Tämähän kuulostaa huolestuttavalta. "Jakeluvelvoite voi nostaa biokaasun hintaa kymmeniä senttejä, jolloin sen kysyntä vaimenee.
Biokaasun kulutusta ei vielä veroteta liikenteessä, mutta jos hallituksen linjaus jakeluvelvoitteesta toteutuu, biokaasu voi mennä verolle jo vuonna 2022.
Energiateollisuus ry:n johtava asiantuntija Kimmo Siira pelkää, että veroedun katoaminen jarruttaa biokaasun liikennekäyttöä.
”Verotus tappaisi totaalisesti biokaasun yleistymisen. Jakeluvelvoite nostaa biokaasun pumppuhintaa, joten verotus vähentää taatusti kysyntää”, Siira varoittaa.
Nykyinen hintaero bensiiniin ja dieseliin pienenee veron takia. Jakeluvelvoite korvaa nollaverotuksen ja tuo maakaasun lämpöveron tankkihintaan, joka voi nousta noin 20 senttiä litralta."
(...)
"Toisin ovat asiat naapurissa: EU:n komissio hyväksyi kesällä kymmenen vuoden jatkoajan Ruotsin biokaasun verottomuudelle.
”Ruotsi sai veroetunsa läpi vain kymmenessä viikossa. Ruotsalaiset luopuivat jakeluvelvoitteesta, koska he pitivät viisaasti kiinni biokaasun verottomuudesta”, Siira sanoo.
”Näin Ruotsi lisää biokaasun käyttöä sekä liikenteessä että teollisuudessa. Suomen olisi syytä noudattaa Ruotsin esimerkkiä, mutta asia ei etene ilman poliittista päätöstä.”
EU:n kilpailusäännösten mukaan kahta valtion tukimuotoa ei voida antaa samaan asiaan. Biokaasun tapauksessa valittavina ovat joko jakeluvelvoite tai alennettu verokanta.
Kun biokaasulla korvataan fossiilisia polttoaineita, liikenteen hiilidioksidipäästöt ja riippuvuus tuontiöljystä vähenevät. Ruotsissa kaasuautokanta ja jakeluverkosto kasvavat juuri biokaasun verottomuuden ansiosta.
Jakeluvelvoite toimii bensiini- ja dieselkäyttöisissä autoissa, koska niitä on Suomessa yli kaksi miljoonaa. Biokaasun lisääminen ja kaasuautokannan kasvattaminen eivät onnistu jakeluvelvoitteella, arvioi myös Bioenergia ry:n toimialapäällikkö Tage Fredriksson.
”Nykyisen kaasuautokannan voimakkaan kasvun selityksenä on ymmärtäväinen verokohtelu, jonka tulee jatkua kehityksen turvaamiseksi”, Fredriksson esitti jo viime vuoden lopulla."
Toivottavasti voidaan ottaa Ruotsista mallia tässä kohtaan.