Autonvaihto tässä nyt polttelee. Mitä enemmän vaihtoehtoja pohtii, sitä fiksummaksi alkaa jollain lailla sähkön voimalla kulkevan auton hankita tuntua. On vaan pari isoa muttaa
Perhe. Lapset ovat vielä turvaistuimissa, jotka vievät tilaa. Lisäksi sekalaista kampetta kulkee aina epäsäännöllisesti mukana, niin tilaa tarvisi edes sen perus golf-luokan farmarin verran. Vaan mistäs tällainen sähköauto? Tai edes ladattava hybridi. BMW 225xe olisi varmaan aika kohdillaan, mutta taitaa se sähkö olla melko marginaalinen siinä, jos kantamaa talvella ei ole edes sitä 20 km.
Toinen mietityttävä asia on ihan vaan isolla tasolla se, että nykyinen akkuteknologia ei voi olla se voittava teknologia. Eihän siinä ole mitään järkeä, että autoon pitää ympätä satojen kilojen painolasti ja silti ollaan "vankina" pienen rangen hitaan tankkauksen vuoksi. Jos antiikkinen, dinosauruksia polttava teknologia onnistuu noin 10 kg polttoainelisäyksellä saavuttamaan koko eteläisen suomen, eikä tuossa lisäyksessä mene aikaa minuuttiakaan, niin tuntuuhan tuo akkusysteemi aika raakileelta. Varmasti keksitään joku keino varastoida tai siirtää energiaa autoille niin, että käyttäjä voi lähteä milloin vaan ja mihin vaan ilman, että täytyy suunnitella lataustaukoja tai odotella ennen lähtöä tuntitolkulla energian varastointia siihen massiiviseen mineraalimöykkyyn.
Toki näillä mennään nyt ja sinäänsä ihan käyttökelpoisiksi sähköautot ovat tulleet. Vääntöä on ja joku Teslan kiihtyvyys pelkästään on jo pieni elämys. Kuitenkin itselleni riittäisi sellainen keskitehoinen, c-segmentin farmari sähköistettynä ja muutaman sadan kilometrin kantamalla. Mutta kun kaikki sähköautot ovat joko pikkukippoja tai sitten övereitä. Golfin sähköversio on ilmeisesti ihan onnistunut - miksei samaa voimalinjaa ole tuupattu farmarikoriin? Ja missä Meganen farkku, kun kerran Zoe on yksi myydyimmistä euroopassa? Entä Toyota? Onko niillä ihan puhtaita sähkövirityksiä?
Perhe. Lapset ovat vielä turvaistuimissa, jotka vievät tilaa. Lisäksi sekalaista kampetta kulkee aina epäsäännöllisesti mukana, niin tilaa tarvisi edes sen perus golf-luokan farmarin verran. Vaan mistäs tällainen sähköauto? Tai edes ladattava hybridi. BMW 225xe olisi varmaan aika kohdillaan, mutta taitaa se sähkö olla melko marginaalinen siinä, jos kantamaa talvella ei ole edes sitä 20 km.
Toinen mietityttävä asia on ihan vaan isolla tasolla se, että nykyinen akkuteknologia ei voi olla se voittava teknologia. Eihän siinä ole mitään järkeä, että autoon pitää ympätä satojen kilojen painolasti ja silti ollaan "vankina" pienen rangen hitaan tankkauksen vuoksi. Jos antiikkinen, dinosauruksia polttava teknologia onnistuu noin 10 kg polttoainelisäyksellä saavuttamaan koko eteläisen suomen, eikä tuossa lisäyksessä mene aikaa minuuttiakaan, niin tuntuuhan tuo akkusysteemi aika raakileelta. Varmasti keksitään joku keino varastoida tai siirtää energiaa autoille niin, että käyttäjä voi lähteä milloin vaan ja mihin vaan ilman, että täytyy suunnitella lataustaukoja tai odotella ennen lähtöä tuntitolkulla energian varastointia siihen massiiviseen mineraalimöykkyyn.
Toki näillä mennään nyt ja sinäänsä ihan käyttökelpoisiksi sähköautot ovat tulleet. Vääntöä on ja joku Teslan kiihtyvyys pelkästään on jo pieni elämys. Kuitenkin itselleni riittäisi sellainen keskitehoinen, c-segmentin farmari sähköistettynä ja muutaman sadan kilometrin kantamalla. Mutta kun kaikki sähköautot ovat joko pikkukippoja tai sitten övereitä. Golfin sähköversio on ilmeisesti ihan onnistunut - miksei samaa voimalinjaa ole tuupattu farmarikoriin? Ja missä Meganen farkku, kun kerran Zoe on yksi myydyimmistä euroopassa? Entä Toyota? Onko niillä ihan puhtaita sähkövirityksiä?