Keskustelua hybridiautoista

Miille kysyin juuri ifiltä alustavasti hintoja ja 700€ luokkaa hinta liikenne+täyskasko+lasivakuutus.
 
Mii Electric liikenne + täyskasko lasivakuutuksella ja superlunastuksella 530€, josta vielä sitten kertyneet OP:n bonukset pois. Oli OP:lla vielä pienempi omavastuuosuus kuin muilla yhtiöillä.
 
TM julkaisi tutkimuksen, liittyen väitteeseen etteivät sähköautot vähennä päästöjä:
"Maanantaina julkaistu tutkimus kumoaa väitteet siitä, että sähköautojen valmistaminen ja energiantuotanto niiden käyttövoimaksi lisäisi hiilipäästöjä sen sijaan, että se vähentäisi niitä.

Hollantilaisen Nijmegenin Radboud-yliopiston sekä englantilaisen Exeterin yliopiston ja Cambridgen yliopiston yhteisessä tutkimuksessa laskettiin, että sähköautojen ansiosta päästään pienempiin hiilipäästöihin kuin polttomoottoriautoissa lähes kaikkialla maailmassa jo nyt.


Näin on tutkimuksen mukaan siitäkin huolimatta, että sähköntuotanto niiden käyttövoimaksi sisältää edelleen huomattavan määrän fossiilisia polttoaineita.

Aiheesta on ilmestynyt artikkeli lehdessä Nature Sustainability. Siitä on tiedottanut tutkimusta johtanut Nijmegenin Radboud-yliopisto.

TUTKIMUKSEN MUKAAN jo tällä hetkellä vallitsevissa oloissa sähköauto on ympäristön kannalta parempi vaihtoehto kuin bensiinikäyttöinen auto. Näin on tutkijoiden mukaan 95 prosentissa maailman maista.

Tulos ei ole silti vielä sataprosenttinen, sillä esimerkiksi Puolassa sähköntuotanto perustuu edelleen suurelta osalta hiileen.

Sen sijaan tutkijoiden mukaan esimerkiksi Ruotsissa ja Ranskassa sähköautojen keskimääräiset elinkaaren aikaiset päästöt ovat enimmillään 70 prosenttia matalampia kuin bensiinikäyttöisten autojen. Noissa maissa sähköntuotanto pohjautuu suurelta osalta uusiutuvaan energiaan ja ydinvoimaan.


Toisaalta esimerkiksi Britanniassa sähköautojen päästöt ovat 30 prosenttia pienemmät kuin bensa-auton.

Tutkijat jakoivat maailman 59 alueeseen niiden energiantuotannon ja teknologian perusteella. Näistä 53:ssa alueessa sähköautot ja myös kotien ilmalämpöpumput tuottavat vähemmän päästöjä kuin fossiilisiin polttoaineisiin perustuvat ratkaisut. Alueellisesti noihin sisältyivät Eurooppa, Yhdysvallat ja Kiina."
 

Tässä varsin vakuuttava kilpailija Tesla Model 3:lle – Eurooppaan jo ensi kesänä

Nelivetoisen voimanpesän kantamaksi ilmoitetaan lähes 500 kilometriä.
Lukuaika noin 1 min


Volvon omistaja Geely on aloittanut Polestar 2 -sähköauton tuotannon. Polestar tunnettiin aiemmin Volvon suorituskykyisten versioiden mallinimenä, mutta sittemmin se on brändätty myös omaksi sähköautomerkikseen.
Oheisella videolla nähdään keväällä 2019 Geneven automessuilla esitelty Polestar 2:n konseptimalli.
Liukuhihna käynnistettiin tällä viikolla Luqiaossa Kiinassa, ja tuotantovastuu on Volvo Carsilla. Polestar 2:ta aletaan tuoda ensimmäiseksi Eurooppaan tulevana kesänä, minkä jälkeen myynti alkaa Kiinassa ja Pohjois-Amerikassa.
b0d24fe9-c220-592a-a281-dba342369435

Tuotanto käyntiin.Polestar 2:ta valmistetaan Luqiaossa Kiinassa.KUVA: POLESTAR
Polestar 2 kisaa samassa autoluokassa kuin esimerkiksi Tesla Model 3. Ulkopuolen designissa ja sisätiloissa on runsaasti volvomaisuuksia. Ensimmäisen tuotantomallin moottoritehoksi kerrotaan 300 kilowattia eli 408 hevosvoimaa ja väännöksi 660 newtometriä.
Auto on nelivetoinen, ja sen toimintamatkaksi kerrotaan 470 kilometriä 78 kilowattitunnin akustolla.

Polestarin toimitusjohtaja Thomas Ingenlath kiittelee työntekijöitä yhtiön nettisivuilla julkaistussa tiedotteessa siitä, että tuotanto onnistuttiin aloittamaan vaikka ajat ovat haastavat.
 

Tässä varsin vakuuttava kilpailija Tesla Model 3:lle – Eurooppaan jo ensi kesänä

Nelivetoisen voimanpesän kantamaksi ilmoitetaan lähes 500 kilometriä.
Lukuaika noin 1 min


Volvon omistaja Geely on aloittanut Polestar 2 -sähköauton tuotannon. Polestar tunnettiin aiemmin Volvon suorituskykyisten versioiden mallinimenä, mutta sittemmin se on brändätty myös omaksi sähköautomerkikseen.
Oheisella videolla nähdään keväällä 2019 Geneven automessuilla esitelty Polestar 2:n konseptimalli.
Liukuhihna käynnistettiin tällä viikolla Luqiaossa Kiinassa, ja tuotantovastuu on Volvo Carsilla. Polestar 2:ta aletaan tuoda ensimmäiseksi Eurooppaan tulevana kesänä, minkä jälkeen myynti alkaa Kiinassa ja Pohjois-Amerikassa.
b0d24fe9-c220-592a-a281-dba342369435

Tuotanto käyntiin.Polestar 2:ta valmistetaan Luqiaossa Kiinassa.KUVA: POLESTAR
Polestar 2 kisaa samassa autoluokassa kuin esimerkiksi Tesla Model 3. Ulkopuolen designissa ja sisätiloissa on runsaasti volvomaisuuksia. Ensimmäisen tuotantomallin moottoritehoksi kerrotaan 300 kilowattia eli 408 hevosvoimaa ja väännöksi 660 newtometriä.
Auto on nelivetoinen, ja sen toimintamatkaksi kerrotaan 470 kilometriä 78 kilowattitunnin akustolla.

Polestarin toimitusjohtaja Thomas Ingenlath kiittelee työntekijöitä yhtiön nettisivuilla julkaistussa tiedotteessa siitä, että tuotanto onnistuttiin aloittamaan vaikka ajat ovat haastavat.

Eihän tää mikään uusi juttu ole. Tästähän on ollut juttua jo joskus +1v sitten. Sama laite periaatteessa kuin xc40 p8 recharge. Ensinhän toi P2 tuli ennen ku oli tietoakaan xc40 sähköautosta :thumbsup:

Siisti peli, ei siinä. Tosta tosiaan toi tehokkaampi versio tulee ensin ja sitten se ns kuluttaja malli n 1 vuoden päästä siitä.
 
Eihän tää mikään uusi juttu ole. Tästähän on ollut juttua jo joskus +1v sitten. Sama laite periaatteessa kuin xc40 p8 recharge. Ensinhän toi P2 tuli ennen ku oli tietoakaan xc40 sähköautosta :thumbsup:

Onko tuosta tuotannon aloituksesta ollut ennen juttua? Nythän kerrottiin että se on alkanut?
 
Haluaisiko joku avata minulle, mitä tarkoittaa Miissä "liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä"? Onko tämä käytännössä se, että Miin oman sovellus käyttää jotain vanhentuneita tai oletusarvoisia nopeusrajoituksia jotka sen karttatiedoista löytyy? Ei muuten, mutta tolla ei tee yhtään mitään.
 
Haluaisiko joku avata minulle, mitä tarkoittaa Miissä "liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä"? Onko tämä käytännössä se, että Miin oman sovellus käyttää jotain vanhentuneita tai oletusarvoisia nopeusrajoituksia jotka sen karttatiedoista löytyy? Ei muuten, mutta tolla ei tee yhtään mitään.

Mii:n tunnistusjärjestelmä ei ole tuttu, mutta mitä "liikennemerkkien tunnistusta" se karttatiedoista löytyvien rajoitusten näyttäminen olisi? Eikö tämä yleensä tarkoita nimenomaan kameraa joka kuvaa tienvierestä merkit talteen?
 
Mii:n tunnistusjärjestelmä ei ole tuttu, mutta mitä "liikennemerkkien tunnistusta" se karttatiedoista löytyvien rajoitusten näyttäminen olisi? Eikö tämä yleensä tarkoita nimenomaan kameraa joka kuvaa tienvierestä merkit talteen?

Näin mäki sen näkisin, mutta ton kamera tunnistaa ainoastaan kaistaviivat.
 
Haluaisiko joku avata minulle, mitä tarkoittaa Miissä "liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä"? Onko tämä käytännössä se, että Miin oman sovellus käyttää jotain vanhentuneita tai oletusarvoisia nopeusrajoituksia jotka sen karttatiedoista löytyy? Ei muuten, mutta tolla ei tee yhtään mitään.
Ei se tosiaan tunnista liikennemerkkejä ja on siis aivan turha juttu. Sovellus kai näyttää nopeuden, samoin kuin joku muu parempi kännykkä sovellus. Nopeusmittarissa ei siis näy mitään liikennemerkkien näyttämää nopeutta.

Taisi olla että Teslakaan ei osaa lukea liikennemerkkejä, että ei Mii ole aivan ainut. Väärin vaan mainostettu Miin kohdalla.
 
Kyllä se yleensä vaan tuppaa olemaan yleisempää että karttasovelluksen pohjalta autot näitä liikennemerkkejä "tunnistaa" samoin kuin peltipoliiseja....
 
Haluaisiko joku avata minulle, mitä tarkoittaa Miissä "liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä"? Onko tämä käytännössä se, että Miin oman sovellus käyttää jotain vanhentuneita tai oletusarvoisia nopeusrajoituksia jotka sen karttatiedoista löytyy? Ei muuten, mutta tolla ei tee yhtään mitään.

E-Up:ssa ne näkyy kännykässä maps + more sovelluksella. Karttadataan kai (valitettavasti) perustuu, sen verran kokeilin että tietyön takia 50km/h rajoitus näkyi sovelluksella 70km/h..
 
Lienee hieman tyhmä suomennos jos kyseinen funktio on miissä englanniksi traffic sign reminder ja suomennos liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä... Ei muuta kuin vänkäämään jos intoa on.
 
Osaa se, mutta jostain syystä tunnistus ei ole käytössä Suomessa (Euroopassa?).

Tuossa taisi olla jenkeissä MobileEye patentti tuohon tunnistukseen mitä Elon ei halua enää maksaa. Vanhoissa S-malleissa tuo vielä toimii.

No FSD ei ole mahdollinen ennen kuin tuo toimii.
 
Lienee hieman tyhmä suomennos jos kyseinen funktio on miissä englanniksi traffic sign reminder ja suomennos liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä... Ei muuta kuin vänkäämään jos intoa on.
No IMO yhtä väärin tuo "traffic sign reminder" on koska eihän se mistään liikennemerkeistä muistuttele jos pohjautuu vain karttadataan.
 
Siis uutta teslaa ei saa aktiivikruisesta ajelemaan nopeusrajoitusten mukaan kuten vaikka mersun tai bemarin?
Miten voi olla, jos se kerta niin high tech ja muita edellä ja tollanen sitten puuttuu?

Oma sen verran jo vanhaa vuosikertaa että osaa merkeistä katsoa rajoituksen mutta ei säätää cruisea sen mukaan, erittäin tyhmä puute joka olisi ollut varmaan parilla koodinpätkällä toteutettavissa.
 
@jopee Niin eivät halua maksaa lisenssiä, ei tässä muusta ole kyse.

Miksi sitä ei voi lykätä asiakkaan maksettavaksi jos sen varusteen haluaa, ja luulisin lähes kaikkien haluavan ja ruksaavan sen varusteisiin? Niin luulisi muillakin menevän, tuskin mersukaan mitään lisenssimaksua maksaa niistä autoista missä ominaisuutta ei ole.
 
Miksi sitä ei voi lykätä asiakkaan maksettavaksi jos sen varusteen haluaa, ja luulisin lähes kaikkien haluavan ja ruksaavan sen varusteisiin? Niin luulisi muillakin menevän, tuskin mersukaan mitään lisenssimaksua maksaa niistä autoista missä ominaisuutta ei ole.

Koska Tesla ei toimi kuten Mersu ja muut perinteiset autovalmistaja missä autoon valitaan sadasta eri lisävarusteesta omanlainen kombo mikä sitten kasataan sinulle tehtaalla ja niillä mennään sitten auton eliniän ajan. Teslan malli on enemmän tuttu älypuhelimista missä malleja on muutama vaihtoehto ja softa on kaiken ydin. Mallista riippuen rauta tukee uusia ominaisuuksia mitä päivityksinä tulee tai ei. Tämä on yksi merkittävä muutos mitä muut valmistajat eivät millään tahdo sisäistää mikä tekee Teslasta niin erikoisen.

Tuo ominaisuus löytyy siis jokaisesta autosta ja siihen tulee varmasti ratkaisu ennemmin tai myöhemmin. Autohan ei voi olla autonominen ilman ko. ominaisuutta.
 
Jos Volkswagenin kokoisella yhtiöllä olisi pakottava tarve tehdä Teslaa parempi sähköauto, niin en yhtään epäilisi etteikö sellainen tehtaalta ulos tulisi.
Kyllä ja tämän takia Nokian on helppo pysyä maailman suurimpana matkapuhelinvalmistajana. Pienempien firmojen kuten Applen ja Googlen räpellykset voi tarvittaessa kopioida. ;)
 
Kyllähän nuo Volkswagen jne. tekevät helposti paremman auton kuin Tesla jos sitä haluavat. Nyt aloittavat pienestä ja sitten lähtevät siitä vaan kasvamaan. Monelle se auto tarkoittaa merkiltään jotain muuta kuin Teslaa.
Teslalla softa toimii ihan ok mutta ongelma on saada sitä tavaraa ulos ja painaa hintaa alas.
 
Hyviä sähköautojahan Volkkari (VAG) tekee: mm. Taycan, e-Tron ja e-Up variantit. Tulevat kokonaan uudet sähköautomallit (ID.3, ID.4 ja niiden variantit) tulevat lähes varmasti olemaan hyviä. E-Tron on alkuvuonna ollut Norjan ylivoimaisesti myydyin auto (Golf kakkosena).
 
Kyllähän nuo Volkswagen jne. tekevät helposti paremman auton kuin Tesla jos sitä haluavat. Nyt aloittavat pienestä ja sitten lähtevät siitä vaan kasvamaan. Monelle se auto tarkoittaa merkiltään jotain muuta kuin Teslaa.
Teslalla softa toimii ihan ok mutta ongelma on saada sitä tavaraa ulos ja painaa hintaa alas.

Viimeksi kun katsoin, Tesla on ainoa yritys, joka saa tuotettua merkittäviä määriä sähköautoja. Tesla todennäköisesti myös ainoana pystyy tekemään tuollaisen 50 k€ sähköauton voitollisesti. Asia on siis aivan päinvastoin: kaikilla muilla valmistajilla on ongelma saada tavaraa ulos ja painaa kustannuksia alas. (Se, että pienehkö määrä sähköautoja myydään ulos halvalla hintalapulla ei ole osoitus kilpailukykyisestä tuotannosta vaan epätoivosta päästösakkojen edessä.)

On sellainen Nokia-tyylinen ajatusvirhe olettaa, että mennyt suuruus tarkoittaa jotain nopeassa murroksessa olevalla markkinalla. Kaikki perinteiset autovalmistajat ovat palavalla lautalla.
 
Teslan tapa on omalaatuinen, mutta premium-merkit onnistuu tuolla konfiguroitavuudellaan monesti tuplaamaan auton hinnan kun voi valita sisustuksen kymmenestä erilaisesta materiaalista ja valita juuri mieleisen penkin, äänentoiston, valaistuksen jne jne..

Niinpä. Mikä aika tämän onkaan olla elossa kun valinnanvaraa on näin paljon :thumbsup:

Auton ja puhelimen elinkaarikin eroaa jo toisistaan siinä määrin, että Nokian vertaaminen autoteollisuuteen ontuu aika pahasti.

Käytettävyydessä perinteisen painikkeet hoitavat monet asiat kosketusnäyttöä paremmin. Kokeile vaikka joskus säätää äänenvoimakkuutta pyöritettävästä säätimestä ja sitten kosketusnäytöstä. Kumpiko toimii paremmin? Ohjelmistojen puolella Teslalla on varmasti vahvuuksia ja niissä pitkä etumatka. Myös kannattajakunta on vahvaa. Mielenkiinnolla kuitenkin näen miten Tesla pystyisi tekemään edullisen sähköauton. Volkswagen Golf on esimerkiksi tyyli ikoni käytettävyyden ja ergonomian osalta. Uusin malli on tosin testien mukaan pilattu kelvottomilla kosketusnäyttökäyttöliittymillä, joka pitäisi olla herätys valmistajan päättäjille.

Kts. ylempi vastaus :shighfive:
 
Käytettävyydessä perinteisen painikkeet hoitavat monet asiat kosketusnäyttöä paremmin. Kokeile vaikka joskus säätää äänenvoimakkuutta pyöritettävästä säätimestä ja sitten kosketusnäytöstä. Kumpiko toimii paremmin?
Miksi korollapellet aina unohtavat, että äänenvoimakkuus nimenomaan löytyy suoraan Teslankin ratista? Kuka oikeasti säätää ajon aikana jotain peilejä tms. sen jälkeen, kun ne on kerran säätänyt profiiliinsa kohdilleen? Äänikomennotkin on keksitty ettei tarvitse ottaa käsiään ollenkaan pois ratilta. Tietty takana voisi olla napit, joilla takana matkustajat saisivat penkinlämmityksen päälle.
 
Viimeksi kun katsoin, Tesla on ainoa yritys, joka saa tuotettua merkittäviä määriä sähköautoja. Tesla todennäköisesti myös ainoana pystyy tekemään tuollaisen 50 k€ sähköauton voitollisesti. Asia on siis aivan päinvastoin: kaikilla muilla valmistajilla on ongelma saada tavaraa ulos ja painaa kustannuksia alas. (Se, että pienehkö määrä sähköautoja myydään ulos halvalla hintalapulla ei ole osoitus kilpailukykyisestä tuotannosta vaan epätoivosta päästösakkojen edessä.)

On sellainen Nokia-tyylinen ajatusvirhe olettaa, että mennyt suuruus tarkoittaa jotain nopeassa murroksessa olevalla markkinalla. Kaikki perinteiset autovalmistajat ovat palavalla lautalla.
Tesla ei tee edes 60ke autoilla voittoa, mutta jotenkin tulee onnistumaan siinä 50ke autoilla? :D Muut firmat kattoo kateellisena vierestä, kun Tesla myy euroa 80 sentillä. EU:n päästömääräyksien takia ne tekee varmaan nolla katteella noita sähköautoja jotta saadaan keskiarvoa alemmas.

Survivorship bias toimii hyvin kyllä tässä Tesla VS muu maailma. Tuotteen hinta ja elinkaari on jotain aivan toista puhumattakaan, siitä että kannan puhelinta lähes 24/7 mukanani. Auto on seissy parkkipaikalla 24h putkeen.
 
Miksi korollapellet aina unohtavat, että äänenvoimakkuus nimenomaan löytyy suoraan Teslankin ratista? Kuka oikeasti säätää ajon aikana jotain peilejä tms. sen jälkeen, kun ne on kerran säätänyt profiiliinsa kohdilleen? Äänikomennotkin on keksitty ettei tarvitse ottaa käsiään ollenkaan pois ratilta. Tietty takana voisi olla napit, joilla takana matkustajat saisivat penkinlämmityksen päälle.
Tää korollapelle ainakin käyttää 90% tapauksissa sitä säätöpyörää kojelaudassa volumen säätöön, vaikka ratissa napit onkin.
 
Konapelle täällä ;) Tosiasia on että 50% Konan napeista ei tule ikinä painettua, ja monia lopuistakin harvoin... Niitäkin joita tulee painettua, ei kyl välttämättä fyysinen nappi ole sen turvallisempi. Esim kun istuinlämmitys alkaa käristää haitaria, pitää kuitenkin katsoa alaoikealle nappia painaessa.
 
Konapelle täällä ;) Tosiasia on että 50% Konan napeista ei tule ikinä painettua, ja monia lopuistakin harvoin... Niitäkin joita tulee painettua, ei kyl välttämättä fyysinen nappi ole sen turvallisempi. Esim kun istuinlämmitys alkaa käristää haitaria, pitää kuitenkin katsoa alaoikealle nappia painaessa.

Miksi?
 
Konapelle täällä ;) Tosiasia on että 50% Konan napeista ei tule ikinä painettua, ja monia lopuistakin harvoin... Niitäkin joita tulee painettua, ei kyl välttämättä fyysinen nappi ole sen turvallisempi. Esim kun istuinlämmitys alkaa käristää haitaria, pitää kuitenkin katsoa alaoikealle nappia painaessa.
Eihän fyysiset napit parempia ole silloin kun niitä on kojelauta notkollaan. Tuollaisissä "säätämistä" edellyttävissä toimenpiteissa se pyöritettävä nuppi on paras käyttöliittymä, eli juuri radion äänen voima, lämmityslaitteen suuntaus (, lämpösäätö ilman automatiikkaa), puhaltimen nopeus jne.. Usein käytettäviin toimenpiteisiin tuo mekaaninen painonappi järkevästi sijoitettuna on hyvä, mutta kun jollekin pari kertaa vuodessa käytettävälle featurelle on nappi jossain isossa rykelmässä, se ei ole enää millään muotoa parempi ratkaisu.
 
Volvo on hyvä esimerkki siitä, että hyvän sähköauton voi tehdä suhteellisen pienikin autonvalmistaja.

polestar 2 taitaa olla aika sama auto ku xc40 sähkö ja kieltämättä vaikuttaa aika hyvältä.

Joo voitte unohtaa nuo juttunne hyvistä sähköautoista siihen asti, että noita autoja on tuotannossa ja joku niitä on päässyt testaamaankin. Paperilla monet valmistajat ovat omiaan testeihin asti kehuneet, mutta ei ole kauhean järisyttäviä autoja välttämättä tullut.

En löytänyt XC40 tai Polestar 2 autoista juurikaan mitään testattuja arvoja.

Eikä tuo Volvo juuri vakuuta. Mitä tuota Volvon XC60 T8 olen ajanut, niin aikamoisen surkea auto sen jälkeen, kun sähkö loppuu! Kulutus on jotain tähtitieteellistä ja tuon kokoisella autolla ei kauhean pitkälle noin pienellä akulla muutenkaan pääse.
 
XC40 on todettu varsin hyväksi autoksi. En hahmota miksi se huonoksi muuttuisi vaihtamalla moottori tehokkaaksi nelivetoiseksi sähkömoottoriksi.
 
Mitä ajattelit että noissa testeissä voisi ilmetä? XC60 T8:n luonne on ihan spekseistä pääteltävissä.
 
Eikä tuo Volvo juuri vakuuta. Mitä tuota Volvon XC60 T8 olen ajanut, niin aikamoisen surkea auto sen jälkeen, kun sähkö loppuu! Kulutus on jotain tähtitieteellistä ja tuon kokoisella autolla ei kauhean pitkälle noin pienellä akulla muutenkaan pääse.
Miten sen kulutus on muka tähtitieteellinen?
 
Hauskana kuriositeettina lyttäät lopussa plugarin siksi kun se vie sähkön loputtua bensaa. No shit, ai iso katumaasturi vie bensaa. Sulta on tainnut mennä koko plugarin ajatus niin pahasti yli hilseen että ei kannata niihin varmaan enää puuttua.

Ei ollut tarkoitus plugareita lytätä. Ne toimii miten toimii ja ovat kompromisseja, eikä siitä pääse mihinkään. Sopii osaan ajosuoritteista ja hyvä niin.

Mutta tuon kokoinen plugari on melko järjetön, kun kulutus alkaa olla yli 10 l/100km sähkön loputtua. Siinä ulosmittaa aika nopeasti sähköllä saavutetun hyödyn. Mieluummin ajan täyssähköllä, mutta sekään ei toimi kaikkien kohdalla.
 
Se on sama juttu kaikilla. Bensamaasturi vie paljon polttoainetta. Et sä pääse edes saman luokan bensafarkulla peruspyörityksessä alle 8 litran. Siksi nämä on yleensä dieseleitä, joilla kulutus on helposti 2-3 litraa alhaisempi autosta riippuen.

Voi tuon bensaplugarin fiksumminkin tehdä, kuten uusi Rav4. Atkinsoneja on toki ollut aiemminesim. Kialla ja Mitsulla, mutta eivät ilmeisesti yhtä pihejä kuin Toyota ja suorituskyky vaatimaton. Toivottavasti kehitys menisi muillakin tähän suuntaan eli pihimpi bensakone ja enemmän sähkövoimaa.
 
Luulisi sen 300 heppaa riittävän...toki ei ihan niin tehokas kuin vaikka Volvo, mutta toisaalta liikkuu pelkällä sähköllä ihan eri tavalla ja aina nelivetoinen.
 
Toivottavasti kehitys menisi muillakin tähän suuntaan eli pihimpi bensakone ja enemmän sähkövoimaa.
Meneehän se, mutta kokonaan uuden automallin suunnitteleminen pohjalevystä alkaen on todella iso projekti joka syö aikaa ja rahaa (summat lasketaan miljardeissa), siksi nuo nopeammat muutokset on pakko tehdä kompromissina nykyisiin malleihin.
 
Jos joku vielä miettii karvalakki Seattia, niin tuossa on ehkä tähän astisista paras video kyseisestä autosta:

 
XC40 löytyy testattavaksi usealla eri voimalinjalla. Pääset tutustumaan autoon hyvin nytkin, ainoa ero on sitten se sähköinen voimalinja. Siinä nyt tuskin on muuta sudenkuoppaa odotettavissa kuin miten auton range käyttäytyy jne. eli sama haaste kun muillakin valmistajilla.

Suurimmat sudenkuopat joita ei suoraan spekseistä näe, liittyy akun lämmönhallintaan. Jäähdytäänkö akkua tarpeeksi helteellä, ja lämmitetäänkö sitä talvella kunnolla? Ongelma, joka huonosta lämmön hallinnasta seuraa, on esim. Hitaat pikalataukset talvella, tai liiasta lämmöstä johtuva akun kunnon heikentyminen.
 
Suurimmat sudenkuopat joita ei suoraan spekseistä näe, liittyy akun lämmönhallintaan. Jäähdytäänkö akkua tarpeeksi helteellä, ja lämmitetäänkö sitä talvella kunnolla? Ongelma, joka huonosta lämmön hallinnasta seuraa, on esim. Hitaat pikalataukset talvella, tai liiasta lämmöstä johtuva akun kunnon heikentyminen.
Vollessa on aktiivinen lämmönhallinta ja tuki 150kw lataukselle, olettaen että testaus on suoritettu ruotsissa niin uskon toimivan suomessa jopa paremmin ku model3.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 242
Viestejä
4 656 843
Jäsenet
76 390
Uusin jäsen
Leevi Tapiola

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom