Minäkin otan vielä kantaa tähän tonniluokka-keskusteluun. Pyrin jättämään tunnepitoisen osion pois.
Koneviesti, jonka koen olevan hyvinkin käytännönläheinen julkaisu, julkaisi vasta heinäkuussa (nro 10) vertailun näistä pakuista.
Koska juttu näkyy vain rekisteröityneille asiakkaille, niin seuraava lainaus on
maaseudun tulevaisuus-lehden referaatista juttuun viitaten. Boldaukset minun tekemiäni.
"
Vaikka suurimpien 3,5 tonnin pakettiautojen myynti on hiljalleen kasvussa, pitää ns. tonniluokka asemansa Suomen merkittävimpänä kokoluokkana. Tämän luokan osuus pakettiautojen kokonaismyynnistä on 45 prosenttia paikkeilla. Jos ennuste noin 16 500 myydystä pakettiautosta toteutuu, myydään tänä vuonna reilu 7 400 tonniluokan pakettiautoa.
Pakettiautoista on rekisteröity 91 prosenttia (5/2017) yritysten tai yhteisöjen käyttöön. Näin käyttäjäryhmät löytyvät pääasiassa erilaisten yrittäjien ja ammatinharjoittajien keskuudesta. Etenkin tonniluokassa, on suurasiakasmyynnillä erittäin suuri merkitys kokonaisrekisteröinteihin. Posti, poliisi, puolustusvoimat, rakennusliikkeet, kuriiriyritykset, kaupan ala, energia-alan toimijat sekä erilaiset huolto- ja korjausliikkeet muodostavat merkittävän rungon tonniluokan rekisteröinneistä. Mutta tonniluokkalainen on merkittävä kumppani myös pienemmille yrityksille ja urakoitsijoille.
Tonniluokan suosio pohjautuu koon ja suorituskyvyn yhdistelmään. Valtaosa käyttäjien todellisista kuljetustarpeista täyttyy tonniluokkalaisella, vetokykyä riittää ja tämän kokoluokan auto on vielä riittävän näppärä ja kompaktin kokoinen kaupungeissa liikkumiseen. Moni on myös korvannut henkilöauton pakettiautolla.
Testiryhmä koostui neljän suurimman toimijan, Volkswagenin, Fordin, Mercedes-Benzin ja Toyotan tuotteista.
Verrokkiryhmän osuus tonniluokan kokonaiskakusta on noin 75 %, joten otanta on sangen kattava Suomen teillä liikkuvien pakettiautojen kirjosta."
Edelliseen viitaten olisi todella käsittämätöntä, jos kaasuvehkeitä ei tarjottaisi tähän kokoluokkaan. Minkään merkin hinnastosta ei löydy kaasuvaihtoehtoa. On oletettavaa, että noin suurissa organisaatioissa ja heidän tuotteittensa käyttäjissä kaikki eivät ole idiootteja. Kaasukäyttöisten autojen puuttuminen myös hyötyajoneuvoista on siis harkittu vaihtoehto ja siihen on jokin perusteltu syy. Näitä syitä on tässä ketjussa esitetty useaan kertaan ja allekirjoitan niistä itsekin suurimman osan.
@Jani_ik laittoi vasta linkin Volkkarin sivuille. Golf TGI on siellä mainittu, mutta konfiguraattori ei silti moista vaihtoehtoa tunne. Ainakaan minä en hyvästä yrityksestä huolimatta löytänyt. Jos joku saa etsittyä sellaisen, niin otan mielelläni tämän yksilön ns. Volkswagen-koodin vastaan.
Jos vastaus on se, että suoraan liikkeestä pyytämällä sinulle järjestetään kyllä kaasuauto, niin mitä ihmeen järkeä niitä on piilottaa sinne tiskin alle? Olisiko liian vaivalloista lisätä yksi rivi hinnastoon?
Vastausta haetaan loppujen lopuksi siis siihen kysymykseen, miksi kaikkein myydyimmilläkään merkeillä kaikkein eniten myyvissä kokoluokissa ei ole nähty mielekkääksi tarjota kaasuvaihtoehtoa tasavertaisena vaihtoehtona. Ehkä asiaa katsotaan eri suunnasta autojen myynnistä tulonsa saavien, autojen loppukäyttäjien ja autojen maakaasukäyttöön liittyvistä ammattialoista leipänsä tienaavien parissa.