FinMaky
Tekee sitä ATK:ta
- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 720
Onko muut huomanneet, mutta ainakin minun e-up! radion ääni on ihan kauhea muistutus menneisyydestä? Kuulostaa kuin soisi peltipurkista? Spotifystä on ihan ok äänet.
Tuossa on aika hyvin tiivistettynä myös omat Mii -kokemukset kaupunkiajosta kun keli on plussalla. Pakkasella kun ajelee, niin siellä hohkaa se lämmitysvastus syöden 2-4kW jatkuvasti lisää, joten nousee kulutuskin samalla melko korkeaksi. Mutta joo, tuossa kun oli lähemmäs kymmenen astetta plussaa niin 10kW per sata kilsaa regeneraatio B:llä on ihan arkirealismia ilman mitään kikkailuja.Tässä on aika pätevä video siitä kuinka vähällä kulutuksella voi sähköautolla päästä kaupunkiajossa.
Ihan hyvin radio soi mielestäni, kunhan ruuvasi sen antennintyngän kiinni evään. Olivat luovutuksessa unohtaneet.Onko muut huomanneet, mutta ainakin minun e-up! radion ääni on ihan kauhea muistutus menneisyydestä? Kuulostaa kuin soisi peltipurkista? Spotifystä on ihan ok äänet.
Skodassa ja Mii plussassa kuului kanssa ihan hyvin radio.Onko muut huomanneet, mutta ainakin minun e-up! radion ääni on ihan kauhea muistutus menneisyydestä? Kuulostaa kuin soisi peltipurkista? Spotifystä on ihan ok äänet.
Tuo asento B lienee se hieman voimakkaampi hidastuvuus?10kW per sata kilsaa regeneraatio B:llä on ihan arkirealismia ilman mitään kikkailuja.
Jooh, se on regeneraatio 4. Tuon avulla ei käytännössä juuri tarvitse koskaan jarrunkaan koskea normiajossa. Näillä +5 - +10 keleillä on tullut aktuaalista rangea sen 240+ km helposti.Tuo asento B lienee se hieman voimakkaampi hidastuvuus?
Juuri näin. Autotoimittajista vähintään puolet on autuaan pihalla tästä asiasta ja väittävät että kaupungissa pääsee maantietä pidemmälle regenin ansiosta, vaikka kyse on lähinnä siitä että hitaassa vauhdissa ilmanvastus on pienempi ja sähköauton moottorin hyötysuhde ei romahda kaupungissa kuten polttomoottorilla.On kyllä mukava range ja varmasti muutenkin mukava auto!
Kannattaa muistaa, että kaikkein parhaan rangen saa käyttämällä mahdollisimman vähän regeniä. Jarruja ei kannata käyttää juuri lainkaan, mikäli mahdollista. Risteyksiin tullessa ensin täysin vapaalla tai ilman regeniä ja sitten vasta regeniä päälle, mikäli välttämätön.
Mikään regen/energian talteenotto ei ole 100% tehokkuudeltaan. Eli olemassa olevaan liike-energiaan nähden regen hukkaa aina jonkun kymmenen prosenttia liike-energiasta.
Joskus kun tulee oikein pihisteltyä, niin laitan mieluummin vapaalle kuin nostan jalan ”kaasupolkimelta” pientä hidastuvuutta haettaessa. Näin voin maksimoida energiataloudellisuuden. Tosin näin ei tule kyllä ajeltua kauhean usein
Ne ei vieläkään ole oppineet että kyseessä on täyssähköauto eikä bensa-sähköhybridi.Juuri näin. Autotoimittajista vähintään puolet on autuaan pihalla tästä asiasta ja väittävät että kaupungissa pääsee maantietä pidemmälle regenin ansiosta, vaikka kyse on lähinnä siitä että hitaassa vauhdissa ilmanvastus on pienempi ja sähköauton moottorin hyötysuhde ei romahda kaupungissa kuten polttomoottorilla.
Hybridin pienessä kaupunkikulutuksessakin on erittäin olennaista että polttomoottorin käyttö huonon hyötysuhteen alueella vältetään. Regenistä sitten saadaan vielä vähän apua.Ne ei vieläkään ole oppineet että kyseessä on täyssähköauto eikä bensa-sähköhybridi.
Hybridillä otan yleensä punaisia lähestyessä ensin regenillä suuremmat vauhdit pois, toki muun liikenteen rajoissa. Tärkeintä on pitää liikettä yllä ja antaa niille valoille aikaa vaihtua, jotta pääsee pysähtymättä jouhevasti etenemään. Sitten tilanteen mukaan kiihdytys polttomoottorilla tai varovainen kiihdytys sähkömoottorilla riippuen vähän onko esimerkiksi seuraavat valot jo lähellä.On kyllä mukava range ja varmasti muutenkin mukava auto!
Kannattaa muistaa, että kaikkein parhaan rangen saa käyttämällä mahdollisimman vähän regeniä. Jarruja ei kannata käyttää juuri lainkaan, mikäli mahdollista. Risteyksiin tullessa ensin täysin vapaalla tai ilman regeniä ja sitten vasta regeniä päälle, mikäli välttämätön.
Mikään regen/energian talteenotto ei ole 100% tehokkuudeltaan. Eli olemassa olevaan liike-energiaan nähden regen hukkaa aina jonkun kymmenen prosenttia liike-energiasta.
Joskus kun tulee oikein pihisteltyä, niin laitan mieluummin vapaalle kuin nostan jalan ”kaasupolkimelta” pientä hidastuvuutta haettaessa. Näin voin maksimoida energiataloudellisuuden. Tosin näin ei tule kyllä ajeltua kauhean usein
Juurikin näin. Kun ajellaan sitä maks. 50km/h niin tottakai se kuluttaa vähemmän energiaa kuin 120km/h lenkki. Mutta eiköhän tuossa 2025 tienoolla nämä autoalan ammattilaiset opi mikä on ero hybridillä ja täyssähköllä.Juuri näin. Autotoimittajista vähintään puolet on autuaan pihalla tästä asiasta ja väittävät että kaupungissa pääsee maantietä pidemmälle regenin ansiosta, vaikka kyse on lähinnä siitä että hitaassa vauhdissa ilmanvastus on pienempi ja sähköauton moottorin hyötysuhde ei romahda kaupungissa kuten polttomoottorilla.
Bemarissa myös: Eco Pro -tilassa rullaa, comfortilla ja sporteilla regeneroi.joo, C-mersussa ainakin on se eco-moodi jolla rullaa vapaasti kun kaasupolkimen nostaa ja jarrulla regeneroi. Hybridi-moodilla regeneroi kun kaasulta jalan nostaa ja antaa rullata
Itsellä oli Mii ja Mii Plus, mutta sattumalta myin ne vähän ennen koronan ilmaantumista. Tai Plussan myynti meni koronan kanssa vähän päällekkäin.Kuinkahan vaikuttaa korona ja lama näihin sähköauto hommiin? Autojen myynti käytännössä loppunut kokonaan ja jos kovin syvä lama tulee niin ei taida olla ihmisillä juuri rahaa autoja enää ostella vuosikausiin?
En usko, että öljyn hinta pysyy kovin kauaa matalalla. Kunhan öljyntuottajamaat pääsevät yhteisymmärrykseen tuotantoleikkauksista, öljyn hinta nousee taas. Tosin ei välttämättä kovin korkealle niin kauan kuin lamakausi kestää.Polttoaine on ainakin naurettavan halpaa. Se on aina huonompi juttu sähkiksille.
Ulkoisestihan nuo ovat hyvin saman näköisiä kuin ne ruotsalaiset postin jakeluautot jotka toimivat polttomoottorilla. En nyt muista minkä merkkisiä/nimisiä ne olivat, tässä hetki sitten jossain harrasteautoautolehdessä esiteltiin sellaista.Saab kehitteli jo -70luvulla sähköautoa. Ja ilmanvastusta aika paljon.
Saabillakin oli oma sähköauto 1970-luvulla, ja kuten kuvista näkyy, se oli… jotain
Samaten Volvo -70 luvulla.
Muistatko Volvon ensimmäisen sähköauton vuodelta 1976? Kori ei ehkä voittaisi muotoilupalkintoa
Jos (ja varmaan kun) tämä corona syöksee koko EU:n talouden kuolemanspiraaliin, voisikohan kuvitella EU:n tekevän jotain liikkuja tämän 95gr co2 keskimääräisen pääsövaatimuksen suhteen? Lykkäystä sanktioiden tulemiselle tms? Autoalahan työllistää EU:ssa aika paljon, ja jos ala muun talouden mukana sakkaa pahasti, voisi nuo sakot pahentaa tilannetta vielä huisisti enemmän? Mitä luulette, tuleeko jotain helpotuksia tai lykkäyksiä?Kuinkahan vaikuttaa korona ja lama näihin sähköauto hommiin? Autojen myynti käytännössä loppunut kokonaan ja jos kovin syvä lama tulee niin ei taida olla ihmisillä juuri rahaa autoja enää ostella vuosikausiin?
Tästä päästävaatimushässäkästä olin näkevinäni jutun aika vasta, jossa autoala oli käytännössä jakautunut kahtia, joista osa oli sitä mieltä, että pitäisi lykätä ja osa oli, että mennään näillä. Lykkäämisen puolesta taisi olla esim. FCA ja vastaan mm. VW ja Daimler. Mutta mielikuva jäi, että ne jotka olisivat muutenkin panostaneet päästörajoihin pääsemiseen olisivat myötämielisiä ja ne, jotka olisivat ottamassa pahiten kuokkaan olisivat lykkäämisen kannalla.Jos (ja varmaan kun) tämä corona syöksee koko EU:n talouden kuolemanspiraaliin, voisikohan kuvitella EU:n tekevän jotain liikkuja tämän 95gr co2 keskimääräisen pääsövaatimuksen suhteen? Lykkäystä sanktioiden tulemiselle tms? Autoalahan työllistää EU:ssa aika paljon, ja jos ala muun talouden mukana sakkaa pahasti, voisi nuo sakot pahentaa tilannetta vielä huisisti enemmän? Mitä luulette, tuleeko jotain helpotuksia tai lykkäyksiä?
Eikö FCA (Fiat-Chrysler) ole ostanut päästöjä Teslalta tms., eli ne olisi tuolla tapaa pääsemässä vaatimukseen? Vois olla huono diili heille, jos ovatkin maksaneet turhista päästöistä?Tästä päästävaatimushässäkästä olin näkevinäni jutun aika vasta, jossa autoala oli käytännössä jakautunut kahtia, joista osa oli sitä mieltä, että pitäisi lykätä ja osa oli, että mennään näillä. Lykkäämisen puolesta taisi olla esim. FCA ja vastaan mm. VW ja Daimler. Mutta mielikuva jäi, että ne jotka olisivat muutenkin panostaneet päästörajoihin pääsemiseen olisivat myötämielisiä ja ne, jotka olisivat ottamassa pahiten kuokkaan olisivat lykkäämisen kannalla.
Eikö tuo olisi aika luonnollinen kanta?Tästä päästävaatimushässäkästä olin näkevinäni jutun aika vasta, jossa autoala oli käytännössä jakautunut kahtia, joista osa oli sitä mieltä, että pitäisi lykätä ja osa oli, että mennään näillä. Lykkäämisen puolesta taisi olla esim. FCA ja vastaan mm. VW ja Daimler. Mutta mielikuva jäi, että ne jotka olisivat muutenkin panostaneet päästörajoihin pääsemiseen olisivat myötämielisiä ja ne, jotka olisivat ottamassa pahiten kuokkaan olisivat lykkäämisen kannalla.
Miksi näin?Se keskimäärin 95g tavoitehan on määritelty valmistajakohtaisesti, Daimlerilla raja taitaa olla yli 10g korkeampi kuin Fiiatilla.
Fiat ym. ja PSA fuusioituivat, että on nyt samaa firmaa.Eikö tuo olisi aika luonnollinen kanta?
Fiatilla on myös jokseenkin kaikkein heikoin tilanne.. Niiden "0-päästö" mallisto on luokkaa olematon, ja samalla niiltä edellytetään kaikkein pienimpiä keskimääräisiä päästöjä.
Se keskimäärin 95g tavoitehan on määritelty valmistajakohtaisesti, Daimlerilla raja taitaa olla yli 10g korkeampi kuin Fiiatilla.
Siis pieniä ja vähäpäästöisiä autoja valmistaneet valmistajat on asetettu pienempään tavoitteeseen kuin isoja ja enemmän päästäviä autoja valmistavat... Samalla kun ne isot autot ovat kalliimpia, niihin voi helpommin rakentaa jonkun hybridijärjestelmän jolla saadaan kova päästöjen pudotus aikaan, joten tuon päästötavoitteen saavuttaminen on helpompaa.Miksi näin?
Koska suunnilleen lähtee leaffi vaihtoon?Kirjoittelin yhden kokemusblogitarinan kun jo toisen Leafini matkamittariin oli kertynyt 100 000 km.
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 100000 kilometriä käyttäjäkokemus | Sähköautoileva motoristi | Autotie
ihan ok sähköauto muutamin varauksin.
Oliskohan vähän ennen kuin takuu loppuu?Koska suunnilleen lähtee leaffi vaihtoon?
kolme vuotta on mulla vaihtoväli kun tulee paljon metrejä.Koska suunnilleen lähtee leaffi vaihtoon?
Seuraava pääsee tappelemaan sitten sen akunvaihdon kanssakolme vuotta on mulla vaihtoväli kun tulee paljon metrejä.
Miksi se akku pitäisi vaihtaa?Seuraava pääsee tappelemaan sitten sen akunvaihdon kanssa
Aivan, Nissan on testannut akkujen kestoksi jopa 22 vuotta sähköautoissaan ja 700 000 km ei ole ylipääsemätön matkakaan. Urbaanilegendaa, ehkä öljy-yhtiöiden lobbareiden disinformaatiota näköjään heitetään muka akkujen kestosta ja käyttöiästä. Ellei akkuja jossain kolaroinnissa vioita, vaikuttaa tuo käyttöaika pidemmältä kuin auton muut rakenteet. Akun elementtejä voidaan vaihtaa myös kennoittain, jos joku valmistevika yllättää takuuajan jälkeen.Miksi se akku pitäisi vaihtaa?
Toki 30kWh mallin akku on kestänyt huonosti ja Sähköautoilevan motoristin ennuste akun kunnosta 300tkm kohdalla voi mennä pahastikin pieleen, kun akun heikkeneminen ei ole välttämättä lineaarista. Joka tapauksessa 40kWh on sen verran iso akku, että Lefa on ihan soiva peli vielä 60-70%:n kunnossa olevalla akulla.Aivan, Nissan on testannut akkujen kestoksi jopa 22 vuotta sähköautoissaan ja 700 000 km ei ole ylipääsemätön matkakaan. Urbaanilegendaa, ehkä öljy-yhtiöiden lobbareiden disinformaatiota näköjään heitetään muka akkujen kestosta ja käyttöiästä. Ellei akkuja jossain kolaroinnissa vioita, vaikuttaa tuo käyttöaika pidemmältä kuin auton muut rakenteet. Akun elementtejä voidaan vaihtaa myös kennoittain, jos joku valmistevika yllättää takuuajan jälkeen.
Leafin akussa on vain ilmajäähdytys, mikä on aiheuttanut ongelmia varsinkin lämpimissä maissa. Suomessa kai ilmenee käytännössä lähinnä siten, että peräkkäisissä pikalatauksissa teho laskee. 30kWh versio erityisen huono, mutta en tiedä varsinaista syytä siihen. Merkittävin ero kännykän akkuihin on se, että kännykän akku päästetään lähes tyhjäksi ja akku kestää täydestä tyhjäksi latausta joitain satoja kertoja. Toisin sanoen on suunniteltu siten, että puhelin vaihtuu parin vuoden välein. Sähköautoissa akkua ei päästetä tyhjäksi eikä ladata ihan täyteen ja tuollaisia lataussyklejä akku kestää tuhansia. Monissa on myös lämmitys/jäähdytys tarpeen mukaan, mikä parantaa kestävyyttä ja mahdollistaa latauksen suuremmalla teholla.Eikös noissa Leafeissa ole ollut akkuongelmia oikein urakalla. Joku perustavaa laatua oleva suunnittelumoka jäähdytyksessä tms? Joku viisaampi voisi selvittää miten oleellisesti sähköauton akku eroaa esimerkiksi älypuhelimen akusta, joka on"kulunut" selvästi jo parin vuoden käytön jälkeen.
Pystyyköhän niitä kennoja käytännössä vaihtamaan kun aika usein siitä kuitenkin puhutaan? Siis tottakai teoriassa nyt voi tehdä mitä vaan, mutta jos otetaan tuollainen keskiverto käytetty auto, 7v ja vaikka 150tkm ajettu arvoltaan joku 10-15k€. Siinä kohtaa kun yksi kenno yksinkertaisesti hajoaa niin millainenkohan hinta vaihdolle todellisuudessa tulee? Akku pitäisi saada jotenkin autosta pois ja se ei ehkä ihan vartissa onnistu. Akkupaketti on myös koteloitu aika tiukasti ja johdotuksetkin on melkoiset. Ja tuota korjausta ei sitten missään marmorilla tehdä koska merkkiliikkeet vaihtavat aina kokonaisia osia eivätkä korjaa. Riittääkö 5k€?