Doddii jos vihdoin pääsisi Optiman kanssa sopivaan ajoelämykseen pakkasillakin. Eli sain asennutettua säteilylämppärin ja sisätilanpistokkeen. Piti laittaa itse, mutta muutaman muoviosan purun jälkeen jätin arvailut mistä lähtee repimällä/vääntämällä/kääntämällä muovit irti kabiinista että pääsisi konehoneen läpivientiin käsiksi ammattilaisen hoidettavaksi. 180€ makso asennus Deltalla. Palikat oli omasta takaa.
Positiivinen ylläri oli, että sain Hue Essintials softaan lisättyä Ikean oman Trådfi hubin ja langattoman 10€ pistorasian. Nyt sai näppärästi töihinlähtöajastukset laitettua kännykkään ja samoten jos päivällä on reissu tiedossa niin pitää vielä Taskeriin naputella sellanen automaatio, että napista saa nopeasti 1h ja 2h ajastukset tohon. Toivottavasti kotona ainakaan ei tarvitse enää koskaan mennä kylmään autoon kunhan vaan lykkää ne tuplat johdot aina kiinni.
Työmatka oli sen 3-4km ja normisti jos lähden ja ajot pelkällä sähköllä niin moottori starttaa lämppärin takia. Ton reissun loppukulutus on ollut jotain 6l/100km näillä ilmoilla pelkällä sähköllä ajaessa. En tiedä muuttuuko kovilla pakkasilla. Mutta imho aivan turhaa polttiksen kärytystä. Ymmärtäisin jos työmatka olisi 40km ja siitä vaikka 10km menisi polttiksella, jotta jäisi kotimatkaankin sähköä. Pelkällä sähköllä kun haluaa ajaa niin todella turhauttavaa sen moottorin käynnistyminen lämmityksen takia. Sitten taas jos ajelee lämmitys off asennossa ja olettaa pärjäävänsä persen ja ratinlämmittimellä niin vetää ikkunat huuruun. Eli pakko jossain välissä höräyttää mottia huurteen poistoon.
Töissä onkin sitten ajastettavat pistorasiat, joten pitäs arvailla koska lähtee pois eikä sais sisätilanlämppäriäkään käyttää...
Kovat on odotukset, että nyt on elinkelpoinen laitos, mutta talvi sen sitten näyttää toimiiko tämä auto talvella omassa käytössä. Melkeen lähtee ensi vuonna kiertoon jos ei odotukset täyty talven osalta. Olihan tämä ongelma tiedossa, mutta sitten kun tälläsen sähköllä toimivan hommaa niin yllättävän paljon sitä haluaa sähköllä käyttää ja päästä tankillisella mahdollisimman pitkälle.
Yhden takin verran tuolla tuli kellotettua 1,6l/100km ja matkaa taittu 2700km. Siinä oli paljon lyhyttä ajoa mitä pääsi vaan sähköllä. Karkeesti jos joku 150-200km lenkki missä ei saa ladattua toisessa pääsä kulutus jotain 4l/100km. Toki noi polttoaine säästöt on ihan pähkinöitä kun auton arvo tippuu noin 350€/kk
.