Keskustelua hybridiautoista

Lienee hieman tyhmä suomennos jos kyseinen funktio on miissä englanniksi traffic sign reminder ja suomennos liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä... Ei muuta kuin vänkäämään jos intoa on.
 
Osaa se, mutta jostain syystä tunnistus ei ole käytössä Suomessa (Euroopassa?).

Tuossa taisi olla jenkeissä MobileEye patentti tuohon tunnistukseen mitä Elon ei halua enää maksaa. Vanhoissa S-malleissa tuo vielä toimii.

No FSD ei ole mahdollinen ennen kuin tuo toimii.
 
Lienee hieman tyhmä suomennos jos kyseinen funktio on miissä englanniksi traffic sign reminder ja suomennos liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä... Ei muuta kuin vänkäämään jos intoa on.
No IMO yhtä väärin tuo "traffic sign reminder" on koska eihän se mistään liikennemerkeistä muistuttele jos pohjautuu vain karttadataan.
 
Siis uutta teslaa ei saa aktiivikruisesta ajelemaan nopeusrajoitusten mukaan kuten vaikka mersun tai bemarin?
Miten voi olla, jos se kerta niin high tech ja muita edellä ja tollanen sitten puuttuu?

Oma sen verran jo vanhaa vuosikertaa että osaa merkeistä katsoa rajoituksen mutta ei säätää cruisea sen mukaan, erittäin tyhmä puute joka olisi ollut varmaan parilla koodinpätkällä toteutettavissa.
 
@jopee Niin eivät halua maksaa lisenssiä, ei tässä muusta ole kyse.

Miksi sitä ei voi lykätä asiakkaan maksettavaksi jos sen varusteen haluaa, ja luulisin lähes kaikkien haluavan ja ruksaavan sen varusteisiin? Niin luulisi muillakin menevän, tuskin mersukaan mitään lisenssimaksua maksaa niistä autoista missä ominaisuutta ei ole.
 
Miksi sitä ei voi lykätä asiakkaan maksettavaksi jos sen varusteen haluaa, ja luulisin lähes kaikkien haluavan ja ruksaavan sen varusteisiin? Niin luulisi muillakin menevän, tuskin mersukaan mitään lisenssimaksua maksaa niistä autoista missä ominaisuutta ei ole.

Koska Tesla ei toimi kuten Mersu ja muut perinteiset autovalmistaja missä autoon valitaan sadasta eri lisävarusteesta omanlainen kombo mikä sitten kasataan sinulle tehtaalla ja niillä mennään sitten auton eliniän ajan. Teslan malli on enemmän tuttu älypuhelimista missä malleja on muutama vaihtoehto ja softa on kaiken ydin. Mallista riippuen rauta tukee uusia ominaisuuksia mitä päivityksinä tulee tai ei. Tämä on yksi merkittävä muutos mitä muut valmistajat eivät millään tahdo sisäistää mikä tekee Teslasta niin erikoisen.

Tuo ominaisuus löytyy siis jokaisesta autosta ja siihen tulee varmasti ratkaisu ennemmin tai myöhemmin. Autohan ei voi olla autonominen ilman ko. ominaisuutta.
 
Jos Volkswagenin kokoisella yhtiöllä olisi pakottava tarve tehdä Teslaa parempi sähköauto, niin en yhtään epäilisi etteikö sellainen tehtaalta ulos tulisi.
Kyllä ja tämän takia Nokian on helppo pysyä maailman suurimpana matkapuhelinvalmistajana. Pienempien firmojen kuten Applen ja Googlen räpellykset voi tarvittaessa kopioida. ;)
 
Kyllähän nuo Volkswagen jne. tekevät helposti paremman auton kuin Tesla jos sitä haluavat. Nyt aloittavat pienestä ja sitten lähtevät siitä vaan kasvamaan. Monelle se auto tarkoittaa merkiltään jotain muuta kuin Teslaa.
Teslalla softa toimii ihan ok mutta ongelma on saada sitä tavaraa ulos ja painaa hintaa alas.
 
Hyviä sähköautojahan Volkkari (VAG) tekee: mm. Taycan, e-Tron ja e-Up variantit. Tulevat kokonaan uudet sähköautomallit (ID.3, ID.4 ja niiden variantit) tulevat lähes varmasti olemaan hyviä. E-Tron on alkuvuonna ollut Norjan ylivoimaisesti myydyin auto (Golf kakkosena).
 
