Keskustelua kaasuautoista

Skoda on rinnakkaisen Seatin kanssa enää harvoja kaasuhybridin valmistajia. Autotehdas ilmoittaa, että verrattuna samanlaiseen bensakoneesen, päästövähentymä on 20-25 %. Vaikkapa Octavian 1,5 l koneella kaasukäytölle tehtaan ilmoittama Co2 lukema on 115g/km kun vastaavan koneen bensakäytöllä on 125 g/km. Ei täytä EUn vaatimusta edes tämän vuoden 95 g/km rajaan. Ympäristöä säästävä mainos on katteeton, ehkä edullisuus halvemman poltoainetalouden kautta on paikkansa pitävä.
 
Skoda on rinnakkaisen Seatin kanssa enää harvoja kaasuhybridin valmistajia. Autotehdas ilmoittaa, että verrattuna samanlaiseen bensakoneesen, päästövähentymä on 20-25 %. Vaikkapa Octavian 1,5 l koneella kaasukäytölle tehtaan ilmoittama Co2 lukema on 115g/km kun vastaavan koneen bensakäytöllä on 125 g/km. Ei täytä EUn vaatimusta edes tämän vuoden 95 g/km rajaan. Ympäristöä säästävä mainos on katteeton, ehkä edullisuus halvemman poltoainetalouden kautta on paikkansa pitävä.

Kun mitataan CO2 pakoputkenpäästä vaikka ajetaan biokaausulla, niin ei päästä 95g/100km alle. Mutta kun ajetaan Biokaasulla niin oikeasti toi on lähellä 0g / km!! Vaikka direktiivin mukaan mitataan pakoputkenpäästä riippumatta polttoaineesta.
 
Viimeksi muokattu:
Kaasuautoilijoiden tiimihenki oli Vesalle yllätys – tankilta löytyy aina juttukaveri!

Hollolassa asuva Vesa on ajanut viime kesästä lähtien kaasuautolla. Moni asia kaasuautoilussa oli hänelle mukava yllätys, mutta yksi ihmetyksen aihe on ollut yli muiden.
– Tiesin, että kaasuauton tankkaaminen on muutaman minuutin hitaampaa kuin bensakoneen. En kuitenkaan tiennyt, että tankatessa ei tule aika pitkäksi,
sillä tankilla tulee aina juteltua toisen kaasuautoilijan kanssa. Kaasuautoilun yhteisöllisyys on ollut tosi positiivinen yllätys, Vesa kertoo.
 
Piiskataan kuollutta hevosta?

Tuo on väistämätön tosiasia, että kaasukäyttöiset henkilöautot jäävät pois markkinoilta. Kaasua käytetään tavarakuljetusautoihin, siis raskaaseen kalustoon, johon suurta akkutekniikkaa ei ole vielä valmiina. Kaasuautot henkilöautoissa eivät täytä 95 g/km ja alle tulevia päästörajoja, joten autonvalmistajien ei niitä tietenkään enää (vähäiseen) kysyntään kannata edes valmistaa.
 
Kyllä kaasu myös bussien polttoaineena, varsinkin kaupunkiliikenteessä on varma hyvä tapa korvata dieselin päästöt.
 
Just tilasin työsuhdeautoksi G-Tec Octavian sikahalvan hinnan ansiosta :cool: Onneksi ei tarvitse huolehtia jälleenmyyntiarvosta tai kaasuautoilun tulevaisuudesta.
 
Biokaasua ei tunnusteta polttoaineena.

Mutta sähkö on aina 0g, vaikka hiilivoimalla tuottaisi.
Kaikki biokaasu mikä saadaan tuotettua uppoaisi kyllä rekkoihin ja traktoreihin eikä riitäkään.

Toisaalta sähkö on päästökaupan piirissä jo, toisin kuin liikennepolttoaineet. Siten sähkön tuotannossa on jo kannustimet vähentää päästöjä ja tuotettu co tuleekin laskea voimalan päästöksi, ei auton.
 
Tämä on jälleen loistava esimerkki kun pidetään itseämme (suomalaiset) niin tärkeänä markkina-alueena autonvalmistajille, että meitä varten pitäisi ihan kehittää omia autoja... (NOT)

Päättäjillä ei ole mitään hajua, päätökset tehdään omassa kuplassa. Ei ole enää E85 autoja markkinoilla > koitetaan kannustaa ihmisiä muuntamaan normaaleja bensa-autoja etanolille. Ei ole pian enää kaasuautoja > kehotetaan ihmisiä vaihtamaan dieselautonsa kaasuautoihin. :sfacepalm:
 
Volkkari on vaan niin kusessa sähkösutojen kanssa ja niiden kehittämiseen menee paukut, jolloin kaasurimpsusta tingitään.
En tiedä jatkaako Skoda kaasuautojen kanssa kun niitä kuitenkin tien päällä näkyy.
Mariini käytetään sitä kaasua muuallakin kuin Suomessa liikennepolttoaineena.
 
Volkkari on vaan niin kusessa sähkösutojen kanssa ja niiden kehittämiseen menee paukut, jolloin kaasurimpsusta tingitään.
En tiedä jatkaako Skoda kaasuautojen kanssa kun niitä kuitenkin tien päällä näkyy.
Mariini käytetään sitä kaasua muuallakin kuin Suomessa liikennepolttoaineena.

Ei näköjään tarpeeksi, kun ei valmistajia kiinnosta.
 
Ei käytä enää kuin VAG ja FCA, kaikki muut on paketti/K-a/L-a kalustoa. Paljonko näet Fiatteja nykyään Suomen maanteillä esim. Edes bensamalleja?

Ainoat kaasuautot mitä näkyy on vanhoja ruotsi-importteja V70 II ja VAG kaasuvehkeitä... Joissa nyt siis menee se viimeinen sukupolvi ellei EU muuta politiikkaa kuinka se arvottaa päästöjä.
 
Henkilöautot eivät täytä EU:n 95g/km ja alle päästörajoja.

Biokaasua ei tunnusteta polttoaineena.

Mutta sähkö on aina 0g, vaikka hiilivoimalla tuottaisi.

Päästöt lasketaan siellä missä ne tapahtuu. Samalla tavalla bensa/diesel autojen päästölukuihin ei lasketa öljynjalostuksen päästöjä, koska öljynjalostamo on jo hankkinut omille päästöilleen päästöoikeudet.
 
EU:n päästöpolitiikka uhkaa kaasuautoja


Kaasuautoilu on Euroopassa vastatuulessa, sillä tällä hetkellä EU:n päästösääntely suosii sähköautoja ja hybridejä.
EU:ssa henkilöautojen päästöjä mitataan yksinkertaistaen sanottuna pakoputken päästä. Tässä ”tank to wheels” -tarkastelussa ei
huomioida polttoaineen valmistuksen ja sen koko elinkaaren kokonaispäästöjä eli ”well to wheels” -päästöjä.

Näin sähköautojen katsotaan olevan nollapäästöisiä huolimatta siitä, miten sähkö tuotetaan.

Kaasuautoilijat ry on laskenut, mikä olisi Suomen myydyimmän kaasuautomallin Škoda Octavian päästötaso, jos polttoaineen
koko elinkaaren aikaiset päästöt otettaisiin huomioon ja samalla käytettäisiin maakohtaista hiilikorjauskerrointa auton päästöarvon määrityksessä.

Hiilikorjauskerroin ottaa huomioon, kuinka suuri osuus kussakin maassa tankatusta kaasusta on biokaasua. Kaasuautoilijoiden mukaan
Suomessa liikennekaasusta peräti 59 prosenttia on biokaasua, jolloin kaasuauton WLTP-päästöarvoa korjattaisiin kertoimella 0,41.

Octavian kaasumallin nykyinen WLTP-päästöarvo on 115 hiili- dioksidigrammaa kilometriä kohti, mutta korjauskertoimella laskettuna se olisi
vain 47 grammaa kilometriä kohti.

4a0a615e-2628-541c-a467-7d6f605e381f



- Kauppalehti
 

Gasum kasvaa Ruotsissa ja Norjassa yrityskaupan avulla — verkostoon 48 uutta kaasutankkausasemaa


Energiayhtiö Gasum on saanut 30.4.2020 päätökseen yrityskaupan, jolla se osti Linde AG:n LNG- ja biokaasuliiketoiminnot Ruotsissa ja Norjassa sekä Nauticorin Marine Bunkering ‑liiketoiminnon Saksassa.
Yrityskauppa tukee Gasumin strategiaa kehittämällä pohjoismaisia energiamarkkinoita sekä laajentamalla entisestään yhtiön tarjontaa niin teollisuuden kuin maa- ja meriliikenteenkin tarpeisiin.
 
Paikallislehdessä luki että Järvenpäähän tulee kaasuasema Gasumin toimesta... Tosin näinhän ne sanoivat muistaakseni jo 2017.

Tehokkaasta toiminnasta kertoo osittain se että vaikka kylän poikki kulkee useampikin maakaasuputki, sitä tankkauspistettä ei laiteta kaasuputken yhteyteen vaan n. 500m päähän siitä ja asemalla tuodaan kaasu tankeissa kuorma-autoilla.
 
Paikallislehdessä luki että Järvenpäähän tulee kaasuasema Gasumin toimesta... Tosin näinhän ne sanoivat muistaakseni jo 2017.

Tehokkaasta toiminnasta kertoo osittain se että vaikka kylän poikki kulkee useampikin maakaasuputki, sitä tankkauspistettä ei laiteta kaasuputken yhteyteen vaan n. 500m päähän siitä ja asemalla tuodaan kaasu tankeissa kuorma-autoilla.
Onkohan kyseessä LCNG-asema eli halutaankohan siellä palvella myös LNG-tankkaajia (raskas liikenne)? Tällöin LNG tuodaan säiliöautoilla ja siitä höyrystetään kaasu myös CNG-autoihin. Maakaasuverkosta kun ei LNG:tä saa.
 
Melko varmasti kyllä, sillä tulevan aseman vieressä on Lidlin keskusvarasto jossa on jatkuva rekkaralli.
Tosin mä olen käsittänyt että vaikka se asema tuleekin lidlin varaston viereen, sieltä lidlin pihalta ei pääse tankkausasemalle, kuin kiertämällä kahden liikenneympyrän kautta, joista toinen on melko pieni. Ainakin raskasta kalustia silmällä pitäen siellä maakaasuputken luona olisi ollut paljon parempi kulkuyhteys ja muutenkin enemmän vapaata lääniä toteuttaa tankkauspiste.

Koitin etsiä alueesta jotain karttaa, mutta koska on niin uusi alue, ei missään ole kovin kattavaa kuvaa nykytilanteesta.

Tuli mieleen, että voivathan ne tietysti sieltä Lidlin pihalta puhkaista uuden reitin sinne kaasuasemallekin, nykyinen portti on kuitenkin eri suuntaan.

Gasumin nettisivulla lukee että olsii tulossa CNG asema.
 
Viimeksi muokattu:
Eikä tuossa ole syynä edes kaupallisesti paremmasta sijainnista, koska se on melkoisen sokkelon taakse tulossa. Itse kaasuputki kulkee siinä motarin ja vanhan tien välissä olevalla 200m kaistaleella.
 
Biokaasu olisi lähes päästötöntä, mutta EU-direktiivi sorsii sitä

Tämä on käsittämätöntä toimintaa EU:lta, kun se kuitenkin suosii tiukkaa ilmastopolitiikkaa, joka ohjaa jäsenmaita. Autonvalmistajia sakotetaan, jos uusi kulkuneuvo ylittää päästöissä 95 g/km rajan. Sanomattakin on selvää, että ongelmaa ei voida ratkaista pelkästään sähköautoilla. Ne ovat vielä monelle aivan liian kalliita ja eivät pääsääntöisesti lyhyen toimintamatkan ja pitkän latausajan vuoksi sovi kaikkiin käyttötarkoituksiin. Latausinfakaan ei ole vielä kattava. Akkujen valmistus kuluttaa paljon luonnonvaroja ja autoihin ladattava sähkökin on Suomessa ja muuallakin usein tuotettu fossiilisilla polttoaineilla.

Euroopan komissio arvioi hiilidioksidipäästöstandardeja nopeutetulla aikataululla kesäkuuhun 2021 mennessä. Parhaillaan arvioidaan henkilöautojen ja raskaiden ajoneuvojen koko elinkaaren aikaisia hiilidioksidipäästöjä ja tuloksia pitäisi tulla kesän 2020 aikana. Ehkä kaasuautoilla on vielä tulevaisuutta.
 
Se vaan on ongelma kun automallin elinkaari on noin kahdeksan vuotta ja nyt on viimeiset VAGit piipussa kaasukäytöisinä, muilta on jo loppuneet. Ei niitä tule takaisin ihan sormia napsauttamalla ellei sitä vaihtoehtoa ole otettu suunnittelussa huomioon alun alkaenkaan...
 
mitä kannattaa tarkistaa kun menee katsomaan kaasu-golffia joka ruotsin tuonti? Huoltokirja on ok, jokunen leima hieman yli 15tkm, mutta huoltoja ei jäänyt välistä. 2015 ja uudemmissa kai on komposiitti tankit? Auto ei ole DSG:llä ja tuo 1.4 110hp TSI ei liene mikään huono moottori kestävyydeltään, hihna ja yksinkertainen turbo? Ilmeisesti sama kuin bensa version 150hp mutta tehoja rajoitettu. Olen kuullut, että ruotsista tuoduissa on usein ruostetta alustassa jopa enemmän kuin suomiautoissa, mutta tuon nyt näkee kun käy katsomassa. Harmi, ettei Gasum enää tarjoa kiinteitä tankkaushintoja, mutta silti laskin, että nykyiseen 1.2 TSI Skodaan nähden saisin kaasulla säästöjä, ajoa tulee kuitenkin 30-40 tkm vuodessa ja siitä iso osa on työajoa.
 
mielestäni ei oikein tule isoa eroa, toki harkinnut paluuta myös dieseliin. Tuntuu, että nykydieseleissä on liikaa päästöhärveleitä ja lisäksi alaväännöt on tehokkaissakin huonot koska ne pitää saada mittauksissa päästämään vähän.
 
@bowtie81

Asettuu kuitenkin kaasutankkausasemat sille työajoalueelle? Tuo 15kg/420km kaasurange range voi olla optimistinen jos ajelee maantienopeuksia.

Olisiko jossain 2018-2019 taitteessa bensatankin koko tippui yleisesti VW/Seat autoissa ~10 litraan ja kaasutilavuutta lisättiin pari kilogrammaa. Siinä saa jo vähän ajoja suunnitella, jos lähtee kaasuverkoston ulkopuolelle.
 
aika hyvin on asemia, siitä ei jää kiinni. Tuollainen Golf pitäisi mennä noin 4kg/100km, jos tankkaa tuota tavallista maakaasua niin hinta on nyt 1,13€/kg. Uusissa tosiaan bensatankkia on pienennetty, periaatteessa hyvä, mutta niitä kertoja kun joutuu verkoston ulkopuolelle, pitää kantaa varakannua mukana, ei järkevää. Joten käytetty jossa normaali bensatankki ja 15kg kaasusäiliö on kuitenkin helpoin, joutuu vaan kaasua hakemaan useammin. En tosin tiedä tuleeko väliraha olemaan liian suuri että tuossa vaihdossa olisi mitään järkeä. Jos pitää hyvä ja toimiva auto vaihtaa toiseen jolla ajettu melkein yhtä paljon ja antaa ~8000€ väliin niin eihän tuota voi oikein perustella taloudellisuudella. Auto on toki 3 vuotta tuoreempi ja sitäkautta erinäisiä varusteita on enemmän, mutta..
 
Synkkiä pilviä kaasuautojen tiellä, kun biokaasu voi mennä verolle jo 2022.

Tämähän kuulostaa huolestuttavalta. "Jakeluvelvoite voi nostaa biokaasun hintaa kymmeniä senttejä, jolloin sen kysyntä vaimenee.

Biokaasun kulutusta ei vielä veroteta liikenteessä, mutta jos hallituksen linjaus jakeluvelvoitteesta toteutuu, biokaasu voi mennä verolle jo vuonna 2022.

Energiateollisuus ry:n johtava asiantuntija Kimmo Siira pelkää, että veroedun katoaminen jarruttaa biokaasun liikennekäyttöä.

”Verotus tappaisi totaalisesti biokaasun yleistymisen. Jakeluvelvoite nostaa biokaasun pumppuhintaa, joten verotus vähentää taatusti kysyntää”, Siira varoittaa.
Nykyinen hintaero bensiiniin ja dieseliin pienenee veron takia. Jakeluvelvoite korvaa nollaverotuksen ja tuo maakaasun lämpöveron tankkihintaan, joka voi nousta noin 20 senttiä litralta."
(...)
"Toisin ovat asiat naapurissa: EU:n komissio hyväksyi kesällä kymmenen vuoden jatkoajan Ruotsin biokaasun verottomuudelle.
”Ruotsi sai veroetunsa läpi vain kymmenessä viikossa. Ruotsalaiset luopuivat jakeluvelvoitteesta, koska he pitivät viisaasti kiinni biokaasun verottomuudesta”, Siira sanoo.
”Näin Ruotsi lisää biokaasun käyttöä sekä liikenteessä että teollisuudessa. Suomen olisi syytä noudattaa Ruotsin esimerkkiä, mutta asia ei etene ilman poliittista päätöstä.”
EU:n kilpailusäännösten mukaan kahta valtion tukimuotoa ei voida antaa samaan asiaan. Biokaasun tapauksessa valittavina ovat joko jakeluvelvoite tai alennettu verokanta.
Kun biokaasulla korvataan fossiilisia polttoaineita, liikenteen hiilidioksidipäästöt ja riippuvuus tuontiöljystä vähenevät. Ruotsissa kaasuautokanta ja jakeluverkosto kasvavat juuri biokaasun verottomuuden ansiosta.
Jakeluvelvoite toimii bensiini- ja dieselkäyttöisissä autoissa, koska niitä on Suomessa yli kaksi miljoonaa. Biokaasun lisääminen ja kaasuautokannan kasvattaminen eivät onnistu jakeluvelvoitteella, arvioi myös Bioenergia ry:n toimialapäällikkö Tage Fredriksson.
”Nykyisen kaasuautokannan voimakkaan kasvun selityksenä on ymmärtäväinen verokohtelu, jonka tulee jatkua kehityksen turvaamiseksi”, Fredriksson esitti jo viime vuoden lopulla."
Toivottavasti voidaan ottaa Ruotsista mallia tässä kohtaan.
 
Kaasulla ajamista on paljon ajavalle valitettavasti vaikea perustella taloudellisuudella, sillä valtio lätkäisee siitä käyttövoimaveroa ja biokaasulla ajamalla ei juurikaan etua saa muihin polttoaineisiin verrattuna. Lisäksi tankkausasemalla pitää vierailla valitettavan usein. Isolla diesel Passatilla voi päästä 1500km tankillisella kun samalla matkalla kaasuversiolla pitää käydä vähintään neljä kertaa. Ympäristön säästö varmaan ykkösjuttu, mutta sekin on jossain määrin viherpesua.
Kyllähän se käyttövoimavero suhteessa eniten rasittaa vähän ajavaa. Jos ajaa paljon, ja tankkauspisteet sopii hyvin reitille, niin kyllähän tuo kaasu hyvinkin edullinen vaihtoehto on.

Sinänsä tuo lyhyt tankkausväli on monen auton ongelma vaikka käyttäisikin perinteistä nestemäistä polttoainetta.
 

– Jos kaikki kotitalouksien biojäte lajiteltaisiin voisi saada jopa 90 000 autoon biokaasua fossiilisten polttoaineiden sijasta, Stén huomauttaa.

Valtava moottori jymisee Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksessa Espoossa. Se tuottaa sähköä valtakunnan verkkoon biokaasulla,
joka taas tuotetaan Ämmässuolle rahdatuista kotitalouksien ja muiden biojätteistä, siis banaaninkuorista, kahvinporoista ja niin edelleen.

Mä sitä ihmettelen, kun ensin sanotaan, että jos biojäte lajiteltaisiin kunnolla, saataisiin sitä biokaasua 90000 kaasuautoon.

Mutta sitten ilmoitetaan, että kaikki kaasu käytetään sähköksi valtakunnan verkkoon. :tdown:

Eikö se biokaasu kannattaisi käyttää niihin autoihin ja työkoneisiin ja tehdä sitä sähköä vaikka ydinvoimalla. :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Mä sitä ihmettelen, kun ensin sanotaan, että jos biojäte lajiteltaisiin kunnolla, saataisiin sitä biokaasua 90000 kaasuautoon.

Mutta sitten ilmoitetaan, että kaikki kaasu käytetään sähköksi valtakunnan verkkoon. :tdown:

Eikö se biokaasu kannattaisi käyttää niihin autoihin ja työkoneisiin ja tehdä sitä sähköä vaikka ydinvoimalla. :hmm:

Tuolla on käyttöä myös kaasuvoimalan tuottamalla lämmölle, jota syntyy sähkön lisäksi. Jos kaasu menisi autoihin niin tuo lämpö pitäisi kuitenkin tuottaa jotenkin. Lisäksi voi olla, että kaasu vaatisi vielä jatkokäsittelyä sopiakseen autoihin, mutta voin olla väärässäkin. Joka tapauksessa tuo Ämmässuon systeemi kuulostaa ihan järkevältä.
 
Suomen ylivoimaisesti suurimman liikennekaasun jakelijan eli Gasumin kaasutankkausasemien hintapylväissä ilmoitetut bio- ja maakaasun hinnat muuttuvat joulukuun alussa litrahinnoista kilohinnoiksi.
Kaasuasemilla vielä toistaiseksi käytössä olevien litrahintojen avulla on alun perin havainnollistettu kaasun hintaa verrattuna bensiiniin,
koska litrayksiköt ovat olleet perinteisten bensan ja dieselin tankkaajille tutumpia.
Todellisuudessa kaasun määrä auton kaasutankissa on kuitenkin aina mitattu kilogrammoina.
 
Gasum laajentaa jakeluverkostoaan Kaakkois-Suomessa avaamalla toisen kaasutankkausaseman Lappeenrantaan.
Aseman rakennustyöt ovat alkaneet joulukuussa, ja uuden tankkausaseman on tarkoitus valmistua arviolta maalis-huhtikuussa 2021, todetaan Gasumin tiedotteessa.
Asema avataan Kaakkois-Suomen yhden tärkeimmän valtatien eli kuutostien varteen, jolloin se palvelee erinomaisesti ohikulkevaa liikennettä.
Tankkausasema palvelee samalla sekä raskasta liikennettä että henkilöliikenteen kaasuautoja tarjoamalla sekä nesteytettyä maa- ja biokaasua (LNG/LBG) että paineistettua maa- ja biokaasua (CNG/CBG).
 

Vielä saa kaasuautoja ja tähän saisi käytettyä romutuspalkkion. :)
 
Kertokaapas onko seuraava ajatus täyttä hulluutta, vai voisiko siinä olla jotain järkeä:

Olen vuosien saatossa ajellut muutamilla erikoisemmilla autoilla (Audi S8, BMW M3, M5, 740i ym.) Kaikkia yhdistää janoinen bensamoottori ja nykypäivänä jo ihan päästöjen mielessäkin eivät mitään kovin järkeviä pelejä. Mutta kuinka paljon asiat muuttuisivat, jos tuollaisen konvertoisi kulkemaan biokaasulla? Näitä muutossarjoja kuitenkin asennetaan ihan V8 koneisiinkin ja varmaan isompiinkin sovittaessa, mutta hinta varmaan ei enää ole se "alkaen 4000". Mietin, että voisikohan jonkun seuraavista autoista konvertoida kaasulla toimivaksi:

BMW 750 f02
Mb cls 55 amg
Audi a8 d4
Audi Q7
Mb S 550

Toki konttitilaa menee pulloihin, mutta ei tätä olisikaan ajateltu tavaravankkuriksi, vaan harrastekulkupeliksi. Kukaan toteuttanut tai kuullut, että joku olisi toteuttanut tällaista erikoisempaa projektia?
 
Onko se nyt niin edelleen että vuonna 2022 on uusista autoista (muistakin kuin kaasu) odotettavissa 90g/km tai alemmat päästöt? Nähdäkseni tänä vuonna on vielä monilla 110g/km pintaan kaasuautoillakin. Pystyvätkö tippumaan vuodessa noin paljon?
 
Puhutaan keskiarvosta noissa grammarajoissa konsernin tuotteiden kesken, jos ostaa nelilitraisen ahdetun kasin se ei siltikään mene edes 2030 alle 100g/km.
 
Nyt kun Venäjä uhkailee välien katkaisemisella EU:iin, onko syytä olettaa että kaasuautoilu loppuisi nopeasti jos näin kävisi? Biokaasua on jonkin verran, mutta riittääkö muille kuin raskaille ajoneuvoille?
 
Jyväskylässä Mustankorkea tekee jyväskyläläisten biojätteistä omassa laitoksessaan biokaasua, eivätkä asemillaan edes myy maakaasua, että eiköhän ainakin täällä kaasua riitä.

Mutta aika teoreettinen tilanne olisi, että keskeyttäisivät kaasu (ja öljy) toimitukset Eurooppaan. Ampuisivat vahvasti omaan jalkaansa, kun maa on käytännössä erittäin riippuvainen näistä tulolähteistä.
 
Kertokaapas onko seuraava ajatus täyttä hulluutta, vai voisiko siinä olla jotain järkeä:

Olen vuosien saatossa ajellut muutamilla erikoisemmilla autoilla (Audi S8, BMW M3, M5, 740i ym.) Kaikkia yhdistää janoinen bensamoottori ja nykypäivänä jo ihan päästöjen mielessäkin eivät mitään kovin järkeviä pelejä. Mutta kuinka paljon asiat muuttuisivat, jos tuollaisen konvertoisi kulkemaan biokaasulla? Näitä muutossarjoja kuitenkin asennetaan ihan V8 koneisiinkin ja varmaan isompiinkin sovittaessa, mutta hinta varmaan ei enää ole se "alkaen 4000". Mietin, että voisikohan jonkun seuraavista autoista konvertoida kaasulla toimivaksi:

BMW 750 f02
Mb cls 55 amg
Audi a8 d4
Audi Q7
Mb S 550

Toki konttitilaa menee pulloihin, mutta ei tätä olisikaan ajateltu tavaravankkuriksi, vaan harrastekulkupeliksi. Kukaan toteuttanut tai kuullut, että joku olisi toteuttanut tällaista erikoisempaa projektia?

Kiinnostaa itseä myös tämä. Varsinkin jos meinaavat jotain tukia myöntää konversioille, mutta jos se on liian työläs/kallis niin eihän niitä ketään aio tehdä
 
Nyt kun Venäjä uhkailee välien katkaisemisella EU:iin, onko syytä olettaa että kaasuautoilu loppuisi nopeasti jos näin kävisi? Biokaasua on jonkin verran, mutta riittääkö muille kuin raskaille ajoneuvoille?
EU on niin riippuvainen venäläisestä kaasusta, ettei niillä ole käytännössä juuri muuta vaihtoehtoa kuin pyllistää.
 
Nyt kun Venäjä uhkailee välien katkaisemisella EU:iin, onko syytä olettaa että kaasuautoilu loppuisi nopeasti jos näin kävisi? Biokaasua on jonkin verran, mutta riittääkö muille kuin raskaille ajoneuvoille?

Kyllä biokaasua riittäisi, mutta...

 
Kaasua saa jenkeistä, hinta vaan ratkaisee.
 
Škoda Octavia Octavia G-TEC -kaasuversio on pihi tapaus. Kaasuhybridin voimanlähde on puolitoistalitrainen TSI-moottori, jonka kyvyt riittävät aivan mainiosti keskikokoisen auton liikuttamiseen.
 
Pitää paikkaansa. Hyvin riittää kuljettamaan muun liikenteen mukana. Ja voin sanoa, että pirun hyvä vielä ajaakin. Pienimmillään on talviajossa saanu menemään 3.2kg/100km eli reilusti alle valmistajan lukemien.
 

Jossain on varmaan kartta, josta näkee kaasutankkausasemat?
 
Näyttäisi noita vielä lisääkin mahtuvan, kartasta katsottuna Joensuu, Kajaani... jotenkin näyttävät keskittyneen ryppäiksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 300
Viestejä
4 534 320
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom