- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 836
Tämä on huomattu, toistuvasti.Puhuin puutaheinää muuten
Tämä on huomattu, toistuvasti.Puhuin puutaheinää muuten
Harmi että alle "puoli suomea" pääsee tästä nauttimaan, kun pohjoisessa ei asemia ole Kaasutankkausasemat Suomessa | GasumAudilla ja Gasumilla seuraavanlainen tarjous näköjään:
"Gasum ja Audi tarjoavat vuoden biokaasutankkaukset kaikille uusien A4 g-tron ja A3 g-tron ostajille. Kampanja koskee 1.8.2017-31.12.2017 välillä tehtyjä tilauksia. Kampanja kattaa tankkaukset Gasumin tankkausasemilla ja edellyttää GasCard-kortin hankinnan, kysy lisää lähimmältä Audi-jälleenmyyjältä."
Reilummin jos ajaa, niin ihan hyvä tarjous. Gasum yrittää tosissaan saada kaasuautot yleistymään.
No ei vaan pidä paikkansa kun asemaverkoston alueella on jo yli puolet Suomen kansalaisista. Ja lapissa voi ajaa bensaakin käyttäen tankkausverkoston ulkopuolella, sen mitä Oulusta pääsit.Harmi että alle "puoli suomea" pääsee tästä nauttimaan, kun pohjoisessa ei asemia ole Kaasutankkausasemat Suomessa | Gasum
Tehokkain tapa edistää autoilua olisi varmaan laajentaa tuota verkostoa?
Tuskinpa pitää paikkaansa, ellei asiaa päättele jotenkin torsposti tyyliin "koska kaasulla pääsee 300km, ja 300km säteellä on kaasuasema OLET KAASUASEMAVERKOSTON ALUEELLA ONNEA ASDFDHJKL.No ei vaan pidä paikkansa kun asemaverkoston alueella on jo yli puolet Suomen kansalaisista.
Ja taas huomattiin, valitettavasti. Ehkä se kaasuautoilua eniten hidastava tekijä onkin se, että niiden kovin advokaatti on niin kova puhumaan mitä sattuu?Ei vaan valitettavasti pidä paikkansa.
Itsehän postasit kaasuasemien tankkausverkoston, siinähän sulla on todisteet että yli puolet on kaasuntankkausverkoston saatavilla ihmisistä. Kaasuautoilla pääsee parhaimmillaan 900km. Postaamastasi materiaalista myös selviää että kaasuntankkausasemat on pyritty laittamaan mahd. paljon valtateiden varsille esim. osana TEN-T hankkeita ja biokaasuvaltateita, jos liikkuu normaalisti kaupunkien välillä, joten sanomallasi ei oikein ole substanssia tai tiedon leveyttä.Tuskinpa pitää paikkaansa, ellei asiaa päättele jotenkin torsposti tyyliin "koska kaasulla pääsee 300km, ja 300km säteellä on kaasuasema OLET KAASUASEMAVERKOSTON ALUEELLA ONNEA ASDFDHJKL.
Järkevämmin asiaa pohtiessa tajuaa, että on asemaverkoston alueella mikäli sellainen asema sattuu olemaan niin hyvin reitillä, että normaalisti kulkiessa pääsee riittävän tiheästi tankkaamaan kaasulla ilman ylimääräisiä mutkia - eli käytännössä että se normaalisti käytetty asema (tai vastaavalla sijainnilla) tarjoaa kaasutankkausta.
Ei kukaan huomannut mitään. En ole advokaatti, en puhu mitä sattuu.Ja taas huomattiin, valitettavasti. Ehkä se kaasuautoilua eniten hidastava tekijä onkin se, että niiden kovin advokaatti on niin kova puhumaan mitä sattuu?
Suomen ekoauto 2016 on VW Caddy. En minä puhu bensasta, sinä puhut. On tänne postattu materiaalit ja kaikki markkinoiden kaasuautoista ja ajomatkoista, mutta täällä ihmiset ei lue postattuja materiaaleja. Edes 2003 vuonna kun tuli ensimmäinen biokaasuntankkausasema, oli ensimmäiset kaasuautot Suomessa Volvoja ja nekin meni 360km kaasulla, 300km on täysin hatusta heitetty lukuarvo millä ei ole mitään todellisuutta vastaavaa arvoa.Vähän ikäänkuin vie pohjan koko asialta, jos ajat bensalla. Millään tehdasvalmisteisella autolla ei pääse KAASULLA 900km. Sillä autolla on tarkoitus ajaa MAHDOLLISIMMAN paljon kaasulla, koska se nyt vaan on edullisempi käyttövoima. Jos ajelet noin, että ajat aina kaasun tyhjäksi ja bensalla x määrän kilometrejä, ei siinä ole silloin mitään järkeä.
Jos tehtävänä on vain ajella kahden kaasuaseman väliä niin tämähän toimii. Ilmeisesti sulla näin on?Itsehän postasit kaasuasemien tankkausverkoston, siinähän sulla on todisteet että yli puolet on kaasuntankkausverkoston saatavilla ihmisistä. Kaasuautoilla pääsee parhaimmillaan 900km.
Kaikki huomasi. Ja hienosti näytelty btw, noin ei-advokaatiksiEi kukaan huomannut mitään. En ole advokaatti, en puhu mitä sattuu.
Anteeksi nyt, mutta mistä ihmeestä sinä puhut oikein? Kaasuntankkausverkostosta ainakaan et puhu, ja etanoli ei oikein tänne taida kuulua? Joka tapauksessa viestilläsi ei ollut mitään todellisuuspohjaa Suomen metaanintankkausverkoston kanssa.Jos tehtävänä on vain ajella kahden kaasuaseman väliä niin tämähän toimii. Ilmeisesti sulla näin on?
Näin normaalina ihmisenä vaihtoehtoinen polttoaine ei ole oikeasti vaihtoehto, jos sitä ei normaalien reittien varrella ole tarjolla. Esimerkiksi Oulussa on etanoliasema, mutta harva kaveri esim. Haukiputaalta 20km päästä jaksaa etanolilla ajella, kun se tarkoittaisi 40km "turhaa" reissua vain tankin täyttämiseksi. Ellei sitten satu käymään töissä tai muuten vaan säännöllisesti Oulussa. Logiikallasi etanoli on kuitenkin aito vaihtoehto satojen kilometrien säteellä Oulusta, koska Oulustahan sitä saa (=asut verkoston alueella). Ja miksi et ajaisi tankille kun etanolia tarvit, nih? Eihän sillä tankkaukseen käytetyllä ajalla tai matkalla liene väliä, pääasia että menovettä saa?
Aivan päivänselvää asiaa, mutta ilmeisesti kaasulasien läpi täysin mahdotonta ymmärtää?
Kaikki huomasi. Ja hienosti näytelty btw, noin ei-advokaatiksi
Quoteat viestiäni mikä on täynnä faktaa ja vihjeitä, silti vain sanot "älä jaksa ei kaasuautoilla pääse"? Kaasuautoilijoiden ennätykset on 360km ko. volvolla, mutta hienoa että sinun kokemuksesi on 300km, ei vain ole oikeastaan mitään sisällöllistä arvoa ko. asialla.Älä oikeasti jaksa. Sinä sanoit kaasuautolla pääsee 900km. Kyllä varmaan joillakin voi päästä, JOS ajat kaasun ja bensan tyhjäksi. Kaasulla se ajo pitää suorittaa, jotta siinä on mitään järkeä. Mk2 volvolla pääsee maantieajossa kaasulla 300km. Puhun kokemuksesta.
Lue uudelleen, vedä henkeä välissä. Jos ei aukea, niin pyydä että äiti tai isi selittää mistä setä siinä kirjoittaaAnteeksi nyt, mutta mistä ihmeestä sinä puhut oikein? Kaasuntankkausverkostosta ainakaan et puhu, ja etanoli ei oikein tänne taida kuulua? Joka tapauksessa viestilläsi ei ollut mitään todellisuuspohjaa Suomen metaanintankkausverkoston kanssa.
Juu. Sinähän itsekkin jo quotesit ko. viestiä. VW Caddy, ja roppakaupalla muuta materiaalia.Missä se sinun sisältö on tuollaisilla kaasuautolla pääsee 900km heitoilla? Näytä kaasuato jolla pääsee 900km KAASULLA?
No se oli joka tapauksessa täysin metaanin tankkausverkostoon liittymätön kirjoitus, ja totuushan on että et sinä setä ole koska olet saanut lukuisia varoituksia lapsellisesta kielenkäytöstäsi ja itsesi nöyryyttämisestä täällä moderaattoreilta, mitkä on olleet ihan aiheellisia. Vain aika näyttää milloin moderaattorit kyllästyvät kokonaan.Lue uudelleen, vedä henkeä välissä. Jos ei aukea, niin pyydä että äiti tai isi selittää mistä setä siinä kirjoittaa
Ei ollut. Liittyi suoraan aikaisempaan keskusteluun. Pyydä että joku avaa asiaa, jos et itse sitä ymmärrä.No se oli joka tapauksessa täysin metaanin tankkausverkostoon liittymätön kirjoitus
Lisää off-topiccia ja perätöntä huttua. Lisätään loputtomaan listaan saavutuksistasi...ja totuushan on että et sinä setä ole koska olet saanut lukuisia varoituksia lapsellisesta kielenkäytöstäsi ja itsesi nöyryyttämisestä täällä moderaattoreilta, mitkä on olleet ihan aiheellisia. Vain aika näyttää milloin moderaattorit kyllästyvät kokonaan.
No sinun postaamasi tankkausasemaverkosto on jo todiste juttujasi vastaan Et sinä omille postauksillesi mitään voi. Ei minulla ole mitään listaa, eikä "saavutuksiakaan" Sinähän tässä nöyryytät jatkuvasti itseäsi tuolla ihmisvihalla mikä ei ole tervettä. Totuus on että olet saanut paljon varotuksia moderaattoreilta, samanverroin Diaz ja heidän postauksiaan ei tule ottaa vakavasti koska ne on useimmiten niin lapsellisia ja lähinnä ihmiseen kohdistuvia päällekäymisiä täällä.Ei ollut. Liittyi suoraan aikaisempaan keskusteluun. Pyydä että joku avaa asiaa, jos et itse sitä ymmärrä.
Lisää off-topiccia ja perätöntä huttua. Lisätään loputtomaan listaan saavutuksistasi...
No voi elämän kevät. Etkö oikeasti ymmärrä sitä pointtia? Selvensin esimerkin kautta, että vaikka jokin käyttövoima teoriassa on tarjolla, ei se ole silti vaihtoehto, jos sitä ei erikseen kymmeniä kilometrejä ajamatta voi tankata. Se, onko kyseessä etanoli, kaasu vai vaikka vety ei ole esimerkin tapauksessa mitään merkitystä. Ihmisille se on vain polttoaine, ja sen takia ei turhia matkoja tehdä. Ei sen niin vaikeaa pitäisi olla ymmärtää.No sinun postaamasi tankkausasemaverkosto on jo todiste juttujasi vastaan
...? Ihmisvihaa? Vaikka en sinua tunne kuin näiden tekstien perusteella, niin en kyllä ihmettele että koet itsesi vihatuksi.Et sinä omille postauksillesi mitään voi. Ei minulla ole mitään listaa, eikä "saavutuksiakaan" Sinähän tässä nöyryytät jatkuvasti itseäsi tuolla ihmisvihalla mikä ei ole tervettä.
Ei sinun pointtisi vaan liity metaanin tankkausverkostoon, vaan on lähinnä jokin hypoteettinen rinnakkaistodellisuudessa oleva tankkausasemaverkosto, alunperin keskustelu lähti siitä kuin sanoit että alle puolet suomalaisista on tankkausasemaverkoston vaikutusupiirissä - totuus oli että reilusti yli puolet suomalaisista kuitenkin ja omasta materiaalistasi selviää että niitä on valtateillä ja taajamissa, tämäkin on tänne jo postattu joten sanomallasi ei oikeastaan ollut sisällöllistä arvoa eikä keskustelu siitä koskaan mennnyt yksityiskohtiin koska ne eivät sinua kiinnostaneet oikeasti.No voi elämän kevät. Etkö oikeasti ymmärrä sitä pointtia? Selvensin esimerkin kautta, että vaikka jokin käyttövoima teoriassa on tarjolla, ei se ole silti vaihtoehto, jos sitä ei erikseen kymmeniä kilometrejä ajamatta voi tankata. Se, onko kyseessä etanoli, kaasu vai vaikka vety ei ole esimerkin tapauksessa mitään merkitystä. Ihmisille se on vain polttoaine, ja sen takia ei turhia matkoja tehdä. Ei sen niin vaikeaa pitäisi olla ymmärtää.
En minä koe vihatuksi, olen kaiken sen ulkopuolella, sinulla ei vaan näköjään ole näistä asioista eikä omasta käyttäytymisestäsi aavistusta. Joka tapauksessa minä olen täysin erillinen tuosta sinun vihastasi mikä kumpuaa....? Ihmisvihaa? Vaikka en sinua tunne kuin näiden tekstien perusteella, niin en kyllä ihmettele että koet itsesi vihatuksi.
Jep, eiköhän tuo asia tullut valmiiksi.
Haukut väärää puuta valitettavasti. Perustin sanomiseni alunperin Trafin huonoihin ja ajastaan jäljessä oleviin tilastoihin, joista on sanottu jo monta kertaa että niitä ei kannata quotettaa, eikä _edes etanoliautojen suhteen näköjään myöskään_.Tämä on huomattu, toistuvasti.
Vanhemmat vaparimoottorilliset kaasuautot kulutti kaasua ihan poskettomasti ja sellaset rakkineet periaatteessa vain soveltui elämäntapaintiaaneille ja muille fanaatikoille. Uudemmat pienet turbomoottorlliset kuluttaa kaasua suhteessa saman verran kuin menisi bensaakin ja tekniikka on niissä kehittynyt vähintään hyväksyttävälle tasolle eikä eroa enää ole.Ja takas sitten asiaan. Mites tuollainen kaasuvehje käyttäytyy 120(+) km/h ajossa kulutuksen suhteen? 1-tietä kun tulee kaahattua, niin aikamoista säästöä tuossa sais aikaiseksi kaasuvehkeellä, jos se kulutus ei täysin repeä käsistä kovassa vauhdissa. Kiisseliä menee nykyajossa n. 6 l/100km kesällä, kiltisti talvella ajaen pääsee noin 5 litralla.
pohjoisin ikea on Kuopiossa. Ruotsissa on Haaparannassa, muttei auta Rukalle menijöitä.Gasum laajentaa tankkauspisteitä Ikean pihoille, joten eiköhän tuollaisen avauksen myötä saada tankkausasemia pohjoiseenkin.
Tankkien koko, Audi A4:ssä isompi 500km ajomatkan mahollistavat tankit kuin tavan vagineissa. Caddyssä sitten 3 isoa säiliöö niin pääsee noita mukavia 900km siivuja. Kaasuautoissa on ja tulee olemaan koko ajan vain pienemmät ja pienemmät bensatankit joten ne ei muodostu kompromissiksi tai pakonomaiseksi tilanviejäksi.Onko se puhtaasti tankkien koko mikä määrää sen, että kaasua tulee kyytiin onnettoman vähän vai onko syynä joku turvallisuusrajoituskin? Gasumin sivuilta kun vilkaisin, niin aika monessa näytti olevan sama määrä kaasutilavuutta. Voi tietty johtua jostain vakiopullokoostakin. Joka tapauksessa kyllä perseestä, käytännössä joutuis käymään tankilla joka päivä, kun vetäisee 1-tien pätkän. Nykyisellä kiisselillä riittää kerran viikkoon, 1200 km pääsee tankillisella.
Tuskin ketään kiinnostaa MIKSI puhut puutaheinää, kun se joka tapauksessa tarkoittaa että sanomaasi ei voi ottaa todesta.Haukut väärää puuta valitettavasti. Perustin sanomiseni alunperin Trafin huonoihin ja ajastaan jäljessä oleviin tilastoihin, joista on sanottu jo monta kertaa että niitä ei kannata quotettaa, eikä _edes etanoliautojen suhteen näköjään myöskään_.
Ei vain valitettavasti pidä paikkansa, vaan nimenomaan juuri siksi voi ottaa todesta koska myös virheelliset informaatiot korjataan ja totuus on tärkeintä. Sinullahan vain on ihmisvihaa ja käyt päälle, mutta syytön minä siihen olen.Tuskin ketään kiinnostaa MIKSI puhut puutaheinää, kun se joka tapauksessa tarkoittaa että sanomaasi ei voi ottaa todesta.
Ihan miten vaan. Ilmiö tunnetaan nimellä lähdekritiikki. Kun huttutehtaalta tulee riittävästi hutia, kaikki huttutehtaan suoltama informaatio opitaan ignoroimaan ja käyttämään saatavilla olevia luotettavia lähteitä.Ei vain valitettavasti pidä paikkansa
Ei vain valitettavasti pidä paikkansa, tiedonmuruset pitää osata ottaa yksittäin - esim. VTT on viime aikoina paljon suoltanut hyvää ja huonoa informaatiota, työntekijästä riippuen, ja joskus jopa sama työntekijä on muuttanut kantaansa. Ihan normaalia toimintaa elämässä, huttutehdas on vain sinun omaa keksintöäsi ja metaaniautojen laskennan perusteet on oikeasti pielessä, mutta etanoliautojen kanssa kaikki alkoi alusta kuten sähköautojenkin, joten sanomisesi huttutehtaasta on ylireagointia. Jos koulutat joskus itseäsi niin törmäät ihan samaan asiaan - radio pitää olla oikealla taajuudella, mutta yksittäinen huti ei tee professorista (Minkä professori jälkikäteen korjaa seuravalla tunnilla) totaalisen tietämätöntä kaikenmaailman asioista. Sinut on tuomittu, niin sinä tuomitset ja se on synkkää.Ihan miten vaan. Ilmiö tunnetaan nimellä lähdekritiikki. Kun huttutehtaalta tulee riittävästi hutia, kaikki huttutehtaan suoltama informaatio opitaan ignoroimaan ja käyttämään saatavilla olevia luotettavia lähteitä.
Mitä väliä jälkikäteen faktojen korjailulla on KESKUSTELUSSA, jos joka asiassa hyökätään ensin päälle tuhannen lekan voimalla niillä virheellisillä tiedoilla, ja sitten kaikessa hiljaisuudessa editoidaan valheita piiloon jälkikäteen? Ei mitään - korkeintaan sillä voi itseään sumuttaa. Keskustelu on jo pilalla. Toimintatapa muistuttaa putinin trolliarmeijan hommia - liekö sattumaa että tämä kaasu tulee sieltä samalta suunnalta?
Hyvin olisi asian voinut jättää, vaan siihen näköjään piti palata uudelleen. Ja jos viestejäni siteerataan, vastaan toki asiaan - vaikka se tässä tapauksessa typerää onkin.@Asmola eikö tämä paskanjauhanta nyt joo riitä?
Olisithan sä voinu asiallisestikkin vastata, etkä typerästi kuten itsekkin asian ilmaisit.Hyvin olisi asian voinut jättää, vaan siihen näköjään piti palata uudelleen. Ja jos viestejäni siteerataan, vastaan toki asiaan - vaikka se tässä tapauksessa typerää onkin.
Aivan asiallisesti vastasin. Äläkä pistä sanoja suuhuni. En vastannut typerästi, tein typerästi kun vastasin trollille. Taas misinformaatiota puskee, alleviivaa vain pointtiani. Anna tulla lisää vaanOlisithan sä voinu asiallisestikkin vastata, etkä typerästi kuten itsekkin asian ilmaisit.
Viimeksi esittämäsi pointti oli tankkausverkostosta valittamista, mutta se ei koskenut nykyistä metaanin tankkausverkostoa mitenkään oikeastaan.Aivan asiallisesti vastasin. Äläkä pistä sanoja suuhuni. En vastannut typerästi, tein typerästi kun vastasin trollille. Taas misinformaatiota puskee, alleviivaa vain pointtiani. Anna tulla lisää vaan
Joku voisi todeta että fiksumpi olisi huomannut sen pätevän 1:1 metaanin kanssa. Oulussa kun on/tulossa juurikin 1 kaasuasema, ja lähiseudulla ei toista ole. Kuvaamani kuvio koskee siis täysin myös kaasuautoilijaa: Kaasu ei käytännössä ole vaihtoehto, ellei muutenkin riittävän säännöllisesti aja Ruskon ohi jossa tankkaus onnistuu. Kaikille muille tuo kaasun tankkaus on ylimääräinen mutka, kenties kymmenien tai satojen kilometrien sellainen, joka vesittää täysin kaasusta muuten teoreettisesti saatavan hyödyn: Maksa ensin auton konvertoimiseksi kulkemaan kaasulla, mutta joko aja pääosin bensalla tai ajele varta vasten kymmeniä kilometrejä hakemaan sitä "halpaa" menovettä.Viimeksi esittämäsi pointti oli tankkausverkostosta valittamista, mutta se ei koskenut nykyistä metaanin tankkausverkostoa mitenkään oikeastaan.
Joudut silti tappamaan auton hankintahinnan (ja eron polttonestetoimiseen) tolla erotuksella, etenkin kun huomioidaan alempi jäännösarvo eksoottisemmilla polttoaineilla on taloudellinen järkevyys hyvin tapauskohtaista.Dieseliin nähden tulee siis noilla kilsoilla jo 400-500 euroa säästöä (V70 on aika dieselsyöppö) ja tarjouksella sitten reilusti enempi...
Paino. Terässäiliö johon menee se aika normaali 13 kg kaasua painaa tyhjänä 80-100 kg. Jälki konvertoidussa vie kantavuudesta käytännössä yhden matkustajan.Onko se puhtaasti tankkien koko mikä määrää sen, että kaasua tulee kyytiin onnettoman vähän vai onko syynä joku turvallisuusrajoituskin? Gasumin sivuilta kun vilkaisin, niin aika monessa näytti olevan sama määrä kaasutilavuutta. Voi tietty johtua jostain vakiopullokoostakin. Joka tapauksessa kyllä perseestä, käytännössä joutuis käymään tankilla joka päivä, kun vetäisee 1-tien pätkän. Nykyisellä kiisselillä riittää kerran viikkoon, 1200 km pääsee tankillisella.
Etanoli konvertointi on huomattavasti halvempi, n. 300€ kun kaasu maksaa n. 2500-3000€. Etanolille kannattaa muuttaa vanhempikin auto, kaasua ei kannata laittaa vanhaan halpaan autoon. Suorasuihkuun ei voi myöskään kaasukonvertointia tehdä. Dieseliä ei kannata laittaa kaasulle, joudutaan joka tapauksessa sytyttämään dieselillä, jää säästöt heikoksi. Etanoli asemaketjussakin on aukkoja, mutta sitä pystyy kuljettamaan jerryillä.Tehdaskaasuautolistat on ollu täällä jo monen monta kertaa. Etanolille konvertointi on vaikeampaa koska suoraruiskuja ja dieseleitä ei voi edes konvertoida ja imusarjasuihkutteisten uusien autojen löytäminen alkaa olla jo vaikeaa - tuossakin vertasit siis vain keskimääräisen vanhaa bensa-auton konvertointia mutta se on isommassa kuvassa kaukana totuudesta ja kaikista autoista
Minä en puhunu säästöistä, vaan yleisesti moottoreista. Alunperinhän se oli vain ympäripyöreää lätinää ilman yksityiskohtia joten siinä sitten pysyttäydyin. Kaasukonversiot tulee saamaan tukea hallitusohjelmassa joten tilanne tulee muuttumaan ainakin osalle houkuttelevaksi. Wanhat suurikulutuksiset autot kannattaa konvertoida metaanille niin takaisinmaksuajat on lyhyet.Etanoli konvertointi on huomattavasti halvempi, n. 300€ kun kaasu maksaa n. 2500-3000€. Etanolille kannattaa muuttaa vanhempikin auto, kaasua ei kannata laittaa vanhaan halpaan autoon. Suorasuihkuun ei voi myöskään kaasukonvertointia tehdä. Dieseliä ei kannata laittaa kaasulle, joudutaan joka tapauksessa sytyttämään dieselillä, jää säästöt heikoksi. Etanoli asemaketjussakin on aukkoja, mutta sitä pystyy kuljettamaan jerryillä.
On Suomessa porukkaa joilla on V6 ja V8 -moottorililsia kesäautoja, halpoja ehkä ostettaessa ja suuren kulutuksen takia halpenee entisestään, kaasulla niillä on sitten edullista ajoa, sen halvan hinnan päälle kaasukonversioineen päivineen ei ole vielä hintalappu suuren suuri jostain kesäautosta Yhtä V8-konversiota tuossa justiin katsasteltiin niin mies sai jatkaa edullista ajoa haluamallaan autolla.Jep, ei mitään järkeä alkaa purkkavirittämään vähänkään halvempaa autoa. Toi etanoliboxin edullisuus on selkeä etu.
Etanoli konvertointi on huomattavasti halvempi, n. 300€ kun kaasu maksaa n. 2500-3000€. Etanolille kannattaa muuttaa vanhempikin auto, kaasua ei kannata laittaa vanhaan halpaan autoon. Suorasuihkuun ei voi myöskään kaasukonvertointia tehdä. Dieseliä ei kannata laittaa kaasulle, joudutaan joka tapauksessa sytyttämään dieselillä, jää säästöt heikoksi. Etanoli asemaketjussakin on aukkoja, mutta sitä pystyy kuljettamaan jerryillä.
Vähän näihin lainauksiin liittyen haeskelin netistä konversioita tekeviä firmoja, kun minäkin olin kuvitellut, ettei suorasuihkulle tehdä muunnoksia. Törmäsin tähän sivustoon, jossa oli esimerkkilista autoista, joihin konversiota on tehty. Maakaasuauto « CNG House OyMinä en puhunu säästöistä, vaan yleisesti moottoreista. Alunperinhän se oli vain ympäripyöreää lätinää ilman yksityiskohtia joten siinä sitten pysyttäydyin. Kaasukonversiot tulee saamaan tukea hallitusohjelmassa joten tilanne tulee muuttumaan ainakin osalle houkuttelevaksi. Wanhat suurikulutuksiset autot kannattaa konvertoida metaanille niin takaisinmaksuajat on lyhyet.
Kyllä suomessa on suoraruiskuautohin konvertointeja jo tehty kaasulle joten tuo tieto on jotain vanhentunutta. Metaanillahan nyt voisi kulkea kaikki jos haluttaisiin.
Myös niinikään päästöjen kannalta olisi hyvä idea konvertoida vanhat autot kaasulle, konvertointiahan valtio haluaa niin tuo olisi melkeinpä paras tapa edetä.
Mä en voi ottaa kunniaa tonniluokan pakun keksimisestä.En minä ole keksiny mitään - itse olet keksiny
Aivan. Vai kuka se nyt replysikään 4kk vanhaan postiin samoja harhoja kuin silloinkin?Ongelmana on myös tuo jatkuva keskustelun pakotettu jatkaminen aiheesta ja jankutus missä nyt ei hirveämmin uutta sisältöä ole kuitenkaan aiheeseen tuotu.
En tiedä onko tilanne muuttunut nyt kesän jälkeen, heinäkuussa uutta transportteria ei saanut kaasulaitteilla. Tietysti jäkiasenteisena sen voi pultata mihin vaan, mutta tuollaisen virityksen rakentelu nyt ei kuitenkaan ole se vaihtoehto. Tässä mielipide vaikutta.En katsonut Transporterin Ecofuelin kaasusäiliöitä - että miten on ihan uusissa asian laita. Sinäkö jo katsoit senkin? Muutenkin totuus on vähän toinen kuin sinun mielipide ja tarpeet pakulle