Itse vaihtaisin koska tahansa kaasuautoon, jos
1) olisi varmaa/todennäköistä, ettei kustannusetua bensamalliin verrattuna ulosmitattaisi kaasuautoilun verotusta nostamalla, ja
2) tarjolla olisi tiloiltaan (myös kontin koko) ja keskeisiltä ominaisuuksiltaan (automaatti, neliveto, metsäteille soveltuva maavara) nykyistä XC70:ä vastaava, max. 25 k€ maksava käytetty kulkupeli.
Ekan kohdalta saattaisin olla valmis ottamaan riskin. Mutta, tarvitsen jo jokapäiväisessä käytössä V70:n kokoisen takakontin ja myös huonokuntoisilla pikkuteillä tulee ajeltua harrastuksen takia säännöllisesti, joten hieman vakiota korkeampi maavara ja neliveto tulevat tarpeeseen. Kakkoskoriset V70 bifuelit (joka olisi vaihtoehto, jos olisi valmis tinkimään maavarasta) ovat kuitenkin varsin tehottomalla turbottomalla koneella, etuvetoisia, manuaalivaihteisia ja lisäksi usein hinnat alkaen -varustetasolla. Uudempaa V70 AFV:tä on tarjolla paremmilla varusteilla ja tehoakin on tarpeeksi, mutta edelleenkin se on vajaavetoinen ja matalammalla maavaralla. Tietysti bensa-XC70:n voisi muuttaa kaasukäyttöiseksi jälkiasennuksena, mutta hinta käsittääkseni olisi 4 k€ luokkaa vähintään ja tavarankuljetusmahdollisuus takapenkkien selkänojat laskettuina kärsisi merkittävästi, kun konttiin tulisi isohko möykky takapenkin selkänojia vasten (noin siis ainakin näkemissäni V70-kaasukonversioissa). Sen kaasutarjouksen rajoituksista johtuen konvertoituun autoon ei myöskään saisi halpoja kaasuja, joten pienimmillä kustannuksilla pärjää ajamalla jatkossakin dieselillä.
Eli omalla kohdalla syy siihen, miksi en aja kaasuautolla, johtuu keskeisesti siitä, että kaasuautoilu ei ole minulle itseisarvo (käytän ylimääräiset rahat mieluummin muihin käyttötarkoituksiin kuin autoiluun) eikä käytettyjen valikoimasta löydy omiin käyttötarpeisiin soveltuvaa menopeliä.