Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eiköhän tuosta kuuluisasta Volvosta minkä akku hajosi kun sitä oli kolhittu todistettavasti jo lähtömaassa ole tullut jonkinlainen merkkipaalu että ei noita hybrideja toinna ostaa, räjähtää vielä...
Mutta mukava on ollut omalla plugarilla ajella Tosin tuossa prisman parkkiksella sit vähän vähemmän hauskaa. Mummeli käveli siinä keskellä parkkiväylää ja itse "hiivin" eli ajoin perässä sen reilu 50m noin 2m päässä sen kantapäästä ja täti ei tajunnut väistää. Eikä tööttiäkään viitsinyt painaa siinä sen kantapäiden juuressa kun tiedä minkä sydärin se ois saanut.
Eli pitäis näihin sähköhiipijöihin laittaa joku "vaimea töötti"
Eiköhän tuosta kuuluisasta Volvosta minkä akku hajosi kun sitä oli kolhittu todistettavasti jo lähtömaassa ole tullut jonkinlainen merkkipaalu että ei noita hybrideja toinna ostaa, räjähtää vielä...
Mutta mukava on ollut omalla plugarilla ajella Tosin tuossa prisman parkkiksella sit vähän vähemmän hauskaa. Mummeli käveli siinä keskellä parkkiväylää ja itse "hiivin" eli ajoin perässä sen reilu 50m noin 2m päässä sen kantapäästä ja täti ei tajunnut väistää. Eikä tööttiäkään viitsinyt painaa siinä sen kantapäiden juuressa kun tiedä minkä sydärin se ois saanut.
Eli pitäis näihin sähköhiipijöihin laittaa joku "vaimea töötti"
No Volvossa ei ilmeisesti vaikka kuin yrittää ohjekirjaa tavailla. Ehkä vaan painan sitä tööttiä jos ei ole aivan hyvin vanha ihminen.Voltissa on ns. jalankulkijatöötti vilkun viiksen päässä.
Leafiin vaihdetaan Suomessakin yksittäisiä kennoja ja nyt hinta näkyy olevan 80-100e/kenno. Koko akun vaihdattaminen Suomessa 3000 euron luokkaa. Samalla jos suurentaa 40 kWh -> 62 kWh niin maksanee noin 8000e. (Tehty vasta 24:stä ja 30:stä upgradeja).Pystyyköhän niitä kennoja käytännössä vaihtamaan kun aika usein siitä kuitenkin puhutaan? Siis tottakai teoriassa nyt voi tehdä mitä vaan, mutta jos otetaan tuollainen keskiverto käytetty auto, 7v ja vaikka 150tkm ajettu arvoltaan joku 10-15k€. Siinä kohtaa kun yksi kenno yksinkertaisesti hajoaa niin millainenkohan hinta vaihdolle todellisuudessa tulee? Akku pitäisi saada jotenkin autosta pois ja se ei ehkä ihan vartissa onnistu. Akkupaketti on myös koteloitu aika tiukasti ja johdotuksetkin on melkoiset. Ja tuota korjausta ei sitten missään marmorilla tehdä koska merkkiliikkeet vaihtavat aina kokonaisia osia eivätkä korjaa. Riittääkö 5k€?
Leafiin vaihdetaan Suomessakin yksittäisiä kennoja ja nyt hinta näkyy olevan 80-100e/kenno. Koko akun vaihdattaminen Suomessa 3000 euron luokkaa. Samalla jos suurentaa 40 kWh -> 62 kWh niin maksanee noin 8000e. (Tehty vasta 24:stä ja 30:stä upgradeja).
PING myös @mineraalimies ja @kurkimies
Ei näissä mitään muitakaan autoja enempää pelättävää ole.
Dala´s EV Repair | Battery repairs and replacements for electric vehicles
Osta kirpparilta sellainen vanha koulun kilikello, jolla oppilaat kutsuttiin välitunnilta sisään. Tai joku saman tyyppinen - vaikka vanha lehmänkello. Sitä sitten tarpeen tullen heiluttelet ikkunastaEli pitäis näihin sähköhiipijöihin laittaa joku "vaimea töötti"
Vanteeseen semmoinen räpytin mitä pentuna pyörissäOsta kirpparilta sellainen vanha koulun kilikello, jolla oppilaat kutsuttiin välitunnilta sisään. Tai joku saman tyyppinen - vaikka vanha lehmänkello. Sitä sitten tarpeen tullen heiluttelet ikkunasta
Tossa olis vannoutuneille bensalenkkareille ihka-aidoilla 2-tahtiäänillä varustettu LeafVanteeseen semmoinen räpytin mitä pentuna pyörissä
Tossa olis vannoutuneille bensalenkkareille ihka-aidoilla 2-tahtiäänillä varustettu Leaf
ja jos nuo eivät olleet tarpeeksi miehekkäitä, niin tuosta isomman koneen äänet aidoilla manuaalivaihteiston kolinoilla
Ihan hyvä. Muutenkin itse vältellyt virtaa kun halvemmalla saa k-lataus tai fortumilta.Helen latauksella pääsee näköjään virran latauspisteisiin käsiksi ilman kk sekä ennakkomaksuja.
Sähköautojen latausverkosto | Helen
Hyvinkin pitkälti totta."43% liikennekäyttöön rekisteröidyistä sähköhenkilöautoista Tesloja Q1/2020 | Sähköautoileva motoristi | Autotie"
Taitaa olla niinkin että niitä ostetaan mitä saadaan maahantuontiin. Hyundait, Kiat, VWt ,Seatit… eihän noita saada kuin älyttömillä toimitusajoilla.
Otinpa nyt kokeiluun, lähinnä koska kantakaupungilla on pysäköinnin ja lataamisen yhdistäminen monessakin mielessä kätevää. Rekisteröityminen oli suhteellisen suoraviivaista, mutta rekisteröitymisen jälkeistä vahvistusviestiä ei tullut. Palveluun pystyi tästä huolimatta kirjautumaan, joskaan tilattu rfid-tagi ei näkynyt millään tavalla hallintasivustolla. Mieleen tulee, hoidetaanko näitä jotenkin manuaalisesti. Olen Helenin asiakas jo muutenkin, mutta en nähnyt mitään tapaa aktioida latauspalvelua olemassa olevasta tilistäni. Ei nyt ihan vakuuta. En tiedä, ovatko ne lätkät nyt edes tulossa.Helen latauksella pääsee näköjään virran latauspisteisiin käsiksi ilman kk sekä ennakkomaksuja.
Sähköautojen latausverkosto | Helen
Kirjaudu sinne Virtaan, niin sitten siellä on kun koitat tilaa tagei, niin tulee viesti, että ovat jo matkalla. Sitten kun ne saa, ne voi liittää tiliin. Itse appilla voi heti käyttää.Otinpa nyt kokeiluun, lähinnä koska kantakaupungilla on pysäköinnin ja lataamisen yhdistäminen monessakin mielessä kätevää. Rekisteröityminen oli suhteellisen suoraviivaista, mutta rekisteröitymisen jälkeistä vahvistusviestiä ei tullut. Palveluun pystyi tästä huolimatta kirjautumaan, joskaan tilattu rfid-tagi ei näkynyt millään tavalla hallintasivustolla. Mieleen tulee, hoidetaanko näitä jotenkin manuaalisesti. Olen Helenin asiakas jo muutenkin, mutta en nähnyt mitään tapaa aktioida latauspalvelua olemassa olevasta tilistäni. Ei nyt ihan vakuuta. En tiedä, ovatko ne lätkät nyt edes tulossa.
Hinnoittelu näyttää ihan hyväksyttävältä kantakaupunkia ajatellen. Tavallisesta asiointilatauksesta en tiedä, vaivautuisinko maksamaan 225-prosenttista hintaa sähköstä. Ja ne rfid-lätkät: voi herranjumala miten idioottimainen systeemi, mutta tämä nyt ei ole Helenin/Virran yksinomaista typeryyttä.
Tuossa se hölmöys onkin maksullisten latausjärjestelmien osalta. Varsinkin kun niissäkin on toimintahäiriöitä. Nuo sähkönmyyntipalveluita ja latausjärjestelmiä myyvät eivät ilmeisesti ole kuulleetkaan keksinnöstä nimeltä korttiraha: pankki/luottokortti, lataussysteemejä miettiessään.
Niin justiinsa @Willema ja @Painkiller , siksi kirjoittelin mm tuon:Tuo on kyllä helvetin surullinen kuva.
Kortillahan ne lataukset maksetaan joka tapauksessa ja provikat menee silloin joka tapauksessa. Ja ne kuukausimaksut on täysin mitätön kuluerä missään vähänkään vakavammasti otettavassa busineksessä.Tuohon ihan selkeä syy. Jotta sinne laitetaan tämä korttimaksun tuki, niin se maksaa. Siitä pitää maksaa pankille, että tulee tuki tuo maksujärjestelmä ja myös jatkuvaa kk-maksua, että se toimii.
Appeja on, osa toimii hyvin ja osa ei. Tagi vaan aika helppo tapa aloittaa lataus.
Ainakin suosituilla paikoilla tuo minuuttitaksa lienee ihan perusteltukin sillä, että riippumatta kuinka nopeasti auto lataa, se vielä jokatapauksessa laturipaikan. Jos paikoista on pulaa, niin on ihan oikein että pluggarit, joille lataus ei ole välttämättömyys, tippuvat ekana pois. Plus tietysti, että osassa paikoissa se aikataksa on pysäköintimaksu.K-lataus on aika hyvä kun löytyy monesta paikkaa ja halpa vaikka onkin minuuttitaksalla. Aika vähissä on ne paikat Suomessa missä saa pelkällä kwh hinnalla. Aika paljon ne ovat muuttuneet minuuttitaksoihin. Koska tälle ei ole ns. isoa toimittajaa, niin kaikki tekevät sen mistä saavat eniten rahaa.
Ainakin suosituilla paikoilla tuo minuuttitaksa lienee ihan perusteltukin sillä, että riippumatta kuinka nopeasti auto lataa, se vielä jokatapauksessa laturipaikan. Jos paikoista on pulaa, niin on ihan oikein että pluggarit, joille lataus ei ole välttämättömyys, tippuvat ekana pois. Plus tietysti, että osassa paikoissa se aikataksa on pysäköintimaksu.
Tuohon ihan selkeä syy. Jotta sinne laitetaan tämä korttimaksun tuki, niin se maksaa. Siitä pitää maksaa pankille, että tulee tuki tuo maksujärjestelmä ja myös jatkuvaa kk-maksua, että se toimii.
Appeja on, osa toimii hyvin ja osa ei. Tagi vaan aika helppo tapa aloittaa lataus.
K-lataus on aika hyvä kun löytyy monesta paikkaa ja halpa vaikka onkin minuuttitaksalla. Aika vähissä on ne paikat Suomessa missä saa pelkällä kwh hinnalla. Aika paljon ne ovat muuttuneet minuuttitaksoihin. Koska tälle ei ole ns. isoa toimittajaa, niin kaikki tekevät sen mistä saavat eniten rahaa.
Juu nuo minuuttitaksalla riehuvat isot bulvaanit, hävettää olla taas suomessa, mutta hybridiauton käyttäjälle pelkkää syöpää laskuttaa SÄHKÖÄ MINUUTTITAKSALLA, HÄPEÄISITTE.
Edit.. kannattaa kaikki kynnelle kykenevät jättää noi minuuttitaksalaiset ilman lataajia for riddance ...
Muutaman viikon välein aina tää pankkikortti keskustelu. Eiköhän se ole selvää, että ei kannata kun kukaan toimija ei niitä laita? Bensa-asemilla taitaa olla käyttöaste ja korttiostosten suuruus jotain ihan toista luokkaa kun näillä sähkötolpilla.
Eikös kyse ole korttipäätteen kustannuksista. Jos ostaa kaupasta 24-packin limua 12 eurolla, yhden pullon hinnaksi tulee 50 senttiä, eli 1,50€/l (paitsi että hinnassa on mukana pullopantti, eli todellinen hinta lähelle 1,20€/l) . Jos ostaa limuautomaatista puolen litran limun, se maksaa ehkä 2,00-2,50 euroa, eli 4,00-5,00€/l. Jos lataaminen latauspisteellä maksaisi 3-4 kertaa sen mitä kotona, niin kuinkahan paljon pöyristymistä se herättäisi tyypillisten sähköautoilijoiden parissa?Jännä juttu myös että johonkin limu/sipsi myyntiautomaattiin voi helposti laittaa korttipäätteen (ostaako niistä joku jotain?), mutta sähköä ei voi mitenkään kortilla maksaa.
Eikös kyse ole korttipäätteen kustannuksista. Jos ostaa kaupasta 24-packin limua 12 eurolla, yhden pullon hinnaksi tulee 50 senttiä, eli 1,50€/l (paitsi että hinnassa on mukana pullopantti, eli todellinen hinta lähelle 1,20€/l) . Jos ostaa limuautomaatista puolen litran limun, se maksaa ehkä 2,00-2,50 euroa, eli 4,00-5,00€/l. Jos lataaminen latauspisteellä maksaisi 3-4 kertaa sen mitä kotona, niin kuinkahan paljon pöyristymistä se herättäisi tyypillisten sähköautoilijoiden parissa?
Se provisio on luotolla luokkaa prosentista kolmeen pienillä toimijoilla, isoilla vähemmän. Debitillä vähemmän. Se limun kalliimpi automaatissa ja pienessä pakkauksessa ei liity mitenkään korttimaksuun.Eikös kyse ole korttipäätteen kustannuksista. Jos ostaa kaupasta 24-packin limua 12 eurolla, yhden pullon hinnaksi tulee 50 senttiä, eli 1,50€/l (paitsi että hinnassa on mukana pullopantti, eli todellinen hinta lähelle 1,20€/l) . Jos ostaa limuautomaatista puolen litran limun, se maksaa ehkä 2,00-2,50 euroa, eli 4,00-5,00€/l. Jos lataaminen latauspisteellä maksaisi 3-4 kertaa sen mitä kotona, niin kuinkahan paljon pöyristymistä se herättäisi tyypillisten sähköautoilijoiden parissa?
Miksi pikalatauksen minimi pitäisi olla 5e?
Eikö se ole just hyvä jos käyttäjä nappaa vain sen tarvitsemansa 10kWh 3e:llä vapauttaen laturin muuhun käyttöön?
Muutaman viikon välein aina tää pankkikortti keskustelu. Eiköhän se ole selvää, että ei kannata kun kukaan toimija ei niitä laita? Bensa-asemilla taitaa olla käyttöaste ja korttiostosten suuruus jotain ihan toista luokkaa kun näillä sähkötolpilla.
Tulee kylllä polttoainettakin ostaessa käytettyä Nesteen appia, joten henk. koht. en näe korttimaksamista lataustolpissa tarpeellisena.
Ja se tagin vilauttaminen on satakertaa nopeampaa, kuin pankkikortin kanssa toimien, poislukien tietty lähimaksu.
Yhtä mieltä siitä, että yhdellä tagilla kaikkien toimijoiden tolpat, taikka sitten tosiaan puhelimen nfc:llä olisi mutkattomampaa.
Tulee kylllä polttoainettakin ostaessa käytettyä Nesteen appia, joten henk. koht. en näe korttimaksamista lataustolpissa tarpeellisena.
Ja se tagin vilauttaminen on satakertaa nopeampaa, kuin pankkikortin kanssa toimien, poislukien tietty lähimaksu.
Yhtä mieltä siitä, että yhdellä tagilla kaikkien toimijoiden tolpat, taikka sitten tosiaan puhelimen nfc:llä olisi mutkattomampaa.
On estetty. auto ei käynnisty johto kiinni autossa.Onko sähköautoissa muuten estetty ajoneuvon liikuttelu silloin kun se on latauksessa? Johtoa ei siis voisi vahingossa kiskaista mukanaan irti?
Miksi pitäisi olla erillinen sovellus, tagi tai edes pankkikortti esillä? Käytännössä kaikki suomalaiset pankit tarjoavat tuen Google/Apple/MobilePaylle. Tämä maksusovellus aktivoidaan yhden kerran, ja sillä voi maksaa kaikki ostokset siinä missä luottokortilla. Jopa sen satunnaisen tunnuslukukyselynkin voi hoitaa oman puhelimen näytöltä koskematta koronapeitteiseen maksupäätenäppäimistöön.
Kun käytetään eri operaattorien omia sovelluksia, tageja ym, ne samat luottokorttitiedot ja rekisteröinnit joutuu käsin syöttämään n + 1:een eri paikkaan ja samalla kasvaa luonnollisesti myös väärinkäytösten riski. Myös käyttäminen on vaivalloisempaa, koska sovellus pitää erikseen avata tai tagi ottaa mukaan versus, että avaisi vain älypuhelimen näytön ja veisi sen lähimaksupisteelle. Ei niin yhtään mitään hyötyä, mutta vaivaa ja tietoturvariskejä senkin edestä.
Samaa mieltä, mutta olemassaolevilla ratkaisuilla on nyt vaan pakko mennä ja tagi on helppokäyttöisin.
Tämä!Voisin ketjua mahdollisesti lukeville latausoperaattorien edustajille antaa pari täkyä:
1. Useimmat sähköauton omistajat pystyvät tällä hetkellä lataamaan autonsa kotona. Asiointilatauksen käyttöön on siksi hyvin harvoin pakottavaa syytä. Latauspistettä käytetään siten vain, jos se on riittävän vaivatonta ja järkevän hintaista. Voisin itse kuvitella käyttäväni keskinopeita latauspisteitä, jos niissä olisi piuha valmiina ja maksaminen onnistuisi lähimaksulla (kortti, Google/Apple Pay jne.). Koko toimenpiteen pitäisi onnistua n. 15 sekunnissa.
2. En käytä palveluanne kuin äärimmäisessä hädässä, jos joudun kaivamaan oman kaapelini rontista, syöttämään uudelleen kirjautumistietoja, kaivelemaan rfid-ketjua ja puutteellisen käyttöliittymäsuunnittelun takia tihrustamaan toimintaohjeita pöntön kyljestä tai älypuhelimesta. Palvelunne on marginaalisesti hyödyllinen - sen käyttö ei voi olla vaikeaa ja turhauttavaa.
3. Pikalataus on eri tavalla tärkeä kuin keskinopea. Itse en Teslan omistajana käytä muita operaattoreita kuin pakon edessä, mutta silloin kun käytän, toivoisin, että se kökkösovelluksenne osaisi esimerkiksi ehdottaa ja reitittää lähimmälle pikalaturille. Esimerkiksi K-latauksen ja Fortum C&D:n käyttäminen latauspisteen etsimiseen on niin vaikeaa, että minun on oikeasti vaikea ymmärtää, mihin tarkoitukseen appi on edes suunniteltu. Käyttöliittymä on niin kaukana asiakkaan tarpeista, että on vaikea ymmärtää, miten mikään ammattimainen yritys saa näin surkeaa jälkeä aikaiseksi.
4. Kun asiakas suuntaa pikalaturille, on ensiarvoisen tärkeää, että palvelu on käytettävissä. Latauspisteitä pitäisi aina olla enemmän kuin yksi, ja edelleen jos sitä kökkösovellusta pitää tarjota, se voisi esim. selvästi ohjata muuallle kuin pimeänä tai varattuna olevalle laturille. Näitä olisi kiva saada isojen teiden varteen olemassa olevien huoltoasemien yhteyteen (vielä selvästi enemmän kuin nyt).
5. Jatkuva vitutus ja seitsemän erilaista muovirinkulaa ketjussa eivät sitouta asiakasta. Hyvä ja sujuva palvelu sitouttaa.
Eli pitäis näihin sähköhiipijöihin laittaa joku "vaimea töötti"
Ja lisäksi ainakin ensimmäisellä latauskerralla tuli yllätyksenä, että ainakin oman Volkkarini kohdalla se latausjohto lukittuu latauksen aikana hyvin, hyvin tiukasti pistokkeeseen kiinni, ellei ole avannut autoa keskuslukituksen napista. "No jo on jumalauta tiukka liitin.... rrrkele!" Onneksi en ehtinyt käyttää enempää voimaa. Ja onneksi kukaan ei ollut näkemässä...Onko sähköautoissa muuten estetty ajoneuvon liikuttelu silloin kun se on latauksessa? Johtoa ei siis voisi vahingossa kiskaista mukanaan irti?