Keskustelua kaasuautoista

Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
299
Voidaanko tänne avata uusi ketju, jossa keskittyminen kaasuatoihin ja niiden ominaisuuksiin?
(jos jo on jossain, niin lukitaan tämä)

Toiveena on kaikkia keskustelijoita ja mielipiteitä sekä kokemuksia arvostava keskustelu. Tarkoituksenmukaista ei ole yrittää tehdä keskustelua, jossa löydetään kaasuautoista voittaja tai häviäjä.

Liikenteen päästöjen vähentäminen ansaitsee monimuotoisuutta liikenteen energialähteisiin, joten kukkikoon kaasuautokeskustelu tässä ketjussa positiivisena.
 
Viimeksi muokattu:
Tammi-helmikuussa bensa/GNC autoja rekisteröitiin Suomessa yhteensä 22 kpl.
Tammikuussa 15 ja helmikuussa 7.

Viimevuonna tammi-helmikuussa rekisteröitiin 21 kpl
Tammikuussa 11 kpl ja helmikuussa 10 kpl

Yllättävän alhaisia määriä, vaikka Gasumilla oikeasti kova tarjous tankkauksesta.
Miksi ei kiinnosta kaasuautot enempää?
 
Löytyisköhän tästä maasta joku kaasuautoilija, joka kirjoittaa omista kokemuksistaa ja haluaisi niitä vaikka joskus jakaa täälläkin? Olisi hauska lukea.
 
Kuinkahan turvallisia nämä kaasuautot ovat käytössä esim. Suomessa, jossa kaikkea mekaniikkaa rassaa verojen lisäksi mm. suola ja isot lämpötilanvaihtelut? Kaasuautoja tuntuu paukkuvan ulkomailla aika iloiseen tahtiin, ollaanko Suomessa säästytty vahingoilta?

Google löytää vinon pinon esimerkkejä poksauksista, tässä esimerkiksi yksi: Auto räjähti tankatessa - kutsuttu tarkastukseen myös Suomessa
 
Kuinkahan turvallisia nämä kaasuautot ovat käytössä esim. Suomessa, jossa kaikkea mekaniikkaa rassaa verojen lisäksi mm. suola ja isot lämpötilanvaihtelut? Kaasuautoja tuntuu paukkuvan ulkomailla aika iloiseen tahtiin, ollaanko Suomessa säästytty vahingoilta?

Google löytää vinon pinon esimerkkejä poksauksista, tässä esimerkiksi yksi: Auto räjähti tankatessa - kutsuttu tarkastukseen myös Suomessa
Koskeeko tuo ongelma kaasuautoja yli konsernirajojen? Itse muistan lähinnä muutaman tapauksen tulleen vastaan, samaa konsernia tainneet kaikki edustaa. En ole huomioinut juttuja kovin paljoa, joskaan en tiedä kaasuautojen määrää.

En suoraan kyseenalaista lainaamaani postausta, utelisuuttani kyselen, jos joku olisi asiaan perehtynyt. Pari hassua tapausta on toisaalta aika paljon sekin, mikäli kyseessä on auton osittainen räjähdys tankkauksen aikana, jota ei pelkällä vapaalle siirrolla, tms. pysty "ohittamaan" vrt. jumittuva kaasupoljin.
 
Osaako joku listata, mitä biokaasuautoja Suomesta voi ostaa ja millä hinnoilla?
Mitä ne kuluttavat ja mitä niillä ajaminen maksaa (sitten kun Gazumin kiinteä kk hinnoittelu on loppunut)?
Missä biokaasua voi tankata? Onko olemassa jokin mobiilisovellus, jossa näkee biokaasun tankkauspaikat?
 
Täällä ilmottautuu yksi kaasuauton käyttäjä. Itselläni ajossa VW Passat Variant -09 TSi Ecofuel, ostettu viime heinäkuussa ja ilmeisesti Ruotsista Suomeen tuotu auto.

Pääasiassa olen itse selvinnyt kaasun käytöllä polttoaineena, kun Helsingissä on kuitenkin hyvin noita tankkauspaikkoja eikä kovin kauas pohjoiseen ole tarvetta liikkua. Kaasun kulutus keskimäärin noin 4,5 kg/100 km, ja maakaasun hinnan ollessa tällä hetkellä noin 1,25e/kg jäävät polttoainekustannukset 5-6e paikkeille / 100km. Tarvittaessa sitten kaasun loppuessa toimii hyvin myös bensalla. Toimintasäde täydellä "kaasutankilla" on noin 450 km ja tämän lisäksi käytössä on reilun 30l bensatankki. Verolisää autoon tulee vuodessa jonkin verran, itselläni verot ovat vuodessa juuri alle 400e. Kokonaisuudessaan kustannukset jäävät omalla n. 20 000km/v ajolla kuitenkin selvästi alemmaksi kuin bensa-autolla.

Itse olen katsonut tankkauspaikkoja seuraavasta linkistä: Kaasuautojen tankkausasemat Suomessa (CNG Stations)

Itse tulee käytettyä pääasiassa Helsingin asemia ja matkalla kotiseudulle myös Riihimäen asema on tullut tutuksi. Muutaman kerran myös Tampereella tankannut Nekalassa. Tankkaaminen on kyllä huomattavasti mukavampaa kaasun osalta kun voi vaan laittaa letkun kiinni autoon ja odottaa vaikka autossa sisällä, että tankkaus tapahtuu. :D

Itse olen ymmärtänyt, että nuo ongelmat kaasusäiliöiden kanssa ovat johtuneet käytetyistä terässäiliöistä, joita on näihin VW-konsernin autoihin ainakin vaihdettu takaisinkutsukampanjan avulla.

Jos joku haluaa tietää lisää käyttökokemuksista tmv. niin pyrin vastailemaan parhaani mukaan.
 
Laskeskelin huvikseni miltä se tuollaisen passatin kohdalla näyttäisi kaasu vs. bensa vs. diesel, ja kyllähän tuolla kaasulla näyttää pääsevän vajaan 50eur/kk reilun 30eur/kk säästöön bensaan verrattuna. Pistin laskelmani kuvana, toivon mukaan en ihan katolleen laskenut. Käytin vertailussa näitä autoja (näiden painoa ja co2), koitin valikoida ne suurinpiirtein samanlaisiksi:
kaasu: Volkswagen Passat Variant Comfortline 1,4 TSI EcoFuel 110 kW (150 hv) DSG-automaatti Farmari 2009 - Vaihtoauto - Nettiauto
bensa: Volkswagen Passat Variant Comfortline 1,4 TSI 90 BlueM DSG - Korko 1,99% ja 3 kk lyhennysvapaata, hyvitys väh. 1500 € Farmari 2009 - Vaihtoauto - Nettiauto
diesel: Volkswagen Passat 2.0TDI Variant Trendline 103kw Rahoitus ilman käsirahaa Farmari 2009 - Vaihtoauto - Nettiauto

Kulutuslukemat otin hatusta. Mututuntuma on, että bensa veisi ~6 ja diesel ~5 litraa satasella, lieneekö kuinka metsässä?

upload_2017-3-22_11-35-18.png


Muok: virhe taulukossa korjattu, käytin vahingossa pakettiauton kaasuveroa...
 

Liitteet

  • upload_2017-3-22_11-13-13.png
    upload_2017-3-22_11-13-13.png
    47,3 KB · Luettu: 4 702
Viimeksi muokattu:
Laskeskelin huvikseni miltä se tuollaisen passatin kohdalla näyttäisi kaasu vs. bensa vs. diesel, ja kyllähän tuolla kaasulla näyttää pääsevän vajaan 50eur/kk säästöön bensaan verrattuna. Pistin laskelmani kuvana, toivon mukaan en ihan katolleen laskenut. Käytin vertailussa näitä autoja (näiden painoa ja co2), koitin valikoida ne suurinpiirtein samanlaisiksi:
kaasu: Volkswagen Passat Variant Comfortline 1,4 TSI EcoFuel 110 kW (150 hv) DSG-automaatti Farmari 2009 - Vaihtoauto - Nettiauto
bensa: Volkswagen Passat Variant Comfortline 1,4 TSI 90 BlueM DSG - Korko 1,99% ja 3 kk lyhennysvapaata, hyvitys väh. 1500 € Farmari 2009 - Vaihtoauto - Nettiauto
diesel: Volkswagen Passat 2.0TDI Variant Trendline 103kw Rahoitus ilman käsirahaa Farmari 2009 - Vaihtoauto - Nettiauto

Kulutuslukemat otin hatusta. Mututuntuma on, että bensa veisi ~6 ja diesel ~5 litraa satasella, lieneekö kuinka metsässä?

upload_2017-3-22_11-13-13.png

Jotain tuossa kaasuauton veron arvossa on väärin, koska itselläni on juurikin tuollainen Passat käytössä ja vero on noin 400e vuosi. Tämän sain myös itse Trafin laskurilla laskettua.
 

Liitteet

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    42,2 KB · Luettu: 444
Jotain tuossa kaasuauton veron arvossa on väärin, koska itselläni on juurikin tuollainen Passat käytössä ja vero on noin 400e vuosi. Tämän sain myös itse Trafin laskurilla laskettua.

Kiitos, olin näköjään katsonut tuon veron määrän väärästä kohdasta: Kaasukäyttöisellä pakulla se on 0,9snt/100kg/pv (joka oli laskelmissa) ja henkilöautolla 3,1snt/100kg/pv. Korjasin taulukkoa.
 
Laskeskelin huvikseni miltä se tuollaisen passatin kohdalla näyttäisi kaasu vs. bensa vs. diesel, ja kyllähän tuolla kaasulla näyttää pääsevän vajaan 50eur/kk reilun 30eur/kk säästöön bensaan verrattuna. Pistin laskelmani kuvana, toivon mukaan en ihan katolleen laskenut. Käytin vertailussa näitä autoja (näiden painoa ja co2), koitin valikoida ne suurinpiirtein samanlaisiksi:
kaasu: Volkswagen Passat Variant Comfortline 1,4 TSI EcoFuel 110 kW (150 hv) DSG-automaatti Farmari 2009 - Vaihtoauto - Nettiauto
bensa: Volkswagen Passat Variant Comfortline 1,4 TSI 90 BlueM DSG - Korko 1,99% ja 3 kk lyhennysvapaata, hyvitys väh. 1500 € Farmari 2009 - Vaihtoauto - Nettiauto
diesel: Volkswagen Passat 2.0TDI Variant Trendline 103kw Rahoitus ilman käsirahaa Farmari 2009 - Vaihtoauto - Nettiauto

Kulutuslukemat otin hatusta. Mututuntuma on, että bensa veisi ~6 ja diesel ~5 litraa satasella, lieneekö kuinka metsässä?

upload_2017-3-22_11-35-18.png


Muok: virhe taulukossa korjattu, käytin vahingossa pakettiauton kaasuveroa...

Keskiarvo Diesel Passateissa on sprintmonitorin mukaan 6,42 l/100km (vuosimallit 2006-2011). Maakaasulla samoilla vuosiluvuilla 5,14 kg/100km ja bensa 7,51 l/100km (kun rajaa moottoritehon alta 150 hv).
 
Keskiarvo Diesel Passateissa on sprintmonitorin mukaan 6,42 l/100km (vuosimallit 2006-2011). Maakaasulla samoilla vuosiluvuilla 5,14 kg/100km ja bensa 7,51 l/100km (kun rajaa moottoritehon alta 150 hv).

Noilla lukemilla uusi taulukko. Dieseli on karvan bensaa halvempi jo 20tkm/a ajosuoritteella...
upload_2017-3-22_12-10-56.png
 

Liitteet

  • upload_2017-3-22_12-8-59.png
    upload_2017-3-22_12-8-59.png
    54,3 KB · Luettu: 101
Löytyy välillä ja välillä ei. Kilometritkin merkkaa jotain... tarjonta oli niin heikkoa että jäi Gasumin tarjous käyttämättä. Hemmetin kova tarjous kyllä jos siedettävä auto löytyy.

Totta. Nettiautossa tarjonta on lähinnä surkeaa ja kun ottaa huomioon, että auto pitäisi ostaa autoliikkeestä, niin tarjonta senkun supistuu. Gasumin tarjoushan on voimassa myös, jos maahantuo kaasuauton. Halpaa kaasuvolvoa Ruotsiin metsästämään?
 
Tuolla Gasumin tarjouksella säästää nopealla laskelmalla, jos kuukauden ajot ylittävät 1100km sikäli mikäli auton kulutus on tuo 5kg/100km. Tässäkin tapauksessa ajomäärän tulisi ylittää tuo 1100km joka kuukausi mikä ei ainakaan itselläni ole aina selvyys vaikka vuoden kilometrit ylittävätkin tuon 20 000km.

Oletetaan nyt kuitenkin, että ajomäärä vuodessa on tuo 20 000km ja se jakautuu tasaisesti läpi vuoden jolloin säästöä tuolla Gasumin tarjouksella kertyy 570km matkalta joka kuukausi eli rahassa noin 5,7*5*1,25=35,6e. Eli kampanja-aikana ehtii säästöä tasaisella ajolla kertyä noin 650e. Toki tuo kampanja helpottaa auton käytön menojen arvioimista, kun tuo kustannus on tiedossa aina kuukaudelle, ja olisin tuohon toki itsekin tarttunut, jos ei noita ehtoja olisi auton hankkimisajankohdan suhteen.
 
Sitä Gasumin tarjoustahan jatkettiin. Niin täällä toinen autoilija jonka taloudessa (emännällä) on ollut 3V ajan Bi-fuel Golf variant Vm.2004, 2L vapari koneella. Kaasutankit on tässä mallissa tavaratilan lattian alla (lattiaa nostettu 10cm). Tässä ratkaisussa on se hyvä puoli ettei säiliöt ole korroosiolle alttiina ja besatankki on täysi 55L , kääntöpuolella on se että kaasulla pääsee vain 230km. Käytännössä meillä on tankkausasema niin lähellä että siitä on helppo käydä tankkaamassa. Kymenlaakson alueella pääsee kaasulla ajelemaan hyvin ja me olemme tankanneet Lappeenrannassa, Kouvolassa, Imatralla, Lahdessa ja tietenkin reissatessa sitten muuallakin. Auto on ollut toimintavarma ja bensaan verrattuna kohtuullinen käyttökuluiltaan. Tietenkin tuo kaasuvero ketuttaa kun hallitus kuitenkin julkisesti esittelee toiveita kaasuautojen määrien lisäämisestä mutta sitten lyö kuitenkin veroa niskaan. Huolloissa tulppien vaihto taitaa olla kaasulla ajettaessa vähän useammin mutta muuta eroa huolloissa ei sitten olekkaan. Jos tuollaisen löytää saksasta edullisesti niin voisin suositella.
Itselleni pamautin viime vuoden puolella Teslan joten ekoautoilun kärjessä mennään (kai).
Niin maakaasulla muuten on Golf kulkenut mutta tuota tarjousta varten pitäisi ostaa tai tuoda maahan uusi auto, eli tälle vanhalle sitä ei saa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tarkoitat tällä, että tarjousta jatkettiin?
Gasum tarjoaa kampanja-aikana kaasukäyttöistä henkilöautoa ostavalle tai maahantuovalle yksityisasiakkaalle mahdollisuuden ostaa liikennekaasua kuukausikohtaiseen kiinteään hintaan. Hinta on maakaasulle 69 €/kk ja biokaasulle 89 €/kk. Kampanjan piiriin kuuluvat 16.1–30.6.2017 aikavälillä tehdyt uusien autojen tilaukset, autoliikkeistä ostetut esittely- ja vaihtoautot sekä yksityisesti ulkomailta maahantuodut kaasukäyttöiset henkilöautot.

Aiemmin oli voimassa vain tämän kuun loppuun(??).
 
Aa aivan no siinä tapauksessa. Itse ottaisin tuon tarjouksen kyllä käyttöön heti, jos mahdollistettaisiin myös vanhoille asiakkaille ilman auton vaihtamista. Omalla käytöllä tulisi kuitenkin jonkin verran keskimäärin säästöä kuukaudessa ja eipä tarvitsisi pohtia polttoainekustannuksien suuruutta enää puoleentoista vuoteen. Itselläni oli viime vuoden puolella auton hankittuani kolmen kuukauden ilmaiset kaasut -tarjous voimassa, jonka aikana toki myös säästöä kertyi, mutta kyllähän tällä nykyisellä tarjouksella kovemmat säästöt saa kerrytettyä.
 
Kieltämättä nyt tuli mietittyä tuo asia liian vaikeasti, hyvin korjattu. Säästöä kertyy siis kunhan vuoden ajot ylittävät tuon reilu 13 000km. Tai oikeastaan tuon puolentoista vuoden kampanjan aikana 20k.
 
Täällä ilmottautuu yksi kaasuauton käyttäjä. Itselläni ajossa VW Passat Variant -09 TSi Ecofuel, ostettu viime heinäkuussa ja ilmeisesti Ruotsista Suomeen tuotu auto.

Pääasiassa olen itse selvinnyt kaasun käytöllä polttoaineena, kun Helsingissä on kuitenkin hyvin noita tankkauspaikkoja eikä kovin kauas pohjoiseen ole tarvetta liikkua. Kaasun kulutus keskimäärin noin 4,5 kg/100 km, ja maakaasun hinnan ollessa tällä hetkellä noin 1,25e/kg jäävät polttoainekustannukset 5-6e paikkeille / 100km. Tarvittaessa sitten kaasun loppuessa toimii hyvin myös bensalla. Toimintasäde täydellä "kaasutankilla" on noin 450 km ja tämän lisäksi käytössä on reilun 30l bensatankki. Verolisää autoon tulee vuodessa jonkin verran, itselläni verot ovat vuodessa juuri alle 400e. Kokonaisuudessaan kustannukset jäävät omalla n. 20 000km/v ajolla kuitenkin selvästi alemmaksi kuin bensa-autolla.

Itse olen katsonut tankkauspaikkoja seuraavasta linkistä: Kaasuautojen tankkausasemat Suomessa (CNG Stations)

Itse tulee käytettyä pääasiassa Helsingin asemia ja matkalla kotiseudulle myös Riihimäen asema on tullut tutuksi. Muutaman kerran myös Tampereella tankannut Nekalassa. Tankkaaminen on kyllä huomattavasti mukavampaa kaasun osalta kun voi vaan laittaa letkun kiinni autoon ja odottaa vaikka autossa sisällä, että tankkaus tapahtuu. :D

Itse olen ymmärtänyt, että nuo ongelmat kaasusäiliöiden kanssa ovat johtuneet käytetyistä terässäiliöistä, joita on näihin VW-konsernin autoihin ainakin vaihdettu takaisinkutsukampanjan avulla.

Jos joku haluaa tietää lisää käyttökokemuksista tmv. niin pyrin vastailemaan parhaani mukaan.

Kiitos kokemuksen jaosta.
Onko tuo kaasun jakeluasemien verkosto tosiaan niin heikko vielä Suomessa, kuin tuo kartta näyttää? Esim. omalla 280 km / suunta mökkimatkani reitillä ei ole yhtään asemaa. Lähinnä sitä sivuaa Vaajakoski, mutta sekin tekee jo aikamoisen lisämutkan matkaan.

Tai siis noin se varmaan on, mutta onko olemassa tietoa, että laajeneisi tankkauspaikkojen verkosto lähiaikoina?
 
Kiitos kokemuksen jaosta.
Onko tuo kaasun jakeluasemien verkosto tosiaan niin heikko vielä Suomessa, kuin tuo kartta näyttää? Esim. omalla 280 km / suunta mökkimatkani reitillä ei ole yhtään asemaa. Lähinnä sitä sivuaa Vaajakoski, mutta sekin tekee jo aikamoisen lisämutkan matkaan.

Tai siis noin se varmaan on, mutta onko olemassa tietoa, että laajeneisi tankkauspaikkojen verkosto lähiaikoina?

Näköjään Gasumin sivuillekin tullut kartta, jonka uskon olevan paremmin ajantasalla kuin tuo aiemmin laittamani linkki: Kaasutankkausasemat Suomessa

Kieltämättä kyllähän nuo asemat Pääkaupunkiseudulle keskittyvät ja pääosin muualla Suomessa pitäisi joko asua tai kulkea säännöllisesti jonkin aseman lähistöllä, jotta kaasuauto kannattaisi.

Gasumin sivuilla on myös listattu tulevia asemia: Tulevat kaasutankkausasemat
 
Gasumin tarjoushan on voimassa myös, jos maahantuo kaasuauton. Halpaa kaasuvolvoa Ruotsiin metsästämään?

Jostain käsittämättömästä syystä Volvon kakkoskoppaiset bifuelit ovat sillä kaikkein mopoimmalla, 140 hv turbottomalla 2.4-litraisella vaparilla (B5244SG). Ainoa tarjolla ollut vetotapa oli etuveto ja Nettiautossa näkyneistä suurin osa on ollut manuaalivaihteisia ja hinnat alkaen -varusteilla. Jos 2.5T AWD:sta olisi ollut tarjolla bifuel-versio, sellainen olisi erittäin kiinnostava vaihtoehto. Kolmoskoppaisista 2.5T on tarjolla, mutta hinnat eivät ole todellakaan halpoja.
 
Viimeksi muokattu:
Voi siellä tankata useampaa autoa mutta ei kerralla vaan peräkkäin. Meinaatko että tankkaat yhdellä 69€/kk maksulla 2. tai useampaa kaasuautoa. Siitä voit kyllä jäädä kiinni kun määrät on niin isoja ettei sellaisia kaasuautoja löydy markkinoilta. Asemilla on myös kameravalvonta ilkivallan estämiseksi ja sieltä varmaan saavat selville jos yhdellä kortilla tankataan monta autoa kerralla. Kumma juttu kun on hyvä tarjous niin aina joku miettii miten voisi kusettaa. Tai ainakin siltä tuo kuullostaa.

Tuosta Gasumin tarjouksesta, niin minkämoisia nuo tankkausasemat on?
Voiko sama tyyppi voi tankata useampaa autoa siellä?
 
Eiköhän se ole laskettu niin että yksi tarjous koskee yhtä ajoneuvoa ainakin sanamuodoista päätellen. Mikäli muuta näyttöä tulee niin uskoisin että raastuvassa näette Gasumin edustajan kanssa.
 
Jostain käsittämättömästä syystä Volvon kakkoskoppaiset bifuelit ovat sillä kaikkein mopoimmalla, 140 hv turbottomalla 2.4-litraisella vaparilla (B5244SG). Ainoa tarjolla ollut vetotapa oli etuveto ja Nettiautossa näkyneistä suurin osa on ollut manuaalivaihteisia ja hinnat alkaen -varusteilla. Jos 2.5T AWD:sta olisi ollut tarjolla bifuel-versio, sellainen olisi erittäin kiinnostava vaihtoehto. Kolmoskoppaisista 2.5T on tarjolla, mutta hinnat eivät ole todellakaan halpoja.
Tuo on vähän 140hv ja 170hv koneiden välimuoto. Tuon ikäisissä kun 140hv bensakone on softalla rajoitettu 170hv, eli kaasuläppä ei aukea kokonaan. Kaasukäytössä tuolla koneella sitten läppä aukeaakin kokonaan ja siksi huipputeho on sama bensalla ja kaasulla. Kuvittelisin, että nelivedon kanssa olisi ongelmia kaasutankkien mahtumisen kanssa. Itsellä on noita vanhempia Bi-fueleita ollut 2 ja nyt uudempi kolmoskoppanen AFV, katsotaan jos jaksaisin jossain välissä kirjoitella kokemuksista.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
hmm pro-kaasuauto-nimimerkki ei ole tainnut osallistua keskuteluun?

Johtu Sähköautoilevan Motoristin lapsellisesta henkilökohtaisesta hyökkäyksestä ja syyllistämisestä muka johonkin off-topicciin. Vielä kehtaa väittää että olen loukannut häntä jotenkin. ;)

Muutenkin puhdas liikenne käsittää kaasu- polttokenno- ja sähköautot joten se ajattelutapa kannattaisi nyt jo omaksua ja nämä kaikki menevät limittäin luokkarajoissa polttokennon kulkiessa esim. biokaasulla (se on sähköautopromoottoreiden mielestä kuitenkin sähköauto? ;) tai bussin ollessa metaanihybridi. Sähköautot (BEV-autot) on vain kolmasosa puhtaan liikenteen tulevaisuuden ratkaisuista.

Paljon parempi topic olisi ollut "ekoautot" tai "puhtaan liikenteen ratkaisut" näiden luokkatopiccien sijaan joissa on kiellettyä puhua "off-topiceista" vaikka olennaisesti liittyvät aiheisiin ja esim. sähköautojen paremmuus ei tule esiin kuin esim. huonoja bensa-autoja vastaan, mutta polttokenno ja metaaniautot onkin sitten jo ihan toista maata eikä sähköauto erotu edukseen joten onhan se eettisesti väärin kehua sähköautoja tietyiltä ominaisuuksiltaan paremmiksi kuin jotain huonoa fossiilibensa-autoa ja selvittää asiaa sitä kautta - miksi pitäisi ostaa sähköauto..


Kaasuautoja on listattuna esim. tuossa;

Uudet biokaasuautot 2017 :: CBG100 Suomi



Sen lisäksi esim. Mersun E-sarjaa on edellisestä kopasta saanut kaasulla. Uusi on vielä esittelemättä. Seat Ibizan metaanimalli tulee kesällä.

Näiden lisäksi kaasulla voi mennä bussikyydin muodossa Helsingissä, Vantaalla ja Vaasassa.

Hinnat kaasulle tuosta:

Maakaasun ja biokaasun hinta tankkausasemilla

Kaasulla ajaminen on halvinta.

Kaasuntankkausverkosto tuosta:

CBG100-asemat :: CBG100 Suomi

2020 mennessä joka kaupungissa pitää olla kaasuntankkausasema EU-direktiivien mukaan. Esim. Joensuu, Kuopio, Kajaani, Mikkeli on kovaa vauhtia tulossa.

Kaasuja on bio- ja maakaasun lisäksi hytaani (vedyn ja metaanin sekoitus) ja vety, parhaat konversiot kulkevat 0-100% vedyllä sekoitettuna metaaniin. Maksimi turvallinen vedyn sekoitus metaaniin henkilöautokäytöss on noin 20%.

Metaanihybridit on joka tapauksessa liikenteen parhaimpia kulkuvälineitä, joten erottelua ja vastakkainasettelua sähkö- ja metaaniautojen välillä ei ole edes olemassa, paitsi korkeintaan innokkaitten sähköautopromoottoreiden mielestä. Muutenhan metaani käy kaikkiin moottoreihin wankelista avaruusraketteihin, joten skaba paremmuudesta on selvä - Metaani on haluttaessa kaikenkattava ratkaisu kaikkiin sovelluksiin ilman että käyttäjä joutuu tekemään minkäänlaista kompromissia tai menettämään ominaisuuksia mitkä on tulleet tutuksi bensa-dieselautoista.

EDIT:

Ja niin siis mun puolesta tässä topicissa saa keskustella myös sähkö-, polttokenno-,turbiini-, etanoli-, bensa-diesel- jne. autoistakin ja eri liikenneratkaisuista koska ne jossain määrin kuitenkin liittyvät ja sivuavat metaanipohjaisia ratkaisuja eikä ole suinkaan keskustelusta pois, vaan antamassa perspektiiviä asioihin. Antaa sähköautopromoottoreiden keskittyä vain BEV-autoihinsa siinä topicissa ilman minkäänlaista perspektiiviä. ;)
 
Viimeksi muokattu:
[offtopic]Aamuliikenteessä ajelin kaasu-Golfin perässä. "Saksalainen kaasuauto", miten sellaiseen uskaltaa mennä kyytiin?
[/offtopic]
 
Viimeksi muokattu:
[offtopic]Aamuliikenteessä ajelin kaasu-Golfin perässä. "Saksalainen kaasuauto", miten sellaiseen uskaltaa mennä kyytiin?
[/offtopi]

Niissä on olleet takaisinkutsut. Sen kummemmin kuin mielipiteet lienee eri merkeistä ei suoraan kuulu tähän, tuntuu että eräs konserni kun tekee jotain niin hyvähän siitä aina tulee, mitä ne koskaan tekeekään. Joka tapauksessa tämä Saksalainen konserni on valittu 2015 vuoden ekovihreimmäksi yhtiöksi heidän voimakkaan metaaniautopanostuksensa takia näyttämässä mallia muille sillä saralla - Audi jopa tuottaa tuulimetaania suoraan Saksan kaasuverkkoon.
 
Ei pidä paikkansa. Kyllä mä ton tajusin ja jatkoin vitsailua itsekkin ;)
 
Itsellä on noita vanhempia Bi-fueleita ollut 2 ja nyt uudempi kolmoskoppanen AFV, katsotaan jos jaksaisin jossain välissä kirjoitella kokemuksista.

Tuosta kolmoskoppaisesta AFV:sta kuulisin mielelläni lisää, koska se on hyvinkin potentiaalinen ehdokas seuraavaksi autoksi, kun nykyinen XC70 tulee jossain vaiheessa vaihdettua uudempaan, jos vain sopiva yksilö löytyy.
 
Taas näkyy kaasuauto poksahtaneen jossain. Varoitus, video on vähän raaka LiveLeak.com - Vehicle Explosion During Refueling

Taas?

Volkkarilla on ollu takaisinkutsukin noista kun eivät käytä teollisuusstandardin mukaisia kaasusäiliöitä. Suomessakin on näistä ollut asianmukainen takaisinkutsu.

Jos taas tarkoituksesi oli yrittää viestittää että metaaniautot on jotain uutta beta-tason tekniikkaa, erehdyt kyllä raskaasti kun niitä on ollut käytössä jo 1930-luvulta lähtien ja on maailman käytetyin vaihtoehtoinen polttoaine, pelkästään metaanibussejakin on maailmalla 1.5 miljoonaa.

Volkkari on volkkari niin - minkäs sille mahtaa. Onneksi sentään Volkkarin 1.4 TSI-koneet on todella kestäviä, mukaanlukien DSG-vaihteistot, diesel-moottorien hyvä kestävyys jotka eivät syö öljyä, ja TFSI-moottoritkin on olleet kaikkinensa todella onnistuneita eikä Suomessakaan ole ollut niistäkään minkäänlaista kohua. ;)
 
Tarkoittaa että jälleen, ei ollut ensimmäinen kerta, taas.



Tarkoitukseni oli viestiä että taas näkyy kaasuauto poksahtaneen. Että kaasulla kulkeva auto räjähti tankatessa, ja kerta ei ollut ensimmäinen.

Noh näähän tulikin jo argumentoitua. Uutta sisältöä asiaan et enää tuonut mistä olisi ollut tarve keskustella.
 
Noh näähän tulikin jo argumentoitua. Uutta sisältöä asiaan et enää tuonut mistä olisi ollut tarve keskustella.

"Argumentoitua", eli piestyä puskan vierestä ties mitä ugandaa, samalla rivien välistä jotain omia merkityksiä kaivellen. Joo, ei ole tarvis "keskustella" enempää ;)
 
"Argumentoitua", eli piestyä puskan vierestä ties mitä ugandaa, samalla rivien välistä jotain omia merkityksiä kaivellen. Joo, ei ole tarvis "keskustella" enempää ;)

Metakeskustelu ei kuulu ketjuun, pysytään aiheessa vaikka oltaisiinkin erimieltä keskustelijan argumenteista.
 
Niin onhan noita bensa autojakin joskus palanut ja paljon suurempi riski on jossakin kolarissa kuolla maantiellä kuin kaasuauton tankkauksen yhteydessä.
 
Onhan tuossa kaasun, kuten muidenkin polttoaineiden, säilömisessä omat ongelmansa. Spoilerin videota katsellessa voi miettiä, mitä tapahtuisi jossain vähän ahtaammassa paikassa, kuten vaikkapa varikolla. Onneksemme nämä laitteet eivät tosiaan ole enää betatestausvaiheessa.
Kohdassa 0:24 alkaa tapahtua enemmänkin. Tästä videosta olen nähnyt myös pidemmän version, jossa saa paremman ymmärryksen kuinka kauan nuo palon vaiheet todellisuudessa kestävät.
EDIT: Pidempi versio:
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa muistaa sellainen pointti kuitenkin että jos kaasusäiliöön tulisi halkeama, siitä vapautuisi metaani nopeasti ylöspäin kun bensiini ja diesel ilmaa raskaampana jäisi kolaripaikalle - ja sen lisäksi metaani ei ole niin syttymisherkkää kuin bensa tai diesel. Metaanin hörystymislämpötila on myös paljon suurempi. Tuossahan nyt voi alunperin moottorista olla lähtenyt tulipalo - ei mitään tekemistä metaanin kanssa. Niin ikään kaasutankit ovat tukevampia kuin diesel- tai bensatankit.

Kipinästä toki metaani voi syttyä jos kaasutankin repeämän kohtaan sellainen tulee. Ainut vain että biokaasu palaa puhtaasti kun bensa ja diesel muodostaa paljon savuja ja myrkkyjä, joten tuo video on vähän turhaa harhaanjohtavaa dramatiikkaa. Jokainen on varmaan onnibussilla Kämpissä käydessään nähneen sen kummallisen kyltin missä kielletään kaasubusseilta sinne ajamasta - mutta perusteita tähän ei ole.

Kysyessäni Liikenne ja Viestintäministeriöltä tämän perättömän kyltin taustoja, sain vastaukseksi että Kämpin kattorakenteisiin kuulema voi muodostua taskuja ja se on vaarallista, vaikka tuohan puoltaisi diesel-bussien kieltoa koska myrkylliset pakokaasut jäävät pyörimään sinne niihin hänen kuvailemiin taskuihinsa. Kämpissä on kyllä diesel-bussi palanut lähiaikoina, mutta sellainen syttymissyy ei olisi biokaasubussille ollut edes mahdollista.

Biokaasubussit ovat joka tapauksessa siis paljon turvallisempia kuin diesel-bussit, mutta kaikkea voi aina tapahtua kuten oheinen video osoittaa.

Busseista vielä jälkimaininta että Helsingissä ja Vantaalla voi hypätä tätä nykyä biokaasubussin kyytiin. Vaasassakin ajetaan jo kaasulla mutta se on kehnosti maakaasua biokaasun tuotannon alkamisen tökkiessä mutta kuulema kesällä Vaasassakin osa busseista kurvailee puhtaasti biokaasulla.
 
Viimeksi muokattu:
Kysyessäni Liikenne ja Viestintäministeriöltä tämän perättömän kyltin taustoja, sain vastaukseksi että Kämpin kattorakenteisiin kuulema voi muodostua taskuja ja se on vaarallista, vaikka tuohan puoltaisi diesel-bussien kieltoa koska myrkylliset pakokaasut jäävät pyörimään sinne niihin hänen kuvailemiin taskuihinsa.

Sulla tais jäädä tässä(kin) sujuvasti pointti huomaamatta: Kyltti ei ole perätön, vaan saamasi vastauksen perusteella tuo ilmaa kevyempi kaasu voi muodostaa taskuja kattorakenteisiin, ja se voisi johtaa kaasuräjähdykseen esim. valaistuksen aikaansaaman kipinän johdosta.

Miten se diesel-bussi tuossa aiheuttaa vaaran? Talkkari puskee päänsä sinne katon "myrkkytaskuun" ja tippuu tikkailta? Myrkkyähän se kaasukin on btw.
 
Joskus noihin kaasupulloihin ammutaan reikä jotta paine pääsee purkautumaan mutta tässä videon bussissa tuskin noin tehtiin. Jani_ik kaasu on noissa ajoneuvoissa yleensä valmiiksi kaasuna eikä nesteenä joten höyrystymislämpötilalla ei ole merkitystä. (on muuten jossakin -150 Celsius asteessa).
 
Biokaasubussit ovat joka tapauksessa siis paljon turvallisempia kuin diesel-bussit, mutta kaikkea voi aina tapahtua kuten oheinen video osoittaa.

Jaa että nyt se kaasuauto on jo turvallisempi kuin diesel-auto? Dieselin (vanhan, ilman loukkuja ym.) hiukkaspäästöt varmaan ovat vaaraksi hengitettynä, mutta aika vaikea kuvitella tilannetta jossa dieselpalo syttyisi räjähtäen tappaen katsojat ympäriltä - kun taas paineistetun kaasun kanssa se on mahdollista. Syttymisherkkää kaasua pakattuna astioihin jotka voivat tappaa pelkästään räjähdysmäisesti purkautuessaan ilman tultakin versus polttoaine joka ei syty oikein tulitikullakaan.
 
Sulla tais jäädä tässä(kin) sujuvasti pointti huomaamatta: Kyltti ei ole perätön, vaan saamasi vastauksen perusteella tuo ilmaa kevyempi kaasu voi muodostaa taskuja kattorakenteisiin, ja se voisi johtaa kaasuräjähdykseen esim. valaistuksen aikaansaaman kipinän johdosta.

Miten se diesel-bussi tuossa aiheuttaa vaaran? Talkkari puskee päänsä sinne katon "myrkkytaskuun" ja tippuu tikkailta? Myrkkyähän se kaasukin on btw.

Se on ihan huuhaata kun ei siinä pointtia ole. Ulkomailla on paljon vastaavia maanalaisia bussiasemia. Kaasuvuodot on äärimmäisen harvinaisia tankeista ja se huomattaisiin muutenkin heti ja se kipinäkin pitäisi olal suoraan tankin kupeessa - ilmassa se kipinä ei enää riitä kun ei muodostu syttymiskelpoista seosta.

Jos nyt et vielä tässä vaiheessa ole huomannut että diesel-busseilla on korkeat lähipäästöt ja sanomani mukaan yksi diesel-bussi paloikin kampissa (biokaasu ei olisi syttynyt vastaavasta syystä), niin en voi sille mitään. Biokaasu on myrkytön mikä on myöskin niin ikään monta kertaa tullut jo mainittua.

Aika monta kertaa tullut myös ilmi että sinäkään et laittaisi diesel-bussin pakoputkea suuhun toisen kaverin mentäessä polkemaan kaasupoljinta, joten kyllä ne diesel-bussit vaan omaavat korkeat lähipäästöt, sieltä putkesta tulee satoja yhdisteitä ja aromaattisia yhdisteitä.



EAS:

Syttymiskelpoinen seos on paljon vaikeampi muodostaa metaanilla. Höyrystyminenhän ei vielä itsessään riitä mitä AMK:t yrittää opettaa vaan pitää myös sekoittua kunnolla ilman kanssa ja muodostaa siis se syttymiskelpoinen seos.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 277
Viestejä
4 533 831
Jäsenet
74 779
Uusin jäsen
lettu555

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom