Keskustelua kaasuautoista

Juuri näin, kylmä kone käy bensiinillä ja lämmennyt kaasulla. Onko tuo edeltävä viesti ymmärrettävä niin että Volvo käyttää normaalissa ajossa molempia sekaisin?
Voi tietysti olla jos kaasusuutin on sen verran naftin kokoinen ettei pysty isompaa tehoa tuottamaan, niin rikastetaan seosta sopivasti bensalla kun antaa lapikasta.
 
Yksi kaveri sanoi että sen kummatkin kaasuvolkkarit käynnistyy aina bensalla, ja vasta kun moottori on lämmennyt johonkin lämpöön vaihtaa kaasulle. Sen vaihdoksen kuuli kyllä ihan selvästi tyhjäkäyntiäänessä kun suuttimet sammui.

Tämä ei ainakaan uudella 1.5TGI leonilla vaikuttaisi pitävän paikkaansa (auto saatu keväällä, joten kovia pakkasia ei ole vielä ollut, vaan kylmimmät startit on toistaiseksi ollut vain muutaman asteen miinuksella), vaan aina on startista lähtien menty kaasulla. Bensalla on tähän mennessä ajettu vain kaasutankkauksien jälkeen, jos edellisessä tankkausvälissä ei ole tiputtu lainkaan bensalle (ehkä pitääkseen suuttimet puhtaana ja bensan letkuissa tuoreina?). Tähän bensaa oli kulunut ensimmäisen 10tkm aikana ~6 litraa.

Ja kun täällä kulutuslukemia kyseltiin niin oma kulutus on ollut tankkauksista mitaten tähän mennessä keskimäärin ~3,1kg/100km, mutta tämä toki vaatii jo taloudellisen ajotavan.
 
Juuri näin, kylmä kone käy bensiinillä ja lämmennyt kaasulla. Onko tuo edeltävä viesti ymmärrettävä niin että Volvo käyttää normaalissa ajossa molempia sekaisin?
Voi tietysti olla jos kaasusuutin on sen verran naftin kokoinen ettei pysty isompaa tehoa tuottamaan, niin rikastetaan seosta sopivasti bensalla kun antaa lapikasta.

Veikkaisin juurikin näin, kaasua oli aina tankissa ja silti meni tavallisessa ajossa bensiiniä ns. reilusti. Ehkä tuosta T5 tehoista (245hp) ei vaan saada ulostettua kaikkea kaasulla, joten bensiiniä lyötävä välillä sekaan. Toki se ei selitä tuota lähinnä motariajoa sisältävää kulutusta, joten ehkä saattaisi normaalissakin ajossa jotain mennä sekaan.

Ilmeisesti jos bensaa ei ole saatavilla, niin kai se kaasullakin sitten käynnistyy. 2018 Octavia käytti varmaan pari sekuntia bensiinillä käynnistyksen jälkeen ja sitten mentiin kaasulla. Kaasun tankkauksen jälkeen viive olikin sitten pitempi, jotain minuutteja..
 
Tämä ei ainakaan uudella 1.5TGI leonilla vaikuttaisi pitävän paikkaansa (auto saatu keväällä, joten kovia pakkasia ei ole vielä ollut, vaan kylmimmät startit on toistaiseksi ollut vain muutaman asteen miinuksella), vaan aina on startista lähtien menty kaasulla. Bensalla on tähän mennessä ajettu vain kaasutankkauksien jälkeen, jos edellisessä tankkausvälissä ei ole tiputtu lainkaan bensalle (ehkä pitääkseen suuttimet puhtaana ja bensan letkuissa tuoreina?). Tähän bensaa oli kulunut ensimmäisen 10tkm aikana ~6 litraa.

Ja kun täällä kulutuslukemia kyseltiin niin oma kulutus on ollut tankkauksista mitaten tähän mennessä keskimäärin ~3,1kg/100km, mutta tämä toki vaatii jo taloudellisen ajotavan.
Mitäs tuo taloudellinen ajotapa tarkoittaa ja missä ympäristössä?

Eli siis jotain HC-sniiduilua kulutusmittaria tuijotellen ja alle rajoitusten ajallen, vai ihan vaan sitä että huomio taloudellisuuden esim. hidastuksissa ja ajelee ~rajoitusten mukaan? Ja onko tuo puhdasta maantietä vai mukana kaupunkia/motaria ja kuinka pitkää siivua?
Noilla kulutusluvuilla voisi kaasu jo kiinnostaakin. Yli 4kg tai yli kulutuksilla(~sama kuin dieselin litrakulus, ja litra vs. kg hinnassa ~10% ero jos ajaa maakaasulla) maantiellä säästö dieseliin verrattuna taas on niin olematon, ettei maksa vaivaa ravata tankilla jatkuvasti.
 
Mitäs tuo taloudellinen ajotapa tarkoittaa ja missä ympäristössä?

Suurelta osin maantieajoa, mutta on työmatkalla (reilu 40km) 17 liikennevalotkin jos lyhintä reittiä menee; ruuhka-aikoihin tuleekin usein koukattua pidemmän reitin kautta jossa vain 8:t valot. Nopeudet gps-korjatusti rajoituksen mukaan; motaria ei reitille osu yhtään ja kesä-100:n aluettakin aika vähän. Referenssiksi samassa ajossa 2016 Audi a4 2.0tdi ultra meni vähän yli 4 litralla.
 
Suurelta osin maantieajoa, mutta on työmatkalla (reilu 40km) 17 liikennevalotkin jos lyhintä reittiä menee; ruuhka-aikoihin tuleekin usein koukattua pidemmän reitin kautta jossa vain 8:t valot. Nopeudet gps-korjatusti rajoituksen mukaan; motaria ei reitille osu yhtään ja kesä-100:n aluettakin aika vähän. Referenssiksi samassa ajossa 2016 Audi a4 2.0tdi ultra meni vähän yli 4 litralla.
Jees, kiitos näistä, tuo verrokki Diudi on hyvä tieto sekin kun yrittää arvailla mitä omassa köytössä menisi, kun kiisseleistä on kokemusta enemmälti.

Onko muuten TGI Seat kuinka äänekäs sisälle diudin jälkeen?

Jos muilla on vastaavia diesel vertailuja vastaavassa ajossa niin postatkaa ihmeessä niitäkin kulutustietojen yhteyteen, näkisi onko ero kuinka systemaattinen.
 
Mercedes B200C, pitemmän ajankeskikulutus 4.3kg sekalaista ajoa. Peräkärryäkin vedetty.
Vero on jotain päälle 400€. Bensaa ei juuri kulu. Lähtee pakkasillakin johdon päästä kaasulla käyntiin.
 
V70. -13 bifuel 2L aut tehdasasenteinen
n. 5-6kg + n.1L bensaa / 100km
Vero 508€

ei ole kyllä bensan kulutusta tullut mitattua kaasulla ajaessa mutta huollossa väittivät 10-15% käyttävän bensaa koko ajan. Bensalla vie 9-10l/100km.
 
Viimeksi muokattu:
Seat Leon -19 1.5TGI
Päivittäisessä ajossa Espoon suunnalla länsiväylä, kehä 2, kauppareissuja jne kaasunkulutus ~4kg/100km.
Työreissuja esim. juuri Espoo - Oulu - Espoo, kaasun kulutus 3,1kg/100km.
Bensalla kulkee aina tankkauksen jälkeen muutaman minuutin ajan, tuon vuoksi kaksi kertaa olen tankannut bensaa 3-4litraa tankkiin, tässä 4kk aikana mitä auto ollut.
 
Onko muuten TGI Seat kuinka äänekäs sisälle diudin jälkeen?

Vertailu oli hieman vaikeaa kun audi meni sisään hiljaisilla kitkoilla ja seatissa oli kesäkumit alla kun sen sain. Joten vaikeahko sanoa, mutta en järkyttynyt seatin rengasmelusta (ja muuta ääntä ei hirveästi olekaan) ja ihan tyytyväinen olen ollut; vaikka audi varmasti olikin hieman hiljaisempi. Viikko sitten vaihdetuilla kitkoilla seattikin hieman hiljeni vaikka ovatkin samaa kokoa kuin kesänakitkin. Äänekkyyttä pyrin hieman optimoimaan rengasvalinnalla; 17" vanteille valkkasin 205/50 renkaat 225/45 sijasta. Audiin verrattuna ajomukavuus itseasiassa hieman parani; business sportin alusta 225/50R17 rengastuksella oli hieman pintakova ja nypytti karkealla tiellä.
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaa kaasuautonne merkki ja malli ?
Konversio vai tehdasasenteinen?
Keskikulutus Euroa per 100km ?
Ajoneuvovero?

Opel Astra CNG -18 tehdasasenteisena
Pidemmän aikavälin keskikulutus 4,2 kg/100km, vaihteluväli 3,2...5,2 kg/100km
Ajoneuvovero 405,88 e/v, josta käyttövoimaveron osuus 226,3 e/v ja perusveron osuus 179,58 e/v

Käynnistyy bensalla ja vaihtaa vaihtelevalla nopeudella sitten kaasulle, jahka moottori hieman lämpiää. Pääsääntöisesti kylmemmillä keleillä auto käy bensalla pidempään, mutta tämä ei kuitenkaan ole 77 tkm ajomäärän kokemuksella ihan yksiselitteistä. Onpa joskus yksittäisen kerran käynyt niinkin, että moottori on lämmennyt normaaliin käyntilämpötilaan asti ilman, että auto on vielä siinäkään vaiheessa vaihtanut kaasulle, mutta tämä lienee jonkin sorttinen bugi/ongelma. :)
 
Itsellä olisi lähellä paja mitä tekee kaasumuutoksen ja on täyteen buukattu koko ajan mutta kun lähin asema on 65km päässä niin kaasu ei ole vaihtoehto olipa kuinka halpa tahansa.
 
missä Kitee ja Oulu sijaitsevat asemien suhteessa
Oulussa on kaksi asemaa, joista toinen jopa keskustassa. Mutta toi Kitee ja koko Itä-Suomi on niin autiomaata ettei mitään - tässäkin suhteessa.

Edit. keskusta sillain vapaasti tulkiten. Heinäpää oikeesti mitään keskustaa ole
 
Ainakin kaupunkilegendan mukaan joillain maatiloilla on yksityisiä kaasuasemia.
 
Onhan noita mädättömöitä. Olen kaverin kanssa kerran käynyt yhdellä. Hassu mesta, maatalon pihalla Turun lähellä.

Jossain niitä on kartalla. Olikohan joku kaasuautoilija tehnyt sellaisen? Tutkin asiaa kun meinasin ostaa kaasuauton yhdessä välissä.
 
Vaimo oli tuollaisen itse nähnyt, joten ei lie pelkkää legendaa. Nuo pitäisi saada kaikki kartalle ja yleiseen käyttöön, vaikka jollain mobiilimaksulla.

Sellaisesta on ihan uutisoitukin, että lehmäläjä kaasuista autoon polttoainetta. Paitsi siinä ollut kuva oli siinä mielessä harhaanjohtava bensapistooleineen, että metaanit karannut taivaan tuuliin.
Olisko vakuuttavia kuvia noista maajussien diy-viritelmistä?
 
Vaimo oli tuollaisen itse nähnyt, joten ei lie pelkkää legendaa. Nuo pitäisi saada kaikki kartalle ja yleiseen käyttöön, vaikka jollain mobiilimaksulla.
Yksittäinen maatila ei todennäköisesti tuota sitä kaasua niin paljoa että sitä riittäisi oman ja kaverin käytön ulkopuolelle.
 
Kaasuautot valtaavat Suomen maanteitä kiihtyvään tahtiin

Kuluneen vuoden aikana Suomen teille on ilmestynyt 4 400 kaasukäyttöistä autoa lisää.
Pelkästään kuluneen vuoden aikana Suomen teille on ilmestynyt 4 400 kaasukäyttöistä autoa lisää. Näistä on uusina rekisteröity noin 2 300, ulkomailta käytettynä tuotu pyöreästi 2 000 ja kaasukäyttöisiksi konvertoitu noin 100 autoa.

Suomessa yli puolet tankatusta kaasusta on 100-prosenttisesti kotimaista, uusiutuvaa, jätteistä ja ylijäämäbiomassoista valmistettua biokaasua. Tuotteen käyttö vähentää auton kokonaispäästöjä noin 85 prosenttia verrattuna bensiinikäyttöisen autoon.

Käyttövoimavero tulisi poistaa kaasuautojen osalta. Jo nyt yli puolet kaasuautoilijoista tankkaa autoonsa biokaasua. Sen käytöstä ei pitäisi rangaista.


:)
 
Tämä ei ainakaan uudella 1.5TGI leonilla vaikuttaisi pitävän paikkaansa (auto saatu keväällä, joten kovia pakkasia ei ole vielä ollut, vaan kylmimmät startit on toistaiseksi ollut vain muutaman asteen miinuksella), vaan aina on startista lähtien menty kaasulla. Bensalla on tähän mennessä ajettu vain kaasutankkauksien jälkeen, jos edellisessä tankkausvälissä ei ole tiputtu lainkaan bensalle (ehkä pitääkseen suuttimet puhtaana ja bensan letkuissa tuoreina?). Tähän bensaa oli kulunut ensimmäisen 10tkm aikana ~6 litraa.

Ja kun täällä kulutuslukemia kyseltiin niin oma kulutus on ollut tankkauksista mitaten tähän mennessä keskimäärin ~3,1kg/100km, mutta tämä toki vaatii jo taloudellisen ajotavan.

Tuo bensan käyttö kaasun tankkauksen jälkeen liittyy tankatun kaasun laadun analysointiin. Ymmärtääkseni/muistaakseni eri asemilta saattaa tulla erilaisilla seoksilla varustettua tavaraa, jonka optimaalinen käyttö vaatii hieman erilaiset asetukset ja siksi auto tarkastaa tankatun kaasun automaattisesti heti tankkauksen jälkeen, ennen kuin alkaa käyttää sitä. Tuo vie aikaa ehkä minuutin, ja sillä aikaa ei paljoa ehdi bensaa polttaa. Autohan näyttää tämän analyysin tuloksen ajotietokoneessa CNG-laatu välilehdellä, aina kun tuota on tullut vilkaistua niin omalla kohtaa on 100% tähän mennessä näyttänyt.

Itselläni samaisella autolla ollut kulutukset kesärenkailla 3.7kg/100km ja nyt nastoilla 3.9kg/100km. Tuo suht reippaalla ajotyylillä, maanteitä ja kaupunkia 50/50. Jos tarttee kauemmas päästä ja tankkausasemia kehnosti, niin maantietä pääsi ainakin kesärenkailla alle 3kg/100km rauhallisempaa ajotyyliä suosien.

Myöskään joka-aamuisiin kylmäkäynnistyksiin ei näin eteläsuomen pikkupakkasilla ole vielä mennyt niin paljoa bensaa, että olisi näkynyt millään tavalla.
 
Käyttövoimavero kyllä kitkee meikäläisen käytön kokonaan pois (ja tankkausasemat itä-suomessa). Viimekesänä tuli käytettyä kaasupaskattia helsingin seudulla töiden kanssa ja toimi oikein hyvin. Taisin tankata bensaa kerran 3 kuukauden aikana
 
Kertokaa kaasuautonne merkki ja malli ?
Konversio vai tehdasasenteinen?
Keskikulutus Euroa per 100km ?
Ajoneuvovero?

Skoda Octavia gtec 2020 1,5 litrainen: ~4 kg / 100km :: tehdasasenteinen.
Ajoneuvoverosta ei hajua, kun on liisari.
 
SEAT Leon st -18, 1.4, n. 4kg/100km, tehdasasenteinen, verot muistaakseni n. 350€
 
Skoda Octavia gtec 2020 1,5 litrainen: ~4 kg / 100km :: tehdasasenteinen.
Ajoneuvoverosta ei hajua, kun on liisari.
?? Siis kuuluuko joissain liisareissa verot siihen kuukausimaksuun? Yleensähän niissä on kuitenkin se liisari haltijana jolle maksut menee..
 
?? Siis kuuluuko joissain liisareissa verot siihen kuukausimaksuun? Yleensähän niissä on kuitenkin se liisari haltijana jolle maksut menee..

En minä ainakaan ole viimeisen 10v aikana nähnyt yhtään ajoneuvoverolappua, kun olen työsuhdeautoilla ajellut.
 
En minä ainakaan ole viimeisen 10v aikana nähnyt yhtään ajoneuvoverolappua, kun olen työsuhdeautoilla ajellut.
Ei tuo taida mitenkään liittyä siihen että se on leasing auto, vaan se että alla on työsuhdeauto.
 

Vaasassa tuetaan puhdasta bussiliikennettä – biopolttoaine vain 0,93 euroa ”litralta” myös yksityisautoilijoille!


Vaasassa on käytössä toistakymmentä biokaasubussia, joiden biopolttoaine syntyy jätteiden kierrätyksen tuotteena.

Stormossenin tuottaman biokaasun toinen tankkausasema avataan jo tässä kuussa ABC Kiitokaaren yhteyteen Vaasan Runsoriin.

Gastor-liikennepolttoaine maksaa 1,45 euroa per kilo, mikä vastaa bensiinin hintaa 0,93 euroa per litra. Ajaminen on siis huomattavan edullista.
Kilo biokaasua vastaa noin puoltatoista litraa bensiiniä tai 1,3:a litraa dieseliä.

Stormossen on Vaasassa toimiva, vuonna 1985 perustettu jätteidenkäsittelylaitos, joka hoitaa kuuden pohjalaisen omistajakuntansa jätehuollon.
Alueella asuu noin 104 000 henkilöä, joista kotitalouksia muodostuu 55 600.
Stormossenin pääpaikka on Koivulahdessa sijaitseva jätekeskus, ja yritys työllistää noin 40 henkilöä.

Lietteestä ja biojätteestä valmistettava biokaasu on sataprosenttisesti uusiutuva polttoaine. Ympäristön kannalta tämä on todella merkittävä ominaisuus.

DENA:n (Deutsche energie agentur) tekemän tutkimuksen mukaan biokaasun kasvihuonepäästöt ovat jopa 90 prosenttia alhaisemmat verrattuna bensiiniin ja dieseliin.

Biokaasua käytetään jo 12:ssa vaasalaisessa kaupunkibussissa polttoaineena. Stormossenin tuotantokapasiteetti on tällä hetkellä 19 GWh:a vastaava energiamäärä,
joka riittää kahdentoista kaupunkibussin vuosittaisen tarpeen lisäksi 1 300 kaksikäyttöisen (kaasu/bensiini) henkilöauton tarpeiksi,
tai vaihtoehtoisesti 24 kaupunkibussin käyttöön. 19 GWh vastaa energiasisällöltään noin 1,9 miljoonaa litraa dieseliä.

Stormossen vakuuttaa, että kaasua on aina saatavilla. Yrityksen tavoitteena on, että Vaasan seudulle rakennettaisiin tulevaisuudessa vähintään kolme
uutta biokaasutankkausasemaa.

- IS
 
Millaista kokemuksia näiden kaasuvehkeiden huolloista/rempoista. Siis lähinnä enemmän ajelluissa, uutena nyt pelaa mikä vaan?

öljynvaihtohuoltoja on toki 2x useammin kuin dieseleissä, mutta onko ollut muuten mitään extra-murheita?

Toki ovat läheistä sukua oman konserninsa bensavehkeille, mutta onko itse kaasulaitteisto tuonut murheita tai koneen kestossa muuten eroja vs. bensa?
 
Kiinnostaisi kyllä kovasti kaasuauton hankinta, mutta onko näköpiirissä isommat pelkällä kaasulla saavutettavat kilometrit? Tuo 400-500 kilsaa kaasulla johtaa omalla kohdallani siihen että tankilla ravataan normaaliajoissa lähes viikoittain. Kun sinne 700-800 kilometriin vaikka saisi venytettyä niin ei tarvitsisi montaa kertaa mietiskellä.

(kunnes autoja on riittävästi liikenteessä tehdään sama kuin dieselillä aikoinaan; aletaan nyhtämään veroja kunhan autokantaa on riittävästi)
 
Hesarissa oli kooste koskien mm. biopolttoaineita, ml. kaasuautot. Ote artikkelista, jossa tiivistetään koko kaasuautohype:

"Ensinnäkin biokaasua ei riitä kattamaan koko liikenteen energiantarvetta. Liikenne tarvitsee Suomessa vuosittain noin 45 terawattituntia energiaa, mutta biokaasua tuotetaan noin yksi terawattitunti.
Liikenneministeriön tulevaisuusjulkaisussa onkin arvioitu, että biokaasua riittäisi liikenteelle vuonna 2030 noin 2,5 terawattituntia ja vuonna 2045 noin 10 terawattituntia.
Biokaasu ei siis yksinään ratkaise liikenteen päästöongelmaa.
Toinen syy hehkutuksen vähyyteen voi olla se, että kaasuautoihin voidaan tankata myös maakaasua, joka on fossiilinen polttoaine.
Fossiilisella kaasulla ajaminen ei käytännössä vähennä päästöjä. Maakaasu kyllä tuottaa energiayksikköä kohden hieman vähemmän päästöjä, mutta toisaalta moottorin käyttö kaasulla on vähemmän energiatehokasta ja päästöt pysyvät kutakuinkin ennallaan.
Lisäksi on tullut uusia tutkimuksia, joiden mukaan maakaasun tuotannossa ja kuljetuksessa tapahtuvia vuotoja on aliarvioitu. Maakaasu on ilmastoa runsaasti lämmittävää metaania, joten pienetkin vuodot tuottavat suuren ilmastovaikutuksen."
 
Hesarissa oli kooste koskien mm. biopolttoaineita, ml. kaasuautot. Ote artikkelista, jossa tiivistetään koko kaasuautohype:

"Ensinnäkin biokaasua ei riitä kattamaan koko liikenteen energiantarvetta. Liikenne tarvitsee Suomessa vuosittain noin 45 terawattituntia energiaa, mutta biokaasua tuotetaan noin yksi terawattitunti.
Liikenneministeriön tulevaisuusjulkaisussa onkin arvioitu, että biokaasua riittäisi liikenteelle vuonna 2030 noin 2,5 terawattituntia ja vuonna 2045 noin 10 terawattituntia.
Biokaasu ei siis yksinään ratkaise liikenteen päästöongelmaa.
Toinen syy hehkutuksen vähyyteen voi olla se, että kaasuautoihin voidaan tankata myös maakaasua, joka on fossiilinen polttoaine.
Fossiilisella kaasulla ajaminen ei käytännössä vähennä päästöjä. Maakaasu kyllä tuottaa energiayksikköä kohden hieman vähemmän päästöjä, mutta toisaalta moottorin käyttö kaasulla on vähemmän energiatehokasta ja päästöt pysyvät kutakuinkin ennallaan.
Lisäksi on tullut uusia tutkimuksia, joiden mukaan maakaasun tuotannossa ja kuljetuksessa tapahtuvia vuotoja on aliarvioitu. Maakaasu on ilmastoa runsaasti lämmittävää metaania, joten pienetkin vuodot tuottavat suuren ilmastovaikutuksen."


Biokaasu on hyvä juttu ja maakaasukin kannattaa toki kaikki käyttää, mutta onko joku jossain väittänyt, että kaasu on ratkaisu kaikkeen?
 
Ei tuo taida mitenkään liittyä siihen että se on leasing auto, vaan se että alla on työsuhdeauto.
Työsuhdeautossa on ekana haltijana oma työnantaja, joka maksaa verot. Työntekijä on toinen haltija, ja siksi välttää verot.
 
Hesarissa oli kooste koskien mm. biopolttoaineita, ml. kaasuautot. Ote artikkelista, jossa tiivistetään koko kaasuautohype:

"Ensinnäkin biokaasua ei riitä kattamaan koko liikenteen energiantarvetta. Liikenne tarvitsee Suomessa vuosittain noin 45 terawattituntia energiaa, mutta biokaasua tuotetaan noin yksi terawattitunti.
Liikenneministeriön tulevaisuusjulkaisussa onkin arvioitu, että biokaasua riittäisi liikenteelle vuonna 2030 noin 2,5 terawattituntia ja vuonna 2045 noin 10 terawattituntia.
Biokaasu ei siis yksinään ratkaise liikenteen päästöongelmaa."

Miksi asia tarvitsee yksinkertaistaa joko-tai malliin?

Kuka ihme kuvittelee että (bio)kaasuautot ovat ainoa ratkaisu? Mikään ei kuitenkaan muuta sitä, että TÄLLÄ HETKELLÄ ne ovat verrattain hyvä vaihtoehto; päästöiltään ylivertaisia fossiilisiin verrattuna, ja alkukustannuksiltaan siedettävämmät sähköautoon verrattuna.

Tällä hetkellä biokaasua tuotetaan ja käytetään vielä hyvin rajallisesti ja suuri osa vielä henkilöautoliikennettäkin huonommalla hyötysuhteella, jopa poltetaan taivaan tuuliin; joten on vaikea nähdä haittaa siinä, että tuotantoa hyödyntämään tulee myös lisää kaasukäyttöisiä henkilöautoja, jotka lisäävät biokaasun kysyntää ja sitä kautta toivottavasti sen tuotantoa, jolle kuitenkin on tulevaisuudessa muitakin käyttökohteita, jos kaasuautot eivät enää pärjää vertailussa sähköautoille.

Itsellekin seuraava auto (vaihto n. 4 vuoden päästä) on todennäköisesti sähköauto, jollei siihen mennessä ole tullut markkinoille jotain parempaa; kaasu-hybridihän olisi ehdottomasti itselleni järkevin vaihtoehto.
 
Voisiko johtua siitä, kun EU on määrännyt autonvalmistajille tiukat päästörajat, että kun sähköauto lasketaan päästöttömäksi, niin kaasuautoa ei ???

Eli pakotetaan ja painostetaan valmistamaan keinolla millä hyvänsä paljon sähköautoja, muuten tulee hirvittävät rangaistusmaksut.
Miten luokitellaan päästötön kaasuauto. Eikö niissä kaikissa ole myös bensakäyttö, eli ovat hybrideitä: Tässä vaikkapa suositun ja paljon markkinoidun Seatin tietoja - kaukana päästöttömästä. Eivät täytä lähellekään edes tavoiteltua 95 g/100 km.
Esimerkiksi: Leon Sportstourer 1.5 TGI 131 Style Business Class alkaen 24 594,48 €, CO2-päästöllä 112 g/km ja yhdistetty kulutus 4,0 kg/100 km. TGI-malliston yhdistetty kulutus 4,0-4,5 kg/100 km ja CO2-päästöt 112-123 g/100 km
 
Miten luokitellaan päästötön kaasuauto. Eikö niissä kaikissa ole myös bensakäyttö, eli ovat hybrideitä: Tässä vaikkapa suositun ja paljon markkinoidun Seatin tietoja - kaukana päästöttömästä. Eivät täytä lähellekään edes tavoiteltua 95 g/100 km.
Esimerkiksi: Leon Sportstourer 1.5 TGI 131 Style Business Class alkaen 24 594,48 €, CO2-päästöllä 112 g/km ja yhdistetty kulutus 4,0 kg/100 km. TGI-malliston yhdistetty kulutus 4,0-4,5 kg/100 km ja CO2-päästöt 112-123 g/100 km
Nuo päästöt taitaa olla maakaasulle laskettuja.
 
Edessä autokaupan hullu vuosi: autoja myydään jopa tappiolla!

Autonvalmistajien niskan päällä roikkuvat Damokleen miekkana EU:n määräämät kymmenien miljardien uhkasakot niille, jotka eivät pysty päästörajoja alittamaan.

Niinpä jokainen nollapäästöinen sähköauto on kuin taivaan lahja autonvalmistajalle.

Vain lataushybrideillä ja täyssähköautoilla tavoitetaan vaadittavat päästörajat.

Ensi vuonna valmistajat puskevat markkinoille - hinnalla millä hyvänsä - jokaisen valmistamansa sähköauton.

:think:
 
Nuo päästöt taitaa olla maakaasulle laskettuja.
Otetaan vielä Volkkarin tiedot kaasumallista:
Volkswagen Golf 1.5 TGI Comfortline Bluemotion DSG, WLTP kulutus 4,1 l/100 km (yhdistetty), päästöt 113 g km!
Moottori-lehti: Auton WLTP-mitattu kaasunkulutus on 4,1 kg/100 km, joka vastaa litroissa noin 6,1 l/100 km kulutusta
 

Tuon jutun kommenteissa oli muuten linkki mielenkiintoisiin VAG:n kalvoihin heidän tulevaisuuden suunnitelmistaan. Sivulta 13 näkee suunnitelmat eri voimanlähteiden osuuksiksi tulevina vuosina. Tuota on vaikea tulkita muuten kuin että VAG:n mielestä kaasulla ei ole tulevaisuutta ja laittavat paukut patteri-autoihin. Nykyisiä malleja kannattanee myydä kun kehitystyö on jo maksettu.

Itse viime kesänä harkitsin pitkään kaasuautoa. Kun kuulin Opelin lopettaneen (tai ainakin jatko epävarmaa) ja jakeluverkoston kehitys takkuili, päädyin lopputulokseen etten uskalla sen kortin varaan heittäytyä. Ei siis henkilökohtaisesti mitään kaasua vastaan.
 
Ei niihin kaasuautoihin voi VAG tai kukaan muukaan panostaa, koska ne eivät täytä EUn päästödirektiiviä ja 95 g rajaa. Eivät myös laske keskiarvoa, jotta voisi myös muita polttomoottoriautoja entiseen tapaan valmistaa ilman päästösanktioita.
 
Haluatko ajaa edullisesti ja vähäpäästöisesti? Tutustu kaasuautoon

Kaasuautoja tulee koko ajan lisää markkinoille ja niiden suosio on kasvanut räjähdysmäisesti. Vuonna 2019 kaasuautojen myynti tuplaantui edellisvuoteen verrattuna,
ja joulukuussa ylitettiin 10 000 kaasuajoneuvon määrä Suomen maanteillä.
Mutta millaisia kaasuautot oikeastaan ovat ja millaista säästöä kaasuauton hankkimisesta tulee? Gasumin liikenneyksikön Business Manager Heidi Kuoppala vastasi kaasuautoja koskeviin kysymyksiin.
 

Lukijalta: "Sähköautot vain pienentävät päästöjä – kaasuautot sen sijaan sekä pienentävät päästöjä että poistavat hiilidioksidia ilmasta"


Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä mainitsee Tolkun vuosikymmen otsikoidussa kirjoituksessaan (MT 10.1.), että maaseudun elinkeinot tuottavat ilmastokamppailussa tuplahyödyn. Hän kirjoittaa myös, että biokaasussa on valtava potentiaali.

Metaani on puhtain luonnosta saatava polttoaine. Sitä voidaan myös valmistaa lähes kaikesta biomassasta, minkä auringon valo kasvattaa. Saksassa on tutkittu,
että hehtaarin alalta korjatuista kasveista saadaan niin paljon uusiutuvaa metaania että kaasuauto kulkee sillä yli 60 000 kilometriä.

- MT/Olavi Toukonummi
 
Kyllähän kaasun polttaminen hiilidioksidia tuottaa, eihän siitä mihinkään pääse, vaikka varsinaisia saasteita kaasuautoista hyvin vähän tuleekin. Liikenteen päästöissähän on keskitytty nyt oikeastaan pelkästään ajoneuvon paikallisiin hiilidioksidi päästöihin, ja tuohon ratkaisuja ovat sähköauto (jonka päästöt eivät ole paikallisia), vetyauto (paikallisia päästöjä ei katsota päästöiksi) tai ydinreaktorilla toimiva auto (päästöjä ilmakehään ei toivottavasti tule).

Käytännössä kaikki muut vaihtoehdot tuottavat paikallisesti hiilidioksidia.
 
Kuopioon on avautunut kaasutankkausasema

Itä-Suomen kaasutankkausasemaverkosto laajenee Kuopiossa avautuneen kaasutankkausaseman myötä. Uusi kaasutankkausasema palvelee
alueen raskasta liikennettä sekä henkilöautoja ja tarjoaa paikallisille yrityksille mahdollisuuden vähentää päästöjä kustannustehokkaasti bio- ja maakaasun avulla.

Uusi Kuopion asema on osa rakentuvaa verkostoa sekä täydentää kotimaan laajentuvaa kaasutankkausasemaverkostoa.

Biokaasun liikennekäytöllä on mahdollista vähentää polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 85 prosenttia verrattuna
perinteisiin fossiilisiin polttoaineisiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 302
Viestejä
4 534 379
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom