- Liittynyt
- 11.03.2017
- Viestejä
- 105
Riippuu autosta ja mallista. Minulla SEAT Leonissa ei ole kuin 9 ltr, joka on pienimmästä päästä. Joissain automalleista voi olla täysikokoinenkin ~60 ltr.Miten iso bensatankki kaasuautoissa on?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Riippuu autosta ja mallista. Minulla SEAT Leonissa ei ole kuin 9 ltr, joka on pienimmästä päästä. Joissain automalleista voi olla täysikokoinenkin ~60 ltr.Miten iso bensatankki kaasuautoissa on?
Volvoissa taisi käytännössä olla aina täysikokoinen tankki, koska se kaasujärjestelmä oli aina eräänlainen jälkiasennus, joka tosin tehtiin uuteen autoon. VAG-konsernin kulkineissa sen sijaan kaasuvehkeet asennettiin jo tuotantolinjalla ja se vaikutti mm. polttoainetankin kokoon. Tämä oli minullekin aikanaan yllätys kun pidin Volvoa yhtenä kaasuautovaihtoehtona, mutta sitten kävi ilmi, että mm. tavaratila oli noissa bensamallia pienempi, kun pullot oli piilotettuna sinne tavaratilan pohjalle. Volkkareissa ei ole varapyöräkoteloa (ainakaan Passatissa), vaan pullot on piilotettu korin alle siten, että yksi pullo on taka-akselin etupuolella ja kaksi isompaa pulloa taka-akselin takana siinä kohtaa missä normaalisti olisi varapyörän syvennys.
Kyllä ne verot Golfissa jossa on/oli täysikokoinen 55l tankki meni ihan kaasun päästöjen mukaan. Siis ainakin vm. 2016 farkussa. Uudemmissa tuli sitten pienempi tankki. Olikohan koneen & korimallin päivittyessä vai jo sitä ennen... Jälkiasenteisissa kaasulaitteissa päästölaskelmat verotuksessa menee bensan mukaan.Eikö tuossa ole myös se ero että VAG alle 15l bensatankilla autovero&ajoneuvovero menee kaasun päästöjen mukaan kun volvolla isommalla tankilla menee bensan mukaan?
Niin meillä on ihan kilometrin sisällä sekä kaasu- että bensajakelu. Noita vanhempia kaasuautoja saa aika edullisesti mutta eihän niistä sitten mitään saa enää 5 vuoden päästä, toisaalta ne ei ikönsä puolesta ole mitään halpoja tai helppoja ylläpidettäviäRiippuu mitä haluaa painottaa ja millä lähtökohdilla. Uutta kaasuautoa en enää välttämättä ostaisi ja/tai jos asuisin paikassa jossa kaasuasemia ei ole ennestään lähellä. Mutta käytetyssä kaasuautossa Etelä- tai Keski-Suomessa on paljonkin järkeä. Mikäli budjetti on n. 10-15te, sillä saa jo varsin hyvin kohtuullisilla kilometreillä olevia kaasuautoja ja suht tuoreita. Verrattuna lähes mihin tahansa sähköautoon, taloudellisessa mielessä on järkevämpää ostaa käytetty kaasuauto kuin käytetty sähköauto ja tämä perustuu ensisijaisesti siihen, että edullisimmatkin sähköautot, joissa toimintasäde oli yli 200km, maksavat n. 30te ylöspäin. Eli arvonaleneman ja hankintahinnan kannalta kaasuauto on järkevä, jos tosiaan asuu järkevällä etäisyydellä lähimmistä kaasuasemista. Myös saman hintaisiin bensa- ja dieselautoihin verrattuna noissa on paljon järkeä, jos kilometrejä tulee vuodessa yli 10tkm. Vähän asemasta riippuen kilo biokaasua maksaa n. 95 snt/litra jos suhteuttaa tuon litroiksi (myydään siis kiloina). Myös uusia kaasuasemia avataan myös henkilöautoille (esim. Tampereelle on tulossa ainakin kaksi asemaa lisää).
Taloudellinen puoli on toki kaasun puolella. Minun ajoni ovat vähäisiä, ja haluaisin oikeasti tehdä ympäristövalinnan - biokaasu tuntuisi sellaiselta. Ymmärainkö nyt kuitenkin oikein että biokaasutuutista saattaakin tulla venäläistä..aakaasua biokaasun sijaan, ku joku tuolla sellasta antoi ymmärrtää?
Jos edelleen keskitytään taloudelliseen puoleen, niin kaasuauto on arvonalenemasta huolimatta edullisempi ratkaisu kuin sähköauto ja todennäköisesti näillä polttoaineen hinnoilla edullisempi kuin bensa-tai dieselauto, mikäli ajokilometrejä tulee vuodessa yhtään enempää.
Idea on siis vähän niinkuin ekosähkössä,.jonkinlainen diskriminoiva monopoli jossa meidän ituhippien varaushinta on korkeampi vaikka samaa sähköä saadaan töpsselistä. Pitävät kuitenkin sillä hintaerolla muutaman kosken ja tuulimyllyn käytössä.Gasum ei varsinaisesti erottele biokaasua ja maakaasua toisistaan, jolloin niiden asemilla kaasu on samaa, valitsitpa biokaasun tai maakaasun. Mutta jos valitset biokaasun, on Gasum sitoutunut hankkimaan/tuottamaan biokaasua vastaavasti, joten sellaista tilannetta ei pitäisi päästä syntymään, että tankkasit nimellisesti biokaasua, mutta kaikki Gasumin kaasu olisi siitä huolimatta maakaasua. Sen sijaan useimmilla muilla kaasuasemilla, kuten esim. Jyväskylässä Mustankorkean asemilla, ei maakaasua ole edes mahdollista tankata, vaan biokaasu tuotetaan heidän omassa reaktorissa, josta kerätty biokaasu myydään sitten heidän asemillaan. Paljon enempää ympäristöystävällisemmäksi on polttoaineessa vaikea päästä.
Tekniikka on yksinkertaista ja huoltoväli tiheämpi. Asemalla on vierailtava tiuhaan. Vuotuinen käyttövoimavero on puolet dieselverosta. Harmi vain, että kaasun hinta seuraa polttonesteiden hintoja eikä hinnannousuista pääse ottamaan mainittavaa etua irti.
Tässä on aika olennaista, miten ne kilometrit jakautuvat ja millaiset latausmahdollisuudet olisi sähköautolle. Jos vaikka ajaa joka arkipäivä 150km 20ke maksavalla 28kWh Ioniqilla niin voi hyvin olla arvonalenemineen halvempaa kuin kaasulla. Jos ajo koostuu pidemmistä pätkistä niin silloin sähköauton tilanne on huonompi.
Tekniikka on yksinkertaista ja huoltoväli tiheämpi. Asemalla on vierailtava tiuhaan. Vuotuinen käyttövoimavero on puolet dieselverosta. Harmi vain, että kaasun hinta seuraa polttonesteiden hintoja eikä hinnannousuista pääse ottamaan mainittavaa etua irti.
Model S maksaa uutena n. 100te ja Model3 n. 50te. Model 3 pari-kolme vuotta käytettyjä ei saa alle 40te. Mikä tahansa satkun maksava perinteinen polttomoottori(urheilu)auto kadottaa kolmessa vuodessa arvostaan lähes puolet. Teslassa ei samanlaisia pudotuksia näe.
Riippuu autosta. Omassa opelissa huoltoväli on 30tkm ja tankilla ajaa 450-550km riippuen ajosta.
^Ihan hyviä argumentteja kaasu vs. sähkö -keskusteluun, mutta miksi ottaisin kaasun enkä plugaria?
Mutu että molemmilla hyvät puolensa ja liittyy vahvasti käyttöprofiiliin. Ja kilsoista riippuen muuttujia ja erinäisiä kustannuksia alkaa tulla niin paljon että säästön laskenta menee vaikeaksi. Jos rajataan vertailu niihin perusfarkkuihin, niin tässä jotain mutuilua:^Ihan hyviä argumentteja kaasu vs. sähkö -keskusteluun, mutta miksi ottaisin kaasun enkä plugaria?
Tässä on nyt hyvä huomioida muutama seikka. Toki riippuen valitsemastaan autosta, on kaasun toimintasäde n. 300-800 kilometriä yhdellä tankillisella. Jos puhutaan vaikka VW konsernin autoista, niin Golfit ja A3:t menevät lähemmäs tuota 300
Kilpailu kääntyi nurinniskoin polttoainemarkkinoilla: kaasuautoilija saa jo biokaasua halvemmalla kuin maakaasua
Maakaasun raju hinnannousu on parantanut biokaasun kilpailuasemaa. Tämä näkyy jo kaasuautojen tankkauspisteillä, jossa biokaasun kysyntä on lisääntynyt.yle.fi
Kaasunhinta nousee.. Biokaasu on kilpailukykyinen, mutta kaasuautoilun kilpailukyky kokonaisuudessaan entistä heikompi.
Mistä biokaasua irtoaa 1,2e/kg ?
Kilpailu kääntyi nurinniskoin polttoainemarkkinoilla: kaasuautoilija saa jo biokaasua halvemmalla kuin maakaasua
Maakaasun raju hinnannousu on parantanut biokaasun kilpailuasemaa. Tämä näkyy jo kaasuautojen tankkauspisteillä, jossa biokaasun kysyntä on lisääntynyt.yle.fi
Kaasunhinta nousee.. Biokaasu on kilpailukykyinen, mutta kaasuautoilun kilpailukyky kokonaisuudessaan entistä heikompi.
ongelma on se, että jos pitää työn takia ajaa paljon omalla autolla, ja km-korvaukset ei nouse suhteessa miten polttoaine nousee, niin aika epäreilu tilanne. Ei voi ostaa uutta autoa koska pääomakulut vie kaiken. Veroa toki kantaa valtiolle kun maksaa isoja polttoainelaskuja.
En tiedä miksi edes tartun tähän, mutta menkööt. Joka vuosihan noita km-korvauksia korjataan? Ja suunta näyttää olevan ylöspäin.ongelma on se, että jos pitää työn takia ajaa paljon omalla autolla, ja km-korvaukset ei nouse suhteessa miten polttoaine nousee, niin aika epäreilu tilanne. Ei voi ostaa uutta autoa koska pääomakulut vie kaiken. Veroa toki kantaa valtiolle kun maksaa isoja polttoainelaskuja.
Todennäköisesti koko ketjun kahlaamalla, mutta mikä on keskimääräinen kustannus muuntaa bensa-auto kaasuautoksi? Saako touhuun jotain tukiaisia? Entä vaikuttaako ajoneuvoveroon?
Kaasuautoilua ajatellen on kyllä mielenkiintoista, kuinka kaasuautot torpattiin rajoittamalla niiden bensatankkien koko pikkuriikkiseksi 15 litraksi, mutta plugareilla ei samaa rajoitusta ole.Kyllähän tuo plugari vie sen mitä aiempi bensa tehoa tuli tuplat mutta ainakin näin lämmitysaikana sähköllä mennään parikyt kilsaa ja sitten on vielä sähkökrääsät lisäpainona. Eli kiva kun saatiin tehokas viherpesuauto mutta ekptekpna tai rahansäästönä vähän plus miinus nolla
Kaasuautoilua ajatellen on kyllä mielenkiintoista, kuinka kaasuautot torpattiin rajoittamalla niiden bensatankkien koko pikkuriikkiseksi 15 litraksi, mutta plugareilla ei samaa rajoitusta ole.
Ja tarkoitus tässä ei ole nyt toivoa että joku vihreä alkaa vaatimaan max 10l bensatankkia plugareihin.
En välttämättä yleistäisi näinkään.Juu plugarissa se pääasiallinen käyttövoima on kuitenkin bensa (tai diesel). Kaasuautossa se on kaasu.
En välttämättä yleistäisi näinkään.
Juu toki se riippuu ajoprofiilista, mutta en tiedä yhtään plugaria jossa sähköllä pääsisi pidemmälle kuin bensalla yhdellä "tankkauksella" molempia.
Joka tapauksessa niin kauan kuin plugareilla pääsee sähköllä alle 100 km yhdellä latauksella niiden bensatankkeja ei voi kovin paljoa alkaa pienentämään.