Hemmetisti hienompiahan nuo ovat model s verrattuna myös mikä alkaa olemaan tosi vanhentuneen näköinen.Kyllä Taycan ja e-tron varmaan onkin hienompia kuin Model 3, mutta maksavat myös tuplasti. Niitä kannattaisi ehkä verrata Model S Plaidiin.
Hemmetisti hienompiahan nuo ovat model s verrattuna myös mikä alkaa olemaan tosi vanhentuneen näköinen.Kyllä Taycan ja e-tron varmaan onkin hienompia kuin Model 3, mutta maksavat myös tuplasti. Niitä kannattaisi ehkä verrata Model S Plaidiin.
Sai ne sisäpinnat uusiksi mutta ei ulkoa. Säästää aikaa ja rahaa kun ei muuteta koria.Hemmetisti hienompiahan nuo ovat model s verrattuna myös mikä alkaa olemaan tosi vanhentuneen näköinen.
Tuulilasinpyyhkijöiden nopeutta ei voi säätää ilman kosketusnäyttöä. Ja saksassa tosiaan joku ajoi kolarin säätäessään sitä kosketusnäytöltä.Koeajamassani Model 3:ssa vilkut toimi mielestäni ihan normaalisti viiksen avulla? Pyyhkimiä en kokeillut mutta näytti että sekin olisi onnistunut näyttöön koskematta jos niin olisi halunnut?
Teslan käyttis ei töki yhtään, eli mitenköhän Polestar2 on siitä vielä "selkeästi sulavampi"?Carwow lla taisi olla Polestar2 arvio joskus. Eli puhdas Android Auto käyttis ja selkeästi sulavampi kuin Teslan vastaava.
Jaa-a, käyt tuubista ettii ja katsot. Pointtihan oli vain tämä Teslan "ylivertainen" ohjelmisto-osaaminenTeslan käyttis ei töki yhtään, eli mitenköhän Polestar2 on siitä vielä "selkeästi sulavampi"?
Eikös molemmat ominaisuudet löydy? Onko ne sitten täysin käyttökelvottomia?Jos Teslalla olisi ylivertainen ohjelmisto siinä toimisi sadetunnistin ja valojen automaattipitkät.
Ei ne toimi. Omistat Teslan? Niin aika arpoja ne on.Eikös molemmat ominaisuudet löydy? Onko ne sitten täysin käyttökelvottomia?
Kyllä, voin kertoa 35k ajetun kilometrin jälkeen että aivan p*askat. Kaikkea ei voi kameroilla tehdä.Eikös molemmat ominaisuudet löydy? Onko ne sitten täysin käyttökelvottomia?
En omista, mutta on harkinnassa. Kokemusta on koeajon verran.Ei ne toimi. Omistat Teslan? Niin aika arpoja ne on.
Siinä, että joku automatiikka teoriassa on, ja että se toimii AINA täysin oikein ja halutulla tavalla on aika iso ero.Eikös molemmat ominaisuudet löydy? Onko ne sitten täysin käyttökelvottomia?
Aika vähäinen kokemus. Jokainen kuka on omistanut/omistaa Teslan niin tietää kyllä miten hyvä se niiden "äly" on. Teslalla on keskitytty alusta asti FSD toteuttamiseen ja muut toiminnot ovat jääneet raakileiksi.En omista, mutta on harkinnassa. Kokemusta on koeajon verran.
Mitä olen facebookin Tesla-ryhmästä ja muualta omistajien kommentteja lukenut, hyvin suuri osa tuntuu olevan tosi tyytyväisiä autoihinsa.Aika vähäinen kokemus. Jokainen kuka on omistanut/omistaa Teslan niin tietää kyllä miten hyvä se niiden "äly" on. Teslalla on keskitytty alusta asti FSD toteuttamiseen ja muut toiminnot ovat jääneet raakileiksi.
tarkoitatko tätä teslaryhmää mihin saa bannit jos erehdyt arvostelemaan autoa tai oikeastaan mitään siitä?Mitä olen facebookin Tesla-ryhmästä ja muualta omistajien kommentteja lukenut, hyvin suuri osa tuntuu olevan tosi tyytyväisiä autoihinsa.
Riippuu kommentoijasta. Aika nopeasti ne huonot viestit katoaa.Mitä olen facebookin Tesla-ryhmästä ja muualta omistajien kommentteja lukenut, hyvin suuri osa tuntuu olevan tosi tyytyväisiä autoihinsa.
En ole varma, Tesla Owners Finland tms se ryhmän nimi oli jota olen selannut läpi.tarkoitatko tätä teslaryhmää mihin saa bannit jos erehdyt arvostelemaan autoa tai oikeastaan mitään siitä?
Se vaan on vastareaktio kaikelle laput silmillä ylistämiselle. Muiden merkkien omistajat ei näe tarvetta kommentoida ajokkiaan foorumeilla, mistäköhän johtuu.Olen ollut huomaavinani, että tälläkin foorumilla on joitakin kirjoittajia jotka ovat ottaneet tehtäväkseen haukkua oikeastaan kaiken Teslan autoissa. Selkeästi herättää tunteita tuo Tesla..
Juu mutta se ei tarkoita sitä ettei siinä olisi myös paljon asioita mitkä nostaa verenpainetta Harva omistaja täällä jaksaa jankuttaa näitä samoja ongelmia kokoajan, ketjua taakse lukemalla on näitä samoja asioita jo käyty moneen kertaan läpi.Mitä olen facebookin Tesla-ryhmästä ja muualta omistajien kommentteja lukenut, hyvin suuri osa tuntuu olevan tosi tyytyväisiä autoihinsa.
No ei tarvitse ihmetellä, jos hieman nurinaa aiheuttaa kun lähdetään rakentamaan autoa nollasta ja vähät välitetään vuosien kokemuksien aikana toimivien ratkaisuiden käyttöönotosta. Pelkästään erilaisuuden tavoittelu ei ole syy tehdä asioita erilailla. Autolla ajaminen on prioritetti ja apulaitteiden säätäminen tulee onnistua ilman, että ajamiseen keskittyminen ei herpaannu.En ole varma, Tesla Owners Finland tms se ryhmän nimi oli jota olen selannut läpi.
Olisihan se hyvä myös auton puutteista saada lukea, tosin olen mielestäni lukenutkin kyseisessä ryhmässä myös ongelmista.
Sinänsä ymmärrän myös että jos on henkilöitä jotka ovat Tesla-omistajien ryhmässä vain haukkumassa Teslaa, niin ehkä he ovat väärässä ryhmässä. Olen ollut huomaavinani, että tälläkin foorumilla on joitakin kirjoittajia jotka ovat ottaneet tehtäväkseen haukkua oikeastaan kaiken Teslan autoissa. Selkeästi herättää tunteita tuo Tesla..
Jos kaikki tehtäisiin kuten on tehty aina ennenkin, aika vähän uutta syntyisi. Ehkä ajatuksena on ollut, että automatiikka hoitaa nuo säätämiset kuskin puolesta. Ja ainakin itselle tuntui jo koeajon aikana ihan helpolta se kosketusnäytön käyttö.No ei tarvitse ihmetellä, jos hieman nurinaa aiheuttaa kun lähdetään rakentamaan autoa nollasta ja vähät välitetään vuosien kokemuksien aikana toimivien ratkaisuiden käyttöönotosta. Pelkästään erilaisuuden tavoittelu ei ole syy tehdä asioita erilailla. Autolla ajaminen on prioritetti ja apulaitteiden säätäminen tulee onnistua ilman, että ajamiseen keskittyminen ei herpaannu.
No voin sanoa ihan oman auton puolesta että ei siihen kosketusnäyttöön ole kovin kiva tökkiä jos tiessä on yhtään epätasaisuutta. Plus että joudut katsomaan sitä näyttöä kun yrität osua oikeaan. Ja mulla on Volvo. Mieluusti ottaisin penkin/ratinlämmittimen fyysisiin nappeihin enkä kosketuspaneeliin. Ilmastointi on ihan sama kun en siihen juuri ikinä koske.Jos kaikki tehtäisiin kuten on tehty aina ennenkin, aika vähän uutta syntyisi. Ehkä ajatuksena on ollut, että automatiikka hoitaa nuo säätämiset kuskin puolesta. Ja ainakin itselle tuntui jo koeajon aikana ihan helpolta se kosketusnäytön käyttö.
Asia on juuri näin. Omasta mielestäni juuri nämä uudet asiat tekevät autosta uniikin ja voin elää muiden puutteiden kanssa.Jos kaikki tehtäisiin kuten on tehty aina ennenkin, aika vähän uutta syntyisi. Ehkä ajatuksena on ollut, että automatiikka hoitaa nuo säätämiset kuskin puolesta. Ja ainakin itselle tuntui jo koeajon aikana ihan helpolta se kosketusnäytön käyttö.
Totta tuokin(kokeilemisen osalta). Citroen on kunnostautunut tässä erilaisten teknisten ratkaisujen pioneeriksi aikojen saatossa: esim. kääntyvät ajovalot. Innovaatisten uusien ratkaisujen tulisi parantaa turvallisuutta, eikä mahdollisesti vaarantaa sitä. Itse ihmettelen ettei äänikomentoja ole hyödynnetty? Kuljettajan profiiliin tallennetut äänikomennot, jolla säätää esim. Pyyhkijöiden nopeutta, takalasin lämmitys, huurteenpoisto jne.Jos kaikki tehtäisiin kuten on tehty aina ennenkin, aika vähän uutta syntyisi. Ehkä ajatuksena on ollut, että automatiikka hoitaa nuo säätämiset kuskin puolesta. Ja ainakin itselle tuntui jo koeajon aikana ihan helpolta se kosketusnäytön käyttö.
Kun tähän asti kaikki ovat laittaneet renkaat auton alle, niin laitetaan me neliöt . Joskus sille vaan on joku syy miksi kaikki valmistajat ovat päätyneet samaan ”vanhanaikaiseen” ratkaisuun.Jos kaikki tehtäisiin kuten on tehty aina ennenkin, aika vähän uutta syntyisi. Ehkä ajatuksena on ollut, että automatiikka hoitaa nuo säätämiset kuskin puolesta. Ja ainakin itselle tuntui jo koeajon aikana ihan helpolta se kosketusnäytön käyttö.
Viiksestä saa vain kertapyyhkäisyn. Se käy muuten pidemmän päälle aika raskaaksi.Koeajamassani Model 3:ssa vilkut toimi mielestäni ihan normaalisti viiksen avulla? Pyyhkimiä en kokeillut mutta näytti että sekin olisi onnistunut näyttöön koskematta jos niin olisi halunnut?
Kokeile avata niitä Elonin ihanuuksia, kuten Twitch. Aika usein tuo Teslan käyttis kaatuu siihen kun siitä lähtee pois, ja se ei todellakaan ole mikään smooth. Eipä sillä toki oikeasti autossa mitään teekään.Teslan käyttis ei töki yhtään, eli mitenköhän Polestar2 on siitä vielä "selkeästi sulavampi"?
On ne täysin käyttökelvottomia valitettavasti, noiden perusasioiden toimimattomuus on se mikä saa yleensä veren kiehumaan. Kolmas on vakkari, jota ei saa tyhmälle moodille kytkettyä joten sen kanssa saa aina taistella.Eikös molemmat ominaisuudet löydy? Onko ne sitten täysin käyttökelvottomia?
Pari ID.4:sta on kai jo lähtenyt hinurilla korjattavaksi ja softa ei taida olla ihan timanttinen vieläkään, mutta en pitäisi noita syynä olla ostamatta, jos auto muuten miellyttää. ID.4 toki hieman halvempi ja ehkä sikäli hieman parempi diili, mutta Enyaq minusta hienompi.Onko näissä Skoda Enyaq IV-malleissa jotain erityisen huonoa miksi ei kannattaisi ostamista harkita?
Just joo, eiköhän tuossa tullut taas sisällöltään aikamoinen rimanalitustrolli?ID.4:n isoin ongelma on range, vaikka lagaavan softan hyväksyisikin. Meneeköhän se edes 200km talvella, vaikka siinä on 77kWh akku?
Perus käyttö on smoothia mutta ne Netflixit ja muut tökkii. Vaikka uusin mcu2 ja hw3 käytössä.Ei ollu koeajolla itselle ongelma toi Teslan pyyhkijöiden säätö. Automaatilla toimivat ja sillä selvä. Viiksestä sai kertapyyhkäisyn painettua.
Myöskin käyttöliittymästä tuli heti laadun tuntu esille kun se reagoi ja on järkevä ruudunpäivitysnopeus. Nykyisessä Volvossakin suurin osa tapahtuu näytön kautta ja ei ole ollut ongelmia operoida sitäkään ajaessa. Hanskat kädessä ei kyllä tullut Model 3:a kokeiltua.
Onhan VWlla selkeä suunnitelma miten kehittää softaa ja mihin se menee. Kyllä ne sen kuntoon saa todennäköisesti vuodessa parissa.Joo, it-alaan liittyvällä foorumilla on ehkä vähän biased otanta ja softa > auto. Suurin osa ihmisistä taas ei voi sietää kovaa rengasmelua, olematonta eristystä, irtoilevaa maalipintaa, vinossa olevia paneeleita ja kaikkea surkeaa laatua, johon Tesla on sortunut kovin pitkään. Ei tuo Volkkarin softa täydellinen ole, mutta aivan hyvin ajaa asiansa ja sitä voi päivittää. VW:n resursseilla saavat sen kyllä kuntoon ennemmin tai myöhemmin, mutta tehtaan yleistä kusemista taas on paljon vaikeampi korjata. Tallista löytyy ID.4 ja hiilikuitumonokokkiin rakennettu urheiluauto, joissa kummassakin on laatuvaikutelma hyvä.
Helposti saavat. Responsiivisuus nousi ilmeisesti tuossa 2.1 -versiossa vielä, mutta eihän tuo täydellinen ole. Jos VW ei noilla resursseilla tuota saa kuntoon nopeahkosti, niin sieltä päitä tippuu ja löytyy paremmat tyypit tilalle hoitamaan projektia. Kuitenkin osaavat autoja rakentaa. Parasta kyllä tuo 2v huoltoväli ilman kilometrirajaaOnhan VWlla selkeä suunnitelma miten kehittää softaa ja mihin se menee. Kyllä ne sen kuntoon saa todennäköisesti vuodessa parissa.
Tuo taitaa olla vielä melko tavanomaista nykyisen automatiikan tasolla. Vasta kun olemme 2+ tai pikemmin 3 luokassa, noihin voi alkaa paremmin luottaamaan. Itse otan näin talviaikaan sen systeemin pois päältä, vaikka moista ratin vääntämisilmiötä noin vahvasti ei ole. Silloin jos säätö olisi suurimmalla, ehkä olisi. Kesälläkin ohjailutasoon puuttuminen siellä alhaisessa asennossa ja kapeammilla asfalteilla myös pois, koska joutuu usein vastaantulijoidenkin takia ajamaan reunaviivan päälle ei viitsi kuunnella varoitusääntä. Autona Hyundai Ioniq.Edellisen sivun automatiikkakeskusteluun liittyen, vieläkö Miin kaistavahti yrittää keilata liikenteenjakajia? Itselläni oli huollon sijaisautona muutaman päivän toisen merkin auto aktiivisella kaistavahdilla varustettuna, ja otin sen ensimmäisen kilometrin jälkeen pois käytöstä. Automatiikka kun ei tajunnut tamppaantuneen lumen ja reunaviivan eroa, ja väänsi vastaan ihan suorallakin tiellä lähemmäs keskiviivaa.
Omassa autossa on pelkkä kaistavaroitin, ja kun itse olen tottunut ajamaan lähellä oikeaa reunaa - lain mukaan ja pois urista - sekin piippaa vähän turhan usein.
Tuo ei ihan niin yksioikoinen asia ole. Aina löytyy paljon niitä jotka ei vaihda kuluvia osia ennen kuin jotain menee pahemmin rikki ja tuo vaikuttaa jo liikenneturvallisuuteen. Harrastajat varmasti keskimääräistä skarpimpia.Onko VW uskaltanut antaa takuun säilyä vaikka autoa ei huoltaisikaan? Minusta ihan hieno kädenojennus Teslalta että jos itse viitsii vaihdella kuluvia osia niin siitä ei rankaista takuun päättämisellä.
Mii Electricin kaista-avustin on edelleen vaarallinen eikä ainakaan Espoon Seat huoltoa kiinnosta sen korjaaminen. Kuulemma kunnossa ja toimii kuten pitää ja on ihan ok, että ajelee silloin tällöin liikenteenjakajia päin.Tuo taitaa olla vielä melko tavanomaista nykyisen automatiikan tasolla. Vasta kun olemme 2+ tai pikemmin 3 luokassa, noihin voi alkaa paremmin luottaamaan. Itse otan näin talviaikaan sen systeemin pois päältä. Kesälläkin ohjailutasoon puuttuminen siellä alhaisessa asennossa ja kapeammilla asfalteilla myös pois, koska joutuu usein vastaantulijoidenkin takia ajamaan reunaviivan päälle ei viitsi kuunnella varoitusääntä. Autona Hyundai Ioniq.
Kun ei sähkäreihin öljyjä vaihdella niin ainoa kriittinen asia minusta on jäähdyystnesteen tason seuranta ja senkin voisi auto tehdä käyttäjän puolesta. En keksi mitä muuta sähkärissä täytyisi huoltaa jotta ei tulis isompia vikoja.Tuo ei ihan niin yksioikoinen asia ole. Aina löytyy paljon niitä jotka ei vaihda kuluvia osia ennen kuin jotain menee pahemmin rikki ja tuo vaikuttaa jo liikenneturvallisuuteen. Harrastajat varmasti keskimääräistä skarpimpia.
Toisaalta tuntuu että useimpia autoja käytetään valohoidossa ihan turhaan vuoden välein, joten VW:n linja käyttää huollossa parin vuoden välein ilman kilometrirajaa mielestäni ihan ok kompromissi jonka kanssa voisin elää.
Ei ole tarkoitus trollata, olen miettinyt ID.3/ID.4 ihan vakavasti myös uudeksi autoksi. Lagaavan käyttöliittymän voisi ehkä antaa anteeksi, jos range olisi Model 3 LR luokkaa. Mutta testien perusteella näin ei näytä olevan.Just joo, eiköhän tuossa tullut taas sisällöltään aikamoinen rimanalitustrolli?
Hyvin suurelta osin positiivisia arvioita Teslan Model 3 on käsittääkseni autotoimittajilta saanut. Ovatko he siis väärässä, kun pitävät autosta?Teslauskovaisen tunnistaa siitä, että sen mielestä kaiken mahdollisen tunkeminen kosketusnäytön alavalikoihin on ihan ok ratkaisu.
Kenenkään muun mielestä ei ole, esimerkiksi about kaikkien autotoimittajien.
Suodattimien vaihdot, jarrunesteen kunto nyt ainakin. Katsastusten väliä just pidennettiin, ei sielläkään joka vuosi tarvitse ravata. Siitä sinänsä samaa mieltä että ison osan voisi hoitaa etädiagnostiikalla.Kun ei sähkäreihin öljyjä vaihdella niin ainoa kriittinen asia minusta on jäähdyystnesteen tason seuranta ja senkin voisi auto tehdä käyttäjän puolesta. En keksi mitä muuta sähkärissä täytyisi huoltaa jotta ei tulis isompia vikoja.
Edit: Ja liikenne turvallisuus hoidetaan nähdäkseni nytkin jo omatoimisesti ja katsastuksilla. Ei liikenneturvallisuus ja takuuehdot ole mielestäni sidoksissa.
Kun se suodatin on raitisilman suodatin niin en tiedä miksi se vaikuttaisi takuuseen. Oliko siinä sitten jotain perää että jarrut ruostuvat helpommin jos jarrunesteitä ei vaihda. Minulla on romuissa yli 10 vuotta vanhoja jarrunesteitä ja eivät ne jarrusylinterit talven aikana jumiin ruostu. Ja minä puhun nyt kokoajan takuusta. Ei ole minusta autonvalmistajan tehtävä valvoa liikennetuvallisuutta uhkaamalla takuun loppumisella.Suodattimien vaihdot, jarrunesteen kunto nyt ainakin. Katsastusten väliä just pidennettiin, ei sielläkään joka vuosi tarvitse ravata. Siitä sinänsä samaa mieltä että ison osan voisi hoitaa etädiagnostiikalla.
Tuossa tilanteessa (130km/h kylmässä) jää kyllä Model 3:nkin samalle tasolle, joten mitään kovin erikoista etua ei ole. SR+:ssa on vain 55kWh akku kun tuossa VW:ssä on 77kWh. Suomessa ei muuten saa ajaa 130km/h talvisin, joten aika turha testi sinäänsä meidän oloja ajatellen - ID4:ssa on isompi ilmanvastus luonnollisesti joka korkeissa nopeuksissa haittaa. Itse en pääsisi 130km/h talvella SR+:lla kyllä paria sataa kilsaa enempää, en edes uskaltaisi yrittää.Esim. tässä testissä keskikulutus oli 29,1kWh/100km joka ei kyllä paljoa yli 200km ole jos akkua ei vedä ihan 100%->0%. Eli käytännön range talvella näyttää jäävän 200km luokkaan uutena ja siitä vielä akun degradaatio pois muutaman tuhannen kilometrin jälkeen niin tiukilla ollaan:
Niin nyt käsiteltiin Teslan tyyliä laittaa esim. ilmastoinnin säädöt ja tihkukytkimen asetukset valikoiden taakse. Siitä en ole nähnyt yhdeltäkään autotoimittajalta positiivista sanottavaa.Hyvin suurelta osin positiivisia arvioita Teslan Model 3 on käsittääkseni autotoimittajilta saanut. Ovatko he siis väärässä, kun pitävät autosta?
Aika kova keskinopeus. Suomessa ei saa missään ajaa noin kovaa. Oliko autossa lämpöpumppu?Ei ole tarkoitus trollata, olen miettinyt ID.3/ID.4 ihan vakavasti myös uudeksi autoksi. Lagaavan käyttöliittymän voisi ehkä antaa anteeksi, jos range olisi Model 3 LR luokkaa. Mutta testien perusteella näin ei näytä olevan.
Esim. tässä testissä keskikulutus oli 29,1kWh/100km joka ei kyllä paljoa yli 200km ole jos akkua ei vedä ihan 100%->0%. Eli käytännön range talvella näyttää jäävän 200km luokkaan uutena ja siitä vielä akun degradaatio pois muutaman tuhannen kilometrin jälkeen niin tiukilla ollaan: