Mutu että molemmilla hyvät puolensa ja liittyy vahvasti käyttöprofiiliin. Ja kilsoista riippuen muuttujia ja erinäisiä kustannuksia alkaa tulla niin paljon että säästön laskenta menee vaikeaksi. Jos rajataan vertailu niihin perusfarkkuihin, niin tässä jotain mutuilua:^Ihan hyviä argumentteja kaasu vs. sähkö -keskusteluun, mutta miksi ottaisin kaasun enkä plugaria?
- perusarjen taajamapyörityksessä phev varmasti hyvä, ainakin jos esilämmitys pelaa ok ja ei bensakoneen pakkokäyttöä (korealaisten ongelma kylmällä kelillä käsittääkseni, onko kuitenkaan suurta merkitystä?) PLUS ajomatkat päivittäin lyhyehköjä/latausmahdollisuus töissä jne.
- jos pidempää ajoa enemmän, kaasu lie säästäväisempi. Plugarit ei kai maantiellä pääse ihan haamulukuihin. Esim. itselläni pidempää maantie-motariajoa varmaan 2/3 kilsoista eli plugarin akulla pääsisi noista vain murto-osan (esim. säännöllisesti 250 km, phev kulkee motarilla sähköllä ehkä 30-40 km/lataus)
- Plugareiden laturit pääsääntöisesti aika hitaita eli hyödyttömiä matka-ajossa, jotain poikkeuksiakin on? Mersu? Pieniakkuinen suv-mitsu?
- Ekoilussa biokaasu voittanee helposti, jos vaihtona että ajetaan pidempää matkaa akut tyhjänä
- Toki on foorumeilla tapauksia joilla bensat happanee tankkiin, mutta silloin varmaan mikä tahansa sähköauto olisi parempi
- onko kaasua ajoreiteillä? Itäraja ja lappi löytyy huonommin, mutta ei se plugarikaan siellä pitkälle pääse sähköllä
Mutta sitten se luotettavuus ja sitä kautta jälleenmyyntiarvo - nyt lähdetään essonbaariin… mutta imho plugaripassatit yllättävän halpoja vrt. samanikäiset dieselit joiden lähtöhintakin alempi. Ok, niitä tuodaan euroopasta pienillä veroilla ja firmat liisaa koska sisäiset päästörajat eli tarjontaa on ja tulee olemaan. Mutta valitseeko köyhä kolmannen kierroksen suomiomistaja mieluummin 250t ajetun sähköauton, kaasuauton (ehkä jopa manuaalilla) vai kaksoiskytkin-suorasuihkutus-hiukkassuodatin-akkuauton jossa ei ole sitä akkutakuuta, huoltokirjasta puolet on hollantia ja goodwill-korjauksia tuskin odotettavissa. Ja itse kirjoitan tätä öljyisten volkkarilasien läpi, toisaalta ei esim.korealaistenkaan dct:t käsittääkseni ihan ongelmattomia ole olleet. Mikä ei varmaan ole yllätys jos tuotenimien takana on samat isot alihankkijat merkistä riippumatta. Kaksoiskytkimet liittyy tähän siten että Toyotaa ja Fordia lukuunottamatta ainakin halvemmat plugarit on järjestään niputettu ko. tekniikan ympärille. Paitsi rellu joka on keksinyt jotain ihan omaa uutta ja jännittävää jonka kestävyys tiedetään vuosien päästä. Eli voi olla hyväkin systeemi mutta jälleenmyyntiarvo huono koska rellu.
Kaasuautoissa omat vikapaikkansa, mutta ehkä vähän yksinkertaisempaa korjata kokonaisuutena kuitenkin ja valikoimakin ns. rajallinen, niin yksityiset kaasupajat pystyy hallitsemaan tyypilliset viat helpommin (vrt. kaasuvolvot).
Edit: toistoa
Viimeksi muokattu: