Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Minun (vajaan) ymmärrykseni mukaan tälläiset mäkilähdöt olisivat täyssähkölle se helpoin testi?
"Kaikki" modernit autot omaavat luistoneston jolla rajoitetaan vääntöä mitä renkaille oltaisiin antamassa.
Sähkömoottorilla ei tule niin paljoa energian siirtohäviöitä, kytkin ei luisu ja energian syöttäminen renkaille on nopeampaa koska se ei kulje mekaanisesti niin monen laitteen kautta (esim vaihteisto)
Sähkömoottori kyllä jaksaa, kun sen saa liikkeelle. Ongelma onkin se, että sähkömoottorin on vaikeaa lähteä liikkeelle täysin pysähdyksistä. Sähkömoottorissakin pitäisi olla kytkin helpottamaan mäkilähtöä hinatessa.



 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 520
Cupra Formentor 204hv ladattava vaikutti koeajolla ihan mukavalta autolta. Polttomoottori ei käynnistynyt koko matkalla, kun ajelin vaan normaaliin tyyliin hiukan ennakoiden. Ilmeisesti vähän Leonia korkeampi auto, jonka kyllä taisi ajossakin huomata. Kaasupoljin ei kovin herkkä ollut, mutta mittaristosta pystyi seuraamaan tehon tai jarrutuksen annostelua. Ratissa perinteiset nappulat, joita oli helppo painella.
38 400€ näyttää olevan hinnaston alkaen hinta. Eli vähän Seat Leon ja Skoda Octavia autoja kalliimpi.

Kuulemma toukokuussa (ihan kohta) tulee viimeinen erä Seat Mii autoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Liipaten ylläolevaan: välillä kyllä ihmetyttää kun joku leuhkii hankkineensta esim. 300-heppaisen hybridin ja ylpeänä kertoilee sitten ajelevansa sillä siten ettei polttis käynnisty ollenkaan ja tehoa on käytetävissä vähemmän kuin 1-litraisessa Fiestassa.
Kyllä se 100hv sähkömotti tarjoaa vähän enemmän vääntöä kaupunkipyörittelyyn kuin 1l Fiestan kone. :rolleyes:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 520
Liipaten ylläolevaan: välillä kyllä ihmetyttää kun joku leuhkii hankkineensta esim. 300-heppaisen hybridin ja ylpeänä kertoilee sitten ajelevansa sillä siten ettei polttis käynnisty ollenkaan ja tehoa on käytetävissä vähemmän kuin 1-litraisessa Fiestassa.
Jep :) Yllätyin että matkalla ei kulunut yhtään bensaa. Jos olisin jossain välissä painanut kaasun pohjaan, niin silloinhan polttis automaattisesti käynnistyy. Nopeus vaihteli 0-110km/h.

Oli vähän viileä sää ja auto, niin laitoin lämmityksen 24C.
IMG20210430105123.jpg


Sama vähän omassakin 203hv EcoBoost automaatissa, että kaasua ei kannata aivan pohjaan painaa, kun pykältäisi sitten pienemmälle vaihteelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 520
Kyllä se 100hv sähkömotti tarjoaa vähän enemmän vääntöä kaupunkipyörittelyyn kuin 1l Fiestan kone. :rolleyes:
Fiesta 1.0 turbo:
Teho 95 hv @ 4000-6000 kierrosta/min
Teho työtilavuuslitraa kohden 95.1 hv/l
Vääntömomentti 170 Nm @ 1750-3900 kierrosta/min


Tehokas :) Tai siis juuri ja juuri riittävä normaaliin ajoon.

21hv ja 160Nm enemmän paukkuja hinnat alkaen ladattavassa Leonissa (jos numerot pitää paikkansa).
Sähkömoottorin teho116 hv
Vääntömomentti sähkömoottori330 Nm
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Liipaten ylläolevaan: välillä kyllä ihmetyttää kun joku leuhkii hankkineensta esim. 300-heppaisen hybridin ja ylpeänä kertoilee sitten ajelevansa sillä siten ettei polttis käynnisty ollenkaan ja tehoa on käytetävissä vähemmän kuin 1-litraisessa Fiestassa.
Mulla menee kyllä tällä RAV4 225 kW plugarilla mukavasti pelkällä sähkölläkin ajelut ja kiihdyttelyt. Sähkötehoa on yhteensä 174 kW ja se kiihtyy 0-100 alta 10 s, eli eli samaa tahtia, kuin 2,0 L bensaversio RAV4 käsivaihteisena ja kaasu pohjassa tajuttoman murinan saattelemana, mutta plugarilla sivistyneen hiljaisesti. Jos se ei jostain syystä sitten riitä, niin painaa HV nappia ja saa käyttää kaikki tehot ja silloin pääsee jo 6 s 0-100. 2: n viimeisen kk kulutus on 0,6 L/100 km ajettuna 3400 km. Sähköä syö alenevalla trendillä 21,2 kWh/100 km, jossa siis mukana koko talvikauden kulutus syyskuusta lähtien.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Fiesta 1.0 turbo:
Teho 95 hv @ 4000-6000 kierrosta/min
Teho työtilavuuslitraa kohden 95.1 hv/l
Vääntömomentti 170 Nm @ 1750-3900 kierrosta/min


Tehokas :) Tai siis juuri ja juuri riittävä normaaliin ajoon.

21hv ja 160Nm enemmän paukkuja hinnat alkaen ladattavassa Leonissa (jos numerot pitää paikkansa).
Sähkömoottorin teho116 hv
Vääntömomentti sähkömoottori330 Nm
Oikeasti tarvittavalla hetkellä käytettävissä oleve teho ja teoreettinen jollain kierroksilla turbolagin jälkeen saatava teho on aivan eri asioita.

Tyypillisesti kun ihmiset ajelee autoilla kierroksilla joilla on käytettävissä luokkaa puolet siitä teoreettisesta maksimitehosta. Ja turbon kanssa se vääntö ja teho ennen kuin turbo herää on vielä kauempana teoreettisista maksimilukemista.

Sähkömoottoreissa taas tehoa ja vääntöä löytyy HETI ja vääntökäyrä on aika paljon mukavampi.

Tuo "160nm enemmän" on siis melkein tuplat sen bensaturbon väännöstä, ja se on käytettävissä heti eikä vasta sen turbolagin jälkeen.
 

Hzz

Liittynyt
28.10.2017
Viestejä
132
Mulla menee kyllä tällä RAV4 225 kW plugarilla mukavasti pelkällä sähkölläkin ajelut ja kiihdyttelyt. Sähkötehoa on yhteensä 174 kW ja se kiihtyy 0-100 alta 10 s, eli eli samaa tahtia, kuin 2,0 L bensaversio RAV4 käsivaihteisena ja kaasu pohjassa tajuttoman murinan saattelemana, mutta plugarilla sivistyneen hiljaisesti. Jos se ei jostain syystä sitten riitä, niin painaa HV nappia ja saa käyttää kaikki tehot ja silloin pääsee jo 6 s 0-100. 2: n viimeisen kk kulutus on 0,6 L/100 km ajettuna 3400 km. Sähköä syö alenevalla trendillä 21,2 kWh/100 km, jossa siis mukana koko talvikauden kulutus syyskuusta lähtien.
On kyllä pakko kysyä sinulta, että miksi et ostanut sähköautoa?
Selkeästi et juurikaan koskaan tarvitse kovin pitkää rangea, ajat todella taloudellisesti ja RAV4 ei ole sekään halpa auto.

Tämä ei ole todellakaan mikään kuittailu. Heräsi vain kysymys :)
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
964
On kyllä pakko kysyä sinulta, että miksi et ostanut sähköautoa?
Selkeästi et juurikaan koskaan tarvitse kovin pitkää rangea, ajat todella taloudellisesti ja RAV4 ei ole sekään halpa auto.

Tämä ei ole todellakaan mikään kuittailu. Heräsi vain kysymys :)
Eikö se ole hybridille / ympäristölle paras ratkaisu että ajaa lähes kaiken ajon hybridin akun varassa. Sähköautossa mukana kulkisi valtava kasa akkuja täysin hyödyttömänä kunnes tulisi tarve ajaa satunnaisesti pidempää matkaa. Jolloin sähköauton akut ei välttämättä sitten riittäisi. Autot tarpeen mukaan?
 

Hzz

Liittynyt
28.10.2017
Viestejä
132
Eikö se ole hybridille / ympäristölle paras ratkaisu että ajaa lähes kaiken ajon hybridin akun varassa. Sähköautossa mukana kulkisi valtava kasa akkuja täysin hyödyttömänä kunnes tulisi tarve ajaa satunnaisesti pidempää matkaa. Jolloin sähköauton akut ei välttämättä sitten riittäisi. Autot tarpeen mukaan?
No RAV4 ei varmasti ole ympäristön kannalta optimaalisin ratkaisu, mutta juuri näin -auto tarpeen mukaan. Siksi olinkin utelias miksi suotta kuljettaa mukana polttomoottoria, kun ehkäpä pärjäisi pieni akkuisella sähköautolla.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
On kyllä pakko kysyä sinulta, että miksi et ostanut sähköautoa?
Selkeästi et juurikaan koskaan tarvitse kovin pitkää rangea, ajat todella taloudellisesti ja RAV4 ei ole sekään halpa auto.

Tämä ei ole todellakaan mikään kuittailu. Heräsi vain kysymys :)
Piti oikeen piruuttaan tarkastaa tuo viimeinen tankkaus. 8 helmikuuta tankattu ja ajeltu siitä lähtien 4500 kmkulutuksella 0,6 L/100 km, eli bensaa on kulunut 27 L. Ja niinhän tuo mittari näyttääkin, että vajaa 1/2-tankkia enää jäljellä. Eipä näitä sähköautoja ollut vielä mitään oikeestaan tarjolla tammikuussa 2020, joista olisi ollut kiinnostunut. Tesloja ei pysty ottamaan ollenkaan ja muut oli pelkkää sumua. Ehkä 5 vuoden päästä on tilanne toinen. Tänään RAV4:lla kuitenkin 73 km lenkki, jossa motarin pätkääkin mukana. Laturista mahtui takaisin 12,751 kWh, eli kulutus 17,46 kWh/100 km. Ei ihme, että tuo kulutus putoaa nyt vauhdilla ja 21,4 kWh/100 km oli huippu. Nyt siis 21,2 kWh/100 km. Maalis ja huhtikuu meni molemmat 0,6 L/100 ja ja huolimatta helmikuun alun törkeästä 5,0 L/100 km kulutuksesta, putosi se 8 päivästä alkaen 0,6 L lukemaan, kuin rotkoon ajaen. Ja sellainen lisä vielä tuohon sähköiseen autoon, että toistaiseksi on vielä tilanne, että en pysty jättäytymään sellaiseen tilanteeseen, etten olisi välittömästi käytössä työhön, jos tarve ilmenee. Ei käy tyhjät tankit, tai vajaat akut selittelyihin. Hätäisesti käy vielä paniikkitankkaus, mutta hätälataus on ehdottomasti out.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Pieni parivertailu AP vs Supercruise:



En laittanut Teslan ketjuun, ettei keskitytä liikaa siihen. Vertailu siis "jonkun muun" valmistajan teknologian kanssa.
Vertailu mikä ei oikeastaan ollut vertailu.
Lopussa lyhyesti ja sitten että kerro kommenteissa mitä mieltä olet. WTF?
 

Hzz

Liittynyt
28.10.2017
Viestejä
132
Piti oikeen piruuttaan tarkastaa tuo viimeinen tankkaus. 8 helmikuuta tankattu ja ajeltu siitä lähtien 4500 kmkulutuksella 0,6 L/100 km, eli bensaa on kulunut 27 L. Ja niinhän tuo mittari näyttääkin, että vajaa 1/2-tankkia enää jäljellä. Eipä näitä sähköautoja ollut vielä mitään oikeestaan tarjolla tammikuussa 2020, joista olisi ollut kiinnostunut. Tesloja ei pysty ottamaan ollenkaan ja muut oli pelkkää sumua. Ehkä 5 vuoden päästä on tilanne toinen. Tänään RAV4:lla kuitenkin 73 km lenkki, jossa motarin pätkääkin mukana. Laturista mahtui takaisin 12,751 kWh, eli kulutus 17,46 kWh/100 km. Ei ihme, että tuo kulutus putoaa nyt vauhdilla ja 21,4 kWh/100 km oli huippu. Nyt siis 21,2 kWh/100 km. Maalis ja huhtikuu meni molemmat 0,6 L/100 ja ja huolimatta helmikuun alun törkeästä 5,0 L/100 km kulutuksesta, putosi se 8 päivästä alkaen 0,6 L lukemaan, kuin rotkoon ajaen. Ja sellainen lisä vielä tuohon sähköiseen autoon, että toistaiseksi on vielä tilanne, että en pysty jättäytymään sellaiseen tilanteeseen, etten olisi välittömästi käytössä työhön, jos tarve ilmenee. Ei käy tyhjät tankit, tai vajaat akut selittelyihin. Hätäisesti käy vielä paniikkitankkaus, mutta hätälataus on ehdottomasti out.
Ok, kiitos tiedoista!
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
504
Omassa käytössä ollut n. 2kk -18 vw gte ja omiin tarpeisiin aika passeli, tosin talven kylmien lyhyt sähkörange vähän hatuttaa. Keskimäärin kulutus 2,5l, mutta tuo johtuu parista pitemmästä reissusta, jotka ei olisi sähköautolla onnistunutkaan. Arkiajossa voisin arvella kulutuksen olevan n. 1-1,5l luokkaa ja lämpösillä ollut sähkörange 40-45km. Autohan on noin muuten kyllä todella miellyttävä ajaa.
Jos jotain saisi toivoa, niin sähkörange voisi olla n. 100-150km ja bensarange 400-500km. Puhtaasti sähköautoilu itsellä on kyllä aika kaukana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 520
On voinut olla jo. GTX tulee ennakkomyyntiin jo torstaina. Perus id.4 oli hyvä, mutta kaipasi lisää tehoa :)

"Uusi ID.4 GTX: urheilullinen kuin GTI, mukava kuin SUV ja kestävää kehitystä edustava kuten koko ID-mallisto.
  • hinta alk. 54 495,74 €
  • kulutus 18,5 kWh/100 km
  • ennakkomyynnin aloitus Suomessa 6.5.2021"
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Sähkötehoa on yhteensä 174 kW ja se kiihtyy 0-100 alta 10 s, eli eli samaa tahtia, kuin 2,0 L bensaversio RAV4 käsivaihteisena
En itse ilmoittaisi sähkötehona sähkömoottoreiden yhteistehoa, jos ja kun EV-tilassa ei saa niin paljoa akusta ulos. Oikeampi lukema on varmaan alle 150kW, joka toki on erinomaisen hyvä plugarille.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Piti oikeen piruuttaan tarkastaa tuo viimeinen tankkaus. 8 helmikuuta tankattu ja ajeltu siitä lähtien 4500 kmkulutuksella 0,6 L/100 km, eli bensaa on kulunut 27 L. Ja niinhän tuo mittari näyttääkin, että vajaa 1/2-tankkia enää jäljellä. Eipä näitä sähköautoja ollut vielä mitään oikeestaan tarjolla tammikuussa 2020, joista olisi ollut kiinnostunut. Tesloja ei pysty ottamaan ollenkaan ja muut oli pelkkää sumua. Ehkä 5 vuoden päästä on tilanne toinen.
Sama tilanne itsellä Outlanderin kanssa ja taas auto valittaa kun en ole tankannut 3 kuukauteen. Riittäisi melkein puhdas sähköauto 60-100 km ympärivuotisella rangella perheen ajoihin.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
543
Plugarilla on usein tilanne että tankki vajuu kovin hitaasti ja on ehkä vaarana p-nesteen pilaantuminen. Huolto lisäisi noita polttoaineen säilymisaineita ainakin 95 bensan käytössä. Viimeksi sain tankin liki tyhjäksi vuodenvaihteessa. Otin tankin täyteen paremmin säilyvää 98 oktaanista. Sen vajuminen on niin hidasta että liki 700 km olisi vielä bensalla ajoa.
Tarkoittaa myös että täyssähköisellä pärjäisin hyvin. Ei ollut sopivaa tarjolla romutusvaihdokin tilalle v. 2018.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Hyvä kun tulee näemmä enemmänkin keskustelua näistä oikeasti toimivista plugareista, eikä aina sitä samaa vääntöä ” veronkierto ” tarkoituksella hankituista osaamatonta hybriditekniikkaa käyttävistä. Plugari, jolla pystyy noinkin paljon, kuin pari edellistä ajamaan sähköllä, täytyy jo olla toimiva konsepti, eikä mikään 400 hp ” veronkierto ” raketti, jolla sähköllä ajaminen pelkästään on liian suuri haaste. Katsastukseen pitäisi varmaan järjestää joku tarkastus, että millä perusteella veronalennuksia on käytetty ja rahat takaisin, jos liikaa ylittyy. Vaikkapa 100 % rajana. Toisaalta nämä kommunistit vaatii jo seuraavaksi lisää tukiakin, kun lähes koko vero on jo poistettu ensin. Nyt on jo suuntana ” kaikille kansalaisauto ”.
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
83
Plugarilla on usein tilanne että tankki vajuu kovin hitaasti ja on ehkä vaarana p-nesteen pilaantuminen. Huolto lisäisi noita polttoaineen säilymisaineita ainakin 95 bensan käytössä. Viimeksi sain tankin liki tyhjäksi vuodenvaihteessa. Otin tankin täyteen paremmin säilyvää 98 oktaanista. Sen vajuminen on niin hidasta että liki 700 km olisi vielä bensalla ajoa.
Tarkoittaa myös että täyssähköisellä pärjäisin hyvin. Ei ollut sopivaa tarjolla romutusvaihdokin tilalle v. 2018.
Mitä minä olen noita varaosa-autojen sun muiden tankkeja tyhjennellyt, niin ei se bensa vuodessa-parissa sanottavimmin pilaannu. Ehkä viidessä vuodessa alkaa kellertymään ja haisemaan oudolta, mutta hyvin pelaa vielä, mitä nyt kylmänä ehkä vaatii vähän pitemmän startin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Siihen pilaantuneeseen bensaan ei ihan kauheasti tarvitse sekoittaa hyvaa bensaa kun se alkaa taas toimimaan normalaisti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
No ei välttämättä. esim bmw f30 320i saa vetää 1600kg kärryä mutta 330e sama auto sähköavuin veto on 0kg.
Että kai tuo on siitä kiinni miten valmistajaa huvittaa auto luokittaa.
Kärryn vetoon tarvitaan sen voimansiirtotekniikan lisäksi myös koriin riittävän tukevat kiinnitykset vetokoukulle. Jos bemariin pultataan akku sen takarungon vetokoukkuvahvikkeen paikalle siihen ei saa vetokoukkua luotettavasti kiinni, eli kyse ei ole siitä etteikö auto olisi kykenevä vetämään kärryä, vaan siitä että se ei ole kykenevä hallitsemaan sitä.

Lisäksi vetokoukut ovat loppujenlopuksi äärimmäsen harvojen huvia, joten se ei paljoa paina vaikka sen karsii pois kokonaan, yli 90% asiakkaista ei edes tajua että autoon voisi vetokoukun asentaa, ja suurin osa vetokoukuista asennetaan vain polkupyörän kuljetusta varten.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 260
Lisäksi vetokoukut ovat loppujenlopuksi äärimmäsen harvojen huvia, joten se ei paljoa paina vaikka sen karsii pois kokonaan, yli 90% asiakkaista ei edes tajua että autoon voisi vetokoukun asentaa, ja suurin osa vetokoukuista asennetaan vain polkupyörän kuljetusta varten.
Mihinkäs tietolähteeseen tämä arvio perustuu?

Suomessahan on vetokoukku kaikissa hesen pohjoispuolelle myydyissä autoissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 491
Edustaako Suomi jonkun autovalmistan tuotannosta edes promillea? Ei tällaista peräkärrykultturia ole kuin lähinnä täällä pohjoiseuroopassa.
Melko vahva väite. Kyllähän rannikkopaikoissa veneitä varten on koukkuja, vaikka millä määrin. Lääderhoosset tuli aikoinaan kolonnana Nordkappiin asuntovaunuilla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
518
Wikipedia - joka on tietysti totuus - kertoo: "Across Europe around 25% of vehicles have tow balls fitted". Ja että Ruotsin 4,3 miljoonasta autosta 2,2 miljoonassa olisi vetokoukku Tow hitch - Wikipedia

Lähde Ruotsista, mutta tuohon edelliseen ei ole sellaista maltettu kertoa.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Mistä saisi tällä hetkellä edullisimman rahoituksen Volkswagen ID3 / ID4? Tuntuu ettei erityisiä rahoitustarjouksia ole julkisesti ainakaan esillä.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Hyvä kun tulee näemmä enemmänkin keskustelua näistä oikeasti toimivista plugareista, eikä aina sitä samaa vääntöä ” veronkierto ” tarkoituksella hankituista osaamatonta hybriditekniikkaa käyttävistä. Plugari, jolla pystyy noinkin paljon, kuin pari edellistä ajamaan sähköllä, täytyy jo olla toimiva konsepti, eikä mikään 400 hp ” veronkierto ” raketti, jolla sähköllä ajaminen pelkästään on liian suuri haaste. Katsastukseen pitäisi varmaan järjestää joku tarkastus, että millä perusteella veronalennuksia on käytetty ja rahat takaisin, jos liikaa ylittyy. Vaikkapa 100 % rajana. Toisaalta nämä kommunistit vaatii jo seuraavaksi lisää tukiakin, kun lähes koko vero on jo poistettu ensin. Nyt on jo suuntana ” kaikille kansalaisauto ”.
En ymmärrä tuota veronkierto juttua. Jos henkilö haluaa säästää niin eikö silloin nimenomaan haluta ajaa mahdollisimman paljon sähköllä. Eikä nämä nyt paljon hitaammin kulje vaikka polttomoottori ei pyöri? Tiedän että keskimääräisillä io-tekkiläisillä on hyvät palkat mutta onhan se pari-kolme sataa kuussakin nyt jotain, vastaa jotain 500 euron korotusta.

Btw Mazda MX-30 ei ole mainittu missään ketjussa täällä. Toki pieni range syö siinä uskottavuutta.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
463
En ymmärrä tuota veronkierto juttua. Jos henkilö haluaa säästää niin eikö silloin nimenomaan haluta ajaa mahdollisimman paljon sähköllä. Eikä nämä nyt paljon hitaammin kulje vaikka polttomoottori ei pyöri? Tiedän että keskimääräisillä io-tekkiläisillä on hyvät palkat mutta onhan se pari-kolme sataa kuussakin nyt jotain, vastaa jotain 500 euron korotusta.
Itse olen laskeskellut että vaikka ajan hybridillä niin mahdolliset sähköllä ajamisen säästöt ovat mitättömiä huomioiden autoilun kokonaiskulut. Alla Volvo XC90 T8 joka maksoi varusteineen vähän yli 100 000 euroa. Tuosta olen arvioinut arvon alennuksen 10 000 euroa vuosi. Kilometrejä vuodessa tulee noin 15 000 ja jos lasketaan 10 litran kulutuksella 1,6 euron litrahinnalla niin polttoainekulut vuodessa 2 400 euroa. Lisäksi huolto- ja rengaskulut tulevat tuon päälle, samoin vakuutukset. Sanoisin että polttoainekulut vaikka en autoa koskaan lataisi ovat aivan mitätön summa autoilun kokonaiskuluissa.

Minulla suurin "säästö" hybridistä on lunastettu jo ostotilanteessa autoveron ollessa noin 4 000 euroa. Verrokkina ollut BMW X7 olisi sisältänyt noin 37 000 euroa autoveroa (aneemisella diesel-moottorilla).
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Tuli ihan heittämällä mieleen esim eräs Rangeri, joka maksaa 200 000 € ja plugariversiona saa 60 000 € halvemmalla. Työsuhdeautoksi otettuna työnantaja maksaa bensat, muttei sähköä. Joku saa kyllä veroedut, mutta onko sen peruste toteutunut sitten oikeasti. EU on nyt älähtänyt tästä samasta asiasta ja suunnittelee plugareiden hävittämistä koko järjestelmästä. Omalla kohdalla, kun on oma auto, niin on tullut huomattua, että WLTP veroperuste 1,0 L/100 km on erittäin haastava saavuttaa. Nyt mennään oikeestaan pelkkä talvikausi ajettuna 2.0 L/100 km lukemassa 16 000 km ajettuna ja kirittävää riittää. Tosin helpottaa hieman, kun kohta tulee 3 kk täyteen kulutuksella 0,6 L/100 km ja talvipiikki alkaa tasoittua vauhdilla. Mun mielestä, jos hankitaan tuollainen veroalennettu, niin se sitten pitää ansaitakin, tai se on valittu väärin ajatuksin. Ehkä omat ajelut ei sitten sovi alkuunkaan niihin rajoihin, mitä plugareilla tulee väistämättä reunaehdoiksi. Uskon, että monet ajattelevat niin, että yrittävätkin ansaita ne huojennukset ja homma silloin Bueno. Tunnen kyllä parikin sellaista, jotka tuumivat lähinnä, että ”mitäs antoivat” mulle. Kumpikaan ei kuitenkaan ottanut sähköautoa. No nämä nyt vain kuriositeettina ja eniten harmittaa tuo, jos EU pääsee dissaamaan koko plugarien idean jollain keplottelu argumenteilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Tuli ihan heittämällä mieleen esim eräs Rangeri, joka maksaa 200 000 € ja plugariversiona saa 60 000 € halvemmalla. Työsuhdeautoksi otettuna työnantaja maksaa bensat, muttei sähköä. Joku saa kyllä veroedut, mutta onko sen peruste toteutunut sitten oikeasti. EU on nyt älähtänyt tästä samasta asiasta ja suunnittelee plugareiden hävittämistä koko järjestelmästä. Omalla kohdalla, kun on oma auto, niin on tullut huomattua, että WLTP veroperuste 1,0 L/100 km on erittäin haastava saavuttaa. Nyt mennään oikeestaan pelkkä talvikausi ajettuna 2.0 L/100 km lukemassa 16 000 km ajettuna ja kirittävää riittää. Tosin helpottaa hieman, kun kohta tulee 3 kk täyteen kulutuksella 0,6 L/100 km ja talvipiikki alkaa tasoittua vauhdilla. Mun mielestä, jos hankitaan tuollainen veroalennettu, niin se sitten pitää ansaitakin, tai se on valittu väärin ajatuksin. Ehkä omat ajelut ei sitten sovi alkuunkaan niihin rajoihin, mitä plugareilla tulee väistämättä reunaehdoiksi. Uskon, että monet ajattelevat niin, että yrittävätkin ansaita ne huojennukset ja homma silloin Bueno. Tunnen kyllä parikin sellaista, jotka tuumivat lähinnä, että ”mitäs antoivat” mulle. Kumpikaan ei kuitenkaan ottanut sähköautoa. No nämä nyt vain kuriositeettina ja eniten harmittaa tuo, jos EU pääsee dissaamaan koko plugarien idean jollain keplottelu argumenteilla.
Onhan sitä porukkaa tietysti joita ei se kulutuksen/päästöjen vähentäminen kiinnosta paskan vertaa. Monissa malleissa minkään muun ku plugarin ostamisessa ei vaan ole yhtään mitään järkeä kiinnosti se kulutus tai ei kiitos suomen autoveropelleilyn.
Ostin itsekin plugarin ihan vaan koska samalla rahalla sai niin paljon enemmän eikä rahat haihtunut veroihin. Pienempi kulutus on plussa mutta ei ollut mitenkään ratkaiseva.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Seat Mii:tä on saanut alle 20 000€ uutena. En tiedä mikä on saatavuuden tilanne.
Loppuunmyyty ja listahintakin tätä nykyä pitkälle yli 20 k€. Hyvällä tuurilla voi tulla vielä jonkun peruuttama tilaus tarjolle, mutta ymmärtääkseni viedään jo aikalailla viimeisiä maahantuotavia autoja, joten voi olla hiljaista niidenkin suhteen. Vähän käytetty ja liikkeestä ulos ajettuja on jonkin verran tarjolla 20 k€ tuntumaan. VW e-up lienee ainoa enää uutena tarjolla, mutta nykyinen 25++ k€ hinnoittelu on jotain koomisen ja mielipuolisen väliltä, hintaero esim. id.3 aivan liian pieni, että e-up kävisi järkeen.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
Halvimmat täyssähköt tällä hetkellä Seat Miin ja Skoda citygon poistuttua markkinoilta:
Fiat 500e, 24,990€
VW e-up! 25 792€
Molemmista 2000€ veks hankintatukea.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Halvimmat täyssähköt tällä hetkellä Seat Miin ja Skoda citygon poistuttua markkinoilta:
Fiat 500e, 24,990€
VW e-up! 25 792€
Molemmista 2000€ veks hankintatukea.
Tuo Fiatin hinta taitaa olla sitten 1/2-akkuiselle versiolle. Normaalilla akulla useampi tonni lisää. Eli yli 30 000 € Fiatista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
40
Plugarissahan paljon se kulutus riippuu miten ne ajelut sopivat siihen sähkön rangeen. Tuollaisiin alle 1 litran keskikulutuksiin tarkoittaneen että harvoin sillä autolla pidempiä matkoja ajetaan.

Itsellä huhtikuun keskikulutus oli 3,0 l/100km . Nykyisen tankillisen keskikulutus on 2,9 l/100km. Nuo kulutuslukemat ei mielestäni autosta johdu vaan ajoprofiilista. Viime viikko ma-la puhtaasti sähköllä 70km. Sunnuntai 197km. Viikon keskikulutus 3,0 l/100km. Edellisellä bensaturbolla samanlaisella ajolla keskikulutus oli koko kolmelta vuodelta 5,7 l/100km. Nyt phev:llä 3,5 l/100km ensimmäinen vuosi. Polttoainekulut tullut alas muutaman euron per 100km. Niin ja nuo viikonloppureissujen keskinopeudet on sitten 80-90 km/h välillä (talvella alemman rajalla ja muuten ylemmän), joten tuokin ei mikään optimaalinen hybridille ole.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
716
Tuli hankittua tuollainen BMW 225xe, ja nyt mietin näitä latausasioita. Työpaikkalatausta varten hommasin perus type 2 - type 2 kaapelin, ja auton mukana tuli 10A suko-kaapeli, jolla nyt olen kotona lataillut. Jatkanko tuolla, vai onko jotain hyviä perusteluita investoida ~1000e oikeaan latausasemaan? Auto tukisi max. 16A latausta (1 vaihe), mutta latausnopeuden kannalta siinä ei mielestäni ole mitään järkeä koska yön aikana saa kyllä rauhassa latailla kuitenkin. Ehkä nuo asemat ovat hiukan kätevimpiä mutta yhtä lailla voin tuon nykyisenkin suko-laturin ripustaa seinälle...

(Koetin aiheesta löytää omaa ketjua mutta näytti löytyvän vain 12V akun lataamisesta ketju).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Tuli hankittua tuollainen BMW 225xe, ja nyt mietin näitä latausasioita. Työpaikkalatausta varten hommasin perus type 2 - type 2 kaapelin, ja auton mukana tuli 10A suko-kaapeli, jolla nyt olen kotona lataillut. Jatkanko tuolla, vai onko jotain hyviä perusteluita investoida ~1000e oikeaan latausasemaan? Auto tukisi max. 16A latausta (1 vaihe), mutta latausnopeuden kannalta siinä ei mielestäni ole mitään järkeä koska yön aikana saa kyllä rauhassa latailla kuitenkin. Ehkä nuo asemat ovat hiukan kätevimpiä mutta yhtä lailla voin tuon nykyisenkin suko-laturin ripustaa seinälle...

(Koetin aiheesta löytää omaa ketjua mutta näytti löytyvän vain 12V akun lataamisesta ketju).
Taitaa oikeasti iso osa pelkästään plugareilla ajelevista tehdä juuri noin, eli käyttää sitä "tilapäis" latauslaitetta. Varsinkin kun auto ei voi hyödyntää useampaa vaihetta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Tuli hankittua tuollainen BMW 225xe, ja nyt mietin näitä latausasioita. Työpaikkalatausta varten hommasin perus type 2 - type 2 kaapelin, ja auton mukana tuli 10A suko-kaapeli, jolla nyt olen kotona lataillut. Jatkanko tuolla, vai onko jotain hyviä perusteluita investoida ~1000e oikeaan latausasemaan? Auto tukisi max. 16A latausta (1 vaihe), mutta latausnopeuden kannalta siinä ei mielestäni ole mitään järkeä koska yön aikana saa kyllä rauhassa latailla kuitenkin. Ehkä nuo asemat ovat hiukan kätevimpiä mutta yhtä lailla voin tuon nykyisenkin suko-laturin ripustaa seinälle...

(Koetin aiheesta löytää omaa ketjua mutta näytti löytyvän vain 12V akun lataamisesta ketju).
Itsekin alkuun mietin vain todetakseni että en saa tuolla noin tonnilla oikeen mitään hyötyä niin jäi hommaamatta. Sitten joskus kun täyssähköön päivittää niin varmaan pitää panostaa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Itsekin alkuun mietin vain todetakseni että en saa tuolla noin tonnilla oikeen mitään hyötyä niin jäi hommaamatta. Sitten joskus kun täyssähköön päivittää niin varmaan pitää panostaa.
Jep, sama juttu. Ainoa hyöty voisi olla tuo 10A (yleisimmin 8A) -> 16A lisäteho, mutta siitä ei ole pätkääkään lisähyötyä muuten kuin tilanteissa joissa keskellä päivää autoa ladataan kotona, esim. töistä tultua ja ennen seuraavaa menoa, ja silloinkin vain jos akku ei riitä päivän loppuihin ajoihin.

Se latauslaitekin on vanhenevaa rautaa, kun V2G-tekniikka tekee tuloaan, joten sellaista ei mielestäni kannata etukäteen hankkia. Muutenkin näissä latauslaitteissa markkina on aika villiä, on kaiken maailman helppoheikkimyyjiä jotka ei tuo hyötyjä ja haittoja saati laitteiston takaisinmaksuaikaa esille valistuneesti.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Plugarissahan paljon se kulutus riippuu miten ne ajelut sopivat siihen sähkön rangeen. Tuollaisiin alle 1 litran keskikulutuksiin tarkoittaneen että harvoin sillä autolla pidempiä matkoja ajetaan.

Itsellä huhtikuun keskikulutus oli 3,0 l/100km . Nykyisen tankillisen keskikulutus on 2,9 l/100km. Nuo kulutuslukemat ei mielestäni autosta johdu vaan ajoprofiilista. Viime viikko ma-la puhtaasti sähköllä 70km. Sunnuntai 197km. Viikon keskikulutus 3,0 l/100km. Edellisellä bensaturbolla samanlaisella ajolla keskikulutus oli koko kolmelta vuodelta 5,7 l/100km. Nyt phev:llä 3,5 l/100km ensimmäinen vuosi. Polttoainekulut tullut alas muutaman euron per 100km. Niin ja nuo viikonloppureissujen keskinopeudet on sitten 80-90 km/h välillä (talvella alemman rajalla ja muuten ylemmän), joten tuokin ei mikään optimaalinen hybridille ole.
Tuo ajoprofiili onkin merkittävä tekijä. Mutta, jos olisi range esim hieman päältä 100 km, niin sillä kyllä tulisi jo lähes se 0 L lukema omalla kohdalla.
Tässähän voikin laittaa tuon oman profiilin helposti esille.
Ajot tosiaan sattuu n.30-200 max haarukkaan, jos tulee mökille lähdettyä Land cruiserilla.
60-80 alue on merkittävä ympäristö. Keskinopeus on hieman päälle 50 km/h ja laitan vielä motari prosentit mukaan, huippunopeuksien lisäksi, niin tulee melko kattava kuva ajeluista.
0,5 L/100 km on päädytty näin. Laitoin myös samalta päivältä180 + km ajot ja kulutukset, kun ne olisi kyllä pystynyt ajelemaan sähkölläkin, mutta muutama kilometri jäi loppupäästä. LIDL n laturilla oli tietysti Tesla varastamassa AC sähköä taas kerran, eikä karvalakki päässyt mittarille. Tuo toiseksi viimeinen on siis moottoritien osuus matkoista, kun teksti puuttuu yläosasta.
 

Liitteet

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
929
Löytyykö sellaisia plugareita joilla Suomen talvessakin pääsisi luotettavasti 22km työmatkan edes-takaisin yhdellä latauksella? Toistaiseksi tullut vastaan lähinnä BMWn x5 jolla hinnat alkaen jostain 80k tienoilta, pikkuisen vähemmän saisi tietysti maksaa mutta esim tuo BMW 225xe:n ~10-15km kantama talvella on melkein vitsin tasoa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 207
Löytyykö sellaisia plugareita joilla Suomen talvessakin pääsisi luotettavasti 22km työmatkan edes-takaisin yhdellä latauksella? Toistaiseksi tullut vastaan lähinnä BMWn x5 jolla hinnat alkaen jostain 80k tienoilta, pikkuisen vähemmän saisi tietysti maksaa mutta esim tuo BMW 225xe:n ~10-15km kantama talvella on melkein vitsin tasoa.
Mercedeksen uusi C-sarja taitaa olla ihan hyvä valinta, jos pelkkään rangeen on katsominen. Ja siis hinnassa jäänee aika paljon X5:n alapuolelle.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Löytyykö sellaisia plugareita joilla Suomen talvessakin pääsisi luotettavasti 22km työmatkan edes-takaisin yhdellä latauksella? Toistaiseksi tullut vastaan lähinnä BMWn x5 jolla hinnat alkaen jostain 80k tienoilta, pikkuisen vähemmän saisi tietysti maksaa mutta esim tuo BMW 225xe:n ~10-15km kantama talvella on melkein vitsin tasoa.
Mulla on nyt nuo Rangen lupaukset jatkuvasti yli 90 km täydellä latauksella, mutta haastavaa on päästä talvella jo yli 60 km. Pakkasta jos on alle -10 asteen, niin moottori tuppaa käynnistymään väkisin. Rangea luvataan tällä RAV4:lla kyllä mukavasti, mutta 80 km jo on hyvä saavutus. Toisaalta melkoista uteliaisuutta pukkaa, että mihin asti saa tuon lupauksen venymäänkään omilla ajamisilla, kunhan kelit kunnolla lämpenee. Tänään taas tällaisia lupauksia.
Edittinä siis että käytössä oleva kapasiteetti on 14,5 kWh, joten 80 km olisi 18,125 kWh/100 km, joka kyllä on saavutettavissa kohtuu hyvin omissa ajeluissa.
2A5E2BEF-BD78-4C91-9BFB-22046CB62363.png
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 464
Viestejä
4 162 986
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom