Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Käyttäjä, 11.11.2016.

  1. Habazon

    Habazon

    Viestejä:
    1 404
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Nyt tuli muskilta kovia uutisia.

     
    aeinola ja MikaMM tykkäävät tästä.
  2. ViKiV

    ViKiV

    Viestejä:
    146
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei huono, mutta saisivatpa jossain kohtaa myös tuotteiden laatua ja laadunvalvontaa parannettua :).
     
    Vaakajenga ja MikaMM tykkäävät tästä.
  3. MrAatu

    MrAatu

    Viestejä:
    538
    Rekisteröitynyt:
    06.09.2018
    Kateuskortti on helppo sen sijaan että mietittäisiin asiaa.

    Saasteetonta ei ole. Jos sähköauton ostohintaan laitetaan sen elinkaaripäästöt niin olisi todella hiljaista sen ostaminen. Sama aurinkokennoissa. Kumpaisenkin valmistuspäästöt vaatii pitkää käyttöikää.
     
  4. ViKiV

    ViKiV

    Viestejä:
    146
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Laitetaan vaan, mutta laitetaan samalla myös polttomoottoriautoihin ihan vain tasavertaisuuden vuoksi:
    upload_2019-10-24_18-56-11.png
    - Lähde

    Edit: Suomi olisi siis tuossa kuvaajassa EU KA:n ja Ranskan välissä.
     
    Viimeksi muokattu: 24.10.2019
    tom_gore, smicke, varakreivi de Valmont ja 4 muuta tykkäävät tästä.
  5. Willema

    Willema Tukijäsen

    Viestejä:
    343
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Täällä on aina jossain välissä viritetty keskustelua vety-polttokenno sähköautoista. Tuskinpa on sitä tekniikkaa joka syrjäyttäisi oikeat sähköautot tai edes polttomoottoritekniikkaa. Tekniikan Maailma kokoaa sen tyyliin: "Päästöttömyyttä haittaa se, että vetyä ei edelleenkään tuoteta laajamittaisesti elektrolyysin avulla. Maakaasusta tai hiilestä höyrystämällä tehty vety ei tietenkään ole puhdasta. Jos vety kuitenkin tuotetaan uusiutuvan sähköenergian avulla elektrolyysillä, huonon hyötysuhteen vuoksi energiaa kuluu tuplamäärä sähköautoon verrattuna." Lisäksi tankkauspisteitä ei ole eikä kannata siis tehdäkään!
     
    ViKiV, SR50La ja MikaMM tykkäävät tästä.
  6. ViKiV

    ViKiV

    Viestejä:
    146
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vety on kuitenkin uusiutuvan energian varastointiin ihan käypä viritys. Joskus sitä energiaa vaan tulee ylimäärin, kun tuulee ja paistaa kunnolla. Olisihan se näppärä sitten ottaa elektrolyysillä ainakin paikallisesti talteen ja purkaa sähköverkkoon takaisin, jos tulee vajetta.
    Sitä en sitten osaa sanoa kannattaako (taloudellisesti) vetyä alkaa kuskaamaan pumppuasemille ja rakentelemaan sille infraa, koska vedyn hinta ei fyysisesti voi olla kilpailukykyinen sähköenergian kanssa (tukihimmelit sitten oma lukunsa). Tietenkin, jos sitä ajattelisi pr€mium "pikalatausvaihtoehtona", niin saattaisihan sille ehkä olla jonkinlainen kysyntä.
     
  7. MrAatu

    MrAatu

    Viestejä:
    538
    Rekisteröitynyt:
    06.09.2018
    Näissä ei koskaan vahingossakaan ole tailpipe mallia biokaasu, biodiesel ja jäte-etanoli. Mut sinällään osoitus ettei saastetonta ole. Ei edes Norjassa.
     
  8. ViKiV

    ViKiV

    Viestejä:
    146
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ehkä siksi, että Nesteen (maailman suurin biopolttoaineiden tuottaja) koko tuotantokapasiteetilla saisi juuri ja juuri vain Suomen dieselautot liikkumaan (n. 750k kpl). Ja ehkä myös siksi, että vain Suomessa ja Italiassa on päätetty, että palmuöljytisle PFAD on palmuäljytuotannon jätettä eikä sivutuote, jolloin sille voidaan laskea paljon pienempi päästöarvo.

    Mutta noin niinkuin muilta osin ihan hyvä idea pistää jätteet hyötykäyttöön esim. raskaaseen- ja lentoliikenteeseen ja muihin käyttökohteisiin, missä sähköistäminen on ainakin vielä nykyisillä akkuteknologioilla hankalaa tai jopa kohtuu mahdotonta. Aina se biopolttis fossiilisen hakkaa, kunhan ei pistetä Amazonia tahi muita sademetsiä (kts. Indonesia) nurin sen takia tai tuoteta jätettä ihan vain siksi, että sitä voisi käyttää "päästöttömänä" raaka-aineena. Toki on ihan mielenkiintoinen kysymys miksi muitakaan jätteitä kuin PFAD pidettäisiin päästöttöminä, sillä eivät ne itsestään maailmaan ilmesty.

    UPM muuten tekee biodieseliä mäntyöljystä. Siinä on ainakin se hyvä puoli, että voidaan olla kohtuu varmoja siitä, että sademetsiä ei pistetä matalaksi mäntyplantaasien tieltä :D. Toki Suomen hiilinieluintohimot pistää suitsia tuonkin polttoaineen tuotantoon.

    Eikai kukaan ole ikinä väittänytkään, että mikään auto, liike-energian tuotantotavasta riippumatta, olisi elinkaarensa aikana täysin saasteeton.
     
    Slayer tykkää tästä.
  9. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 478
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Voidaanhan se ylimääräenergia käyttää vesivoimalassakin sen vesialtaan täyttämiseen. Olisiko siinä sen huonompi hyötysuhde, toteutus olisi ainakin yksinkertaista.

    No, onhan siinä polttoaineessa sitä haittaveroa?
     
  10. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    540
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    eba tykkää tästä.
  11. ViKiV

    ViKiV

    Viestejä:
    146
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Pumppuvoimaloilla on itse asiassa todella hyvä hyötysuhde energianvarastoinnissa.

    Juu, mutta tässä olikin kyse elinkaaripäästöjen suhteesta autojen hintaan. Eli siis jos polttis tuottaa elinkaaren aikana vaikka 3x päästöt vrt. sähkäri, niin sen pitäisi myös maksaa 3x enemmän elinkaarensa aikana.

    Pyöritellääs vähän numeroita ja verrataan vaikka Hyundai Konaa, josta on ICE & BEV -mallit:
    - Kona 1.6 T-GDI 177 hv 7-DCT-aut. style 31390€
    - Kona Electric Style 47390€
    - Bensan hinta vaikka 1,55€/l ja sähkö 0,15€/kWh
    - Molemmille WLTP kulutukset suoraan esitteistä ICE 6,7 l/100 km, BEV 15,4 kWh / 100 km
    - Pistetään elinkaarimatkaksi se 150 000 km mikä ylempänä linkatussa tutkimuksessa oli
    - Huolloilla sun muilla ei nyt väliä, koska on kyse elinkaaripäästöjen suhteesta hintaan
    =>
    ICE: 31390€ + 150 000 km * 6,7 l / 100 km * 1,55€ = 46 967,5€
    BEV: 47390€ + 150 000 km * 15,5 kWh / 100 km * 0,15€ / kWh = 50 877,5€

    Eli Kona Electric on tässä laskelmassa 8,3% kalliimpi, vaikka sen elinkaaripäästöt ovat pienemmät.

    Korjataampa tilanne yo. tutkimuksen mukaisilla elinkaaripäästöjen suhteella. Nyt menee laskelmien tarkkuus kohtuu heikoksi, kun tiirasin vain kuvaajasta nopeasti, eivätkä tutkimuksen autot täysin vastaa käyttämiäni Konia :sori:

    - Elinkaaripäästöjen ero ICE ja BEV -autoilla näyttäisi olevan about 2,5x Suomen sähköverkolla ladatessa
    - Eli siis Kona ICEn elinkaarihinnaksi pitäisi saada 50877,5 * 2,5 = 127 193,75€
    - Ainut muuttuja on siis löpön hinta, solve for x: x = (127 193,75€ - 31390€) / (150 000 * 6,7 / 100) ~= 9,5 €/l

    Eli himppasen pitäs haittaverotusta tiukentaa tässä skenaariossa :D
     
    Viimeksi muokattu: 25.10.2019
    emelianenko ja eurokeitai tykkäävät tästä.
  12. ViKiV

    ViKiV

    Viestejä:
    146
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ihme juttu, että polttoainejakelufirman toimarilla on tällaiset näkemykset :vihellys:

    Tuo P2X on näköjään vielä tuuheampaa energiantuhlausta muunnosprosesseihin, kuin elektrolyysivety. Kyllähän se tietenkin ST1:lle kätevästi ylläpitäisi jalostamoita ja polttoaineenjakeluinfraa.

    " Kun vedestä otetaan happi eroon, syntyy vetyä, joka edelleen yhdistetään päästölähteisiin eli hiileen tai ilmakehästä konsentroituun hiilidioksidiin. Näin syntyy hiilivetyä eli maakaasua. Ja tästä synteettisesti valmistetusta maakaasusta voi valmistaa kaikkia nykyisiä tunnettuja polttoaineita, Anttonen selvittää."

    Niin tai sitten lataa uusiutuvan sähkön suoraan akkuun ilman mitään kikkailua ja turhaa hävikkiä. Ylijäämäenergialla voipi sitten pyöritellä sitä hiilidioksidisiepparia ja työntää hiilen takaisin maaperään, pois ilmakehän kierrosta.
     
    emelianenko, eurokeitai, tom_gore ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  13. MrAatu

    MrAatu

    Viestejä:
    538
    Rekisteröitynyt:
    06.09.2018
    Missä se tuotannon lisääminen kulutuksen noustessa on kun sen perään huudeltu akkutuotannon riittämättömyyden yhteydessä.

    Maajussitkin ihan oikeasti lämmittelee rakennuksiaan ylijäämä viljalla Suomessa kun viljan polttaminen on muita lämmitysmuotoja halvempaa.
     
  14. dohf

    dohf

    Viestejä:
    295
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Minkälainen säilyvyys biopolttoaineilla on? Itselleni sopivin auto voisi olla lataushybridi, akulla lyhyet matkat ja moottorilla pidemmät, ja moottori kävisi biopolttoaineilla (ilmastovaikutus). Oikein missään ei ole tietoa, saako näihin nykyisiin tankata esimerkiksi re85:ttä, huononeeko aine sitten liikaa tankissa seistessään harvemmilla tankkausväleillä?
     
  15. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    540
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    RE 85 on vain flexfuel autoihin, (tai sellaiseksi muutetulle) ei ilman toimenpiteitä tavalliseen bensa-autoon, vaikka jotkut kikkailee omilla sekoitussuhteillaan.

    Nykydieselillä on säilyvyysongelmia jos se ei tule Nesteen, Teboilin tai SEOn kautta, jälkimmäisestä en ole ihan satavarma. ST1 toimittamat eli ST1, Shell ja ABC on ongelma. Biodieselissä kasvava biomassa iso ongelma veneiden ja traktorien moottoreissa – "Joskus sitä on lapioitu tankista"
    ST1 toimittama polttoaine siis sisältää erilaisen biokomponentin kuin Nesteen jalostamon toimittama ja tämä saa aikaan säilyvyyseron.
     
  16. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    356
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tätä taustaa vasten Suomen autojen päästöt olisi aika simppeliä ~puolittaa: Päätetään vain, että bensa on dieseltuotannon jätettä ja *pim* ~puolet Suomen autoista kulkeekin yhtäkkiä jätteillä päästöttömästi, ja voidaankin siirtyä seuraavan ongelman kimppuun :D.
     
    SR50La, tth78, tom_gore ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  17. akse

    akse

    Viestejä:
    1 605
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Eikös kasvit poista sitä ilmakehän kierrosta? Eli jos kaikki polttoaine tehtäisiin tolla menetelmällä niin jossain vaiheessa meneltelmä ei edes toimisi koska ilmakehästä vähenisi hiilidioksidia mitä prosessiin tarvitaan :)

    Paitsi tuskin niin tulee käymään koska hiilivoiman käyttöä lisätään jne.

    Tämä positiivinen tulos vähän yllätti, mutta selittää myös miksi alpha/beta kunnossa oleva Advanced Summon kiirehdettiin ihmisille. Pystyivät kotiuttamaan niitä FSD rahoja.
    100M oli otettu tuosta FSD tuloista. Niitä on vielä 400M "säästössä", joita voi varmaan kotiuttaa kun sitten taas jotain beta ominaisuuksia taas julkaistaan :)
     
  18. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    540
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
  19. ViKiV

    ViKiV

    Viestejä:
    146
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Siis tuon P2X-systeemin lopputuote on polttoaine, joka poltetaan ja silloin siihen sitoutunut hiilidioksidi vapautuu takaisin kiertoon. Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin?

    Ihan toinen tarina on myös se, että koneellinen hiilidioksidinsieppaus ilmasta on vielä aika kaukana taloudellisesta kannattavuudesta. P2X polttoaineet olisivat ainakin aluksi melko kalliita. Tässä jonkinlainen näkökanta asiaan:
    "According to Greentech Media, if the price of carbon capture falls 12% per year, in line with the fall recorded by lithium ion batteries, this would put air carbon capture at less than $20 per metric ton by the 2040s, equivalent to an increase in gasoline prices of around 10% at current prices, or 25 cents a gallon."
    - Carbon capture cost: is it worth incorporating in the energy mix?

    Toki näin ilmaston kannalta all-in hiilidioksidinsieppausmenetelmien kehittämiseen, jos sieltä putkesta putkahtaisi sitten ulos vaikka järkevä CCS-menetelmä (carbon capture and storage). Eikä muutenkaan kannata laittaa kaikkia munia yhteen koriin (akut), vaan kaikki fossiilisia vähemmän hiilidioksidia tuottavat liike-energian säilöntä- ja käyttötavat ovat aina eteenpäin.
     
  20. ViKiV

    ViKiV

    Viestejä:
    146
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Markkinat tulevat ratkaisemaan tällaiset asiat ihan itsestään. Nythän Nesteen tuloksesta päätellen voisi olettaa, että biopolttoaineisiin tullaan investoimaan ja lujaa. Biopolttoaineet ovat edelleen ihan OK, kunhan edellisessä viestissäni läpikäymäni asiat otetaan huomioon, eikä mennä ojasta allikkoon.
     
  21. ViKiV

    ViKiV

    Viestejä:
    146
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Politiikka olisin kyllä mukavan simppeliä, jos reaalimaailmaa ei tarvitsisi ottaa huomioon :lol:.
     
    emelianenko ja Slayer tykkäävät tästä.
  22. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 386
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Jos se auto sattuu olemaan parkissa siinä tuulivoimalan juurella juuri silloin kun tuulee riittävästi, niin mikäpä siinä. Akkuun vaan mahdollisimman pienillä hävikeillä.

    Kun se ei nyt kuitenkaan ole, eikä varsinkaan koko valtakunnan verkossa ole juuri sopivasti sen verran kuormaa, että sitä voitaisiin palvella kätevästi jatkuvasti uusiutuvilla energianlähteillä, pitää energia saada joko jotenkin talteen, tai sitten ollaan rakentamatta niitä voimaloita. Tällä hetkellä ratkaisu on pitkälti jälkimmäinen. Rakentamatta jääneen tuuli- tai aurinkovoimalan hyötysuhde on tietääkseni 0.

    Pumppuvarastoja ja muita potentiaali/-kineettisen energian varastointiin perustuvia ratkaisuita kannattaa tietenkin käyttää myös, siellä missä se on mahdollista. Ne kuitenkin vaativat valtavasti tilaa ja sopivan maantieteellisen sijainnin.
     
  23. Raivo

    Raivo

    Viestejä:
    271
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
  24. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    2 099
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Eikä voida kertoa kantamasta mitään :(
     
  25. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    3 621
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Toisaalta täyssähköistä Golfia ei enää tule, mikä on tietysti järkevää, kun ID.3 on suunniteltu alusta alkaen sähköautoksi. Brändin kannalta kyllä mielenkiintoista nähdä, että kelpaako kuluttajille ID.3, vai pitääkö saada Golf sähköisenä kuitenkin.
     
    SR50La tykkää tästä.
  26. Raivo

    Raivo

    Viestejä:
    271
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Kaivelin googelilla:
    New Gen 8 Volkswagen Golf offers five hybrid versions from 48V MHEV to PHEV
     
    ViKiV ja Makro16 tykkäävät tästä.
  27. eurokeitai

    eurokeitai

    Viestejä:
    64
    Rekisteröitynyt:
    07.02.2019
    Sähköautojen co2 gramma per kilometriä vertailut on harhaanjohtavia EU:n alueella. EU:n päästökatto tarkoittaa että jos sähköautoja tulee miljoonia, sähköyhtiöden pitää tuottaa niiden tarvitsema sähkö samalla määrällä co2-päästöoikeuksia kuin ennen autoja. Käytännössä siis joko vaihtamalla hiilivoimalat kaasuvoimaloihin tai lisäämällä uusiutuvia ja ydinvoimaloita. Vaikka lataisit autoasi puolassa hiilivoimalan kyljestä, se ei lisää EU:n co2-päästöjä.

    Tämä epäintuitiivinen tulos johtuu siitä, että sähköntuotanto on päästökaupan alla, mutta bensa/diesel ei ole.
     
  28. burmanm

    burmanm

    Viestejä:
    244
    Rekisteröitynyt:
    21.09.2017
    Muskin kannattaisi noista paneeleista kyllä olla vain hiljaa ja toivoa että ne unohtuisivat. Riittääkö edes 1000% increase aikaisempaan tasoon pääsyyn? Siinä missä ennen Teslan omistajien rahojen polttoa. Ja oliko tämä vielä niitä kvartaaleita kun paneeleita tarjotaan tappiolla?
     
  29. burmanm

    burmanm

    Viestejä:
    244
    Rekisteröitynyt:
    21.09.2017
    Tai rakentaa EU:n ulkopuolelle hiilivoimaloita ja tuoda sähkö rajan yli, jolloin se ei ole enää EU:n päästö.
     
  30. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 478
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Toisaalta se hiilivoimalla tuotettu sähkö ladattuna sähköauton akkuun, tuottaa kuitenkin pienemmän hiilidioksidipäästön kuin sen polttaminen suoraan autossa.

    Eihän tuossa hiilivoimalla sähköntuottamisessa paljoa mieltä kuitenkaan ole.
     
  31. aeinola

    aeinola

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    05.05.2017
    Tesla tulee kyllä jyräämään ens vuosikymmenellä. Pitäs sijottaa vielä kun on halpaa.
     
  32. ViKiV

    ViKiV

    Viestejä:
    146
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sähkön siirrossa on onneksi hyvin pienet häviöt, niin ei ole niin justiinsa onko auto kainuussa myllyn juuressa- vai Kalliolaisen kerrostalon pihalla latauksessa.

    Tuuli- ja aurinkoenergiaa (dia 8) on rakennettu viime vuosina kiihtyvään tahtiin.

    Energian talteenotto on ihan validi ongelma ja siinä esim. vety elektrolyysin kautta voi olla ihan kätevä, jos muita energiatehokkaampia tapoja ei ole käytettävissä kuten mainitsemasi pumppu-, liike- ja potentiaalienergiavoimalat. Elektrolyysillä tuotettua vetyä energiavarastona käyttämällä päästään näköjään n. 30 - 35(44!?*)% round-trip hyötysuhteseen. Akuille vastaava lukema on n. 75 - 95% riippuen akkutekniikasta (Lion pyörii ~95% nurkilla) ja esim. pumppuvoimalalle 70 - 80%.

    Power-to-gas/x systeemistä (PtG/P2X) ja hyötysuhde näyttäisi olevan 30 - 38%, jos käytetään sitä prosessin viimeisintä tuotetta esim. metaania (välistä voi vetää tietty vetyä). Jännästi saksalaiset* (sivu 20) saivat vedylle laskettua paljon paremman hyötysuhteen (34 - 44%) kuin kahdessa edellä linkkaamassani lapussa. Ehkäpä sillä oli jotain tekemistä asian kanssa, että tutkimuksen oli tilannut Greenpeace Energy :D. Mutta kuitenkin, vedyn ja metaanin round-trip höytysuhteessa näyttäisi olevan vissi ero luokkaa 4 - 6 %-yks. nuissa PtG ja P2X -systeemeissä. Niin ja huonompi hyötysuhdehan nostaan karkeasti yksinkertaistettuna suoraan voimalan käyttökuluja (operationa expenses, OPEX).

    Energian talteenoton kapasiteetissa pumppuvoimaloilla on muuten sellainen kevyt ~96% markkinaosuus.
     
  33. ViKiV

    ViKiV

    Viestejä:
    146
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Totta. On siinä päästökauppasysteemissä päästöylijäämää ja markkinavakausmekanismi, joka voi tuollaista iskua ainakin teoriassa pehmentää ja antaa energiayhtiöille aikaa sopeutua.
     
    Viimeksi muokattu: 28.10.2019
  34. Habazon

    Habazon

    Viestejä:
    1 404
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
  35. burmanm

    burmanm

    Viestejä:
    244
    Rekisteröitynyt:
    21.09.2017
  36. aeinola

    aeinola

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    05.05.2017
    Noi solar roof konseptit on todella marginaalisissa tilanteissa kannattavia. Paljon suurempi valtti on Teslan aurinkopaneelien vuokraus konsepti.
     
  37. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    3 152
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Näin kylmässä maassa ja pitkien välimatkojen takia, jossa täyssähköauton kulutus tuplaantuu parhaimmillaan kylmän takia niin turha toivo. Ruotsi on jo edellä, kun on omasta takaa kaasuautoja ja etanoliautoja sekä enemmän tankkauspisteitäkin näille. Palmuöljy taisi olla halvin etanolin lähde ja ulkomailta. Ei ehkä hyvä. Ehkä omista paskoista ja ennen kaikkea hyötyeläinten paskoista kehittyvä kaasu olisi mielenkiintoinen konsepti.
    Voi olla, että siinä vaiheessa öljyt niin kalliita ja mad max maailma pyörii niin tuo toimisi jotenkin.
     
    Viimeksi muokattu: 26.10.2019
  38. mustajoki

    mustajoki

    Viestejä:
    363
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    Kiva käppyrä. Mutta... eikös tuota tiiraamalla löydy jo vastaus sähköautoilun verotuskysymyksiinkin?
    Olettaen, että litiumakun valmistuspäästöt kasvaa suht lineaarisesti akun kapasiteetin mukaan.

    Sähkövero sähköntuotannon päästöjen mukaan, ja akkuvero akkukapasiteetin mukaan. Näin long range- akkujen valmistuskustannuksia ei sälytetä kaikkeen sähkönkäyttöön.

    Polttomoottoriautoilla lähinnä polttoainevero.

    Kaikilla autoilla jonkinkokoinen perusvero joka vastaa valmistukseen kulunutta energiaa. Muutenkin verojen suhteelliset suuruudet vastaamaan energiakustannuksia.

    Verojen absoluuttinen suuruus sitten poliittinen päätös.
     
    aeinola tykkää tästä.
  39. mustajoki

    mustajoki

    Viestejä:
    363
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    Postauksiensa oikoluku jälkeenpäin on harmillista, "energian" sijasta voisi siis lukea "päästöt" (ottamatta nyt kantaa siihen, minkälaisista päästöitä tarkalleen on kyse)
     
  40. zepi

    zepi

    Viestejä:
    5 183
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos valmistustekniikka on sama, niin jotakuinkin noin. On kuitenkin mahdollista, että isompia akkuja päädytään valmistamaan eri tekniikalla kuin pieniä akkuja ja se voi vaikuttaa tuohon päästöjä per kWh lukemaan.

    Jos esim. verrataan kännykkäakkuja ja sähköauton akkuja, niin kemiat ovat erilaisia, kennokoot ovat erilaisia ja kennojen muodot ovat erilaisia.

    Sähköauton valmistajilla voi käydä samalla tavalla, että pieniä 20kWh kaupunkipirssin akkuja kannattaa tehdä eri prosessilla kuin 200kWh SUV akkuja ja lopputuloksena päästö per kWh on eri.

    Samoin esim. osa valmistajista voi päätyä käyttämään kierrätys materiaaleja ja joku toinen ei. Jne.

    Lamborghini haluaa maksimaalisen tehoa per paino ja tilavuus. Joku Toyota taas halua maksimaalisen kWh per euroa akun. Eri kemia, eri päästösuhde jne.
     
    MikaMM, mustajoki, varakreivi de Valmont ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  41. eurokeitai

    eurokeitai

    Viestejä:
    64
    Rekisteröitynyt:
    07.02.2019
    Bayerncar on tuonut erikoisemman vaihtoehdon tarjolle - 100kpl Amerikasta tuotuja käytettyjä Fiat 500e autoja. 150km range, eli sopii ongelmitta päivittäisiin ajoihin kesät/talvet jos työ on < 50km päässä.

    [​IMG]
     
    SR50La tykkää tästä.
  42. ikuhappy

    ikuhappy

    Viestejä:
    578
    Rekisteröitynyt:
    27.11.2016
    ... ja jos kotona saa ladattua. Omakotitaloissa (tai oman pihan rivitaloissa), kun kuitenkin asuu vain noin puolet suomalaisista.

    ... ja jos perheessä toinenkin auto, jolla pidemmät matkat hoituvat.

    Mutta esimerkiksi kaverille, jolla juuri tuollainen 50km työmatka, niin kakkosautoksi varmaan kokonaiskuluiltaan halpa. Toki maantien kyntämiseen noin pieni ei ole kovin mukava.
     
  43. Wilmo

    Wilmo

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    15.12.2016
    No ei varmaan tule yllätyksenä, että tommonen kauppakassi on kauppakassi, vaikka sähköllä kulkeekin. Jos sulla on perhe tai ajat pitkiä matkoja, niin Nissan Micra ei ole oikea valinta, eikä 106 Pösö. Eikä Fiat 500E. Ainut mikä on hankala ymmärtää tuntuu olevan Fiat 500E.
     
    Slayer, ViKiV ja SR50La tykkäävät tästä.
  44. zepi

    zepi

    Viestejä:
    5 183
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Monella ei ole autoa ollenkaan, joten miksi sitä yhtäkkiä tarvitsisi kaksi?
     
    Slayer tykkää tästä.
  45. Holpikka

    Holpikka

    Viestejä:
    270
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    Ehkä se jossain helsingissä on se 0,39 autoa henkilöä kohden, eli tässäkin tapauksessa perheessä (siitä mistä puhuttiinkin) on todennäköistä helsigissä olla auto 78% todennäköisyydellä,
    mennään siitä sitten maalle niin yhden auton todennäköisyys perheessä on yhtäkkiä 150%

    Nyt paljastuivat Suomen autopyhätöt – katso kartta

    Autoon liittymätön asia, miten sähkömoottoripyöriä on/tulossa/onko jollain, ihan siis "täystehoisia"
     
    Viimeksi muokattu: 27.10.2019
  46. zepi

    zepi

    Viestejä:
    5 183
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kantakaupungissa suurin osa perheistä on autottomia.
     
  47. Holpikka

    Holpikka

    Viestejä:
    270
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    Ihan tilastollisesti mahdottomuus,
    jos laskee perheeseen kaksi aikuista, 22% mahdollisuus olla autoton
     
  48. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    3 621
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Helsinki != kantakaupunki.
     
    SR50La tykkää tästä.
  49. smicke

    smicke

    Viestejä:
    392
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Suomessa on myynnissä ainakin Zeron moottoripyörät. Harley Davidson myös lanseeraa LiveWire-pyöräänsä. Ongelmana näissä on hyvin korkea hinta ja kehno kantama. Moposkoottereissahan sähkö toimii jo nyt mainiosti.
     
  50. akuko90

    akuko90

    Viestejä:
    2
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Toyotan hybridivoimalinja on mennyt eteenpäin viime aikoina huomattavin harppauksin.

    Ajoin vuokra-autona viikon verran ~1000 km Uutta Corolla Hatchback 1.8 hybridiä ja heti perään pari viikkoa Toyota C-HR 1.8 hybridiä. Olihan se C-HR luokkaa suurempi ja mukavampi auto, mutta voimalaitos paljon kuminauhamaisempi tuntumaltaan.

    Hienoa, että toyota on palauttanut kierroslukumittarin myös hybrideihin ja muuttanut laitteiston ohjausta niin, että täyskiihdytyksessä kierrokset nousevat vauhdin mukana punarajalle normaalin vaihteiston tapaisesti.



    Kaupungissa mennään sähköllä 80% ajasta ja generoidaan akkuun latausta kuormittamalla moottoria pääasiassa liikkeessä vähän korkeammalla ja optimaalisella moottorikuormalla. Verrattuna muihin automaatteihin meno todella luontevaa, ei nykimistä liikkeelle lähdettäessä (DSG:t) tai tahmean ja "vanhan" tuntuista luistatusta kuten ainakin vuokra-autona olleessa Volvo V40 diesel automaatissa.