Keskustelua kaasuautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
276
Millaiset huoltovälit Opelin kaasuversioissa on? Itseä kiinnostivat matkaa ajavana Skodan kaasuversiot tuon Gasumin tarjouksen takia. Kaveri kävi ihan koeajamassakin kaasu-Octaviaa ja tykkäsi. Sitten kävi ilmi, että ainakin Skodalla huoltoväli on 15tkm bensa- ja dieselversioiden 30tkm sijaan. Ei oikein napostele kolmesti vuodessa huollattaa autoa, olettaen että ne ovat ns. normihintaisia huoltoja, joten haaveilu tuosta 89e/kk polttoainekuluista jäi sitten siihen.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
548
Millaiset huoltovälit Opelin kaasuversioissa on? Itseä kiinnostivat matkaa ajavana Skodan kaasuversiot tuon Gasumin tarjouksen takia. Kaveri kävi ihan koeajamassakin kaasu-Octaviaa ja tykkäsi. Sitten kävi ilmi, että ainakin Skodalla huoltoväli on 15tkm bensa- ja dieselversioiden 30tkm sijaan. Ei oikein napostele kolmesti vuodessa huollattaa autoa, olettaen että ne ovat ns. normihintaisia huoltoja, joten haaveilu tuosta 89e/kk polttoainekuluista jäi sitten siihen.
Hyvä huomio! Oletin tietysti, että huoltoväli olisi sama kuin dieselin ja bensan tapauksessa... Joten ei tultu ajatelleeksi koko asiaa, eikä myyjäkään asiaa nostanut esiin. Mistä se lyhyempi huoltoväli johtuisi? Jos tilanne todellakin on tämä, niin sitten LänsiAuton tarjoamaa huolenpitosopimusta pitää harkita uudestaan. Siinä 70 e/kk hintaan saa kaikki huollot ja kuluvat osat autoon :) Meillä kilometrejä kun tulee kuitenkin arviolta 45-50 tkm vuodessa, niin tuo voisi maksaa itsensä jo takaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
276
Miten pitkät ne välit sitten pitäisi olla? Sen 30tkm? Muutenkaan nuo long life huollot ei ole hyvä asia millekkään autolle tai moottorille. Omassa huoltoväli on 20tkm ja silloin käytän huollossa. 10tkm kohdalla teen väliöljynvaihdon. Toki kaasulla ajaminen ei sotke öljyjä niin paljoa kuin bensalla, mutta silti. Toki jokainen saa tehdä autollaan mitä tahtoo, mutta jos se ahdistaa, että autoa pitää huoltaa, niin kannattaa jättää väliin.
Niin no, jos valmistaja tarjoaa tuotteelleen tuollaisia 30tkm huoltovälejä, niin oletan vehkeiden sellaisen välin myös kestävän huoltamatta. Ei minua autoista sen kummempaa ymmärtämätöntä kiinnosta alkaa nysväämään huoltoja muuten kuin sen mitä valmistaja suosittelee ja on hyväksi katsonut. Se, ovatko nuo sitten riittäviä on toinen juttu.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 128
Mitäköhän ne siihen kaasuskodaan tekee ylimääräistä vrt bensa? Mä olen jotenkin kuvitellut että kaasu olisi puhtaampi polttoaine myös moottorin kannalta, jolloin öljykään ei likaantuisi yhtä nopeasti kuin bensakoneessa.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
548
Mitäköhän ne siihen kaasuskodaan tekee ylimääräistä vrt bensa? Mä olen jotenkin kuvitellut että kaasu olisi puhtaampi polttoaine myös moottorin kannalta, jolloin öljykään ei likaantuisi yhtä nopeasti kuin bensakoneessa.
Voi johtua siitä, että tuohon polttoainejärjestelmään liittyvät tiivisteet ynnä muut osat täytyy tarkastaa tiuhaan. Tämä siis ihan puhtaasti mututuntumalla, palaan asiaan, jos saan ongittua asiaan faktatietoa :D
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
548
Niin olettaen, että se sinua lähinnä oleva merkkihuolto edes ymmärtää niiden kaasuautojen päälle jotakin. Se ei nimittäin ole mikään itsestään selvyys. Puhun sitten ihan kokemuksesta. Paikallinen merkkihuolto nosti kädet pystyyn ja olisi pitänyt matkustaa 200km "huoltoon".
Nice :) Täytyy sitten lakimies-avovaimoni pistää tappelemaan siitä, että LänsiAuto kustantaa ajokulut huoltoon.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
548
Täytyy tuohon meidän rotiskoon varmaan teipata takalasiin näkyvästi RÄJÄHDYSVAARA! tai muuta hauskaa :) Gasumihan lähettelee pyydettäessä Kuljen suomalaisella biokaasulla -merkkejä autoon liimattavaksi, mutta ilmeisesti tuo ensimmäinen olisi kuitenkin näistä kahdesta se puhuttelevampi.
 

Eas

Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
613
Kaasulla ajettaessa ainakin sytystulppia vaihdetaan tiheämmin kuin bensalla ajettaessa. Kaasu on tarkempi seoksesta ja varsinkin kylmällä koneella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Täytyy tuohon meidän rotiskoon varmaan teipata takalasiin näkyvästi RÄJÄHDYSVAARA! tai muuta hauskaa :) Gasumihan lähettelee pyydettäessä Kuljen suomalaisella biokaasulla -merkkejä autoon liimattavaksi, mutta ilmeisesti tuo ensimmäinen olisi kuitenkin näistä kahdesta se puhuttelevampi.
Ihan totuuden vuosi vuoksi lähetellä myös Kuljen venäläisellä maakaasulla -tarroja :D

Nythän Trafilta saa 1000e muuntotuen auton kaasukonversion tehtyään.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
548
Teknisesti kaasuauto ei edellytä yhtään sen enempää huoltamista, kuin käyttövoimanaan pelkästään bensiiniä tai dieseliä kuluttavat ajoneuvot.

Kaasujärjestelmä osoittanee ensimmäisiä merkkejä huollon tarpeesta 10 vuoden kuluttua valmistamisesta. Siinä vaiheessa mm. paineenalentimen ja kaasunjakajan tiivisteet ovat jo siinä määrin kulahtaneet, että autossa voi esiintyä käyntihäiriöitä tai selvää kaasunhajoa järjestelmän ollessa käytössä. Tämäkään ei aiheuta mitään välitöntä vaaraa. Suodattimiakaan ei ole käytännössä tarpeen vaihtaa koskaan jos ajaa maakaasulla. Biokaasu kai likaa jonkun verran enemmän.

Nuo tiheämmät huoltovälit on laadittu kasvattamaan autonvalmistajien tilipusseja. Kun on mainio tekosyy huoltaa tiheämmin (lue eri käyttövoima) niin tottakai sellaista sovelletaan. Enpä usko noissa huolloissa autojen muuta saavan kuin merkittävästi valohoitoa. Kaasujärjestelmää kun ei sellaisenaan voi juurikaan huoltaa. Osia voi aina vaihtaa uusiin.
LinkedInin puolella eräs kaasuautoilija sanoi, että kaasun kuumemman palamislämpötilan vuoksi öljyt vaihdetaan 15 tkm, kun taas vastaavissa bensiini- ja dieselversioissa tavoitevaihtoväli on 30 tkm. Tiedä häntä, kärsiikö se öljyn voitelevuus ynnä muut ominaisuudet tuosta korkeammasta palamislämpötilasta.

E: Tosin mitä nyt itse asiaa pikaisesti googlettelin, niin Wikipedian (Adiabatic flame temperature - Wikipedia) mukaan bensiinin palamislämpötila on 2138 °C ja metaanin vastaavasti 1963 °C :D

Tosin tosin kyseiset lämpötilat pätevät vain ilmakehän paineessa paineen pysyessä muuttumattomana, mikä ei tietenkään ole tilanne moottorin sisällä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
548
Kaasulla ajo sotkee vähemmän öljyjä. Joten periaatteessa vaihtoväli voisi olla jopa pidempi. En silti suosittele. Jos joku on joskus nähnyt ne öljyt miltä ne näyttää long-life huoltojen jälkeen dieseleissä, niin en edelleenkään ymmärrä miten jonkun mielestä on hyvä asia, että öljyt vaihdetaan 30tkm välein. Itse vaihdan öljyt 10tkm välein, oli auto mikä tahansa. Jos oikeasti jollekkin on kynnyskysymys se, että auton huoltoväli on 15tkm, 30tkm sijaan, niin suosittelen olemaan ostamatta autoa. Volvolla ainakin väli oli bensalla ja kaasuautolla sama. Onko sitten niin, että joillain merkeillä on kaasulla pienempi? En kyllä näe siinä juurikaan mitään järkeä. Ainoa asia joka noissa on eroa on tulpat. Ne kuuluu kaasuautossa nopeammin, mutta ei selitä tiheämpää huoltoväliä.
Juu, minäkin pidän sitä ihan hyvänä asiana, jos ne litkut oikeasti 15tkm välein suositellaankin vaihdettavan. Vanhaan autoon vaihdoin aina 15tkm välein, ja auto toimikin hienosti niin pitkään, kunnes se meni kolarin myötä lunastukseen.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
548
Hyvä pointti mineraalimieheltä.

Huomion arvoista on myös se, että kun LänsiAuto tyrkyttää auton oheen omaa huolenpitosopimustaan, joka sisältää kaikki määräaikaishuollot sekä kuluvat osat), niin hinta on kaasuversiolle sama kuin bensiini- ja dieselversioille. Samalla tavalla käyttäytyy myös valmistajan vastaava huolenpitosopimus, mistä voisi päätellä, että kaasuauton huoltotarve on yhtenevä bensiini- ja dieselautojen kanssa. Profitin tekemisestä noissa sopimuksissa kuitenkin on viime kädessä kyse, joten hinnoittelu tapahtuu siten, että niistä jää myyjälle jotain käteen. :)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 128
Se vaikuttaa mielestäni aika paljon onko aikomus pitää se auto 3 vuotta vai selkeästi pidempään. 3 vuoden aikana pitkälläkään huoltovälillä se kone ei hajoa, ellei siinä ole jotain suunnitteluvirhettä kuten volkkareissa, ja autoa vaihtaessa valmistajan määrittelemät huolto leimat on eli sen puolesta autokaupoilla ei ole ongelmaa.

Jos aikoo pitää autoaan pitkään sen öljynvaihton voi tehdä tiheämmin. Pelkkä öljynvaihto ei paljoa maksa, varsinkin kun sitä tarvitse tehdä marmoritiskin kautta.

Sinänsä kyllä pidemmät öljynvaihtovälit ovat nykyään paremmin perusteltuja. Itse öljyn laaduun paranemisen lisäksi, moottorit toimivat optimaalisemmin. 80-luvun kauppakassilla saatettiin ajaa puolivuotta ryyppy päällä, niin että keväällä öljypohjassa oli jo enemmän bensaa kuin öljyä, öljyn sekaan ei myöskään pääse samalla tavalla karstaa kuin sen ryyppy päällä prutkuttavan kikottimen jonka katkojan kärkiä on jo neljästi entrattu muijan kynsiviilalla ja sytytystulpat huollettu patapadalla.
 

KovaDekki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
05.11.2017
Viestejä
277
On hyvä idea, mutta sina ön palvon rislkejä.

Sähkömootori plus pensä tai diesel toimi sähko auton rinnalls.

Jos ylksikin juttu mene pieleen olet pulassa yli 90% uhreista menehtyis auton sisällä.

Bensa ja Diesel palavat hitaammin ku kaasum

Sun pita päätellä itse.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 128
Dieselissä on aivan sama onko vaihtoväli 3 tkm vai 30 tkm. Ne menee heti mustaksi ja paskakseksi koneeseen päästyään.

Vai tuleeko ne 30 tkm öljyt klimppeinä ulos vai mitä tässä meinattiin?
Se öljy on nopeasti mustaa, mutta ei se paskaista heti ole.

Kuulemma uusimmissa dieseleissä se öljykään ei mustu enää niin kuin perinteisesti. En ole päässyt tutkimaan.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
548
Ikävään saumaan taitaa tulla kaasuautoja ajatellen dieselautojen alennusmyynti Euroopassa, jos ei meikäläiset viherpiipertäjät keksi jotain rajoituksia niille.
Mitä haittaa dieselautojen alennusmyynnillä on kaasuautoille? En ymmärrä :oops:

  • Se, että dieselautojen hinnan putoaminen tekee kaasuauton hankkimisesta vähemmän houkuttelevaa?
  • Se, että dieselvaino vähentää dieselautojen myyntiä Suomessa, mikä edelleen vähentää niistä saatavan käyttövoimaveron määrää, jolloin valtiovalta päättää kasvattaa kaasuautojen käyttövoimaveroa?
  • Jotain muuta?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 864
Mitä haittaa dieselautojen alennusmyynnillä on kaasuautoille? En ymmärrä :oops:

  • Se, että dieselautojen hinnan putoaminen tekee kaasuauton hankkimisesta vähemmän houkuttelevaa?
  • Se, että dieselvaino vähentää dieselautojen myyntiä Suomessa, mikä edelleen vähentää niistä saatavan käyttövoimaveron määrää, jolloin valtiovalta päättää kasvattaa kaasuautojen käyttövoimaveroa?
  • Jotain muuta?
Eiköhän se tuo käytön hinta ole, ostetaan halvalla "parempaa" ja jätetään kaasut kauppaan.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
548
Oma kaasuauto on vihdoin (2kk myöhässä) LänsiAuton pihassa odottamassa varustelua ja luovutusta :) Jahka pääsen työmatkalta kotiin niin pääsen hankkimaan kokemuksia kaasulla ajelusta.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
548
Nyt on kaasuritsa ajossa! Huoltoväli on tosiaan 15tkm myös Opelissa, mikä ilmeisesti johtuu viranomaismääräyksistä kaasulaitteiston tarkastustiheyteen liittyen. Pitänee vakavissaan harkita noita kuukausihintaisia huoltopaketteja :)
 

nnh

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
168
Kiinnostaisi kolmoskoppainen V70 AFV, ainakin Ruotsista hakemalla saisi siedettävään hintaan. Onko kenelläkään käytännön kokemusta, kiinnostaisi tietää esimerkiksi huoltokustannukset käytännössä verrattuna tavalliseen bensa- tai dieselversioon? Ilmeisesti kaasulla pääsee hieman pidemmälle kuin kakkoskoppaisella bifuelilla, sittenhän tuossa olisi vielä mahdollisuus ajaa normibensan sijasta E85:llä, jos kaasuasemaa ei satu lähistölle.
 

nnh

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
168
Ainakaan mk2 V70 ei poikkea huoltoväliltään pelkkään bensaan. Tulpat kannattaa vaihtaa hiukan tiuhempaan, koska kaasu on tarkempaa syttymiselle, joten tulpat kannattaa olla kunnossa. Muuten kuten bensa, mutta jos kaasujärjestelmään tulee jotain vikaa, kannattaa olla yhteydessä Terra Gas:iin. Volvolla ei ole kaasuauton huoltoja/osaamista kuin muutamassa paikassa ja hinta on merkkihuollon mukaista.
Kiitos tiedoista. Osaatko vielä sanoa, eroaako määräaikaishuoltojen hinta kaasujärjestelmän takia bensaversion huoltojen hinnasta merkkihuollossa paljonkin?
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
548
Kaasujärjestelmän komponenteille tehdään huoltojen yhteydessä silmämääräinen tarkastus, josta voitaneen veloittaa aavistus ylimääräistä. Ihmettelen kyllä sitä, jos vanhoissa kaasuautoissa ei ole velvoitetta tarkastaa kaasujärjestelmää 15tkm välein. Tai sitten ihmettelen sitä, miten automyyjä kusetti asiassa :)
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
548
Tarkentaisin, että myös auton huolto-/öljynvaihtoilmaisin on tehtaalla ohjelmoitu 15 tkm huoltoväleille. Vastaavissa bensa- ja dieselvehkeissä sama ilmaisin on ohjelmoitu 30 tkm huoltovälille, eli kyse ei liene siis pelkästään automyyjän kusetuksesta :) Huoltokirjassa on omat erilliset sivunsa kaasujärjestelmän tarkastusmerkinnöille.

En jaksa myöskään uskoa siihen, että tämä huoltoväli olisi vasta maahantuojalla tai myyjällä ohjelmoitu. Kyselin Länsiautosta mm. sitä, että voisiko auton takavalot ohjelmoida palamaan päivävaloja käytettäessä, niin eivät suostu edes sitä tekemään, koska eivät mukamas saa tehdä virallisena myyjänä niin. :D

E: lainaus ohjekirjasta:

sivu 281: https://www.opel.fi/content/dam/Ope...STRA_MY185_ID-OASKOLSE1801-fi_15_20180215.pdf

Eurooppalaiset huoltovälit

Auto on huollettava CNG-autoa (maakaasu) lukuun ottamatta aina 30 000 km tai yhden vuoden jälkeen, sen mukaan kumpi täyttyy ensin, ellei huoltonäytössä osoiteta toisin. CNG-auto on huollettava aina 15 000 km tai yhden vuoden jälkeen, sen mukaan kumpi täyttyy ensin, ellei huoltonäytössä osoiteta toisin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 128
Kyselin Länsiautosta mm. sitä, että voisiko auton takavalot ohjelmoida palamaan päivävaloja käytettäessä, niin eivät suostu edes sitä tekemään, koska eivät mukamas saa tehdä virallisena myyjänä niin. :D
Tuo takavalojuttu pitäisi sopia ennen kuin uuden auton tilaa. Jos antaa ymmärtää että ei osta autoa jos takavalot eivät pala, niin kyllä alkaa virallisella myyjälläkin tulla kiinnostusta saada ne palamaan.

Tässä sääntöjen täyttämässä maassa voisi kyllä olla yksi sellainen sääntö joka velvoittaa maahantuojat nuo takavalot sytyttämään, jos ei direktiivi taivu siihen että tuo tehtäisiin automaattisesti jokaiseen, niin vähintäänkin pyydettäessä se pitäisi veloituksetta toteuttaa.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
548
Miksi kaasuauto pitää huoltaa useammin?
Ei aavistustakaan. Mutupuhetta internet on aiheeseen liittyen pullollaan, mutta faktatietoa asiasta tuntuu olevan erittäin vaikea löytää. Milloin syypää on viranomaismääräykset kaasulaitteiston tarkastuksiin liittyen, milloin metaanin kuumempi palamislämpötila moottorissa.

Soitinpa tuossa Trafiin ja kysyin asiaa, niin ei heillä ole mitään vaatimuksia tiheämmästä huoltovälistä :)

E: Soitin myös maahantuojalle, eivätkä hekään osanneet sanoa mitään uutta asiaan liittyen. Ensin mutuilivat kaasulaitteiston tarkastuksiin liittyvää, mutta kun sanoin kysyneeni tätä asiaa jo Trafista, niin meni sielläkin sormi suuhun. Alkaakin siis vaikuttaa siltä, että valmistajat imagosyistä pakkotarkastuttavat autot 15 tkm välein, ettei kaasusäiliöt poksahtele tien päällä Volkkarien tavoin.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: nnh

nnh

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
168
Ei ala kun se vaikuttaa päästöihin. Ei ne huvikseen ole pois päältä, vaan siksi että saa viimeisetkin irti päästötestissä.
Kumma juttu, että valtiovalta ei puutu asiaan, kun liikenneturvallisuus vaarantuu minimaalisen päästövähennyksen takia. LED-valojen virrankulutus on kuitenkin kokonaisuuden kannalta lähes olematon.
 

nnh

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
168
En minäkään sitä ymmärrä. Tuo on nyt kuitenkin jätetty kansalaisen vastuulle.

Volvoissa esim. palaa aina takavalotkin, ellei kuski tahallaan kytke valoja 0-asentoon.
0-asennossa (ainakaan omassa) ei pala edes etuvalot.
 

nnh

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
168
Kyseessä on EU-direktiivi, jota Suomessa orjallisesti noudatetaan. Ensin on kansalaisia vuosikymmeniä kyykytetty erilaisilla ajoneuvojen valaisimiin liittyvillä kansallisilla säädöksillä ja määräyksillä. Sitten kun EU antaa järjettömän direktiivin sitä ei osata kansallisella lainsäädännöllä korjata.
Tämä. Parkkivalojen polttimoita ei saa vaihtaa LED:eiksi, vaikka ne kuluttaisivat vähemmän sähköä ja olisivat kirkkaammat, kun alkuperäiset parkit eivät ole LED:it. Tietenkin myös jätettä tulisi paljon vähemmän, kun parkkien hehkulamppupolttimoita saa olla vaihtamassa useamman kerran vuodessa. Järjen käyttö ja Suomi tai EU eivät sovi samaan lauseeseen ilman kieltosanaa välissä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 128
Ei ala kun se vaikuttaa päästöihin. Ei ne huvikseen ole pois päältä, vaan siksi että saa viimeisetkin irti päästötestissä.
Mutta kuitenkin siellä merkkiliikkeessä ne asentavat kyllä pyydettäessä lisävaloja, kattotelineita, vaihtavat eri kokoisia renkaita tai myyvät sen täysikokoisen vararenkaan, joiden vaikutus päästöihin on moninkertainen verrattuna takavaloon.

Missään direktiivissä ei myöskään kielletä tuota jälkikäteen tehtävää muutosta, jostain syystä jotkut "vastuunsa tuntevat" merkkihuollot ovat tuosta asiasta hyvin tarkkoja.

Jos trafilla olisi asiaan mitään mielenkintoa, se olisi aivan läpihuutojuttu antaa ohjeistus jonka mukaan nuo takavalot saavat/täytyy palaa aina.. Niin tai voihan se olla liikenneministeriökin jossa tuollainen asia täytyisi päättä, mutta mitään lainsäädännöllisiä toimia tuo ei edellytä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 128
Saahan asiakas itse laittaa vaikka puskulevyn auton nokalle jos se haluaa, mutta auton softaan ei päästöjä lisäävässä mielessä oikein kajota. Ihan sama onko kyseessä uus moottorisofta vai takavalot.
Miksi se auton softa olisi jokin pyhäjumala verrattuna auton mekaniikkaan? Mä ymmärrän että sillä softalla voidaan ronkkia suurestikin auton päästöjä, mutta niin voidaan kyllä mekaanisestikin. Kaiken lisäksi noiden takavalojen sytyttäminen ei todennäköisesti edes vaikuttaisi päästöihin mittaustoleranssin sisällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Takavalot saavat palaa silloin kun huomiovalot ovat käytössä. Miten nuo päiväajovaloledit saisi tyypitettyä noiksi?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Takavalot saavat palaa silloin kun huomiovalot ovat käytössä. Miten nuo päiväajovaloledit saisi tyypitettyä noiksi?
Huomiovalot = päiväajovalot

Vai puhutko jostain talmuista?

Kyllähän ne takavalot Suomessa saa palaa, mutta kun ei ole pakko.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 128
Mitään päiväajovalojahan ei ole edes olemassa, tuo on vaan suora käännös englannista, oikea suomenkielinen termi on huomiovalo.

Niin, samaa voisi miettiä että miksi päästöskandaalissa vouhotetaan huijaussoftista mutta lisäpitkistä tai suksibokseista ei ollenkaan.
Siinäkö ei sun mielestä ole mitään eroa onko kyseessä palava takavalo, vai moottorinohjausjärjestelmään sisäänrakennettu testitilanteen tunnistava huijaus?

Varsinkin kun eu direktiivissäkin erikseen mainitaan että takavalot saavat myös palaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Automerkki voisi vaikka lisävarusteena koodata takavalot palamaan jatkuvasti (kun ostaa sen uuden rekisteröimättömän auton).

Samoinhan nuo kaikki muutkin lisävatusteet vaikuttavat co2 päästöihin ja isommat vanteet ja leveämmät renkaat vaikuttavat samoin päästöihin. Myös siis autoveroon ja ajoneuvoveroon.

Myös VW/Audi diesel huijaus vaikuttaa päästöihin, mutta EU katsoi että tämä ei kumminkaan haittaa (VAG liian iso, tai säännöissä porsaanreikä) :) USA:n puolella sitten tulikin kunnolla sakkoja.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
548
Minä ihmettelin viimeiksi, kun miltei tyhjiin 19kg säiliöihin meni 19,4kg kaasua. Näin siis Turussa :rolleyes:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 128
Jos se softamuutos vaikuttaa päästöihin niin aivan yksi ja sama miten iso se vaikutus on. Mihis aikoisit vetää rajan tässä? Eli kun auto ja sen softa on päästötestissä suoriutuneet tietyillä arvoilla, niin myyjäliike saa auton myydessään muokata ohjelmaa seurauksitta jos se vaikuttaa päästöihin vain näin ja näin paljon?

Tuo on ihan päivänselvä tulkinta. Toki esim. Suomessa vois määrätä että takavalot palaa aina ja sitten täällä olis autovero promillen verran isompi.
Miksi se muutos on merkittävä vain silloin kun se on softassa? Jos huomattavasti isomman muutoksen tekee mekaanisesti, niin sitten se on ok? Kaikki suomessa myytävät autot varustetaan päästöihin merkittävästi vaikuttavilla varusteilla jo ihan lakisääteisesti.

On tietysti olemassa tietty ihmistyyppi joka haluaa tehdä kaikesta yksiselitteisen ehdotonta, mutta ei sellainen järjestelmä toimi, sitä vastaan kapinoi luonnonlakien lisäksi ihminen, siksi suurin osa maailmasta ymmärtää eron mitättömän ja merkittävän välillä.

Ja tosiaankin, nyt ei ole edes kyse siitä että oltaisiin edes rikkomassa mitään säännöstöä, tai edes minkään astuksen henkeä, vaan alunperinkin systeemiin suunnitellun liikkumavaran käyttämisestä, sitä loukkaamatta.
 

emf

Liittynyt
02.04.2018
Viestejä
2
Onko kukaan selvitellyt ,onko huoltoasemien CNG/LNG -kaasu"pistoolit" standardoitu
varmasti samoiksi ympäri Eurooppaa? Voiko olla kansallisia eroja (vaikkapa vaikeuttamaan CNG-autojen yksityismaahantuontia yhteisömaista) ?
Varmaan kiinnostanee automatkaajaa !

NGVA Europe - Get directions
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
548
Toistaiseksi hyvät vibat kaasuautoilusta. Kulutuskin vaikuttaisi olevan oikein mukavalla tolalla: ajelin tuossa Riihimäeltä Turun kautta Uuteenkaupunkiin ja takaisin Turkuun pääsääntöisesti maantiepainotteista ajoa 90-110 km/h mittarinopeudella. Lisäksi jokunen kymmenen kilometriä hiekkatietä 40-60 km/h mittarinopeudella. Tankkauksista laskettu keskikulutus oli 3,7 kg/100 km eli maakaasun hinnalla noin 4,5 €/100 km ja biokaasun hinnalla noin 5,4 €/100 km. :)

Onko kukaan selvitellyt ,onko huoltoasemien CNG/LNG -kaasu"pistoolit" standardoitu
varmasti samoiksi ympäri Eurooppaa? Voiko olla kansallisia eroja (vaikkapa vaikeuttamaan CNG-autojen yksityismaahantuontia yhteisömaista) ?
Varmaan kiinnostanee automatkaajaa !

NGVA Europe - Get directions
Mitä nyt pikaisesti selailin tuota laittamaasi linkkiä, niin kaikissa maissa, jotka ehdin katsoa (Ruotsi, Iso-Britannia, Ranska ja Espanja) ja joissa "Nozzle type" oli tankkausasemalle ilmoitettu, niin se oli sama kuin Suomessa eli NGV1. Voisi siis äkkiseltään kuvitella, että pistooleissa jonkinlainen standardointi olisi. Sen sijaan kaasuautoilun mallimaasta Italiasta en tuota liitintietoa löytänyt.
 
Viimeksi muokattu:

nnh

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
168
Tein muutamia laskelmia esim. Volvo V70 eri käyttövoimilla. Laskelma ei huomioi muiden verojen osuuksia:
Kävin koeajamassa V70 AFV:n. Oli oikein kiva ajaa, mutta tavaratilan pohja on melkein 20 cm korotettu. Vähänkään isompaa koiraa siellä ei siis mahdu kuljettamaan, eikä tavaratilaa muutenkaan pysty järkevästi hyödyntämään minkään vähänkään isomman tavaran kuljettamiseen, eli omaan käyttöön ei soveltunut. :( Tavallinen bensaversio siis tuli, kun etanolikäyttöisistäkään ei löytynyt Suomesta sopivasti varustettua yksilöä kohtuukilometreillä eikä inspannut lähteä hakemaan ulkomailta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 128
Tommonen sähkömatkailuautohan ei olisi yhtään pöllömpi idea, ei pitemmät latausajatkaan haittaa.
Siinä vaan Apsin pihassa grilli kuumenemaan odotellessa :)
Muuten vaan matkailuauton tekeminen sähköautoksi ei ole mitenkään tolkullista toimintaa. Kilometrejä tulee normaalisti vuosittain hyvin vähän, ja silloin kun niitä tulee ne kelataan lyhyessä ajassa pitkillä siirtymillä.

Sinänsä se latailu leirintäalueilla olisi suht helposti järjestettävissä.
 

Eas

Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
613
Tuosta vajaatäytöstä vielä, monilla asemilla on 3 eri painetasoa low mid ja high bank. Auton tankkaus aloitetaan aina low bank säiliöllä, paineen korotus taas aloitetaan high bank säiliösta. Tämän tarkoitus on vähentää tuota vajaa tankkausta mutta useamman auton perättäisestä tankkauksesta seuraa väistämättä vajaatankkauksia. Kompressori nostaa paineen alle 1 bar -> 250 bar tuota ei millään voi suunnitella (talouden kannalta) niin isoksi että tankkauksen (2-4min) aikana paine nousisi taas maksimiin. Aseman hinta karkaisi täysin käsistä. Yksi vaihtoehto olisi nostaa high bank paine 300 bar mutta sitten pitäisi turvalaitteilla varmistaa ettei tankkauspaine yli 250 bar rajaa. Nämäkin muutokset ei oo ilmaisia. En edes usko että tankkausasemat nykyään tuottavat mitään vaan vielä mennään siinä vaiheessa että rahaa vaan menee tuon verkoston rakentamiseen.
 
Liittynyt
17.08.2017
Viestejä
23
Tänään juuri kun olin saanut täytön käyntiin ja kaasua meni iloiseen tahtiin pönttöön, paikalle syöksähti joku roska-auto täyttämään valtavia kaasupullojaan.

Tiesin jo, että nyt tuli huono tankkauskeikka. Ja niinhän siinä kävi, 60% täyttö ja tankkaus loppui.


Lähetetty minun HUAWEI VNS-L31 laitteesta Tapatalkilla
 
Liittynyt
17.08.2017
Viestejä
23
Sopii kysyä, miksi siitä edes voi kaksi tankata yhtäaikaa, jos kerran systeemissä ei riitä jerkkua kahden henkilöauton yhtäaikaiseen tankkaamiseen täyteen, saati henkilöauton ja kuorma-auton.

Lähetetty minun HUAWEI VNS-L31 laitteesta Tapatalkilla
 

Eas

Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
613
Olen Gasumin tytäryhtiössä töissä enkä kyllä ole kuullut että yhtään kompressoria olisi vaihdettu tai tulossa vaihtoon liian pienen kapasiteetin vuoksi. Voi toki olla että jollekin asemalle tulee uudet koneet ja vanhat siirtyvät jonnekin syrjempään mutta en kyllä tuostakaan ole mitään kuullut. Mistä Mineraalimiehen tiedot ovat peräisin?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 216
Viestejä
4 194 824
Jäsenet
70 874
Uusin jäsen
Lorenz997

Hinta.fi

Ylös Bottom