hmm pro-kaasuauto-nimimerkki ei ole tainnut osallistua keskuteluun?
Johtu Sähköautoilevan Motoristin lapsellisesta henkilökohtaisesta hyökkäyksestä ja syyllistämisestä muka johonkin off-topicciin. Vielä kehtaa väittää että olen loukannut häntä jotenkin.
Muutenkin puhdas liikenne käsittää kaasu- polttokenno- ja sähköautot joten se ajattelutapa kannattaisi nyt jo omaksua ja nämä kaikki menevät limittäin luokkarajoissa polttokennon kulkiessa esim. biokaasulla (se on sähköautopromoottoreiden mielestä kuitenkin sähköauto?
tai bussin ollessa metaanihybridi. Sähköautot (BEV-autot) on vain kolmasosa puhtaan liikenteen tulevaisuuden ratkaisuista.
Paljon parempi topic olisi ollut "ekoautot" tai "puhtaan liikenteen ratkaisut" näiden luokkatopiccien sijaan joissa on kiellettyä puhua "off-topiceista" vaikka olennaisesti liittyvät aiheisiin ja esim. sähköautojen paremmuus ei tule esiin kuin esim. huonoja bensa-autoja vastaan, mutta polttokenno ja metaaniautot onkin sitten jo ihan toista maata eikä sähköauto erotu edukseen joten onhan se eettisesti väärin kehua sähköautoja tietyiltä ominaisuuksiltaan paremmiksi kuin jotain huonoa fossiilibensa-autoa ja selvittää asiaa sitä kautta - miksi pitäisi ostaa sähköauto..
Kaasuautoja on listattuna esim. tuossa;
Uudet biokaasuautot 2017 :: CBG100 Suomi
Sen lisäksi esim. Mersun E-sarjaa on edellisestä kopasta saanut kaasulla. Uusi on vielä esittelemättä. Seat Ibizan metaanimalli tulee kesällä.
Näiden lisäksi kaasulla voi mennä bussikyydin muodossa Helsingissä, Vantaalla ja Vaasassa.
Hinnat kaasulle tuosta:
Maakaasun ja biokaasun hinta tankkausasemilla
Kaasulla ajaminen on halvinta.
Kaasuntankkausverkosto tuosta:
CBG100-asemat :: CBG100 Suomi
2020 mennessä joka kaupungissa pitää olla kaasuntankkausasema EU-direktiivien mukaan. Esim. Joensuu, Kuopio, Kajaani, Mikkeli on kovaa vauhtia tulossa.
Kaasuja on bio- ja maakaasun lisäksi hytaani (vedyn ja metaanin sekoitus) ja vety, parhaat konversiot kulkevat 0-100% vedyllä sekoitettuna metaaniin. Maksimi turvallinen vedyn sekoitus metaaniin henkilöautokäytöss on noin 20%.
Metaanihybridit on joka tapauksessa liikenteen parhaimpia kulkuvälineitä, joten erottelua ja vastakkainasettelua sähkö- ja metaaniautojen välillä ei ole edes olemassa, paitsi korkeintaan innokkaitten sähköautopromoottoreiden mielestä. Muutenhan metaani käy kaikkiin moottoreihin wankelista avaruusraketteihin, joten skaba paremmuudesta on selvä - Metaani on haluttaessa kaikenkattava ratkaisu kaikkiin sovelluksiin ilman että käyttäjä joutuu tekemään minkäänlaista kompromissia tai menettämään ominaisuuksia mitkä on tulleet tutuksi bensa-dieselautoista.
EDIT:
Ja niin siis mun puolesta tässä topicissa saa keskustella myös sähkö-, polttokenno-,turbiini-, etanoli-, bensa-diesel- jne. autoistakin ja eri liikenneratkaisuista koska ne jossain määrin kuitenkin liittyvät ja sivuavat metaanipohjaisia ratkaisuja eikä ole suinkaan keskustelusta pois, vaan antamassa perspektiiviä asioihin. Antaa sähköautopromoottoreiden keskittyä vain BEV-autoihinsa siinä topicissa ilman minkäänlaista perspektiiviä.