Keskustelua hybridiautoista

Amerikkalaiset ajoneuvot on meikäläisillä mittapuilla lähtökohtaisesti laaduttomia, isot toleranssit omaavia, heikosti kyhättyjä esityksiä. Tesla ei tässä merkittävästi poikkea muuten kuin voimalinjansa osalta ja eiköhän tuo löydä oman jälleenmyyntiarvonsa kunhan markkinoille vyörytetään malleja isojen valmistajien toimesta, kilpailu kiristyy ja Teslan kupla puhkeaa ennen pitkää.

Ongelmana kuplan puhkeamiselle tuntuu olevan, että Tesla on useamman vuoden edellä isoja valmistajia sähköautojen tekemisessä. Voi myös olla, että etumatka ei hetkeen pienene.

Esimerkiksi ID3/ID4/Enyaq ovat aika heikkoja esityksiä, jos niiden on tarkoitus olla VAG-konsernin vastaus Teslalle. Niissä on n. 20% liikaa hintaa, jos tarkoitus olisi millään tapaa vallata markkinaa.
 
Eiköhän sen teslan arvo tipu ihan samaan tapaan ku kaikilla muillakin autoilla. En näe yhtä ainuttakaan syytä miksi vuoden-parin ikäinen tesla olisi arvoltaan lähelle uutta, tai muutenkaan pitäisi arvoaan paremmin kuin muut. yleisestihän amerikkalaiset pitävät arvonsa samaan tapaan kuin ranskalaiset ja italialaiset.

Jotkut tesla-fanaatikot eivät pysty näkemään mitään heikkoja kohtia omassa lempi merkissään.
EhkäpäTesla 3:n arvo jopa nousee käytettynä, kuka sen tietää?

Eikös Briteissä leasing yhtiöt ole ennustaneet ID. 4:n säilyttävän arvonsa kohtuu hyvin?
 
Ongelmana kuplan puhkeamiselle tuntuu olevan, että Tesla on useamman vuoden edellä isoja valmistajia sähköautojen tekemisessä. Voi myös olla, että etumatka ei hetkeen pienene.

Teslan kupla on jo puhkeamassa tosin, tammikuun lopusta on jo kolmannes kadonnut arvosta. Teslan etumatkakin alkaa olemaan aika kyseenalainen, samoja akkuja kun kuitenkin saa jokainen valmistaja, auton valmistuksessa Tesla on vielä vuosia jäljessä muita ja autopilot ei tule olemaan ikinä sitä mitä luvattu.

Esimerkiksi ID3/ID4/Enyaq ovat aika heikkoja esityksiä, jos niiden on tarkoitus olla VAG-konsernin vastaus Teslalle. Niissä on n. 20% liikaa hintaa, jos tarkoitus olisi millään tapaa vallata markkinaa.

ID3/ID4/Enyaq ovat jo vieneet markkinoita, tai kasvattaneet kokonaismarkkinaa, miten sen nyt haluaa sitten nähdä.
 
Esimerkiksi ID3/ID4/Enyaq ovat aika heikkoja esityksiä, jos niiden on tarkoitus olla VAG-konsernin vastaus Teslalle. Niissä on n. 20% liikaa hintaa, jos tarkoitus olisi millään tapaa vallata markkinaa.


Miksi myydä halvemmalla jos kauppa käy nykyhinnoillakin?

Ja eiköhän ne markkinaosuudet syödä polttomoottoripuolelta, media saa vaan raflaavampia otsikoita kun etsivät sitä kuuluisaa ”teslan tappajaa”.
 
Ongelmana kuplan puhkeamiselle tuntuu olevan, että Tesla on useamman vuoden edellä isoja valmistajia sähköautojen tekemisessä. Voi myös olla, että etumatka ei hetkeen pienene.

Esimerkiksi ID3/ID4/Enyaq ovat aika heikkoja esityksiä, jos niiden on tarkoitus olla VAG-konsernin vastaus Teslalle. Niissä on n. 20% liikaa hintaa, jos tarkoitus olisi millään tapaa vallata markkinaa.

Kun tässä joku bmw/mb/audi saa normihintaisten autojen mallistoonsa täyssähköjä niin vaikea olisi kyllä itelle perustella teslan ostoa, bemarilta i4 tulossa tänä vuonna mikä ilmeisesti tulossa model3 kilpailijaksi ja ainakin speksien perusteella varsin lupaavan oloinen on.
Taycan/etron gt näyttänyt jo että kyllä ne osaa noitakin tehdä.
 
Mutta kun ihan realistisesti arvioidaan tulevaisuutta, niin sähköautoja ja uusia valmistajia tuuttaa kohta joka tuutista, Kiinasta, Euroopan kautta Yhdysvaltoihin. Tässä tilanteessa kilpailu kovenee rankasti ja myös hinnat tulevat laskemaan. Kuluttaja lopulta hyötyy.
 
Jotkut tesla-fanaatikot eivät pysty näkemään mitään heikkoja kohtia omassa lempi merkissään.
EhkäpäTesla 3:n arvo jopa nousee käytettynä, kuka sen tietää?

En koe olevani Tesla-fanaatikko, mutta kun nyt on tutustunut sähköautoihin niin kyllä se selkeästi vakuuttavin niistä on. Model 3-koeajollakin tuli käytyä ja pidin kovasti. Käytettyjen arvon arvion perustin esim. Nettiauton ja Teslan itse myymien käytettyjen mallien hintoihin, jotka on aika lähellä uutta.

Miksi myydä halvemmalla jos kauppa käy nykyhinnoillakin?

Ja eiköhän ne markkinaosuudet syödä polttomoottoripuolelta, media saa vaan raflaavampia otsikoita kun etsivät sitä kuuluisaa ”teslan tappajaa”.

ID3/ID4 on olleet markkinoilla melko vähän aikaa, kyllähän ne varmaan uutuudenviehätyksen vuoksi alkuun käyvät vähän kaupaksi. Mutta käsittääkseni mitään merkkiä mistään massiivisesta kysynnästä ID3/ID4 kohtaan ei ole ja kysyntä varmaan laskee vielä kun ihmiset näkee miten pahasti ne ovat jäljessä Teslaa, elleivät sitten laske hintoja.

Teslan kupla on jo puhkeamassa tosin, tammikuun lopusta on jo kolmannes kadonnut arvosta. Teslan etumatkakin alkaa olemaan aika kyseenalainen, samoja akkuja kun kuitenkin saa jokainen valmistaja, auton valmistuksessa Tesla on vielä vuosia jäljessä muita ja autopilot ei tule olemaan ikinä sitä mitä luvattu.

Autopilotista en tiedä, eikä se oikeastaan itseäni edes kiinnosta. Mutta ihan auton käyttöliittymän osalta Teslan etumatka on huima verrattuna vaikka ID3 käyttöliittymään. Ero käyttöliittymissä on melkein sama kuin vertaisi vuoden 2021 iPhonea vuoden 2007 Symbian-puhelimeen. Ja erityisesti näissä sähköautoissa softalla on aika iso rooli käyttökokemukseen.
 
Autopilotista en tiedä, eikä se oikeastaan itseäni edes kiinnosta. Mutta ihan auton käyttöliittymän osalta Teslan etumatka on huima verrattuna vaikka ID3 käyttöliittymään. Ero käyttöliittymissä on melkein sama kuin vertaisi vuoden 2021 iPhonea vuoden 2007 Symbian-puhelimeen. Ja erityisesti näissä sähköautoissa softalla on aika iso rooli käyttökokemukseen.

Olikos niin, että niihin on vasta tulossa Android Auto (ja Applen vastaava)? Varmaan siitä saa ainakin kohtalaisen korvaajan VW:n omalle viritykselle.
 
En koe olevani Tesla-fanaatikko, mutta kun nyt on tutustunut sähköautoihin niin kyllä se selkeästi vakuuttavin niistä on. Model 3-koeajollakin tuli käytyä ja pidin kovasti. Käytettyjen arvon arvion perustin esim. Nettiauton ja Teslan itse myymien käytettyjen mallien hintoihin, jotka on aika lähellä uutta.

No lähellä ja lähellä kun model3 performance uutena varusteltuna on reilu 80k ja 2019 saa nettiautosta 55k. Samat reilu 10k/vuosi näyttäisi tippuvan kuten muillakin tuon hintaluokan autoilla.
 
No lähellä ja lähellä kun model3 performance uutena varusteltuna on reilu 80k ja 2019 saa nettiautosta 55k. Samat reilu 10k/vuosi näyttäisi tippuvan kuten muillakin tuon hintaluokan autoilla.

En ole varma mitä varusteita tarkoitat, mutta Model 3 Performance näyttää olevan uutena n. 67k€. Itse olen tosin budjettisyistä katsellut enemmän SR+ versioita ja ne on hyvin lähelle uuden hinnoissa käytettynä.
 
En koe olevani Tesla-fanaatikko, mutta kun nyt on tutustunut sähköautoihin niin kyllä se selkeästi vakuuttavin niistä on. Model 3-koeajollakin tuli käytyä ja pidin kovasti. Käytettyjen arvon arvion perustin esim. Nettiauton ja Teslan itse myymien käytettyjen mallien hintoihin, jotka on aika lähellä uutta.

Mikä siitä teki niin vakuuttavan? En ymmärrä, en todellakaan.

Autopilotista en tiedä, eikä se oikeastaan itseäni edes kiinnosta. Mutta ihan auton käyttöliittymän osalta Teslan etumatka on huima verrattuna vaikka ID3 käyttöliittymään. Ero käyttöliittymissä on melkein sama kuin vertaisi vuoden 2021 iPhonea vuoden 2007 Symbian-puhelimeen. Ja erityisesti näissä sähköautoissa softalla on aika iso rooli käyttökokemukseen.

Model 3:n käyttöliittymä ei kyllä mitenkään niin vakuuttava ole asioissa joissa sitä tarvittaisiin ajon aikana. Tuulilasinpyyhkimien säädöt perinteisellä suomalaisella tiellä on aivan hanurista, koska ruutua joutuu tuijottamaan että osuu oikeaan kohtaan (koska auto asetus on täysi susi verrattuna mihin tahansa valmistajaan - Tesla on tässä suhteessa softassa todella kaukana), samoin missä tahansa tilanteessa kun on pienintäkin epätasaisuutta tiessä niin käyttäminen on todella ikävää, pieniä nappeja samalla kun kädet heiluvat kun jousitus ei aivan kykene pysymään matkassa.

Kosketusnäyttö ei ole autossa mikään edistysaskel, se on monessa mielessä reippaasti heikompi esitys - koska siitä ei saa kunnon vastetta. Yritäpä tehdä niitä asioita samalla kun ajat, siirtämättä katsetta pois tiestä. Ei onnistu pyyhkimet, ei onnistu lämpötila, ei onnistu penkin lämmittimen laittaminen päälle tai pois. Ajovaloissa sentään saa pitkät pois / päälle, koska senkin automatiikka on vuosikausia softan osalta muita jäljessä.

Minä ainakin ottaisin mieluusti Model 3:n paljon lisää nappeja. Ja HUDin. Ja toki toimivan lämmityksen, pyyhkimien ja ajovalojen automatiikan, mutta Tesla ei tunnu kovin vahvalta softaosaamisen puolelta mitä tulee aivan perusjuttuihin. Kaikki edellä olevat on muuten siinä kauheassa ID3:ssa tehty paremmin, vink.

Model 3:n käyttöliittymä toimii hyvin kun auto on paikallaan, se on sulava ja sieltä löytää yleensä mitä haluaa. Mutta ajaessa se ei ole suinkaan niin toimiva.
 
En ole varma mitä varusteita tarkoitat, mutta Model 3 Performance näyttää olevan uutena n. 67k€. Itse olen tosin budjettisyistä katsellut enemmän SR+ versioita ja ne on hyvin lähelle uuden hinnoissa käytettynä.
fsd, väri, penkit, talvirenkaat pompauttaa tuon hinnan yli kaheksaankymppiin. nuo otin listalta koska käytetyssäkin ne oli
 
Mikä siitä teki niin vakuuttavan? En ymmärrä, en todellakaan.

Nämä asiat miellyttää itseä Teslassa:

- Teho
- Toimintamatka
- Latausverkoston kattavuus
- Ulkonäkö
- Käyttöliittymän sulavuus
- Sisustus

fsd, väri, penkit, talvirenkaat pompauttaa tuon hinnan yli kaheksaankymppiin. nuo otin listalta koska käytetyssäkin ne oli

Onko sulla linkkiä tuohon 55k käytettyyn, jossa on nuo kaikki? Ja mitkä penkit siis kyseessä? Käsitykseni on ollut, että Performancessa tulee parhaat penkit ihan ilman lisämaksuja.
 
En koe olevani Tesla-fanaatikko, mutta kun nyt on tutustunut sähköautoihin niin kyllä se selkeästi vakuuttavin niistä on. Model 3-koeajollakin tuli käytyä ja pidin kovasti. Käytettyjen arvon arvion perustin esim. Nettiauton ja Teslan itse myymien käytettyjen mallien hintoihin, jotka on aika lähellä uutta.



ID3/ID4 on olleet markkinoilla melko vähän aikaa, kyllähän ne varmaan uutuudenviehätyksen vuoksi alkuun käyvät vähän kaupaksi. Mutta käsittääkseni mitään merkkiä mistään massiivisesta kysynnästä ID3/ID4 kohtaan ei ole ja kysyntä varmaan laskee vielä kun ihmiset näkee miten pahasti ne ovat jäljessä Teslaa, elleivät sitten laske hintoja.



Autopilotista en tiedä, eikä se oikeastaan itseäni edes kiinnosta. Mutta ihan auton käyttöliittymän osalta Teslan etumatka on huima verrattuna vaikka ID3 käyttöliittymään. Ero käyttöliittymissä on melkein sama kuin vertaisi vuoden 2021 iPhonea vuoden 2007 Symbian-puhelimeen. Ja erityisesti näissä sähköautoissa softalla on aika iso rooli käyttökokemukseen.


ID 4:n ja Enyagin hintaa täytyy verrata Tesla Y:n, koska perhe, koska lastenrattaat jne.
ID4 77kwh 45400€(tuki huomioitu) vs Tesla Y 64400€, ero 19000€.
Minä ostaisin Teslan, JOS OLIS VARAA, ja siksi VAG myynee paljon...
 
Nämä asiat miellyttää itseä Teslassa:

- Teho
- Toimintamatka
- Latausverkoston kattavuus
- Ulkonäkö
- Käyttöliittymän sulavuus
- Sisustus



Onko sulla linkkiä tuohon 55k käytettyyn, jossa on nuo kaikki? Ja mitkä penkit siis kyseessä? Käsitykseni on ollut, että Performancessa tulee parhaat penkit ihan ilman lisämaksuja.
Reilu tonnin maksaa lisää jos haluaa muut ku mustat nahat, tää tosin ei kovinkaan paljon mihinkään vaikuta.

vaikka tämä, joo 58 hinta mutta aika lähelle https://www.nettiauto.com/tesla/model-3/11998767
 
BMW i4 voi olla haastaja Model 3:lle mutta ne alkaen mallit ei saa edes nelivetoa ja hinta ilmeisesti alkaa jo 55-60k. Vain se i4 paras malli saa nelivedon. Epäilen että hinta on lähemmäs 80k tai lähtö.
 
BMW i4 voi olla haastaja Model 3:lle mutta ne alkaen mallit ei saa edes nelivetoa ja hinta ilmeisesti alkaa jo 55-60k. Vain se i4 paras malli saa nelivedon. Epäilen että hinta on lähemmäs 80k tai lähtö.
Varmasti bmw onkin teslaa kalliimpi, eihän bemari koskaan oo ees yrittänyt mennä hinta edellä vaikka välillä laatu on siltä tuntunutkin.
 
Eiköhän sen teslan arvo tipu ihan samaan tapaan ku kaikilla muillakin autoilla. En näe yhtä ainuttakaan syytä miksi vuoden-parin ikäinen tesla olisi arvoltaan lähelle uutta, tai muutenkaan pitäisi arvoaan paremmin kuin muut. yleisestihän amerikkalaiset pitävät arvonsa samaan tapaan kuin ranskalaiset ja italialaiset.

Menneisyys ei ole tulevaisuuden merkki mutta vissiin on säilyttänyt arvoaan ihan hyvin

 
Menneisyys ei ole tulevaisuuden merkki mutta vissiin on säilyttänyt arvoaan ihan hyvin


Ihan nettiautoa selaamalla huomaa että sähkikset pitävät arvonsa yllättävän hyvin. Jopa niin hyvin että 1-2 vuotta vanhaa käytettyä ei oikein ole järkeä ostaa koska hankintatuen (ja mahdollisen romutuspalkkion) jälkeen hintaero on aika mitätön.
 
Ihan nettiautoa selaamalla huomaa että sähkikset pitävät arvonsa yllättävän hyvin.

Tämä tosin tulee muuttumaan kun tarjonta kasvaa. Sitten kun auto halutaan saada kaupaksi ja kukaan ei osta, niin hinta tulee alas. Ilmeisesti joko autoja ei tarvitse saada nyt kaupaksi, tai on ihmisiä jotka ostavat melkein samaan hintaan.

Nämä asiat miellyttää itseä Teslassa:

- Teho
- Toimintamatka
- Latausverkoston kattavuus

En ole kertaakaan osunut Superchargerin kohdalle itse, mutta ehkä se kerta joskus tulee. Parin laturin etu ei paljon kyllä paina (eikä näytä osuvan kesän reissullekaan Superchargereita sopivasti), niin pienestä määrästä puhutaan Suomessa (eikä nopeuskaan päätä huimaa). Toimintamatkan se ~280km talvisin SR+:lla ei nyt ihan game changer ole myöskään jos vertaa kilpailijoihin. Riittäisi varmasti ainakin mulle niin Teslan kuin Volkswageninkin. Tehoa on saman verran kuin isommassa bensakoneessa ja kuten sanottua, suurin osa ajasta siitä jää täysin käyttämättä - paitsi toki kun autopilot tekee haamujarrutuksia niin joutuu kiihdyttämään takaisin.

Tuntuu että unelmoit enemmän kuin realiteetti on.
 
Nythän koska sähköautot on kortilla niin hinnatkin sen mukaiset. Kun määrä ja tarjonta kasvaa myös hinta tulee alas. Ellei joku säilytä ns. premium merkin arvoa.
 
Nythän koska sähköautot on kortilla niin hinnatkin sen mukaiset. Kun määrä ja tarjonta kasvaa myös hinta tulee alas. Ellei joku säilytä ns. premium merkin arvoa.
Ylipäätään uusissa malleissa ei nettiauton pyynneistä voi oikein päätellä arvonalenemaa, ennen kuin niitä on oikeasti tarjolla, varsinkaan vertaamalla vaan halvinta halvimpaan varusteita huomioimatta.

Nettiauton halvin (pyynti) Model 3 on joo vain muutaman tonnin halvempi kuin halvin uusi, mutta ihan sama pätee vaikka Volvo XC40 polttikseen. Molemmat on uusia malleja, joille ei oikein ole vielä käytettyjen markkinaa kunnolla syntynyt. Ja kummankin pyynnit tulee tippumaan reippaasti kun markkinalla alkaa valua niitä käytettyjä.
 
Ylipäätään uusissa malleissa ei nettiauton pyynneistä voi oikein päätellä arvonalenemaa, ennen kuin niitä on oikeasti tarjolla, varsinkaan vertaamalla vaan halvinta halvimpaan varusteita huomioimatta.

Nettiauton halvin (pyynti) Model 3 on joo vain muutaman tonnin halvempi kuin halvin uusi, mutta ihan sama pätee vaikka Volvo XC40 polttikseen. Molemmat on uusia malleja, joille ei oikein ole vielä käytettyjen markkinaa kunnolla syntynyt. Ja kummankin pyynnit tulee tippumaan reippaasti kun markkinalla alkaa valua niitä käytettyjä.
Näinhän se on. Voi tulla monelle yllätyksenä kun hinta laskeekin jossain välissä reippaammin kun syntyy tarjontaa. Ja näihin pääsee useampi kiinni.
 
Onko sulla linkkiä tuohon 55k käytettyyn, jossa on nuo kaikki? Ja mitkä penkit siis kyseessä? Käsitykseni on ollut, että Performancessa tulee parhaat penkit ihan ilman lisämaksuja.

Kaikissa kolmosissa on samat vegaaninahkapenkit. Koukku lienee ainut lisävaruste mitä kolmoseen voi rustata ja sitä ei saa perffiin.
 
ID 4:n ja Enyagin hintaa täytyy verrata Tesla Y:n, koska perhe, koska lastenrattaat jne.
ID4 77kwh 45400€(tuki huomioitu) vs Tesla Y 64400€, ero 19000€.
Minä ostaisin Teslan, JOS OLIS VARAA, ja siksi VAG myynee paljon...

Se on juuri näin. Tähän kokoluokkaan ei ole juuri kilpailua nyt ja jos katsotaan kahden vuoden päähän niin ei näytä olevan mitenkään dramaattisesti lisää tulossa. Jos siis otetaan vertailuun noin 50 tonnin autot. ID4 kävin koeajamassa ja on vakuuttava auto ja tulee olemaan erittäin haluttu 1-2v käytettynäkin. Vaikea nähdä suurta arvontippumista, ellei hankintatukea nostata merkittävästi. Helppo ennustaa, että pitää arvonsa paremmin kuin polttomoottoriautot. Rangekin alkaa olla sitä luokkaa, että se riittää toisin kuin esim. vanhoissa Nissan Leafeissa.

Viiden vuoden päästä tilanne voi hyvinkin olla toinen, kun kilpailua alkaa oikeasti tulemaan. Riippuu paljon siitä tippuuko akkujen hinnat vai ei.
 
Ongelmana kuplan puhkeamiselle tuntuu olevan, että Tesla on useamman vuoden edellä isoja valmistajia sähköautojen tekemisessä. Voi myös olla, että etumatka ei hetkeen pienene.

Esimerkiksi ID3/ID4/Enyaq ovat aika heikkoja esityksiä, jos niiden on tarkoitus olla VAG-konsernin vastaus Teslalle. Niissä on n. 20% liikaa hintaa, jos tarkoitus olisi millään tapaa vallata markkinaa.

Tälläisestäkö etumatkasta puhut? Ottaa vielä huomioon, että melkein jokaisessa muussa autossa on kunnon bufferit akuille vs Tesla.
ev-range-leaderboard-infographic.jpg
 
Tälläisestäkö etumatkasta puhut? Ottaa vielä huomioon, että melkein jokaisessa muussa autossa on kunnon bufferit akuille vs Tesla.

Tässä keskustelussa on kieltämättä vähän samaa, kuin iPhone vs. Android kisassa etenkin alkuaikoina, eli Tesla vs. muut. Teslalle pointsit siitä, että loivat markkinat, mutta tällä alalla vastaavanlainen dominointi taitaa olla vähän hankalempaa.
 
Tälläisestäkö etumatkasta puhut? Ottaa vielä huomioon, että melkein jokaisessa muussa autossa on kunnon bufferit akuille vs Tesla.
ev-range-leaderboard-infographic.jpg

Ehkä isoin etumatka Teslalla on käyttöliittymäpuolella, mutta myös voimalinja on parempi kuin kilpailijoilla. Joku Porsche Taycan saattaa omata pitkän rangen jättiläismäisen akkunsa ansiosta, mutta on sitten hinnaltaankin omaa luokkaa. Ja toki Teslalla range-ahdistusta helpottaa huomattavasti Supercharger -verkosto, jota muut merkit ei voi käyttää.
 
Tässä keskustelussa on kieltämättä vähän samaa, kuin iPhone vs. Android kisassa etenkin alkuaikoina, eli Tesla vs. muut. Teslalle pointsit siitä, että loivat markkinat, mutta tällä alalla vastaavanlainen dominointi taitaa olla vähän hankalempaa.
Kodittomilla on iPhoneja, mutta tuskin hirveän monella edes työssäkäyvällä on varaa ostaa Teslaa ja puhumattakaan, että niitä vaihdettaisiin 2 vuoden välein. Tää tuskin olisi monellekkaan Tesla skeptikolle niin iso puheenaihe, ellei Teslan markkina-arvo olisi kaikki valmistajat yhteensä...
 
Ehkä isoin etumatka Teslalla on käyttöliittymäpuolella, mutta myös voimalinja on parempi kuin kilpailijoilla. Joku Porsche Taycan saattaa omata pitkän rangen jättiläismäisen akkunsa ansiosta, mutta on sitten hinnaltaankin omaa luokkaa. Ja toki Teslalla range-ahdistusta helpottaa huomattavasti Supercharger -verkosto, jota muut merkit ei voi käyttää.
Millä käyttöliittymäpuolella?

Auton käyttöliittymän nyt pääosin on polkimet ja ratti +nopeusmittari. Automaatti-ilmastointia tarttee joskus säätää, samoin kuin takalasinlämmitystä.
Vakkaria ja pyyhkijöitä tulee kanssa käytettyä. Mitäs muuta?

Itseaäni ainakin tökki M3:n käyttö pelkän näytön kautta ja osittain sen takia jäi kauppaan. Halusin auton, jossa on oikeita nappeja ja säätimiä :)
 
Millä käyttöliittymäpuolella?

Auton käyttöliittymän nyt pääosin on polkimet ja ratti +nopeusmittari. Automaatti-ilmastointia tarttee joskus säätää, samoin kuin takalasinlämmitystä.
Vakkaria ja pyyhkijöitä tulee kanssa käytettyä. Mitäs muuta?

Itseaäni ainakin tökki M3:n käyttö pelkän näytön kautta ja osittain sen takia jäi kauppaan. Halusin auton, jossa on oikeita nappeja ja säätimiä :)
Joo vähän vieraskäsite meikäläiselle kanssa. Suurimmaksi osaksi, mulla on Auriksessa se sama "Energia"-näyttö siinä päällä, jos ei Navia tarvii uuteen paikkaan menoon tai Bluetoothia vaihtaa radioon tjms. Ei siinä, että tuo mikään käytettävyyden midas olisi. En vaan ymmärrä, että kuka noita päivittäin räplää. Minulle auto on kulkuvälinen joilla liikun paikasta toiseen.
 
Mulle auto vähän enemmänkin kuin pelkkä kulkuväline. Kovasti koetin Teslaa haluta, mutta kun ei niin ei. Kaksi kunnon koeajoa tein ja ei vain sytyttänyt. BMW 330e oli seuraavana mielessä, mutta ei sekään niin sytyttänyt. Tilasin sitten BMW X3 30e Msportin :)

Ehkä muutaman vuoden päästä on tarjolla kiinnostavia sähkäreitä. No, Polestar 2 vois olla, mutta nyt mennään näillä. Tosin Polestarin koeajon varasin kuitenkin...
 
Ennen kaikkea Teslan käyttöliittymä on sulava, navigointinäkymä on iso ja selkeä ja kamera-avusteiset toiminnot ison näytön takia myös mukavia käyttää. Vertailuna perinteisten automerkkien lagaavat pikkuruudut tuntuvat antiikkisilta.

Itse pidän myös Teslan Model 3 sisustan miminalistisesta tyylistä. Tässä on ehkä vähän samaa vanhojen partojen nurinaa havaittavissa, kun aikoinaain iphonet tuli markkinoille ja monet vannoi edelleen Nokian nimeen ja olivat sitä mieltä että tulevaisuus on Nokian E71 kaltaisissa puhelimissa. Harvemmin enää kuitenkaan ihmiset haikailee tämännäköisten puhelimien perään:

1617099029804.png
 
Itse pidän myös Teslan Model 3 sisustan miminalistisesta tyylistä. Tässä on ehkä vähän samaa vanhojen partojen nurinaa havaittavissa, kun aikoinaain iphonet tuli markkinoille ja monet vannoi edelleen Nokian nimeen ja olivat sitä mieltä että tulevaisuus on Nokian E71 kaltaisissa puhelimissa. Harvemmin enää kuitenkaan ihmiset haikailee tämännäköisten puhelimien perään:

Itse ainakin haikailen edelleen fyysisten qwerty-näppäimistön omaavien puhelinten suuntaan:

nokia-n900-wide_keyboard.jpg
 
Ennen kaikkea Teslan käyttöliittymä on sulava, navigointinäkymä on iso ja selkeä ja kamera-avusteiset toiminnot ison näytön takia myös mukavia käyttää. Vertailuna perinteisten automerkkien lagaavat pikkuruudut tuntuvat antiikkisilta.

Teslan keskinäytöstä navin katsominen on muuten hankalampaa kuin autosta jossa se on edessä (tai HUDissa). Kolmasosa näytöstä on kuitenkin varattu "FSD videolle", jossa auto kertoo mitä se näkee ja aika usein, mitä se nyt ei tälläkään kertaa nähnyt. Varsinkin pienemmissä pyörityksissä päätä saa kääntää aikalailla jos haluaa nähdä minne seuraavaksi kääntyy.

Itse pidän myös Teslan Model 3 sisustan miminalistisesta tyylistä. Tässä on ehkä vähän samaa vanhojen partojen nurinaa havaittavissa, kun aikoinaain iphonet tuli markkinoille ja monet vannoi edelleen Nokian nimeen ja olivat sitä mieltä että tulevaisuus on Nokian E71 kaltaisissa puhelimissa. Harvemmin enää kuitenkaan ihmiset haikailee tämännäköisten puhelimien perään:

Tuo vertaus ontuu pahasti. Mikset ajattele asiaa vaikkapa vasara vs. ipad kun tarvitsee naulata naulaa? Jälkimmäisessä voit toki piirtää hienomman ruudulle, mut ei se varsinaisesti siitä parempaa tee.
 
Ennen kaikkea Teslan käyttöliittymä on sulava, navigointinäkymä on iso ja selkeä ja kamera-avusteiset toiminnot ison näytön takia myös mukavia käyttää. Vertailuna perinteisten automerkkien lagaavat pikkuruudut tuntuvat antiikkisilta.

Itse pidän myös Teslan Model 3 sisustan miminalistisesta tyylistä. Tässä on ehkä vähän samaa vanhojen partojen nurinaa havaittavissa, kun aikoinaain iphonet tuli markkinoille ja monet vannoi edelleen Nokian nimeen ja olivat sitä mieltä että tulevaisuus on Nokian E71 kaltaisissa puhelimissa. Harvemmin enää kuitenkaan ihmiset haikailee tämännäköisten puhelimien perään:

1617099029804.png
En kiellä, etteikö näyttö olisi hienon näköinen ja varmaan se navikin toimii kivasti. Itse en vain ole navia tarvinnut kotimaassa juurikaan koskaan. Toiset tuntuvat käyttävän navia "aina". Pääosin navia tarttee ulkomailla vuokra-autojen kanssa. Silloinkin yleisimmin käytän ihan omaa kännykkää ja google mapsia. Eipä sitä juuri tartte nähdä, kunhan kuuntelee ohjeita. Eli oman auton ostossa navin arvo on käytännössä pyöreä nolla. Sama vähän muidenkin hilavitkuttimien kanssa. Peruutuskamera on ihan kiva ja ratinlämmitin :) Ennemmin annan painoa auton ajettavuudelle, yleiselle laadukkuudelle, penkeille ja hiljaisuudelle.

Kyllä esim. radion tai jonkin spotifyn/vastaavan käyttö ajaessa on kosetusnäytöltä vähän hankalaa. Kyllä mä tykkään enemmän esim. BMW idrivesta ja siitä rullasta keskikonsolissa.
 
Nämä asiat miellyttää itseä Teslassa:

- Käyttöliittymän sulavuus

Eikös tuo nimenomaan ole monilta osin hirveää kuraa Tesloissa?

Jotkut asiat, mitkä "perinteisissä autoissa" vaatii parin sentin sormenliikkeen viiksellä, vaatii Teslassa jotain kosketusnäytön sohimista (joka samalla myös vaatii katsee siirtämistä tiestä sinne kosketusnäytön suuntaan).

Ja moni asia, joka perinteisessä autossa vaatii yhden fyysisen napin painamisen, vaatii teslassa sitä kosketusnäytöltä sohimista (ja käytännössä vaatii usein monta sohaisua koska todennäkösiesti se toiminto ei ole aluksi valmiina ruudulla, vaan pitää ensinvihtaa ruutu sopivaan tilaan tms.).
 
Eikös tuo nimenomaan ole monilta osin hirveää kuraa Tesloissa?

Jotkut asiat, mitkä "perinteisissä autoissa" vaatii parin sentin sormenliikkeen viiksellä, vaatii Teslassa jotain kosketusnäytön sohimista (joka samalla myös vaatii katsee siirtämistä tiestä sinne kosketusnäytön suuntaan).

Ja moni asia, joka perinteisessä autossa vaatii yhden fyysisen napin painamisen, vaatii teslassa sitä kosketusnäytöltä sohimista (ja käytännössä vaatii usein monta sohaisua koska todennäkösiesti se toiminto ei ole aluksi valmiina ruudulla, vaan pitää ensinvihtaa ruutu sopivaan tilaan tms.).

Tarkoitan sulavuudella kosketusnäytön responsiivisuutta, joka on valovuosia edellä muiden autojen kosketusnäyttöjä. Itse en huomannut ongelmia Teslan käyttöliittymän kanssa, vaan käyttö tuntui intuitiiviselta ja tarvittavat asiat löytyivät nopeasti kun ensin lyhyesti perehtyi siihen mistä eri toiminnot löytyy. Tämä siis tosin vain koeajon perusteella.
 
Tarkoitan sulavuudella kosketusnäytön responsiivisuutta, joka on valovuosia edellä muiden autojen kosketusnäyttöjä. Itse en huomannut ongelmia Teslan käyttöliittymän kanssa, vaan käyttö tuntui intuitiiviselta ja tarvittavat asiat löytyivät nopeasti kun ensin lyhyesti perehtyi siihen mistä eri toiminnot löytyy. Tämä siis tosin vain koeajon perusteella.
Vaan kuinka tärkeä asia autossa on oikeasti joku kosketusnäytön responsiivisuus? Kyllä mulla on 10 muuta asiaa ennen tota. Onhan tolla sellainen wau-efekti hetken aikaa. Mutta loppujen lopuksi Tesla on auto siinä missä muutkin.
 
Tälläisestäkö etumatkasta puhut? Ottaa vielä huomioon, että melkein jokaisessa muussa autossa on kunnon bufferit akuille vs Tesla.
ev-range-leaderboard-infographic.jpg
Tähän vielä se mukaan että muilla tulee EPA ilman akun tyhjentymistä vastaan. Yleensä EPA testissä akku ajetaan aivan tyhjäksi.

Nyt tuli juuri EV6 Kialta ulos missä näyttäisi olevan palikat kohdallaan.

Edit. Gt malli 65k.

Teslan UI on hyvinkin toimiva jos omaa uuden MCU2 ja HW3. Muut vanhemmat ovat nykiviä kuin vanhat Androidin tai Nokian Symbiat.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitan sulavuudella kosketusnäytön responsiivisuutta, joka on valovuosia edellä muiden autojen kosketusnäyttöjä. Itse en huomannut ongelmia Teslan käyttöliittymän kanssa, vaan käyttö tuntui intuitiiviselta ja tarvittavat asiat löytyivät nopeasti kun ensin lyhyesti perehtyi siihen mistä eri toiminnot löytyy. Tämä siis tosin vain koeajon perusteella.

Mutta käsi sydämelle, kuinka paljon sitä kosketusnäyttöä normiautossa tarvii? Suurimmalle osalle kansasta lienee aivan yksi hailee, kuinka nopeasti se radiokanava tai ulkoinen mediatulo siinä kosketusnäytöllä vaihtuu toiseen. Kun kaikki tärkeät toiminnot on perinteisesti sijoitettu viiksiin, mittaristoon ja nappeihin niin sen kanssa pärjää ohjekirjaa pläräilemättä ja vaikka hanskat kädessä kovalla pakkasella. Miksi tätä pitäisi jotenkin väkipakolla muuttaa?

Sadetunnistimetkaan eivät tunnista sitä, jos vastaantuleva rekka roiskaisee päällesi ison vesikerroksen, ja tähän tarvii käsikäyttöisyyttä niin 10k€ kuin 100k€ autossa.

Hieno näyttöhän tuo on Teslassa, siitä ei pääse mihinkään, ja viihdettähän se tuo matkantekoon ja esim. lataushetkille mutta ainoa asia mitä tuollaisesta itse jäisi kaipaamaan on akun esilämmitysautomatiikka mikäli navin kohteeksi laitetaan suurteholatausasema, mutta tuonkin voi laittaa ihan vaikka vanhanaikaisesti yhden napin taakse.
 
Vaan kuinka tärkeä asia autossa on oikeasti joku kosketusnäytön responsiivisuus? Kyllä mulla on 10 muuta asiaa ennen tota. Onhan tolla sellainen wau-efekti hetken aikaa. Mutta loppujen lopuksi Tesla on auto siinä missä muutkin.

Kyllä sitä varmaan ilmankin pärjää. Pääsisin paikasta A paikkaan B mainiosti vaikka 10 vuotta vanhalla Corollalla, en lopulta tarvitse sen enempiä.

Itselleni tämän hintaluokan auto on kuitenkin myös lelu ja Tesla tuntuisi tarjoavan tällä hetkellä kiinnostavimmat mahdollisuudet kokea uutta auton kanssa. Teslassa on myös muut asiat mielestäni kunnossa - se on tehokas, turvallinen, tyylikäs ja mukava auto ajaa. Jollekin muulle joku muu voi olla parempi vaihtoehto. Katsotaan muuttuuko oma mielipide jos päädyn tuollaisen tilaamaan ja ajamaan sillä pidempään :)
 
EUssa saa paastohyvitysta kaksinkertaisesti taysisahkolla ja itselataavalla hybridilla ei valttamatta tule mitaan paastohyvitysta niin se ajaa prioriteettia valmistaa taysisahkoja.

EU ei toisaalta ole Hyundain pää/kotimarkkina ja hybrideillä on saatu päästöissä tasoitusta verrattuna Eurooppalaisiin kilpailijoihin.

Löytyi muuten aika mielenkiintosta diaesitystä Hyundai/Kian sähköautostrategiasta 2020/12 investor päiviltä.

Kiina ja EU sähköistyksen ensirintamassa ja kehittyvistä maiden markkinoista halutaan isoa siivua 2030 luvulla.

Noissa dioissa painotettiin sisätilojen soveltuvuutta/monikäyttöisyyttä lapsiperheen tarpeisiin, kolariturvallisuutta ja esiteltiin lähivuosien autonomisen ajon roadmappia.

 
Kyllä sitä varmaan ilmankin pärjää. Pääsisin paikasta A paikkaan B mainiosti vaikka 10 vuotta vanhalla Corollalla, en lopulta tarvitse sen enempiä.

Itselleni tämän hintaluokan auto on kuitenkin myös lelu ja Tesla tuntuisi tarjoavan tällä hetkellä kiinnostavimmat mahdollisuudet kokea uutta auton kanssa. Teslassa on myös muut asiat mielestäni kunnossa - se on tehokas, turvallinen, tyylikäs ja mukava auto ajaa. Jollekin muulle joku muu voi olla parempi vaihtoehto. Katsotaan muuttuuko oma mielipide jos päädyn tuollaisen tilaamaan ja ajamaan sillä pidempään :)

Se on juuri näin. Ihmisiä vaan ärsyttää, kun sanoit aiemmin tiivistettynä että kaikki muut sähköautot ylihintaisia romuja joiden arvo romahtaa käytettynä.

Tesla on hyvä auto ja iso näyttö tuo toisille paljon lisäarvoa. On myös tosiasia, että muutkin valmistajat osaavat nykyisin tehdä hyviä sähköautoja ja kilpailu kiristyy.
 
Teslan kupla on jo puhkeamassa tosin, tammikuun lopusta on jo kolmannes kadonnut arvosta. Teslan etumatkakin alkaa olemaan aika kyseenalainen, samoja akkuja kun kuitenkin saa jokainen valmistaja, auton valmistuksessa Tesla on vielä vuosia jäljessä muita ja autopilot ei tule olemaan ikinä sitä mitä luvattu.



ID3/ID4/Enyaq ovat jo vieneet markkinoita, tai kasvattaneet kokonaismarkkinaa, miten sen nyt haluaa sitten nähdä.

Itsekkään en oikein näe teslan etumatkaa vähän pidemmälle kun katsoo ajoneuvomarkkinaa kokonaisuudessaan. Tähän asti firma on saanut kukkoilla tunkiolla myyntivalteilla superchargerit, jollain tavalla autonominen "autopilootti", keskimääräistä kalliimman auton mahdollistama kohtuullinen range ja kova kiihtyvyydet.

Ensimmäinen pointti on tietysti paikkasidonmainen. Uskon jatkossa suurien paikallisten toimijoiden kuten K-ryhmä mahdollisuuksiin panostaa latausverkkoon paremmin kun yksi autofirma.

Autonominen ajo jäänyt tyngäksi suurista lupauksista ja lähivuosille alkaa muidenkin valmistajien roadmapeissa näkyä enemmissä määrin autonomisuutta. Ja toisaalta paljonko se kuluttaja lopulta autonomiaa arvostaa. Jo 2020/2021 Yaris Hybrid alkaa olla cruisella ja kaistavahdilla riittävän autonominen mahdollistamaan mukavan maantieajon.

Rangea muut kommentoivat, kilpailu kiristyy, ei siitä sen enempää.

Kiihtyvyyksissä toki vielä kärkikahinoissa, mutta monelta valmistajalta alkaa tulla kilpailua. Ioniq5/Ev6:n 5.5 s sataseen alkaa olla jo ylimitoitettu perheautoksi ja sen vajaa 600 hv 3.5s voi ostaa jatkossa lisärahalla.

Tähän asti se asetelma on ollut Tesla vs muiden valmistajien olematon tarjonta. Nyt kun alkaa eri segmentteihin tulla kiinnostavia kilpailijoita perinteisiltä valmistajilta, niin riittääkö tesloille lopulta ostajia? Alapuolinen segmentointi heitetty esimerkkinä, en ole näihin niin tarkkaan tutustunut.

-Model S vs Taycan
-Model Y vs Ionic 5/Kia EV6 vs ID4 vs MachE...
-Model 3: -> Nämä ei pärjää tehoissa, mutta on myös halvempia. Id3, PSA:n ja Kia/Hyundain halvemmat sähköt...
 
Viimeksi muokattu:
EU ei toisaalta ole Hyundain pää/kotimarkkina ja hybrideillä on saatu päästöissä tasoitusta verrattuna Eurooppalaisiin kilpailijoihin.
Voi tehda liittoja kuten Tesla teki muistaakseeni Fiatin kanssa jolloinka pystyi myymaan paasto-oikeuksia.
 
Mun mielestä on vähän hölmöä puhua, että Teslassa olisi "parempi käyttöliittymä" jos tarkoittaa sillä että Teslassa on isompi näyttö ja parempi infortainment kuin vaikkapa ID3:ssa (niinkuin siinä on, joskaan ID3 ei tältä osin edes yritä edustaa VAG:in parasta, markkinasta nyt puhumattakaan). Jos halutaan hehkuttaa Teslan etumatkaa, niin eikö loogisempaa olisi verrata niihin parhaisiin kilpailijoihin? Itse ottaisin kyllä Teslan yhtä näyttöä mieluummin esim. Audin MME:n, sähkö-Volvojen Android Automotiven tai Mercedeksen MBUX:n ennemmin kokonaisuutena (varsinkin HUD:in kanssa), vaikka Teslan systeemissäkin puolensa on ja makuasioita. Mutta tuskin kenenkään mielestä joku ID3:n systeemi alkuvaiheen bugeilla edustaa mitään kilpailijoiden parasta (ja onhan se huomattavasti halvempikin).

Varsinainen auton käyttöliittymä eli kontrollit on itsellenikin se mikä Teslassa eniten tökkii rakennuslaadun kyseenalaisuuksien lisäksi. En nyt vaan millään keksi yhtäkään hyvää puolta siinä, että vinkkareita säädetään valikon kautta, tai että vilkku on kapasitiivinen nappi ratissa. Pikemminkin noista tulee itselleni mieleen jotkut 80-luvun digikojelaudat, kun piti näyttää että ollaan moderneja, vaikka perinteinen oli huomattavasti parempi ratkaisu (ja kaikki siihen palavisat boomin jälkeen). En oikeasti muista edes Tesla-kuskia, joka näitä ominaisuuksia olisi autossaan kiitellyt. Sen sijaan tiedän kyllä sellaisia, jotka ovat tyytyviäisiä siihen, että Model S:ssä oli perinteinen vilkkuviiksi (vanhassa mallissa) toisin kuin Model 3:ssa.

Superit on tällä hetkellä kova sana, mutta ei niitä niin montaa Suomessa ole, etteikö tämä olisi kiinni kirittävissä.
 
noilla kaikilla ajaneena ei ainakaan itelle teslasta tullut mitään wow fiilistä, laimea ja ankeahan se on verrattuna vaikka taycan/etron gt.
Joo suorituskyky on kohdallaan mutta siinä se ainakin omaan makuun.
Ostaisin etron gt milloin vaan mieluummin, en näe teslassa mitään parempaa. (ehkä supercharger).
 
Mun mielestä on vähän hölmöä puhua, että Teslassa olisi "parempi käyttöliittymä" jos tarkoittaa sillä että Teslassa on isompi näyttö ja parempi infortainment kuin vaikkapa ID3:ssa (niinkuin siinä on, joskaan ID3 ei tältä osin edes yritä edustaa VAG:in parasta, markkinasta nyt puhumattakaan). Jos halutaan hehkuttaa Teslan etumatkaa, niin eikö loogisempaa olisi verrata niihin parhaisiin kilpailijoihin? Itse ottaisin kyllä Teslan yhtä näyttöä mieluummin esim. Audin MME:n, sähkö-Volvojen Android Automotiven tai Mercedeksen MBUX:n ennemmin kokonaisuutena (varsinkin HUD:in kanssa), vaikka Teslan systeemissäkin puolensa on ja makuasioita. Mutta tuskin kenenkään mielestä joku ID3:n systeemi alkuvaiheen bugeilla edustaa mitään kilpailijoiden parasta (ja onhan se huomattavasti halvempikin).

Audi, sähkö-Volvo ja Mersu taitaa olla melkoisesti kalliimpia kuin Teslan Model 3. Lähimpänä samaa hintaluokkaa on ID3, joka on käytännössä Model 3 SR+ hinnoissa jos ei ihan halvinta karvalakkia ota.

Varsinainen auton käyttöliittymä eli kontrollit on itsellenikin se mikä Teslassa eniten tökkii rakennuslaadun kyseenalaisuuksien lisäksi. En nyt vaan millään keksi yhtäkään hyvää puolta siinä, että vinkkareita säädetään valikon kautta, tai että vilkku on kapasitiivinen nappi ratissa. Pikemminkin noista tulee itselleni mieleen jotkut 80-luvun digikojelaudat, kun piti näyttää että ollaan moderneja, vaikka perinteinen oli huomattavasti parempi ratkaisu (ja kaikki siihen palavisat boomin jälkeen). En oikeasti muista edes Tesla-kuskia, joka näitä ominaisuuksia olisi autossaan kiitellyt. Sen sijaan tiedän kyllä sellaisia, jotka ovat tyytyviäisiä siihen, että Model S:ssä oli perinteinen vilkkuviiksi (vanhassa mallissa) toisin kuin Model 3:ssa.

Superit on tällä hetkellä kova sana, mutta ei niitä niin montaa Suomessa ole, etteikö tämä olisi kiinni kirittävissä.

Koeajamassani Model 3:ssa vilkut toimi mielestäni ihan normaalisti viiksen avulla? Pyyhkimiä en kokeillut mutta näytti että sekin olisi onnistunut näyttöön koskematta jos niin olisi halunnut?

noilla kaikilla ajaneena ei ainakaan itelle teslasta tullut mitään wow fiilistä, laimea ja ankeahan se on verrattuna vaikka taycan/etron gt.
Joo suorituskyky on kohdallaan mutta siinä se ainakin omaan makuun.
Ostaisin etron gt milloin vaan mieluummin, en näe teslassa mitään parempaa. (ehkä supercharger).

Kyllä Taycan ja e-tron varmaan onkin hienompia kuin Model 3, mutta maksavat myös tuplasti. Niitä kannattaisi ehkä verrata Model S Plaidiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 486 869
Jäsenet
74 126
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom