Teslan kupla on jo puhkeamassa tosin, tammikuun lopusta on jo kolmannes kadonnut arvosta. Teslan etumatkakin alkaa olemaan aika kyseenalainen, samoja akkuja kun kuitenkin saa jokainen valmistaja, auton valmistuksessa Tesla on vielä vuosia jäljessä muita ja autopilot ei tule olemaan ikinä sitä mitä luvattu.
ID3/ID4/Enyaq ovat jo vieneet markkinoita, tai kasvattaneet kokonaismarkkinaa, miten sen nyt haluaa sitten nähdä.
Itsekkään en oikein näe teslan etumatkaa vähän pidemmälle kun katsoo ajoneuvomarkkinaa kokonaisuudessaan. Tähän asti firma on saanut kukkoilla tunkiolla myyntivalteilla superchargerit, jollain tavalla autonominen "autopilootti", keskimääräistä kalliimman auton mahdollistama kohtuullinen range ja kova kiihtyvyydet.
Ensimmäinen pointti on tietysti paikkasidonmainen. Uskon jatkossa suurien paikallisten toimijoiden kuten K-ryhmä mahdollisuuksiin panostaa latausverkkoon paremmin kun yksi autofirma.
Autonominen ajo jäänyt tyngäksi suurista lupauksista ja lähivuosille alkaa muidenkin valmistajien roadmapeissa näkyä enemmissä määrin autonomisuutta. Ja toisaalta paljonko se kuluttaja lopulta autonomiaa arvostaa. Jo 2020/2021 Yaris Hybrid alkaa olla cruisella ja kaistavahdilla riittävän autonominen mahdollistamaan mukavan maantieajon.
Rangea muut kommentoivat, kilpailu kiristyy, ei siitä sen enempää.
Kiihtyvyyksissä toki vielä kärkikahinoissa, mutta monelta valmistajalta alkaa tulla kilpailua. Ioniq5/Ev6:n 5.5 s sataseen alkaa olla jo ylimitoitettu perheautoksi ja sen vajaa 600 hv 3.5s voi ostaa jatkossa lisärahalla.
Tähän asti se asetelma on ollut Tesla vs muiden valmistajien olematon tarjonta. Nyt kun alkaa eri segmentteihin tulla kiinnostavia kilpailijoita perinteisiltä valmistajilta, niin riittääkö tesloille lopulta ostajia? Alapuolinen segmentointi heitetty esimerkkinä, en ole näihin niin tarkkaan tutustunut.
-Model S vs Taycan
-Model Y vs Ionic 5/Kia EV6 vs ID4 vs MachE...
-Model 3: -> Nämä ei pärjää tehoissa, mutta on myös halvempia. Id3, PSA:n ja Kia/Hyundain halvemmat sähköt...