Keskustelua hybridiautoista

Tuota mustaa kattoa näköjään moni suosii. Eihän se kallis ollut, mutta maalattu musta on vaan niin pirun arka ja siinä näkyy kaikki mahdolliset jäljet, vaikka kuinka yrittäisi varoa.

Renkaissa, etenkin talvi sellaisissa, en itse lähtisi missään nimessä säästämään ja etsimään halvinta ratkaisua. Mulla tulossa Contin renkaat, jotka varmasti ovat parhaimmistoa, mitä rahalla saa.
 
Ilmeisesti kaupan purun pitäisi onnistua mutkitta, jos ei koeajon jälkeen olekaan tyytyväinen kippoon? Koeajaan kun pääsee ilmeisesti vasta tammi-helmikuussa :(
 
Tuli tuo Seat tilattua valkoisena kaikilla varusteilla ja mustalla katolla, kumimatot kuulemma kuuluu vakiona mukaan, joten niitä ei tarjoukseen kirjattu.

Sitten pitäisi laturi ja rahoitus etsiä talven aikana, vähän epäselväksi jää lataako tuo Mii 7,2kw yhdestä (32a) vai kahdesta (16a) vaiheesta ja kykeneekö Webasto Pure antamaan tuota 7,2kw kahdesta vaiheesta vai pitääkö tyytyä 3,6kw lataustehoon.

Kai se Pure antaa 32A yhdestä vaiheesta, jos vaan piuhat ja nallit kestävät...3.6kW on kyllä ihan mainio latausteho Miille ja tyytyisin varmaan itse siihen.
 
Ilmeisesti kaupan purun pitäisi onnistua mutkitta, jos ei koeajon jälkeen olekaan tyytyväinen kippoon? Koeajaan kun pääsee ilmeisesti vasta tammi-helmikuussa :(

Ei se nyt ihan mutkitta suju tietenkään. Maksaja löytyy peilistä ja se on 10% kauppakohteen hinnasta. Muutenhan noilla ei ole mitään palautusoikeutta, varsinkaan sitten kun auto on jo kilvissä ja ajossa.

Autokaupan tilaus- ja kauppasopimusehdot

Siinä vähän pidemmän kaavan mukaan.
 
@Myrkky Niin no tuolla lukee 4200 euroon asti 10% ja sen ylittävä summa 3%, mutta joo onhan tuo melko suolaista, ellei saa erityisehtoa neuvoteltua myyjän kanssa. Kun menekki on ollut näin hyvää, niin se erityisehdon neuvottelu saattaa olla jopa mahdollista, kun tuskin se auto jää myyjälle kuitenkaan käteen.
 
@Myrkky Niin no tuolla lukee 4200 euroon asti 10% ja sen ylittävä summa 3%, mutta joo onhan tuo melko suolaista, ellei saa erityisehtoa neuvoteltua myyjän kanssa. Kun menekki on ollut näin hyvää, niin se erityisehdon neuvottelu saattaa olla jopa mahdollista, kun tuskin se auto jää myyjälle kuitenkaan käteen.

Tottahan tuo. Kun kyse ei ole mistään speliaalista tehtaalta tilatusta lambosta tiikerinnahkapenkeillä - vaan autosta mistä on enemmän kysyntää kuin saatavuutta, niin se on ihan mahdollista kysyä ja neuvotella miten tehdä jos tulee toisiin ajatuksiin. Sitten se on ihan siitä kiinni kuinka mulkku se myyjä on tai ei ole.

Ja mahtaako noita riittää edes joka jälleenmyyjälle koeajoautoiksi, no maahantuojalla varmaan sellainen löytyy.

Sitten vaikka se ei miellyttäisikään jostain syystä, ja liike ei anna liikkumavaraa, niin uskon että tuon saisi myytyä eteenpäin melko nopeasti. Kun eihän noita saa sitten taas vähään aikaan mistään. Jos suomeen on nyt tulossa 300kpl.
 
Ilmeisesti kaupan purun pitäisi onnistua mutkitta, jos ei koeajon jälkeen olekaan tyytyväinen kippoon? Koeajaan kun pääsee ilmeisesti vasta tammi-helmikuussa :(
Siksipä pitää neuvotella ja kilpailuttaa sopiva ostohinta.
Jos ei miellytä, niin auto myyntiin vaikka mahdollisimman uutena. Maksaahan tarvitsee vasta kun auto on tullut liikkeeseen.
 
Päätin lopulta jättää väliin tuon Miin, vaikka auto on kyllä houkuttelevan hintainen. Aina on pärjätty yhdellä autolla, ja niin täytyy pärjätä jatkossakin, eli käytän mieluummin uuden Miin hankintahinnan (n. 16ke) välirahaan, jolla päivitetään nykyinen kosla asiallisen kokoiseen täyssähköön tai plugariin.
 
Pärjäiskin yhdellä autolla... Nytkin pihassa kolme autoa. Tai no yks talviseisonnassa tällä hetkellä, mut kahteen pitäisi yrittää vähentää. Kaks autoa ihan minimi tai muuten kärsii mukavuus aivan liikaa.
 
Kysymys plugineista. Onko noissa yleensä mahdollisuus käynnistää ja ajaa pelkällä sähköllä kovissakin pakkasissa. Tyyliin mökiltä pääsee joskus kotiakin hiihtoloman aikaan? Eli ei tartte enää pitää lämmityksessä?
 
Kysymys plugineista. Onko noissa yleensä mahdollisuus käynnistää ja ajaa pelkällä sähköllä kovissakin pakkasissa. Tyyliin mökiltä pääsee joskus kotiakin hiihtoloman aikaan? Eli ei tartte enää pitää lämmityksessä?

Pääsääntöisesti ei voi ajaa pelkällä sähköllä jos on pakkasta 10 astetta tai enemmän...merkkien ja mallien välillä isoja eroja ja tietoa aika huonosti saatavilla. Onko jo joku tietty kiikarissa?
 
Pääsääntöisesti ei voi ajaa pelkällä sähköllä jos on pakkasta 10 astetta tai enemmän...merkkien ja mallien välillä isoja eroja ja tietoa aika huonosti saatavilla. Onko jo joku tietty kiikarissa?
Esim. Skoda Superb plugin. Ja jos ei voi ajaa sähköllä niin saako auton saa käyntiin vaikka ei ole piuhan päässä kovalla pakkasella? Vai onko näissä mahdollisuus webastoon? Ei kiinnosta ratkaisu missä sähköä varten yksi piuha ja lämmitystä varten toinen.
 
Esim. Skoda Superb plugin. Ja jos ei voi ajaa sähköllä niin saako auton saa käyntiin vaikka ei ole piuhan päässä kovalla pakkasella? Vai onko näissä mahdollisuus webastoon? Ei kiinnosta ratkaisu missä sähköä varten yksi piuha ja lämmitystä varten toinen.

Superbissa on pitkälti Passat GTE:tä vastaava tekniikka. Ilmeisesti ei ole mitään varsinaista pakkasrajaa sähköajolle ja kabiinikin lämpenee sähköllä...jossain kohti toki voi vastusten teho loppua kesken. Kuvittelisin että lähtee aina liikkeelle korkeajänniteakun voimin enkä usko että on käynnistysvaikeuksia pakkasilla. Webasto on kai tarjolla ja se on varmaan ihan hyvä varuste. En tiedä saako lohkolämmitintä, mutta en näkisi tarpeellisena, vaikka kylmäkäynnistys pahalta tuntuisikin.
 
Superbissa on pitkälti Passat GTE:tä vastaava tekniikka. Ilmeisesti ei ole mitään varsinaista pakkasrajaa sähköajolle ja kabiinikin lämpenee sähköllä...jossain kohti toki voi vastusten teho loppua kesken. Kuvittelisin että lähtee aina liikkeelle korkeajänniteakun voimin enkä usko että on käynnistysvaikeuksia pakkasilla. Webasto on kai tarjolla ja se on varmaan ihan hyvä varuste. En tiedä saako lohkolämmitintä, mutta en näkisi tarpeellisena, vaikka kylmäkäynnistys pahalta tuntuisikin.

Mulla on joku hämärä muistikuva parin vuoden takaa, että olisin lukenut joltain forumilta että GTE:ssä ei olisi erillistä starttia, vaan pelkästään se sähkömoottori millä auto liikku, ja että riittävän kylmällä (-25?) useamman päivän seisotuksen jälkeen suurjänniteakku olisi niin kylmä ettei se suostuisi pyöräyttämään polttistakaan tulille. Sori kun on tämän varmuustason "tietoa", tietääkö joku tarkemmin?
 
Laitetaas tämän aamuinen työmatka mitsulla (outlander phev):
Auto remote climatella lämmityksessä 10 min (koska väärä wifi-salasana, että saisi pidennettyä tuota aikaa)
2km taajamaa, 11km valtatietä/motaria, 2km taajamaa. Tulos tämä:
kulutus.jpg

Ajotapa omasta mielestä melko normaali, eli ei kauheita ylinopeuksia tai kiihytyksiä. Tuota jarruenergian talteenottoa käytän lähes aina. Tosin näillä pakkasilla se ei oikein jarrutellut kuin vasta kaupungissa. Auton maskia en ole vielä peittänyt.
 
Olet itse miettinyt tuollaista Mitsua ruotsista haettuna, vähän juurikin mietityttää miten koko vuoden ajot pääsisi sähköllä sillä bensalla kulkiessaan ilmeisesti aika janoinen. Eli Battman pääsi 15km matkan keskikulutuksella 7,3L/100km? Kääntäen matkaan olisi mennyt reilu litra bensaa.

EDIT: Bätmänin 1L/15km kulutukseen pääsen jo nykyisellä dieselillä.

Tuleva työmatkani on 10km (1/2 motaria) suuntaansa ja jotta autossa olisi järkeä pitäisi 95% arki ajoista päästä pelkällä sähköllä, lataus varmuudesta toisessa päässä ei ole selvyyttä eikä toisaalta kiinnosta kauheasti vieraiden ostosähkö (tuntuu olevan aika kallista). Yllä olevan perusteella varsinkaan talvella tämä tuskin onnistuisi.
 
Viimeksi muokattu:
Verrokkina itse ajelin eilen Optimalla töistä kotiin 35km (noin 10km 100km/h, 10km 80km/h ja loput taajamaa 40-60km/h). Keskikulutus koko matkalla oli 1,8 l/100km ja lämmitys oli päällä koko matkan ajan poislukien viimeiset sata metriä ennen kotia. Akku oli täynnä kotiin lähtiessä (range 61km) ja perillä oli jäljellä vielä 32km eli rangesta lähti vain 29km vaikka ajettiin 35km. Keväällä/kesällä vastaavassa tilanteessa rangesta oli kotona yleensä jäljellä noin 26km eli tuosta näkee hyvin kuinka paljon tuo lämmitys bensalla lisää samalla myös sähköllä ajettavaa rangea. Parasta tuossa on se, että sähkörange myös talvella on lähellä sitä mitä kesällä eli se ei tipu radikaalisti alas kuten muissa plugareissa voi käydä. Huonoa toki se, että kabiini lämpeää vain bensalla.
 
Maahantuojalta saatu vastaus, että huoltoväli on 30tkm tai 2 vuotta Mii:ssä. Huolletaan lähinnä jarruja ja ilmansuodattimia eli ihan kuten täällä jo arvuuteltiin. Tämän valossa Mii:llä on lähes ilmaista ajaa :)

Omani naputeltiin tilauskirjaan tänään kymmenen aikaan aamulla :tup:
Kysyin kanssa tuota samaa, että onko Mii:ssä 2, 4 ja 6v välein huollot, jos ajaa vain vähän. Joku toinen kun epäili, että vain eka huolto on 30tkm/2v ja sen jälkeen olisi tiheämmin. Ei ole vielä Seatin huolloista mitään kokemusta, kun nyt on 2005 Fiat Punto käytössä. Mii on varmaan aika iso parannus Fiatiin, vaikka suht luotettava auto on ollut, 152tkm ajettu.
 
Kysyin kanssa tuota samaa, että onko Mii:ssä 2, 4 ja 6v välein huollot, jos ajaa vain vähän. Joku toinen kun epäili, että vain eka huolto on 30tkm/2v ja sen jälkeen olisi tiheämmin. Ei ole vielä Seatin huolloista mitään kokemusta, kun nyt on 2005 Fiat Punto käytössä. Mii on varmaan aika iso parannus Fiatiin, vaikka suht luotettava auto on ollut, 152tkm ajettu.
Eikös ihan perus polttisVAGgineissakin ole 30tkm/2v huoltoväli eikä se siitä tihene? Tai no ajotapa kai voi lyhentää hieman tuota km lukemaa, mutta noin suunnilleen. Luulisi ettei sähkökipossa ainakaan sen tiheämmin olisi mitään huoltotarvetta.
 
Minkälaisiin kulutuslukemiin Outlander phevillä pääsee maantiellä tyhjällä akulla? Entä kaupungissa?
Itsellä ollut harkinnassa tuollainen kun valtaosa ajoista jää alle 40km päivä, n.kerran kuussa joutuu ajamaan pidempiä siivuja.

Itselläni (tai oikeastaan vaimolla) ollut nyt reilu viisi kuukautta uusi 2019 Outlander PHEV käytössä. Vaimo ajaa sillä työmatkat (56 km edestakaisin, lataus vain kotona) ja viiden viikon tankkausvälillä kulutus syys-lokakuussa oli 1,65 l/100km. Nyt ajettu edellisen tankkauksen jälkeen 3,5 viikkoa, 1300 km ja tankki melkein puolillaan. Kotona käytetään kylminä aamuina lohko- ja sisätilanlämmitintä.
 
Hesarissa 6.11.-19 artikkeli USA- labrassa kehitetystä n. 5 minuutin pikalatauksesta tyhjästä täyteen- akun kennojen alkulämmityksellä. Kehittely vielä vaiheessa. Vaatii kohtuukovaa virransyöttöä tietenkin.
Samassa yhteydessä todetaan kennojen kestoiästä, josta on täällä ja monessa muussa foorumissa huuhaata, pahimmillaan eräskin sekoitti rangen ja akkujen kestoiän. Kestotakuu akuille tarkoittaa yleisesti aleneman putoamista 80-70 prosenttiin. Akut ovat tietysti senkin jälkeen käyttökelpoisia ja jatkokäyttöön vielä esim. virtavarastointipisteisiin sekä lopulta uusintamateriaaliksi.
"Kennot kestivät 1 700 lataussykliä kovalla teholla ennen kuin niissä näkyi kulumisen merkkejä. Se on samaa luokkaa kuin nykyisten sähköautojen litiumioniakkujen luvataan kestävän.
Lataussykli tarkoittaa akun lataamista tyhjästä täyteen, ja 1  500 lataussykliä vastaa ajomatkassa yli puolta miljoonaa kilometriä."
 
Edit: Lupailtiin tosiaan 30tkm/2v huoltoväliksi, kuten oli jo aikaisemmin kysytty.

Eikös ihan perus polttisVAGgineissakin ole 30tkm/2v huoltoväli eikä se siitä tihene? Tai no ajotapa kai voi lyhentää hieman tuota km lukemaa, mutta noin suunnilleen. Luulisi ettei sähkökipossa ainakaan sen tiheämmin olisi mitään huoltotarvetta.
On kyllä vähän sekava. Tuo 2v huoltoväli, mutta seuraava tarkastushuolto olisi siitä 30tkm/1v. Siihen tarkastukseen ei kuuluisi ilmeisesti kuin tuo jarrunesteiden vaihto. Jos tuo pitää paikkansa, niin ei se sitten oikeasti olisikaan 30tkm/2v Seatilla. Seat huollosta varmaan tulee jotain vastausta miten menee Mii:n kohdalla. Ei kyllä turhia huoltoja viitsisi teettää.

"Leonissa on mukautuva LongLife-huolto-ohjelma, mikä tarkoittaa sitä, että auto itse kertoo, milloin öljy kannattaa vaihtaa - kuitenkin viimeistään 2 vuoden tai 30 tkm ajon jälkeen. Vaihtoväliin vaikuttaa mm. kuljettajan ajotapa, mutta muita ehtoja en siitä tiedä.

Seuraava tarkastushuolto on 30 tkm tai viimeistään vuoden päästä, jolloin koko auto käydään läpi ja vaihdetaan jarrunesteet."
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat | POLOinen
 
Viimeksi muokattu:
kyllä nyt kun ilmat kylmeni niin taas muistui plugarin hienous eli sähköllä välittömästi lämpeävä kabiini.
Ottaahan siinä range vähän osumaa mutta on se vaan mukava.

Hämmentävän tehokas toi esilämmityskin jos sen muistaa laittaa, siinä jää webasto nopeudessa täysin jalkoihin.
 
Parasta tuossa on se, että sähkörange myös talvella on lähellä sitä mitä kesällä eli se ei tipu radikaalisti alas kuten muissa plugareissa voi käydä. Huonoa toki se, että kabiini lämpeää vain bensalla.

Eikö tuo ole melkolailla sama asia putoaako range, vai käytetäänkö bensaa lämmitykseen? Jos ajattelee että range putoaa puoleen ja lopun matkasta ajat bensalla jolloin kulutus on jotain 5l/100km - silloinhan se kulutus matkalta on kuitenkin sen 2.5l/100km? Verrattaessa siis tilanteeseen joka "muissa plugareissa voi käydä".
 
On kyllä vähän sekava. Tuo 2v huoltoväli, mutta seuraava tarkastushuolto olisi siitä 30tkm/1v. Siihen tarkastukseen ei kuuluisi ilmeisesti kuin tuo jarrunesteiden vaihto. Jos tuo pitää paikkansa, niin ei se sitten oikeasti olisikaan 30tkm/2v Seatilla. Seat huollosta varmaan tulee jotain vastausta miten menee Mii:n kohdalla. Ei kyllä turhia huoltoja viitsisi teettää.

"Leonissa on mukautuva LongLife-huolto-ohjelma, mikä tarkoittaa sitä, että auto itse kertoo, milloin öljy kannattaa vaihtaa - kuitenkin viimeistään 2 vuoden tai 30 tkm ajon jälkeen. Vaihtoväliin vaikuttaa mm. kuljettajan ajotapa, mutta muita ehtoja en siitä tiedä.

Seuraava tarkastushuolto on 30 tkm tai viimeistään vuoden päästä, jolloin koko auto käydään läpi ja vaihdetaan jarrunesteet."
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat | POLOinen

Lievänä Offtopicina nuo nykyiset öljyvaihtovälit on venyneet melko järjettömiksi, iso osa nykyisistä moottori vaivoistakin juontanee tuosta että 30-35tkm, jollain merkeillä jo vissiin 40tkm vaihtoväli/2 vuotta. Keskustelee tästä kenenkään autojen kanssa enemmän työskentelevän/öljyistä jotain ymmärtävän kanssa, niin aika isolla prosentilla vastaus on että vaihtovälit on järkyttävän pitkiä öljyn käyttö ikään nähden. Tuo 30-35tkm voi olla ihan ok määrä jos ajetaan paljon ja pitkää matkaa että öljyt lämpiää kunnolla monesti eikä esim vettä keräänny öljyyn niin paljoa, toisena hyvänä puolena tässä on että tuo 2vuoden samojen öljyjen kanssa lotraaminen on mahdotonta. Itse tulee vaihdettua öljyt vuoden välein oli kilsoja silloin 15, 20tkm tai 25tkm. Vaikka auto ehdottaakin 35tkm/2vuotta.

----------------

Mutta aiheeseen. Itsekkin katsellut vaihtoehtoja pistokehypridi puolelta ja Bmw 330e f30 tuntuisi kiinnostavimmalta toki hinnat saisi vielä vähän laskea, nyt kun uusi kori julkaistaan niin voisi olettaa pientä tippumista vanhan koristen hinnoissa, tuskin toki mitään radikaalia. Muilta merkeiltä ei mielestäni oikein ole pistokehypridiä, missä olisi myös hieman tuota tehopuolta mietitty, eikä pelkästään menty kulutuksen ehdoilla. Vai onko itseltä jäänyt joku huomaamatta.
 
Juu korjataanpa sen verran, että tuohan on 4 vuodelle ja 40 000km:lle. Ei se kyllä kovin erikoinen hinta sitten ollutkaan.

Eikö näissä diileissä muutenkin ole miinoja joita harvoin tulee ajatelleeksi? Sama kun osarilla ostaa auton niin sopimuksen mukaan pakko ottaa koko sopimuskaudelle täyskasko. Ilman bonareita melkoinen kivireki. 15k auton arvo on tuon maksuohjelman jälkeen ehkä puolet eikä kasko yleensä ole kovinkaan hyvä diili halvoissa kotteroissa. + tietysti pakolliset huollot liikkeissä.

Itse en nykyistä romua ole koskaan huoltanut liikkeessä enkä ole sitä koskaan pessyt. Nämä on niitä käteisellämaksetun auton etuja joilla säästää paljon rahaa.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä onko niissä sinällään kyllä miinoja. Tuossa seatin liisarissa näyttäisi mm. olevan optiona Lähitapiolan vakuutus, mutta ei ilmeisesti pakko ottaa. Loogista vakuutuksen suhteen ainakin olisi, että jos uusi auto kyseessä niin täyskaskolla toki mennään riippumatta onko oma, luottoyhtiön tai liisattu.
Liisaajan pitää tsekata ainakin sopimuksen kesto vs. kk-erä vs. sopparin sisältö ja laskeskella sitten onko huolettomuus eduulisempaa kuin oman hankkiminen. Soppareissa on pakko kertoa kokonaiskulut sopimuskaudelle. Seatin sivuilla:

"SEAT Mii electric: SEAT yksityisleasing S-taso alk. 199 € /kk (48 kk/40 tkm), käsiraha 0 €, kiinteä kk-erä sopimuskauden ajan, kokonaishinta vuokrakaudelta 9 552 €, sis. toimituskulut, kesä- ja talvirenkaat, sop. mukaisen ajomäärän sekä rahoituskustannukset, auto palautuu sopimuskauden jälkeen rahoitusyhtiölle. Rahoittaja K Auto Leasing Oy." lähde: Uusi Mii electric | SEAT

Tossa nyt joku näppärä kalkuloi nopeasti, että jos 16 000€:n nollakorko luotolla makselee x vuotta autoa takaisin, niin mikä on suhde tuohon liisarin neljän vuoden 9552€ kuluihin.
 
Eikö näissä diileissä muutenkin ole miinoja joita harvoin tulee ajatelleeksi? Sama kun osarilla ostaa auton niin sopimuksen mukaan pakko ottaa koko sopimuskaudelle täyskasko. Ilman bonareita melkoinen kivireki. 15k auton arvo on tuon maksuohjelman jälkeen ehkä puolet eikä kasko yleensä ole kovinkaan hyvä diili halvoissa kotteroissa.

Multa ei ole vielä tähän mennessä vaadittu jonkun tietyn kaskon hankkimista rahoituksella ostettuun autoon, mutta se mikä siellä yleensä vaaditaan on rahoitusturva, josta rahoitusyhtiön menetykset korvataan jos kädettämällä menetät auton. Toki vakuutusyhtiöt monesti tarjoaa rahoitusturvaa vain tietyn laajuisiin kaskoihin, johonkin hinnat alkaen -kaskoon sitä ei välttämättä saa.

Kaskoihin saa hyvin yleisesti täydet tai lähes täydet bonukset uutenakin vakuuttajana ja ne tippuu vain jos kaskosta joutuu jotain korvaaman.

3.10Rahoitusturva
Rahoitusturvasta maksetaan korvausta siltä osin, kun sitä ei muutoin mak-settaisi täysimääräisenä sen vuoksi, että vahinko on seurausta
1)suojeluohjeiden laiminlyönnistä (ehtokohta 5),
2)henkilön moitittavasta menettelystä (ehtokohta 6.4.2),
3)yleisten sopimusehtojen tarkoittamasta vahingontorjumis-ja rajoittamisvelvollisuuden laiminlyönnistä (yleiset sopimus-ehdot 5.2.1),
4)lukitsemattomaan ajoneuvoon kohdistuneesta varkaudesta tai
5)ajoneuvon käytöstä liikenteessä ennalta ilmoitettuna liikennekäytöstä poiston aikana.

Korvausta maksetaan vain osamaksu-tai rahoitussopimuksen velkojalle tai leasingsopimuksen vuokranantajalle. Rahoitusturva ei ole voimassa muiden hyväksi.Osamaksu-tai rahoitussopimuksen velkojalle maksettavan korvauksen ylä-rajana on vahinkohetkellä erääntymättömän saatavan määrä, enintään kui-tenkin vahingon määrä. Leasingsopimuksen vuokranantajalle korvauksen ylärajana on vahingon määrä.

Korvausta ei makseta ennenvahinkohetkeäerääntyneistä, maksamatta jääneistä osamaksu-tai rahoituseristä. Vakuutusyhtiölläon oikeushakeamaksamansakorvaustakaisin ajoneuvon haltijalta, leasingvuokralle ottajaltataivahingon aiheuttajalta.

Omavastuu on kuhunkin vakuutustapahtumaan sovellettavan omavastuun suuruinen.Korvauksesta voidaan vähentää tähän vakuutukseen kohdistu-vat erääntyneet, maksamattomat vakuutusmaksut.
 
Eikö tuo ole melkolailla sama asia putoaako range, vai käytetäänkö bensaa lämmitykseen? Jos ajattelee että range putoaa puoleen ja lopun matkasta ajat bensalla jolloin kulutus on jotain 5l/100km - silloinhan se kulutus matkalta on kuitenkin sen 2.5l/100km? Verrattaessa siis tilanteeseen joka "muissa plugareissa voi käydä".
Melkolailla joo. Erona minusta kuitenkin se, että sähköllä lämpiävä on parempi, jos esimerkiksi ajettava työmatka on lyhyt ja taas bensalla lämpiävä on parempi, jos työmatka on pitkä. Lyhyellä matkalla bensalla lämpiävällä lämmitykseen käytetty bensa menee suurilta osin "hukkaan". Pitkällä matkalla taas bensaa kuuluu aluksi vähän enemmän, mutta lopussa moottori ei välttämättä käy ollenkaan ja kulutus jää pienemmäksi. Bensan keskikulutus siis laskee pitkällä matkalla, jos auto lämpiää bensalla ja vastaavasti keskikulutus kasvaa pitkällä matkalla, jos auto lämpiää sähköllä. Nämä toki suhteutettava siihen auton rangeen ja omiin ajoihin.
 
Mutta aiheeseen. Itsekkin katsellut vaihtoehtoja pistokehypridi puolelta ja Bmw 330e f30 tuntuisi kiinnostavimmalta toki hinnat saisi vielä vähän laskea, nyt kun uusi kori julkaistaan niin voisi olettaa pientä tippumista vanhan koristen hinnoissa, tuskin toki mitään radikaalia. Muilta merkeiltä ei mielestäni oikein ole pistokehypridiä, missä olisi myös hieman tuota tehopuolta mietitty, eikä pelkästään menty kulutuksen ehdoilla. Vai onko itseltä jäänyt joku huomaamatta.

mersun c plugari muistaakseni vähän tehokkaampikin kuin 330e.
En ole paljon niihin perehtynyt että onko joku syy miksi niitä näkee murto-osan liikenteessä vs 330 tai sitten on ollut sattumaa.

330e voin kyllä varauksetta suositella.
Tuntuvat olevan käytännössä aina vielä varsin hyvin varusteltuja.
Oikeastaan ainoa miinus on mielestäni hintaluokkaan nähden liian kova rengasmelu ainakin 18” pyörillä, pienemmillä varmaan vähän hiljasempi.
 
Vai onko näissä mahdollisuus webastoon? Ei kiinnosta ratkaisu missä sähköä varten yksi piuha ja lämmitystä varten toinen.
Passattiin ainakin saa Webastoa ja omastakin löytyy, mutta näissä Webasto ei lämmitä moottoria vaan pelkkää kabiinia (ja tietysti vähän nesteitä siinä samalla). Mitään tehdasasenteista mootorin lämmitintä ei ole saatavilla ja luultavasti sama tulee olemaan Suberbin kanssa.

Aika paljon on tullut vagareenaa selailtua enkä kertaakaan ole törmännyt sellaiseen, että autoa ei olisi pakkasella saanut starttaamaan. Toki useimmilla lienee sellaisessa kelissä aina auto piuhan päässä, jolloin esim. ajastettu lataaminen lämmittää akkua ennen starttia.
 
Kysymys Espoolaisille sähkö-/plugariautoilijoille. Mistä paikoista saa maksutonta latausta, jos alue on Iso Omenan ympäristö 5-10 km:n säteellä? Löytyykö esim. nettisivua aiheesta? Entä kuinka nopeaa latausta Iso Omenasta tai huoltoasemilta saisi Seat Miihin, ja mitä se maksaisi? Kiitos jo etukäteen. :)
 
Kysymys Espoolaisille sähkö-/plugariautoilijoille. Mistä paikoista saa maksutonta latausta, jos alue on Iso Omenan ympäristö 5-10 km:n säteellä? Löytyykö esim. nettisivua aiheesta? Entä kuinka nopeaa latausta Iso Omenasta tai huoltoasemilta saisi Seat Miihin, ja mitä se maksaisi? Kiitos jo etukäteen. :)
Helpommalla taidat päästä kun asennat puhelimeesi jonkun tarkoitukseen tehdyn appin, kuten esim. Plugsharen.
 
En tiedä onko niissä sinällään kyllä miinoja. Tuossa seatin liisarissa näyttäisi mm. olevan optiona Lähitapiolan vakuutus, mutta ei ilmeisesti pakko ottaa. Loogista vakuutuksen suhteen ainakin olisi, että jos uusi auto kyseessä niin täyskaskolla toki mennään riippumatta onko oma, luottoyhtiön tai liisattu.
Liisaajan pitää tsekata ainakin sopimuksen kesto vs. kk-erä vs. sopparin sisältö ja laskeskella sitten onko huolettomuus eduulisempaa kuin oman hankkiminen. Soppareissa on pakko kertoa kokonaiskulut sopimuskaudelle. Seatin sivuilla:

"SEAT Mii electric: SEAT yksityisleasing S-taso alk. 199 € /kk (48 kk/40 tkm), käsiraha 0 €, kiinteä kk-erä sopimuskauden ajan, kokonaishinta vuokrakaudelta 9 552 €, sis. toimituskulut, kesä- ja talvirenkaat, sop. mukaisen ajomäärän sekä rahoituskustannukset, auto palautuu sopimuskauden jälkeen rahoitusyhtiölle. Rahoittaja K Auto Leasing Oy." lähde: Uusi Mii electric | SEAT

Tossa nyt joku näppärä kalkuloi nopeasti, että jos 16 000€:n nollakorko luotolla makselee x vuotta autoa takaisin, niin mikä on suhde tuohon liisarin neljän vuoden 9552€ kuluihin.
Enemmän kiinnostaisi kristallipallo joka ilmottaisi mikä on Miin arvo tuon 4:n vuoden kuluttua, saako siitä nyt uutena ostetusta vielä yli 6500 eur. Villi veikkaus että noissa pikku-sähköissä tulee hinnat vielä alas kun alkavat kilpailemaan tosissaan kun huomaavat että kysyntää on ja kun aletaan massana tuomaan ulkomailta käytettyjä niin laskee näiden käytettyjen "suomi-autojen" hintaa myös automaattisesti koska vastattava kilpailuun. Eikös näin ole esim bemarin 200-sarjan plugareiden kanssa käynyt, kovasti esim ruotsista niitä tänne kärrätään, suurin osa nettiauton tarjonnastakin taitaa jo tuontiautoja noissa olla.
 
Mihin hintaan porukka on saanut Seat Mii:tä tilattua, vai onko aina mennyt vaihtoauto mukana?

Perus Electric varustetaso ja seuraavat lisävarusteet:
Väri Candy White
Mukavuuspaketti: Vakionopeudensäädin, pysäköintitutka takana, ambient-valaistus
Käytettävyyspaketti
Tilapäislatauslaite 1,8 kW = 16 250 €

Pieni alennus siis. Aika nopeasti menin kyllä hyväksymään tarjouksen. Nettihinta 15 989 € (sis. toimituskulun 600 €) Uusi Mii electric | SEAT

Kaikilla varmaan myös se Plus paketti, jota ei tullut valittua. Aika paljonhan siinä olisi tullut mukana pieneen lisähintaan.
 
Enemmän kiinnostaisi kristallipallo joka ilmottaisi mikä on Miin arvo tuon 4:n vuoden kuluttua, saako siitä nyt uutena ostetusta vielä yli 6500 eur. Villi veikkaus että noissa pikku-sähköissä tulee hinnat vielä alas kun alkavat kilpailemaan tosissaan kun huomaavat että kysyntää on ja kun aletaan massana tuomaan ulkomailta käytettyjä niin laskee näiden käytettyjen "suomi-autojen" hintaa myös automaattisesti koska vastattava kilpailuun. Eikös näin ole esim bemarin 200-sarjan plugareiden kanssa käynyt, kovasti esim ruotsista niitä tänne kärrätään, suurin osa nettiauton tarjonnastakin taitaa jo tuontiautoja noissa olla.
Itse arvioisin että saisi vähän yli 6500€ 4 vuoden päästä. Kumminkin vielä vuosi takuuta jäljellä ja 4 vuotta akkutakuuta jäljellä.

VW up
21 500€ (23 534).
-14 000€, vm2015
= 7500

Seat Mii
16 500€
-7 500€
= 9000

Sekin voi olla että Seat ei Miillä paljoa voittoa tee, mutta valmistuskustannukset saattaa laskea. Nyt taitaa olla aika huonosti valikoimaa, kun Mii on ainut houkutteleva malli, koska on riittävän halpa.
 
Eikös ihan perus polttisVAGgineissakin ole 30tkm/2v huoltoväli eikä se siitä tihene?
Ei. Tuollainen se oli vielä joitain vuosia sitten, mutta uudemmissa on ensimmäinen huolto 2v jälkeen ja siitä eteenpäin joka vuosi. Öljynvaihtoväli on ajoprofiilista riippuvainen, max 2v/30tkm, mutta "tarkastushuolto" (inspection) tulee eteen joka vuosi.

Sitä en tiedä eroaako tässä puheena oleva Mii jotenkin tuosta, mutta polttomoottorivehkeissä noin.
 
Kyseisen auton normaalihintahan ei ole 16 000euroa vaan 20 000 euroa. Tuo neljäntuhannen erotus tulee tämän hetkisestä politiikasta sekä Seatin tarjoamasta tarjouksesta. Nuo kumpikin saattaa kadota seuraavan neljän vuoden kuluttua ja toinen katoaa jo parin kuukauden kuluttua ja silloin myös uuden tarjouksesta ostetun auton arvo nousee tietyllä tavoin ajateltuna. Riippuu tietysti paljon siitä kuinka paljon tuota autoa tullaan myymään normaalihinnalla, että kuinka paljon se arvo tippuu.
 
Sekin voi olla että Seat ei Miillä paljoa voittoa tee, mutta valmistuskustannukset saattaa laskea.

Ei varmaan tee, mutta saanee laskettua malliston kokonaispäästöjä ja siten välttää EU-sakkoja jonkin verran. Eli vaikka Miin kate olisi pakkasella, niin firman tulokseen vaikutus voi olla kuitenkin positiivinen.
 
Pakkohan tuon arvon on olla vielä heittämällä yli tuon 6500eur 4v päästä... 4v vanha auto on vielä suomalaisille vaihtoehto uudelle kun autot ovat niin vanhoja keskimäärin. Tuossa hintaluokassa ei ole tällä hetkellä edes käytettyjä bensa-miitä, vaan nekin on kalliimpia. Miten takuullinen vähän ajettu sähköauto voisi olla halvempi kuin nämä 4v päästä? En usko hetkeäkään että tänne mitään vyöryä tulee halpis-sähköautoja mistään neljässä vuodessa.

Ja tuossa hinnassa on tosiaan nyt tukia 4keur, ja ne voi hävitä 4v kuluessa...
 
Kyseisen auton normaalihintahan ei ole 16 000euroa vaan 20 000 euroa. Tuo neljäntuhannen erotus tulee tämän hetkisestä politiikasta sekä Seatin tarjoamasta tarjouksesta. Nuo kumpikin saattaa kadota seuraavan neljän vuoden kuluttua ja toinen katoaa jo parin kuukauden kuluttua ja silloin myös uuden tarjouksesta ostetun auton arvo nousee tietyllä tavoin ajateltuna. Riippuu tietysti paljon siitä kuinka paljon tuota autoa tullaan myymään normaalihinnalla, että kuinka paljon se arvo tippuu.

Tuossahan ei ole kyllä mitään logiikkaa ajatella, että tismalleen sama ja samoilla teknisillä spekseillä oleva auto olisi neljän vuoden päästä listahinnaltaan sama mikä nyt.

Voihan se olla, että Mii on kultakaivos ja olisikin sähköautojen joukossa hyvin arvonsa pitävä malli. Toisaalta, oliko ensi vuodelle tiedossa jotakin saman hintaluokan muiden valmistajien sähköautoja? Tässähän olisi potentiaalia hintakilpailuun tällaisilla pienillä kakkosauton speksit täyttävillä sähköisille kulkineilla.
 
Kyseisen auton normaalihintahan ei ole 16 000euroa vaan 20 000 euroa. Tuo neljäntuhannen erotus tulee tämän hetkisestä politiikasta sekä Seatin tarjoamasta tarjouksesta. Nuo kumpikin saattaa kadota seuraavan neljän vuoden kuluttua ja toinen katoaa jo parin kuukauden kuluttua ja silloin myös uuden tarjouksesta ostetun auton arvo nousee tietyllä tavoin ajateltuna. Riippuu tietysti paljon siitä kuinka paljon tuota autoa tullaan myymään normaalihinnalla, että kuinka paljon se arvo tippuu.
Tosiaan jos näitä halpoja sähköautoja tulisi jostain syystä muiltakin merkeiltä, niin tuo 2000€ sähköautotuki saattaisi tippua ainakin Suomessa pois.
Ei varmaan tee, mutta saanee laskettua malliston kokonaispäästöjä ja siten välttää EU-sakkoja jonkin verran. Eli vaikka Miin kate olisi pakkasella, niin firman tulokseen vaikutus voi olla kuitenkin positiivinen.
Miin ostajana sitä toivoisi, että pitää paikkansa. Toki esim vuoden päästä voi tulla samanlainen 2000€ Seat alennus. Mutta voi olla myös, että alennusta ei tule, koska muitakin uusia sähköautoja ehtii tulla myyntiin ja VAG autojen keskimääräiset päästöt laskee.

Ihan hyvään saumaan tuli Mii, koska itsellä on vain Fiat Punto -05 152tkm ja Peugeot 406 -00 525tkm. Oli varmaan aikakin tilata uudempi auto.
 
Tuossahan ei ole kyllä mitään logiikkaa ajatella, että tismalleen sama ja samoilla teknisillä spekseillä oleva auto olisi neljän vuoden päästä listahinnaltaan sama mikä nyt.

Voihan se olla, että Mii on kultakaivos ja olisikin sähköautojen joukossa hyvin arvonsa pitävä malli. Toisaalta, oliko ensi vuodelle tiedossa jotakin saman hintaluokan muiden valmistajien sähköautoja? Tässähän olisi potentiaalia hintakilpailuun tällaisilla pienillä kakkosauton speksit täyttävillä sähköisille kulkineilla.

Ei kai tuo mikään ihme ole, jos sama malli on 4 vuotta myynnissä käytännössä samaan hintaan. Toki sähköautojen kehitys on nyt aika nopeaa eli todennäköisesti 4 vuoden päästä saa paremman samaan hintaan. Joka tapauksessa tuo 16ke Mii ei voi olla kovin huono hankinta. Hinta on absoluuttisesti niin halpa että turpaan ei tule pahasti ja halvalla sähköajolla voi tienata merkittävän osan auton hinnasta, toisin kuin 100ke sähköautoilla. Se tuossa on ehkä huonona puolena, että moni varmaan toivoisi luokkaa isompaa autoa eli haluttavuus voi laskea jos Polo-luokkaan tulee tarjontaa 20-25ke hintaluokassa. Itse odottelen mielenkiinnolla ID.1:stä. Nyt tuon Miin ja 35ke sähköautojen välissä ei taida olla oikein mitään vai unohdanko jotain?
 
Itse voisin kuvitella, että neljän vuoden päästä on edelleen akkupulaa, minkä takia sähköautojen saatavuus on huono. Tämä parantaa käytettyjen autojen jälleenmyyntiarvoa. Seat Mii Electricin speksit ovat todennäköisesti neljän vuoden päästäkin ihan jees, kun kyse on sentään ihan perusautosta, joten tuskin se on silloin kovin vanhentunut.
 
Ei kai tuo mikään ihme ole, jos sama malli on 4 vuotta myynnissä käytännössä samaan hintaan. Toki sähköautojen kehitys on nyt aika nopeaa eli todennäköisesti 4 vuoden päästä saa paremman samaan hintaan. Joka tapauksessa tuo 16ke Mii ei voi olla kovin huono hankinta. Hinta on absoluuttisesti niin halpa että turpaan ei tule pahasti ja halvalla sähköajolla voi tienata merkittävän osan auton hinnasta, toisin kuin 100ke sähköautoilla. Se tuossa on ehkä huonona puolena, että moni varmaan toivoisi luokkaa isompaa autoa eli haluttavuus voi laskea jos Polo-luokkaan tulee tarjontaa 20-25ke hintaluokassa. Itse odottelen mielenkiinnolla ID.1:stä. Nyt tuon Miin ja 35ke sähköautojen välissä ei taida olla oikein mitään vai unohdanko jotain?

Joo siis mä tarkoitin just tota, että kun kyseessä on sähköauto, niin kehitys on nyt huimaa. Ensi vuoden (tai ainakin 2021) sähköautoissa on varmasti enemmän kapasiteettia/tehoa, ehkä enemmän varusteita samaan hintaan kuin mitä nyt saa. Tähän liittyen itse ounastelen, että käytetyn Miin arvo ei kovinkaan kaksinen tule olemaan 4 vuoden päästä. Maksoin edge-led televisiosta v.2009 päälle 2000€. Vuosi sen jälkeen telkkarin hinta oli muistaakseni hieman päälle 400€. Onko em. esimerkin edge-led tässä kohtaa Mii.

Joka tapauksessa itsekin innostuin Miistä. Oma tilanne sellainen, että hommasin auton viime vuonna mutta olisi ihan hyvä mahdollisuus kysyä hyvitystä vaihdossa Miihin. Täytyy katsoa rauhassa tilannetta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom