Keskustelua hybridiautoista

Saahan sitä yhdestä vaiheesta myös tuon 7kW. Vaatii vaan 32 sulakkeen ja väh. 35 pääsulakkeet.

Mikäli saatavilla on vain 3x16A voi hankkia kaksi vaihetta yhdistävän laturin (Accelev, Walle). Uskon kyllä 3-vaihelaturien yleistyvän eli en panostaisi noihin. Toki maksavat vain tonnin ja liikenteessä on paljon noista hyötyviä autoja (esim. Leaf ja Ioniq muistaakseni) eli kysyntää luulisi olevan käytettyjen markkinoilla.
 
Webasto pure ylimitoitettu yhdestä vaiheesta lataavalle Mii-toolle mutta onpahan sitten tulevaisuutta varten valmiina järeämpi laturi.

Eipä tuo Pure taida maksaa montaa ylimääräistä satasta halvimpaan kiinteään laturiin verrattuna. Varsinainen AC-laturi on kuitenkin autossa eli noissa asemissa suurempi maksimiteho ei juuri nosta hintaa.
 
Webasto Pure 11kW versioo näyttäs saavan alta 600€ saksasta tilattuna niin ei tuota paljoakaan halvemmalla varmaan mitään kiinteä latauslaitetta saa.
 
Sen takia sitä olenkin miettinyt kun loppujen lopuksi aika edullinen ja suomesta sen saa 630€
 
Valkoinen "kaikilla varusteilla" ja matoilla lähti kanssa tilaukseen. Seat Mii Electric 61 Kw.

Toimitusehdot: toimitusaika 31.3.2020. Vaihtoautoa en kaupannut vaihdossa. Saa nähdä milloin noita pääsee koeajamaan. Jotenkin tuntuu että kauppa käy aika hyvin.
Tänää lähtee sinimetallinen, mustalla katolla ym. tilaukseen. Oli se sen vertaa hyvää diili.
 
Valkoinen "kaikilla varusteilla" ja matoilla lähti kanssa tilaukseen. Seat Mii Electric 61 Kw.

Toimitusehdot: toimitusaika 31.3.2020. Vaihtoautoa en kaupannut vaihdossa. Saa nähdä milloin noita pääsee koeajamaan. Jotenkin tuntuu että kauppa käy aika hyvin.
Mulla tulossa ihan samanlainen ja samalla toimituspäivämäärällä. Ettei olis vaan sama myyjä :) Pitääpä itsekin noista matoista vielä kysäistä...
 
Huonoimman puolen tuossa jo an13 kertoikin. Pakkasilla kone käynnistyy todella herkästi. Alkaa nopeasti tekemään mieli täyssähköautoa. Sama kesällä, jos polkasee vähänkään enemmän kaasua. Kulutus on isohko, jos joutuu pelkällä bensalla ajamaan, ja tankki on melko pieni (noin 40 litraa). Ja kun kesällä pääasiassa pääsee ajamaan sähköllä, alkaa bensan tankkaus ottamaan päähän. o_O

Lämmityslaite on melko heikko. Oma työmatka on noin 20 km suuntaansa ja pääosin motaria. Puoleen väliin matkaa näillä -5°C pakkasilla puhallin huutaa melkein täysiä.
Ja sitä piippausta muuten sitten riittää. Melkein sama mitä tapahtuu, niin vähintään yksi piippaus kuuluu. :shifty:

Mutta kun pääsee pelkällä sähköllä ajelemaan, niin mukava auto. Ja onnistuu myös tarvittaessa ne pidemmät matkat. Motarilla ei kyllä mikään mukavin ajettava. Ja itse tykkään kun on hieman korkeampi kuin normaali sedanit, niin näkee lumipenkkojen ylikin hieman paremmin. Eikä tarve laskeutua autoon, kyllä autoon pitää nousta. :D Vetokoukku löytyy, ja mökillekin pääsee ilman että tarvitsee jokaista monttua väistää.

Varaosien hintoja en tiedä, mutta huolto ainakin täällä keski-suomessa oli melko hinnakas.

Minkälaisiin kulutuslukemiin Outlander phevillä pääsee maantiellä tyhjällä akulla? Entä kaupungissa?
Itsellä ollut harkinnassa tuollainen kun valtaosa ajoista jää alle 40km päivä, n.kerran kuussa joutuu ajamaan pidempiä siivuja.
 
Mulla tulossa ihan samanlainen ja samalla toimituspäivämäärällä. Ettei olis vaan sama myyjä :) Pitääpä itsekin noista matoista vielä kysäistä...
Kumimatot saattaa kuulua hintaan, mutta voi olla kyllä eri autoliikkeitä, niin täyttä varmuutta ei taida olla.

Hintaisekseen minusta ihan hyvin varusteita. Tuskin tarttee katua kauppoja :)

Vähän vertasin vielä hintoja käytettyihin e-up autoihin. Noissa kalleimmissa on lähes sama hinta, kuin Seatissa ilman talvirenkaita. Seatissa myös 5v/8v takuu ja Skodassa ja VW:ssä on kait 2v/8v.
Volkswagen Up! sahko vaihtoautot - Nettiauto
 
Huonoimman puolen tuossa jo an13 kertoikin. Pakkasilla kone käynnistyy todella herkästi. Alkaa nopeasti tekemään mieli täyssähköautoa. Sama kesällä, jos polkasee vähänkään enemmän kaasua. Kulutus on isohko, jos joutuu pelkällä bensalla ajamaan, ja tankki on melko pieni (noin 40 litraa). Ja kun kesällä pääasiassa pääsee ajamaan sähköllä, alkaa bensan tankkaus ottamaan päähän. o_O

Lämmityslaite on melko heikko. Oma työmatka on noin 20 km suuntaansa ja pääosin motaria. Puoleen väliin matkaa näillä -5°C pakkasilla puhallin huutaa melkein täysiä.
Ja sitä piippausta muuten sitten riittää. Melkein sama mitä tapahtuu, niin vähintään yksi piippaus kuuluu. :shifty:

Mutta kun pääsee pelkällä sähköllä ajelemaan, niin mukava auto. Ja onnistuu myös tarvittaessa ne pidemmät matkat. Motarilla ei kyllä mikään mukavin ajettava. Ja itse tykkään kun on hieman korkeampi kuin normaali sedanit, niin näkee lumipenkkojen ylikin hieman paremmin. Eikä tarve laskeutua autoon, kyllä autoon pitää nousta. :D Vetokoukku löytyy, ja mökillekin pääsee ilman että tarvitsee jokaista monttua väistää.

Varaosien hintoja en tiedä, mutta huolto ainakin täällä keski-suomessa oli melko hinnakas.

En tiedä minkäikäisestä autosta puhutaan, mutta uudemmissahan on EV-nappi joka aika hyvin pitää auton sähkökäyttöisenä normaaliajossa niin kauan kuin akussa sähköä riittää.

Piipittää kyllä kaikesta niin että oppii olemaan reagoimatta niihin mitenkään, toivottavasti ei jää joskus jotain olennaista huomaamatta sen takia :lol:

Ei tosiaan ole kaikille sopiva auto. Mutta jos oma ajoprofiili antaa mahdollisuuden ajaa pääosin sähköllä ja tuon mallinen auto toiveissa on niin ihan käypä kulkine. Ei kilpailua tuossa hintaluokassa ole ja onhan malli jo aika kauan liikenteessä ollut ja toimivaksi todettu.
 
Tuossa Turussa kun kävin Miitä pyytämässä rahaa vasten itselleni, sanottiin 300kpl olevan se Suomeen tulossa oleva määrä ja näitä on käynyt kaupaksi sellaista haipakkaa, ettei monta enää ole quotasta jäljellä. Mut toisaalta kerrankin kun hinta on sellainen, ettei tarvitse keskituloisena edes miettiä tuon kohdalla mitään yhdistettynä varusteisiin ja rangeen, niin ihmekös että kaupaksi menee.
 
Minkälaisiin kulutuslukemiin Outlander phevillä pääsee maantiellä tyhjällä akulla? Entä kaupungissa?
Itsellä ollut harkinnassa tuollainen kun valtaosa ajoista jää alle 40km päivä, n.kerran kuussa joutuu ajamaan pidempiä siivuja.

Maantiellä täydellä akulla keskikulutus mittarin mukaan 140km matkalla taisi olla jotain 6-8 l/100km. Sama toisinpäin, mutta tyhjällä 8-10 l/100km. Saatan muistaa väärin. Keskikulutusta seuraan tankatuissa litroissa ja kilometreissä. Se on vaihdellut 2-6 l/100km.
 
Eiköhän ne sähköpostitkin ole ihan päteviä, kunhan niissä on tarvittavat tiedot. Tarjous ei sinällään ole muuta kun tarjous, no vaikea sanoa tietämättä sisältöä.

Kauppakirjan voi tehdä uudesta autosta tuosta vaan, ei siihen tarvita VIN numeroa, kun ei ole koko autoa olemassakaan vielä, saati rekkaria. Jos auto löytyy vaikka liikkeestä, niin silloin on rekkari ja VIN jo tiedossa. Mutta sekin on toissijaista, kunhan merkki, malli ja väri, niin se riittää kauppakirjaan. Ja jos vaihdokki, niin sen tiedot toki em. mukaanlukien.

VIN ja rekkari tarvitaan vasta siinä kohtaa, kun aletaan rekisteröimään autoa, ja vakuutusta tekemään. Jolloin auto on jo fyysisesti paikalla.
Sitten jos osarilla, niin sekin yleensä etukäteen että varmasti on kaikki ok, ja sieltä tulee sitten uusi auto kun tulee, sillä VIN ja rek.nro:lla mikä nyt sattuukaan.

Varmaan nyt unohdin jotain, mutta suunnilleen tälläviisteen.

Jep, nyt sain tilaussopimuksen itselleni sähköpostiin, kun sitä vain kysyin eli nyt on mustaa valkoisella. Sisältö kuitenkin aikalailla ihan sama kuin mitä tarjouksessa oli ollut.
 
Tuli tuo Seat tilattua valkoisena kaikilla varusteilla ja mustalla katolla, kumimatot kuulemma kuuluu vakiona mukaan, joten niitä ei tarjoukseen kirjattu.

Sitten pitäisi laturi ja rahoitus etsiä talven aikana, vähän epäselväksi jää lataako tuo Mii 7,2kw yhdestä (32a) vai kahdesta (16a) vaiheesta ja kykeneekö Webasto Pure antamaan tuota 7,2kw kahdesta vaiheesta vai pitääkö tyytyä 3,6kw lataustehoon.

+ Talvirenkaita en ottanut kauppaan, tarjosi noin 1000€urolla niitä aluvanteiden kanssa, pitää katsella käytettyjä, pulttijako 4x100 kr 57.1
 
Viimeksi muokattu:
Tuota mustaa kattoa näköjään moni suosii. Eihän se kallis ollut, mutta maalattu musta on vaan niin pirun arka ja siinä näkyy kaikki mahdolliset jäljet, vaikka kuinka yrittäisi varoa.

Renkaissa, etenkin talvi sellaisissa, en itse lähtisi missään nimessä säästämään ja etsimään halvinta ratkaisua. Mulla tulossa Contin renkaat, jotka varmasti ovat parhaimmistoa, mitä rahalla saa.
 
Ilmeisesti kaupan purun pitäisi onnistua mutkitta, jos ei koeajon jälkeen olekaan tyytyväinen kippoon? Koeajaan kun pääsee ilmeisesti vasta tammi-helmikuussa :(
 
Tuli tuo Seat tilattua valkoisena kaikilla varusteilla ja mustalla katolla, kumimatot kuulemma kuuluu vakiona mukaan, joten niitä ei tarjoukseen kirjattu.

Sitten pitäisi laturi ja rahoitus etsiä talven aikana, vähän epäselväksi jää lataako tuo Mii 7,2kw yhdestä (32a) vai kahdesta (16a) vaiheesta ja kykeneekö Webasto Pure antamaan tuota 7,2kw kahdesta vaiheesta vai pitääkö tyytyä 3,6kw lataustehoon.

Kai se Pure antaa 32A yhdestä vaiheesta, jos vaan piuhat ja nallit kestävät...3.6kW on kyllä ihan mainio latausteho Miille ja tyytyisin varmaan itse siihen.
 
Ilmeisesti kaupan purun pitäisi onnistua mutkitta, jos ei koeajon jälkeen olekaan tyytyväinen kippoon? Koeajaan kun pääsee ilmeisesti vasta tammi-helmikuussa :(

Ei se nyt ihan mutkitta suju tietenkään. Maksaja löytyy peilistä ja se on 10% kauppakohteen hinnasta. Muutenhan noilla ei ole mitään palautusoikeutta, varsinkaan sitten kun auto on jo kilvissä ja ajossa.

Autokaupan tilaus- ja kauppasopimusehdot

Siinä vähän pidemmän kaavan mukaan.
 
@Myrkky Niin no tuolla lukee 4200 euroon asti 10% ja sen ylittävä summa 3%, mutta joo onhan tuo melko suolaista, ellei saa erityisehtoa neuvoteltua myyjän kanssa. Kun menekki on ollut näin hyvää, niin se erityisehdon neuvottelu saattaa olla jopa mahdollista, kun tuskin se auto jää myyjälle kuitenkaan käteen.
 
@Myrkky Niin no tuolla lukee 4200 euroon asti 10% ja sen ylittävä summa 3%, mutta joo onhan tuo melko suolaista, ellei saa erityisehtoa neuvoteltua myyjän kanssa. Kun menekki on ollut näin hyvää, niin se erityisehdon neuvottelu saattaa olla jopa mahdollista, kun tuskin se auto jää myyjälle kuitenkaan käteen.

Tottahan tuo. Kun kyse ei ole mistään speliaalista tehtaalta tilatusta lambosta tiikerinnahkapenkeillä - vaan autosta mistä on enemmän kysyntää kuin saatavuutta, niin se on ihan mahdollista kysyä ja neuvotella miten tehdä jos tulee toisiin ajatuksiin. Sitten se on ihan siitä kiinni kuinka mulkku se myyjä on tai ei ole.

Ja mahtaako noita riittää edes joka jälleenmyyjälle koeajoautoiksi, no maahantuojalla varmaan sellainen löytyy.

Sitten vaikka se ei miellyttäisikään jostain syystä, ja liike ei anna liikkumavaraa, niin uskon että tuon saisi myytyä eteenpäin melko nopeasti. Kun eihän noita saa sitten taas vähään aikaan mistään. Jos suomeen on nyt tulossa 300kpl.
 
Ilmeisesti kaupan purun pitäisi onnistua mutkitta, jos ei koeajon jälkeen olekaan tyytyväinen kippoon? Koeajaan kun pääsee ilmeisesti vasta tammi-helmikuussa :(
Siksipä pitää neuvotella ja kilpailuttaa sopiva ostohinta.
Jos ei miellytä, niin auto myyntiin vaikka mahdollisimman uutena. Maksaahan tarvitsee vasta kun auto on tullut liikkeeseen.
 
Päätin lopulta jättää väliin tuon Miin, vaikka auto on kyllä houkuttelevan hintainen. Aina on pärjätty yhdellä autolla, ja niin täytyy pärjätä jatkossakin, eli käytän mieluummin uuden Miin hankintahinnan (n. 16ke) välirahaan, jolla päivitetään nykyinen kosla asiallisen kokoiseen täyssähköön tai plugariin.
 
Pärjäiskin yhdellä autolla... Nytkin pihassa kolme autoa. Tai no yks talviseisonnassa tällä hetkellä, mut kahteen pitäisi yrittää vähentää. Kaks autoa ihan minimi tai muuten kärsii mukavuus aivan liikaa.
 
Kysymys plugineista. Onko noissa yleensä mahdollisuus käynnistää ja ajaa pelkällä sähköllä kovissakin pakkasissa. Tyyliin mökiltä pääsee joskus kotiakin hiihtoloman aikaan? Eli ei tartte enää pitää lämmityksessä?
 
Kysymys plugineista. Onko noissa yleensä mahdollisuus käynnistää ja ajaa pelkällä sähköllä kovissakin pakkasissa. Tyyliin mökiltä pääsee joskus kotiakin hiihtoloman aikaan? Eli ei tartte enää pitää lämmityksessä?

Pääsääntöisesti ei voi ajaa pelkällä sähköllä jos on pakkasta 10 astetta tai enemmän...merkkien ja mallien välillä isoja eroja ja tietoa aika huonosti saatavilla. Onko jo joku tietty kiikarissa?
 
Pääsääntöisesti ei voi ajaa pelkällä sähköllä jos on pakkasta 10 astetta tai enemmän...merkkien ja mallien välillä isoja eroja ja tietoa aika huonosti saatavilla. Onko jo joku tietty kiikarissa?
Esim. Skoda Superb plugin. Ja jos ei voi ajaa sähköllä niin saako auton saa käyntiin vaikka ei ole piuhan päässä kovalla pakkasella? Vai onko näissä mahdollisuus webastoon? Ei kiinnosta ratkaisu missä sähköä varten yksi piuha ja lämmitystä varten toinen.
 
Esim. Skoda Superb plugin. Ja jos ei voi ajaa sähköllä niin saako auton saa käyntiin vaikka ei ole piuhan päässä kovalla pakkasella? Vai onko näissä mahdollisuus webastoon? Ei kiinnosta ratkaisu missä sähköä varten yksi piuha ja lämmitystä varten toinen.

Superbissa on pitkälti Passat GTE:tä vastaava tekniikka. Ilmeisesti ei ole mitään varsinaista pakkasrajaa sähköajolle ja kabiinikin lämpenee sähköllä...jossain kohti toki voi vastusten teho loppua kesken. Kuvittelisin että lähtee aina liikkeelle korkeajänniteakun voimin enkä usko että on käynnistysvaikeuksia pakkasilla. Webasto on kai tarjolla ja se on varmaan ihan hyvä varuste. En tiedä saako lohkolämmitintä, mutta en näkisi tarpeellisena, vaikka kylmäkäynnistys pahalta tuntuisikin.
 
Superbissa on pitkälti Passat GTE:tä vastaava tekniikka. Ilmeisesti ei ole mitään varsinaista pakkasrajaa sähköajolle ja kabiinikin lämpenee sähköllä...jossain kohti toki voi vastusten teho loppua kesken. Kuvittelisin että lähtee aina liikkeelle korkeajänniteakun voimin enkä usko että on käynnistysvaikeuksia pakkasilla. Webasto on kai tarjolla ja se on varmaan ihan hyvä varuste. En tiedä saako lohkolämmitintä, mutta en näkisi tarpeellisena, vaikka kylmäkäynnistys pahalta tuntuisikin.

Mulla on joku hämärä muistikuva parin vuoden takaa, että olisin lukenut joltain forumilta että GTE:ssä ei olisi erillistä starttia, vaan pelkästään se sähkömoottori millä auto liikku, ja että riittävän kylmällä (-25?) useamman päivän seisotuksen jälkeen suurjänniteakku olisi niin kylmä ettei se suostuisi pyöräyttämään polttistakaan tulille. Sori kun on tämän varmuustason "tietoa", tietääkö joku tarkemmin?
 
Laitetaas tämän aamuinen työmatka mitsulla (outlander phev):
Auto remote climatella lämmityksessä 10 min (koska väärä wifi-salasana, että saisi pidennettyä tuota aikaa)
2km taajamaa, 11km valtatietä/motaria, 2km taajamaa. Tulos tämä:
kulutus.jpg

Ajotapa omasta mielestä melko normaali, eli ei kauheita ylinopeuksia tai kiihytyksiä. Tuota jarruenergian talteenottoa käytän lähes aina. Tosin näillä pakkasilla se ei oikein jarrutellut kuin vasta kaupungissa. Auton maskia en ole vielä peittänyt.
 
Olet itse miettinyt tuollaista Mitsua ruotsista haettuna, vähän juurikin mietityttää miten koko vuoden ajot pääsisi sähköllä sillä bensalla kulkiessaan ilmeisesti aika janoinen. Eli Battman pääsi 15km matkan keskikulutuksella 7,3L/100km? Kääntäen matkaan olisi mennyt reilu litra bensaa.

EDIT: Bätmänin 1L/15km kulutukseen pääsen jo nykyisellä dieselillä.

Tuleva työmatkani on 10km (1/2 motaria) suuntaansa ja jotta autossa olisi järkeä pitäisi 95% arki ajoista päästä pelkällä sähköllä, lataus varmuudesta toisessa päässä ei ole selvyyttä eikä toisaalta kiinnosta kauheasti vieraiden ostosähkö (tuntuu olevan aika kallista). Yllä olevan perusteella varsinkaan talvella tämä tuskin onnistuisi.
 
Viimeksi muokattu:
Verrokkina itse ajelin eilen Optimalla töistä kotiin 35km (noin 10km 100km/h, 10km 80km/h ja loput taajamaa 40-60km/h). Keskikulutus koko matkalla oli 1,8 l/100km ja lämmitys oli päällä koko matkan ajan poislukien viimeiset sata metriä ennen kotia. Akku oli täynnä kotiin lähtiessä (range 61km) ja perillä oli jäljellä vielä 32km eli rangesta lähti vain 29km vaikka ajettiin 35km. Keväällä/kesällä vastaavassa tilanteessa rangesta oli kotona yleensä jäljellä noin 26km eli tuosta näkee hyvin kuinka paljon tuo lämmitys bensalla lisää samalla myös sähköllä ajettavaa rangea. Parasta tuossa on se, että sähkörange myös talvella on lähellä sitä mitä kesällä eli se ei tipu radikaalisti alas kuten muissa plugareissa voi käydä. Huonoa toki se, että kabiini lämpeää vain bensalla.
 
Maahantuojalta saatu vastaus, että huoltoväli on 30tkm tai 2 vuotta Mii:ssä. Huolletaan lähinnä jarruja ja ilmansuodattimia eli ihan kuten täällä jo arvuuteltiin. Tämän valossa Mii:llä on lähes ilmaista ajaa :)

Omani naputeltiin tilauskirjaan tänään kymmenen aikaan aamulla :tup:
Kysyin kanssa tuota samaa, että onko Mii:ssä 2, 4 ja 6v välein huollot, jos ajaa vain vähän. Joku toinen kun epäili, että vain eka huolto on 30tkm/2v ja sen jälkeen olisi tiheämmin. Ei ole vielä Seatin huolloista mitään kokemusta, kun nyt on 2005 Fiat Punto käytössä. Mii on varmaan aika iso parannus Fiatiin, vaikka suht luotettava auto on ollut, 152tkm ajettu.
 
Kysyin kanssa tuota samaa, että onko Mii:ssä 2, 4 ja 6v välein huollot, jos ajaa vain vähän. Joku toinen kun epäili, että vain eka huolto on 30tkm/2v ja sen jälkeen olisi tiheämmin. Ei ole vielä Seatin huolloista mitään kokemusta, kun nyt on 2005 Fiat Punto käytössä. Mii on varmaan aika iso parannus Fiatiin, vaikka suht luotettava auto on ollut, 152tkm ajettu.
Eikös ihan perus polttisVAGgineissakin ole 30tkm/2v huoltoväli eikä se siitä tihene? Tai no ajotapa kai voi lyhentää hieman tuota km lukemaa, mutta noin suunnilleen. Luulisi ettei sähkökipossa ainakaan sen tiheämmin olisi mitään huoltotarvetta.
 
Minkälaisiin kulutuslukemiin Outlander phevillä pääsee maantiellä tyhjällä akulla? Entä kaupungissa?
Itsellä ollut harkinnassa tuollainen kun valtaosa ajoista jää alle 40km päivä, n.kerran kuussa joutuu ajamaan pidempiä siivuja.

Itselläni (tai oikeastaan vaimolla) ollut nyt reilu viisi kuukautta uusi 2019 Outlander PHEV käytössä. Vaimo ajaa sillä työmatkat (56 km edestakaisin, lataus vain kotona) ja viiden viikon tankkausvälillä kulutus syys-lokakuussa oli 1,65 l/100km. Nyt ajettu edellisen tankkauksen jälkeen 3,5 viikkoa, 1300 km ja tankki melkein puolillaan. Kotona käytetään kylminä aamuina lohko- ja sisätilanlämmitintä.
 
Hesarissa 6.11.-19 artikkeli USA- labrassa kehitetystä n. 5 minuutin pikalatauksesta tyhjästä täyteen- akun kennojen alkulämmityksellä. Kehittely vielä vaiheessa. Vaatii kohtuukovaa virransyöttöä tietenkin.
Samassa yhteydessä todetaan kennojen kestoiästä, josta on täällä ja monessa muussa foorumissa huuhaata, pahimmillaan eräskin sekoitti rangen ja akkujen kestoiän. Kestotakuu akuille tarkoittaa yleisesti aleneman putoamista 80-70 prosenttiin. Akut ovat tietysti senkin jälkeen käyttökelpoisia ja jatkokäyttöön vielä esim. virtavarastointipisteisiin sekä lopulta uusintamateriaaliksi.
"Kennot kestivät 1 700 lataussykliä kovalla teholla ennen kuin niissä näkyi kulumisen merkkejä. Se on samaa luokkaa kuin nykyisten sähköautojen litiumioniakkujen luvataan kestävän.
Lataussykli tarkoittaa akun lataamista tyhjästä täyteen, ja 1  500 lataussykliä vastaa ajomatkassa yli puolta miljoonaa kilometriä."
 
Edit: Lupailtiin tosiaan 30tkm/2v huoltoväliksi, kuten oli jo aikaisemmin kysytty.

Eikös ihan perus polttisVAGgineissakin ole 30tkm/2v huoltoväli eikä se siitä tihene? Tai no ajotapa kai voi lyhentää hieman tuota km lukemaa, mutta noin suunnilleen. Luulisi ettei sähkökipossa ainakaan sen tiheämmin olisi mitään huoltotarvetta.
On kyllä vähän sekava. Tuo 2v huoltoväli, mutta seuraava tarkastushuolto olisi siitä 30tkm/1v. Siihen tarkastukseen ei kuuluisi ilmeisesti kuin tuo jarrunesteiden vaihto. Jos tuo pitää paikkansa, niin ei se sitten oikeasti olisikaan 30tkm/2v Seatilla. Seat huollosta varmaan tulee jotain vastausta miten menee Mii:n kohdalla. Ei kyllä turhia huoltoja viitsisi teettää.

"Leonissa on mukautuva LongLife-huolto-ohjelma, mikä tarkoittaa sitä, että auto itse kertoo, milloin öljy kannattaa vaihtaa - kuitenkin viimeistään 2 vuoden tai 30 tkm ajon jälkeen. Vaihtoväliin vaikuttaa mm. kuljettajan ajotapa, mutta muita ehtoja en siitä tiedä.

Seuraava tarkastushuolto on 30 tkm tai viimeistään vuoden päästä, jolloin koko auto käydään läpi ja vaihdetaan jarrunesteet."
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat | POLOinen
 
Viimeksi muokattu:
kyllä nyt kun ilmat kylmeni niin taas muistui plugarin hienous eli sähköllä välittömästi lämpeävä kabiini.
Ottaahan siinä range vähän osumaa mutta on se vaan mukava.

Hämmentävän tehokas toi esilämmityskin jos sen muistaa laittaa, siinä jää webasto nopeudessa täysin jalkoihin.
 
Parasta tuossa on se, että sähkörange myös talvella on lähellä sitä mitä kesällä eli se ei tipu radikaalisti alas kuten muissa plugareissa voi käydä. Huonoa toki se, että kabiini lämpeää vain bensalla.

Eikö tuo ole melkolailla sama asia putoaako range, vai käytetäänkö bensaa lämmitykseen? Jos ajattelee että range putoaa puoleen ja lopun matkasta ajat bensalla jolloin kulutus on jotain 5l/100km - silloinhan se kulutus matkalta on kuitenkin sen 2.5l/100km? Verrattaessa siis tilanteeseen joka "muissa plugareissa voi käydä".
 
On kyllä vähän sekava. Tuo 2v huoltoväli, mutta seuraava tarkastushuolto olisi siitä 30tkm/1v. Siihen tarkastukseen ei kuuluisi ilmeisesti kuin tuo jarrunesteiden vaihto. Jos tuo pitää paikkansa, niin ei se sitten oikeasti olisikaan 30tkm/2v Seatilla. Seat huollosta varmaan tulee jotain vastausta miten menee Mii:n kohdalla. Ei kyllä turhia huoltoja viitsisi teettää.

"Leonissa on mukautuva LongLife-huolto-ohjelma, mikä tarkoittaa sitä, että auto itse kertoo, milloin öljy kannattaa vaihtaa - kuitenkin viimeistään 2 vuoden tai 30 tkm ajon jälkeen. Vaihtoväliin vaikuttaa mm. kuljettajan ajotapa, mutta muita ehtoja en siitä tiedä.

Seuraava tarkastushuolto on 30 tkm tai viimeistään vuoden päästä, jolloin koko auto käydään läpi ja vaihdetaan jarrunesteet."
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat | POLOinen

Lievänä Offtopicina nuo nykyiset öljyvaihtovälit on venyneet melko järjettömiksi, iso osa nykyisistä moottori vaivoistakin juontanee tuosta että 30-35tkm, jollain merkeillä jo vissiin 40tkm vaihtoväli/2 vuotta. Keskustelee tästä kenenkään autojen kanssa enemmän työskentelevän/öljyistä jotain ymmärtävän kanssa, niin aika isolla prosentilla vastaus on että vaihtovälit on järkyttävän pitkiä öljyn käyttö ikään nähden. Tuo 30-35tkm voi olla ihan ok määrä jos ajetaan paljon ja pitkää matkaa että öljyt lämpiää kunnolla monesti eikä esim vettä keräänny öljyyn niin paljoa, toisena hyvänä puolena tässä on että tuo 2vuoden samojen öljyjen kanssa lotraaminen on mahdotonta. Itse tulee vaihdettua öljyt vuoden välein oli kilsoja silloin 15, 20tkm tai 25tkm. Vaikka auto ehdottaakin 35tkm/2vuotta.

----------------

Mutta aiheeseen. Itsekkin katsellut vaihtoehtoja pistokehypridi puolelta ja Bmw 330e f30 tuntuisi kiinnostavimmalta toki hinnat saisi vielä vähän laskea, nyt kun uusi kori julkaistaan niin voisi olettaa pientä tippumista vanhan koristen hinnoissa, tuskin toki mitään radikaalia. Muilta merkeiltä ei mielestäni oikein ole pistokehypridiä, missä olisi myös hieman tuota tehopuolta mietitty, eikä pelkästään menty kulutuksen ehdoilla. Vai onko itseltä jäänyt joku huomaamatta.
 
Juu korjataanpa sen verran, että tuohan on 4 vuodelle ja 40 000km:lle. Ei se kyllä kovin erikoinen hinta sitten ollutkaan.

Eikö näissä diileissä muutenkin ole miinoja joita harvoin tulee ajatelleeksi? Sama kun osarilla ostaa auton niin sopimuksen mukaan pakko ottaa koko sopimuskaudelle täyskasko. Ilman bonareita melkoinen kivireki. 15k auton arvo on tuon maksuohjelman jälkeen ehkä puolet eikä kasko yleensä ole kovinkaan hyvä diili halvoissa kotteroissa. + tietysti pakolliset huollot liikkeissä.

Itse en nykyistä romua ole koskaan huoltanut liikkeessä enkä ole sitä koskaan pessyt. Nämä on niitä käteisellämaksetun auton etuja joilla säästää paljon rahaa.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä onko niissä sinällään kyllä miinoja. Tuossa seatin liisarissa näyttäisi mm. olevan optiona Lähitapiolan vakuutus, mutta ei ilmeisesti pakko ottaa. Loogista vakuutuksen suhteen ainakin olisi, että jos uusi auto kyseessä niin täyskaskolla toki mennään riippumatta onko oma, luottoyhtiön tai liisattu.
Liisaajan pitää tsekata ainakin sopimuksen kesto vs. kk-erä vs. sopparin sisältö ja laskeskella sitten onko huolettomuus eduulisempaa kuin oman hankkiminen. Soppareissa on pakko kertoa kokonaiskulut sopimuskaudelle. Seatin sivuilla:

"SEAT Mii electric: SEAT yksityisleasing S-taso alk. 199 € /kk (48 kk/40 tkm), käsiraha 0 €, kiinteä kk-erä sopimuskauden ajan, kokonaishinta vuokrakaudelta 9 552 €, sis. toimituskulut, kesä- ja talvirenkaat, sop. mukaisen ajomäärän sekä rahoituskustannukset, auto palautuu sopimuskauden jälkeen rahoitusyhtiölle. Rahoittaja K Auto Leasing Oy." lähde: Uusi Mii electric | SEAT

Tossa nyt joku näppärä kalkuloi nopeasti, että jos 16 000€:n nollakorko luotolla makselee x vuotta autoa takaisin, niin mikä on suhde tuohon liisarin neljän vuoden 9552€ kuluihin.
 
Eikö näissä diileissä muutenkin ole miinoja joita harvoin tulee ajatelleeksi? Sama kun osarilla ostaa auton niin sopimuksen mukaan pakko ottaa koko sopimuskaudelle täyskasko. Ilman bonareita melkoinen kivireki. 15k auton arvo on tuon maksuohjelman jälkeen ehkä puolet eikä kasko yleensä ole kovinkaan hyvä diili halvoissa kotteroissa.

Multa ei ole vielä tähän mennessä vaadittu jonkun tietyn kaskon hankkimista rahoituksella ostettuun autoon, mutta se mikä siellä yleensä vaaditaan on rahoitusturva, josta rahoitusyhtiön menetykset korvataan jos kädettämällä menetät auton. Toki vakuutusyhtiöt monesti tarjoaa rahoitusturvaa vain tietyn laajuisiin kaskoihin, johonkin hinnat alkaen -kaskoon sitä ei välttämättä saa.

Kaskoihin saa hyvin yleisesti täydet tai lähes täydet bonukset uutenakin vakuuttajana ja ne tippuu vain jos kaskosta joutuu jotain korvaaman.

3.10Rahoitusturva
Rahoitusturvasta maksetaan korvausta siltä osin, kun sitä ei muutoin mak-settaisi täysimääräisenä sen vuoksi, että vahinko on seurausta
1)suojeluohjeiden laiminlyönnistä (ehtokohta 5),
2)henkilön moitittavasta menettelystä (ehtokohta 6.4.2),
3)yleisten sopimusehtojen tarkoittamasta vahingontorjumis-ja rajoittamisvelvollisuuden laiminlyönnistä (yleiset sopimus-ehdot 5.2.1),
4)lukitsemattomaan ajoneuvoon kohdistuneesta varkaudesta tai
5)ajoneuvon käytöstä liikenteessä ennalta ilmoitettuna liikennekäytöstä poiston aikana.

Korvausta maksetaan vain osamaksu-tai rahoitussopimuksen velkojalle tai leasingsopimuksen vuokranantajalle. Rahoitusturva ei ole voimassa muiden hyväksi.Osamaksu-tai rahoitussopimuksen velkojalle maksettavan korvauksen ylä-rajana on vahinkohetkellä erääntymättömän saatavan määrä, enintään kui-tenkin vahingon määrä. Leasingsopimuksen vuokranantajalle korvauksen ylärajana on vahingon määrä.

Korvausta ei makseta ennenvahinkohetkeäerääntyneistä, maksamatta jääneistä osamaksu-tai rahoituseristä. Vakuutusyhtiölläon oikeushakeamaksamansakorvaustakaisin ajoneuvon haltijalta, leasingvuokralle ottajaltataivahingon aiheuttajalta.

Omavastuu on kuhunkin vakuutustapahtumaan sovellettavan omavastuun suuruinen.Korvauksesta voidaan vähentää tähän vakuutukseen kohdistu-vat erääntyneet, maksamattomat vakuutusmaksut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 651
Viestejä
4 663 472
Jäsenet
76 461
Uusin jäsen
oli-ver

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom