Käyttövoimavero ja tiheämpi huoltoväli syö hyötyä merkittävästi.
VW Passat B7:ssa käyttövoimavero on 200€/v. Esimerkiksi viime vuonna kun fossiilisten hinnat olivat jossain 2,5€/l hujakoilla, paikallinen kunnallinen jäteyhtiö myi biokaasua 1,60€/kg hinnalla, joka kääntynee n. 1,1€/l litrahinnaksi. Jo hyvin alhaisella kilometrisuoritteella käyttövoimaverosta johtunut erotus oli kuitattu. Nyt Gasum myy biokaasua 1,70€/kg hintaan ja muilla toimijoilla hinta voi olla alimmillaan 1,38€/kg. Jos autoon tulee yhtään kilometrejä, niin käyttövoimaveron vuoksi sitä ei kannata hylätä.
Huoltoväli on kaasuautoissa tiheämpi ja VAG:n kulkupeleissä se on 1v. tai 15 tkm. Käytännössä tämä on kuitenkin useimmiten öljyhuolto, jonka varsinkin vanhempiin autoihin kyllä teettää varsin edullisesti monimerkkikorjaamolla, jos ei halua itse tehdä. Lähestulkoon kaikki muut huollot toteutuvat bensamallien kanssa samalla ohjelmalla. Ainoa extra on kahden vuoden välein tehtävä visuaalinen kaasujärjestelmän läpikäynti, joka merkkarillakin maksaa alle 100€.
VAG:n tehdasautoissa tosiaan ei ole mahdollista valita, ajaako kaasulla vai bensalla, vaan auto menee aina kaasulla kun kaasua tankista löytyy. Tämän vuoksi bensalla tulee moni ajaneeksi liian vähän. Itse olen omassa passatissani kiertänyt tätä ottamalla konehuoneesta kaasupuolen sulakkeen ajoittain irti ja pakottanut auton kulkemaan bensalla, jotta bensa tulisi joskus uusituksi ja sen puolen polttoainejärjestelmä ei vikaannu. Näin tekemällä välttää kalliit suutin- ja polttoainepumppuremontit. Vaatii sen verran viitseliäisyyttä, että vaikka 3kk välein ajaa muutama kymmenen kilometria bensalla.
Olen nyt ajanut jo reilu viisi vuotta kaasuautolla, eikä pahaa sanottavaa ole ollut. Lisäksi käytettyjen markkinoilla ovat kaasuautot hankintahinnaltaan todella merkittävästi sähköautoja edullisemmat, joten jos ei halua, niin autoon ei ole pakko sitoa myöskään paljon pääomaa. Eikä tarvitse tuskailla jälleenmyyntiarvon kanssa.
Kaasutankkausasemia tuskin enää tulee kovin isolla syötöllä lisää, mutta mitään indikaatiota nykyisten asemien sulkemisesta ei vielä ole ollut. Ehkä joku yksittäinen vanhempi asema on sulkeutunut. Isompi harmi on se, että kaasujakelu vakiintunee nyt niille alueille, missä sitä on ennestään. Tämä luontaisesti sitten rajoittaa kaasuauton hankintamahdollisuuksia niissä paikoissa, missä lähin asema on turhan kaukana. Mutta kaikissa niissä paikoissa, missä asema on lähettyvillä, se tuskin nyt ihan vuoden parin sisällä sulkeutuu. Itse en ainakaan jaksa asialla stressata.