Kyllähän nuo Volkswagen jne. tekevät helposti paremman auton kuin Tesla jos sitä haluavat. Nyt aloittavat pienestä ja sitten lähtevät siitä vaan kasvamaan. Monelle se auto tarkoittaa merkiltään jotain muuta kuin Teslaa.
Teslalla softa toimii ihan ok mutta ongelma on saada sitä tavaraa ulos ja painaa hintaa alas.

Viimeksi kun katsoin, Tesla on ainoa yritys, joka saa tuotettua merkittäviä määriä sähköautoja. Tesla todennäköisesti myös ainoana pystyy tekemään tuollaisen 50 k€ sähköauton voitollisesti. Asia on siis aivan päinvastoin: kaikilla muilla valmistajilla on ongelma saada tavaraa ulos ja painaa kustannuksia alas. (Se, että pienehkö määrä sähköautoja myydään ulos halvalla hintalapulla ei ole osoitus kilpailukykyisestä tuotannosta vaan epätoivosta päästösakkojen edessä.)

On sellainen Nokia-tyylinen ajatusvirhe olettaa, että mennyt suuruus tarkoittaa jotain nopeassa murroksessa olevalla markkinalla. Kaikki perinteiset autovalmistajat ovat palavalla lautalla.
 
Teslan tapa on omalaatuinen, mutta premium-merkit onnistuu tuolla konfiguroitavuudellaan monesti tuplaamaan auton hinnan kun voi valita sisustuksen kymmenestä erilaisesta materiaalista ja valita juuri mieleisen penkin, äänentoiston, valaistuksen jne jne..

Niinpä. Mikä aika tämän onkaan olla elossa kun valinnanvaraa on näin paljon :thumbsup:

Auton ja puhelimen elinkaarikin eroaa jo toisistaan siinä määrin, että Nokian vertaaminen autoteollisuuteen ontuu aika pahasti.

Käytettävyydessä perinteisen painikkeet hoitavat monet asiat kosketusnäyttöä paremmin. Kokeile vaikka joskus säätää äänenvoimakkuutta pyöritettävästä säätimestä ja sitten kosketusnäytöstä. Kumpiko toimii paremmin? Ohjelmistojen puolella Teslalla on varmasti vahvuuksia ja niissä pitkä etumatka. Myös kannattajakunta on vahvaa. Mielenkiinnolla kuitenkin näen miten Tesla pystyisi tekemään edullisen sähköauton. Volkswagen Golf on esimerkiksi tyyli ikoni käytettävyyden ja ergonomian osalta. Uusin malli on tosin testien mukaan pilattu kelvottomilla kosketusnäyttökäyttöliittymillä, joka pitäisi olla herätys valmistajan päättäjille.

Kts. ylempi vastaus :shighfive:
 
Käytettävyydessä perinteisen painikkeet hoitavat monet asiat kosketusnäyttöä paremmin. Kokeile vaikka joskus säätää äänenvoimakkuutta pyöritettävästä säätimestä ja sitten kosketusnäytöstä. Kumpiko toimii paremmin?
Miksi korollapellet aina unohtavat, että äänenvoimakkuus nimenomaan löytyy suoraan Teslankin ratista? Kuka oikeasti säätää ajon aikana jotain peilejä tms. sen jälkeen, kun ne on kerran säätänyt profiiliinsa kohdilleen? Äänikomennotkin on keksitty ettei tarvitse ottaa käsiään ollenkaan pois ratilta. Tietty takana voisi olla napit, joilla takana matkustajat saisivat penkinlämmityksen päälle.
 
Viimeksi kun katsoin, Tesla on ainoa yritys, joka saa tuotettua merkittäviä määriä sähköautoja. Tesla todennäköisesti myös ainoana pystyy tekemään tuollaisen 50 k€ sähköauton voitollisesti. Asia on siis aivan päinvastoin: kaikilla muilla valmistajilla on ongelma saada tavaraa ulos ja painaa kustannuksia alas. (Se, että pienehkö määrä sähköautoja myydään ulos halvalla hintalapulla ei ole osoitus kilpailukykyisestä tuotannosta vaan epätoivosta päästösakkojen edessä.)

On sellainen Nokia-tyylinen ajatusvirhe olettaa, että mennyt suuruus tarkoittaa jotain nopeassa murroksessa olevalla markkinalla. Kaikki perinteiset autovalmistajat ovat palavalla lautalla.
Tesla ei tee edes 60ke autoilla voittoa, mutta jotenkin tulee onnistumaan siinä 50ke autoilla? :D Muut firmat kattoo kateellisena vierestä, kun Tesla myy euroa 80 sentillä. EU:n päästömääräyksien takia ne tekee varmaan nolla katteella noita sähköautoja jotta saadaan keskiarvoa alemmas.

Survivorship bias toimii hyvin kyllä tässä Tesla VS muu maailma. Tuotteen hinta ja elinkaari on jotain aivan toista puhumattakaan, siitä että kannan puhelinta lähes 24/7 mukanani. Auto on seissy parkkipaikalla 24h putkeen.
 
Miksi korollapellet aina unohtavat, että äänenvoimakkuus nimenomaan löytyy suoraan Teslankin ratista? Kuka oikeasti säätää ajon aikana jotain peilejä tms. sen jälkeen, kun ne on kerran säätänyt profiiliinsa kohdilleen? Äänikomennotkin on keksitty ettei tarvitse ottaa käsiään ollenkaan pois ratilta. Tietty takana voisi olla napit, joilla takana matkustajat saisivat penkinlämmityksen päälle.
Tää korollapelle ainakin käyttää 90% tapauksissa sitä säätöpyörää kojelaudassa volumen säätöön, vaikka ratissa napit onkin.
 
Konapelle täällä ;) Tosiasia on että 50% Konan napeista ei tule ikinä painettua, ja monia lopuistakin harvoin... Niitäkin joita tulee painettua, ei kyl välttämättä fyysinen nappi ole sen turvallisempi. Esim kun istuinlämmitys alkaa käristää haitaria, pitää kuitenkin katsoa alaoikealle nappia painaessa.
 
Konapelle täällä ;) Tosiasia on että 50% Konan napeista ei tule ikinä painettua, ja monia lopuistakin harvoin... Niitäkin joita tulee painettua, ei kyl välttämättä fyysinen nappi ole sen turvallisempi. Esim kun istuinlämmitys alkaa käristää haitaria, pitää kuitenkin katsoa alaoikealle nappia painaessa.

Miksi?
 
Konapelle täällä ;) Tosiasia on että 50% Konan napeista ei tule ikinä painettua, ja monia lopuistakin harvoin... Niitäkin joita tulee painettua, ei kyl välttämättä fyysinen nappi ole sen turvallisempi. Esim kun istuinlämmitys alkaa käristää haitaria, pitää kuitenkin katsoa alaoikealle nappia painaessa.
Eihän fyysiset napit parempia ole silloin kun niitä on kojelauta notkollaan. Tuollaisissä "säätämistä" edellyttävissä toimenpiteissa se pyöritettävä nuppi on paras käyttöliittymä, eli juuri radion äänen voima, lämmityslaitteen suuntaus (, lämpösäätö ilman automatiikkaa), puhaltimen nopeus jne.. Usein käytettäviin toimenpiteisiin tuo mekaaninen painonappi järkevästi sijoitettuna on hyvä, mutta kun jollekin pari kertaa vuodessa käytettävälle featurelle on nappi jossain isossa rykelmässä, se ei ole enää millään muotoa parempi ratkaisu.
 
Volvo on hyvä esimerkki siitä, että hyvän sähköauton voi tehdä suhteellisen pienikin autonvalmistaja.

polestar 2 taitaa olla aika sama auto ku xc40 sähkö ja kieltämättä vaikuttaa aika hyvältä.

Joo voitte unohtaa nuo juttunne hyvistä sähköautoista siihen asti, että noita autoja on tuotannossa ja joku niitä on päässyt testaamaankin. Paperilla monet valmistajat ovat omiaan testeihin asti kehuneet, mutta ei ole kauhean järisyttäviä autoja välttämättä tullut.

En löytänyt XC40 tai Polestar 2 autoista juurikaan mitään testattuja arvoja.

Eikä tuo Volvo juuri vakuuta. Mitä tuota Volvon XC60 T8 olen ajanut, niin aikamoisen surkea auto sen jälkeen, kun sähkö loppuu! Kulutus on jotain tähtitieteellistä ja tuon kokoisella autolla ei kauhean pitkälle noin pienellä akulla muutenkaan pääse.
 
XC40 on todettu varsin hyväksi autoksi. En hahmota miksi se huonoksi muuttuisi vaihtamalla moottori tehokkaaksi nelivetoiseksi sähkömoottoriksi.
 
Mitä ajattelit että noissa testeissä voisi ilmetä? XC60 T8:n luonne on ihan spekseistä pääteltävissä.
 
Eikä tuo Volvo juuri vakuuta. Mitä tuota Volvon XC60 T8 olen ajanut, niin aikamoisen surkea auto sen jälkeen, kun sähkö loppuu! Kulutus on jotain tähtitieteellistä ja tuon kokoisella autolla ei kauhean pitkälle noin pienellä akulla muutenkaan pääse.
Miten sen kulutus on muka tähtitieteellinen?
 
Hauskana kuriositeettina lyttäät lopussa plugarin siksi kun se vie sähkön loputtua bensaa. No shit, ai iso katumaasturi vie bensaa. Sulta on tainnut mennä koko plugarin ajatus niin pahasti yli hilseen että ei kannata niihin varmaan enää puuttua.

Ei ollut tarkoitus plugareita lytätä. Ne toimii miten toimii ja ovat kompromisseja, eikä siitä pääse mihinkään. Sopii osaan ajosuoritteista ja hyvä niin.

Mutta tuon kokoinen plugari on melko järjetön, kun kulutus alkaa olla yli 10 l/100km sähkön loputtua. Siinä ulosmittaa aika nopeasti sähköllä saavutetun hyödyn. Mieluummin ajan täyssähköllä, mutta sekään ei toimi kaikkien kohdalla.
 
Se on sama juttu kaikilla. Bensamaasturi vie paljon polttoainetta. Et sä pääse edes saman luokan bensafarkulla peruspyörityksessä alle 8 litran. Siksi nämä on yleensä dieseleitä, joilla kulutus on helposti 2-3 litraa alhaisempi autosta riippuen.

Voi tuon bensaplugarin fiksumminkin tehdä, kuten uusi Rav4. Atkinsoneja on toki ollut aiemminesim. Kialla ja Mitsulla, mutta eivät ilmeisesti yhtä pihejä kuin Toyota ja suorituskyky vaatimaton. Toivottavasti kehitys menisi muillakin tähän suuntaan eli pihimpi bensakone ja enemmän sähkövoimaa.
 
Luulisi sen 300 heppaa riittävän...toki ei ihan niin tehokas kuin vaikka Volvo, mutta toisaalta liikkuu pelkällä sähköllä ihan eri tavalla ja aina nelivetoinen.
 
Toivottavasti kehitys menisi muillakin tähän suuntaan eli pihimpi bensakone ja enemmän sähkövoimaa.
Meneehän se, mutta kokonaan uuden automallin suunnitteleminen pohjalevystä alkaen on todella iso projekti joka syö aikaa ja rahaa (summat lasketaan miljardeissa), siksi nuo nopeammat muutokset on pakko tehdä kompromissina nykyisiin malleihin.
 
Jos joku vielä miettii karvalakki Seattia, niin tuossa on ehkä tähän astisista paras video kyseisestä autosta:

 
XC40 löytyy testattavaksi usealla eri voimalinjalla. Pääset tutustumaan autoon hyvin nytkin, ainoa ero on sitten se sähköinen voimalinja. Siinä nyt tuskin on muuta sudenkuoppaa odotettavissa kuin miten auton range käyttäytyy jne. eli sama haaste kun muillakin valmistajilla.

Suurimmat sudenkuopat joita ei suoraan spekseistä näe, liittyy akun lämmönhallintaan. Jäähdytäänkö akkua tarpeeksi helteellä, ja lämmitetäänkö sitä talvella kunnolla? Ongelma, joka huonosta lämmön hallinnasta seuraa, on esim. Hitaat pikalataukset talvella, tai liiasta lämmöstä johtuva akun kunnon heikentyminen.
 
Suurimmat sudenkuopat joita ei suoraan spekseistä näe, liittyy akun lämmönhallintaan. Jäähdytäänkö akkua tarpeeksi helteellä, ja lämmitetäänkö sitä talvella kunnolla? Ongelma, joka huonosta lämmön hallinnasta seuraa, on esim. Hitaat pikalataukset talvella, tai liiasta lämmöstä johtuva akun kunnon heikentyminen.
Vollessa on aktiivinen lämmönhallinta ja tuki 150kw lataukselle, olettaen että testaus on suoritettu ruotsissa niin uskon toimivan suomessa jopa paremmin ku model3.
 
Mutta tuon kokoinen plugari on melko järjetön, kun kulutus alkaa olla yli 10 l/100km sähkön loputtua. Siinä ulosmittaa aika nopeasti sähköllä saavutetun hyödyn. Mieluummin ajan täyssähköllä, mutta sekään ei toimi kaikkien kohdalla.


Ei ulosmittaa.

Asiallisesti ladattuna ja edes jotenkin järkevästi hyödynnettynä Volvonkin ja muiden plugarien sähköjärjestelmä pienentää auton kokonaiskulutusta ihan merkittävästi.

Autoja pitää toki verrata järkevään verrokkiryhmään, XC90 T8 kuluttaa varmasti litraista Poloa enemmän jos nyt ei 50km välein iske töpseliin
 
Onhan sitä valinnanvaraa siis ihan hyvin. Jos haluaa tehokkaan auton niin ei välttämättä ole sitten hyvä tollanen Atkinson mitä Toyota käyttää. Voimalinjana olen Toyotasta kyllä tykännyt paljon.

Kyllä nuo Huyndai Ioniq/Kia Niro hybridit (kuin myös pluginit) menee saman autoluokan toyota Hybridin kanssa yhtä pienellä kulutuksella oman kokemuksen mukaan. Pienen kulutuksen avain on ecoksi (mekaanisesti) säädetty moottori ja sen kuormituksen tasaus. Moottori käy pääsääntöisesti parhaimmalla hyötysuhdealueella ja välillä sitten kokonaan sammuksissa täyssähköllä.

Toivottavasti Huyndai onnistuu CVVD teknologian kanssa ja julkaisisi hybridin, josta irtoaisi tarvittaessa entisaikojen vähän kireämmän bensavaparin huipputeho + 50 heppaa sähköavustusta ja normiliikenteessä sitten nykyinen atkinsonkiertokoneen kulutus.
 
Vähintään paria viikkoa lupailivat Miin toimitusviiveeksi tehdasseisokin takia. Viestin sävy oli vähän sellainen, että syytä varautua pidempäänkin viiveeseen. Kaipa se on maahantuojan paha sanoa, että voimassa oleva aikataulu avata tehtaat aprillipäivänä ei ole enää kovin realistinen.
 
Teslan faneja varmaan satuttaa, Harri Salon kommentti "Jos mä vertaan tohon meidän Teslaan niin ei tää (Mii Electric) ole yhtään meluisampi". Peltipurkistakin on tässä keskustelussa nimittäin puhuttu.

Ei kyllä satu yhtään. Päinvastoin. Hienoa jos ovat saaneet Miin suhinat hiljaiseksi :cool:

Taas yksi hyvä syy valita sähköversio :thumbsup:
 
Ei kyllä satu yhtään. Päinvastoin. Hienoa jos ovat saaneet Miin suhinat hiljaiseksi :cool:

Taas yksi hyvä syy valita sähköversio :thumbsup:
Eikös se perusongelma kuitenkin ollut, että Tesla ei ole kovinkaan kummoinen mitä äänieristyksen tasoon tulee :zoom: Varsinkaan siis hintaluokka huomioiden.
 
Öh.. Vai olikohan niin, että Model 3 on "premium"-autoksi varsin meluisa. Mut eihän siinä mitään hyvähän se vaan on jos peltipurkin äänieristys riittää +50k€ autoonkin.
Sen vuoksi on hyvät äänentoistojärjestelmät et saa hukutettua sen melun musiikin alle. Kyl Elon on nää miettiny. ;)
 
Eikös se perusongelma kuitenkin ollut, että Tesla ei ole kovinkaan kummoinen mitä äänieristyksen tasoon tulee :zoom: Varsinkaan siis hintaluokka huomioiden.
Öh.. Vai olikohan niin, että Model 3 on "premium"-autoksi varsin meluisa. Mut eihän siinä mitään hyvähän se vaan on jos peltipurkin äänieristys riittää +50k€ autoonkin.
Sen vuoksi on hyvät äänentoistojärjestelmät et saa hukutettua sen melun musiikin alle. Kyl Elon on nää miettiny. ;)

Juuri näin :shighfive: Enemmän se tuntuu olevan ongelma niille kenellä ei model kolmosta ole :x3:
 
Onkohan Miissä kuin hyvä äänentoisto? Varsinkin 6 kaiuttimella? Joku jolla auto jo on niin vois vähän kertoa. Kun itselle on kanssa se plussa malli tulossa.
Saakohan noihin mitenkään vaikkapa takakonttiin bassoa viriteltyä jos sellaista alkais joskus tekeen mieli.. :hmm::lol:
 
Miksipä tuohon ei saisi taakse bassoa viriteltyä? En koeajolla stereoita huudattanut kun keskityin ennemmin siihen kuinka hiljainen tuo mii oli, mutta kannattaa muistaa että vaikka plussassa muutama lisäkaiutin onkin niin ei parinkympin autossa kuitenkaan kovin kummoista audiojärjestelmää voi olla.
 
Onkohan Miissä kuin hyvä äänentoisto? Varsinkin 6 kaiuttimella? Joku jolla auto jo on niin vois vähän kertoa. Kun itselle on kanssa se plussa malli tulossa.
Saakohan noihin mitenkään vaikkapa takakonttiin bassoa viriteltyä jos sellaista alkais joskus tekeen mieli.. :hmm::lol:

Tämä on toki vähän subjektiivinen asia, mutta Miissä on Plussan myötä kokoiseen ja hintaisekseen hyvä äänentoisto mitä tulee pikkuautoihin. Millekään oikealle äänentoistolle ei kyllä pärjää mitenkään ja esim. harmi ettei näihin saanut jo Up! ja polttis-Mii versioissa (ainakin ulkomailla) olevaa pientä bassotuubaa. Auton hiljaisuus kyllä pelastaa sen surkean äänentoiston suosta, joten tämä kuuden kaiuttimen Mii kuulostaa hyvälle. Ei sillä ehkä niitä teiniritsoja kyytiin saa, mutta radion ja musiikin kuuntelu onnistuu ilman päänsärkyä.
 
Onkohan Miissä kuin hyvä äänentoisto? Varsinkin 6 kaiuttimella? Joku jolla auto jo on niin vois vähän kertoa. Kun itselle on kanssa se plussa malli tulossa.
Saakohan noihin mitenkään vaikkapa takakonttiin bassoa viriteltyä jos sellaista alkais joskus tekeen mieli.. :hmm::lol:

Kyllä se basson vaatii jos on kultakorva :) Itse en ole ja selvisin kun sääti vaan bassoa ja mid-aluetta hieman koholle. Sointi on puhdas mutta hieman ponneton oletuksilla. Takakontissa on vararengaskolossa ne paikkakamat, ne pois heittämälllä sinne saattaisi hyvinkin mahtua lisäbasso.
 
Kyllä se musa paremmalta kuulostaa hiljaisessa autossa. Mutta kukin tyylillään :)
Teslalla kun ajaa, ei oo kuulon alenemisella rajaa :( En oikeasti ymmärrä miten sitä musiikka voi luukuttaa pienessä kopissa niin kovaa, että melu peittyy. Sinällään on kyllä pirun hyvä uutinen, jos järjestäen akuston takia pohjan kautta tuleva meteli vihdoin saadaan vaimenemaan myös Suomessa. Nykyautot ovat järjestäen aika tuskallisen meluisia, kun joutuu viettämään 40-50 tkm vuodessa ratissa motarilla.
 
Teslalla kun ajaa, ei oo kuulon alenemisella rajaa :( En oikeasti ymmärrä miten sitä musiikka voi luukuttaa pienessä kopissa niin kovaa, että melu peittyy. Sinällään on kyllä pirun hyvä uutinen, jos järjestäen akuston takia pohjan kautta tuleva meteli vihdoin saadaan vaimenemaan myös Suomessa. Nykyautot ovat järjestäen aika tuskallisen meluisia, kun joutuu viettämään 40-50 tkm vuodessa ratissa motarilla.
Sivistyneessä maailmassa ei tämä meluasia nouse niin esille. Suomessa leivotaan asvaltti pelkäävien nastarengasnostalgikkojen vuoksi sekä äärimmäisen meluisaksi että huonosti säitä kestäväksi. Ei tällaisia itseaiheutettuja periferian ongelmia huomioida autojen suunnittelussa /OT
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Viestejä
4 486 107
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom