Keskustelua hybridiautoista

Onko muut huomanneet, mutta ainakin minun e-up! radion ääni on ihan kauhea muistutus menneisyydestä? Kuulostaa kuin soisi peltipurkista? Spotifystä on ihan ok äänet.
 
Tässä on aika pätevä video siitä kuinka vähällä kulutuksella voi sähköautolla päästä kaupunkiajossa.
 
Tässä on aika pätevä video siitä kuinka vähällä kulutuksella voi sähköautolla päästä kaupunkiajossa.

Tuossa on aika hyvin tiivistettynä myös omat Mii -kokemukset kaupunkiajosta kun keli on plussalla. Pakkasella kun ajelee, niin siellä hohkaa se lämmitysvastus syöden 2-4kW jatkuvasti lisää, joten nousee kulutuskin samalla melko korkeaksi. Mutta joo, tuossa kun oli lähemmäs kymmenen astetta plussaa niin 10kW per sata kilsaa regeneraatio B:llä on ihan arkirealismia ilman mitään kikkailuja.
 
Onko muut huomanneet, mutta ainakin minun e-up! radion ääni on ihan kauhea muistutus menneisyydestä? Kuulostaa kuin soisi peltipurkista? Spotifystä on ihan ok äänet.

Ihan hyvin radio soi mielestäni, kunhan ruuvasi sen antennintyngän kiinni evään. Olivat luovutuksessa unohtaneet.
 
Tuo asento B lienee se hieman voimakkaampi hidastuvuus?

Jooh, se on regeneraatio 4. Tuon avulla ei käytännössä juuri tarvitse koskaan jarrunkaan koskea normiajossa. Näillä +5 - +10 keleillä on tullut aktuaalista rangea sen 240+ km helposti.
 
On kyllä mukava range ja varmasti muutenkin mukava auto!

Kannattaa muistaa, että kaikkein parhaan rangen saa käyttämällä mahdollisimman vähän regeniä. Jarruja ei kannata käyttää juuri lainkaan, mikäli mahdollista. Risteyksiin tullessa ensin täysin vapaalla tai ilman regeniä ja sitten vasta regeniä päälle, mikäli välttämätön.

Mikään regen/energian talteenotto ei ole 100% tehokkuudeltaan. Eli olemassa olevaan liike-energiaan nähden regen hukkaa aina jonkun kymmenen prosenttia liike-energiasta.

Joskus kun tulee oikein pihisteltyä, niin laitan mieluummin vapaalle kuin nostan jalan ”kaasupolkimelta” pientä hidastuvuutta haettaessa. Näin voin maksimoida energiataloudellisuuden. Tosin näin ei tule kyllä ajeltua kauhean usein :)
 
On kyllä mukava range ja varmasti muutenkin mukava auto!

Kannattaa muistaa, että kaikkein parhaan rangen saa käyttämällä mahdollisimman vähän regeniä. Jarruja ei kannata käyttää juuri lainkaan, mikäli mahdollista. Risteyksiin tullessa ensin täysin vapaalla tai ilman regeniä ja sitten vasta regeniä päälle, mikäli välttämätön.

Mikään regen/energian talteenotto ei ole 100% tehokkuudeltaan. Eli olemassa olevaan liike-energiaan nähden regen hukkaa aina jonkun kymmenen prosenttia liike-energiasta.

Joskus kun tulee oikein pihisteltyä, niin laitan mieluummin vapaalle kuin nostan jalan ”kaasupolkimelta” pientä hidastuvuutta haettaessa. Näin voin maksimoida energiataloudellisuuden. Tosin näin ei tule kyllä ajeltua kauhean usein :)

Juuri näin. Autotoimittajista vähintään puolet on autuaan pihalla tästä asiasta ja väittävät että kaupungissa pääsee maantietä pidemmälle regenin ansiosta, vaikka kyse on lähinnä siitä että hitaassa vauhdissa ilmanvastus on pienempi ja sähköauton moottorin hyötysuhde ei romahda kaupungissa kuten polttomoottorilla.
 
Juuri näin. Autotoimittajista vähintään puolet on autuaan pihalla tästä asiasta ja väittävät että kaupungissa pääsee maantietä pidemmälle regenin ansiosta, vaikka kyse on lähinnä siitä että hitaassa vauhdissa ilmanvastus on pienempi ja sähköauton moottorin hyötysuhde ei romahda kaupungissa kuten polttomoottorilla.
Ne ei vieläkään ole oppineet että kyseessä on täyssähköauto eikä bensa-sähköhybridi.
 
Ainakin Mii:ssä regen toimii myös jarrupolkimesta. Eli voi myös rullailla ja lopuksi hidastaa vähän enemmän "jarrulla". Cruisella myös kerää energiaa alamäessä, tai toimiihan sama myös ilman cruiseakin.
 
Ne ei vieläkään ole oppineet että kyseessä on täyssähköauto eikä bensa-sähköhybridi.
Hybridin pienessä kaupunkikulutuksessakin on erittäin olennaista että polttomoottorin käyttö huonon hyötysuhteen alueella vältetään. Regenistä sitten saadaan vielä vähän apua.
 
On kyllä mukava range ja varmasti muutenkin mukava auto!

Kannattaa muistaa, että kaikkein parhaan rangen saa käyttämällä mahdollisimman vähän regeniä. Jarruja ei kannata käyttää juuri lainkaan, mikäli mahdollista. Risteyksiin tullessa ensin täysin vapaalla tai ilman regeniä ja sitten vasta regeniä päälle, mikäli välttämätön.

Mikään regen/energian talteenotto ei ole 100% tehokkuudeltaan. Eli olemassa olevaan liike-energiaan nähden regen hukkaa aina jonkun kymmenen prosenttia liike-energiasta.

Joskus kun tulee oikein pihisteltyä, niin laitan mieluummin vapaalle kuin nostan jalan ”kaasupolkimelta” pientä hidastuvuutta haettaessa. Näin voin maksimoida energiataloudellisuuden. Tosin näin ei tule kyllä ajeltua kauhean usein :)

Hybridillä otan yleensä punaisia lähestyessä ensin regenillä suuremmat vauhdit pois, toki muun liikenteen rajoissa. Tärkeintä on pitää liikettä yllä ja antaa niille valoille aikaa vaihtua, jotta pääsee pysähtymättä jouhevasti etenemään. Sitten tilanteen mukaan kiihdytys polttomoottorilla tai varovainen kiihdytys sähkömoottorilla riippuen vähän onko esimerkiksi seuraavat valot jo lähellä.

Samoiten hybridillä ajaessa on hyvä välttää lyhyitä (5 sekunttia nyt vaikka minimi) polttomoottorisyklejä, koska se paloprosessi ei heti toimi optimaalisesti. Eli välillä on hyvä myös "vedättää" kiihdyttäessä ja antaa samalla sen polttomoottorin ladata varausta akkuun tulevia täyssähköajoja varten.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri näin. Autotoimittajista vähintään puolet on autuaan pihalla tästä asiasta ja väittävät että kaupungissa pääsee maantietä pidemmälle regenin ansiosta, vaikka kyse on lähinnä siitä että hitaassa vauhdissa ilmanvastus on pienempi ja sähköauton moottorin hyötysuhde ei romahda kaupungissa kuten polttomoottorilla.

Juurikin näin. Kun ajellaan sitä maks. 50km/h niin tottakai se kuluttaa vähemmän energiaa kuin 120km/h lenkki. Mutta eiköhän tuossa 2025 tienoolla nämä autoalan ammattilaiset opi mikä on ero hybridillä ja täyssähköllä.
 
Muutamassa aiemmassa viestissä on taidettu puhua itselataavista hybrideistä. Kyllähän tuo regeneroinnin välttäminen ja rullaamisen suosiminen pätee plugareihinkin.
 
joo, C-mersussa ainakin on se eco-moodi jolla rullaa vapaasti kun kaasupolkimen nostaa ja jarrulla regeneroi. Hybridi-moodilla regeneroi kun kaasulta jalan nostaa ja antaa rullata
 
joo, C-mersussa ainakin on se eco-moodi jolla rullaa vapaasti kun kaasupolkimen nostaa ja jarrulla regeneroi. Hybridi-moodilla regeneroi kun kaasulta jalan nostaa ja antaa rullata

Bemarissa myös: Eco Pro -tilassa rullaa, comfortilla ja sporteilla regeneroi.
 
Kovaa on Norjassa ollut Audin myynti vuoden ensimmäiset kolme kuukautta:

new-passenger-plug-in-car-registrations-in-norway-march-2020-source-ofv.png
 
Melkoista töpseliautojen juhlaa. Top 10:ssä varmaan jokaisen mallin kohdalla suurin osa ladattavia. Toyotan hybridien lisäksi Ocu ainoa latauskyvytön malli listoilla. 208:sta en tosin tiedä, onko sähkömalleja jo toimitettu. Suomessa ei taida olla vielä esittelyautojakaan?
 
Kuinkahan vaikuttaa korona ja lama näihin sähköauto hommiin? Autojen myynti käytännössä loppunut kokonaan ja jos kovin syvä lama tulee niin ei taida olla ihmisillä juuri rahaa autoja enää ostella vuosikausiin?
 
Kuinkahan vaikuttaa korona ja lama näihin sähköauto hommiin? Autojen myynti käytännössä loppunut kokonaan ja jos kovin syvä lama tulee niin ei taida olla ihmisillä juuri rahaa autoja enää ostella vuosikausiin?
Itsellä oli Mii ja Mii Plus, mutta sattumalta myin ne vähän ennen koronan ilmaantumista. Tai Plussan myynti meni koronan kanssa vähän päällekkäin.

Seat Mii:ssä on niin pitkä tilausjono ja lisäksi ei saa sitä 2000€ alennusta, jonka sai vielä viime vuonna. Ei nyt houkuttele enää kolmatta ostamaan, kun vanha polttiskin on vain pölyttynyt katoksessa. Skodan voisi saada vähän nopeammin, kun siinä ei ole ollut tuota ylimääräistä maahantuojan alennusta.

Epävarmuutta siis ja kun sitä uutta autoakin pitäisi odottaa tosi kauan. Ja kun polttoaine on halventunut. Nyt saisi lämmitysöljyäkin halvemmalla ja viimeksi tilasinkin vain 1000 litraa.
 
Polttoaine on ainakin naurettavan halpaa. Se on aina huonompi juttu sähkiksille.
En usko, että öljyn hinta pysyy kovin kauaa matalalla. Kunhan öljyntuottajamaat pääsevät yhteisymmärrykseen tuotantoleikkauksista, öljyn hinta nousee taas. Tosin ei välttämättä kovin korkealle niin kauan kuin lamakausi kestää.
 

Ulkoisestihan nuo ovat hyvin saman näköisiä kuin ne ruotsalaiset postin jakeluautot jotka toimivat polttomoottorilla. En nyt muista minkä merkkisiä/nimisiä ne olivat, tässä hetki sitten jossain harrasteautoautolehdessä esiteltiin sellaista.

E: Postivaunu länsinaapurista – Kalmar Tjorven | Vanhat Koneet
 
Kuinkahan vaikuttaa korona ja lama näihin sähköauto hommiin? Autojen myynti käytännössä loppunut kokonaan ja jos kovin syvä lama tulee niin ei taida olla ihmisillä juuri rahaa autoja enää ostella vuosikausiin?

Jos (ja varmaan kun) tämä corona syöksee koko EU:n talouden kuolemanspiraaliin, voisikohan kuvitella EU:n tekevän jotain liikkuja tämän 95gr co2 keskimääräisen pääsövaatimuksen suhteen? Lykkäystä sanktioiden tulemiselle tms? Autoalahan työllistää EU:ssa aika paljon, ja jos ala muun talouden mukana sakkaa pahasti, voisi nuo sakot pahentaa tilannetta vielä huisisti enemmän? Mitä luulette, tuleeko jotain helpotuksia tai lykkäyksiä?
 
Jos (ja varmaan kun) tämä corona syöksee koko EU:n talouden kuolemanspiraaliin, voisikohan kuvitella EU:n tekevän jotain liikkuja tämän 95gr co2 keskimääräisen pääsövaatimuksen suhteen? Lykkäystä sanktioiden tulemiselle tms? Autoalahan työllistää EU:ssa aika paljon, ja jos ala muun talouden mukana sakkaa pahasti, voisi nuo sakot pahentaa tilannetta vielä huisisti enemmän? Mitä luulette, tuleeko jotain helpotuksia tai lykkäyksiä?
Tästä päästävaatimushässäkästä olin näkevinäni jutun aika vasta, jossa autoala oli käytännössä jakautunut kahtia, joista osa oli sitä mieltä, että pitäisi lykätä ja osa oli, että mennään näillä. Lykkäämisen puolesta taisi olla esim. FCA ja vastaan mm. VW ja Daimler. Mutta mielikuva jäi, että ne jotka olisivat muutenkin panostaneet päästörajoihin pääsemiseen olisivat myötämielisiä ja ne, jotka olisivat ottamassa pahiten kuokkaan olisivat lykkäämisen kannalla.

Mutta saatan puhua aivan puuta heinää, koska en nyt onnistunut pikaisella googletuksella tuota juttua löytämään.
 
Tästä päästävaatimushässäkästä olin näkevinäni jutun aika vasta, jossa autoala oli käytännössä jakautunut kahtia, joista osa oli sitä mieltä, että pitäisi lykätä ja osa oli, että mennään näillä. Lykkäämisen puolesta taisi olla esim. FCA ja vastaan mm. VW ja Daimler. Mutta mielikuva jäi, että ne jotka olisivat muutenkin panostaneet päästörajoihin pääsemiseen olisivat myötämielisiä ja ne, jotka olisivat ottamassa pahiten kuokkaan olisivat lykkäämisen kannalla.

Eikö FCA (Fiat-Chrysler) ole ostanut päästöjä Teslalta tms., eli ne olisi tuolla tapaa pääsemässä vaatimukseen? Vois olla huono diili heille, jos ovatkin maksaneet turhista päästöistä? :)
 
Tästä päästävaatimushässäkästä olin näkevinäni jutun aika vasta, jossa autoala oli käytännössä jakautunut kahtia, joista osa oli sitä mieltä, että pitäisi lykätä ja osa oli, että mennään näillä. Lykkäämisen puolesta taisi olla esim. FCA ja vastaan mm. VW ja Daimler. Mutta mielikuva jäi, että ne jotka olisivat muutenkin panostaneet päästörajoihin pääsemiseen olisivat myötämielisiä ja ne, jotka olisivat ottamassa pahiten kuokkaan olisivat lykkäämisen kannalla.

Eikö tuo olisi aika luonnollinen kanta?
Fiatilla on myös jokseenkin kaikkein heikoin tilanne.. Niiden "0-päästö" mallisto on luokkaa olematon, ja samalla niiltä edellytetään kaikkein pienimpiä keskimääräisiä päästöjä.

Se keskimäärin 95g tavoitehan on määritelty valmistajakohtaisesti, Daimlerilla raja taitaa olla yli 10g korkeampi kuin Fiiatilla.
 
Eikö tuo olisi aika luonnollinen kanta?
Fiatilla on myös jokseenkin kaikkein heikoin tilanne.. Niiden "0-päästö" mallisto on luokkaa olematon, ja samalla niiltä edellytetään kaikkein pienimpiä keskimääräisiä päästöjä.

Se keskimäärin 95g tavoitehan on määritelty valmistajakohtaisesti, Daimlerilla raja taitaa olla yli 10g korkeampi kuin Fiiatilla.
Fiat ym. ja PSA fuusioituivat, että on nyt samaa firmaa.

Tuossa oli tosiaan, että 95 g/km on vain suuntaa-antava.

"Päästörajaan vaikuttaa valmistajien tuottamien autojen koko. Päästöraja ei siis ole kaikille valmistajille 95 g/km, vaan se voi poiketa siitä alas- tai ylöspäin autonvalmistajan markkinoille saattamien autojen kokoluokan mukaan."

 
Siis pieniä ja vähäpäästöisiä autoja valmistaneet valmistajat on asetettu pienempään tavoitteeseen kuin isoja ja enemmän päästäviä autoja valmistavat... Samalla kun ne isot autot ovat kalliimpia, niihin voi helpommin rakentaa jonkun hybridijärjestelmän jolla saadaan kova päästöjen pudotus aikaan, joten tuon päästötavoitteen saavuttaminen on helpompaa.
 
Miillä tullut nyt noin 150 km ajeltua ja kyllä olen tyytyväinen ostokseen. Listataan nyt niitä miinukasia, kun kaikki muu on ollut yhtä hymyä :D Ei se niin hiljainen ole kuin mainostetaan, mutta pikkukipoksi ok. Suurin ongelma on kivien ropina lokareissa, rengasmelu ei niinkään tule läpi. Seat Connect ei tosiaan vielä toiminnassa, joten ei sähköwebaa vielä. Toki ei sitä juuri nyt tarvitse. Kaistavahti on sellainen vitsi, että sen olisi voinut suosiolla jättää pois (työmatkalla kun on pari liikenteenjakajaa keskellä tietä "hidasteina", niin se on pyrkinyt ohjaamaan niitä kohden), ehkä tuo ihan hyvä on jos pitkää matkaa esim. motarilla vetää. Positiivisenä yllätyksenä oli lämmitysvastuksilla varustettu tuulilasi tai sitten en vain muista, että se oli varustelistassa. Ajolleen Mii on pikkuautoksi vakaa, joskus tosin huomaa, että on melko kapea rengasväli ja saattaa vedellä urissa (tosin todella minimaalista ja melkoharvinaistakin).
 
Itselläni ne ensiasennusrenkaat (made in thailand) oli melkoiset ropisijat, poimivat joka kiven isoihin uriin. Kitkat tuli ja ongelma ratkesi niiden osalta kunnes tiet on lakaistu
 
Miksi se akku pitäisi vaihtaa?
Aivan, Nissan on testannut akkujen kestoksi jopa 22 vuotta sähköautoissaan ja 700 000 km ei ole ylipääsemätön matkakaan. Urbaanilegendaa, ehkä öljy-yhtiöiden lobbareiden disinformaatiota näköjään heitetään muka akkujen kestosta ja käyttöiästä. Ellei akkuja jossain kolaroinnissa vioita, vaikuttaa tuo käyttöaika pidemmältä kuin auton muut rakenteet. Akun elementtejä voidaan vaihtaa myös kennoittain, jos joku valmistevika yllättää takuuajan jälkeen.
 
Aivan, Nissan on testannut akkujen kestoksi jopa 22 vuotta sähköautoissaan ja 700 000 km ei ole ylipääsemätön matkakaan. Urbaanilegendaa, ehkä öljy-yhtiöiden lobbareiden disinformaatiota näköjään heitetään muka akkujen kestosta ja käyttöiästä. Ellei akkuja jossain kolaroinnissa vioita, vaikuttaa tuo käyttöaika pidemmältä kuin auton muut rakenteet. Akun elementtejä voidaan vaihtaa myös kennoittain, jos joku valmistevika yllättää takuuajan jälkeen.

Toki 30kWh mallin akku on kestänyt huonosti ja Sähköautoilevan motoristin ennuste akun kunnosta 300tkm kohdalla voi mennä pahastikin pieleen, kun akun heikkeneminen ei ole välttämättä lineaarista. Joka tapauksessa 40kWh on sen verran iso akku, että Lefa on ihan soiva peli vielä 60-70%:n kunnossa olevalla akulla.
 
Eikös noissa Leafeissa ole ollut akkuongelmia oikein urakalla. Joku perustavaa laatua oleva suunnittelumoka jäähdytyksessä tms? Joku viisaampi voisi selvittää miten oleellisesti sähköauton akku eroaa esimerkiksi älypuhelimen akusta, joka on"kulunut" selvästi jo parin vuoden käytön jälkeen.
Leafin akussa on vain ilmajäähdytys, mikä on aiheuttanut ongelmia varsinkin lämpimissä maissa. Suomessa kai ilmenee käytännössä lähinnä siten, että peräkkäisissä pikalatauksissa teho laskee. 30kWh versio erityisen huono, mutta en tiedä varsinaista syytä siihen. Merkittävin ero kännykän akkuihin on se, että kännykän akku päästetään lähes tyhjäksi ja akku kestää täydestä tyhjäksi latausta joitain satoja kertoja. Toisin sanoen on suunniteltu siten, että puhelin vaihtuu parin vuoden välein. Sähköautoissa akkua ei päästetä tyhjäksi eikä ladata ihan täyteen ja tuollaisia lataussyklejä akku kestää tuhansia. Monissa on myös lämmitys/jäähdytys tarpeen mukaan, mikä parantaa kestävyyttä ja mahdollistaa latauksen suuremmalla teholla.
 
Tuo Volvo on kai yksittäistapaus, tai mistä minä tiedän mutta ei mikään tyyppivika koska silloin tapauksia olisi tiedossa useampia. Ihmetyttää miten koko akusto voi mennä rikki, eikä jonkun yksittäisen kennon vaihtaminen auta.
Josta tulee mieleen yksi Tesla joka makaa vetokujalla edelleen kun koko ajoakusto on hajalla ja kukaan ei tee mitään. Siis jos kaikki on rikki, eikä vaan kenno tai pari.
 
Pystyyköhän niitä kennoja käytännössä vaihtamaan kun aika usein siitä kuitenkin puhutaan? Siis tottakai teoriassa nyt voi tehdä mitä vaan, mutta jos otetaan tuollainen keskiverto käytetty auto, 7v ja vaikka 150tkm ajettu arvoltaan joku 10-15k€. Siinä kohtaa kun yksi kenno yksinkertaisesti hajoaa niin millainenkohan hinta vaihdolle todellisuudessa tulee? Akku pitäisi saada jotenkin autosta pois ja se ei ehkä ihan vartissa onnistu. Akkupaketti on myös koteloitu aika tiukasti ja johdotuksetkin on melkoiset. Ja tuota korjausta ei sitten missään marmorilla tehdä koska merkkiliikkeet vaihtavat aina kokonaisia osia eivätkä korjaa. Riittääkö 5k€?
 
Eiköhän tuosta kuuluisasta Volvosta minkä akku hajosi kun sitä oli kolhittu todistettavasti jo lähtömaassa ole tullut jonkinlainen merkkipaalu että ei noita hybrideja toinna ostaa, räjähtää vielä...

Mutta mukava on ollut omalla plugarilla ajella :) Tosin tuossa prisman parkkiksella sit vähän vähemmän hauskaa. Mummeli käveli siinä keskellä parkkiväylää ja itse "hiivin" eli ajoin perässä sen reilu 50m noin 2m päässä sen kantapäästä ja täti ei tajunnut väistää. Eikä tööttiäkään viitsinyt painaa siinä sen kantapäiden juuressa kun tiedä minkä sydärin se ois saanut.

Eli pitäis näihin sähköhiipijöihin laittaa joku "vaimea töötti" :rolleyes:
 
Pystyyköhän niitä kennoja käytännössä vaihtamaan kun aika usein siitä kuitenkin puhutaan? Siis tottakai teoriassa nyt voi tehdä mitä vaan, mutta jos otetaan tuollainen keskiverto käytetty auto, 7v ja vaikka 150tkm ajettu arvoltaan joku 10-15k€. Siinä kohtaa kun yksi kenno yksinkertaisesti hajoaa niin millainenkohan hinta vaihdolle todellisuudessa tulee? Akku pitäisi saada jotenkin autosta pois ja se ei ehkä ihan vartissa onnistu. Akkupaketti on myös koteloitu aika tiukasti ja johdotuksetkin on melkoiset. Ja tuota korjausta ei sitten missään marmorilla tehdä koska merkkiliikkeet vaihtavat aina kokonaisia osia eivätkä korjaa. Riittääkö 5k€?



Tuossa vaihdetaan Priuksen kennot etupihalla, tontun verran maksaa uudet kennot jenkeissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Viestejä
4 487 530
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom