Luin tuon verkkouutisten artikkelin, vaikka yleensä vältän kyseisen median lukemista tietäen, että journalismin taso on välillä mitä on ja jutut ovat poliittisesti tai muuten värittyneitä. Näin tässäkin tapauksessa. Suosittelen aina ihmisiä lukemaan tällaisia juttuja suoraan lähteestä, koska ei ole ensimmäinen eikä viides kerta kun mediassa käsitellään varsinkin verotukseen liittyviä asioita epäneutraalisti. Kyllä, jos avaatte VM:n työryhmän loppuraportin, jossa tuossakin uutisessa on viitattu ja referoitu, voi sieltä lukea noita uskomattomia juttuja mm. kaasuautojen verottamisen muuttamisesta. Mutta hieman taustoja tarkemmin selvittäneenä, kyseisen työryhmän kantavana teemana on ollut liikenteen nopea sähköistäminen. Eli kaikki ehdotukset on tehty sillä tulokulmalla, miten autoja voitaisiin mahdollisimman kannustavasti/ohjaavasti saamaan sähköistettyä. Jos esim. biokaasua tuetaan, on se tässä valossa huono juttu, koska se haittaa liikenteen sähköistymistä, kuten loppuraportissa todetaan.
Kannattaa pitää mielessä, että nuo työryhmien raportit eivät sitten edusta mitään objektiivista totuutta asioista, eikä niiden tavoitteena, kuten ei tässäkään tapauksessa, ole välttämättä tarkastella asioita neutraalisti. Oma lukunsa on edelleen myös se, miten erilaisten työryhmien mietinnöt ja ehdotukset ylipäätään menevät läpi, koska jokaisen ehdotuksen pitää läpäistä poliittinen prosessi, mitä aina verotukseen liittyy. Jorma Ollilan kilometriveroraportista on jo useampi vuosi, eikä vieläkään olla siinä pisteessä, että autoilua verotettaisiin GPS-pohjaisesti, vaikka se on toki puheissa aina pysynyt.
Itse asiassa VM oli kritisoinut tätä työryhmää siitä, että se oli niin tiukasti etsinyt keinoja vain liikenteen sähköistämiseksi ja unohtanut kaikki muut vaihtoehtoiset metodit pudottaa liikenteen päästöjä, joka oikeastaan on tuolla taustalla fiskaalisten tavoitteiden lisäksi.
Kaasuautojen isoin ongelma omasta mielestäni on se, että sitä ei koeta mediaseksikkääksi ja oikeaksi vaihtoehdoksi bensiinille ja dieselille. Sähköauto on konseptina paljon mielenkiintoisempi (kertoohan siitä mm. se, että kuinka paljon huomiota ja keskustelua sähköautot täälläkin aiheuttavat vs. muut polttoaineet). Rationaalisessa mielessä tässä ei ole mitään järkeä, ainakaan kun huomioidaan, etteivät nykyiseen akkuteknologiaan perustuvat sähköautot ole millään opilla niin vihreitä kuin oikeastaan pitäisi olla, jotta mitään oikeita ympäristötavoitteita saavutettaisiin. Voin melkein luvata, että ehkä vuosikymmen eteenpäin saatetaan nähdä nykyiset akkuteknologiat melkoisena ongelmana, jotka toivottavasti ovat siihen mennessä ratkaistu. Ei kaasuautokaan ole mikään autuaaksi tekevä asia, mutta on siinä kuitenkin sellaisia hyviä puolia, kuten biokaasulla ajettaessa paikallinen polttoaineentuotanto ja sen tuomat hyödyt, tekniikka on valtaosin vuosikymmenien saatossa koeteltua ja suhteellisen luotettavaksi todettua, tankkaaminen on nopeaa, autotehtaiden tuotantoketjut eivät vaadi valtavaa uudelleenrakentamista, koska kaasujärjestelmä voidaan asentaa käytännössä katsoen täysin tavanomaiseen autoon, hankintahinta on tuntuvasti edullisempi kuin sähköauton, tekniikka on ainakin tässä kohtaa edullisempaa, käytettyjen markkinoilla kaasuautoon pääsee käsiksi huomattavasti edullisemmin kuin sähköautoon, jne.
Mitä tulee kaasuautojen uudistuotantoon, niin sitä oikeastaan kaikkein eniten rajoittaa EU-direktiivit, jotka käsittelevät kaasuautoja päästöjen puolesta samalla tavalla kuin bensa- ja dieselautoja ja näin ollen eivät tue autotehtaiden päästövähennystavoitteita (toisin sanoen eivät vältä sakkoja niillä), joten tottakai ne keskittyvät teknologiaan, jota tällä hetkellä halutaan myös lainsäädännöllisesti eniten tukea. Keski-Euroopassa toki tilanne on se, ettei siellä kaasuautot ja näin ollen jakeluinfrastruktuuri ole edes sillä tasolla välttämättä kuin Suomessa. Näin ollen kannustimet kaasuautojen lisäämiseksi vähäpäästöisten autojen joukkoon ei ole niin iso kuin sähköautoilla.
Omistan tällä hetkellä kaasuauton ja eniten minua oikeastaan huolettaa tulevaisuudessa, onko minulla enää mahdollisuutta uuteen sellaiseen. Ostan autoni käytettynä ja nykyinenkin ostohetkellä maksoi n. 15t€. Suhtaudun autoihini aina siten, että ne ovat heti oston jälkeen arvottomia, niin ei tarvitse stressata jälleenmyyntiarvolla. Mikäli olisin ostanut edes edullisimman lataushybridin silloin kun ostin tuon kaasuauton, olisin pelkkänä arvonalenemana menettänyt jo tuon kaasuauton hinnan. Sähköautossa olisi myös vähintään tähän mennessä tullut yli 10t€ turpaan. Autoilu maksaa aina ja jos niitä kustannuksia ja varsinkin jälleenmyyntiarvoa joutuu yhtään enemmän miettimään, ainakin itse ajattelisin ajavani silloin liian kalliilla autolla, eikä varmasti todellinen rahallinen säästö pääsisi toteutumaan, vaikka polttoaine itsessään olisikin edullista.