Keskustelua hybridiautoista

Autonvaihto tässä nyt polttelee. Mitä enemmän vaihtoehtoja pohtii, sitä fiksummaksi alkaa jollain lailla sähkön voimalla kulkevan auton hankita tuntua. On vaan pari isoa muttaa

Perhe. Lapset ovat vielä turvaistuimissa, jotka vievät tilaa. Lisäksi sekalaista kampetta kulkee aina epäsäännöllisesti mukana, niin tilaa tarvisi edes sen perus golf-luokan farmarin verran. Vaan mistäs tällainen sähköauto? Tai edes ladattava hybridi. BMW 225xe olisi varmaan aika kohdillaan, mutta taitaa se sähkö olla melko marginaalinen siinä, jos kantamaa talvella ei ole edes sitä 20 km.

Toinen mietityttävä asia on ihan vaan isolla tasolla se, että nykyinen akkuteknologia ei voi olla se voittava teknologia. Eihän siinä ole mitään järkeä, että autoon pitää ympätä satojen kilojen painolasti ja silti ollaan "vankina" pienen rangen hitaan tankkauksen vuoksi. Jos antiikkinen, dinosauruksia polttava teknologia onnistuu noin 10 kg polttoainelisäyksellä saavuttamaan koko eteläisen suomen, eikä tuossa lisäyksessä mene aikaa minuuttiakaan, niin tuntuuhan tuo akkusysteemi aika raakileelta. Varmasti keksitään joku keino varastoida tai siirtää energiaa autoille niin, että käyttäjä voi lähteä milloin vaan ja mihin vaan ilman, että täytyy suunnitella lataustaukoja tai odotella ennen lähtöä tuntitolkulla energian varastointia siihen massiiviseen mineraalimöykkyyn.

Toki näillä mennään nyt ja sinäänsä ihan käyttökelpoisiksi sähköautot ovat tulleet. Vääntöä on ja joku Teslan kiihtyvyys pelkästään on jo pieni elämys. Kuitenkin itselleni riittäisi sellainen keskitehoinen, c-segmentin farmari sähköistettynä ja muutaman sadan kilometrin kantamalla. Mutta kun kaikki sähköautot ovat joko pikkukippoja tai sitten övereitä. Golfin sähköversio on ilmeisesti ihan onnistunut - miksei samaa voimalinjaa ole tuupattu farmarikoriin? Ja missä Meganen farkku, kun kerran Zoe on yksi myydyimmistä euroopassa? Entä Toyota? Onko niillä ihan puhtaita sähkövirityksiä?
 
Mitä huoltoihin tulee, niin malli3:ssa ekan vuoden huoltona kannattaa ainakin jarrut, muutama suodatin, ehkä akku ja irrottaa pohjalevy että saa kaiken roskan jota on kerääntynyt ja tietysti kiristää pohjasuojan kiinnikkeet kun näyttävät irtoilevan ja löystyvän miten sattuu:
 
Doddii jos vihdoin pääsisi Optiman kanssa sopivaan ajoelämykseen pakkasillakin. Eli sain asennutettua säteilylämppärin ja sisätilanpistokkeen. Piti laittaa itse, mutta muutaman muoviosan purun jälkeen jätin arvailut mistä lähtee repimällä/vääntämällä/kääntämällä muovit irti kabiinista että pääsisi konehoneen läpivientiin käsiksi ammattilaisen hoidettavaksi. 180€ makso asennus Deltalla. Palikat oli omasta takaa.

Positiivinen ylläri oli, että sain Hue Essintials softaan lisättyä Ikean oman Trådfi hubin ja langattoman 10€ pistorasian. Nyt sai näppärästi töihinlähtöajastukset laitettua kännykkään ja samoten jos päivällä on reissu tiedossa niin pitää vielä Taskeriin naputella sellanen automaatio, että napista saa nopeasti 1h ja 2h ajastukset tohon. Toivottavasti kotona ainakaan ei tarvitse enää koskaan mennä kylmään autoon kunhan vaan lykkää ne tuplat johdot aina kiinni.

Työmatka oli sen 3-4km ja normisti jos lähden ja ajot pelkällä sähköllä niin moottori starttaa lämppärin takia. Ton reissun loppukulutus on ollut jotain 6l/100km näillä ilmoilla pelkällä sähköllä ajaessa. En tiedä muuttuuko kovilla pakkasilla. Mutta imho aivan turhaa polttiksen kärytystä. Ymmärtäisin jos työmatka olisi 40km ja siitä vaikka 10km menisi polttiksella, jotta jäisi kotimatkaankin sähköä. Pelkällä sähköllä kun haluaa ajaa niin todella turhauttavaa sen moottorin käynnistyminen lämmityksen takia. Sitten taas jos ajelee lämmitys off asennossa ja olettaa pärjäävänsä persen ja ratinlämmittimellä niin vetää ikkunat huuruun. Eli pakko jossain välissä höräyttää mottia huurteen poistoon.

Töissä onkin sitten ajastettavat pistorasiat, joten pitäs arvailla koska lähtee pois eikä sais sisätilanlämppäriäkään käyttää...

Kovat on odotukset, että nyt on elinkelpoinen laitos, mutta talvi sen sitten näyttää toimiiko tämä auto talvella omassa käytössä. Melkeen lähtee ensi vuonna kiertoon jos ei odotukset täyty talven osalta. Olihan tämä ongelma tiedossa, mutta sitten kun tälläsen sähköllä toimivan hommaa niin yllättävän paljon sitä haluaa sähköllä käyttää ja päästä tankillisella mahdollisimman pitkälle.

Yhden takin verran tuolla tuli kellotettua 1,6l/100km ja matkaa taittu 2700km. Siinä oli paljon lyhyttä ajoa mitä pääsi vaan sähköllä. Karkeesti jos joku 150-200km lenkki missä ei saa ladattua toisessa pääsä kulutus jotain 4l/100km. Toki noi polttoaine säästöt on ihan pähkinöitä kun auton arvo tippuu noin 350€/kk :).

Optima kyllä kuulostaa todella raakileelta kaikinpuolin, siis ymmärsinkö oikein että siihen joutuu talvella laittamaan 2 johtoa kiinni jos haluaa että auto on lähdettäessä sekä ladattu että lämmin?
Ja pelkkä lämppärin käyttö saa aikaan 6l/100km?

Eihän se voi olla noin. esim bemarin 330e kuluttaa tuon 6l/100km vaikka sitä ei laittaisi lataukseen koskaan ja on kuitenkin huomattavasti tehokkaampi härveli joka osaa lämmetä sähköllä.
 
Doddii jos vihdoin pääsisi Optiman kanssa sopivaan ajoelämykseen pakkasillakin. Eli sain asennutettua säteilylämppärin ja sisätilanpistokkeen. Piti laittaa itse, mutta muutaman muoviosan purun jälkeen jätin arvailut mistä lähtee repimällä/vääntämällä/kääntämällä muovit irti kabiinista että pääsisi konehoneen läpivientiin käsiksi ammattilaisen hoidettavaksi. 180€ makso asennus Deltalla. Palikat oli omasta takaa.

Positiivinen ylläri oli, että sain Hue Essintials softaan lisättyä Ikean oman Trådfi hubin ja langattoman 10€ pistorasian. Nyt sai näppärästi töihinlähtöajastukset laitettua kännykkään ja samoten jos päivällä on reissu tiedossa niin pitää vielä Taskeriin naputella sellanen automaatio, että napista saa nopeasti 1h ja 2h ajastukset tohon. Toivottavasti kotona ainakaan ei tarvitse enää koskaan mennä kylmään autoon kunhan vaan lykkää ne tuplat johdot aina kiinni.

Työmatka oli sen 3-4km ja normisti jos lähden ja ajot pelkällä sähköllä niin moottori starttaa lämppärin takia. Ton reissun loppukulutus on ollut jotain 6l/100km näillä ilmoilla pelkällä sähköllä ajaessa. En tiedä muuttuuko kovilla pakkasilla. Mutta imho aivan turhaa polttiksen kärytystä. Ymmärtäisin jos työmatka olisi 40km ja siitä vaikka 10km menisi polttiksella, jotta jäisi kotimatkaankin sähköä. Pelkällä sähköllä kun haluaa ajaa niin todella turhauttavaa sen moottorin käynnistyminen lämmityksen takia. Sitten taas jos ajelee lämmitys off asennossa ja olettaa pärjäävänsä persen ja ratinlämmittimellä niin vetää ikkunat huuruun. Eli pakko jossain välissä höräyttää mottia huurteen poistoon.

Töissä onkin sitten ajastettavat pistorasiat, joten pitäs arvailla koska lähtee pois eikä sais sisätilanlämppäriäkään käyttää...

Kovat on odotukset, että nyt on elinkelpoinen laitos, mutta talvi sen sitten näyttää toimiiko tämä auto talvella omassa käytössä. Melkeen lähtee ensi vuonna kiertoon jos ei odotukset täyty talven osalta. Olihan tämä ongelma tiedossa, mutta sitten kun tälläsen sähköllä toimivan hommaa niin yllättävän paljon sitä haluaa sähköllä käyttää ja päästä tankillisella mahdollisimman pitkälle.

Yhden takin verran tuolla tuli kellotettua 1,6l/100km ja matkaa taittu 2700km. Siinä oli paljon lyhyttä ajoa mitä pääsi vaan sähköllä. Karkeesti jos joku 150-200km lenkki missä ei saa ladattua toisessa pääsä kulutus jotain 4l/100km. Toki noi polttoaine säästöt on ihan pähkinöitä kun auton arvo tippuu noin 350€/kk :).

Eikos siinä ole se idea että milloin sähkövermeet ei toimi näillä asteilla, niin silloin mennään perinteisellä. Toki itsensä ruoskinta on joku valinta jos oikein pitää säätää. Ikkunat huurussa ei saa ajaa..
 
Optima kyllä kuulostaa todella raakileelta kaikinpuolin, siis ymmärsinkö oikein että siihen joutuu talvella laittamaan 2 johtoa kiinni jos haluaa että auto on lähdettäessä sekä ladattu että lämmin?
Ja pelkkä lämppärin käyttö saa aikaan 6l/100km?

Eihän se voi olla noin. esim bemarin 330e kuluttaa tuon 6l/100km vaikka sitä ei laittaisi lataukseen koskaan ja on kuitenkin huomattavasti tehokkaampi härveli joka osaa lämmetä sähköllä.
Optiman kulutusnäyttö hämää todella lyhyillä matkoilla, jos haluaa käyttää lämmitystä. Jos ajat 2km ja haluat lämpöä nopeasti kylmään kabiiniin niin toki auto polttaa sitä bensaa maksimit, koska kuski näin pyytää ja sen takia lyhyellä matkalla l/100km kulutus nousee suureksi. Itse taas ajan duuniin näillä pakkasilla 1,5-2,0 l/100km kulutuksella, kun koko matka ajetaan sähköllä. Tähän mennessä range on aivan sama kuin kesällä, koska lämmityksen ohella bensalla myös ladataan akkua.
 
Lämmitys kyllä tosiaan vie reippaasti mehua liikkumiseen verrattuna, etenkin hitaasti ajellessa. Äsken kävin kilometrin päässä kaupassa autolla. Kulutus 54 kWh/100 km :vihellys:
 
Autonvaihto tässä nyt polttelee. Mitä enemmän vaihtoehtoja pohtii, sitä fiksummaksi alkaa jollain lailla sähkön voimalla kulkevan auton hankita tuntua. On vaan pari isoa muttaa

Perhe. Lapset ovat vielä turvaistuimissa, jotka vievät tilaa. Lisäksi sekalaista kampetta kulkee aina epäsäännöllisesti mukana, niin tilaa tarvisi edes sen perus golf-luokan farmarin verran. Vaan mistäs tällainen sähköauto? Tai edes ladattava hybridi. BMW 225xe olisi varmaan aika kohdillaan, mutta taitaa se sähkö olla melko marginaalinen siinä, jos kantamaa talvella ei ole edes sitä 20 km.

Toinen mietityttävä asia on ihan vaan isolla tasolla se, että nykyinen akkuteknologia ei voi olla se voittava teknologia. Eihän siinä ole mitään järkeä, että autoon pitää ympätä satojen kilojen painolasti ja silti ollaan "vankina" pienen rangen hitaan tankkauksen vuoksi. Jos antiikkinen, dinosauruksia polttava teknologia onnistuu noin 10 kg polttoainelisäyksellä saavuttamaan koko eteläisen suomen, eikä tuossa lisäyksessä mene aikaa minuuttiakaan, niin tuntuuhan tuo akkusysteemi aika raakileelta. Varmasti keksitään joku keino varastoida tai siirtää energiaa autoille niin, että käyttäjä voi lähteä milloin vaan ja mihin vaan ilman, että täytyy suunnitella lataustaukoja tai odotella ennen lähtöä tuntitolkulla energian varastointia siihen massiiviseen mineraalimöykkyyn.

Toki näillä mennään nyt ja sinäänsä ihan käyttökelpoisiksi sähköautot ovat tulleet. Vääntöä on ja joku Teslan kiihtyvyys pelkästään on jo pieni elämys. Kuitenkin itselleni riittäisi sellainen keskitehoinen, c-segmentin farmari sähköistettynä ja muutaman sadan kilometrin kantamalla. Mutta kun kaikki sähköautot ovat joko pikkukippoja tai sitten övereitä. Golfin sähköversio on ilmeisesti ihan onnistunut - miksei samaa voimalinjaa ole tuupattu farmarikoriin? Ja missä Meganen farkku, kun kerran Zoe on yksi myydyimmistä euroopassa? Entä Toyota? Onko niillä ihan puhtaita sähkövirityksiä?
Ladattavasti hybrideistä Passat GTE on ollut aivan riittävä kahden pienen lapsen kanssa. Takapenkille mahtuu heittämällä kaksi isoa turvaistuinta, joista toinen on vielä kääntyvää mallia ja vie täten vielä enemmän tilaa. Keskelle on mahtunut satunnaisesti vielä yksi kapeanmallinen naishenkilö.

Takaluukku on selvästi pienempi kuin ilman akkuja, mutta sinne on mahtunut kokoontaittuvat rattaat muiden matkatavaroiden lisäksi.
 
Optima kyllä kuulostaa todella raakileelta kaikinpuolin, siis ymmärsinkö oikein että siihen joutuu talvella laittamaan 2 johtoa kiinni jos haluaa että auto on lähdettäessä sekä ladattu että lämmin?
Ja pelkkä lämppärin käyttö saa aikaan 6l/100km?

Eihän se voi olla noin. esim bemarin 330e kuluttaa tuon 6l/100km vaikka sitä ei laittaisi lataukseen koskaan ja on kuitenkin huomattavasti tehokkaampi härveli joka osaa lämmetä sähköllä.

Kun ei ole sitä sähkövastusta niin ei saa tupaa lämpimäksi ilman sisätilan puhallinta. Webastolla saisi ilman toista johtoa. Autoon on olemassa joku etähallinta softa millä lähtee käyntiin kännykällä ja lämmöt päälle, mutta ei onnistu EU alueella.

Lyhyt matka tekee tuon. Jos työmatka olisi vaikka 30km niin motti varmaan kävisi ekat 10km(arvaus) ja sen jälkeen loput pelkällä sähköllä olisi kulutus jotain muuta. Onhan tuo ihan hyvä, että saa moottorin lämmön hyötykäyttöön, mutta ehdottomasti pitäisi olla sähkövastukset, jotta voisi mennä vain sähköllä tarvittaessa. Nyt jos saat ladattua töissä ja kotona tai lyhyt työmatka niin polttelet löpöä huonolla hyötysuhteella aivan turhaan. Kia säästänyt jonkun satasen sähkövastuksessa ja koodauksessa.

Näyttääkö tuo 330e sen ajetun matkan kulutuksen? Normaalistihan puhutaan useiden kymmenien litrojen kulutuksesta kun ajetaan kylmällä moottorilla muutama kilometri.

Optiman kulutusnäyttö hämää todella lyhyillä matkoilla, jos haluaa käyttää lämmitystä. Jos ajat 2km ja haluat lämpöä nopeasti kylmään kabiiniin niin toki auto polttaa sitä bensaa maksimit, koska kuski näin pyytää ja sen takia lyhyellä matkalla l/100km kulutus nousee suureksi. Itse taas ajan duuniin näillä pakkasilla 1,5-2,0 l/100km kulutuksella, kun koko matka ajetaan sähköllä. Tähän mennessä range on aivan sama kuin kesällä, koska lämmityksen ohella bensalla myös ladataan akkua.

Mun mielestä sillä ei ole mitään merkitystä haluaako cabiiniin 16C vai 24C. Toki moottori sammuu kun 16C saavutettu, mutta mittari mikä kertoo hetkellisen kulutuksen on aivan samassa asennossa aina kun moottori käynnistyy lämmityksen takia. Edes nopeus ei tunnu vaikuttavan siihen, mikä onkin vähän erikoista kun asteikko on litraa/km. Ainoastaan jarruttaessa se pienenee, mikä sekään ei oikein uppoa mun matikka päähän :).

e: Itse ajan tolla nyt niin jos pitempi matka niin aluksi hybridi modella jotta saa moottorin lämpimäksi ja sen jälkeen sähköllä jottei turhaan motti käy pelkän lämmityksen takia kun olen siitä aika varma, että siinä on huomattavan huono hyötysuhde energian käytön suhteen jos käy pelkkää lämmitystä varten.

Lämmitys kyllä tosiaan vie reippaasti mehua liikkumiseen verrattuna, etenkin hitaasti ajellessa. Äsken kävin kilometrin päässä kaupassa autolla. Kulutus 54 kWh/100 km :vihellys:

Saiko tossa passatissa etälämmityksen kännykällä? Vai oliko siinä vaan ajessa mahdollisuus lämmitellä sähköllä?

Outlanderissa taisi ainakin saada jäähdytyksen ja lämmityksen, mutta onko siinäkään sitä kaikissa malleissa vai oliko joku lisävaruste?
 
Viimeksi muokattu:
Mitä huoltoihin tulee, niin malli3:ssa ekan vuoden huoltona kannattaa ainakin jarrut, muutama suodatin, ehkä akku ja irrottaa pohjalevy että saa kaiken roskan jota on kerääntynyt ja tietysti kiristää pohjasuojan kiinnikkeet kun näyttävät irtoilevan ja löystyvän miten sattuu:

Tää oli hyvä. Kiitos tästä.
 
Ei vaan niin, että kun ladataan on voimassa kiinteä kWh hinta ja sitten kun lataus loppuu (=akku täynnä) niin sitten voimaan tulee minuuttipohjainen hinnoittelu. Eli jos turhaan varaat paikkaa niin myös maksat siitä.
Tässä pitää olla lisänä joku sellainen systeemi että kun latausnopeus puitoaa reilusti niin minuuttihinta iskee sisään, koska jollain autoilla on todella hidasta ladata viimeset 10%. Yleensä noissa ei ole oikeen järkeä roikuttaa autoa puolta tuntia viimesen 10% takia.

Ainakaan tien päällä ei ole järkeä ladata 100% vaan joku 10->80% syklillä vetää.
 
Saiko tossa passatissa etälämmityksen kännykällä? Vai oliko siinä vaan ajessa mahdollisuus lämmitellä sähköllä?
Saa, systeemin nimi on Car-Net (tai vaihtoivat vissiin sen We Connectiksi tai joksikin muuksi yhtä älyttömäksi). Se siis toimii vain Internetin välityksellä ja vaatii tilauksen Volkswagenin systeemiin. Hintaa taisi olla 100 euroa/vuosi tai jotain muuta yhtä törkeää ja toimivuus foorumijuttujen mukaan vähintäänkin epämääräistä.

Skodaan sai sentään yhteyden sekä Bluetoothilla että WiFillä ihan suoraan kännykästä. :shifty:

Lämmityksen saa myös ajastettua suoraan auton näytöltä ja sitä systeemiä itse käytän. Jos on piuhassa, teho on rajoitettu latauslaitteen mukaan, ja irti piuhasta käyttää akkua lämmitykseen myös paikallaan. Tällöin teho on 5 kW.
 
Mitä huoltoihin tulee, niin malli3:ssa ekan vuoden huoltona kannattaa ainakin jarrut, muutama suodatin, ehkä akku ja irrottaa pohjalevy että saa kaiken roskan jota on kerääntynyt ja tietysti kiristää pohjasuojan kiinnikkeet kun näyttävät irtoilevan ja löystyvän miten sattuu:

Onko tämä nyt jotenkin oleellisesti helpompaa kuin tavalliselle autolle? Ensimmäinen öljynvaihtohuoltokin tulee eteen vasta lähempänä kahta vuotta eikä sitä ennen autolle tarvitse tehdä mitään ellei takuukorjattavia vikoja ilmene.
 
Outlanderissa taisi ainakin saada jäähdytyksen ja lämmityksen, mutta onko siinäkään sitä kaikissa malleissa vai oliko joku lisävaruste?
Lisävaruste, mutta melko monesta mallista tuo taitaa löytyä. Itse sovellus on kyllä niin täyttä kuraa, kuin vain voi olla. Saa sillä kuitenkin auton lämpiämään tai jäähtymään.
Ja jos pysyy kolvi kädessä, niin avaimeen voi lisätä yhden napin, josta saa auton lämpiämään tai jäähtymään. Osoittautunut aika näppäräksi.
 
Taitaa mennä Mii tilaukseen maanantaina. Sattuvasti vielä vapaapäiväkin.
 
Kun ei ole sitä sähkövastusta niin ei saa tupaa lämpimäksi ilman sisätilan puhallinta. Webastolla saisi ilman toista johtoa. Autoon on olemassa joku etähallinta softa millä lähtee käyntiin kännykällä ja lämmöt päälle, mutta ei onnistu EU alueella.

Onkohan ihan mahdoton homma saada tuota Kian etähallintaa?

Itse näillä keleillä ajelen hybrid- modella koneen lämpimäksi ja loput työmatkasta rullaa sähköllä, kulutus ollut noin 1,5l 45km matkalla.
 
Tarkoitatko pikalatausta, type2:ta vai molempia?
Minusta hinnoittelun pitäisi ohjata pois pikalaturilta jo silloin kun lataus hidastuu eli jossain 80 prosentin tienoilla.

Type2 on hankalampi tapaus ja pitäisin hyvänä että hinnat joustaisivat vähän kysynnän mukaan. Reiluna hintana pitäisin n. 20-30 snt/kWh ja suuremmalla teholla lataavia kannattaa suosia.
Tässä pitää olla lisänä joku sellainen systeemi että kun latausnopeus puitoaa reilusti niin minuuttihinta iskee sisään, koska jollain autoilla on todella hidasta ladata viimeset 10%. Yleensä noissa ei ole oikeen järkeä roikuttaa autoa puolta tuntia viimesen 10% takia.

Ainakaan tien päällä ei ole järkeä ladata 100% vaan joku 10->80% syklillä vetää.
Minusta hinnoittelun pitäisi ohjata pois pikalaturilta heti kun akussa on tarpeeksi potkua matkan loppuun asti pääsemiseksi. Tarpeeton lataus ei hyödytä edes sitä ylilataavaa asiakasta ja haittaa kaikkia niitä, jotka voisivat tarvita latausta, mutta eivät saa, koskalaturi on käytössä.

Oleellista on minusta se, että laturia voi käyttää vain yksi ihminen yhtä aikaa. Käytännössä siis kapasiteettia on kiinteä minuuttimäärä vuodessa ja täten on aika luonnollista, että rajoitetun resurssin käytöstä pyydetään korvausta nimenomaan minuutilta.

Se ei kuitenkaan muuta sitä seikkaa, suurella teholla lataaja aiheuttaa enemmän kustannuksia ja todennäköisesti myös hyötyy siitä latauksesta enemmän. -> Fiksu hinnoittelumalli on minusta kaikille latureille minuuttihinta + kWh perusteinen hinta.

Kiinteä komponentti myös suosii suurella teholla lataajia.

Tämä pätee minusta sekä type2, että pikalatauksiin, joskin type2:set ovat usein paljon pidempiaikaisia ja asiointi- / päätepistelatauksia.

Esim. hotellin parkkihallissa voisi hyvin olla 11-22kW type2:sia palvelemassa asiakkaita. Jos lataus maksaa vain kWh hintaa, ekana paikalle ehtivä lämää autonsa kiinni, eikä kukaan muu saa ladattua. Jotain maksavan latauksen tapauksessa asiakkaalla on sentään jonkinlainen kannustin ladata vain sen verran kuin oikeasti tarvitsee ja vapauttaa laturi muille sen jälkeen. Tai jättää lataamatta, jos tarvetta ei ole.
 
Mistä ostit ja otitko rahoitusta? Sattuuko joku tietämään mistä saa edullisimman rahoituksen Seat Miihin?
Seatin liikkeestä pk-seudun ulkopuolelta, kun pk-seudun liikkeet eivät saaneet tarjouksia tehtyä tarpeeksi nopeasti. Ei tuossa rahoitusta kannattanut edes miettiä, kun väliraha jäi niin mitättömäksi, että sen maksaa kerralla pois.
 
Onkohan ihan mahdoton homma saada tuota Kian etähallintaa?

Itse näillä keleillä ajelen hybrid- modella koneen lämpimäksi ja loput työmatkasta rullaa sähköllä, kulutus ollut noin 1,5l 45km matkalla.

Kyllä mä luulen. Deltan myyjä keltä ostin sanoi omistaneensa myös tuollaisen ja selvitteli silloin tuota etähommaa. Eli jos maahantuojan edustaja jolla oma lehmä ojassa ei saa tuota onnistumaan niin vaikeaa on. Kait sen voi saada jos on tarvittavat välineet ja tietotaito kerran tollanen ominaisuus on tai mistä minä tiedän vaikka näistä puuttuisi jotain palikoita.
 
Laitoin muiden tapaan tarjouspyyntöä Mii electricistä vaimolle kauppakassiksi. Saa nähdä, onko luvassa alennuksia, kun kyse olisi suorasta kaupasta.
 
Laitoin muiden tapaan tarjouspyyntöä Mii electricistä vaimolle kauppakassiksi. Saa nähdä, onko luvassa alennuksia, kun kyse olisi suorasta kaupasta.
Muutamia satasia todennäköisesti. Osa liikkeista sanoi, että nämä on jo nettohinnoiteltu eli alennusta ei saa ollenkaan.
 
Laitoin muiden tapaan tarjouspyyntöä Mii electricistä vaimolle kauppakassiksi. Saa nähdä, onko luvassa alennuksia, kun kyse olisi suorasta kaupasta.

Saat ehkä lumiharjan. Itsellä liipaisemalla useampi tarjous ja puhutaan kymppien hintaeroista näissä, joten paikan päälle Turun Seattilaan arkena. Itselläni niin vaihtoauton kanssa kuin käteiskaupalla täysin samaa antavat.
 
Vähän kyllä harmittaa tuon Miin nihkeä värivalikoima. Peruväri punainen on kammottava. Metalli musta taas mahdoton pitää siistinä edes puolta päivää, vaikka olisikin näistä väreistä ehkä se hienoin. Metalli harmaa on todella pliisu. Metalli sininen on taas vähän liian räikeä tämmöiseen peruskippoon ja se voi olla hankala myös myytävä. Valkoinen oikeastaan ainoa "järkevä" vaihtoehto, jossa käytön jäljet ei näy ja suht helppo pitää siistinä. Valitettavasti sekään ei tässä autossa ole mikään kovin hyvännäköinen, mutta varmasti hyvä väri myytäessä.

Mitäs värejä muut ovat valinneet tai tulevat valitsemaan?
 
Niin halpa auto, niin vetää halutun värisen kelmun siihen päälle kuten Tesla-keijot opastavat? :D

Ihan asiallinen huomio kyllä, kovin onnettomat värit ollut tarjolla toistaiseksi, itsellä valinta osuisi hopeaan tai siniseen elleivät ne livenä aivan kauheita. Valkoinen on perushelppo silmälle + jälleenmyydä.

Harmi sinänsä että tämmöisen pienen kohdalla ei ole uskallusta leikitellä väreillä ja muodoilla, VW Uppia saa sentään Honey Yellow -värillä.
 
Itse harkitsen sinisenä tätä. Livenä näyttänee pareelt kuin mitä kuvissa toivottavasti. Ajattelin myös mustaa kattoa, niin saisi edes jotain särmää tähänkin... Ei tässä tosiaan millään kustomoinnilla leikittelemään pääse. Kakkosautoksihan tämä tulee, joten vähintään sen 2-3 vuotta käytössä.
 
Eikös ne kohta tule Skodan Citigotkin myyntiin, joka ilmeisesti on lähes sama, kuin tuo Mii? Saas nähdä alkavatko hinnalla yhtään kilpailemaan.
 
VW E-up on jo ollut myynnissä tovin, mun tällä viikolla tekemä tilaus näyttää että tehtaalla se tehtäisiin 2.11.2019. Ja Mii ja Skoda tehdään samassa Bratislavan tehtaassa, että eiköhän niitäkin sieltä sitten tule, oliskohan vaan suurempi määrä annettu tuotantoslotteja (paremman katteen) volkkarille :)

Tilasin toiseksi autoksi kolme viikkoa sitte kanssa e-upin kun se tuli. Tammikuun puoleen väliin veikkaisi myyjä toimitusta. Nyt on molemmat autot täyssähköjä :kippis::syes:
 
Onko tämä nyt jotenkin oleellisesti helpompaa kuin tavalliselle autolle? Ensimmäinen öljynvaihtohuoltokin tulee eteen vasta lähempänä kahta vuotta eikä sitä ennen autolle tarvitse tehdä mitään ellei takuukorjattavia vikoja ilmene.

Omasta mielestä ei. Teslahan ei periaatteessa vaadi juurikaan mitään huoltoa, mutta silti esim. Tubessa Teslan omistajat jotka eivät ole kuvanneet materiaalia auton olemisesta kuljetustrailerissa vikojen takia ei juuri ole. Tai sanotaanko näin päin että suurimmalla osalla auto on hajonnut kuntoon jossa sillä ei voi ajaa.

Ilman huoltoa siis Teslan omistajatkaan eivät pääse. Jarrunesteiden ja muiden jäähdytysnesteiden vaihtoahan manuaalissakin suositellaan vaikka se takuuta ehkä ei viekään.
 
Eikös ne kohta tule Skodan Citigotkin myyntiin, joka ilmeisesti on lähes sama, kuin tuo Mii? Saas nähdä alkavatko hinnalla yhtään kilpailemaan.
Tulossa on ja samoja autoja nuo kaikki kolme ovat. Erot ovat lähinnä ulkonäössä, hinnassa ja lisävarusteissa. Minusta Seat on näistä ehdottomasti järkevin todennäköisesti ollessa kaikista halvin ja omaa suoraan 5 vuoden takuun. E-up on karkeasti 5 tonnia kalliimpi ja veikkaan että Citigo jää kanssa muutaman tonnin kalliimmaksi. Muutamakin tonni tämän hintaluokan pelissä on jo pirun paljon puhumattakaan tuosta E-upin selkeästi kovemmasta hinnasta.
 
Konfasin tuossa nyt "vastaavan" E-upin kuin oma tuleva Mii Electric Plus. Loppuhinnaksi tuli 25 699,94 + 600 (toimituskulut) = 26300€. Tuosta pois valtion 2000 euron hankintatuki niin ollaan 24300 eurossa. Vastaavan Miin hinta verottajan ja maahantuojan kamppiksen jälkeen on ‭17 835,86‬ € eli eroa on yli 6400 euroa Miin hyväksi! E-upissa on muutamia varusteita, joita ei saa Miihin ja E-up on todennäköisesti vähän viimeistellymmän näköinen sisältä, mutta en niillä saa kyllä mitenkään järkeiltyä miksi maksaisin noin paljon preemiota samasta autosta. Prosentuaalisesti E-up on kuitenkin noin 36% kalliimpi.
 
Eihän tuota valintaa voi kauhean suurella hintaerolla järjellä selittääkään. Ihme että ovat saaneet Seattia noin halvalla myydä edes koska tietysti syö konsernin päämerkin myyntiä. Ymmärtäisin tonnin kaksi hintaeroksi jos sillä saa yksinoikeusvärin ja/tai jonkun tuikitarpeellisen varusteen.
 
Omasta mielestä ei. Teslahan ei periaatteessa vaadi juurikaan mitään huoltoa, mutta silti esim. Tubessa Teslan omistajat jotka eivät ole kuvanneet materiaalia auton olemisesta kuljetustrailerissa vikojen takia ei juuri ole. Tai sanotaanko näin päin että suurimmalla osalla auto on hajonnut kuntoon jossa sillä ei voi ajaa.

Ilman huoltoa siis Teslan omistajatkaan eivät pääse. Jarrunesteiden ja muiden jäähdytysnesteiden vaihtoahan manuaalissakin suositellaan vaikka se takuuta ehkä ei viekään.
Alkaa olemaan enemmänkin tietokonemaailmasta tuttuja ongelmia siellä minkä takia autot seisovat korjaamolla. :smoke:

UPDATE: Tesla Cars Have A Memory Problem That May Cost You A Lot To Repair
 
Tullut taas niin monta kymmentä sivua lisää, että ei ole pystynyt seuraamaan keskustelua kunnolla, joten pahoittelut, jos aihe on jo läpikaluttu:

K-lataus muuttuu peruslatauksen osalta maksulliseksi. Jos otetaan skenaario, että ajetaan Helsingistä Keski-Suomeen mökille reilu pari sataa kilsaa hybridillä, josta riittää sähköä n. 30+km per lataus ja se ottaa sisään 7,4kWh latausenergiaa, niin onko millään tavalla kustannustehokasta pysähtyä esim. Lahdessa ruokaostoksille ja lataamaan auton akun täyteen k-latauksen pisteessä. Vai kun sähkö loppuu, niin ajaa loppumatka suoraan mökille (ja käydä kaupassa ennen matkaa) n. 7l/100km kulutuksella?
 
Metalli sininen on taas vähän liian räikeä tämmöiseen peruskippoon ja se voi olla hankala myös myytävä.

Tuo ei pidä paikkansa. Mitä räikeämpi/huomiota herättävämpi alkuperäisväri autossa, sen helpompi ja nopeampi se on myydä, poislukien huoneistokeskus-oranssi.
 
Tuo ei pidä paikkansa. Mitä räikeämpi/huomiota herättävämpi alkuperäisväri autossa, sen helpompi ja nopeampi se on myydä, poislukien huoneistokeskus-oranssi.
Mitä automyyjiä on uskominen niin perusvalkoinen ja musta ovat ne helpoimmat myytävät. Vähiten aiheuttavat "inhoreaktioita" koska ovat niin neutraaleja ja näin ollen mahdollinen ostajakunta on mahdollisimman laaja. Tämmöistä samaa tarinaa ainakin kaksi myyjää juuri kertoi kun Miistä juttelin tarjouksia kysellessä. Osa ostajistahan edelleen ostaa autonsa lähes värin perusteella... :)
 
Tullut taas niin monta kymmentä sivua lisää, että ei ole pystynyt seuraamaan keskustelua kunnolla, joten pahoittelut, jos aihe on jo läpikaluttu:

K-lataus muuttuu peruslatauksen osalta maksulliseksi. Jos otetaan skenaario, että ajetaan Helsingistä Keski-Suomeen mökille reilu pari sataa kilsaa hybridillä, josta riittää sähköä n. 30+km per lataus ja se ottaa sisään 7,4kWh latausenergiaa, niin onko millään tavalla kustannustehokasta pysähtyä esim. Lahdessa ruokaostoksille ja lataamaan auton akun täyteen k-latauksen pisteessä. Vai kun sähkö loppuu, niin ajaa loppumatka suoraan mökille (ja käydä kaupassa ennen matkaa) n. 7l/100km kulutuksella?

Ilmeisesti 3.7 kW laturi ja kahden tunnin stoppi? Menee lähelle bensan hintaa, mutta hivenen edullisempaa pitäisi olla. Itse lataisin ihan kannatuksen vuoksi, mutta en veisi laturia jos näyttää siltä että joku täyssähkö voi jäädä ilman.
 
Mitä automyyjiä on uskominen niin perusvalkoinen ja musta ovat ne helpoimmat myytävät. Vähiten aiheuttavat "inhoreaktioita" koska ovat niin neutraaleja ja näin ollen mahdollinen ostajakunta on mahdollisimman laaja. Tämmöistä samaa tarinaa ainakin kaksi myyjää juuri kertoi kun Miistä juttelin tarjouksia kysellessä. Osa ostajistahan edelleen ostaa autonsa lähes värin perusteella... :)

Hmm... No lehtiartikkelista alunperin luin tuon kirkkaan värin edun, ja kun pari kertaa olen asiaa automyyjältä kysynyt, niin on vahvistanut että myyntiaika on lyhyin juuri kirkkailla väreillä.

Voi tietysti olla että perinteisessä kaupassa jossa asiakas kävelee sisään ja etsii vaan jotain tietyn tyyppistä autoa, niin neutraali väri on helpompi myydä, mutta jos autoa selaa lehdestä/nettiautosda, niin kirkkaan värinen auto erottuu listassa, ja saa siten enemmän huomiota.

Tuossa on tietysti myös se että jos haluat kirkkaamman värisen auton, niin ihan hirveästi ei voi vitkutella kun sellainen tulee myyntiin. Sen sijaan harmaata etsiessä ei ole pulaa vaihtoehdoista.
 
Ilmeisesti 3.7 kW laturi ja kahden tunnin stoppi? Menee lähelle bensan hintaa, mutta hivenen edullisempaa pitäisi olla. Itse lataisin ihan kannatuksen vuoksi, mutta en veisi laturia jos näyttää siltä että joku täyssähkö voi jäädä ilman.
Siis type2-liitin ja 7,4kWh latausteho ainakin auton oman näytön mukaan. Mutta jos akun kapasiteetti on n. 14kWh eli jokatapauksessa tulisi parin tunnin reissu. Ei ajankäytöllisesti ole järkevää, ellei säästö ole huomattava.
 
Siis type2-liitin ja 7,4kWh latausteho ainakin auton oman näytön mukaan. Mutta jos akun kapasiteetti on n. 14kWh eli jokatapauksessa tulisi parin tunnin reissu. Ei ajankäytöllisesti ole järkevää, ellei säästö ole huomattava.

Ok, 7.4kW:n teholla kannattaa hyvinkin ladata, mutta euromääräinen säästö toki pieni bensaan verrattuna. Mikäs auto sulla muuten on? Noin hyvä latausteho on harvinainen, mutta onneksi yleistymässä.
 
Ok, 7.4kW:n teholla kannattaa hyvinkin ladata, mutta euromääräinen säästö toki pieni bensaan verrattuna. Mikäs auto sulla muuten on? Noin hyvä latausteho on harvinainen, mutta onneksi yleistymässä.

Mersun E300e. Ja ilmeisesti tuo 2cent/min ja 2h lataus on kyllä niin tuuhea odotusaika ja 2,40h hinta täyteenlataukseen, että melkein kyseessä on kyllä enemmänkin eco-statement kuin rahallisesti järkevä stoppi.
 
Mersun E300e. Ja ilmeisesti tuo 2cent/min ja 2h lataus on kyllä niin tuuhea odotusaika ja 2,40h hinta täyteenlataukseen, että melkein kyseessä on kyllä enemmänkin eco-statement kuin rahallisesti järkevä stoppi.

Toisaalta jos alueella normaali parkkiruutu maksaa 4€/h...
 
Mersun E300e. Ja ilmeisesti tuo 2cent/min ja 2h lataus on kyllä niin tuuhea odotusaika ja 2,40h hinta täyteenlataukseen, että melkein kyseessä on kyllä enemmänkin eco-statement kuin rahallisesti järkevä stoppi.
1.2€/7.2kWh = 16.6c/kWh Eli lähes kotihinta. Käy vielä reilusti bensalla ajamista halvemmaksi. Voisin tökätä johdon jos olen muutenkin kaupassa käymässä, mut kaupasta ulos päästyäni en jäisi odottamaan latauksen valmistumista. Vajaallakin latauksella tulee jotain kilometrejä sähköisesti.
 
Mersun E300e. Ja ilmeisesti tuo 2cent/min ja 2h lataus on kyllä niin tuuhea odotusaika ja 2,40h hinta täyteenlataukseen, että melkein kyseessä on kyllä enemmänkin eco-statement kuin rahallisesti järkevä stoppi.

Ok. Mitäs olet muuten tykännyt mesestä? Varsinkin noin sähköajon kannalta. Käytetäänkö lämmityksen webastoa/polttomoottoria vai onnistuuko sekin sähköllä?
 
@pokkus Oliko mitään puhetta, että mitä pakolliset huollot maksaa, jotta takuu säilyy?
Maahantuojalta saatu vastaus, että huoltoväli on 30tkm tai 2 vuotta Mii:ssä. Huolletaan lähinnä jarruja ja ilmansuodattimia eli ihan kuten täällä jo arvuuteltiin. Tämän valossa Mii:llä on lähes ilmaista ajaa :)

Omani naputeltiin tilauskirjaan tänään kymmenen aikaan aamulla :tup:
 
Oletteko minkälaisella rahoituskorolla saanut tarjouksia Miistä? Seat Centeristä tuli tarjous 2,95% korolla, prosentilla sais omasta mielestä mennä vielä alaspäin.

Onko kukaan kokeillut meneekö Miihin/Upiin/Citigoon lastenistuin takapenkille, isofixit ilmeisesti kuitenkin löytyy.
 
Oletteko minkälaisella rahoituskorolla saanut tarjouksia Miistä? Seat Centeristä tuli tarjous 2,95% korolla, prosentilla sais omasta mielestä mennä vielä alaspäin.

Onko kukaan kokeillut meneekö Miihin/Upiin/Citigoon lastenistuin takapenkille, isofixit ilmeisesti kuitenkin löytyy.
Jos löytyy muita vakuuksia (esim. isolta osin maksettu asunto), niin koita pankista?
 
Oletteko minkälaisella rahoituskorolla saanut tarjouksia Miistä? Seat Centeristä tuli tarjous 2,95% korolla, prosentilla sais omasta mielestä mennä vielä alaspäin.

Sen verran tiukka hinta + maahantuojan kamppis päällä, niin rahoituksessa eivät niin kauheasti varmaan tule vastaan, ellei sitten löydy jälleenmyyjää joka olisi muuten ilmoittanut geneerisen rahoitustarjouksen.

Nykyäänhän tuo on kolmen tekijän yhteissumma korostetummin kuin aiemmin: rahoituskorko, hyvitys vanhasta, paljonko saa tingittyä uudesta.

Aiemmin kun rahoitukset olivat enemmän erillään ja joskus jopa oli halvempaa ostaa suoralla käteiskaupalla auto ilman rahoitusta, nykyään voi olla toisin missä rahoitusfirma maksaa tietyn prosentin rahoituksesta provikkana myyjälle. Sitten jotkut 0% kampanjat menee monesti ihan myyjäliikkeen katteista, joten niiden aikana väliraha ja uuden hinta ovat ostajalle alkuun huonompia kuin 'normaalisti', mutta lopulta rahoituskulut, väliraha ja uuden hinta ovat jollain tasolla samat, se mistä nyt ns. maksaa enemmän ja milloin lähinnä vaihtelee. Tuo 2,95% korko on nyt se maahantuojan 2t euron kampanjaperuste jossain määrin ja lisäaleja normaalista kauppahinnasta ei tule sisämattoja kummemmin.
 
mitähän tuommoisesta Miistä sais 4 vuoden päästä, tuota yksityisliisaria kun katteli niin 199 € /kk (48 kk/40 tkm). Tuolle 4 vuoden liisarille hinnaksi tulee 9552 eur, äkkiseltään ei kuulosta edes pahalta sopparilta.
 
mitähän tuommoisesta Miistä sais 4 vuoden päästä, tuota yksityisliisaria kun katteli niin 199 € /kk (48 kk/40 tkm). Tuolle 4 vuoden liisarille hinnaksi tulee 9552 eur, äkkiseltään ei kuulosta edes pahalta sopparilta.

Jotenkin vois kuvitella että siitä saa helposti yli 6keur vielä silloinkin? Halvin 2015-mallinen nettiautossa maksaa karvan alle 7keur, ja uskoisin että varsinkin noilla ajokilometreillä sähköauto pitäisi hintansa paljonkin paremmin...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 305
Viestejä
4 490 306
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
MetsänSankari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom