- Liittynyt
- 11.03.2017
- Viestejä
- 105
Riippuu autosta ja mallista. Minulla SEAT Leonissa ei ole kuin 9 ltr, joka on pienimmästä päästä. Joissain automalleista voi olla täysikokoinenkin ~60 ltr.Miten iso bensatankki kaasuautoissa on?
Riippuu autosta ja mallista. Minulla SEAT Leonissa ei ole kuin 9 ltr, joka on pienimmästä päästä. Joissain automalleista voi olla täysikokoinenkin ~60 ltr.Miten iso bensatankki kaasuautoissa on?
Eikö tuossa ole myös se ero että VAG alle 15l bensatankilla autovero&ajoneuvovero menee kaasun päästöjen mukaan kun volvolla isommalla tankilla menee bensan mukaan?Volvoissa taisi käytännössä olla aina täysikokoinen tankki, koska se kaasujärjestelmä oli aina eräänlainen jälkiasennus, joka tosin tehtiin uuteen autoon. VAG-konsernin kulkineissa sen sijaan kaasuvehkeet asennettiin jo tuotantolinjalla ja se vaikutti mm. polttoainetankin kokoon. Tämä oli minullekin aikanaan yllätys kun pidin Volvoa yhtenä kaasuautovaihtoehtona, mutta sitten kävi ilmi, että mm. tavaratila oli noissa bensamallia pienempi, kun pullot oli piilotettuna sinne tavaratilan pohjalle. Volkkareissa ei ole varapyöräkoteloa (ainakaan Passatissa), vaan pullot on piilotettu korin alle siten, että yksi pullo on taka-akselin etupuolella ja kaksi isompaa pulloa taka-akselin takana siinä kohtaa missä normaalisti olisi varapyörän syvennys.
Kyllä ne verot Golfissa jossa on/oli täysikokoinen 55l tankki meni ihan kaasun päästöjen mukaan. Siis ainakin vm. 2016 farkussa. Uudemmissa tuli sitten pienempi tankki. Olikohan koneen & korimallin päivittyessä vai jo sitä ennen... Jälkiasenteisissa kaasulaitteissa päästölaskelmat verotuksessa menee bensan mukaan.Eikö tuossa ole myös se ero että VAG alle 15l bensatankilla autovero&ajoneuvovero menee kaasun päästöjen mukaan kun volvolla isommalla tankilla menee bensan mukaan?
Niin meillä on ihan kilometrin sisällä sekä kaasu- että bensajakelu. Noita vanhempia kaasuautoja saa aika edullisesti mutta eihän niistä sitten mitään saa enää 5 vuoden päästä, toisaalta ne ei ikönsä puolesta ole mitään halpoja tai helppoja ylläpidettäviäRiippuu mitä haluaa painottaa ja millä lähtökohdilla. Uutta kaasuautoa en enää välttämättä ostaisi ja/tai jos asuisin paikassa jossa kaasuasemia ei ole ennestään lähellä. Mutta käytetyssä kaasuautossa Etelä- tai Keski-Suomessa on paljonkin järkeä. Mikäli budjetti on n. 10-15te, sillä saa jo varsin hyvin kohtuullisilla kilometreillä olevia kaasuautoja ja suht tuoreita. Verrattuna lähes mihin tahansa sähköautoon, taloudellisessa mielessä on järkevämpää ostaa käytetty kaasuauto kuin käytetty sähköauto ja tämä perustuu ensisijaisesti siihen, että edullisimmatkin sähköautot, joissa toimintasäde oli yli 200km, maksavat n. 30te ylöspäin. Eli arvonaleneman ja hankintahinnan kannalta kaasuauto on järkevä, jos tosiaan asuu järkevällä etäisyydellä lähimmistä kaasuasemista. Myös saman hintaisiin bensa- ja dieselautoihin verrattuna noissa on paljon järkeä, jos kilometrejä tulee vuodessa yli 10tkm. Vähän asemasta riippuen kilo biokaasua maksaa n. 95 snt/litra jos suhteuttaa tuon litroiksi (myydään siis kiloina). Myös uusia kaasuasemia avataan myös henkilöautoille (esim. Tampereelle on tulossa ainakin kaksi asemaa lisää).
Gasum ei varsinaisesti erottele biokaasua ja maakaasua toisistaan, jolloin niiden asemilla kaasu on samaa, valitsitpa biokaasun tai maakaasun. Mutta jos valitset biokaasun, on Gasum sitoutunut hankkimaan/tuottamaan biokaasua vastaavasti, joten sellaista tilannetta ei pitäisi päästä syntymään, että tankkasit nimellisesti biokaasua, mutta kaikki Gasumin kaasu olisi siitä huolimatta maakaasua. Sen sijaan useimmilla muilla kaasuasemilla, kuten esim. Jyväskylässä Mustankorkean asemilla, ei maakaasua ole edes mahdollista tankata, vaan biokaasu tuotetaan heidän omassa reaktorissa, josta kerätty biokaasu myydään sitten heidän asemillaan. Paljon enempää ympäristöystävällisemmäksi on polttoaineessa vaikea päästä.Taloudellinen puoli on toki kaasun puolella. Minun ajoni ovat vähäisiä, ja haluaisin oikeasti tehdä ympäristövalinnan - biokaasu tuntuisi sellaiselta. Ymmärainkö nyt kuitenkin oikein että biokaasutuutista saattaakin tulla venäläistä..aakaasua biokaasun sijaan, ku joku tuolla sellasta antoi ymmärrtää?
Tässä on aika olennaista, miten ne kilometrit jakautuvat ja millaiset latausmahdollisuudet olisi sähköautolle. Jos vaikka ajaa joka arkipäivä 150km 20ke maksavalla 28kWh Ioniqilla niin voi hyvin olla arvonalenemineen halvempaa kuin kaasulla. Jos ajo koostuu pidemmistä pätkistä niin silloin sähköauton tilanne on huonompi.Jos edelleen keskitytään taloudelliseen puoleen, niin kaasuauto on arvonalenemasta huolimatta edullisempi ratkaisu kuin sähköauto ja todennäköisesti näillä polttoaineen hinnoilla edullisempi kuin bensa-tai dieselauto, mikäli ajokilometrejä tulee vuodessa yhtään enempää.
Idea on siis vähän niinkuin ekosähkössä,.jonkinlainen diskriminoiva monopoli jossa meidän ituhippien varaushinta on korkeampi vaikka samaa sähköä saadaan töpsselistä. Pitävät kuitenkin sillä hintaerolla muutaman kosken ja tuulimyllyn käytössä.Gasum ei varsinaisesti erottele biokaasua ja maakaasua toisistaan, jolloin niiden asemilla kaasu on samaa, valitsitpa biokaasun tai maakaasun. Mutta jos valitset biokaasun, on Gasum sitoutunut hankkimaan/tuottamaan biokaasua vastaavasti, joten sellaista tilannetta ei pitäisi päästä syntymään, että tankkasit nimellisesti biokaasua, mutta kaikki Gasumin kaasu olisi siitä huolimatta maakaasua. Sen sijaan useimmilla muilla kaasuasemilla, kuten esim. Jyväskylässä Mustankorkean asemilla, ei maakaasua ole edes mahdollista tankata, vaan biokaasu tuotetaan heidän omassa reaktorissa, josta kerätty biokaasu myydään sitten heidän asemillaan. Paljon enempää ympäristöystävällisemmäksi on polttoaineessa vaikea päästä.
Riippuu autosta. Omassa opelissa huoltoväli on 30tkm ja tankilla ajaa 450-550km riippuen ajosta.Tekniikka on yksinkertaista ja huoltoväli tiheämpi. Asemalla on vierailtava tiuhaan. Vuotuinen käyttövoimavero on puolet dieselverosta. Harmi vain, että kaasun hinta seuraa polttonesteiden hintoja eikä hinnannousuista pääse ottamaan mainittavaa etua irti.
Zafira ja ohjekirjassa on 30k.
Tottakai oma ajoprofiili vaikuttaa paljonkin eri polttoainevaihtoehtojen edullisuuteen. Mutta tämä viimeisin keskustelu oikeastaan alkoi yhden mielenkiinnosta kaasuautoja kohtaan ja sitä oltiin varsin ylioikoisesti ampumassa alas ilman oikeastaan minkäänlaisia kunnollisia argumentteja. Toivottavasti näistä meidän keskusteluistamme joku voi vetää hieman valistuneemman johtopäätöksen, valitseeko sitten millä polttoaineella toimivan auton.Tässä on aika olennaista, miten ne kilometrit jakautuvat ja millaiset latausmahdollisuudet olisi sähköautolle. Jos vaikka ajaa joka arkipäivä 150km 20ke maksavalla 28kWh Ioniqilla niin voi hyvin olla arvonalenemineen halvempaa kuin kaasulla. Jos ajo koostuu pidemmistä pätkistä niin silloin sähköauton tilanne on huonompi.
Tässä on nyt hyvä huomioida muutama seikka. Toki riippuen valitsemastaan autosta, on kaasun toimintasäde n. 300-800 kilometriä yhdellä tankillisella. Jos puhutaan vaikka VW konsernin autoista, niin Golfit ja A3:t menevät lähemmäs tuota 300 kilometriä, mutta sitten VW Caddy Maxi menee jo lähes 800 kilometriä. Skoda Octavia menee johonkin tuohon väliin (olisiko ollut n. 400km). Kun verrataan tätä useimpiin sähköautoihin ja niiden toimintasäteeseen, ollaan aika samalla kartalla. Talvella ero kasvaa, koska sähköauton toimintasäde putoaa enemmän kuin kaasuauton kulutuksen nousu. Sähköauton lataaminen kotipihassa on toki helppoa, mutta reissussa kaasuauto on moninkertaisesti nopeampi tankata, olettaen että ajaa alueella, jossa kaasuasemia on saatavilla.Tekniikka on yksinkertaista ja huoltoväli tiheämpi. Asemalla on vierailtava tiuhaan. Vuotuinen käyttövoimavero on puolet dieselverosta. Harmi vain, että kaasun hinta seuraa polttonesteiden hintoja eikä hinnannousuista pääse ottamaan mainittavaa etua irti.
Model S maksaa uutena n. 100te ja Model3 n. 50te. Model 3 pari-kolme vuotta käytettyjä ei saa alle 40te. Mikä tahansa satkun maksava perinteinen polttomoottori(urheilu)auto kadottaa kolmessa vuodessa arvostaan lähes puolet. Teslassa ei samanlaisia pudotuksia näe.
VW konsernin autoissa tosiaan huoltoväli on kiinteä 15tkm/1v. Käytännössä siis auto pitää huollattaa vuosittain, vaikka kilometrejä ei tulisi paljon. Myönnän, että itselleni tämä ei ole valtava kustannus, koska voin tehdä useimmat huollot itse, mutta olen toki autoa huollossakin käyttänyt (myös öljynvaihdossa) ja ainakin 15tkm ajosuoritteella vuotuisesti olen säästänyt paljon enemmän polttoaineessa kuin mitä olen extraa joutunut maksamaan huolloissa tai siinä extra 200€/v. jonka joutuu verottajalle maksamaan ajoneuvoverossa.Riippuu autosta. Omassa opelissa huoltoväli on 30tkm ja tankilla ajaa 450-550km riippuen ajosta.
Sen ratkaisee täysin mihin olosuhteisiin auto ollaan hankkimassa.^Ihan hyviä argumentteja kaasu vs. sähkö -keskusteluun, mutta miksi ottaisin kaasun enkä plugaria?
Mutu että molemmilla hyvät puolensa ja liittyy vahvasti käyttöprofiiliin. Ja kilsoista riippuen muuttujia ja erinäisiä kustannuksia alkaa tulla niin paljon että säästön laskenta menee vaikeaksi. Jos rajataan vertailu niihin perusfarkkuihin, niin tässä jotain mutuilua:^Ihan hyviä argumentteja kaasu vs. sähkö -keskusteluun, mutta miksi ottaisin kaasun enkä plugaria?
Golfin ja A3 kaasutankit kasvoi 1.5 moottoriin siirtymisen yhteydessä. Sama tapahtui muillekin konsernin saman pohjalevyn kaasuautoille. Itse olen ajanut maantiellä yli 500km (saattoi olla 550km) Golf 1.5 tgi:lla. Keskimäärin omassa käytössä tankilla menee 450km.Tässä on nyt hyvä huomioida muutama seikka. Toki riippuen valitsemastaan autosta, on kaasun toimintasäde n. 300-800 kilometriä yhdellä tankillisella. Jos puhutaan vaikka VW konsernin autoista, niin Golfit ja A3:t menevät lähemmäs tuota 300
Tarkennetaan vielä, että maakaasun hinta nousee, ei niinkään biokaasun. Hintaeroa noilla ei ennestäänkään ole ollut järin paljoa ja jos en ole täysin väärässä, niin vain Gasum on myynyt maakaasua biokaasun ohella, muut toimijat myyvät biokaasua. Näin ainakin Keski-Suomessa. Kyllä kaasu on ainakin tällä hetkellä erinomaisen kilpailukykyinen monia polttoaineita vastaan. Nyt kun 95 maksaa sen 1,85e/l, saa biokaasua vähän sijainnista riippuen 1,2-1,4e/kg, eli kalleimmillaankin litroiksi muutettuna n. 1e/l. Eikä ole hinnat ainakaan toistaiseksi nousseet.Kilpailu kääntyi nurinniskoin polttoainemarkkinoilla: kaasuautoilija saa jo biokaasua halvemmalla kuin maakaasua
Maakaasun raju hinnannousu on parantanut biokaasun kilpailuasemaa. Tämä näkyy jo kaasuautojen tankkauspisteillä, jossa biokaasun kysyntä on lisääntynyt.yle.fi
Kaasunhinta nousee.. Biokaasu on kilpailukykyinen, mutta kaasuautoilun kilpailukyky kokonaisuudessaan entistä heikompi.
Oulussa tuli kesällä vastaan ja onhan tuossa linkittämässäsi uutisessakin mainittu, että ilmeisesti Lappeenrannan seudulla olisi 1,2e/kg. Tuo polttoaine.net:n seuranta vaikuttaisi Mustankorkeaa lukuun ottamatta listaavan vain Gasumin asemia, missä on harmonisoitu hinnoittelu muutamaa etelän asemaa lukuun ottamatta ja ajantasainen hinta on myös luettavissa Gasumin omilta sivulta. Jos haluaa edullisempaa kaasua, sellaista voi löytää paikalliselta toimittajalta, mutta toki aina näin ei ole. Esim. Jyväskylässä juuri Mustankorkea myy biokaasua hieman Gasumia halvemmalla, mutta on tosin 1,4e/kg.Mistä biokaasua irtoaa 1,2e/kg ?
Millä lailla entistä heikompi? Bensan ja Dieselin hinta on noussut ihan julmetusti enemmän kuin kaasun. Kaasuautoilu on entistä halvempaa nyt kuin pitkään aikaan on ollut (siis suhteessa muihin vaihtoehtoihin).Kilpailu kääntyi nurinniskoin polttoainemarkkinoilla: kaasuautoilija saa jo biokaasua halvemmalla kuin maakaasua
Maakaasun raju hinnannousu on parantanut biokaasun kilpailuasemaa. Tämä näkyy jo kaasuautojen tankkauspisteillä, jossa biokaasun kysyntä on lisääntynyt.yle.fi
Kaasunhinta nousee.. Biokaasu on kilpailukykyinen, mutta kaasuautoilun kilpailukyky kokonaisuudessaan entistä heikompi.
Eihän km-korvauksilla ole tarkoitus tienata?ongelma on se, että jos pitää työn takia ajaa paljon omalla autolla, ja km-korvaukset ei nouse suhteessa miten polttoaine nousee, niin aika epäreilu tilanne. Ei voi ostaa uutta autoa koska pääomakulut vie kaiken. Veroa toki kantaa valtiolle kun maksaa isoja polttoainelaskuja.
En tiedä miksi edes tartun tähän, mutta menkööt. Joka vuosihan noita km-korvauksia korjataan? Ja suunta näyttää olevan ylöspäin.ongelma on se, että jos pitää työn takia ajaa paljon omalla autolla, ja km-korvaukset ei nouse suhteessa miten polttoaine nousee, niin aika epäreilu tilanne. Ei voi ostaa uutta autoa koska pääomakulut vie kaiken. Veroa toki kantaa valtiolle kun maksaa isoja polttoainelaskuja.
Riippuu pitkälti muunnettavasta autosta. Tiedustelisin asiaa muunnoksia tekevältä pajalta auton tietojen avulla. Periaatteessa muunnos maksaa n. 2-4te johon saa valtion hankintatukea 1te.Todennäköisesti koko ketjun kahlaamalla, mutta mikä on keskimääräinen kustannus muuntaa bensa-auto kaasuautoksi? Saako touhuun jotain tukiaisia? Entä vaikuttaako ajoneuvoveroon?
Kaasuautoilua ajatellen on kyllä mielenkiintoista, kuinka kaasuautot torpattiin rajoittamalla niiden bensatankkien koko pikkuriikkiseksi 15 litraksi, mutta plugareilla ei samaa rajoitusta ole.Kyllähän tuo plugari vie sen mitä aiempi bensa tehoa tuli tuplat mutta ainakin näin lämmitysaikana sähköllä mennään parikyt kilsaa ja sitten on vielä sähkökrääsät lisäpainona. Eli kiva kun saatiin tehokas viherpesuauto mutta ekptekpna tai rahansäästönä vähän plus miinus nolla
Pluggareissa monesti sähköinen toimintamatka optimaalisissakin olosuhteissa on 50km luokkaa ja taisi joissakin olla - 10c pakkasraja, jonka jälkeen auto ei kulje pelkästään sähköllä ollenkaan. Tiettävästi kaikki tehtaan kaasuautot kulkevat kaasulla vähintään 300km ja pakkanen ei estä kaasulla ajamista. Pienellä bensatankilla varustettu pluggari olisi siis erittäin epäkäytännöllinen ja varmastikaan siksi siihen ei ole päädytty.Kaasuautoilua ajatellen on kyllä mielenkiintoista, kuinka kaasuautot torpattiin rajoittamalla niiden bensatankkien koko pikkuriikkiseksi 15 litraksi, mutta plugareilla ei samaa rajoitusta ole.
Ja tarkoitus tässä ei ole nyt toivoa että joku vihreä alkaa vaatimaan max 10l bensatankkia plugareihin.
En välttämättä yleistäisi näinkään.Juu plugarissa se pääasiallinen käyttövoima on kuitenkin bensa (tai diesel). Kaasuautossa se on kaasu.
Juu toki se riippuu ajoprofiilista, mutta en tiedä yhtään plugaria jossa sähköllä pääsisi pidemmälle kuin bensalla yhdellä "tankkauksella" molempia.En välttämättä yleistäisi näinkään.
i3 Rexillä päästään varmaan suunnilleen sama bensalla ja sähköllä...toki sitten eri asia että onko tuo plugari, mutta ehkä sen voi niihin lukea.Juu toki se riippuu ajoprofiilista, mutta en tiedä yhtään plugaria jossa sähköllä pääsisi pidemmälle kuin bensalla yhdellä "tankkauksella" molempia.
Joka tapauksessa niin kauan kuin plugareilla pääsee sähköllä alle 100 km yhdellä latauksella niiden bensatankkeja ei voi kovin paljoa alkaa pienentämään.