Keskustelua hybridiautoista

Eikö tuo ole melkolailla sama asia putoaako range, vai käytetäänkö bensaa lämmitykseen? Jos ajattelee että range putoaa puoleen ja lopun matkasta ajat bensalla jolloin kulutus on jotain 5l/100km - silloinhan se kulutus matkalta on kuitenkin sen 2.5l/100km? Verrattaessa siis tilanteeseen joka "muissa plugareissa voi käydä".
Melkolailla joo. Erona minusta kuitenkin se, että sähköllä lämpiävä on parempi, jos esimerkiksi ajettava työmatka on lyhyt ja taas bensalla lämpiävä on parempi, jos työmatka on pitkä. Lyhyellä matkalla bensalla lämpiävällä lämmitykseen käytetty bensa menee suurilta osin "hukkaan". Pitkällä matkalla taas bensaa kuuluu aluksi vähän enemmän, mutta lopussa moottori ei välttämättä käy ollenkaan ja kulutus jää pienemmäksi. Bensan keskikulutus siis laskee pitkällä matkalla, jos auto lämpiää bensalla ja vastaavasti keskikulutus kasvaa pitkällä matkalla, jos auto lämpiää sähköllä. Nämä toki suhteutettava siihen auton rangeen ja omiin ajoihin.
 
Mutta aiheeseen. Itsekkin katsellut vaihtoehtoja pistokehypridi puolelta ja Bmw 330e f30 tuntuisi kiinnostavimmalta toki hinnat saisi vielä vähän laskea, nyt kun uusi kori julkaistaan niin voisi olettaa pientä tippumista vanhan koristen hinnoissa, tuskin toki mitään radikaalia. Muilta merkeiltä ei mielestäni oikein ole pistokehypridiä, missä olisi myös hieman tuota tehopuolta mietitty, eikä pelkästään menty kulutuksen ehdoilla. Vai onko itseltä jäänyt joku huomaamatta.

mersun c plugari muistaakseni vähän tehokkaampikin kuin 330e.
En ole paljon niihin perehtynyt että onko joku syy miksi niitä näkee murto-osan liikenteessä vs 330 tai sitten on ollut sattumaa.

330e voin kyllä varauksetta suositella.
Tuntuvat olevan käytännössä aina vielä varsin hyvin varusteltuja.
Oikeastaan ainoa miinus on mielestäni hintaluokkaan nähden liian kova rengasmelu ainakin 18” pyörillä, pienemmillä varmaan vähän hiljasempi.
 
Vai onko näissä mahdollisuus webastoon? Ei kiinnosta ratkaisu missä sähköä varten yksi piuha ja lämmitystä varten toinen.
Passattiin ainakin saa Webastoa ja omastakin löytyy, mutta näissä Webasto ei lämmitä moottoria vaan pelkkää kabiinia (ja tietysti vähän nesteitä siinä samalla). Mitään tehdasasenteista mootorin lämmitintä ei ole saatavilla ja luultavasti sama tulee olemaan Suberbin kanssa.

Aika paljon on tullut vagareenaa selailtua enkä kertaakaan ole törmännyt sellaiseen, että autoa ei olisi pakkasella saanut starttaamaan. Toki useimmilla lienee sellaisessa kelissä aina auto piuhan päässä, jolloin esim. ajastettu lataaminen lämmittää akkua ennen starttia.
 
Kysymys Espoolaisille sähkö-/plugariautoilijoille. Mistä paikoista saa maksutonta latausta, jos alue on Iso Omenan ympäristö 5-10 km:n säteellä? Löytyykö esim. nettisivua aiheesta? Entä kuinka nopeaa latausta Iso Omenasta tai huoltoasemilta saisi Seat Miihin, ja mitä se maksaisi? Kiitos jo etukäteen. :)
 
Kysymys Espoolaisille sähkö-/plugariautoilijoille. Mistä paikoista saa maksutonta latausta, jos alue on Iso Omenan ympäristö 5-10 km:n säteellä? Löytyykö esim. nettisivua aiheesta? Entä kuinka nopeaa latausta Iso Omenasta tai huoltoasemilta saisi Seat Miihin, ja mitä se maksaisi? Kiitos jo etukäteen. :)
Helpommalla taidat päästä kun asennat puhelimeesi jonkun tarkoitukseen tehdyn appin, kuten esim. Plugsharen.
 
En tiedä onko niissä sinällään kyllä miinoja. Tuossa seatin liisarissa näyttäisi mm. olevan optiona Lähitapiolan vakuutus, mutta ei ilmeisesti pakko ottaa. Loogista vakuutuksen suhteen ainakin olisi, että jos uusi auto kyseessä niin täyskaskolla toki mennään riippumatta onko oma, luottoyhtiön tai liisattu.
Liisaajan pitää tsekata ainakin sopimuksen kesto vs. kk-erä vs. sopparin sisältö ja laskeskella sitten onko huolettomuus eduulisempaa kuin oman hankkiminen. Soppareissa on pakko kertoa kokonaiskulut sopimuskaudelle. Seatin sivuilla:

"SEAT Mii electric: SEAT yksityisleasing S-taso alk. 199 € /kk (48 kk/40 tkm), käsiraha 0 €, kiinteä kk-erä sopimuskauden ajan, kokonaishinta vuokrakaudelta 9 552 €, sis. toimituskulut, kesä- ja talvirenkaat, sop. mukaisen ajomäärän sekä rahoituskustannukset, auto palautuu sopimuskauden jälkeen rahoitusyhtiölle. Rahoittaja K Auto Leasing Oy." lähde: Uusi Mii electric | SEAT

Tossa nyt joku näppärä kalkuloi nopeasti, että jos 16 000€:n nollakorko luotolla makselee x vuotta autoa takaisin, niin mikä on suhde tuohon liisarin neljän vuoden 9552€ kuluihin.
Enemmän kiinnostaisi kristallipallo joka ilmottaisi mikä on Miin arvo tuon 4:n vuoden kuluttua, saako siitä nyt uutena ostetusta vielä yli 6500 eur. Villi veikkaus että noissa pikku-sähköissä tulee hinnat vielä alas kun alkavat kilpailemaan tosissaan kun huomaavat että kysyntää on ja kun aletaan massana tuomaan ulkomailta käytettyjä niin laskee näiden käytettyjen "suomi-autojen" hintaa myös automaattisesti koska vastattava kilpailuun. Eikös näin ole esim bemarin 200-sarjan plugareiden kanssa käynyt, kovasti esim ruotsista niitä tänne kärrätään, suurin osa nettiauton tarjonnastakin taitaa jo tuontiautoja noissa olla.
 
Mihin hintaan porukka on saanut Seat Mii:tä tilattua, vai onko aina mennyt vaihtoauto mukana?

Perus Electric varustetaso ja seuraavat lisävarusteet:
Väri Candy White
Mukavuuspaketti: Vakionopeudensäädin, pysäköintitutka takana, ambient-valaistus
Käytettävyyspaketti
Tilapäislatauslaite 1,8 kW = 16 250 €

Pieni alennus siis. Aika nopeasti menin kyllä hyväksymään tarjouksen. Nettihinta 15 989 € (sis. toimituskulun 600 €) Uusi Mii electric | SEAT

Kaikilla varmaan myös se Plus paketti, jota ei tullut valittua. Aika paljonhan siinä olisi tullut mukana pieneen lisähintaan.
 
Enemmän kiinnostaisi kristallipallo joka ilmottaisi mikä on Miin arvo tuon 4:n vuoden kuluttua, saako siitä nyt uutena ostetusta vielä yli 6500 eur. Villi veikkaus että noissa pikku-sähköissä tulee hinnat vielä alas kun alkavat kilpailemaan tosissaan kun huomaavat että kysyntää on ja kun aletaan massana tuomaan ulkomailta käytettyjä niin laskee näiden käytettyjen "suomi-autojen" hintaa myös automaattisesti koska vastattava kilpailuun. Eikös näin ole esim bemarin 200-sarjan plugareiden kanssa käynyt, kovasti esim ruotsista niitä tänne kärrätään, suurin osa nettiauton tarjonnastakin taitaa jo tuontiautoja noissa olla.
Itse arvioisin että saisi vähän yli 6500€ 4 vuoden päästä. Kumminkin vielä vuosi takuuta jäljellä ja 4 vuotta akkutakuuta jäljellä.

VW up
21 500€ (23 534).
-14 000€, vm2015
= 7500

Seat Mii
16 500€
-7 500€
= 9000

Sekin voi olla että Seat ei Miillä paljoa voittoa tee, mutta valmistuskustannukset saattaa laskea. Nyt taitaa olla aika huonosti valikoimaa, kun Mii on ainut houkutteleva malli, koska on riittävän halpa.
 
Eikös ihan perus polttisVAGgineissakin ole 30tkm/2v huoltoväli eikä se siitä tihene?
Ei. Tuollainen se oli vielä joitain vuosia sitten, mutta uudemmissa on ensimmäinen huolto 2v jälkeen ja siitä eteenpäin joka vuosi. Öljynvaihtoväli on ajoprofiilista riippuvainen, max 2v/30tkm, mutta "tarkastushuolto" (inspection) tulee eteen joka vuosi.

Sitä en tiedä eroaako tässä puheena oleva Mii jotenkin tuosta, mutta polttomoottorivehkeissä noin.
 
Kyseisen auton normaalihintahan ei ole 16 000euroa vaan 20 000 euroa. Tuo neljäntuhannen erotus tulee tämän hetkisestä politiikasta sekä Seatin tarjoamasta tarjouksesta. Nuo kumpikin saattaa kadota seuraavan neljän vuoden kuluttua ja toinen katoaa jo parin kuukauden kuluttua ja silloin myös uuden tarjouksesta ostetun auton arvo nousee tietyllä tavoin ajateltuna. Riippuu tietysti paljon siitä kuinka paljon tuota autoa tullaan myymään normaalihinnalla, että kuinka paljon se arvo tippuu.
 
Sekin voi olla että Seat ei Miillä paljoa voittoa tee, mutta valmistuskustannukset saattaa laskea.

Ei varmaan tee, mutta saanee laskettua malliston kokonaispäästöjä ja siten välttää EU-sakkoja jonkin verran. Eli vaikka Miin kate olisi pakkasella, niin firman tulokseen vaikutus voi olla kuitenkin positiivinen.
 
Pakkohan tuon arvon on olla vielä heittämällä yli tuon 6500eur 4v päästä... 4v vanha auto on vielä suomalaisille vaihtoehto uudelle kun autot ovat niin vanhoja keskimäärin. Tuossa hintaluokassa ei ole tällä hetkellä edes käytettyjä bensa-miitä, vaan nekin on kalliimpia. Miten takuullinen vähän ajettu sähköauto voisi olla halvempi kuin nämä 4v päästä? En usko hetkeäkään että tänne mitään vyöryä tulee halpis-sähköautoja mistään neljässä vuodessa.

Ja tuossa hinnassa on tosiaan nyt tukia 4keur, ja ne voi hävitä 4v kuluessa...
 
Kyseisen auton normaalihintahan ei ole 16 000euroa vaan 20 000 euroa. Tuo neljäntuhannen erotus tulee tämän hetkisestä politiikasta sekä Seatin tarjoamasta tarjouksesta. Nuo kumpikin saattaa kadota seuraavan neljän vuoden kuluttua ja toinen katoaa jo parin kuukauden kuluttua ja silloin myös uuden tarjouksesta ostetun auton arvo nousee tietyllä tavoin ajateltuna. Riippuu tietysti paljon siitä kuinka paljon tuota autoa tullaan myymään normaalihinnalla, että kuinka paljon se arvo tippuu.

Tuossahan ei ole kyllä mitään logiikkaa ajatella, että tismalleen sama ja samoilla teknisillä spekseillä oleva auto olisi neljän vuoden päästä listahinnaltaan sama mikä nyt.

Voihan se olla, että Mii on kultakaivos ja olisikin sähköautojen joukossa hyvin arvonsa pitävä malli. Toisaalta, oliko ensi vuodelle tiedossa jotakin saman hintaluokan muiden valmistajien sähköautoja? Tässähän olisi potentiaalia hintakilpailuun tällaisilla pienillä kakkosauton speksit täyttävillä sähköisille kulkineilla.
 
Kyseisen auton normaalihintahan ei ole 16 000euroa vaan 20 000 euroa. Tuo neljäntuhannen erotus tulee tämän hetkisestä politiikasta sekä Seatin tarjoamasta tarjouksesta. Nuo kumpikin saattaa kadota seuraavan neljän vuoden kuluttua ja toinen katoaa jo parin kuukauden kuluttua ja silloin myös uuden tarjouksesta ostetun auton arvo nousee tietyllä tavoin ajateltuna. Riippuu tietysti paljon siitä kuinka paljon tuota autoa tullaan myymään normaalihinnalla, että kuinka paljon se arvo tippuu.
Tosiaan jos näitä halpoja sähköautoja tulisi jostain syystä muiltakin merkeiltä, niin tuo 2000€ sähköautotuki saattaisi tippua ainakin Suomessa pois.
Ei varmaan tee, mutta saanee laskettua malliston kokonaispäästöjä ja siten välttää EU-sakkoja jonkin verran. Eli vaikka Miin kate olisi pakkasella, niin firman tulokseen vaikutus voi olla kuitenkin positiivinen.
Miin ostajana sitä toivoisi, että pitää paikkansa. Toki esim vuoden päästä voi tulla samanlainen 2000€ Seat alennus. Mutta voi olla myös, että alennusta ei tule, koska muitakin uusia sähköautoja ehtii tulla myyntiin ja VAG autojen keskimääräiset päästöt laskee.

Ihan hyvään saumaan tuli Mii, koska itsellä on vain Fiat Punto -05 152tkm ja Peugeot 406 -00 525tkm. Oli varmaan aikakin tilata uudempi auto.
 
Tuossahan ei ole kyllä mitään logiikkaa ajatella, että tismalleen sama ja samoilla teknisillä spekseillä oleva auto olisi neljän vuoden päästä listahinnaltaan sama mikä nyt.

Voihan se olla, että Mii on kultakaivos ja olisikin sähköautojen joukossa hyvin arvonsa pitävä malli. Toisaalta, oliko ensi vuodelle tiedossa jotakin saman hintaluokan muiden valmistajien sähköautoja? Tässähän olisi potentiaalia hintakilpailuun tällaisilla pienillä kakkosauton speksit täyttävillä sähköisille kulkineilla.

Ei kai tuo mikään ihme ole, jos sama malli on 4 vuotta myynnissä käytännössä samaan hintaan. Toki sähköautojen kehitys on nyt aika nopeaa eli todennäköisesti 4 vuoden päästä saa paremman samaan hintaan. Joka tapauksessa tuo 16ke Mii ei voi olla kovin huono hankinta. Hinta on absoluuttisesti niin halpa että turpaan ei tule pahasti ja halvalla sähköajolla voi tienata merkittävän osan auton hinnasta, toisin kuin 100ke sähköautoilla. Se tuossa on ehkä huonona puolena, että moni varmaan toivoisi luokkaa isompaa autoa eli haluttavuus voi laskea jos Polo-luokkaan tulee tarjontaa 20-25ke hintaluokassa. Itse odottelen mielenkiinnolla ID.1:stä. Nyt tuon Miin ja 35ke sähköautojen välissä ei taida olla oikein mitään vai unohdanko jotain?
 
Itse voisin kuvitella, että neljän vuoden päästä on edelleen akkupulaa, minkä takia sähköautojen saatavuus on huono. Tämä parantaa käytettyjen autojen jälleenmyyntiarvoa. Seat Mii Electricin speksit ovat todennäköisesti neljän vuoden päästäkin ihan jees, kun kyse on sentään ihan perusautosta, joten tuskin se on silloin kovin vanhentunut.
 
Ei kai tuo mikään ihme ole, jos sama malli on 4 vuotta myynnissä käytännössä samaan hintaan. Toki sähköautojen kehitys on nyt aika nopeaa eli todennäköisesti 4 vuoden päästä saa paremman samaan hintaan. Joka tapauksessa tuo 16ke Mii ei voi olla kovin huono hankinta. Hinta on absoluuttisesti niin halpa että turpaan ei tule pahasti ja halvalla sähköajolla voi tienata merkittävän osan auton hinnasta, toisin kuin 100ke sähköautoilla. Se tuossa on ehkä huonona puolena, että moni varmaan toivoisi luokkaa isompaa autoa eli haluttavuus voi laskea jos Polo-luokkaan tulee tarjontaa 20-25ke hintaluokassa. Itse odottelen mielenkiinnolla ID.1:stä. Nyt tuon Miin ja 35ke sähköautojen välissä ei taida olla oikein mitään vai unohdanko jotain?

Joo siis mä tarkoitin just tota, että kun kyseessä on sähköauto, niin kehitys on nyt huimaa. Ensi vuoden (tai ainakin 2021) sähköautoissa on varmasti enemmän kapasiteettia/tehoa, ehkä enemmän varusteita samaan hintaan kuin mitä nyt saa. Tähän liittyen itse ounastelen, että käytetyn Miin arvo ei kovinkaan kaksinen tule olemaan 4 vuoden päästä. Maksoin edge-led televisiosta v.2009 päälle 2000€. Vuosi sen jälkeen telkkarin hinta oli muistaakseni hieman päälle 400€. Onko em. esimerkin edge-led tässä kohtaa Mii.

Joka tapauksessa itsekin innostuin Miistä. Oma tilanne sellainen, että hommasin auton viime vuonna mutta olisi ihan hyvä mahdollisuus kysyä hyvitystä vaihdossa Miihin. Täytyy katsoa rauhassa tilannetta.
 
Joo siis mä tarkoitin just tota, että kun kyseessä on sähköauto, niin kehitys on nyt huimaa. Ensi vuoden (tai ainakin 2021) sähköautoissa on varmasti enemmän kapasiteettia/tehoa, ehkä enemmän varusteita samaan hintaan kuin mitä nyt saa. Tähän liittyen itse ounastelen, että käytetyn Miin arvo ei kovinkaan kaksinen tule olemaan 4 vuoden päästä. Maksoin edge-led televisiosta v.2009 päälle 2000€. Vuosi sen jälkeen telkkarin hinta oli muistaakseni hieman päälle 400€. Onko em. esimerkin edge-led tässä kohtaa Mii.
En nyt vertaisi telkkareihin. Autoissa on kuitenkin perustekniikka melko samaa vuodesta toiseen. Elektroniikkaa tulee lisää vuosien mittaan autoihin, mutta pätee myös polttomoottoriautoihin. Sähköautoissa tulee parantumaan lähinnä akkukapasiteetti ja latausnopeus. Energiatehokkuus ei juuri kasvane, koska sähkömoottorit ovat vakiintunutta tekniikkaa. Itse näkisin, että Seat Mii on riittävän halpa auto ja riittävän hyvä, ettei hintaromahdusta todennäköisesti tule. Eri asia, jos kyse olisi autosta, jolla on range esim. 150 kilometriä.
 
Ostat Mii Electriciä vastaavan ja hintaisen bensa-auton uutena ja ajat sillä 15tkm vuodessa. Polttoainekuluissa säästät noin tonnin vuodessa sähköllä ajaessa. Huolloissa ja veroissa satasen säästö tai ehkä jopa kaksi vuodessa. Neljässä vuodessa siis yhteensä noin 4500 euron verran säästöä, kun ajaa sähköllä verrattuna bensaan.

Uskotko, että saat bensa-autosta 4500 euroa enemmän myytäessä neljän vuoden päästä? Itse en usko.
 
Ostat Mii Electriciä vastaavan ja hintaisen bensa-auton uutena ja ajat sillä 15tkm vuodessa. Polttoainekuluissa säästät noin tonnin vuodessa sähköllä ajaessa. Huolloissa ja veroissa satasen säästö tai ehkä jopa kaksi vuodessa. Neljässä vuodessa siis yhteensä noin 4500 euron verran säästöä, kun ajaa sähköllä verrattuna bensaan.

Eiköhän se totuus ole että vastaava auto maksaisi sen 5k€ vähemmän bensakäyttöisenä. Seatilla ei näyttänyt olevan vastaavaa mallia Suomessa tosin, joten suoraan vertailua on pahempi etsiä. Espanjassa Miin saa kylläkin bensakäyttöisenä, siellä hinta on 9390€.
 
Ostat Mii Electriciä vastaavan ja hintaisen bensa-auton uutena ja ajat sillä 15tkm vuodessa. Polttoainekuluissa säästät noin tonnin vuodessa sähköllä ajaessa. Huolloissa ja veroissa satasen säästö tai ehkä jopa kaksi vuodessa. Neljässä vuodessa siis yhteensä noin 4500 euron verran säästöä, kun ajaa sähköllä verrattuna bensaan.

Uskotko, että saat bensa-autosta 4500 euroa enemmän myytäessä neljän vuoden päästä? Itse en usko.
Jotain reilu 14 vuotta ja/tai 210tkm, niin Mii olisi säästänyt ostohintansa takaisin.
Sattumalta ajan juuri reipas 14v ikäisellä autolla.
 
Eiköhän se totuus ole että vastaava auto maksaisi sen 5k€ vähemmän bensakäyttöisenä. Seatilla ei näyttänyt olevan vastaavaa mallia Suomessa tosin, joten suoraan vertailua on pahempi etsiä. Espanjassa Miin saa kylläkin bensakäyttöisenä, siellä hinta on 9390€.
Saksassa Seat Miin bensaversion hinnat lähtevät jostain 11500 eurosta, mutta halvimmissa malleissa on vain 60-hevosvoimainen moottori. Suomessa Volkswagen Up samalla moottorilla on 14 tuhatta euroa.
 
Eiköhän se totuus ole että vastaava auto maksaisi sen 5k€ vähemmän bensakäyttöisenä. Seatilla ei näyttänyt olevan vastaavaa mallia Suomessa tosin, joten suoraan vertailua on pahempi etsiä. Espanjassa Miin saa kylläkin bensakäyttöisenä, siellä hinta on 9390€.
Onkos se bensaversio varustelultaan yhtä kattava? Automaatti varmaan löytyy myös ja suorituskyky vastaava?
 
Eiköhän se totuus ole että vastaava auto maksaisi sen 5k€ vähemmän bensakäyttöisenä. Seatilla ei näyttänyt olevan vastaavaa mallia Suomessa tosin, joten suoraan vertailua on pahempi etsiä. Espanjassa Miin saa kylläkin bensakäyttöisenä, siellä hinta on 9390€.
Suomessa pyytävät bensa Miistä 12 900€ Seat Mii 1.0 60 ECOMOTIVE STYLE Muu 2019 - Vaihtoauto - Nettiauto

Sähkö Mii 16 000€ varusteltuna ja tingittynä. 3100€ hintaero.

Sähkö miissä on ihan mukavasti varusteita.
  • Climatronic-automaatti-ilmastointi
  • Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä
  • Lane Assist -kaistanpitoavustin
  • 5” värinäytöllinen radiojärjestelmä, Bluetooth, USB ja SD-muistikorttipaikka
  • Älypuhelinliitäntä puhelinpidikkeellä ja SEAT DriveMii -sovelluksella
  • Hill Hold -mäkilähtöavustin
  • Rengaspaineen tarkkailujärjestelmä
  • Sähkötoimiset etusivuikkunat
  • ESC-ajonhallintajärjestelmä
  • Lämmitettävä tuulilasi
  • + Vakionopeudensäädin, pysäköintitutka takana, valkoinen ambient-valaistus
Automaatti toki.

Se sitten vielä että bensa versiota ei enää saa. Eli periaatteessa sähkö jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Ihan hyvä päätös, kun bensaa ei enää kannattaisikaan ostaa. Miinuksena että Miin saatavuus ei ole mikään kovin hyvä.
 
Onkos se bensaversio varustelultaan yhtä kattava? Automaatti varmaan löytyy myös ja suorituskyky vastaava?

On mielenkiintoista huomata, että sähköautot ovat järjestäen paremmin varusteltuja ja täten kalliimpia.

Miksei sähköautoista tarjota karvalakkiversioita tänne sarvikuonojen maahan kun tunnetusti polttiksetkin sellaisina ostetaan?

Helpottaisi eri käyttövoimien hintavertailuja ”hinnat alkaen”-mallien kesken jos motiivina on vain ostaa halvin mahdollinen kehonliikutin.
 
On mielenkiintoista huomata, että sähköautot ovat järjestäen paremmin varusteltuja ja täten kalliimpia.

Miksei sähköautoista tarjota karvalakkiversioita tänne sarvikuonojen maahan kun tunnetusti polttiksetkin sellaisina ostetaan?

Helpottaisi eri käyttövoimien hintavertailuja ”hinnat alkaen”-mallien kesken jos motiivina on vain ostaa halvin mahdollinen kehonliikutin.
Veikkaan, että runsaalla varustelulla saadaan parempi kate. Kalliiden akkujen takia hintaa ei voida painaa niin alas kuin haluttaisiin. Koska lisävarusteet maksavat autotehtaalle vain murto-osan siitä mitä asiakkaalle, voidaan niiden avulla perustella korkeampi hinta. Uskon että tämän takia sähköautot tuppaavat myös usein olemaan hieman tehokkaampia kuin vastaava polttomoottoriauto.
 
On varmaan käsitelty sata kertaa ja lähisivuilla on asiaan liittyen jutusteltukin, mutta voiko joku vielä tiivistää tämän lataus-asian sähköautojen suhteen. Onko väittämäni oikea:

Sähköautoa voi ja saa ladata kodin seinästä, kunhan lataus"asema" on sopivan nallin takana sulaketaulussa? 1x16A riittänee jo peruslatailuun?
 
Mihin hintaan porukka on saanut Seat Mii:tä tilattua, vai onko aina mennyt vaihtoauto mukana?

Perus Electric varustetaso ja seuraavat lisävarusteet:
Väri Candy White
Mukavuuspaketti: Vakionopeudensäädin, pysäköintitutka takana, ambient-valaistus
Käytettävyyspaketti
Tilapäislatauslaite 1,8 kW = 16 250 €

Pieni alennus siis. Aika nopeasti menin kyllä hyväksymään tarjouksen. Nettihinta 15 989 € (sis. toimituskulun 600 €) Uusi Mii electric | SEAT

Kaikilla varmaan myös se Plus paketti, jota ei tullut valittua. Aika paljonhan siinä olisi tullut mukana pieneen lisähintaan.

Itse tilasin "kaikilla" varusteilla paitsi metalliväriä, eli

Malli: Seat Electric Plus
Varusteet:
-Mukavuuspaketti
-Käytettävyyspaketti
-Led-päiväajovalot
-White B4B4 väri
-Musta katto

Hinta: 17900 tingattuna kumimattojen kanssa.



Joo siis mä tarkoitin just tota, että kun kyseessä on sähköauto, niin kehitys on nyt huimaa. Ensi vuoden (tai ainakin 2021) sähköautoissa on varmasti enemmän kapasiteettia/tehoa, ehkä enemmän varusteita samaan hintaan kuin mitä nyt saa. Tähän liittyen itse ounastelen, että käytetyn Miin arvo ei kovinkaan kaksinen tule olemaan 4 vuoden päästä. Maksoin edge-led televisiosta v.2009 päälle 2000€. Vuosi sen jälkeen telkkarin hinta oli muistaakseni hieman päälle 400€. Onko em. esimerkin edge-led tässä kohtaa Mii.

Joka tapauksessa itsekin innostuin Miistä. Oma tilanne sellainen, että hommasin auton viime vuonna mutta olisi ihan hyvä mahdollisuus kysyä hyvitystä vaihdossa Miihin. Täytyy katsoa rauhassa tilannetta.

Itse veikkaan akuston ja voimalinjan pysyvän näissä (e-up, mii, citygo) samana sen 4 vuotta, tässä vuosien varrella varusteihin varmasti tehdään lisäyksiä, sähkökäsijarru, avaimeton kulku/puhelin avaimena, led-valot, kiinteä ajotietokone, rattinapit yms. volkkarissa tosin rattinapit taitaa saada jonyt, voi olla että täytyy seattiin volkkarin ratti ostaa, erillinen vakkarin viiksi on p@r@eestä.

Itse perustelin tämän ostoa vrt nykyiseen autoon pienillä kuluilla ja sähkön ihanuudella, nopea lasku verrattaen nykyiseen:

FordFocus 2005, TDCI (ajettu 380tkm, nykyinen arvo n.1800€)
Polttoainekulut 30tkm vuodessa (6,5l/100): 2600€
Huoltokulut&katsastus vuodessa: 300€
Vakuutuskulut vuodessa (liikenne): 244€
Verokulut vuodessa: 450€
yht: 3600€ = jaettuna 12kk= 300€/kk

SeatMii 2020 Electric
Sähkökulut omasta seinästä (0,14c kwh): 546€
Huoltokulut&katsastus vuodessa: 10€
Vakuutuskulut vuodessa (täyskasko): 500€
Verokulut vuodessa: 188€
yht: 1244€ = jaettuna 12kk= 103€/kk

Erotus sähköauton hyödyksi: 2356€ = jaettuna 12kk= 196€/kk

Joka tekee viidessä vuodessa: 11780€ ja autolla silloin ajettu 150 000km joten hirveästi takkiin tässä ei pitäisi tulla, oletan auton arvon pyörivän silloin 7000€rossa,
Vähentämällä tuon säästön tuoman summan auton ostohinnasta saamme tulokseksi 17900 - 11780€ = 6120€ joka autosta pitäisi saada niin ollaan +-nolla tilanteessa.

Voi olla että nauran tälle laskelmalle vielä mutta aika näyttää, vielä eletään tilanteessa jossa valtio ei rokota sähköautoilijoita polttoaineverolla yms joten tilanne varmasti muuttuu kun sähköautotavotteeseen(?) ollaan päästy, fakta onvaan se että polttikset häipyy normaalista ajosta ja arvo tippuu, katsooko kukaan 5vuoden päästä edes polttiksia kakkosautoksi?
 
Sehän riippuu täysin latausaseman tehosta. Omaan käyttööni riittää 1,8kW laturi jolloin jopa 10A tappi riittää.
 
Mun tilanteessa ei ole väliä kun autotallissa on uusi sähkökeskus ja siihen joutuu jokatapauksessa lisäämään sulakkeita yms..

Tuo B tyypin vikis maksaa jotain luokkaa 500e enemmän kuin tavallinen A vikavirtasuoja.

(Nojaa.. näköjään tukussa nuo ovat vähän suolaisesti hinnoiteltuja, kun noita myydään verkkokaupoissakin alle 200e... )

On varmaan käsitelty sata kertaa ja lähisivuilla on asiaan liittyen jutusteltukin, mutta voiko joku vielä tiivistää tämän lataus-asian sähköautojen suhteen. Onko väittämäni oikea:

Sähköautoa voi ja saa ladata kodin seinästä, kunhan lataus"asema" on sopivan nallin takana sulaketaulussa? 1x16A riittänee jo peruslatailuun?

Peruslaturille riittää 8A, normaali suko pistoke, mutta, jos kyseessä on täyssähköauto, niin tuo latausnopeus ei varsinkaan isoille täyssähköautoille oikein riitä. 16A sulakkeella lataa jo keskivertoihmisen työmatka-ajon helposti yön aikana.
 
On varmaan käsitelty sata kertaa ja lähisivuilla on asiaan liittyen jutusteltukin, mutta voiko joku vielä tiivistää tämän lataus-asian sähköautojen suhteen. Onko väittämäni oikea:
Sähköautoa voi ja saa ladata kodin seinästä, kunhan lataus"asema" on sopivan nallin takana sulaketaulussa? 1x16A riittänee jo peruslatailuun?
Sähköviestistä lainattuna "
Sähköautoille tarvittavaa latausvirtaa ei kannata turhaan ylimitoittaa; 1x16 A latausvirta (3,7 kW teho) riittää valtaosalle sähköautoilijoista. Sen toteuttaminen on myös usein merkittävästi edullisempaa ja helpompaa, kuin suurempitehoisten latauspisteiden. Tämä pätee varsinkin kiinteistön olemassa olevaan sähköverkkoon tarvittaviin muutoksiin. Jos joku haluaa itselleen tätä perusratkaisua suuremman lataustehon, niin siitä hänen tulee myös lähtökohtaisesti maksaa muita enemmän.
– Karkea nyrkkisääntö on, että 1x16 A latauspisteestä lataa yön aikana 10 tunnissa noin 200 kilometrin ajot, eli useimmille päivittäiseen tarpeeseen oikeinkin riittävästi. Kysyttäessä asiasta useimmat kokeneet sähköautoilijat totesivat 1x16 A latausvirran riittävän heille mainiosti, ja myös itse täyssähköautolla ajavana allekirjoitan tuon, sanoo Energiateollisuuden verkostoasiantuntija Tuukka Heikkilä.
– Sitä paitsi, osa täyssähköautoista ja useimmat ladattavat hybridit lataavat korkeintaan 1x16 A virralla, joten senkin puolesta tämän kannattaisi olla niin sanottu perusratkaisu. Tätä suuremmista latausvirroista ei sähköllä ajava siis välttämättä hyödy millään tavalla.
– Jos latauspisteiden yhteensä tarvitsema virta jossain vaiheessa saavuttaa kiinteistön sähköverkon rajat, niin myös kuormantasauksen tuomat mahdollisuudet kannattaa selvittää ennen päätöstä sähköverkon vahvistamisesta, vinkkaa Heikkilä."

Tarkkaan ottaen asiaa voi itsekukin arvioida tuota 16 A latausta päivittäisistä ajomatkoistaan ja autonsa sähkönkulutuksesta ajotyylinsä huomioiden. Monissa nykyisissä pienemmissä, mm. Kiat ja Hyundait, pääsee helposti 15 kWh/100 km kulutuksiin. Silloin 8 tunnin lataus riittää parin sadan km ajoon ja jos on aikaa 12 tunnin lataukseen 16 A lähteestä, pääsee jo 300 km. Kokonaan eri asia jollain Teslalla ja muilla painavilla ja ns. tehokkailla nelivedoilla, joilla kulutuslukemat alkavat 2 numerolla/100 km.
Myös parin vuoden takaisessa Sähköviestissä on useamman asennus- laite- ja järjestelmäpalveluita tarjoavan yrityksen vastauksia lehden esittämiin kysymyksiin. Latauspalveluilla parkkipaikka nykyaikaan - Sähköviesti
 
Viimeksi muokattu:
Käytännössä tosin hinta-ero 1x16A ja 3x16A latausaseman asennushinnoissa ei ole kovinkaan merkittävä.
 
Voi olla että nauran tälle laskelmalle vielä mutta aika näyttää, vielä eletään tilanteessa jossa valtio ei rokota sähköautoilijoita polttoaineverolla yms joten tilanne varmasti muuttuu kun sähköautotavotteeseen(?) ollaan päästy, fakta onvaan se että polttikset häipyy normaalista ajosta ja arvo tippuu, katsooko kukaan 5vuoden päästä edes polttiksia kakkosautoksi?

Varmasti katsoo, tosin tässähän siirryit samalla pienempään autoon. Mutta tosiaan, kun lähdetään näihin viiden vuoden arvioihin niin kaksi asiaa täytyy vielä muistaa:

a) vuosittainen autovero ei välttämättä ole enää sama, ns. käyttövoimavero voi vielä purra ja pahasti (tai sanotaan näin - se tulee varmasti puremaan, mutta vuotta ei vielä tiedä)
b) mitä lisäkuluja mahdolliset latauksen aiheuttamat kulutuspiikit aiheuttavat sähkölaskuun? Ns. tehoperusteinen lisämaksu on jo osalla sähköyhtiöistä käytössä, joten tuosta voi vielä heilahtaa muutama lisäsatanen vuoteen helposti.

Vaikeaksi menee noin pitkälle arviointi tällaisessa verottajan unelmamaassa. Ainoa mitä voi tietää on että maksat paljon joka tapauksessa.
 
Harmi vaan kun 3vaihe asemasta hyötyviä autoja ei montaa markkinoilla ole.
No ylipäätään sähköautoja ei montaa markkinoilla ole. Plugarissahan ei ole mitään tarvetta yli tuon yksivaihdelaturin virralle, joten ne ovat aina yksivaiheisia. On melko hankalaa arvioida etukäteen millaisiin latausratkaisuihin autovalmistajat päätyvät, muutamia mallejahan on joissa on 2x16A lataus, jolloin lataa 7,4kW teholla sekä 1x32A että 3x16A latausasemasta. Osa ongelmaa on se että maailmalla kolmivaiheiset sähköliittymät eivät kuluttaja-asiakkailla ole vastaava itsestäänselvyys kuin meillä.

Jos, eli kun sen asennuksen yhteydessä joudutaan jostain vetämään kaapeli, niin jos myöhemmin tulee tarve toiselle (tai kolmannelle) latausasemalle, niin toisen yksivaiheisen latausaseman voi helposti lisätä vanhan rinnalle ilman kaapelointia.

Lisäksi se 3x16A (eli 11kW) asemaa varten vedetty kaapeli toimii myös sen muuntajan avulla 2x16A virrasta 6kW yksivaihelatauksen tuottavan latausaseman kanssa.. Tosin on mahdollista että se toimisi sillä peruskaapelillakin, en ole asiaa tutkinut.
 
b) mitä lisäkuluja mahdolliset latauksen aiheuttamat kulutuspiikit aiheuttavat sähkölaskuun? Ns. tehoperusteinen lisämaksu on jo osalla sähköyhtiöistä käytössä, joten tuosta voi vielä heilahtaa muutama lisäsatanen vuoteen helposti.

Sähköautojen rynniminen markkinoille voi nähdäkseni jopa vähentää näiden kulutuspiikkien esiintymistä tai vähintäänkin pienentää kulutusvaihtelua päivän ja yön välillä (olettaen, että autoja ladataan pääsääntöisesti öisin). Käyttöpaikkatasolla tarkasteltuna tilanne lienee kuitenkin kuvailemasi kaltainen, mutta sähkönsiirtoverkon kannalta tilanne voi jopa parantua.
 
Itse tilasin "kaikilla" varusteilla paitsi metalliväriä, eli

Malli: Seat Electric Plus
Varusteet:
-Mukavuuspaketti
-Käytettävyyspaketti
-Led-päiväajovalot
-White B4B4 väri
-Musta katto

Hinta: 17900 tingattuna kumimattojen kanssa.





Itse veikkaan akuston ja voimalinjan pysyvän näissä (e-up, mii, citygo) samana sen 4 vuotta, tässä vuosien varrella varusteihin varmasti tehdään lisäyksiä, sähkökäsijarru, avaimeton kulku/puhelin avaimena, led-valot, kiinteä ajotietokone, rattinapit yms. volkkarissa tosin rattinapit taitaa saada jonyt, voi olla että täytyy seattiin volkkarin ratti ostaa, erillinen vakkarin viiksi on p@r@eestä.

Itse perustelin tämän ostoa vrt nykyiseen autoon pienillä kuluilla ja sähkön ihanuudella, nopea lasku verrattaen nykyiseen:

FordFocus 2005, TDCI (ajettu 380tkm, nykyinen arvo n.1800€)
Polttoainekulut 30tkm vuodessa (6,5l/100): 2600€
Huoltokulut&katsastus vuodessa: 300€
Vakuutuskulut vuodessa (liikenne): 244€
Verokulut vuodessa: 450€
yht: 3600€ = jaettuna 12kk= 300€/kk

SeatMii 2020 Electric
Sähkökulut omasta seinästä (0,14c kwh): 546€
Huoltokulut&katsastus vuodessa: 10€
Vakuutuskulut vuodessa (täyskasko): 500€
Verokulut vuodessa: 188€
yht: 1244€ = jaettuna 12kk= 103€/kk

Erotus sähköauton hyödyksi: 2356€ = jaettuna 12kk= 196€/kk

Joka tekee viidessä vuodessa: 11780€ ja autolla silloin ajettu 150 000km joten hirveästi takkiin tässä ei pitäisi tulla, oletan auton arvon pyörivän silloin 7000€rossa,
Vähentämällä tuon säästön tuoman summan auton ostohinnasta saamme tulokseksi 17900 - 11780€ = 6120€ joka autosta pitäisi saada niin ollaan +-nolla tilanteessa.

Voi olla että nauran tälle laskelmalle vielä mutta aika näyttää, vielä eletään tilanteessa jossa valtio ei rokota sähköautoilijoita polttoaineverolla yms joten tilanne varmasti muuttuu kun sähköautotavotteeseen(?) ollaan päästy, fakta onvaan se että polttikset häipyy normaalista ajosta ja arvo tippuu, katsooko kukaan 5vuoden päästä edes polttiksia kakkosautoksi?
Ei nyt suuressa kuvassa muuta kauheasti sun laskelmia, mutta tuon sähkönkulutuksen voit karkeasti kertoa 1,5 - 2:lla. Ensinnäkin latauksesta itsestään syntyvät häviöt eivät näy auton ajotietokoneessa mutta sähköyhtiö kyllä muistuttaa. Talvi sitten vaatii veronsa ja tuntuvasti. Riippuu toki paljon ajoprofiilista ja miten noita mukavuuksia kuten lämmitystä haluaa käyttää. Paljon lyhyttä ajoa ja esilämmitystä sekä ajon aikana lämmitystä niin töpselistä otetaan äkkiä yllättävän paljon. Sitten en tiedä miten Mii, mutta ainakin Model 3 myös lämmittää akkua aika paljon latauksen aikana kovemmilla pakkasilla. Siis vartavasten tuuppaa moottoreiden kautta lämpöä akustolle. Akuston terveyden kannalta varmaan hyvä juttu mutta kulutusta ja latausaikaa tulee lisää, erityisesti matalilla lataustehoilla.
 
Mihin hintaan porukka on saanut Seat Mii:tä tilattua, vai onko aina mennyt vaihtoauto mukana?

Perus Electric varustetaso ja seuraavat lisävarusteet:
Väri Candy White
Mukavuuspaketti: Vakionopeudensäädin, pysäköintitutka takana, ambient-valaistus
Käytettävyyspaketti
Tilapäislatauslaite 1,8 kW = 16 250 €

Pieni alennus siis. Aika nopeasti menin kyllä hyväksymään tarjouksen. Nettihinta 15 989 € (sis. toimituskulun 600 €) Uusi Mii electric | SEAT

Kaikilla varmaan myös se Plus paketti, jota ei tullut valittua. Aika paljonhan siinä olisi tullut mukana pieneen lisähintaan.
Tänään kävin tilaamassa yhden Miin. Kuulemma oli myyty jo perjantain ja maanantain välisenä aikana 78 kpl siitä 300:n kiintiöstä, minkä pitäisi riittää suomalaisille vielä ensi vuodeksikin. Hinta on ns. kohdallaan ostajan näkökulmasta.

Mii Electric 61 kW:
-punainen
-mukavuuspaketti
-käytettävyyspaketti
-tilapäislatauslaite
-kumimatot

Toimituskuluineen 16,25 k€ käteisellä ilman vaihdokkia (Espoossa).

Oli outoa, kun ei tarvinnut ruksia lohkolämmitintä tai sisähaaroitusta. Mii lämpenee kännykällä akusta (10 min.) tai sitten latauksen yhteydessä.

Tarjosin huvin ja urheilun vuoksi vaihdossa Yaris Hybridiä, '17 ja 80 tkm, niin väliraha olisi ollut 3250 €.
 
Tuli tilattua Porin käyttöautosta Seat Mii plus, mukavuuspaketilla ,käytettävyyspaketti, kumimatot ja kuralätkät. Värinä Tornado red mustalla katolla.Toimitus on hiukan ennen juhannusta :nb:

Nyt täytyy sitten kotilatausasemaa etsiskellä Webasto pure tai sitten vw oma laturi mikä tulee tosiaan joulukuun alussa:btooth:
 
Miksi etsit kotitalous asemaa? Saahan tuon sillä 1,8kW laturilla ladattua yön aikana riittävästi.
 
Joo se erä loppui eilen että olisi saanut maaliskuussa....

Edit.
Kotilatausasemassa saa vain paljon nopeammin akun täyteen ja ei tarvitse aina kontista kaivaa johtoa voi vaan ajaa katokseen ottaa seinältä johto...
 
Sähköinen Mii noin hyvään hintaan on erittäin lupaava merkki. Jos noin pieni koppimopo kelpaisi, valinta olisi heti selvä. Valitettavasti tarvitsen vähän isomman koppimopon. Toisaalta Golfin kokoinenkin pitkin hampain kävisi, mutta tulee liian kalliiksi per käyttö jo ilman sähköautolisää.

Lähivuosina lienee odotettavissa vielä parempaa. Saa nähdä mihin tyrehtyy. Ei välttämättä lainkaan, jos Suomen kurjistamispolitiikka jatkuu ja muualla ei pakoteta. Silloin meillä saattaa olla kohta jopa kannattavaa siirtyä sähköautoon, ja tarjonta saattaa riittää. En kuitenkaan henkeä pidätellen odota, että vielä seuraava autoni olisi sähkökäyttöinen ja juuri tänä vuonna ostin bensakoneellisen.

Lataushan ei ole ylipäänsä sähköautossa normaalille kuluttajalle ongelma, jos ei aja ylipitkää työmatkaa ja kotona saa edes jatkuvaa 10A valovirtaa parkkipaikalle. Lopulta päivittäinen energiankulutus on keskivertokäyttäjällä niin pieni, että vähempikin riittää. Itse olisin melkein valmis ostamaan jo senkin paskayllärin kanssa, että taloyhtiössä on lämpötolpissa vain 6*2 tuntia vuorokaudessa sähköä tarjolla pienellä teholla - kunhan jatkossakin ympäri vuoden eikä mitään mulkkuylläriä käy eli esimerkiksi sähköautolataus kielletään. Latauksen voisi ottaa pelinä jos ei tarvitsisi ostaa polttoaineita.

Jos omassa autosegmentissäkin lähtisi neljän tonnin lisähintaan täyssähköauto, olisin valmis ottamaan tämänkin riskin ja ajaisin vaikka periaatteesta aggregaatilla sähköä parkkiruudussa, jos siitä jää kiinni.

Toki suomalaisena erikoisuutena hän, jolla on uuteen autoon varaa, asuu yleensä omakotitalossa - tai voisi asua. Tai ainakin varman sähkön päässä, joten mitään ongelmaa ei ole. Sehän jo riittää, että esimerkiksi rivarissa on autopaikka oman asunnon ja oman sähköliittymän päässä. Tällöin 10A tai 16A rasia on olemassa tai helposti laitettavissa ilman mulinoita. Enempää nyt vaan ei tarvita.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tilattua Porin käyttöautosta Seat Mii plus, mukavuuspaketilla ,käytettävyyspaketti, kumimatot ja kuralätkät. Värinä Tornado red mustalla katolla.Toimitus on hiukan ennen juhannusta :nb:

Nyt täytyy sitten kotilatausasemaa etsiskellä Webasto pure tai sitten vw oma laturi mikä tulee tosiaan joulukuun alussa:btooth:

Ai saatana. Kuralätkät unohtui omasta, täytyy huomenna soitella ja kysäistä näiden perään. Veikkaan tosin et taitaa VW Up ja Citigo lätkiä tähän mennä heittämällä.
 
Ai saatana. Kuralätkät unohtui omasta, täytyy huomenna soitella ja kysäistä näiden perään. Veikkaan tosin et taitaa VW Up ja Citigo lätkiä tähän mennä heittämällä.

Juu ja ne oli 60€ eteen. Mutta sanoi että tulee veloituksetta. Me ei otettu talvirenkaita siihen kun on omasta takaa corollasta jääneet 15" alut talvitossuilla...
 
Miksi kuralätkät tarvitsee Miihin?
On aika kiva mihin tahansa etenkin etuvetoon, vaikka ihan lyhyetkin. Jos pelottaa, että rässiessä meinaavat napata kiinni, kannattaa valmiiksi vähän lyhentää. Ihan onnettoman näköinen tynkä auttaa melkein kokonaisen edestä.

Toki kyljet menevät kuraan kunnon isoillakin lätkillä kun paskassa möyritään ja pesun tarve ei varsinaisesti vähene. Ei vaan mene kyljet yhtä rujoon kuntoon eikä kilise ihan yhtä pahasti, jos vähän sattuu kaasua painamaan tai kääntämään automatiikka päällä soratiellä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 650
Viestejä
4 663 346
Jäsenet
76 460
Uusin jäsen
oli-ver

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom