Keskustelua hybridiautoista

Näin kylmässä maassa ja pitkien välimatkojen takia, jossa täyssähköauton kulutus tuplaantuu parhaimmillaan kylmän takia niin turha toivo. Ruotsi on jo edellä, kun on omasta takaa kaasuautoja ja etanoliautoja sekä enemmän tankkauspisteitäkin näille. Palmuöljy taisi olla halvin etanolin lähde ja ulkomailta. Ei ehkä hyvä. Ehkä omista paskoista ja ennen kaikkea hyötyeläinten paskoista kehittyvä kaasu olisi mielenkiintoinen konsepti.
Voi olla, että siinä vaiheessa öljyt niin kalliita ja mad max maailma pyörii niin tuo toimisi jotenkin.
Motivalta (Valtion 100% omistama kestävän kehityksen yhtiö) löyty tämmönen bloigu vielä nuista biopolttoaineista.
 
Kiva käppyrä. Mutta... eikös tuota tiiraamalla löydy jo vastaus sähköautoilun verotuskysymyksiinkin?
Olettaen, että litiumakun valmistuspäästöt kasvaa suht lineaarisesti akun kapasiteetin mukaan.

Sähkövero sähköntuotannon päästöjen mukaan, ja akkuvero akkukapasiteetin mukaan. Näin long range- akkujen valmistuskustannuksia ei sälytetä kaikkeen sähkönkäyttöön.

Polttomoottoriautoilla lähinnä polttoainevero.

Kaikilla autoilla jonkinkokoinen perusvero joka vastaa valmistukseen kulunutta energiaa. Muutenkin verojen suhteelliset suuruudet vastaamaan energiakustannuksia.

Verojen absoluuttinen suuruus sitten poliittinen päätös.
Jeppis. Jenkit ovat laskeskelleet tätä oman sähköverkkonsa päästöjen puitteissa (n. 420g/kWh ~= 2.7x Suomi) ja päätyneet seuraavanlaisiin lukemiin:
"Under the average U.S. electricity grid mix, we found that producing a midsize, midrange (84 miles per charge) BEV typically adds a little over 1 ton of emissions to the total manufacturing emissions, resulting in 15 percent greater emissions than in manufacturing a similar gasoline vehicle. However, replacing gasoline use with electricity reduces overall emissions by 51 percent over the life of the car. A full-size long-range (265 miles per charge) BEV, with its larger battery, adds about six tons of emissions, which increases manufacturing emissions by 68 percent over the gasoline version. But this electric vehicle results in 53 percent lower overall emissions compared with a similar gasoline vehicle"
upload_2019-10-28_19-3-12.png


Eli pikku BEV ~205g/mi iso BEV ~270g/mi = 31,7% enemmän elinkaaripäästöjä. Tottakai isompi ja painavampi auto myös kuluttaa enemmän, eli tuo ero ei tule pelkästään akun koosta.

Edit: Käytetyt autot olivat näköjään ekan generaation Nissan Leaf 24 kWh ja Tesla Model S 85 kWh. Molemmat melko janoisia pirssejä nykysähköautojen standardeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinnostaisi Tesla Model 3 hankinta, mutta kuinka riskialtis ostos se on mikäli ajatuksena on pitää sitä viisi vuotta? Rahoituslaskelman mukaan viimeinen erä olisi viiden vuoden jälkeen € 20.985. Mahtaisikohan tuosta vielä todellisuudessa tuon saada viiden vuoden jälkeen?

Hinnasta tippuu vähintään puolet, jos ei enemmänkin. Aiempiin kokemuksiin verraten teslalla ajo maksaa euron kilometri, jos ei sitä loppuun aja.
 
Hinnasta tippuu vähintään puolet, jos ei enemmänkin. Aiempiin kokemuksiin verraten teslalla ajo maksaa euron kilometri, jos ei sitä loppuun aja.

Model 3:n arvo 50 tkm:ssa 0 euroa? Sähköautojen yleisen rynnistyksen valossa sanoisin, että paremmin se tulee pitämään arvonsa kuin kolmossarjan bemari. Käytäntö jää tietysti nähtäväksi.
 
Siirretty Tesla 3:n maalikeskustelusta:
Kysynpä vain: kumpi ongelma on helpompi kuroa kiinni? En osaa oikeasti vastata, mutu sanoo että laatuongelmat (korinvalmistus ja pintakäsittely) on helpompi korjata kun kilpailijoiden ottaa kiinni teknologiassa.
Väittäisinpä, että hallitun laatutason tekeminen kustannustehokkaasti on autoteollisuuden ydinosaamista. Sitä ei opita käden käänteessä. Uuden teknologian marssittaminen tuotantoon taas on jatkuvaa arkea. Oleellista on varmaan kysyä, millä mallilla on Boschin, Valeon tai Magneti Marellin osaaminen.

2) Kuinka suuri osa näiden tahojen tuloista tulee autojen huolloista, myynnin sijaan?
3) Mitä tälle infralle tapahtuu jos sähkömoottorien myötä huoltokustannukset tippuvat merkittävästi?

Nykyisiä autoja huolletaan noin kerran per 30000 km/2 vuotta. Moottorin osalta joka toinen huolto on pelkkä öljynvaihto ja joka toisessa vaihdetaan ehkä pari suodatinta lisää. Kun ajokilometrejä on yli 100 tkm, yhä useampi huolto tehdään muualla kuin merkkiliikkeessä. En usko, että näiden vähentymien vaikuttaa kovin ratkaisevasti. Auto muuten tarvitsee kuitenkin huoltoa entiseen malliin ja tehosähköjen huoltaminen ja korjaaminen vaatii erityisosaamista.
 
Jos pitäisi veikata niin Tesla avaa vuoden-parin sisään oman tehtaansa Eurooppaan joten samalla malli3:n hinta todennäköisesti laskee. Teslalla on ollut vähän se, että jos uuden auton hinta laskee kymppitonnin muutamassa vuodessa niin käytetyn arvo ns. ottaa aika rumasti osumaa. Tai no siis enemmän se hinta on laskenut ihan kolmosmallissakin. Joku tubettaja sitä valitteli että performance version hinta oli 18000 enemmän kuin maksoi autostaan ja nyt performance mallin hinta on vähemmän kuin ostamansa auton hinta uutena oli.

Niin kauan kuin ongelmat menevät takuuseen on kaikki ihan jees. Sitten kun eivät enää mene niin sitten tullaan näihin S-mallin tasoisiin hintoihin jossa yhteen remppaan menee 25% auton ostohinnasta puoli vuotta myöhemmin.

Mitä arvon säilymiseen tulee, niin ainakaan historia ei kerro kovin maireaa kuvaa auton arvon säilymisen puolesta.

Itse en lähtisi Teslaa käytettynä ostamaan koska osien hinta on sellainen että jos korjaukset eivät mene takuuseen niin kuvetta saa kaivaa ja paljon. Osat toki maksavat paljon (ja isoa osaa ei saa muualta kuin Teslalta), mutta toinen ongelma on että vaikka löytäisit osiakin niin saattaa mennä itse tehtäväksi kun vaaditaan todennäköisesti vähän spesifisempää osaamista että korjaamo uskaltaa hommaan lähteä. Ensimmäinen ostaja on toki vähän eri tilanteessa kun takuuseen viat pääsääntöisesti menevät.

Toki ko. ongelmat koskevat ainakin osittain kaikkia sähköautoja ja voihan olla että Teslan myyntiarvo pysyy paremmin kuin kilpailijoilla, vaikea sanoa.
 
Kiinnostaisi Tesla Model 3 hankinta, mutta kuinka riskialtis ostos se on mikäli ajatuksena on pitää sitä viisi vuotta? Rahoituslaskelman mukaan viimeinen erä olisi viiden vuoden jälkeen € 20.985. Mahtaisikohan tuosta vielä todellisuudessa tuon saada viiden vuoden jälkeen?
Voi olla hyvinkin 0€ 5v jälkeen jos se on ruostunut puhki. Eli maalihan tuossa lohkeilee kokonaan ilmeisesti irti käytännössä heti(tai on jo isoin osin lähtenyt ennenkuin ajat autoliikkeestä ulos) ja toisaalta isoilta osin autoa ei ole ylipäänsä edes maalattu ollenkaan. Nämä siis tuosta toisesta tesla triidistä luettuja. Itse en ainakaan ostaisi ellei sitten jotain todella radikaalia ole tehtaalla tapahtunut laadunparantamisessa.
 
Voi olla hyvinkin 0€ 5v jälkeen jos se on ruostunut puhki. Eli maalihan tuossa lohkeilee kokonaan ilmeisesti irti käytännössä heti(tai on jo isoin osin lähtenyt ennenkuin ajat autoliikkeestä ulos) ja toisaalta isoilta osin autoa ei ole ylipäänsä edes maalattu ollenkaan. Nämä siis tuosta toisesta tesla triidistä luettuja. Itse en ainakaan ostaisi ellei sitten jotain todella radikaalia ole tehtaalla tapahtunut laadunparantamisessa.

Kannattaa ehkä tuota kriittistä lukutaitoa vielä hioa. Jonin myllyketju palvelee kahta asiaa: hänen oman keissinsä hoitamista (en ole tästä tosin niin varma) ja yleistä Tesla-vihaa. Muut Teslan ostaneet eivät sinne juuri postaa.
 
Kannattaa ehkä tuota kriittistä lukutaitoa vielä hioa. Jonin myllyketju palvelee kahta asiaa: hänen oman keissinsä hoitamista (en ole tästä tosin niin varma) ja yleistä Tesla-vihaa. Muut Teslan ostaneet eivät sinne juuri postaa.

Onko siellä ketjussa valehdeltu?

Onhan mm. volkkaristakin aika pitkä tsi+dsg ym. -ketju. :)
 
Onko siellä ketjussa valehdeltu?

Onhan mm. volkkaristakin aika pitkä tsi+dsg ym. -ketju. :)
Todennäköisyyksiä kannattaa aina miettiä. Jos aikoo räikeimmistä tapauksista indusoida koko automallia koskevan yleisväitteen, siinä ei juuri ostettavia autoja jää.

TSI/DSG-ketju on siinä mielessä hyvä esimerkki, että joukossa oli pieniä määriä hyvää tietoa esim. turvallisista moottoriversioista, mutta kaikki se hukkui essonbaarin janarien tavanomaiseen möyhkäykseen. Lopputuloksena 95 prosenttia ketjun sisällön on täyttä sontaa: ulkopuolisten kateutta, nollapostauksia, virheellisen informaation ja virhepäätelmien levitystä - kuten autoketjuissa yleensäkin.
 
No ainakin viime vuonna tehdyt model3:t ovat jenkkivideoissakin täynnä kiven iskelmiä. Maalin laatu on heikompi kuin yhdenkään peruskipon vaikka sitten hyviä puoliakin on tietty reippaasti:

Ei tuo maalin huonous mikään uutinen sinänsä ole. Ruostumiseen on vaikea sanoa, mutta malli3 on tässä selkeästi heikommilla koska taas S malleissa on maalipinta ollut ns. normaali (tai on ainakin ollut).

Niin ja tuonkin otsikko on tietty taas tätä samaa hyperbolaa kuin videoiden otsikot nykyään, mutta ihan varteenotettavia kokemuksia kuitenkin.
 
No ainakin viime vuonna tehdyt model3:t ovat jenkkivideoissakin täynnä kiven iskelmiä. Maalin laatu on heikompi kuin yhdenkään peruskipon vaikka sitten hyviä puoliakin on tietty reippaasti:

Ei tuo maalin huonous mikään uutinen sinänsä ole. Ruostumiseen on vaikea sanoa, mutta malli3 on tässä selkeästi heikommilla koska taas S malleissa on maalipinta ollut ns. normaali (tai on ainakin ollut).

Niin ja tuonkin otsikko on tietty taas tätä samaa hyperbolaa kuin videoiden otsikot nykyään, mutta ihan varteenotettavia kokemuksia kuitenkin.


Maalin laatua enemmän nähdäkseni kysymys on auton muotoilusta, joka altistaa auton voimakkaalle kivisuihkulle sekä etu- että takapyöriltä. Meidän oloissamme Model 3:n ostajan täytyy budjetoida kuraläppiin ja/tai ppf-kalvoon (n. 30 € läpät ja 350-400 € ppf ammattilaisella). On myös täysin totta, että Teslan pitäisi jompikumpi näistä hoitaa kuntoon ihan tehtaalta. Nykyisellään jos päädyt ostamaan auton, budjetoi henkisesti se 30-400 euroa suojaukseen.
 
Volvo V60 Ei tieliikennekelpoinen - D5 AWD Business Summum aut Plug in hybrid

Vuosimalli 2014 (ensirek. 3-2014)
Moottori 2.4 l, Diesel
Mittarilukema 211 000 km

Akkuvikainen plug in hybrid. Auto tuotu parisen kuukautta sitten suomeen, jolloin sillä ajettiin normaalisti.
Auto vietiin ilmastoinnin kompressorinvaihtoon volvon merkkiliikkeeseen. Huollon jälkeen hybridi akusto ei kuitenkaan enää heräillyt,
eikä yli tuhansien eurojen tutkiminenkaan tuottanut tulosta.
Lopputuloksena volvon merkkihuolto kertoi että autoon on vaihdettava uusi hybridi akusto. Kustannusarvio noin 13000e.
Volvo ei ota osaa kustannuksiin, takuun tai minkään muunkaan puitteissa.

Autossa on toimiva 2.4 Diesel kone jota hybridijärjestelmänvian takia ei voi käynnistää.

Volvo V60 D5 AWD Business Summum aut Plug in hybrid Farmari 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto

:rofl:
 
Auto tuotu parisen kuukautta sitten suomeen, jolloin sillä ajettiin normaalisti.
Auto vietiin ilmastoinnin kompressorinvaihtoon volvon merkkiliikkeeseen. Huollon jälkeen hybridi akusto ei kuitenkaan enää heräillyt,
eikä yli tuhansien eurojen tutkiminenkaan tuottanut tulosta.

...

Volvo ei ota osaa kustannuksiin, takuun tai minkään muunkaan puitteissa.

Vähän offtopiccia (tai no toisaalta ei?), mutta jos akusto toimi ennen huoltoa ja sen jälkeen ei, niin eikö tässä oletus ole että huolto on akun paskonut ja sillä olisi jonkinlainen korvausvelvollisuus asiassa? Tuo kompuranvaihto vaatii ilmeisesti sähköjen katkaisun koko autosta, ja kai siinäkin voi asioita tehdä väärin ja paikat rikkoa? Mistä tietää vaikka tässä olisi niin käynyt? "Toit auton ilmastoinnin huoltoon mutta me paskottiin koko auto. Tässä ois tää lasku sitte, kiittimoi"...
 
Kun on uitettu muualta niin paikallisen maahantuojan vastuu loppuu siihen. Kun hakee noita kustannussäästöjä hakemalla muualta on huomioitava siitä aiheutuneet riskit. Valmistajalta voi yrittää jotain saada, mutta tuskinpa ovat kiinnnostuneita.

Eli jos auto on tuotu jostain muualta, ei sitä voi huollattaa missään vaan auto pitää huoltaa itse. Koska jos viet sen huoltoon, on kaikki vastuu siellä paskotuista asioista sinulla itselläsi. Korjaamo muuttuu jostain taikaiskusta täysin syyntakeettomaksi, ja he voivat vaikkapa paalata auton halutessaan, ja se on voi voi "koska uitettu".

Mietippä vielä hitusen?
 
Aika paha näyttää toteen, että korjaamo olis rikkonut akun. Ainoa mahdollisuus olis kuluttajansuojaan yhteyttä, jos sattuu olemaan yrityksen nimiin ostettu, ei ole sitäkään kuin oma pussi.
 
Syy/seuraus ja sen toteen näyttäminen. Toinen tai useampi vika voi tulla esiin kun ihan toista juttua katsellaan, ilman, että se liittyisi asiaan. "Life happens."

Ei se mene niin, että käyt vaihdattamassa moottoriöljyt ja DSG laukeaa korjaamon pihaan > korjaamon syy. Valitettavasti harvalla riittää rahapussia alkaa näitä vääntämään käräjäoikeudessa ellei kuluttajansuojasta tule apua tuotteen oletetun kestoiän avulla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo ilmastoinnin kompurahan on noissa sähkökäyttöinen ja jäähdyttää myös akustoa. Tuon kanssa on ollut noissa ihan perhanasti ongelmia. Joillakin on kestänyt parhaimmillaan viikon uus kompura. Anyway jotakinhan tuossa remontissa on kädetetty ja sitten pesty kädet vastuusta.
 
Missä kohtaa oli todisteet siitä, että ajoneuvo oli nimenomaan korjaamon toiminnan takia pettänyt?

Jos auto on sinne toimivana viety, korjaamo on kajonnut toisen homman ohessa juuri tähän suurjännitepuoleen, ja se on lakannut toimimasta. Tarvitaanko tuohon muuta todisteita? Eikö tässä ole aika selkeä syy-seuraussuhde? Suurjännitepuoli toimii, huolto kajosi siihen, ja sen jälkeen se ei toimi.

Jos toisinpäin miettii, niin missä on todisteet että tuo osa laukesi omia aikojaan juuri tuolloin? Tapaako noita hajoille itsestään em. tavalla?
 
Teknistä toteutusta tarkemmin tietämättä pitäisin melkoisen erikoisena jos ilmastoinnin kompressorin vaihto vaatisi koskemista suurjännitepuoleen siinä määrin että se voisi aiheuttaa akun vikaantumisen.

En tiedä missä määrin tuo vaatii kajoamista, mutta mun käsityksen mukaan auto täytyy tehdä virrattomaksi ennen ko. operaatiota, eli siis suurjännitepuoli irtikytkeä. Kai tuossa mokauksen mahdollisuus on?

Ainakin bemarissa taisi kompura pyöriä suurjännitepuolen virralla, liekö tuossakin?
 
Tuo ilmastoinnin kompurahan on noissa sähkökäyttöinen ja jäähdyttää myös akustoa. Tuon kanssa on ollut noissa ihan perhanasti ongelmia. Joillakin on kestänyt parhaimmillaan viikon uus kompura. Anyway jotakinhan tuossa remontissa on kädetetty ja sitten pesty kädet vastuusta.

Kuinka ongelmattomia hybridit yleisesti ottaen on olleet? Toyota kai on saanut omistaan lastentaudit (enimmäkseen?) hiottua pois mutta miten muut?
 
En ole aiemmin huomannutkaan, mutta Tesla myy nykyään autojaan myös Viroon. Halvin malli maksaa siellä

Standard Range Plus

€ 39.500

Tämä on siis Suomessa 48.100€

Mikä mahtaa selittää valtavaa hintaeroa? Onko teknisesti järkevää hankkia auto uutena Viroon ja uittaa se Suomeen? Todennäköisesti ei, mutta kunhan kysyn.

Selittäisikö suomen verotus tuota hintaeroa...
 
Ei kyllä pitäisi 4 % alemman arvonlisäveron tai autoveron aiheuttaa noin mittavaa hintaeroa.
Autoveroahan tuollaisesta kolmosesta maksetaan vain reilut 1500 €.
 
Viimeksi muokattu:
En ole aiemmin huomannutkaan, mutta Tesla myy nykyään autojaan myös Viroon. Halvin malli maksaa siellä

Standard Range Plus

€ 39.500

Tämä on siis Suomessa 48.100€

Mikä mahtaa selittää valtavaa hintaeroa? Onko teknisesti järkevää hankkia auto uutena Viroon ja uittaa se Suomeen? Todennäköisesti ei, mutta kunhan kysyn.
Mistä löysit nuo Viron Teslat? En ainakaan ite nopeesti löytäny mitään Tesla.ee -saittia?
 
Yksityishenkilö ostaa uuden kuljetusvälineen toisesta EU-maasta

Eli Teslan tapauksessa ostan Model 3 Virosta ilman ALV:tä. Maksan ALV:n Suomeen ja lisäksi autoveron. Tästä muodostuu ajoneuvon kokonaishinta.

Tesla Model 3 Standard Range Plus
Arvonlisäveroton hinta Virossa on siis 31,600€
Tästä tilitetään ALV 24% Suomeen 7584,00€
Lisäksi autoveroa noin 1500.00€ varusteista riippuen

Kokonaishinnaksi jäisi Virosta hankittuna siis 40,684€
Hinta suomessa 48,100€

Säästö 7416,00€

Korjatkaa jos olen väärässä?

Siis tuo hinta minkä Teslan laskuri näyttää on veroton vientihinta autolle.
Eli tuohon ~40k€ hintaan tulee vielä alvit ja autovero päälle.

upload_2019-10-30_13-16-45.png


Your purchase shall be subject to the 0% VAT rate in The Netherlands under the condition that you provide us with the following documents after delivery of your vehicle:

- signed VAT declaration in respect of the vehicle (to be provided by us to you upon delivery); and
- proof of registration of the vehicle in the destination country; and
- copy of the signed CMR.
 
Viimeksi muokattu:
Teslan tapauksessa lienee kyse siitä, että kuluttajan tulee itse hoitaa auton rekisteröinti sekä verotus koska hän ostaa auton toisesta maasta tuodakseen sen itse maahan. Teslahan ei "myy suoraan" autoja Viroon, mutta ei myöskään estä virolaista ostamasta autoa Tesla Netherlandsilta itse maahantuotavaksi.

Teslan ehdoissahan mainitaan, että ALV0% hinta on voimassa tietyin edellytyksin, ts. autot myydään ilman arvonlisäveroa koska muutoin joutuisi ostaessa maksamaan ensin verot Hollantiin ja sitten hoitamaan sen päälle vielä veromuodollisuudet kohdemaassa, kun nyt ehtojen täyttyessä saat auton Teslalta suoraan ALV 0% hinnalla.

Siihen meneekö tämä täysin EU direktiivien mukaan en ole pätevä ottamaan kantaa. Kyseessä lienee kuitenkin jossain määrin erikoistilanne, Tesla luultavasti kieltäytyy myymästä autoa jos asiakas ei ota tuonti- ja veromuodollisuuksia hoitaakseen.

Your order agreement will be entered into with Tesla Motors Netherlands B.V. Delivery of your vehicle will take place at our Tilburg factory in The Netherlands. We will not arrange any shipping for your vehicle other than recommending, as your delivery date nears, Tesla approved common carriers. You are responsible for coordinating pick up of your vehicle and subsequent transportation from our Tilburg factory to your address.

Your purchase shall be subject to the 0% VAT rate in The Netherlands under the condition that you provide us with the following documents after delivery of your vehicle:

- signed VAT declaration in respect of the vehicle (to be provided by us to you upon delivery); and
- proof of registration of the vehicle in the destination country; and
- copy of the signed CMR.
 
K-latauksen peruslataus maksulliseksi, itseäni ei sinäänsä maksullisuus haittaa mutta tuo minuutti hinnoittelu ajattaa kyllä plugarini jonnekkin muualle. Kwh perusteinen maksullisuus olisi paljon parempi.
 
K-latauksen peruslataus maksulliseksi, itseäni ei sinäänsä maksullisuus haittaa mutta tuo minuutti hinnoittelu ajattaa kyllä plugarini jonnekkin muualle. Kwh perusteinen maksullisuus olisi paljon parempi.
No, nyt latausta on tarjolla niille jotka sitä tarvitsevat ja huvin vuoksi ei kannata mennä varaamaan latauspaikkoja niiltä joilla on oikea tarve.
 
K-latauksen peruslataus maksulliseksi, itseäni ei sinäänsä maksullisuus haittaa mutta tuo minuutti hinnoittelu ajattaa kyllä plugarini jonnekkin muualle. Kwh perusteinen maksullisuus olisi paljon parempi.
Type 2 -lataaminen on muutenkin niin vaivalloista, että käyttämättä jää. 11 kW laturillakaan akku ei niin paljon kauppareissulla täyty, että siitä viitsisi erikseen vielä maksaakin. Kesko menettää tuossa selvän vetovoimatekijän, joka saisi ehkä valitsemaan kilpailijoita kalliimman kaupan.

Ei maksuton latauskaan toki ongelmaton ole. Lidlin pikalatureilla näkee säännöllisesti jengiä, joka ei edes käy koko kaupassa.
 
Huomasin tänään saman. Mulla on 1 versio prius PHEV:stä niin laskin, että kannattaa ajaa ennemmin bensalla, kuin ladata tuolla minuuttihinnalla sähköä.
 
Jos laskin oikein ja oletetaan että tunnissa saa koko 22kwh akkuun niin sähkön hinnaksi jää reilu 5 senttiä/kwh mikä on käytännössä omakustannehinta ilman sähkön siirtoa. Sopii siis vain puhtaille sähköautoille jotka voivat ottaa vastaan latausta maksimikapasiteetilla.
 
K-latauksen peruslataus maksulliseksi, itseäni ei sinäänsä maksullisuus haittaa mutta tuo minuutti hinnoittelu ajattaa kyllä plugarini jonnekkin muualle. Kwh perusteinen maksullisuus olisi paljon parempi.
Aiemmin kertomani 800 watin latauksen jälkeen olen saanut K-kaupan latureista kolmella muulla latauksella keskimäärin 2,0 kW, 1,8 kW ja 2,1 kW. Hintaa kilowattitunnille tulisi näillä tehoilla n. 60 senttiä. Ei kovin hyvä diili.
 
Nuo minuuttipohjaiset velotukset ovat aivan hanurista, kun latausnopeudet vaihtelevat niin paljon eri autoissa. Miksi ei voi veloittaa ladatun energian mukaan?
Selväähän se on ettei ilmainen latausmahdollisuus ikuista ole, mutta joku 38snt/kwh on ihan ryöstöä, mikä itselleni tulisi hinnaksi, jos lataus on sen n.3,1 kw tunnissa mitä auto ottaa vastaan.
Puhumattakaan tuosta A.A:n 60:stä sentistä

Täytyykin laittaa k-ryhmälle palautetta
 
Eiköhän tuolla minuuttitaksalla pyritä huolehtimaan siitä että hitaasti lataavat ajoneuvot eivät viivy paikalla koko päivää.

Varmaan tämäkin syynä. No, meikäläisen auto ei ole tukkimassa noita latauspaikkoja. Lähin pömpeli missä olen ladannut, maksaa 0,25e/Kw ja olen pitänyt sitä tähän asti kalliina. ei tunnu enää.
 
Ehdottomasti hyvä, että noissa latureissa ei roikoteta hitaasti latautuvia autoja, vaan johdon päässä ovat ne jotka laturia oikeasti tarvitsevat.
 
Ainoa ongelma tuossa ajattelutavassa on vain se että hybridiauto tarvitsee paljon kipeämmin latausta kaupassa käydessä kuin 500km rangella oleva Tesla. Teslassa ei lähde kauppamatkalla puolet rangesta ja sähköllä kotiin pääsemiseksi olisi hyvä ladata kaupassakäynnin yhteydessä.
 
Omalla kokemuksella monesti on ainakin k-latauksen paikoilla aina tyhjänä maksullinen pikalataus ja ilmaisissa peruslatureissa kiinni Teslat ym. Sähköä kipeästi kaipaavat autot. No hyvä että ainakin nyt paikkoja riittää niille ketkä niitä tarvitsevat.
 
Olet varmaankin oikeassa, että tuossa on sen kaltainen erityistapaus jossa myyjä (Tesla) ei voi saada erityistä taloudellista etua kuluttajaa harhauttaakseen verottomilla hinnoilla kun ovat sen kuitenkin erikseen ehdoissaan maininneet.

Uuden auton (tai muun kuljetusvälineen) ostaminen toisesta EU-maasta on ylipäänsä erikoistapaus alv:n kannalta. Lähtökohta on tai pitäisi olla, että auton saa alle maksamatta alv:ta mutta alv menee maksuun rekisteröintimaassa.
Yksityishenkilö ostaa uuden kuljetusvälineen toisesta EU-maasta

Tämä on ilmeisesti aika suoraviivaista, jos ostattava auto on oikeasti uusi, mutta alv-verotuksen kannalta autoa pidetään uutena, jos
  • ensirekisteröinnistä on alle 6 kk TAI
  • autolla on ajettu alle 6000 km
Melkein uuden tai lähes ajamattoman helmen maahantuoja pääsee ottamaan lähikontaktia byrokratian rattaisiin varsinkin jos helmi löytyi yksityisen myyjän pihasta (ts. ei mahdollisuutta vähentää alv).
 
Toyotan hybridit on olleet äärimmäisen laadukkaita. Ei niihin ole edes akkuja tiettävästi vaihdettu kuin muutamaan yksilöön. Nettiautossakin oli yli 700tkm ajettuja yksilöitä.

Toyotan luotettavuus on hyvin tunnettua.

Entäpä muut merkit, etenkin eurooppalaiset? Esim. Peugeot toi dieselhybridinsä markkinoille vuosikymmenen alussa mutta aika vähän niistä on kuulunut kokemuksia.
 
Toyotan luotettavuus on hyvin tunnettua.

Entäpä muut merkit, etenkin eurooppalaiset? Esim. Peugeot toi dieselhybridinsä markkinoille vuosikymmenen alussa mutta aika vähän niistä on kuulunut kokemuksia.
Mikäs tämä Peugeotin dieselhybridi on? Ei ole tainnut tulla vastaan.

Japanilaiset taitavat olla hybrideissäkin hyvin luotettavia. Ilmeisesti bemarit ovat olleet varsin toimivia myös. Eikä noista Korealaisistakaan ole mitään kovin pahaa tullut vastaan, paitsi erikoisia teknisiä ratkaisuja, esim. lämmityksen osalta. Nämä siis omat mutuilut, kun aihetta seurannut. :)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom