikutuksesta yhteiskuntaan. Rikollisryhmät käyttävät alaikäisiä esimerkiksi huumeiden kuljettamiseen, väkivaltarikoksiin sekä tilausmurhiin. Nämä henkilöt ovat Lähi-idästä tai muualta ulkomailta peräisin olevia, joiden niminä eivät esiinny Pekka, Matti, Antti, Mikko tai Rami, vaan ne ovat usein arabiankielisiä nimiä, kuten Abdul, Hassan, Mohamed, Muhammad tai Ibrahim.

Mikäli tätä haitallista maahanmuuttoa ei saada hallintaan, rikollisuus, työttömyys, köyhyys, segregaation lisääntyminen ja alueiden slummiutuminen jatkavat kasvamistaan merkittävästi tulevina vuosina. Tämä tulee näkymään erityisesti kasvukeskuksissa, joissa ongelmat alkavat kasaantumaan samoille alueille.

Tällainen kehitys heikentää kaupunginosien vetovoimaa ja johtaa jatkuvaan kierteeseen, jossa kantasuomalaiset alkavat muuttamaan pois sellaisilta alueilta, joissa maahanmuuttajataustaisten ihmisten määrä on jatkuvassa kasvussa.

15f148ae-0d7b-442d-8985-0dfc351bdf05.png
kaikessa raakuudessaan, tässä se totuus lepää.

sangen offtopic//
kerron ihan pikku tarinan täältä suht landelta, mun #2 poitsu teki koulussa (tais olla seiskaluokka) esitelmän itähelsingin maahantulijoiden ongelmista 4v. sitten.

ei sopinut pirtaan, tuli lasu. ja siis ihan oikeasti, lasu. :D

(sosiaalitantat kävi ja kertoivat ikävää tarinaa siitä että näitä tulee nykyää paljon ja suurin osa aiheettomia, MUTTA, "kun opettajilla on ilmoitusvastuu"!)

että kivahan se on tässä kukkahattujen ja sekopäiden pseudotodellisuudessa katsella sekoilua.

lasuhan oli läpihuutojuttu, eivät edes kahvia ottaneet. eikä piparia.

varmaan katsotaan lahjontana piireissä. vittu mitä spedejä.
//sangen offtopic
 
Viimeksi muokattu:
kaikessa raakuudessan, tässä se totuus lepää.

sangen offtopic//
kerron ihan pikku tarinan täältä suht landelta, mun #2 poitsu teki koulussa (tais olla seiskaluokka) esitelmän itähelsingin maahantulijoiden ongelmista 4v. sitten.

ei sopinut pirtaan, tuli lasu. ja siis ihan oikeasti, lasu. :D

(sosiaalitantat kävi ja kertoivat ikävää tarinaa siitä että näitä tulee nykyää paljon ja suurin osa aiheettomia, MUTTA, "kun opettajilla on ilmoitusvastuu"!)

että kivahan se on tässä kukkahattujen ja sekopäiden pseudotodellisuudessa katsella sekoilua.

lasuhan oli läpihuutojuttu, eivät edes kahvia ottaneet. eikä piparia.

varmaan katsotaan lahjontana piireissä. vittu mitä spedejä.
//sangen offtopic

Yliopistot on solutettu ja niistä on tehty aivopesulaitoksia, pellelinjoja. Myöskin lähes kaikki opettajiksi kouluttautuvat edustavat äärivasenta laitaa, naisista varmasti kaikki ja miehistä suurin osa. Ei ole siten mikään ihme että ope pimahtaa ja tekee lasun jotta "natseilta" vietäisiin lapset pois. Osittain myös kostona tietysti, äärivassarihan on luonteeltaan sosiopaatti ja valehtelija. Totuuskin on niille se minkä oma kupla konsensuksellaan ja sosiaalisella paineellaan määrittää, eikä sitä saa kyseenalaistaa. Nämä vassarit ovat hurahtaneita, psykologialtaan uskonlahkolaisia vastaavia mutta paljon vaarallisempia, uskovathan ne maanpetokselliseen ja mädättävään aatteeseen.
 
Mahtaa Romaneita ketuttaa tänä päivänä. Aikaisemmin he olivat se luvattu kansa, jota syrjittiin kaikkialla kaikista eniten.
Nyt muut mamut tullut ja vieneet heidän asemansa ja työt.
Muut mamut saa nykyään enemmän tukia kuin romanit on koskaan saaneet.
Muut mamut saa enemmän sympatiaa kuin romanit on koskaan saaneet, vaikka heitä kuinka olisi syrjitty aikanaan.
Romaneitten autobusineskin kärsii, kun ei nykyajan mamuille kelpaa enää romanien mittareita rukatut väyrysmersut, kun alle pitää saada kaupasta uutta bemaria.
Eikö kukaan ajattele miltä romaneista tuntuu?
 
Maahanmuuttajataustaiset haluavat puolustaa Suomea tai sitten eivät halua.

Iltalehti:
Mattilan mukaan esimerkiksi Vantaalla arabian- ja somalinkielisistä enemmistö jätti tulematta kutsuntoihin käskettynä päivänä, kun kotimaisia kieliä puhuvilla vastaava luku oli 17 prosenttia. Lisäksi peräti 70 prosenttia samoista kieliryhmistä sai vapautuksen terveydellisistä syistä Uudellamaalla.
Yle:
– He tulevat kouluista ja menevät armeijaan ja uskovat, että he ovat suomalaisia. Mutta sitten tulee vastaan seinä, rasistinen seinä. He eivät saa samanlaista mahdollisuutta harjoitteluun tai työpaikkaan kuin muut suomalaiset, Mubarak sanoo.
– He haluavat rakentaa ja puolustaa tätä maata samoin kuin kantasuomalaiset, mutta tuntevat olevansa toista luokkaa.

Ajattelin laittaa tämän Yle-ketjuun esimerkkinä huonosta journalismista, mutta olkoon nyt täällä.
 
Viimeksi muokattu:
Yliopistot on solutettu ja niistä on tehty aivopesulaitoksia, pellelinjoja. Myöskin lähes kaikki opettajiksi kouluttautuvat edustavat äärivasenta laitaa, naisista varmasti kaikki ja miehistä suurin osa. Ei ole siten mikään ihme että ope pimahtaa ja tekee lasun jotta "natseilta" vietäisiin lapset pois. Osittain myös kostona tietysti, äärivassarihan on luonteeltaan sosiopaatti ja valehtelija. Totuuskin on niille se minkä oma kupla konsensuksellaan ja sosiaalisella paineellaan määrittää, eikä sitä saa kyseenalaistaa. Nämä vassarit ovat hurahtaneita, psykologialtaan uskonlahkolaisia vastaavia mutta paljon vaarallisempia, uskovathan ne maanpetokselliseen ja mädättävään aatteeseen.
Tuo että mamujen ongelmista keskustellessa tietyillä henkilöillä ulosanti varsin hiljaista tai natsikortit lentelee todistaa sen että se aivopesu toimii. Jos henkilö on jo valmiiksi kallellaan sinne liberaaliin vihervasemmistoon päin niin siitä on helppo lipsahtaa ja joutua uhriksi näille itsetuhoisille ajatuksille pienen valtamedian mainostuksen tai ryhmäpaineen avulla. Jos näiltä alueilta muuttaa suomalaiset pois kertonee se jotain kulttuurien sopimattomuudesta keskenään, ei vissiin kulttuurivärinä kelvannut? Pistääkin miettimään miksi tarkoituksella roudataan tänne sopimatonta porukkaa oikeastaan vain huonontamaan asioita, mitään hyväähän nuosta ei seuraa. Pidän mahdollisia syitä melko sairaina koska lähtökohta on kuitenkin se että nämä päätökset tehdään valtakoneistossa tietoisesti eikä pelkkään naiiviuuteenkaan voi loputtomasti vedota.
 
Pidän mahdollisia syitä melko sairaina koska lähtökohta on kuitenkin se että nämä päätökset tehdään valtakoneistossa tietoisesti eikä pelkkään naiiviuuteenkaan voi loputtomasti vedota.

Osa rikastuu tällä politiikalla, osa tekee sitä samoista syistä joista esim. vasemmisto ja tunnetut viideskolonnalaiset halusivat pitää itärajan auki venäläisille ja venäjän värväämille vihollistaistelijoille. Tuosta asiasta ovat naapurimaamme puhuneet paljon aktiivisemmin, vähän aikaa sitten oli uutinen että osa näistä "pakolaisista" oli oikeasti tunnistettu GRU:n tai FSB:n agenteiksi. Sitten on se osa joka sekä rikastuu että tekee tätä politiikkaa ideologisin tavoittein, jotta Suomen demografia saataisiin täysin sekaisin ja maa vararikkoon. Sitä tahoa joka tuosta hyötyisi eniten ei tarvitse etsiä kaukaa.

Mitä huonommin ryssällä menee, sitä enemmän sen lonkeroita paljastuu muualla ja paska roiskuu, kuten se roiskui silloin kun Suomi sai perikadon partaalla olevilta neukuilta sen tietyn "lahjan" josta uinuva viideskolonna sai ikiliikkujansa. Suomi saattaa valitettavasti olla viimeisiä turvasatamia euroopassa noille ryssän kätyreille. Lustraation perinnettä ei ole ja tuskin tulee niin kauan kun akselivaltojen ohjailemat sosialistit pysyvät vallassa. Ne voivat luoda nahkansa ja panna vanhat ja jo kuopatut kommunistikonkarit vastuuseen, mutta perinteet ja toimintatavat säilyvät ikuisuuteen.
 
Ajattelin laittaa tämän Yle-ketjuun esimerkkinä huonosta journalismista, mutta olkoon nyt täällä.
Minulla paloi käämi YLE:n toimintaan tuon artikkelin kommenteissa. Vastasin henkilölle, joka luennoi kommenteissa Suomella olevan valtiona vastuu torjua maailmassa jylläävää rasismia ja syrjintää ottamalla tänne kaikki halukkaat tulijat. Käytin asiallista kieltä ja kirjoitin, että ei ole mitenkään järkevää velkarahalla vastaanottaa humanitaarista maahanmuuttoa ja kiintiöpakolaisia. YLE kiitti kommentista, "emme julkaise", ja linkkasi keskustelusääntönsä. Kolmannen yrityksen jälkeen luovutin. Jäljellä oleva elämä on liian lyhyt väittelyyn uhmaikäisten kakaroiden lailla käyttäytyvien YLEläisten kanssa.

Tässä maanpuolustusnäkökulmassa varsinainen pihvi on kaikille selvä. Kapteeni Mattila korosti puheenvuorossaan, että maahanmuuttajaryhmien välillä on huimat erot. Joidenkin äidinkielien edustajilla on erittäin hyvä motivaatio asepalvelukseen. Hän korosti tätä podcastissa useampaan kertaan. Toiseksi, selväksi tuli että kutsuntoihin osallistuminen ei vielä tarkoita että henkilö suorittaa asevelvollisuuden. Ymmärtääkseni Mattila käytti kutsuntatilastoja ainoastaan tukemaan sitä teoriaa, että somalin- ja arabiankielisten surkea suoriutuminen maanpuolustusvelvollisuudesta saattaa johtua huonosta motivaatiosta.

YLE:n kaltaisille poliittisille toimijoille Mattilan keskeisestä viestistä keskustelu on täysin tabu. IL sentään kykenee asiasta kirjoittamaan.
 

En maksumuurin takia näe koko juttua, mutta sen perusteella mitä tuosta alusta ymmärsi niin maahanmuuttovirasto yrittää karkoittaa Suomessa 8v asunutta diplomi-insinööriksi opiskelevaa filippiiniläistä naista.

Voin kuvitella että jollain virastotantalla on kunnolla sulake kiehahtanut:
- Aasialainen nainen
- Opiskelee yliopistossa
- Ei rikosrekisteriä
- Ei huudata mankkaa metrossa tai paikallisjunassa
- Ei kuulu jengiin
- Vaarana että maksaa joku päivä Suomeen tuloveroa

Käytännössä kaikki red flagit. Ei muuta kuin ulos vain ja tilalle joku puskissa lymyävä veitsitaitelija.
 

En maksumuurin takia näe koko juttua, mutta sen perusteella mitä tuosta alusta ymmärsi niin maahanmuuttovirasto yrittää karkoittaa Suomessa 8v asunutta diplomi-insinööriksi opiskelevaa filippiiniläistä naista.

Voin kuvitella että jollain virastotantalla on kunnolla sulake kiehahtanut:
- Aasialainen nainen
- Opiskelee yliopistossa
- Ei rikosrekisteriä
- Ei huudata mankkaa metrossa tai paikallisjunassa
- Ei kuulu jengiin
- Vaarana että maksaa joku päivä Suomeen tuloveroa

Käytännössä kaikki red flagit. Ei muuta kuin ulos vain ja tilalle joku puskissa lymyävä veitsitaitelija.
Tämä on oikeasti sellainen median typeryys ja sielun paino...
Missä on tälle henkilölle tehdyt siivoushommat ja sen perusteella tehdyt perusteet maahan jäännille?
 
Maassa hengaa kymmeniä ja kymmeniä tuhansia maleksijoita, joilla ei ole mitään asiaa olla täällä, mutta joita ei edes rikosten jälkeen saada karkotettua. Sitten tällaiseen käytetään valtavasti resursseja. Ei saatana mene kaaliin. Onko se vaan, että nainen on naiselle susi?
 
Maassa hengaa kymmeniä ja kymmeniä tuhansia maleksijoita, joilla ei ole mitään asiaa olla täällä, mutta joita ei edes rikosten jälkeen saada karkotettua. Sitten tällaiseen käytetään valtavasti resursseja. Ei saatana mene kaaliin. Onko se vaan, että nainen on naiselle susi?
Järjestelmä on työ. Jos kehitysmaalaisten importtaaminen loppuu, niin 20k kokoomusdemaria jää ilman töitä... Puhumattakaan sitten loputtomasta kasvusta vuokrakämppien suhteen.

Ja todella, oikeasti, oikeasti olen tätä mieltä, jo 20 vuotta.
 
Maassa hengaa kymmeniä ja kymmeniä tuhansia maleksijoita, joilla ei ole mitään asiaa olla täällä, mutta joita ei edes rikosten jälkeen saada karkotettua. Sitten tällaiseen käytetään valtavasti resursseja. Ei saatana mene kaaliin. Onko se vaan, että nainen on naiselle susi?
Mun mielestäni se on aina mennyt näin. Suomeen on hyvin vaikeaa päästä etenkin jos joutuu noiden viisumien kanssa pelaamaan, työperäisenä maahanmuuttajana. Niitä ihmisiä seisotetaan työttömyyskorvauksella vaikka työpaikka olisi viisumin ulkopuolelta tiedossa, kun pitää ihmetellä tarveharkintaa ja työkkäri tarjoaa jotain kyläpulsuja yrittäjälle, miksei nää kelpaa kun kotimaistakin paikallista työvoimaa olisi. Miksi haluat tuon tunnetusti hyvän, mutta ulkomaalaisen, töihin.
 
Mun mielestäni se on aina mennyt näin. Suomeen on hyvin vaikeaa päästä etenkin jos joutuu noiden viisumien kanssa pelaamaan, työperäisenä maahanmuuttajana. Niitä ihmisiä seisotetaan työttömyyskorvauksella vaikka työpaikka olisi viisumin ulkopuolelta tiedossa, kun pitää ihmetellä tarveharkintaa ja työkkäri tarjoaa jotain kyläpulsuja yrittäjälle, miksei nää kelpaa kun kotimaistakin paikallista työvoimaa olisi. Miksi haluat tuon tunnetusti hyvän, mutta ulkomaalaisen, töihin.
Mitä sekoilet?
Suomi on Euroopan helpoimpia maita päästä sisään ihan lentäen ja työluvalla...

Täällähän nyt seuraava homma on se Kokoomuksen (/EK:n) haluama tarvehankinnan poisto, jota ainoana maana Euroopassa on kokeiltu Ruotsissa, jossa se on typeränä nyt sitten poistettu (oleskelulupien myynti ja kielitaidottomien hyväksikäyttö räjähti käsiin.) Ja ei huolta, SDP tekee sen kyllä seuraavalla kaudella, kunhan nyt saadaan nuo vaalit ohi.
 
Mitä sekoilet?
Suomi on Euroopan helpoimpia maita päästä sisään ihan lentäen ja työluvalla...

Täällähän nyt seuraava homma on se Kokoomuksen (/EK:n) haluama tarvehankinnan poisto, jota ainoana maana Euroopassa on kokeiltu Ruotsissa, jossa se on typeränä nyt sitten poistettu (oleskelulupien myynti ja kielitaidottomien hyväksikäyttö räjähti käsiin.) Ja ei huolta, SDP tekee sen kyllä seuraavalla kaudella, kunhan nyt saadaan nuo vaalit ohi.
Ei mua kiinnosta euroopan tilanne tai siihen vertailu kun asun suomessa, ja kerron vain kokemuksiani suomesta. Suomeen on aika hankalaa päästä töihin, onko se sitten hyvä vai huono asia niin en tiedä. Monenlaista ihme pommitusta viranomaisilta työnantajalle ja sille työluvan hakijalle, sekä hommassa auttaa älyttömästi jos on joku suomalainen hoitamassa niitä asioita. Voi olla, ja varmaan onkin, että jonnekkin muualle on vielä vaikeampaa päästä

Ainakin epäsuhta on siihen, että ilmeisesti aika helposti pääsee jos ei tule suoranaisesti töihin vaan sanoo rajalla asylum.
 
Ei mua kiinnosta euroopan tilanne tai siihen vertailu kun asun suomessa, ja kerron vain kokemuksiani suomesta. Suomeen on aika hankalaa päästä töihin, onko se sitten hyvä vai huono asia niin en tiedä. Monenlaista ihme pommitusta viranomaisilta työnantajalle ja sille työluvan hakijalle, sekä hommassa auttaa älyttömästi jos on joku suomalainen hoitamassa niitä asioita. Voi olla, ja varmaan onkin, että jonnekkin muualle on vielä vaikeampaa päästä

Ainakin epäsuhta on siihen, että ilmeisesti aika helposti pääsee jos ei tule suoranaisesti töihin vaan sanoo rajalla asylum.
>Suomeen on aika hankalaa päästä töihin
Verraten mihin maahan?

>Monenlaista ihme pommitusta viranomaisilta työnantajalle ja sille työluvan hakijalle, sekä hommassa auttaa älyttömästi jos on joku suomalainen hoitamassa niitä asioita.
Kerro tarkemmin, miten nämä eroaa vaikka muista pohjoismaista?

>Ainakin epäsuhta on siihen, että ilmeisesti aika helposti pääsee jos ei tule suoranaisesti töihin vaan sanoo rajalla asylum
Tämä toimii aina, mutta oikeasti riittää, että yhtiö haluaa siivoojan (tarveharkinnan piirissä, etelässä) Lappiin ja sisäisellä siirrolla siirtää sen Helsinkiin polkemaan palkkoja.
Tutustu vähän asiaan.
 
Verraten mihin maahan?
Ihan mun kokemusten mukaan vertailematta mihinkään muuhun. Kirjoitin tämän jo.

Kerro tarkemmin, miten nämä eroaa vaikka muista pohjoismaista?
En tiedä, koska en asu muissa pohjoismaissa.

Tämä toimii aina, mutta oikeasti riittää, että yhtiö haluaa siivoojan (tarveharkinnan piirissä, etelässä) Lappiin ja sisäisellä siirrolla siirtää sen Helsinkiin polkemaan palkkoja.
Tutustu vähän asiaan.
No, yks esimerkkitapaus. Viisumi oli maatilatöihin, mitkä loppuivat maalaispaikkakunnalta. Tekijällä oli hyvä maine ja paikallinen pienehkö tehdas halusi palkata hänet. Viisumissa ei ollut lupaa tehdä tehdastöitä, joten piti hakea uusi viisumi. Tehdastöihin ei saanut mennä edes viisumin hakemuksen ajaksi, vaan valtio maksoi jotain sossutukea kotiin koko prosessin ajan. Valtio alkoi vaatimaan tehtaalta perusteita, miksi haluttiin palkata tämä maahanmuuttaja eikä jotain tuntemattomia suomalaisia, ja tuosta oli kuukausien tappelu, että lopultakin valtio suostui hyväksymään, että he haluaa tämän maahanmuuttajan hyvän maineensa vuoksi, tai eivät rekrytoi vaihtoehtoisesti ketään, koska pyrkivät olemaan rekrytoimatta tuntemattomia virherekryjen pelossa. Muistaakseni siitäkin oli jotain ihme valitusta, ettei työpaikka ole ollut avoimessa haussa ja sitä ja tätä. Tässäkin välissä tarvittiin myös maahanmuuttajalta kaikenlaista selvitystä muistaakseni siitä, että onko nyt hakenut niitä viisumin alaisia töitä, vaikka tosiasiassa hänellä oli jo olemassa työpaikka, mihin valtio oli kieltänyt menemästä edes uuden viisumihakemuksen käsittelyn ajaksi ja edellytti hakemaan töitä mihin ei ollut aikomustakaan mennä, koska oli jo olemassa työpaikka.

Mun mielestäni ei ollut kovinkaan helppoa. Tämä sama kaava toistuu kaikissa, minkä kanssa olen ollut tekemisissä. Aina älytön tappeleminen, koska valtio olettaa että kaikesta on aina joku avoin rekry, mitä kautta ei mukamas ole löydetty työvoimaa vaikka osa firmoista rekryää mieluummin paikallistuntemuksen pohjalta ja välttyy siten siltä ettei työkkäristä tule jotain sellasta kuka on hakenut töitä vain siksi koska työkkärin täti on pakottanut tukia vastaan niin tekemään.

En sano etteikö tuota järjestelmää joku väärinkäyttäisi noin kuin tuossa sanot, mutta perusrehelliselle maahantulijalle ja rekryyjälle prosessi on mielestäni ollut hankala etenkin aika selvissäkin tapauksissa.

No, nyt tämä mamu on suomen kansalainen, vakitöissä ja tehnyt jopa muutaman lapsenkin joten tarina sai onnellisen lopun.
 
Viimeksi muokattu:
Maassa hengaa kymmeniä ja kymmeniä tuhansia maleksijoita, joilla ei ole mitään asiaa olla täällä, mutta joita ei edes rikosten jälkeen saada karkotettua. Sitten tällaiseen käytetään valtavasti resursseja. Ei saatana mene kaaliin. Onko se vaan, että nainen on naiselle susi?

Humanitäärisin perustein tuleville kehitysmaalaisille on eri säännöt, vapaa pääsy ja täysi elätys. Kaikkien muiden täytyy läpäistä seula joka on rakennettu siltä pohjalta että Suomea hyödyttävät maahanmuuttajat poistetaan. Tästä järjestelmästä vastaa maanpetoksellinen kansanosa joka petaa Suomesta maata jonka voi valloittaa kolmen päivän marssilla Helsinkiin. Ryssän vaikuttaminen on täällä totaalisen sokea piste.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
309 198
Viestejä
5 243 959
Jäsenet
83 450
Uusin jäsen
Olmiz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom