Keskustelua kaasuautoista

Olisi kiva saada tilastoja siitä miten paljon tuo gasumin kampanja on lisännyt kaasuautoja. Silloin kun itse olin ostamassa kaasuautoa oli kaasuautoja myynnissä nettiautossa 48. Nyt tällä hetkellä 95. Toki niitä voi olla enemmän, jos polttoaine ilmoitettu väärin. Ainakin itse näin omalla kylällä kaksi kaasuvolvoa jotka oli tuotu ulkomailta. Siihen lisätään vielä oma tuomani. Vähällä tuo menee verrattuna edelliseen bensalla menevään. 0,065 vs. 0.12/km. Ainoana haittana on oikeastaan tuo tiuhaan tankilla käynti, mutta siihen on jo tottunut. Samoin volvossa olevat kaasulaitteiston tyyppiviat tuli tutuksi.

Joo, näinhän se on ja puhut asiaa. Lisäsäiliöiden asennus on ollut Suomessa kanssa suosittua kansanhuvia niihin autoihin joissa ajomatka ei ole ollut kovinkaan hyvä tehtaalta lähtiessä.
 
Kohta kuullaan uusintana kuinka olet väärässä, ja kaasuautoja kyllä on kaikkiin luokkiin. Ja jos sun luokkaas ei ole, olet marginaalissa ja pelkästään periaatteen vuoksi kaasuautoja vastustava jarru.

Tonniluokan pakut on henkilöautoliikenteeseen verrattuan pikkasen eri asia, joten argumenttisi meni väärään kontekstiin, itsehän puhuit koko ajan henkilöautoista joten sanomasi postaus ei oikeastaan päde lainkaan eikä niitä argumentteja voi siirtää tähän kontekstiin kun kyse on tyystin eri asiasta.
 
Kyllähän se hyvä olisi jos kaikkiin yleisimpiin autoluokkiin olisi saatavissa eri vaihtoehtoja mutta nykyisin se ei vaan ole näin. Kaipa tuolla tavarankuljetus puolella on suurtakin potentiaalia Esim LNG käytölle mutta hitaasti vaan tuntuu etenevän varsinkin kun valtio ei anna mitään porkkanaa tuon polttoaineen vaihdon vauhdittamiseksi.
 
Mihin arkkuun sä nauloja lyöt, kun et maailman suurimman autovalmistajan arkkuun niitä pysty lyömään millään muotoa, etkä metaaniautojenkaan niiden ylivoimaisen teknologian vuoksi.

Tuli mieleen sanonta "ymmärtää yhtä paljon kuin sika tuulimyllystä" kun kuuntelee tätä leijumista kaasuautojen "ylivoimaisesta teknologiasta". Kyseessä on kuitenkin taiwahan aicuinen polttomoottori jossa poltetaan suoraan maasta tulevaa dinosauriinpierua, siitä on ylivoimainen teknologia melkoisen kaukana. Kuppaisella hyötysuhteella muutetaan energiaa muodosta toiseen.

Jos ei kovin kaasuissaan ole, huomaa kyllä että kyllähän tämä mainetta taas vähän volkkarilta mustaa. Ja vaikeuttaa kaasuautoilun yleistymistä kun yksi niiden harvoista valmistajista lakkaa toistaiseksi toimittamasta autoja. Tietty jos liikutaan ihan teoreettisella tasolla ja ulistaan kuinka kaasuautoja kyllä on ja saa - niin kauan kun sellaista oikeasti olet ostamassa, jolloin paljastuu että valikoimaa ei ole eikä autoja toimiteta - niin sittenhän tällä ei ole merkitystä. Ei muutaku jatkaa ulinaa, lisää fake newsiä koneeseen vaan lippu korkealla.

Sähköautoissa ja hybrideissä sentään on reilusti valikoimaa, eikä saatavuudessakaan ole ongelmia. Sopii siis tosiostajalle erittäin hyvin ;)
 
Kyllähän se hyvä olisi jos kaikkiin yleisimpiin autoluokkiin olisi saatavissa eri vaihtoehtoja mutta nykyisin se ei vaan ole näin. Kaipa tuolla tavarankuljetus puolella on suurtakin potentiaalia Esim LNG käytölle mutta hitaasti vaan tuntuu etenevän varsinkin kun valtio ei anna mitään porkkanaa tuon polttoaineen vaihdon vauhdittamiseksi.

Liian ympäripyöreästi lausuttu, rupesin selvittelemään tätä tonnipaku-asiaa ja maahantuojien suhtautumista. Katsotaan löydänkö mitään.

Tonnipakut on äärimmäisen kaukana lausumasta "yleisimmät autoluokat". Ei edes monikkoon taivu tältä osin.
 
Tuli mieleen sanonta "ymmärtää yhtä paljon kuin sika tuulimyllystä" kun kuuntelee tätä leijumista kaasuautojen "ylivoimaisesta teknologiasta". Kyseessä on kuitenkin taiwahan aicuinen polttomoottori jossa poltetaan suoraan maasta tulevaa dinosauriinpierua, siitä on ylivoimainen teknologia melkoisen kaukana. Kuppaisella hyötysuhteella muutetaan energiaa muodosta toiseen.

Ei tämä ole leijumista vaan faktaa mitä on täällä monesti jo kerrottu. Hyötysuhteet on metaanilla ajettaessa kunnossa joka tapauksessa, parhaissa fossiilipolttoainemoottoreissakin on hyötysuhteet jo 40% ja esim. meridieseleissä ja formula 1:ssä 40-50%.

Jos ei kovin kaasuissaan ole, huomaa kyllä että kyllähän tämä mainetta taas vähän volkkarilta mustaa.

Niin mainetta, mutta mikä oli tämä naulojen lyöminen arkkuun, mitä siellä arkussa on? Volkkarin konkurssi? Kenties volkkarin vajoaminen maailman suurimmalta autovalmistajalta kakkoseksi?

Ja vaikeuttaa kaasuautoilun yleistymistä kun yksi niiden harvoista valmistajista lakkaa toistaiseksi toimittamasta autoja.

Huom sana toistaiseksi, olet siis itsekkin sitä mieltä että asialla ei ole vaikutusta.


Tietty jos liikutaan ihan teoreettisella tasolla ja ulistaan kuinka kaasuautoja kyllä on ja saa - niin kauan kun sellaista oikeasti olet ostamassa, jolloin paljastuu että valikoimaa ei ole eikä autoja toimiteta - niin sittenhän tällä ei ole merkitystä. Ei muutaku jatkaa ulinaa, lisää fake newsiä koneeseen vaan lippu korkealla.

Joo, mutta niitäpä nyt vain saa. :)

Sähköautoissa ja hybrideissä sentään on reilusti valikoimaa, eikä saatavuudessakaan ole ongelmia. Sopii siis tosiostajalle erittäin hyvin ;)

Ei tämä ole vertailuskaba, puhtaan liikkumismuodon välineet on tärkeitä. Metaani on ylivoimaista tekniikkaa puhtaaseen liikenteeseen, sille et voi mitään, saatavuudessakaan ei ole ongelmia. Yhtään bensa-auton hintaluokassa olevaa sähköautoa tai PHEV-autoahan ei ole saatavilla joten valikoimahan on näiltä osin pyöreä nolla ja saatavuus luonnollisesti pyöreä nolla, vain metaaniautot on oikea varteenotettava vaihtoehto normikansalaiselle kun se ei tee yhtään kompromissia tai tyhjennä pankkitiliä.
 
Tonniluokan pakut on henkilöautoliikenteeseen verrattuan pikkasen eri asia, joten argumenttisi meni väärään kontekstiin,

Väittely on helppoa ja kivaa, kun siirtelee "maalia" sitä mukaa kun pallo osuu entisiin. Missä vaiheessa tässä on "henkilöautoliikenteestä" puhuttu ennen kuin nyt? Jos oikein tilastoista kurkkasin, niin pakettiautoja rekisteröidään vuosittain noin 10% kaikista autoista. Aika merkittävä osuus siis.
 
Väittely on helppoa ja kivaa, kun siirtelee "maalia" sitä mukaa kun pallo osuu entisiin. Missä vaiheessa tässä on "henkilöautoliikenteestä" puhuttu ennen kuin nyt? Jos oikein tilastoista kurkkasin, niin pakettiautoja rekisteröidään vuosittain noin 10% kaikista autoista. Aika merkittävä osuus siis.

Kyllä me keskusteltiin henkilöautoliikenteestä silloin, pakettiautojahan saa metaaniautoina isoja ja pieniä, joten näiltä osin argumenttisi täydellistyy. 10% on marginaalia, koska se on vain 10%.
 
Ei tämä ole leijumista vaan faktaa mitä on täällä monesti jo kerrottu.

Heikosti on faktoja jutuissasi.


Niin mainetta, mutta mikä oli tämä naulojen lyöminen arkkuun, mitä siellä arkussa on? Volkkarin konkurssi? Kenties volkkarin vajoaminen maailman suurimmalta autovalmistajalta kakkoseksi?

Googleta, jos sanonta ei ole tuttu.


Huom sana toistaiseksi, olet siis itsekkin sitä mieltä että asialla ei ole vaikutusta.

Niinkö sanoin? Olkiukko much? Sanotaanko sitten näin, että autoverokin tuli voimaan toistaiseksi - joten logiikkasi mukaan silläkään ei ole siis vaikutusta?


Joo, mutta niitäpä nyt vain saa. :)

Paitsi ettei tahdo saada. Jotain käytettyjä, omavalmisteisia konversiokatiskoja ja muutamaa hassua tehdasvalmisteista - jotka passaa lähinnä jollekin pienelle marginaaliryhmälle joten niitä ei voine tässä edes huomoida.

vain metaaniautot on oikea varteenotettava vaihtoehto normikansalaiselle kun se ei tee yhtään kompromissia tai tyhjennä pankkitiliä.

Kuten tässä ketjussa on faktana jo usein todettu, kaasuautoja on saatavissa vain muutamaa hassua mallia, jotka ei sovi kaikkien käyttöön. Kaasuauto siis vaatii ennenkaikkea kompromissien tekemistä - jo auton valinnasta lähtien.

Ja syytön minä tyhjään pankkitiliisi olen :D
 
Heikosti on faktoja jutuissasi.

Esim.?




Googleta, jos sanonta ei ole tuttu.

Googlesta ei löydy että mitä tarkoitat tällä.



Niinkö sanoin? Olkiukko much? Sanotaanko sitten näin, että autoverokin tuli voimaan toistaiseksi - joten logiikkasi mukaan silläkään ei ole siis vaikutusta?

Eihän tolla asialla ole vaikutusta isommassa mittakaavas.



Paitsi ettei tahdo saada. Jotain käytettyjä, omavalmisteisia konversiokatiskoja ja muutamaa hassua tehdasvalmisteista - jotka passaa lähinnä jollekin pienelle marginaaliryhmälle joten niitä ei voine tässä edes huomoida.

Kyllä ne autolistat ja autolistaan tulevat päivitykset on täällä monta kertaa jo olleet, kaikissa autoluokissa, teholuokissa ja hintaluokissa on, c-segmenttiin on tarjolla erittäin monta vaihtoehtoa, joten mistäs nyt kenkä puristaa kun pitää selvien tosiasioiden edessä valehdella?


Kuten tässä ketjussa on faktana jo usein todettu, kaasuautoja on saatavissa vain muutamaa hassua mallia, jotka ei sovi kaikkien käyttöön. Kaasuauto siis vaatii ennenkaikkea kompromissien tekemistä - jo auton valinnasta lähtien.

Ja syytön minä tyhjään pankkitiliisi olen :D

Eipä tässä ketjussa kyllä ole faktana todettu tuota asiaa lainkaan kun argumentit on puuttuneet täysin, semminkin kun autolistat ja updatet niihin on ollut täällä näkyvissä jo monta kertaa, joten kyllähän se faktuallinen osuus menee metaaniautoille.

Olet siis syytön normaalin kansalaisen pankkitilien tyhjyyteen perustellen että sähköauto on hyvä ratkaisu kansalaisille niiltä osin ja se on perussuomalaisen oma vika jos niihin ei ole rahaa esim. sataa tuhatta?
 
Hyvänä asiainvääristelystä käy myös tuo tonnipaku-kritiikki, listassa on mainittu jo kertaalleen:

Ford Transit - kuormattavuus 1000kg, mitä sanoo tämän ketjun osanottajat:

- Ei ole saatavilla tonniluokan pakua.

Olishan se mukava jos keskustelu olisi vähän järkevämmällä tasolla, mutta minkäs sille mahtaa :)
 
Hyvänä asiainvääristelystä käy myös tuo tonnipaku-kritiikki, listassa on mainittu jo kertaalleen:

Ford Transit - kuormattavuus 1000kg, mitä sanoo tämän ketjun osanottajat:

- Ei ole saatavilla tonniluokan pakua.

Olishan se mukava jos keskustelu olisi vähän järkevämmällä tasolla, mutta minkäs sille mahtaa :)

Jos "faktasi" ei olisi koko ajan noin sumeita ja ristissä, voisi niistä olla jotain hyötyäkin. Ne voisi olla silloin faktoja. Puhut ensin Transit Connect CNG:stä, ja sitten heität keskusteluun "Ford Transit" -mallisen auton "kuormattavuuden". Ford Transit ja Ford Transit Connect ovat eri autoja. Millään Fordin esitteen Transit Connect -mallilla ei ole kantavuutta tuhatta kiloa. Transitista taas sellaisia löytyy. Kummasta siis puhut, vai poimitko kirsikat molemmista?

Toisekseen: Fordin esitteen tai hinnaston mukaan Transit Connectista ei näytä olevan CNG-versiota, eli tää on taas tätä "saa saa, on on, senku ostaa". Käytännössä ostaminen on melko pitkässä kuusessa jos tuotetta ei saada edes hinnastoon asti, liekö sitä saadaan sitten toimitettuakaan käytännössä?
 
Jätkät väittelee kuka on enemmän väärässä....
Totuus löytynee jostakin sieltä väliltä, hellittäkää nyt vähän.
Autoja saa jos haluaa nähdä vaivaa eikä merkillä tai korkeammalla hinnalla ole väliä, joitakin autoluokkia ei suomessa oikein ole tarjolla joten se siitä.
Tunnustakaa nyt molemmat ja katukaa että olette syntisiä molemmat :eek:
 
Jos "faktasi" ei olisi koko ajan noin sumeita ja ristissä, voisi niistä olla jotain hyötyäkin. Ne voisi olla silloin faktoja. Puhut ensin Transit Connect CNG:stä, ja sitten heität keskusteluun "Ford Transit" -mallisen auton "kuormattavuuden". Ford Transit ja Ford Transit Connect ovat eri autoja. Millään Fordin esitteen Transit Connect -mallilla ei ole kantavuutta tuhatta kiloa. Transitista taas sellaisia löytyy. Kummasta siis puhut, vai poimitko kirsikat molemmista?

Toisekseen: Fordin esitteen tai hinnaston mukaan Transit Connectista ei näytä olevan CNG-versiota, eli tää on taas tätä "saa saa, on on, senku ostaa". Käytännössä ostaminen on melko pitkässä kuusessa jos tuotetta ei saada edes hinnastoon asti, liekö sitä saadaan sitten toimitettuakaan käytännössä?

Kyllä tässä ketjussa on mainittu jo useaan otteeseen että tuo on tulossa tänä vuonna, ei siinä pitäisi olla mitään epäselvää tuossakaan asiassa.

"Autoja saa jos haluaa nähdä vaivaa eikä merkillä tai korkeammalla hinnalla ole väliä, joitakin autoluokkia ei suomessa oikein ole tarjolla joten se siitä."

Joo mutta metaaniautoja on kaikissa autoluokissa.
 
Kyllä tässä ketjussa on mainittu jo useaan otteeseen että tuo on tulossa tänä vuonna, ei siinä pitäisi olla mitään epäselvää tuossakaan asiassa.

Niin mikä on tulossa? Transit vai Transit Connect? Onko tulossa tuhannen kilon kantavuudella CNG-mallinen paku? Taisipa olla tulossa Connect, jossa ei tuhannen kilon kantavuutta ole. Se niistä "faktoista" taas :D.

Joo mutta metaaniautoja on kaikissa autoluokissa.

On kaikissa, paitsi niissä joissa ei ole. Ja niissäkin joissa on, niitä ei myydä toistaiseksi tai ne on "tulossa". Onnea vaan autokaupoille.
 
Viimeksi muokattu:
Niin mikä on tulossa? Transit vai Transit Connect? Onko tulossa tuhannen kilon kantavuudella CNG-mallinen paku? Taisipa olla tulossa Connect, jossa ei tuhannen kilon kantavuutta ole. Se niistä "faktoista" taas :D.



On kaikissa, paitsi niissä joissa ei ole. Ja niissäkin joissa on, niitä ei myydä toistaiseksi tai ne on "tulossa". Onnea vaan autokaupoille.

Eipä tuo jankutus nyt liene edistä mitään, kun todisteita ei ole olemassa olemattomista autoluokista.

Muutenkin vaikuttaa lähinnä siltä että et ole näistä kiinnostunut, etkä sinä edes tonnipakun perässä ollut vaan lähinnä äänitorvena Pakanan autohankinnoista jonka bandwagoniin hyppäsit riemumielin, tärkeimpänä agenda saaha minut osoitettua jossain asiassa vääräksi, kun jatkuvasti olet vain hokenut että minulla ei ole faktoja mistään asioista. Tekisit oikeasti tuolle sun vihallesi jotain, koska se estää sinua osallistumasta asiakeskusteluun uskottavasti.

Muutenhan olet pystynyt osoittamaan minun olleeni väärissä "se niistä faktoista" tason jutuilla: yhteensä 0 (nolla) kertaa. Että jos nyt kuitenkin pysytään ihan totuudessa ja asiakeskustelussa. Tuokaan "ei ole tonniluokan pakua vielä minulle Suomen maahantuontiohjelmassa" - vaikka tänä vuonna on ohjelmistossa, ei perustu sinun sisällöntuotantoon, vaan toisen käyttäjän sisällöntuotantoon minkä omit sitten itsellesi, pikavilkaisuna sinun tuottama sisältö tähän ketjuun on hyvin vähäistä tai peräti olematonta.

Suosittelisin lukemaan keskustelun säännöt kertauksena.
 
Viimeksi muokattu:
Gasumi on huomattavasti uskottavampi lähde kaasuautojen rekisteröintimääristä kuin Sähköautopromoottorit jotka sekoittelevat maakasuja ja luonnonkaasuja keskenään omiin blogipostaustaulukoihinsa ja asiaintilan ymmärtäminen että Trafilla on jauhot metaaniautojen suhteen täysin sekaisin, on ylitsepääsemättömän vaikea asia haluta omaksua: (Ehkä jopa jonkin agendan takia)

ŠKODA Magazine » Kaasuauto pistää ajamisen vihertämään

"Gasumin Matti Oksasen mukaan kaasuautoja on ensirekisteröity tämän vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana lähes yhtä paljon kuin koko viime vuonna yhteensä."

Näinhän se on.
 
Eipä tuo jankutus nyt liene edistä mitään, kun todisteita ei ole olemassa olemattomista autoluokista.

Muutenkin vaikuttaa lähinnä siltä että et ole näistä kiinnostunut, etkä sinä edes tonnipakun perässä ollut vaan lähinnä äänitorvena Pakanan autohankinnoi (... katkeraa itkuvirttä leikelty)

Eli kun "faktasi" kerta toisensa jälkeen osoitetaan paikkansa pitämättömäksi, hyökkäät henkilöön. Ei yllätä :D.
 
Eli kun "faktasi" kerta toisensa jälkeen osoitetaan paikkansa pitämättömäksi, hyökkäät henkilöön. Ei yllätä :D.

0 kertaa tähän mennessä, sinulta on kyllä kysytty asiaintilaa, et vastannut. Taitaa modeilla olla asiaa.
 
Suosittelisin lukemaan keskustelun säännöt kertauksena.

Sama lienee paikallaan myös arvon artistilla. Pitkästi oli ulinaa taas viestissä, mutta siihen yhteenkään kysymykseen (jonka vieläpä lainasit) et vastannut. Mikä on siis oma kontribuutiosi keskusteluun?
 
Sama lienee paikallaan myös arvon artistilla. Pitkästi oli ulinaa taas viestissä, mutta siihen yhteenkään kysymykseen (jonka vieläpä lainasit) et vastannut. Mikä on siis oma kontribuutiosi keskusteluun?

Ja taas henkilöhyökkäys. Jos sinulla oli jotain asiaa, se estää sinua uskottavasti osallistumasta keskustelun tuon jatkuvan henkilöön kohdistuvan hyökkäilyn takia. Se nyt vain on totuus että et ole tuottanut tähän ketjuun sisältöä,se ei ole sinuun kohdistuva hyökkäys vaan asiantilain toteamus lukijoille, ja että mihin kontekstiin postauksesi laitetaan. Etkä sitä kiistänytkään joten näinhän se asia on.

Sinulla oli agendana saaha minut hyökkäämään henkilökohtaisesti sinua vastaan, siitä ei ole näyttöä, mutta vedit sen kortin esiin kuitenkin kovassa paineessa. Mitään näyttöä muutenkaan ei ole että "taas" hyökkäisin ketään henkilöä vastaan, koska en ole koskaan näin tehnyt, joten tuokin väittämäsi on kyllä pötyä.
 
Ja taas henkilöhyökkäys. Jos sinulla oli jotain asiaa, se estää sinua uskottavasti osallistumasta keskustelun tuon jatkuvan henkilöön kohdistuvan hyökkäilyn takia. Se nyt vain on totuus että et ole tuottanut tähän ketjuun sisältöä,se ei ole sinuun kohdistuva hyökkäys vaan asiantilain toteamus lukijoille, ja että mihin kontekstiin postauksesi laitetaan. Etkä sitä kiistänytkään joten näinhän se asia on.

Missä kohtaa hyökkäsin henkilöön?

Tuotin tähän ketjuun sisältöä osoittamalla "faktasi" vääriksi. Kaivelin Fordin sivuilta hinnastot, saatavuudet ja kantavuudet - ja kyseenalaistin tämän jälkeen väitteesi "tulossa olevasta tonniluokan pakusta", osoittamalla kuinka olet tarkoitushakuisesti sotkenut kahden automallin arvoja keskenään. Ja tämän jälkeen ollaankin seurattu lähinnä hyökkäystäsi sitä, kuinka minä en ole uskottava keskusteluissani, vaikka sinä et edelleenkään ole mitenkään kommentoinut pöytään tuomiani faktoja. Sinulla ei onneksi ole pelkoa että voisit menettää uskottavuutesi...
 
Missä kohtaa hyökkäsin henkilöön?

Tuotin tähän ketjuun sisältöä osoittamalla "faktasi" vääriksi. Kaivelin Fordin sivuilta hinnastot, saatavuudet ja kantavuudet - ja kyseenalaistin tämän jälkeen väitteesi "tulossa olevasta tonniluokan pakusta", osoittamalla kuinka olet tarkoitushakuisesti sotkenut kahden automallin arvoja keskenään. Ja tämän jälkeen ollaankin seurattu lähinnä hyökkäystäsi sitä, kuinka minä en ole uskottava keskusteluissani, vaikka sinä et edelleenkään ole mitenkään kommentoinut pöytään tuomiani faktoja. Sinulla ei onneksi ole pelkoa että voisit menettää uskottavuutesi...

Aritsti ja ulinat ja nillitykset, kyllä aikaihmisen pitäisi tietää nämä asiat.

Fordin paku on tulossa tänä vuonna joten mikä tässä nyt on niin haastavaa omaksua? Minun uskottavuuteni on täysi kymppi tietenkin, ei ole mitään mikä sitä kiistäisi koska puhun vain totuuksia ja faktoja, se on silloin helppoa, sinä et niistä asioista ole kiinnostunut.
 
Aritsti ja ulinat ja nillitykset, kyllä aikaihmisen pitäisi tietää nämä asiat.

Fordin paku on tulossa tänä vuonna joten mikä tässä nyt on niin haastavaa omaksua? Minun uskottavuuteni on täysi kymppi tietenkin, ei ole mitään mikä sitä kiistäisi koska puhun vain totuuksia ja faktoja, se on silloin helppoa, sinä et niistä asioista ole kiinnostunut.

Vai tuota pidät hyökkäyksenä henkilöön? Itse pidin sellaisena tapaasi pistää sanoja suuhuni ja koittaa nollata osallistumiseni jollain tuulesta tempaistuilla valituksilla.

Ja nyt ymmärrän mistä nämä "faktasi" kumpuaa. Et ilmeisesti kykene erottamaan eri automalleja toisistaa, hoet vaan että jotain on tulossa tajuamatta yhtään mistä puhut. No, samaahan se oli siellä sähköautothreadissakin, että eipä yllätä. Jätän sinut jatkamaan "keskusteluasi" keskenäsi, niin en turhaan sotke haavemaailmaasi faktoilla.
 
Vai tuota pidät hyökkäyksenä henkilöön? Itse pidin sellaisena tapaasi pistää sanoja suuhuni ja koittaa nollata osallistumiseni jollain tuulesta tempaistuilla valituksilla.

Ja nyt ymmärrän mistä nämä "faktasi" kumpuaa. Et ilmeisesti kykene erottamaan eri automalleja toisistaa, hoet vaan että jotain on tulossa tajuamatta yhtään mistä puhut. No, samaahan se oli siellä sähköautothreadissakin, että eipä yllätä. Jätän sinut jatkamaan "keskusteluasi" keskenäsi, niin en turhaan sotke haavemaailmaasi faktoilla.

Ei sähköautotreadissakaan ole mitään vikaa osaltani, eikä kukaa ole pystynyt sitä toteen näyttämään.

Missä on todettu että en kykene erottamana automalleja toisistaan? Mitä tällä on tekemistä minkään kanssa? Ei ainakaan tonniluokan pakujen kanssa mitään tekemistä, niitä kun myöskin on saatavilla CNG:nä :)

EDIT:

Ilmeisesti tarkoituksesi on argumentoida niinkin omituista asiaa, kuin että toista korimallia ei saisi cng:nä, vaan Transitin jompaa kumpaa, Transit on Transit kuitenkin ja jos Ford ilmoittaa että Transit CNG on valikomissa, sellaisen voi tehtaalta konffata itselleen millä tahansa korimallilla. Isompaa ja pienempää Transittia on saatavana CNG:nä joten jos Transitit on maahantuontiohjelmassa, on vaikea nähdä tämänkään hössötyksen olevaisuutta tai hyödyllisyyttä, mutta eihän tässä liene ole totuus ollutkaan se kiinnostavin osuus?

Se on sitten Fordin emämunaus jos jotain Transitin mallia saakkaan CNG:nä, joten jos jotain vihaa pitää purkaa, sitten se kuuluisi edes oikeaan osotteeseen laittaa menemään - ehkä jopa asia korjaantuisi näiltä osin Suomen maahantuojan valikoimissa. Minä olen siihen syytön.

Toisekseen Transporteriakin saa CNG:nä, mutta valitettavasti totuus ja faktat ja niiden esilletuonti on jäänyt taas vähäksi aikaa tässäkin taka-alalle sinun henkilövihasi vuoksi jolle sinun ehdotomasti pitäisi tehdä jotain koska se estää asiakeskusteluita ja asioiden hoitamista.
 
Viimeksi muokattu:
No mutta eipä ole ollu erityistä syytä ottaa asiaa uudelleen esille kun kaikki sanottava on asiasta sanottu.

Mitä?

Jos kaikki on kaasusta jo sanottu, niin mitä sä sitten meuhkaat?

Tosin jos ajatellaan kaupasta uutena ostettavaa kaasuautoa, sen kohtelu trafin puolesta on kyllä mielestäni ihan selkeä, siihen tulee käyttövoimavero metaanipolttoaine taksan mukaan. Käyttövoimavero kyllä on sähköön ohjaava, kosksa se on puolet pienempi, mutta ei trafi sitä päätä.
No eipä pidä tämäkään asia paikkansa, käyttövoimavero on bensa-autoja tukeva Suomessa. Suomi haluaa edistää bensa-autoja, tuon voi nähdä ihan siitä yksinkertaisesta käyttövoimaverotaulukosta missä bensan kohdalla on pienin rahasumma, on aika omituista että tuonkin taulukon joku onnistuu tulkitsemaan että se olisi sähköautoihin ohjaava.

Lisäsin tuohon vielä tuon osan mun tekstiä jota lainasit.

Mikä tuossa ei pidä paikkansa?
Mä sanon että trafi kohtelee kaasua selkeästi, ja sä perustelet että ei pidä paikkansa, koska bensa-autoa edistetään? Sovitaan sitten niin että hallitus suosii bensa-autoa, mutta ei se asiasta tee erityisen epäselkeää. Vai olisiko tilannetta selkeyttävä tekijä se että käyttövoimaveroa ei olisi, ja nostettaisiin kaasun kilohintaa verotuksellisesti sinne bensan litrahinnan tasolle?

Jos taas tarkoitit että Trafi on se taho joka määrää käyttövoimaveron määrän, niin... no eipä siihen mitään voi sanoa.
Kyllähän minä tämän monta kertaa olen jo sanonut, että trafin käyttövoimataulukot ja tämä asia on täällä käyty lukuisia kertoja lyhyesti ja ptikästi läpi, ne on ihan miten sattuu metaaniautojen osalta, vai löydätkö sieltä paljonkin metaaniautoja? Tällä hetkellä metaaniautoja on mm. bensa-autojen, CNG-autojen, maakaasuautojen yms yms joukossa. DualFuel dieselit on käyttövoimaltaan biodiesel/CNG vaikka niihin ei koskaan tankata kumpaakaan polttoainetta.

Yhtään metaaniautoa ei ole Suomeen rekisteröity Trafin mukaan, vaikka niitä liikkuu Suomen teillä noin 3 000, kiva hävikki tilastoinnissa.

Kyllähän minä sanoin että Trafi ei kysyttäessä onnistunut listaamaan Suomessa käytössä olevia metaaniautoja - ei tuossakaan asiasssa pitäisi olla mitään epäselvää.

Siis häiritseekö sua nyt se että puhutaan metaaniautosta, vaikka siellä käytettäisiin jotain muuta kuin puhdasta metaanikaasua? Mä voin kyllä elää sen kanssa että erilaisia, suunnilleen metaanin ominaisuuksia vastaavia kaasuja niputetaan saman "metaanikaasu" nimikkeen alle.

Tuo nyt on ihan huhuilua, ei sähköautoja saa nettiautosta esim. D-segmentin farkkuina mutta metaaniautoja saa, joten agendasi taitaa olla jotain ihan muuta kuin rehellinen asiakeskustelu. Heti ensimmäisenä tulee nettiautossa vastaan tila-autoja ja isoja farkkuja. Näytä minulle esim. nelivetoinen normaali sähköauto, muu kuin sadan tonnin Tesla?

Niin, siis täyssähköautojahan ei ole olemassa kuin pari pikkuautoa ja edustuskokoinen Tesla, mutta johonkin ne vaan on piiloitettu ne moninaiset kaasuautotkin.

Kuitenkin kun esim nettiautosta etsii myytäviä kaasuautoja, ja karsii pois vanhat lintat, niin kyllä se sähkö vie. Missä hemmetissä ne uudehkot kaasuautot ovat jos niitä rekisteröidään? Riippumatta siitä mihin kategoriaan se on tilastoitu, myydessä se kyllä ilmoitetaan jos auto kulkee kaasulla

Myönnän kyllä että mainitsemani 6-0 ei pidä paikkansa. Esim max 3v autoissa sähkö vie 61-15.
Tietysti "Sähkö" ei ole täyssähkö, ainakaan aina, mutta eipä ne kaasuautotkaan ole vain kaasulla toimivia.

Kyllä me keskusteltiin henkilöautoliikenteestä silloin, pakettiautojahan saa metaaniautoina isoja ja pieniä, joten näiltä osin argumenttisi täydellistyy. 10% on marginaalia, koska se on vain 10%.

Joo, pakettiautoja saa kaasumoottorilla nimenomaan isoja ja pieniä, mutta niitä keskikokoisia eli "tonniluokan" pakuja ei.

Hyvänä asiainvääristelystä käy myös tuo tonnipaku-kritiikki, listassa on mainittu jo kertaalleen:

Ford Transit - kuormattavuus 1000kg, mitä sanoo tämän ketjun osanottajat:

- Ei ole saatavilla tonniluokan pakua.

Olishan se mukava jos keskustelu olisi vähän järkevämmällä tasolla, mutta minkäs sille mahtaa :)

Ford Transit ei ole tonniluokan paku, vaan iso, kantavuudet alkaa jostain 1,5tonnin paikkeilta.

Fordin tonnipaku on Transit Custom. Jos sen saa kaasukoneella, niin ei Ford sitä mahdollisuutta missään tuo esille.


Toisekseen Transporteriakin saa CNG:nä, mutta valitettavasti totuus ja faktat ja niiden esilletuonti on jäänyt taas vähäksi aikaa tässäkin taka-alalle sinun henkilövihasi vuoksi jolle sinun ehdotomasti pitäisi tehdä jotain koska se estää asiakeskusteluita ja asioiden hoitamista.

Jos Portterin saa CNG koneella, niin ei sitä volkkari ainakaan julkisesti myönnä.

Mulla on ajankohtainen pakun vaihto, ja tuo kaasumalli olisi ihan varteenotettava vaihtoehto, mutta käytännössä ainoa soveltuva pakettiauto on tonniluokan paku. Itseasiassa mä en tarvitse sitä tonnin kantavuutta, vaan max 2m korkea ja vähintään 2,6m pitkä tavaratila (mikään läpilastasuluukku ohjaamoon ei riitä, vaan varsinaisen tavaratilan on oltava min 2,6m).

Ja sähköpaku ei mulla toimisi kyllä ollenkaan. Joku pluginhybridi voisi olla jees, mutta ei niitäkään ole.
 
Mitä?

Jos kaikki on kaasusta jo sanottu, niin mitä sä sitten meuhkaat?

Ei vain valitettavasit pidä paikkansa, siitä aiheesta oli kaikki jo sanottu, joten siitä asiasta uudelleen selvittäminen ilman mitään uutta sisältöä on täysin turhaa. Itse asian nostaminen uudelleen esiin asian nostamisen vuoksi ilman uutta sisältöä on kyseenalaista kun voisit lukea vanhojakin viestejä yhtä hyvin.


Lisäsin tuohon vielä tuon osan mun tekstiä jota lainasit.

Mikä tuossa ei pidä paikkansa?
Mä sanon että trafi kohtelee kaasua selkeästi, ja sä perustelet että ei pidä paikkansa, koska bensa-autoa edistetään?

Et sinä sanonut noinkaan, vaan että valtio edistää sähköautoilua, miäk ei pidä paikkansa vaan bensa-autoilua käyttövoimaverotuksellisesti. Joten eihän sanomasi pitänyt paikkansa. :)



Sovitaan sitten niin että hallitus suosii bensa-autoa, mutta ei se asiasta tee erityisen epäselkeää.

Ei siinä ole mitään sopimista kun se on ihan yksinkertaista taulukon tulkintaa ja Suomen historiaa viimeisen 100:n vuoden ajalta, - bensahan valtio on tukenut vai ajettiinko 80-luvulla kenties jollain muulla kuin bensalla? Oli tuossa pieni ajanjakso jossa valtio tuki metaaniautoja mutta sitten ne löi niille käyttövoimaverot ja tuki siirtyi takaisin bensa-autoilun edistämiseen Suomessa.


Vai olisiko tilannetta selkeyttävä tekijä se että käyttövoimaveroa ei olisi, ja nostettaisiin kaasun kilohintaa verotuksellisesti sinne bensan litrahinnan tasolle?

Irrelevantti kysymys mikä johtuu siitä että et ymmärtänyt aikaisempia pointteja, kuvitteellisen skenaarion funtsiminen on muutenkin ajanhukkaa.


Jos taas tarkoitit että Trafi on se taho joka määrää käyttövoimaveron määrän, niin... no eipä siihen mitään voi sanoa.

Trafin sivuillahan tuo lukee ja Trafi valvoo sitä joten mikähän tuossakin nyt on taas niin epäselvää. Omituista että olet alanmiehiä mutta jopa ajoneuvoverot ja vuosikatsatuksetkin tuntuu oelvan vaikeita asioita käsitellä. Jos et ole maksanut käyttövoimaveroa trafille, et voi ajaa autoasi. Jep jep...

Siis häiritseekö sua nyt se että puhutaan metaaniautosta, vaikka siellä käytettäisiin jotain muuta kuin puhdasta metaanikaasua? Mä voin kyllä elää sen kanssa että erilaisia, suunnilleen metaanin ominaisuuksia vastaavia kaasuja niputetaan saman "metaanikaasu" nimikkeen alle.

Ei. Puhuin nimenomaan päinvastaista. Metaanikaasuniputusta ei ole missään dokumentissa eikä edes tuossa trafin linkissä joten mistä tuo nyt on peräisin taas kun ei tuollaista niputusta ole missään olemassa? :)



Niin, siis täyssähköautojahan ei ole olemassa kuin pari pikkuautoa ja edustuskokoinen Tesla, mutta johonkin ne vaan on piiloitettu ne moninaiset kaasuautotkin.

Mitähän täsäs nyt ees yritetään ajaa takaa ja mitä vertailu sähköautoihin tässä hyödyttää? Onko tämä joku lapsellinen skaba kenties sähkö vs. metaani vs. vety? Siinä tapauksessa olet lukenut liikaa sähköautopromoottoreiden foliohattutekstejä etkä ole sisäistänyt edes tekemieni postausten alkeita mitä löytyy tämänkin ketjun ensimmäiseltä sivulta puhumattakaan EU:n roadmapista. Kylläpä nyt ihmisillä tuntuu olevan kovin vaikeaa omaksua näitä asioita, mutta ei se enää yllätä toden totta, Suomessa on asiantuntijuus ja "ammattitaito" näissä aivan pohjalukemissa ja uusien asioiden omaksuminen.

Skrollissahan oli sellanen erittäin typerä foliohattuteksti sähköautoista lukuisine misinformaatioineen, ehkä roottaat siihen koska se on tietokone-sceneä eniten lähellä?


Kuitenkin kun esim nettiautosta etsii myytäviä kaasuautoja, ja karsii pois vanhat lintat, niin kyllä se sähkö vie.

Tuo on jo suoranaista valehtelua, johan minäkin tässä nettiautoa tutkin tässä ketjussa ja tarjolla oli d-segmentin farkkuja ja tila-autojakin, mitään näistä ei saa sähkönä. Käytetyillä on hyvät metaaniautomarkinat toisin kuin sähköautoilla, vain huonoja kaupunkimopoja on määrällisesti enemmän nettiautossa mutta näin omituisen tulkinnan tekee vain sähköautopromoottori ja vahvasti asenteellinen ihminen.

Esitetään sinulle nyt suora kysymys kun et omaksunut tätäkään asiaa: Näytä minulle nettiautosta D-segmentin farkku sähköautona.

Missä hemmetissä ne uudehkot kaasuautot ovat jos niitä rekisteröidään? Riippumatta siitä mihin kategoriaan se on tilastoitu, myydessä se kyllä ilmoitetaan jos auto kulkee kaasulla

On se nyt 10 kertaa sanottu että Trafi on sössinyt alkaen 90-luvulta. Mikäs tässäkin nyt on niin vaikeaa? Johan minä pistin Gasumin linkin missä todettiin että tänä vuonna on kolmen ensimmäisen kuukauden aikana rekisteröity enemmän metaaniautoja kuin viime vuonan yhteensä. Oliko tämänkin tiedon omaksumisessa nyt jotain erityistä, ja mitä ajatuksia se herätti?



Myönnän kyllä että mainitsemani 6-0 ei pidä paikkansa. Esim max 3v autoissa sähkö vie 61-15.
Tietysti "Sähkö" ei ole täyssähkö, ainakaan aina, mutta eipä ne kaasuautotkaan ole vain kaasulla toimivia.

Onhan MonoFuel-CNG moottorit vain kaasulla toimivia, tätä asiaa käsiteltiin 3kk sitten täällä ja sinä sen asian hyväksyit.



Joo, pakettiautoja saa kaasumoottorilla nimenomaan isoja ja pieniä, mutta niitä keskikokoisia eli "tonniluokan" pakuja ei.

Saahan, Transitia ja Transporteria, on niin monta kertaa todettu asia.



Ford Transit ei ole tonniluokan paku, vaan iso, kantavuudet alkaa jostain 1,5tonnin paikkeilta.

Fordin tonnipaku on Transit Custom. Jos sen saa kaasukoneella, niin ei Ford sitä mahdollisuutta missään tuo esille.

No tulee tuomaan esille, ja tämän ketjun tarkoitus on kylläkin tuoda esille nimenomaan ne vaihtoehdot. Se että olet pettynyt automyyjien ja automerkkien panostiukseen Suomessa, ymmärrän kyllä. Minä tuon sinulle uutisen että on saatavilla, ja täten tämäkin ketju täyttänee tarkotuksensa. Sinun pitäisi kylläkin olla asiasta tyytyväinen eikä jankuttaa viimeiseen asti ja purkaa pettymystäsi, mutta näköjään ilouutinenkin voi kääntyä sitten sopivilla vastaanotimilla suru-uutuiseksi. :(

Liikenneseminaarissakin tuli hyvin ilmi Suomessa automyyjien huono ammattitaito metaaniautojen suhteen kun asiakas joutuu niitä melkein kovistelemaan, saadakseen sellaisen, mutta lopulta asiakas saa mitä haluaa tietysti. Sähköautojen markkinointiin on kyllä käytetty suhteettomasti resursseja ja näkyvyyttä.




Jos Portterin saa CNG koneella, niin ei sitä volkkari ainakaan julkisesti myönnä.

Tuo nyt on ihan pötyä kun Transporterin CNG-mallia on ollut saatavilla kauan. Oikea sanamuoto pettymyksesi ilmaisuun kuuluu olla: "Suomen VW-maahantuoja ei julkisesti myönnä, eikä liioin media, journalistit tai muut autoalan tiedottajat Suomessa ja kaikenkattavasti elämä on kurjaa Suomessa autoalan suhteen ja se asiaintila harmittaa minua."

Tälläistä on elämä Suomessa, toivottavasti löytäisit tyytyväisyyttä ja ymmärrystä että yksi Pro-Kaasuautolija on tällä foorumilla edes hieman jakamassa tietoaan ja täysin ilmaiseksi, se Muropaketin Kaasuautolija-mies kun ei ole tänne liittynyt ja lähinnä käytti kaikki postaukset niissäkin korostaakseen itseään ja omaa V8-lava-autonsa erinomaisuutta, ja ylipäänsäkkin kaikenkattavaa ja kaikki kategoriat täyttävää erinomaisuuttaan. ;)
 
JA niin jälkipuhe:

Ehkä vahvojen kielteisten asenteiden ja minkään tiedon omaksumisen haluamattomuus biokaasuautojen suhteen on myös aivan älyttömät ennakkoluulot, jotka ei ole faktoja nähnytkään, kuten Lahden Kuljetuspäällikkö (no onpas koreileva titteli) sen sanoi:

"Vihreitten ituhippipuuhat on aina maksaneet enemmän, niin nyttenkin, Euro6-dieselit ovat ihan yhtä puhtaita kuin biokaasubussit joten tarvetta Lahdessa biokaasubusseihin siirtymiseen ei ole kun ei niitä mistään ole saatavillakaan"

Niin; Lahtihan kokoonpanee biokaasubusseja tällä hetkellä. Faktoja pakoputkipäästöistä on Suomessakin saatavilla Suomeksi monista eri lähteistä, se olisi ollut hänen työkuvansa.

Tämän lisäksi on vallalla jotain omia kuvitelmia joita ei haluta itsepetoksen vuoksi edes kirjallisuudesta tarkistaa, kuinka biokaasuautot on lienee jotain tehottomia koppimopoja koska kaikki vihreät arvothan on aina roskaa ja autojen huippunopeudet ehkä max 80kmh koska vihreät ja vihreää puoluetta kohtaan tunnen negatiivisia tunteita eikä osata erottaa autotekniikkaa ja vihreät -puoluetta, ituhippejä jne, asiakäsitteinä toisistaan. Lauseet "biokaasuautoilu on ituhippien jotain..." kuvastaa hyvin vallalla olevaa toimintaa Suomessa ja toiminnan ja asenteiden kehittymättömyyttä.

Monella ei ole edes sitäkään vähää tietoa että biopolttoaineet on teknisesti laadukkaimpia ja parhaimpia polttoaineita ja ne pitää tällä hetkellä hallussaan kaikkia ennätyksiä ja pitäytyminen fossiilipolttoaineissa on ollut suuri este ajoneuvotekniikan kehitykselle. Kutsuvat kuitenkin itseään insinööreiksi jostain syystä -onhan heillä todisteena siitä kupongit kotona.
 
Et sinä sanonut noinkaan, vaan että valtio edistää sähköautoilua, miäk ei pidä paikkansa vaan bensa-autoilua käyttövoimaverotuksellisesti. Joten eihän sanomasi pitänyt paikkansa. :)

Eikö keskustelun kannalta olisi järkevämpää sun lainata sitä kohtaa jota kommentoit? Mä nimenomaan lainasin sen oman tekstini uudelleen että näki mitä sä olit lainannut ja kommentoinut sanoilla "Ei pidä paikkansa..."

Trafin sivuillahan tuo lukee ja Trafi valvoo sitä joten mikähän tuossakin nyt on taas niin epäselvää. Omituista että olet alanmiehiä mutta jopa ajoneuvoverot ja vuosikatsatuksetkin tuntuu oelvan vaikeita asioita käsitellä. Jos et ole maksanut käyttövoimaveroa trafille, et voi ajaa autoasi. Jep jep...

Trafi valvoo, mutta trafi ei päätä. Hallitus nuo veron määrät on säätänyt.

Mistä sä vedät päätelmiä että mä olen "alanmiehiä", tai ajoneuvoverot tai vuosikatsastukset olisivat vaikeita asioita? Käyttövoimavero on ainoa jota olen mitenkään kommentonut, ja sitäkin siltä kannalta että se on selkeä (ei välttämättä tasapuolinen, mutta ei kuulu tähän). Sitä mä en nyt keksi kenen stetsonista sä tuon vuosikatsastuksen tempaisit.


Mitähän täsäs nyt ees yritetään ajaa takaa ja mitä vertailu sähköautoihin tässä hyödyttää? Onko tämä joku lapsellinen skaba kenties sähkö vs. metaani vs. vety? Siinä tapauksessa olet lukenut liikaa sähköautopromoottoreiden foliohattutekstejä etkä ole sisäistänyt edes tekemieni postausten alkeita mitä löytyy tämänkin ketjun ensimmäiseltä sivulta puhumattakaan EU:n roadmapista. Kylläpä nyt ihmisillä tuntuu olevan kovin vaikeaa omaksua näitä asioita, mutta ei se enää yllätä toden totta, Suomessa on asiantuntijuus ja "ammattitaito" näissä aivan pohjalukemissa ja uusien asioiden omaksuminen.

Skrollissahan oli sellanen erittäin typerä foliohattuteksti sähköautoista lukuisine misinformaatioineen, ehkä roottaat siihen koska se on tietokone-sceneä eniten lähellä?

Mä en nyt muista mikä skrolli on, mutta en ole tietääkseni sellaista lukenut.

Mä alunperin hämmästelin sitä että miksei kaasuautoja ole enempää liikenteessä, kun otetaan huomioon se että niitä on tarjolla (kuten säkin sanoit) huomattavasti laajemmassa skaalassa kuin sähköautoja. Samoin niitä on vähän käytettynä huomattavasti vähemmän, indikoi mielestäni aika hyvin sitä paljonko niitä myydään uutena.

Sä kuitenkin sanoit että olet sanonut jo tuosta aiheesta kaiken tarpeellisen, joten tuota asiaa ei saa siis pohtia.

Tuo on jo suoranaista valehtelua, johan minäkin tässä nettiautoa tutkin tässä ketjussa ja tarjolla oli d-segmentin farkkuja ja tila-autojakin, mitään näistä ei saa sähkönä. Käytetyillä on hyvät metaaniautomarkinat toisin kuin sähköautoilla, vain huonoja kaupunkimopoja on määrällisesti enemmän nettiautossa mutta näin omituisen tulkinnan tekee vain sähköautopromoottori ja vahvasti asenteellinen ihminen.

Esitetään sinulle nyt suora kysymys kun et omaksunut tätäkään asiaa: Näytä minulle nettiautosta D-segmentin farkku sähköautona.

No eihän niitä ainakaan täyssähköisenä ole.
Silti kun katsoo kokonaismäärää paljonko on yhteensä myynnissä kaasu ja sähköautoja, niin sähköautoja on huomattavasti enemmän. Miksi? Kaiken järjen mukaan tilanne pitäisi olla päinvastoin, koska sähköautovaihtohetoja on niin vähän.

Onhan MonoFuel-CNG moottorit vain kaasulla toimivia, tätä asiaa käsiteltiin 3kk sitten täällä ja sinä sen asian hyväksyit.

No olen unohtanut että on olemassa jotain vain kaasulla kulkevia autoja, olen ajatellut että kaikissa on bensa varavaihtoehtona. No, eipä tuo vaikuta asian ytimeen, nettiautossa on sähköautohaulla mukana myös pluginhybrideitä jotka toimivat myös bensalla, kuten on myös kaasuautohaussa mukana autoja jotka toimivat myös bensalla.

Saahan, Transitia ja Transporteria, on niin monta kertaa todettu asia.

Transit ei ole edelleeänkään tonniluokan paku.

Tuo nyt on ihan pötyä kun Transporterin CNG-mallia on ollut saatavilla kauan. Oikea sanamuoto pettymyksesi ilmaisuun kuuluu olla: "Suomen VW-maahantuoja ei julkisesti myönnä, eikä liioin media, journalistit tai muut autoalan tiedottajat Suomessa ja kaikenkattavasti elämä on kurjaa Suomessa autoalan suhteen ja se asiaintila harmittaa minua."

Trp ei ole mitenkään kärkisijoilla mun pakuhankinnassa, joten en ole käynyt automyyjää aiheesta jututtamassa, mutta etsin autosta tietoa volkkarin sivuilta, joka tietysti käytännössä tarkoittaa vw maahantuojan ylläpitämää sivustoa, siellä ei tunnusteta CNG portteria. Myöskään esim tuo gasumin lista suomesta saatavista kaasuautoista ei mainitse transporteria, hyötyajoneuvoissa on vain kaksi pikkupakua ja kaksi isoa pakua.

Google haku "transporter CNG" rajattuna suomeen tarjoaa yhden 10 vuotta vanhan lintan ja jonkun vuoden vanhan myynti-ilmon jälkiasennetusta. Myöskään volkswagen.com sivustolla ei tunnusteta tuollaisen kikottimen olemassaoloa.

Pakistanissakin on kuulemma paljon kaasukäyttöisiä hyötyajoneuvoja, mutta ei sekään liikuta mua.
 
Eikö keskustelun kannalta olisi järkevämpää sun lainata sitä kohtaa jota kommentoit? Mä nimenomaan lainasin sen oman tekstini uudelleen että näki mitä sä olit lainannut ja kommentoinut sanoilla "Ei pidä paikkansa..."

No tuo nyt on ihan hölynpölyä, kyllä se sisällöntuotanto ja uusien olennaisten pointtien tuominen on edelleenkin tärkeintä.


Trafi valvoo, mutta trafi ei päätä. Hallitus nuo veron määrät on säätänyt.

Ei pidä paikkansa, veronmaksajat on Suomen politiikot valinneet joka taas perustuu lainsäädöntöönn. Se että edes ehdotat etten tietäisi tuota asiaa että eduskunta säätää lait, on aika vihamielistä suhtautumista muihin ihmisiin.


Mistä sä vedät päätelmiä että mä olen "alanmiehiä", tai ajoneuvoverot tai vuosikatsastukset olisivat vaikeita asioita? Käyttövoimavero on ainoa jota olen mitenkään kommentonut, ja sitäkin siltä kannalta että se on selkeä (ei välttämättä tasapuolinen, mutta ei kuulu tähän). Sitä mä en nyt keksi kenen stetsonista sä tuon vuosikatsastuksen tempaisit.

Onhan se selkeä, käyttövoimavero tukee bensalla ajoa, ei tuossakaan yksinkertaisen taulukon tulkitsemissa ole mitään epäselvyyttä, ei tämä ole edes biologiaa vielä tai muuta missä tarvittaisi oikeita hoksottimia. Kommentoit asiaa virheellisesti kun mainitsit että tuo tukisi sähköautoja, mikä ei siis luonnollisestikkaan pitänyt paikkansa.





Mä alunperin hämmästelin sitä että miksei kaasuautoja ole enempää liikenteessä, kun otetaan huomioon se että niitä on tarjolla (kuten säkin sanoit) huomattavasti laajemmassa skaalassa kuin sähköautoja. Samoin niitä on vähän käytettynä huomattavasti vähemmän, indikoi mielestäni aika hyvin sitä paljonko niitä myydään uutena.

No tuo indikaatiosi nyt on kyllä sarjassa melkonen kehäpäteelmä, mutta tekemällä tälläsiä arvaavia kehäpäätelmiä on paikka Suomen päättävissä autoalan elimissä varmistettu, tai jonkin automaahantuojan koulutusvastaavana.





No eihän niitä ainakaan täyssähköisenä ole.
Silti kun katsoo kokonaismäärää paljonko on yhteensä myynnissä kaasu ja sähköautoja, niin sähköautoja on huomattavasti enemmän. Miksi? Kaiken järjen mukaan tilanne pitäisi olla päinvastoin, koska sähköautovaihtohetoja on niin vähän.

Ei se sähkömopojen määrällinen suuremmuus ole relevanttia, kun oikeat autot puuttuvat. Esim. D-segmentin farmari; sähköautoja nolla myynnissä, metaanimalleina useita. Sähköautohypen ja kaikenjärjen mukaan niitä pitäisi olla enemmän kuin nolla?

Muutenkaan nettiauton numeromäärä ei todista mitään suuntaan tai toiseen, vai pidätkö Suomea jonain relevanttina tilastomaana, varsinkin kun olet jo sisäistänyt sanomani asiat että metaaniautoja ei markkinoida SUomessa mitenkään, myyjiä ei kouluteta asiaan mitenäkän eikä maahantuojat juurikaan tuo Suomessa metaaniautoja valikoiminaan, sen lisäksi autovalmistajat eivät tee Suomea varten automalleihinsa minkäänlaisia muutoksia, tämän lisäksi Trafi on sössinyt tilastointinsa eikä niitä kiinnosta asiaa korjata, sinä olet nähnyt, lukenut ja sisäistänyt tämän asian - nämä kaikki asiat sinulla on tiedossa, osittain myös tämän ketjun ansiota, silti pakitat takaisin jankuttamaan nettiauton numerosta ja siitä kuinka "metaaniautoja ei myydä SUomessa".

Tämän lisäksi sinähän halusit tuliteriä autoja ja "vanhat lintat" jätetään pois, kuitenkin sellaat nettiautoa mikä on tunnettu Suomen suurimpana käytettyjen autojen myyntipaikkana?

No olen unohtanut että on olemassa jotain vain kaasulla kulkevia autoja, olen ajatellut että kaikissa on bensa varavaihtoehtona. No, eipä tuo vaikuta asian ytimeen, nettiautossa on sähköautohaulla mukana myös pluginhybrideitä jotka toimivat myös bensalla, kuten on myös kaasuautohaussa mukana autoja jotka toimivat myös bensalla.

Sitten meidän kuule pitäisi varmaan aloittaa ihan alusta, jos katsot kotipaikkasi suunnasta merille, huomaat siellä menevän autolauttoja, ne käyttävät voimanaan metaania ja dieseliä. Selvästikkään meidän ei kannata itse raaka-asiaa tässä käydä läpi vaan peruuttaa takaisin asian otsikko ja esittelytasolle, koska nekin on vielä snulle käymättä läpi.


Transit ei ole edelleeänkään tonniluokan paku.

No jos se on Connect niin sitten tämä oli vain sinun egoboostia eikä sinua edes kiinnosta asianlaita tai mitkään tonnipaku. Kesällä selviää että Transit Connect tonniluokan paku on valikoimissa, sanot varmaan Fordin myyntiedustajalle samaa jos erehtyy kerrankin sanomaan että Transit ei ole edelleenkään tonnniluokan paku? Tällöinhän sinä voitit ja tiedät näistä asioista kaikkein eniten.


Trp ei ole mitenkään kärkisijoilla mun pakuhankinnassa, joten en ole käynyt automyyjää aiheesta jututtamassa, mutta etsin autosta tietoa volkkarin sivuilta, joka tietysti käytännössä tarkoittaa vw maahantuojan ylläpitämää sivustoa, siellä ei tunnusteta CNG portteria. Myöskään esim tuo gasumin lista suomesta saatavista kaasuautoista ei mainitse transporteria, hyötyajoneuvoissa on vain kaksi pikkupakua ja kaksi isoa pakua.

Google haku "transporter CNG" rajattuna suomeen tarjoaa yhden 10 vuotta vanhan lintan ja jonkun vuoden vanhan myynti-ilmon jälkiasennetusta. Myöskään volkswagen.com sivustolla ei tunnusteta tuollaisen kikottimen olemassaoloa.

Ei sinun nettisurffailutuokiolla ole mitään merkitystä totuuteen. Transporterin CNG malli on ollut olemassa jo kauan. Sinulle tämäkin asia sanottiin, siitäkin huolimatta etsit CNG Transporteria nyt Suomesta vaikka justiin sanoin että turha etsiä Suomesta.

Sinähän totesit jo itsekkin olevan pettynyt Suomen maahantuojan politiikkaan ja vaikenemiesen Transporterin CNG-mallin suhteen, nyt sinulla kuitenkin oli tarve mennä pettymään välittömästi uudelleen etsien Volkkarin maahantuojan sivustolta CNG Transporteria vaikka tiedät että sellaista siellä ei ole ja tulet pettymään 2. kerran. Sinulla oli siis olemassa asian täydelliset perusteet jo valmiina ja tiedät nämä asiat.

Onko tälle toiminnalle jokin erityinen syy tai jokin suurempiki opetuksellinen merkitys? Minun on ainakaan tälläiselle toiminnalle vaikea nähdä mitään perusteita. Vai haluaisitko kenties että minä otan maahantuojaan yhteyttä ja pyydän lisätä pakun valikoimiin? Oliko kenties tämä tarkoituksesi löytää jokin yhteystieto?



Pakistanissakin on kuulemma paljon kaasukäyttöisiä hyötyajoneuvoja, mutta ei sekään liikuta mua.

Onko vielä jotain muuta miten voisit korostaa itseäsi? Pakistani on kuitenkin esimerkkinä olemassa että kaikki ratkaisut on olemassa jo puhtaan liikenteen osaltaja välittömästi käyttöönotettavissa ilman haaveiluita vähin verovaroin. Suomen toiminta tässä asiassa:

- Panostetaan ja uskotaan sähköautoihin mitkä on teknologisesti kalleinta ja perustuu uskoon ja olemattomiin autoihin mitä ei ole haluttaessa saatavilla missään päin maailmaa.

Liikenne ja viestintäministeriö lataa kaiken tietonsa ja uskonsa Tesla Model 3:seen, vaikka he kyllä siellä tietävät että se on pieni Corolla-luokan auto joka maksaa 40 000e. Heillä on siis nämä päivänselvät faktat olemassa, mutta siitäkin huolimatta he kieltäytyvät asiaa omaksumasta ja ymmärtämästä, että eihän tuosta nyt myyntihittiä tule eikä sähköautokanta lähde rakettimaiseen nousuun millään tasolla tai että heidän utopistiset 250 000 sähköautoa tulisi täytettyä tavotteena. Niin, tätäkään autoa ei vielä itseasiassa ole millään tasolla olemassa tai mahdollista ostaa, mutta tälläiset pikkujutut eivät heitä häiritse.
 
Viimeksi muokattu:
MIstä tämä nettiautohössötys muuten juontaa juurensa: Sen mukaan myynnissä on 100 kaasuautoa ja 79 sähköautoa..

En silti ole takinkääntäjä asiassa, Nettiauton numero ei yleismaailmallisesti todista asioita suuntaan tai toiseen ja minulta löytyy sen verran selkärankaa kuitenkin etten nyt valitse helppoa tietä ja rupea ilakoimaan tällä asialla.

Ajoneuvojen moninaisuus sen sijaan on merkitsevä asia.

(Moninaisuuden kautta kyllä sillä numerollakin on ainut mahdollisuus lähteä todelliseen kasvuun)
 
Viimeksi muokattu:
No tuo nyt on ihan hölynpölyä, kyllä se sisällöntuotanto ja uusien olennaisten pointtien tuominen on edelleenkin tärkeintä.

Eikö siinä sisällöntuotannossa pitäisi olla jotain sisältöä, eikä vaan randomisti viskottuja kommentteja? Tämä on keskustelupalsta.

Ei pidä paikkansa, veronmaksajat on Suomen politiikot valinneet joka taas perustuu lainsäädöntöönn. Se että edes ehdotat etten tietäisi tuota asiaa että eduskunta säätää lait, on aika vihamielistä suhtautumista muihin ihmisiin.

Mun suhtautuminen on siis vihamielistä, ja kuitenkin sä lauot tuota "ei pidä paikkansa" päivänselviin asioihin.

Väännätkö sä tän asian nyt niin että veronmaksajat määräävät käyttövoimaveron määrän? No niinhän se tietysti lopunviimein on.

Onhan se selkeä, käyttövoimavero tukee bensalla ajoa, ei tuossakaan yksinkertaisen taulukon tulkitsemissa ole mitään epäselvyyttä, ei tämä ole edes biologiaa vielä tai muuta missä tarvittaisi oikeita hoksottimia. Kommentoit asiaa virheellisesti kun mainitsit että tuo tukisi sähköautoja, mikä ei siis luonnollisestikkaan pitänyt paikkansa.

Noniin.. Käyttövoimavero ohjaa ennemmin sähköautoon kuin kaasuautoon. Polttoainevero puolestaan ohjaa ihmisiä kaasu- tai dieselautoon. Niin tai oikeastaan sähköautoon, koska siinä ei ole polttoaineveroa, vaikka sähkövero voidaan sellaiseksi ajatella. Jos otetaan huomioon verojen yhteisvaikutus on sähköautolla verotuksellinen etulyöntiasema.

No tuo indikaatiosi nyt on kyllä sarjassa melkonen kehäpäteelmä, mutta tekemällä tälläsiä arvaavia kehäpäätelmiä on paikka Suomen päättävissä autoalan elimissä varmistettu, tai jonkin automaahantuojan koulutusvastaavana.

Miten saat aikaan kehäpäätelmän siitä että käytettyjen autojen tarjonta kuvastaa sitä millaisia autoja on myyty aiemmin uutena.

Ei se sähkömopojen määrällinen suuremmuus ole relevanttia, kun oikeat autot puuttuvat. Esim. D-segmentin farmari; sähköautoja nolla myynnissä, metaanimalleina useita. Sähköautohypen ja kaikenjärjen mukaan niitä pitäisi olla enemmän kuin nolla?

Muutenkaan nettiauton numeromäärä ei todista mitään suuntaan tai toiseen, vai pidätkö Suomea jonain relevanttina tilastomaana, varsinkin kun olet jo sisäistänyt sanomani asiat että metaaniautoja ei markkinoida SUomessa mitenkään, myyjiä ei kouluteta asiaan mitenäkän eikä maahantuojat juurikaan tuo Suomessa metaaniautoja valikoiminaan, sen lisäksi autovalmistajat eivät tee Suomea varten automalleihinsa minkäänlaisia muutoksia, tämän lisäksi Trafi on sössinyt tilastointinsa eikä niitä kiinnosta asiaa korjata, sinä olet nähnyt, lukenut ja sisäistänyt tämän asian - nämä kaikki asiat sinulla on tiedossa, osittain myös tämän ketjun ansiota, silti pakitat takaisin jankuttamaan nettiauton numerosta ja siitä kuinka "metaaniautoja ei myydä SUomessa".

Nettiauton tarjonta kuitenkin indikoi sitä paljonko niitä kaasuautoja on myyty suomessa. Mielestäni niitä on myyty yllättävän vähän, varsinkin kun määrä suhteutetaan sähköautoihin.

Tämän lisäksi sinähän halusit tuliteriä autoja ja "vanhat lintat" jätetään pois, kuitenkin sellaat nettiautoa mikä on tunnettu Suomen suurimpana käytettyjen autojen myyntipaikkana?

Mä olen vailla uutta pakettiautoa.
Tämä asia on erillään tuosta mun hälmistelystäni myydyistä kaasuautoista.

Sitten meidän kuule pitäisi varmaan aloittaa ihan alusta, jos katsot kotipaikkasi suunnasta merille, huomaat siellä menevän autolauttoja, ne käyttävät voimanaan metaania ja dieseliä. Selvästikkään meidän ei kannata itse raaka-asiaa tässä käydä läpi vaan peruuttaa takaisin asian otsikko ja esittelytasolle, koska nekin on vielä snulle käymättä läpi.

Oliko tämä nyt sitä sisällöntuottoa?

No jos se on Connect niin sitten tämä oli vain sinun egoboostia eikä sinua edes kiinnosta asianlaita tai mitkään tonnipaku. Kesällä selviää että Transit Connect tonniluokan paku on valikoimissa, sanot varmaan Fordin myyntiedustajalle samaa jos erehtyy kerrankin sanomaan että Transit ei ole edelleenkään tonnniluokan paku? Tällöinhän sinä voitit ja tiedät näistä asioista kaikkein eniten.

Mä myönnän yhden virheen. Transitista on olemassa kevyemmällä alustalla oleva versio, jonka kantavuus jää siihen tonniin, joten sen puolesta se periaatteessa osuu tuohon tonniluokkaan, vaikka ford ei tarida itsekkään markkinoida sitä siinä kokoluokassa.

Jokatapauksessa Fordilla on viisi pakettiautomallia, pienimmästä suurinpaan:
-Fiesta Van
-Transit Courier
-Transit Connect
-Transit Custom
-Transit

Transit Custom on se tonniluokassa markkinoitava paku, sitä yleisimmin myytävää kokoluokkaa.

Ei sinun nettisurffailutuokiolla ole mitään merkitystä totuuteen. Transporterin CNG malli on ollut olemassa jo kauan. Sinulle tämäkin asia sanottiin, siitäkin huolimatta etsit CNG Transporteria nyt Suomesta vaikka justiin sanoin että turha etsiä Suomesta.

Myöskään volkswagen.com sivusto ei tuollaisesta tiedä mitään.
Mua kiinnostaisi kyllä jokin lähde tiedolle että CNG Trp olisi olemassa. Mobile.de:ssä on kyllä jotain, mutta mua ei kiinnosta jonkun puolalaisen nyrkkipajan tekemät muutokset, mä en uuteen autoon lähde teettämään mitään takuun vievää firabelimuutosta.

MIstä tämä nettiautohössötys muuten juontaa juurensa: Sen mukaan myynnissä on 100 kaasuautoa ja 79 sähköautoa..

Jos pistää rajaksi 2010, niin huomaa mistä tuo johtuu. Vanhoja sähköautoja ei vaan ole, sen sijaan vanhoja kaasuautoja on pilvin pimein ja lisää tulee, toisin kuin sähköautoja, joita ei käytännössä juuri jälkiasenteisena tehdä.

Ja taas täydennyksenä: joo jotain vanhoja elcatteja on ja joku harrastelee johonkin vanhaan datsuniin sähkömoottoria. Vähän eri asia kuin nuo kaasukonversiot.
 
Myöskään volkswagen.com sivusto ei tuollaisesta tiedä mitään.
Mua kiinnostaisi kyllä jokin lähde tiedolle että CNG Trp olisi olemassa. Mobile.de:ssä on kyllä jotain, mutta mua ei kiinnosta jonkun puolalaisen nyrkkipajan tekemät muutokset, mä en uuteen autoon lähde teettämään mitään takuun vievää firabelimuutosta.

On olemassa, mutta Transporter EcoFuel -mallit on varusteltu uutena kaasukäyttöisiksi alihankkijan toimesta. Voidaan puhua siis ns. puolitehdasvalmisteisesta kaasumallista saamaan tyyliin, kuin mm. Subaru, Saab ja Volvo nykyään.

Täällä jotakin juttua VW:n Saksan sivuilla:
- Volkswagen Transporter T5 EcoFuel CNG Erdgas

Valitettavasti Suomen viralliset maahantuojat eivät olet ottaneet kaikkia kaasumalleja maahantuontiohjelmiinsa, hyvänä esimerkkinä tuo em. mainittu Volvo, jonka kaasumallit löytyvät kyllä Ruotsissa Volvon virallisesta mallistosta, mutta Suomen sivut eivät tiedä niistä mitään.

Näiden Suomessa "epävirallisten" kaasumallien kohdalla voi hyödyntää autoliikkeitä, jotka tuovat niitä maahan asiakkaan toiveesta. Tällainen kaasuautoihin perehtynyt autoliike löytyy esimerkiksi Mäntsälästä.

Tässä kuussa on muuten tulossa lisää aluevaltauksia tankkausverkoston suhteen, kun Hämeenlinnan ja Porin kaasuasemat avautuvat :tup:!
- Kaasuautot pääsevät tankille Paroisilla
- Porissa pääsee nyt ekotaksin kyytiin – biokaasun tankkauspiste aukeaa kuun lopussa - Satakunnan Kansa
 
Viimeksi muokattu:
Joo, tuo nikki on varmaan onnistunut saamaan ignoren joltakulta.. täytyy muistaa. :)

Niin siis quotehirviöt on kyllä senluokan provoamista jo etten jaksa tuohon enää edes vastata. Josset osaa asiallisesti tehdä tiivistettyjä postauksia - jätän niihin kohteliaasti vastaamatta ;)

Ja ihan tiedoksi että ko. diaz pisti mut ignoreen niin mitättömästä asiasta kuin, että hän laski vetykäyttöisen polttokennoauton sähköautoksi, vaikka totuus on ihan muuta kun ei sitä voi edes ladata mistään. Että siltä kantilta arvioit ignoreja.

Quotehirviöt on yleensä katsottu vain trollaamisena foorumeilla.

Tällä hetkellä nettiautossa on muuten 99 kaasuautoa myynnissä.
 
Viimeksi muokattu:
Uudet biokaasuautot 2017 :: CBG100 Suomi

Pakettiautolistaus nyt päivitetty kun sitä toivottiin. Onhan tuossa tonniluokan pakuja useampi. Lista on siis täsmälleen sama kuin minkä postasin aiemmin ja siitä sanottiin että ei ole tonniluokan pakuja.

Niin, ei tuolla listalla ole vieläkään tonniluokan pakuja.

Et sä voi sanoa jotain random pakua tonniluokan pakuksi, jos sitä ei joku muukin miellä tonniluokkaan kuuluvaksi.

"Tonniluokka" ei tietysti ole minkään virallisen määritelmän mukainen, mutta pikaisen googlauksen 4 ensimmäistä pakuvertailu tulosta hakusanalla "tonniluokan pakettiauto" antaa aika hyvän käsityksen siitä mitä autoja tonniluokkaan kuuluu. Pienin Citroen Jumper (sisarmalleineen) pääsee aika usein mukaan noihin tonniluokan vertailuihin, koska se todellinen tonniluokan malli on yleensä jo mukana Peugeotin tai Toyotan logolla. Jumper on kuitenkin oikeastaan ylikokoinen tonniluokkaan.

Niin siis quotehirviöt on kyllä senluokan provoamista jo etten jaksa tuohon enää edes vastata. Josset osaa asiallisesti tehdä tiivistettyjä postauksia - jätän niihin kohteliaasti vastaamatta ;)

Quotehirviöt on yleensä katsottu vain trollaamisena foorumeilla.

Aika hyvinhän tämä foorumi häivyttää liian pitkää lainausta. Selkeyden vuoksi olen lainannut riittävän laajan tekstin, kun asia vaikuttaa epäselvältä.

Tällä hetkellä nettiautossa on muuten 99 kaasuautoa myynnissä.

Jos nyt palataan siihen kuulemma jo käsiteltyyn asiaan, niin vanhoja kaasuautoja on kyllä enemmän nettiautossa, koska vanhoja sähköautoja ei yksinkertaisesti ole. Jos tutkitaan max 3 vuotta vanhoja autoja, niin edelleenkin kaasuautoja on hämmästyttävän vähän tarjolla suhteessa sähköautoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Hemmetti unohtu.. :) (siis laittaa tuo quote oikein)

btw, tuo saksan volkkarin sivujen kaasupaku on kyllä ihan vitsi. Todella ammattimaisen näköinen toteutus, kun tuo kaasupönikkä on pultattu keskelle tavaratilaa.

Tuo nyt on muutenkin joku iänkaiken vanha juttu, eihän tuota T5 portteriakaan enää tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttäisipä vaan listan mukaan olevan Sprinter, Doblo ja Opel Combo ja erillistuotavista Fiatit Ducato ja Dublo.

Miksi nämä eivät ole sinulle tonniluokan pakuja kun kantavuus on niissä tonni?
 
Näyttäisipä vaan listan mukaan olevan Sprinter, Doblo ja Opel Combo ja erillistuotavista Fiatit Ducato ja Dublo.

Miksi nämä eivät ole sinulle tonniluokan pakuja kun kantavuus on niissä tonni?

En minä ole tuota keksinyt.

"Loogisesti" tonniluokkaa isommat pakut ovat kolmetonnisia, vaikka niiden kantavuus on vain viitisensataa kiloa isompi. Kokonaispainokin on tonniluokan pakuissa yleensä juuri siinä 3000kg paikkeilla.

Ei se ole yksiselitteisesti se kantavuus jolla auto määritellään tonniluokkaan kuuluvaksi, osa isommista pakuista on kevyemmällä alustalla, niin että kantavuutta on vain tonni, ja toisaalta noita pikkupakuja on järeällä alustalla joka nostaa kantavuutta

Manitsemiesi valmistajien tonniluokan pakut ovat:
Mercedes Vito
Fiat Talento
Opel Vivaro

Ja omaan käyttööni etsimäni tonniluokan pakun ei välttämättä tarvitse olla kenenkään mielestä tonniluokkaa, kunhan sen tavaratila on 2,6m pitkä ylös asti, ja se on maksimissaan 2,0m korkea ja siihen voi lastata 100kg kattotelineille kuormaa. Kattotelinein auto saa olla yli 2m korkea. Käytännössä kaikki pakut jotka täyttävät nuo vaatimukset ovat yleisesti kutsuttu tonniluokan pakuiksi.
 
En tiedä miten pihalla pitää olla että joku Combo tai Sprinter olisi olevinaan tonniluokkaa.

Varmaan samalla logiikalla kun Volvon XC90 on hatchback ja Skoda Fabia on farmari.
Anteeksi sivistymättömyyteni mutta millä perusteella tämä ei ole farmari?

fabia-combi-overview-slider-03.jpg


Jos nyt palataan siihen kuulemma jo käsiteltyyn asiaan, niin vanhoja kaasuautoja on kyllä enemmän nettiautossa, koska vanhoja sähköautoja ei yksinkertaisesti ole. Jos tutkitaan max 3 vuotta vanhoja autoja, niin edelleenkin kaasuautoja on hämmästyttävän vähän tarjolla suhteessa sähköautoihin.
Sähköautoja on myyty vaikka kuinka pitkään. Onko sulla jotain tilastoa noista kaasuautoista? Omasta mielestä toi oli väliinputoajatekniikka.
 
En minä ole tuota keksinyt.

"Loogisesti" tonniluokkaa isommat pakut ovat kolmetonnisia, vaikka niiden kantavuus on vain viitisensataa kiloa isompi. Kokonaispainokin on tonniluokan pakuissa yleensä juuri siinä 3000kg paikkeilla.

Ei se ole yksiselitteisesti se kantavuus jolla auto määritellään tonniluokkaan kuuluvaksi, osa isommista pakuista on kevyemmällä alustalla, niin että kantavuutta on vain tonni, ja toisaalta noita pikkupakuja on järeällä alustalla joka nostaa kantavuutta

Manitsemiesi valmistajien tonniluokan pakut ovat:
Mercedes Vito
Fiat Talento
Opel Vivaro

Ja omaan käyttööni etsimäni tonniluokan pakun ei välttämättä tarvitse olla kenenkään mielestä tonniluokkaa, kunhan sen tavaratila on 2,6m pitkä ylös asti, ja se on maksimissaan 2,0m korkea ja siihen voi lastata 100kg kattotelineille kuormaa. Kattotelinein auto saa olla yli 2m korkea. Käytännössä kaikki pakut jotka täyttävät nuo vaatimukset ovat yleisesti kutsuttu tonniluokan pakuiksi.

Fiat Ducato on tonniluokan paku jotka nyt uppooaa edes tähän sinun täysin mielipidepohjaiseen määritelmään.

Tonniluokan pakettiautot

Totuus on sitten taas että kantavuudeltaan tuhatta kiloa on saatavissa Suomessakin heti kolme ja erillistuotavina lisää. Ja sinähän etsit tuhannen kilon kantavuuden pakua, sinun mielipiteillesi ja erikoistarpeillesi asioista ei kukaan voi mitään jos et jotain tiettyä pakua halua vaikka etsit sellaista numeroarvoiltaan. Toisaalta kun tiedät itsekkin että puhuit vain mielipiteistä, et totuudesta niin piti sitten kuitenkin aloittaa.

Kukas tämän teidän "tonniluokan" on keksinyt? Olisi noille pakuille virallisetkin määritelmät olemassa joiden mukaan voidaan keskustella. Jos puhutte tonniluokasta vain kun joku Tuulilasi tai TM on sellaisen lanseerannut, niin niillä ei ole mitään merkitystä, kummassakaan lehdessä ei ole töissä autotekniikan insinöörejä ja he ovat yleisestikkin muutenkin tuntuisivat olevan vähillä tiedoilla liikenteessä autojen suhteen. Se jos kansan suuhun ovat moisen lanseeranneet, voitte olla varmoja että väärinymmärryksiä tulee, ja niitä tulee muuten paljon jatkossakin.

Diaz: X90 on muuten sananselitykseltään hatckback koska siinä on luukkuperä. Sinä tarkoitat luultavasti vain jotain c-segmentin luukkuperiä hatch backeina. X90 on muuten kyllä autoluokaltaan sitten jotain muuta kuin C-segmentin töpöperät.

Combossa on kantavuus 900kg, kuten taulukosta voidaan havaita, sillä on tonniluokan kantavuus. Tämän lisäksi tähän täysin mielipidepohjaiseen luokkaan on kelvannut esim. Moottori-lehdelle 1300kg Jumperi "tonniluokan" pakuksi vertailutestiin koska se ylittää "tonniluokan" vaatimukset mutta on hinnaltaan sama kuin muut. Isompihan on aina parempi paku ;)
 
Viimeksi muokattu:
Fiat Ducato on tonniluokan paku jotka nyt uppooaa edes tähän sinun täysin mielipidepohjaiseen määritelmään.

Tonniluokan pakettiautot

Totuus on sitten taas että kantavuudeltaan tuhatta kiloa on saatavissa Suomessakin heti kolme ja erillistuotavina lisää. Ja sinähän etsit tuhannen kilon kantavuuden pakua, sinun mielipiteillesi ja erikoistarpeillesi asioista ei kukaan voi mitään jos et jotain tiettyä pakua halua vaikka etsit sellaista numeroarvoiltaan. Toisaalta kun tiedät itsekkin että puhuit vain mielipiteistä, et totuudesta niin piti sitten kuitenkin aloittaa.

Kukas tämän teidän "tonniluokan" on keksinyt? Olisi noille pakuille virallisetkin määritelmät olemassa joiden mukaan voidaan keskustella. Jos puhutte tonniluokasta vain kun joku Tuulilasi tai TM on sellaisen lanseerannut, niin niillä ei ole mitään merkitystä, kummassakaan lehdessä ei ole töissä autotekniikan insinöörejä ja he ovat yleisestikkin muutenkin tuntuisivat olevan vähillä tiedoilla liikenteessä autojen suhteen. Se jos kansan suuhun ovat moisen lanseeranneet, voitte olla varmoja että väärinymmärryksiä tulee, ja niitä tulee muuten paljon jatkossakin.

No, tämä tonniluokka ei ole minun mielipidepohjainen määritelmäni, vaan yleinen, kai autolehtien kehittelemä ryhmä jolla tarkoitetaan valmistajan toiseksi suurinta pakumallia, tai vastaavaa kokoa olevaa kilpailijaa (koska kaikilla valmistajilla ei ole sitä isoa "kolmetonnista" pakua).

Toisin kuin normaali henkilöautoissa joissa on olemassa samasta automallista yleensä keskenään samankokoisia, mutta kontin osalta eri tavalla muodoillut versiot pakuista on samasta mallista yleensä selkeästi eri pituisia, korkuisia ja painoisia versioita, jonka takia eri mallit menevät numeroarvojen puolesta päällekäin. Tästä syystä yksiselitteistä kokoon perustuvaa segmentointia ei voi tehdä, vaan pakut jaetaan mallikohtaisesti. Jako on yksinkertainen, ja siihen kykenee normaaliin asiakaskuntaan kuuluva asiakaskin, ja sen ovat lanseeranneet autolehtien toimittajat, eikä siihen tarvita autoinsinöörin koulutusta.

Tuossa linkissä olevat Ducato sisarmalleineen oli kyllä silloin ~15 vuotta sitten kun tu on tehty, paljon tukevammin tonniluokassa, koska silloisessa Fiatin mallistossa ollut Scudo oli selkeästi pienempi kuin muiden valmistajien tonniluokan pakut. Ducato oli vastaavasti vähän iso tonniluokkaan, mutta paremman puutteessa se otettiin mukaan vertailuihin. Nykyään Scudoa ei ole, mutta esim sen sisarmalli Jumpy on olemassa, mutta aiempaa suurempana, ja selkeä tonniluokan edustaja.

Mua kiinnostaisi viralliset määritelmät pakuluokkiin. Ainoat viralliset mitä mä keksin tulee ajoneuvolaeista, joissa on käytännössä tiettyihin ajokortti- tai veroluokkiin rajaavat mitat, mutta niiden perusteella tulee kyllä melkoinen sillisalaatti.

Se on kyllä selvä että "tonniluokkaan" ei ole olemassa minkään virallisen tahon määritelmää, koska se on niiden asiantuntemattomien autotoimittajien kehitelmä, jonka tuntee myös kaikki asiaatuntemattomat ihmiset, jotka käytännössä noiden pakujen kanssa joutuvat pelaamaan.

Hauskana yksityiskohtana, aikanaan kun kuorma-autojen moduulimitta lanseerattiin, oli jollain kuljetusmessulla asiantuntijana liikenneinsinööri selostamassa kuinka pienistä liikenneympyröistä ajetaan läpi moduulimittaisella täysperävaunuyhdistelmällä. Esitteli useaan kertaan kuinka niistä mahtuu hyvin ajamaan - vanerille tussilla piirretyllä liikenneympyrällä ja Emekin pressurekalla. :D
 
No, tämä tonniluokka ei ole minun mielipidepohjainen määritelmäni, vaan yleinen, kai autolehtien kehittelemä ryhmä jolla tarkoitetaan valmistajan toiseksi suurinta pakumallia, tai vastaavaa kokoa olevaa kilpailijaa (koska kaikilla valmistajilla ei ole sitä isoa "kolmetonnista" pakua).

Toisin kuin normaali henkilöautoissa joissa on olemassa samasta automallista yleensä keskenään samankokoisia, mutta kontin osalta eri tavalla muodoillut versiot pakuista on samasta mallista yleensä selkeästi eri pituisia, korkuisia ja painoisia versioita, jonka takia eri mallit menevät numeroarvojen puolesta päällekäin. Tästä syystä yksiselitteistä kokoon perustuvaa segmentointia ei voi tehdä, vaan pakut jaetaan mallikohtaisesti. Jako on yksinkertainen, ja siihen kykenee normaaliin asiakaskuntaan kuuluva asiakaskin, ja sen ovat lanseeranneet autolehtien toimittajat, eikä siihen tarvita autoinsinöörin koulutusta.

Tuossa linkissä olevat Ducato sisarmalleineen oli kyllä silloin ~15 vuotta sitten kun tu on tehty, paljon tukevammin tonniluokassa, koska silloisessa Fiatin mallistossa ollut Scudo oli selkeästi pienempi kuin muiden valmistajien tonniluokan pakut. Ducato oli vastaavasti vähän iso tonniluokkaan, mutta paremman puutteessa se otettiin mukaan vertailuihin. Nykyään Scudoa ei ole, mutta esim sen sisarmalli Jumpy on olemassa, mutta aiempaa suurempana, ja selkeä tonniluokan edustaja.

Mua kiinnostaisi viralliset määritelmät pakuluokkiin. Ainoat viralliset mitä mä keksin tulee ajoneuvolaeista, joissa on käytännössä tiettyihin ajokortti- tai veroluokkiin rajaavat mitat, mutta niiden perusteella tulee kyllä melkoinen sillisalaatti.

Se on kyllä selvä että "tonniluokkaan" ei ole olemassa minkään virallisen tahon määritelmää, koska se on niiden asiantuntemattomien autotoimittajien kehitelmä, jonka tuntee myös kaikki asiaatuntemattomat ihmiset, jotka käytännössä noiden pakujen kanssa joutuvat pelaamaan.

Hauskana yksityiskohtana, aikanaan kun kuorma-autojen moduulimitta lanseerattiin, oli jollain kuljetusmessulla asiantuntijana liikenneinsinööri selostamassa kuinka pienistä liikenneympyröistä ajetaan läpi moduulimittaisella täysperävaunuyhdistelmällä. Esitteli useaan kertaan kuinka niistä mahtuu hyvin ajamaan - vanerille tussilla piirretyllä liikenneympyrällä ja Emekin pressurekalla. :D

No mutta tonniluokan pakuja oli nyt olemassa, ei vain sinulle sopivia, mutta totuutta se ei muuta.

Metaaniautoja on muuten Suomessa jo yli 3500, eli tulihan siitä tänä vuonna melkonen hittituote vaikka toki vieläkin paljon parempaan pitäisi olla saumoja. Vielä on sikälis vähän aikaista hehkuttaa mutta pesäero muihin vaihtoehtosten käyttövoimien autoon on selkeä ja kasvaa koko ajan. Bensa-Priuksia oli lienee 19 000 joten siinä seuraava välietappi kuroa kiinne kun etanolit ja sähköt jäivät nyt kauas taakse.

Tankkausasemia on avattu 10 kappaletta tänä vuonna. Ensi vuonna lisää sitten asemiakin.

Bemarilla oli muuten kaasukonsepti BMW:n 7-sarjasta joskus näytteillä. Polttoaineena toimi vety, ei luultavasti koettu olevan kiinnostusta ja markkinoita laitteelle joten Bemarin tehdaskaasumallia halajavat on bemarinkin mielestä lienee marginaalissa samaten kun bemari on marginaalimerkki. Kaiken voi kuitenkin konvertoida metaanille - ja erityisen järkevää se onkin isomoottorillisten autojen kohdalla niin laitteiston takaisinmaksuajasta tulee lyhyt vrt. tavan 1.6 Corolla.
 
No mutta tonniluokan pakuja oli nyt olemassa, ei vain sinulle sopivia, mutta totuutta se ei muuta.

No tonniluokan kaasupaku oli, eli se edellisen sukupolven transportteri johon joku nyrkkipaja pulttasi kaasusäiliön keskelle tavaratilaa ja joku häpeillen piilotti siitä tiedon volkkarin saksan nettisivuille.

Muuten yleisen määritelmän tonniluokan pakua ei saa kaasusäiliöin. Se että sä olet keksinyt oman määritelmäsi tonniluokkaan ei muuta tuota tosiasiaa.

Mulle sopivaa pakua tonniluokan ulkopuolelta ei tosiaan löydy.
 
En minä ole keksiny mitään - itse olet keksiny ;) Ongelmana on myös tuo jatkuva keskustelun pakotettu jatkaminen aiheesta ja jankutus missä nyt ei hirveämmin uutta sisältöä ole kuitenkaan aiheeseen tuotu. En katsonut Transporterin Ecofuelin kaasusäiliöitä - että miten on ihan uusissa asian laita. Sinäkö jo katsoit senkin? Muutenkin totuus on vähän toinen kuin sinun mielipide ja tarpeet pakulle ;)

Puhuin puutaheinää muuten, etanoliautoja on kuitenkin yli 6 000 Suomessa. Trafin sivusto on edelleen ihan kaamea niin sieltä mitään totuuksia saanu tähän hätään.

https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/78461/Julkaisuja_4-2015.pdf?sequence=1
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 288
Viestejä
4 534 155
Jäsenet
74 779
Uusin jäsen
lettu555

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom