Keskustelua hybridiautoista

Koeajamassani Model 3:ssa vilkut toimi mielestäni ihan normaalisti viiksen avulla? Pyyhkimiä en kokeillut mutta näytti että sekin olisi onnistunut näyttöön koskematta jos niin olisi halunnut?

Tuulilasinpyyhkijöiden nopeutta ei voi säätää ilman kosketusnäyttöä. Ja saksassa tosiaan joku ajoi kolarin säätäessään sitä kosketusnäytöltä.
 
Hieno homma kyllä että tulee nyt reilusti lisää noita latureita, ja varsinkin pikalatureita. Vielä hienompi asia on että ne valmistaa Suomalainen yritys :thumbsup: En ole itse vielä päässyt testaamaan mutta kuulema erittäin laadukas peli. Tästähän vielä saadaan uusi vientituote maailmalle :cool:
 
Carwow lla taisi olla Polestar2 arvio joskus. Eli puhdas Android Auto käyttis ja selkeästi sulavampi kuin Teslan vastaava.
 
Teslan käyttis ei töki yhtään, eli mitenköhän Polestar2 on siitä vielä "selkeästi sulavampi"? :)
Jaa-a, käyt tuubista ettii ja katsot. Pointtihan oli vain tämä Teslan "ylivertainen" ohjelmisto-osaaminen :)

edit. XC40 sähkis taitaa käyttää kans tuota puhdasta AA:ta :hmm:
 
  • Tykkää
Reactions: Hzz
Jos Teslalla olisi ylivertainen ohjelmisto siinä toimisi sadetunnistin ja valojen automaattipitkät. Ei sillä ruudulla ole merkitystä koska autolla ajetaan eikä räplätä sitä ruutua ajaessa.

Kokoajan tulee uutta ja tuo EV hyvä esimerkki, tehoa löytyy. Kulutus ehkä hiukan korkea mutta sitten taas VW saanut senkin haltuun vaikka tehoja ei olekaan. Tehot on kivat mutta Teslallakin se kulutus nousee kun tallaa painaa ja eikä se sitten olekaan enää niin vähävirtainen. Matka-ajossa aikalailla kaikki on kulutuksessa jo lähellä toisiaan.

Edit. Mitä enemmän tässä nyt seuraa niin Tesla alkaa olemaan vain status symboli mutta ei tarjoa muuta. Tuntuu että alkanut siellä myös tekniikka jäämään jälkeen. SC verkosto kiva ehkä Euroopassa mutta Ionity haastaa siellä ja Suomessa se on pelkkä vitsi kun K-lataus tarjoaa jo parempaa.

Tuntuu että Teslan markkinat alkaa olemaan US only jos eivät oikeasti puske kunnolla tekniikkaan parannuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös molemmat ominaisuudet löydy? Onko ne sitten täysin käyttökelvottomia?

Siinä, että joku automatiikka teoriassa on, ja että se toimii AINA täysin oikein ja halutulla tavalla on aika iso ero.

Jos automatiikka toimii hyvin esim. 60% tilanteista, niin se voisi (huom konditionaali) olla parempi kuin ei mitään automatiikkaa, mutta käykin lopuissa 40%ssa tilanteista ärsyttämään aika paljon, kun se automatiikka onkin ollut veruke siihen, että manuaalinen käyttöliittymä on kehdattu pilata totaalisesti.
 
Siihen on oikeasti perusteltuja syitä, miksi tietynlaisiin teknisiin ratkaisuihin on päädytty: pyyhkimien säätö kosketusvalikossa on kyllä todella idioottimainen ratkaisu, joka menee täysin kokemattomuuden piikkiin(paperilla ja teoriassa voi olla toimiva).
 
En omista, mutta on harkinnassa. Kokemusta on koeajon verran.
Aika vähäinen kokemus. Jokainen kuka on omistanut/omistaa Teslan niin tietää kyllä miten hyvä se niiden "äly" on. Teslalla on keskitytty alusta asti FSD toteuttamiseen ja muut toiminnot ovat jääneet raakileiksi.
 
Aika vähäinen kokemus. Jokainen kuka on omistanut/omistaa Teslan niin tietää kyllä miten hyvä se niiden "äly" on. Teslalla on keskitytty alusta asti FSD toteuttamiseen ja muut toiminnot ovat jääneet raakileiksi.

Mitä olen facebookin Tesla-ryhmästä ja muualta omistajien kommentteja lukenut, hyvin suuri osa tuntuu olevan tosi tyytyväisiä autoihinsa.
 
tarkoitatko tätä teslaryhmää mihin saa bannit jos erehdyt arvostelemaan autoa tai oikeastaan mitään siitä?

En ole varma, Tesla Owners Finland tms se ryhmän nimi oli jota olen selannut läpi.

Olisihan se hyvä myös auton puutteista saada lukea, tosin olen mielestäni lukenutkin kyseisessä ryhmässä myös ongelmista.

Sinänsä ymmärrän myös että jos on henkilöitä jotka ovat Tesla-omistajien ryhmässä vain haukkumassa Teslaa, niin ehkä he ovat väärässä ryhmässä. Olen ollut huomaavinani, että tälläkin foorumilla on joitakin kirjoittajia jotka ovat ottaneet tehtäväkseen haukkua oikeastaan kaiken Teslan autoissa. Selkeästi herättää tunteita tuo Tesla..
 
Olen ollut huomaavinani, että tälläkin foorumilla on joitakin kirjoittajia jotka ovat ottaneet tehtäväkseen haukkua oikeastaan kaiken Teslan autoissa. Selkeästi herättää tunteita tuo Tesla..
Se vaan on vastareaktio kaikelle laput silmillä ylistämiselle. Muiden merkkien omistajat ei näe tarvetta kommentoida ajokkiaan foorumeilla, mistäköhän johtuu.
 
Mitä olen facebookin Tesla-ryhmästä ja muualta omistajien kommentteja lukenut, hyvin suuri osa tuntuu olevan tosi tyytyväisiä autoihinsa.

Juu mutta se ei tarkoita sitä ettei siinä olisi myös paljon asioita mitkä nostaa verenpainetta :lol: Harva omistaja täällä jaksaa jankuttaa näitä samoja ongelmia kokoajan, ketjua taakse lukemalla on näitä samoja asioita jo käyty moneen kertaan läpi.
 
En ole varma, Tesla Owners Finland tms se ryhmän nimi oli jota olen selannut läpi.

Olisihan se hyvä myös auton puutteista saada lukea, tosin olen mielestäni lukenutkin kyseisessä ryhmässä myös ongelmista.

Sinänsä ymmärrän myös että jos on henkilöitä jotka ovat Tesla-omistajien ryhmässä vain haukkumassa Teslaa, niin ehkä he ovat väärässä ryhmässä. Olen ollut huomaavinani, että tälläkin foorumilla on joitakin kirjoittajia jotka ovat ottaneet tehtäväkseen haukkua oikeastaan kaiken Teslan autoissa. Selkeästi herättää tunteita tuo Tesla..
No ei tarvitse ihmetellä, jos hieman nurinaa aiheuttaa kun lähdetään rakentamaan autoa nollasta ja vähät välitetään vuosien kokemuksien aikana toimivien ratkaisuiden käyttöönotosta. Pelkästään erilaisuuden tavoittelu ei ole syy tehdä asioita erilailla. Autolla ajaminen on prioritetti ja apulaitteiden säätäminen tulee onnistua ilman, että ajamiseen keskittyminen ei herpaannu.
 
No ei tarvitse ihmetellä, jos hieman nurinaa aiheuttaa kun lähdetään rakentamaan autoa nollasta ja vähät välitetään vuosien kokemuksien aikana toimivien ratkaisuiden käyttöönotosta. Pelkästään erilaisuuden tavoittelu ei ole syy tehdä asioita erilailla. Autolla ajaminen on prioritetti ja apulaitteiden säätäminen tulee onnistua ilman, että ajamiseen keskittyminen ei herpaannu.

Jos kaikki tehtäisiin kuten on tehty aina ennenkin, aika vähän uutta syntyisi. Ehkä ajatuksena on ollut, että automatiikka hoitaa nuo säätämiset kuskin puolesta. Ja ainakin itselle tuntui jo koeajon aikana ihan helpolta se kosketusnäytön käyttö.
 
Jos kaikki tehtäisiin kuten on tehty aina ennenkin, aika vähän uutta syntyisi. Ehkä ajatuksena on ollut, että automatiikka hoitaa nuo säätämiset kuskin puolesta. Ja ainakin itselle tuntui jo koeajon aikana ihan helpolta se kosketusnäytön käyttö.
No voin sanoa ihan oman auton puolesta että ei siihen kosketusnäyttöön ole kovin kiva tökkiä jos tiessä on yhtään epätasaisuutta. Plus että joudut katsomaan sitä näyttöä kun yrität osua oikeaan. Ja mulla on Volvo. Mieluusti ottaisin penkin/ratinlämmittimen fyysisiin nappeihin enkä kosketuspaneeliin. Ilmastointi on ihan sama kun en siihen juuri ikinä koske.

edit. Onneksi pyyhkimet jne. on viiksissä.
 
Jos kaikki tehtäisiin kuten on tehty aina ennenkin, aika vähän uutta syntyisi. Ehkä ajatuksena on ollut, että automatiikka hoitaa nuo säätämiset kuskin puolesta. Ja ainakin itselle tuntui jo koeajon aikana ihan helpolta se kosketusnäytön käyttö.

Asia on juuri näin. Omasta mielestäni juuri nämä uudet asiat tekevät autosta uniikin ja voin elää muiden puutteiden kanssa.

Täällä on parikin omaa ketjua Teslasta joita kannattaa lukea läpi ja siirtää keskustelu sinne. Myös youtube on täynnä videoita mistä saa aika hyvä kuvan autosta ja sen laadusta. Ja vaikka Teslakuskit on täällä jo monta kertaa tuomittu rinkirunkkaajiksi niin suurin osa on ihan normaalia työssäkäyvää porukkaa jotka varmasti kertovat mielellään kokemuksistaan jos menet asiallisesti kysymään.
 
Jos kaikki tehtäisiin kuten on tehty aina ennenkin, aika vähän uutta syntyisi. Ehkä ajatuksena on ollut, että automatiikka hoitaa nuo säätämiset kuskin puolesta. Ja ainakin itselle tuntui jo koeajon aikana ihan helpolta se kosketusnäytön käyttö.
Totta tuokin(kokeilemisen osalta). Citroen on kunnostautunut tässä erilaisten teknisten ratkaisujen pioneeriksi aikojen saatossa: esim. kääntyvät ajovalot. Innovaatisten uusien ratkaisujen tulisi parantaa turvallisuutta, eikä mahdollisesti vaarantaa sitä. Itse ihmettelen ettei äänikomentoja ole hyödynnetty? Kuljettajan profiiliin tallennetut äänikomennot, jolla säätää esim. Pyyhkijöiden nopeutta, takalasin lämmitys, huurteenpoisto jne.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kaikki tehtäisiin kuten on tehty aina ennenkin, aika vähän uutta syntyisi. Ehkä ajatuksena on ollut, että automatiikka hoitaa nuo säätämiset kuskin puolesta. Ja ainakin itselle tuntui jo koeajon aikana ihan helpolta se kosketusnäytön käyttö.
Kun tähän asti kaikki ovat laittaneet renkaat auton alle, niin laitetaan me neliöt :). Joskus sille vaan on joku syy miksi kaikki valmistajat ovat päätyneet samaan ”vanhanaikaiseen” ratkaisuun.

Ei vanhassa pysyminen pidä olla itseisarvo, mutta ei myöskään uudella tavalla tekeminen, jos se uusi tapa ei ole selvästi parempi. Ja vielä vähemmän jos puhutaan vakiintuneista kontrolleista, joiden ansiosta autosta toiseen voi hypätä helposti.

Ja kyllähän pyyhinautomatiikat löytyy muistakin autoista, sillä erolla että ne on helppo ohittaa irroittamatta katsetta tiestä ja käsiä ratista jos arvaavat väärin.

Ja koko jutun pointtihan ei ollut uuden dissaaminen, vaan sen kyseenalaistaminen, että Teslan käyttöliittymä olisi jotenkin objektiivisesti parempi ja edellä muita. Enemmän olen tavannut Teslakuskeja joille nämä on pieni miinus kuin jotka ostavat auton sen erityisen ihanien käyttöliittymäkontrollien takia. Vai onko täällä ihan oikeasti joku Teslan omistaja, joka osti auton koska pyyhkijöiden säätö valikoista on vaan niin paljon parempaa kuin viiksestä?

Edit: Niin ja itseasiassa peruskontrollien kuten pyyhkijöiden haku keskikonsolistahan on nimenomaan vanhanaikaista, aikaa ennen monitoimiviiksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Koeajamassani Model 3:ssa vilkut toimi mielestäni ihan normaalisti viiksen avulla? Pyyhkimiä en kokeillut mutta näytti että sekin olisi onnistunut näyttöön koskematta jos niin olisi halunnut?

Viiksestä saa vain kertapyyhkäisyn. Se käy muuten pidemmän päälle aika raskaaksi.

Teslan käyttis ei töki yhtään, eli mitenköhän Polestar2 on siitä vielä "selkeästi sulavampi"?

Kokeile avata niitä Elonin ihanuuksia, kuten Twitch. Aika usein tuo Teslan käyttis kaatuu siihen kun siitä lähtee pois, ja se ei todellakaan ole mikään smooth. Eipä sillä toki oikeasti autossa mitään teekään.

Eikös molemmat ominaisuudet löydy? Onko ne sitten täysin käyttökelvottomia?

On ne täysin käyttökelvottomia valitettavasti, noiden perusasioiden toimimattomuus on se mikä saa yleensä veren kiehumaan. Kolmas on vakkari, jota ei saa tyhmälle moodille kytkettyä joten sen kanssa saa aina taistella.
 
Teslauskovaisen tunnistaa siitä, että sen mielestä kaiken mahdollisen tunkeminen kosketusnäytön alavalikoihin on ihan ok ratkaisu.

Kenenkään muun mielestä ei ole, esimerkiksi about kaikkien autotoimittajien.
 
Onko näissä Skoda Enyaq IV-malleissa jotain erityisen huonoa miksi ei kannattaisi ostamista harkita?

Pari ID.4:sta on kai jo lähtenyt hinurilla korjattavaksi ja softa ei taida olla ihan timanttinen vieläkään, mutta en pitäisi noita syynä olla ostamatta, jos auto muuten miellyttää. ID.4 toki hieman halvempi ja ehkä sikäli hieman parempi diili, mutta Enyaq minusta hienompi.
 
Joo, it-alaan liittyvällä foorumilla on ehkä vähän biased otanta ja softa > auto. Suurin osa ihmisistä taas ei voi sietää kovaa rengasmelua, olematonta eristystä, irtoilevaa maalipintaa, vinossa olevia paneeleita ja kaikkea surkeaa laatua, johon Tesla on sortunut kovin pitkään. Ei tuo Volkkarin softa täydellinen ole, mutta aivan hyvin ajaa asiansa ja sitä voi päivittää. VW:n resursseilla saavat sen kyllä kuntoon ennemmin tai myöhemmin, mutta tehtaan yleistä kusemista taas on paljon vaikeampi korjata. Tallista löytyy ID.4 ja hiilikuitumonokokkiin rakennettu urheiluauto, joissa kummassakin on laatuvaikutelma hyvä.
 
ID.4:n isoin ongelma on range, vaikka lagaavan softan hyväksyisikin. Meneeköhän se edes 200km talvella, vaikka siinä on 77kWh akku?
 
Ei ollu koeajolla itselle ongelma toi Teslan pyyhkijöiden säätö. Automaatilla toimivat ja sillä selvä. Viiksestä sai kertapyyhkäisyn painettua.

Myöskin käyttöliittymästä tuli heti laadun tuntu esille kun se reagoi ja on järkevä ruudunpäivitysnopeus. Nykyisessä Volvossakin suurin osa tapahtuu näytön kautta ja ei ole ollut ongelmia operoida sitäkään ajaessa. Hanskat kädessä ei kyllä tullut Model 3:a kokeiltua.
Perus käyttö on smoothia mutta ne Netflixit ja muut tökkii. Vaikka uusin mcu2 ja hw3 käytössä.
 
Joo, it-alaan liittyvällä foorumilla on ehkä vähän biased otanta ja softa > auto. Suurin osa ihmisistä taas ei voi sietää kovaa rengasmelua, olematonta eristystä, irtoilevaa maalipintaa, vinossa olevia paneeleita ja kaikkea surkeaa laatua, johon Tesla on sortunut kovin pitkään. Ei tuo Volkkarin softa täydellinen ole, mutta aivan hyvin ajaa asiansa ja sitä voi päivittää. VW:n resursseilla saavat sen kyllä kuntoon ennemmin tai myöhemmin, mutta tehtaan yleistä kusemista taas on paljon vaikeampi korjata. Tallista löytyy ID.4 ja hiilikuitumonokokkiin rakennettu urheiluauto, joissa kummassakin on laatuvaikutelma hyvä.
Onhan VWlla selkeä suunnitelma miten kehittää softaa ja mihin se menee. Kyllä ne sen kuntoon saa todennäköisesti vuodessa parissa.
 
Onhan VWlla selkeä suunnitelma miten kehittää softaa ja mihin se menee. Kyllä ne sen kuntoon saa todennäköisesti vuodessa parissa.

Helposti saavat. Responsiivisuus nousi ilmeisesti tuossa 2.1 -versiossa vielä, mutta eihän tuo täydellinen ole. Jos VW ei noilla resursseilla tuota saa kuntoon nopeahkosti, niin sieltä päitä tippuu ja löytyy paremmat tyypit tilalle hoitamaan projektia. Kuitenkin osaavat autoja rakentaa. Parasta kyllä tuo 2v huoltoväli ilman kilometrirajaa :D
 
Onko VW uskaltanut antaa takuun säilyä vaikka autoa ei huoltaisikaan? Minusta ihan hieno kädenojennus Teslalta että jos itse viitsii vaihdella kuluvia osia niin siitä ei rankaista takuun päättämisellä.
 
Edellisen sivun automatiikkakeskusteluun liittyen, vieläkö Miin kaistavahti yrittää keilata liikenteenjakajia? Itselläni oli huollon sijaisautona muutaman päivän toisen merkin auto aktiivisella kaistavahdilla varustettuna, ja otin sen ensimmäisen kilometrin jälkeen pois käytöstä. Automatiikka kun ei tajunnut tamppaantuneen lumen ja reunaviivan eroa, ja väänsi vastaan ihan suorallakin tiellä lähemmäs keskiviivaa.

Omassa autossa on pelkkä kaistavaroitin, ja kun itse olen tottunut ajamaan lähellä oikeaa reunaa - lain mukaan ja pois urista - sekin piippaa vähän turhan usein.
 
Edellisen sivun automatiikkakeskusteluun liittyen, vieläkö Miin kaistavahti yrittää keilata liikenteenjakajia? Itselläni oli huollon sijaisautona muutaman päivän toisen merkin auto aktiivisella kaistavahdilla varustettuna, ja otin sen ensimmäisen kilometrin jälkeen pois käytöstä. Automatiikka kun ei tajunnut tamppaantuneen lumen ja reunaviivan eroa, ja väänsi vastaan ihan suorallakin tiellä lähemmäs keskiviivaa.

Omassa autossa on pelkkä kaistavaroitin, ja kun itse olen tottunut ajamaan lähellä oikeaa reunaa - lain mukaan ja pois urista - sekin piippaa vähän turhan usein.
Tuo taitaa olla vielä melko tavanomaista nykyisen automatiikan tasolla. Vasta kun olemme 2+ tai pikemmin 3 luokassa, noihin voi alkaa paremmin luottaamaan. Itse otan näin talviaikaan sen systeemin pois päältä, vaikka moista ratin vääntämisilmiötä noin vahvasti ei ole. Silloin jos säätö olisi suurimmalla, ehkä olisi. Kesälläkin ohjailutasoon puuttuminen siellä alhaisessa asennossa ja kapeammilla asfalteilla myös pois, koska joutuu usein vastaantulijoidenkin takia ajamaan reunaviivan päälle ei viitsi kuunnella varoitusääntä. Autona Hyundai Ioniq.
 
Onko VW uskaltanut antaa takuun säilyä vaikka autoa ei huoltaisikaan? Minusta ihan hieno kädenojennus Teslalta että jos itse viitsii vaihdella kuluvia osia niin siitä ei rankaista takuun päättämisellä.
Tuo ei ihan niin yksioikoinen asia ole. Aina löytyy paljon niitä jotka ei vaihda kuluvia osia ennen kuin jotain menee pahemmin rikki ja tuo vaikuttaa jo liikenneturvallisuuteen. Harrastajat varmasti keskimääräistä skarpimpia.

Toisaalta tuntuu että useimpia autoja käytetään valohoidossa ihan turhaan vuoden välein, joten VW:n linja käyttää huollossa parin vuoden välein ilman kilometrirajaa mielestäni ihan ok kompromissi jonka kanssa voisin elää.
 
Tuo taitaa olla vielä melko tavanomaista nykyisen automatiikan tasolla. Vasta kun olemme 2+ tai pikemmin 3 luokassa, noihin voi alkaa paremmin luottaamaan. Itse otan näin talviaikaan sen systeemin pois päältä. Kesälläkin ohjailutasoon puuttuminen siellä alhaisessa asennossa ja kapeammilla asfalteilla myös pois, koska joutuu usein vastaantulijoidenkin takia ajamaan reunaviivan päälle ei viitsi kuunnella varoitusääntä. Autona Hyundai Ioniq.
Mii Electricin kaista-avustin on edelleen vaarallinen eikä ainakaan Espoon Seat huoltoa kiinnosta sen korjaaminen. Kuulemma kunnossa ja toimii kuten pitää ja on ihan ok, että ajelee silloin tällöin liikenteenjakajia päin.

Itsellä toisena autona on Kia Optima PHEV ja siinä kaista-avustin on 10 kertaa parempi. Kahden vuoden aikana kertaakaan se ei ole tehnyt "väärää" ohjausliikettä eli yrittänyt ohjata jotain estettä tai esinettä päin. Kaksi kertaa on hidastanut vauhtia taajamassa, jos on ollut ahdas paikka ja edellä ajava on vaihtanut kääntyvälle kaistalle ja auto luulee, että edessä ajava auto pysähtyy eteen. Kiassa kaista-avustinta voi oikeasti kutsua turvallisuusvarusteeksi, Seatissa se on enemmän vaarallisuusvaruste.
 
Tuo ei ihan niin yksioikoinen asia ole. Aina löytyy paljon niitä jotka ei vaihda kuluvia osia ennen kuin jotain menee pahemmin rikki ja tuo vaikuttaa jo liikenneturvallisuuteen. Harrastajat varmasti keskimääräistä skarpimpia.

Toisaalta tuntuu että useimpia autoja käytetään valohoidossa ihan turhaan vuoden välein, joten VW:n linja käyttää huollossa parin vuoden välein ilman kilometrirajaa mielestäni ihan ok kompromissi jonka kanssa voisin elää.
Kun ei sähkäreihin öljyjä vaihdella niin ainoa kriittinen asia minusta on jäähdyystnesteen tason seuranta ja senkin voisi auto tehdä käyttäjän puolesta. En keksi mitä muuta sähkärissä täytyisi huoltaa jotta ei tulis isompia vikoja.

Edit: Ja liikenne turvallisuus hoidetaan nähdäkseni nytkin jo omatoimisesti ja katsastuksilla. Ei liikenneturvallisuus ja takuuehdot ole mielestäni sidoksissa.
 
Just joo, eiköhän tuossa tullut taas sisällöltään aikamoinen rimanalitustrolli?

Ei ole tarkoitus trollata, olen miettinyt ID.3/ID.4 ihan vakavasti myös uudeksi autoksi. Lagaavan käyttöliittymän voisi ehkä antaa anteeksi, jos range olisi Model 3 LR luokkaa. Mutta testien perusteella näin ei näytä olevan.

Esim. tässä testissä keskikulutus oli 29,1kWh/100km joka ei kyllä paljoa yli 200km ole jos akkua ei vedä ihan 100%->0%. Eli käytännön range talvella näyttää jäävän 200km luokkaan uutena ja siitä vielä akun degradaatio pois muutaman tuhannen kilometrin jälkeen niin tiukilla ollaan:

 
Viimeksi muokattu:
Teslauskovaisen tunnistaa siitä, että sen mielestä kaiken mahdollisen tunkeminen kosketusnäytön alavalikoihin on ihan ok ratkaisu.

Kenenkään muun mielestä ei ole, esimerkiksi about kaikkien autotoimittajien.

Hyvin suurelta osin positiivisia arvioita Teslan Model 3 on käsittääkseni autotoimittajilta saanut. Ovatko he siis väärässä, kun pitävät autosta?
 
Kun ei sähkäreihin öljyjä vaihdella niin ainoa kriittinen asia minusta on jäähdyystnesteen tason seuranta ja senkin voisi auto tehdä käyttäjän puolesta. En keksi mitä muuta sähkärissä täytyisi huoltaa jotta ei tulis isompia vikoja.

Edit: Ja liikenne turvallisuus hoidetaan nähdäkseni nytkin jo omatoimisesti ja katsastuksilla. Ei liikenneturvallisuus ja takuuehdot ole mielestäni sidoksissa.
Suodattimien vaihdot, jarrunesteen kunto nyt ainakin. Katsastusten väliä just pidennettiin, ei sielläkään joka vuosi tarvitse ravata. Siitä sinänsä samaa mieltä että ison osan voisi hoitaa etädiagnostiikalla.
 
Suodattimien vaihdot, jarrunesteen kunto nyt ainakin. Katsastusten väliä just pidennettiin, ei sielläkään joka vuosi tarvitse ravata. Siitä sinänsä samaa mieltä että ison osan voisi hoitaa etädiagnostiikalla.
Kun se suodatin on raitisilman suodatin niin en tiedä miksi se vaikuttaisi takuuseen. Oliko siinä sitten jotain perää että jarrut ruostuvat helpommin jos jarrunesteitä ei vaihda. Minulla on romuissa yli 10 vuotta vanhoja jarrunesteitä ja eivät ne jarrusylinterit talven aikana jumiin ruostu. Ja minä puhun nyt kokoajan takuusta. Ei ole minusta autonvalmistajan tehtävä valvoa liikennetuvallisuutta uhkaamalla takuun loppumisella.
 
Esim. tässä testissä keskikulutus oli 29,1kWh/100km joka ei kyllä paljoa yli 200km ole jos akkua ei vedä ihan 100%->0%. Eli käytännön range talvella näyttää jäävän 200km luokkaan uutena ja siitä vielä akun degradaatio pois muutaman tuhannen kilometrin jälkeen niin tiukilla ollaan:

Tuossa tilanteessa (130km/h kylmässä) jää kyllä Model 3:nkin samalle tasolle, joten mitään kovin erikoista etua ei ole. SR+:ssa on vain 55kWh akku kun tuossa VW:ssä on 77kWh. Suomessa ei muuten saa ajaa 130km/h talvisin, joten aika turha testi sinäänsä meidän oloja ajatellen - ID4:ssa on isompi ilmanvastus luonnollisesti joka korkeissa nopeuksissa haittaa. Itse en pääsisi 130km/h talvella SR+:lla kyllä paria sataa kilsaa enempää, en edes uskaltaisi yrittää.
 
Hyvin suurelta osin positiivisia arvioita Teslan Model 3 on käsittääkseni autotoimittajilta saanut. Ovatko he siis väärässä, kun pitävät autosta?

Niin nyt käsiteltiin Teslan tyyliä laittaa esim. ilmastoinnin säädöt ja tihkukytkimen asetukset valikoiden taakse. Siitä en ole nähnyt yhdeltäkään autotoimittajalta positiivista sanottavaa.

Ei ne autoa pilaa, mutta parempi ratkaisuaika lailla kaikkien autoilijoiden mielestä olisi erilliset kytkimet.

Autonvalmistajathan näitä laittaa kosketusnäytön taakse siksi, että se on halvempaa kuin asentaa toiminnolle erillinen kytkin. En usko, että sielläkään suunnitteluosastolla kukaan kuvittelee, että se olisi jotenkin kätevämpi käyttää sillä tavalla.
 
Ei ole tarkoitus trollata, olen miettinyt ID.3/ID.4 ihan vakavasti myös uudeksi autoksi. Lagaavan käyttöliittymän voisi ehkä antaa anteeksi, jos range olisi Model 3 LR luokkaa. Mutta testien perusteella näin ei näytä olevan.

Esim. tässä testissä keskikulutus oli 29,1kWh/100km joka ei kyllä paljoa yli 200km ole jos akkua ei vedä ihan 100%->0%. Eli käytännön range talvella näyttää jäävän 200km luokkaan uutena ja siitä vielä akun degradaatio pois muutaman tuhannen kilometrin jälkeen niin tiukilla ollaan:



Aika kova keskinopeus. Suomessa ei saa missään ajaa noin kovaa. Oliko autossa lämpöpumppu?
Katso tuo omassa linkissäsi oleva VW id4 vs Tesla video. Onko siihen kommentteja?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 486 869
Jäsenet
74 126
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom