Keskustelua hybridiautoista

Tarkoitan sulavuudella kosketusnäytön responsiivisuutta, joka on valovuosia edellä muiden autojen kosketusnäyttöjä. Itse en huomannut ongelmia Teslan käyttöliittymän kanssa, vaan käyttö tuntui intuitiiviselta ja tarvittavat asiat löytyivät nopeasti kun ensin lyhyesti perehtyi siihen mistä eri toiminnot löytyy. Tämä siis tosin vain koeajon perusteella.
Vaan kuinka tärkeä asia autossa on oikeasti joku kosketusnäytön responsiivisuus? Kyllä mulla on 10 muuta asiaa ennen tota. Onhan tolla sellainen wau-efekti hetken aikaa. Mutta loppujen lopuksi Tesla on auto siinä missä muutkin.
 
Tälläisestäkö etumatkasta puhut? Ottaa vielä huomioon, että melkein jokaisessa muussa autossa on kunnon bufferit akuille vs Tesla.
ev-range-leaderboard-infographic.jpg
Tähän vielä se mukaan että muilla tulee EPA ilman akun tyhjentymistä vastaan. Yleensä EPA testissä akku ajetaan aivan tyhjäksi.

Nyt tuli juuri EV6 Kialta ulos missä näyttäisi olevan palikat kohdallaan.

Edit. Gt malli 65k.

Teslan UI on hyvinkin toimiva jos omaa uuden MCU2 ja HW3. Muut vanhemmat ovat nykiviä kuin vanhat Androidin tai Nokian Symbiat.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitan sulavuudella kosketusnäytön responsiivisuutta, joka on valovuosia edellä muiden autojen kosketusnäyttöjä. Itse en huomannut ongelmia Teslan käyttöliittymän kanssa, vaan käyttö tuntui intuitiiviselta ja tarvittavat asiat löytyivät nopeasti kun ensin lyhyesti perehtyi siihen mistä eri toiminnot löytyy. Tämä siis tosin vain koeajon perusteella.

Mutta käsi sydämelle, kuinka paljon sitä kosketusnäyttöä normiautossa tarvii? Suurimmalle osalle kansasta lienee aivan yksi hailee, kuinka nopeasti se radiokanava tai ulkoinen mediatulo siinä kosketusnäytöllä vaihtuu toiseen. Kun kaikki tärkeät toiminnot on perinteisesti sijoitettu viiksiin, mittaristoon ja nappeihin niin sen kanssa pärjää ohjekirjaa pläräilemättä ja vaikka hanskat kädessä kovalla pakkasella. Miksi tätä pitäisi jotenkin väkipakolla muuttaa?

Sadetunnistimetkaan eivät tunnista sitä, jos vastaantuleva rekka roiskaisee päällesi ison vesikerroksen, ja tähän tarvii käsikäyttöisyyttä niin 10k€ kuin 100k€ autossa.

Hieno näyttöhän tuo on Teslassa, siitä ei pääse mihinkään, ja viihdettähän se tuo matkantekoon ja esim. lataushetkille mutta ainoa asia mitä tuollaisesta itse jäisi kaipaamaan on akun esilämmitysautomatiikka mikäli navin kohteeksi laitetaan suurteholatausasema, mutta tuonkin voi laittaa ihan vaikka vanhanaikaisesti yhden napin taakse.
 
Vaan kuinka tärkeä asia autossa on oikeasti joku kosketusnäytön responsiivisuus? Kyllä mulla on 10 muuta asiaa ennen tota. Onhan tolla sellainen wau-efekti hetken aikaa. Mutta loppujen lopuksi Tesla on auto siinä missä muutkin.

Kyllä sitä varmaan ilmankin pärjää. Pääsisin paikasta A paikkaan B mainiosti vaikka 10 vuotta vanhalla Corollalla, en lopulta tarvitse sen enempiä.

Itselleni tämän hintaluokan auto on kuitenkin myös lelu ja Tesla tuntuisi tarjoavan tällä hetkellä kiinnostavimmat mahdollisuudet kokea uutta auton kanssa. Teslassa on myös muut asiat mielestäni kunnossa - se on tehokas, turvallinen, tyylikäs ja mukava auto ajaa. Jollekin muulle joku muu voi olla parempi vaihtoehto. Katsotaan muuttuuko oma mielipide jos päädyn tuollaisen tilaamaan ja ajamaan sillä pidempään :)
 
EUssa saa paastohyvitysta kaksinkertaisesti taysisahkolla ja itselataavalla hybridilla ei valttamatta tule mitaan paastohyvitysta niin se ajaa prioriteettia valmistaa taysisahkoja.

EU ei toisaalta ole Hyundain pää/kotimarkkina ja hybrideillä on saatu päästöissä tasoitusta verrattuna Eurooppalaisiin kilpailijoihin.

Löytyi muuten aika mielenkiintosta diaesitystä Hyundai/Kian sähköautostrategiasta 2020/12 investor päiviltä.

Kiina ja EU sähköistyksen ensirintamassa ja kehittyvistä maiden markkinoista halutaan isoa siivua 2030 luvulla.

Noissa dioissa painotettiin sisätilojen soveltuvuutta/monikäyttöisyyttä lapsiperheen tarpeisiin, kolariturvallisuutta ja esiteltiin lähivuosien autonomisen ajon roadmappia.

 
Kyllä sitä varmaan ilmankin pärjää. Pääsisin paikasta A paikkaan B mainiosti vaikka 10 vuotta vanhalla Corollalla, en lopulta tarvitse sen enempiä.

Itselleni tämän hintaluokan auto on kuitenkin myös lelu ja Tesla tuntuisi tarjoavan tällä hetkellä kiinnostavimmat mahdollisuudet kokea uutta auton kanssa. Teslassa on myös muut asiat mielestäni kunnossa - se on tehokas, turvallinen, tyylikäs ja mukava auto ajaa. Jollekin muulle joku muu voi olla parempi vaihtoehto. Katsotaan muuttuuko oma mielipide jos päädyn tuollaisen tilaamaan ja ajamaan sillä pidempään :)

Se on juuri näin. Ihmisiä vaan ärsyttää, kun sanoit aiemmin tiivistettynä että kaikki muut sähköautot ylihintaisia romuja joiden arvo romahtaa käytettynä.

Tesla on hyvä auto ja iso näyttö tuo toisille paljon lisäarvoa. On myös tosiasia, että muutkin valmistajat osaavat nykyisin tehdä hyviä sähköautoja ja kilpailu kiristyy.
 
Teslan kupla on jo puhkeamassa tosin, tammikuun lopusta on jo kolmannes kadonnut arvosta. Teslan etumatkakin alkaa olemaan aika kyseenalainen, samoja akkuja kun kuitenkin saa jokainen valmistaja, auton valmistuksessa Tesla on vielä vuosia jäljessä muita ja autopilot ei tule olemaan ikinä sitä mitä luvattu.



ID3/ID4/Enyaq ovat jo vieneet markkinoita, tai kasvattaneet kokonaismarkkinaa, miten sen nyt haluaa sitten nähdä.

Itsekkään en oikein näe teslan etumatkaa vähän pidemmälle kun katsoo ajoneuvomarkkinaa kokonaisuudessaan. Tähän asti firma on saanut kukkoilla tunkiolla myyntivalteilla superchargerit, jollain tavalla autonominen "autopilootti", keskimääräistä kalliimman auton mahdollistama kohtuullinen range ja kova kiihtyvyydet.

Ensimmäinen pointti on tietysti paikkasidonmainen. Uskon jatkossa suurien paikallisten toimijoiden kuten K-ryhmä mahdollisuuksiin panostaa latausverkkoon paremmin kun yksi autofirma.

Autonominen ajo jäänyt tyngäksi suurista lupauksista ja lähivuosille alkaa muidenkin valmistajien roadmapeissa näkyä enemmissä määrin autonomisuutta. Ja toisaalta paljonko se kuluttaja lopulta autonomiaa arvostaa. Jo 2020/2021 Yaris Hybrid alkaa olla cruisella ja kaistavahdilla riittävän autonominen mahdollistamaan mukavan maantieajon.

Rangea muut kommentoivat, kilpailu kiristyy, ei siitä sen enempää.

Kiihtyvyyksissä toki vielä kärkikahinoissa, mutta monelta valmistajalta alkaa tulla kilpailua. Ioniq5/Ev6:n 5.5 s sataseen alkaa olla jo ylimitoitettu perheautoksi ja sen vajaa 600 hv 3.5s voi ostaa jatkossa lisärahalla.

Tähän asti se asetelma on ollut Tesla vs muiden valmistajien olematon tarjonta. Nyt kun alkaa eri segmentteihin tulla kiinnostavia kilpailijoita perinteisiltä valmistajilta, niin riittääkö tesloille lopulta ostajia? Alapuolinen segmentointi heitetty esimerkkinä, en ole näihin niin tarkkaan tutustunut.

-Model S vs Taycan
-Model Y vs Ionic 5/Kia EV6 vs ID4 vs MachE...
-Model 3: -> Nämä ei pärjää tehoissa, mutta on myös halvempia. Id3, PSA:n ja Kia/Hyundain halvemmat sähköt...
 
Viimeksi muokattu:
EU ei toisaalta ole Hyundain pää/kotimarkkina ja hybrideillä on saatu päästöissä tasoitusta verrattuna Eurooppalaisiin kilpailijoihin.
Voi tehda liittoja kuten Tesla teki muistaakseeni Fiatin kanssa jolloinka pystyi myymaan paasto-oikeuksia.
 
Mun mielestä on vähän hölmöä puhua, että Teslassa olisi "parempi käyttöliittymä" jos tarkoittaa sillä että Teslassa on isompi näyttö ja parempi infortainment kuin vaikkapa ID3:ssa (niinkuin siinä on, joskaan ID3 ei tältä osin edes yritä edustaa VAG:in parasta, markkinasta nyt puhumattakaan). Jos halutaan hehkuttaa Teslan etumatkaa, niin eikö loogisempaa olisi verrata niihin parhaisiin kilpailijoihin? Itse ottaisin kyllä Teslan yhtä näyttöä mieluummin esim. Audin MME:n, sähkö-Volvojen Android Automotiven tai Mercedeksen MBUX:n ennemmin kokonaisuutena (varsinkin HUD:in kanssa), vaikka Teslan systeemissäkin puolensa on ja makuasioita. Mutta tuskin kenenkään mielestä joku ID3:n systeemi alkuvaiheen bugeilla edustaa mitään kilpailijoiden parasta (ja onhan se huomattavasti halvempikin).

Varsinainen auton käyttöliittymä eli kontrollit on itsellenikin se mikä Teslassa eniten tökkii rakennuslaadun kyseenalaisuuksien lisäksi. En nyt vaan millään keksi yhtäkään hyvää puolta siinä, että vinkkareita säädetään valikon kautta, tai että vilkku on kapasitiivinen nappi ratissa. Pikemminkin noista tulee itselleni mieleen jotkut 80-luvun digikojelaudat, kun piti näyttää että ollaan moderneja, vaikka perinteinen oli huomattavasti parempi ratkaisu (ja kaikki siihen palavisat boomin jälkeen). En oikeasti muista edes Tesla-kuskia, joka näitä ominaisuuksia olisi autossaan kiitellyt. Sen sijaan tiedän kyllä sellaisia, jotka ovat tyytyviäisiä siihen, että Model S:ssä oli perinteinen vilkkuviiksi (vanhassa mallissa) toisin kuin Model 3:ssa.

Superit on tällä hetkellä kova sana, mutta ei niitä niin montaa Suomessa ole, etteikö tämä olisi kiinni kirittävissä.
 
noilla kaikilla ajaneena ei ainakaan itelle teslasta tullut mitään wow fiilistä, laimea ja ankeahan se on verrattuna vaikka taycan/etron gt.
Joo suorituskyky on kohdallaan mutta siinä se ainakin omaan makuun.
Ostaisin etron gt milloin vaan mieluummin, en näe teslassa mitään parempaa. (ehkä supercharger).
 
Mun mielestä on vähän hölmöä puhua, että Teslassa olisi "parempi käyttöliittymä" jos tarkoittaa sillä että Teslassa on isompi näyttö ja parempi infortainment kuin vaikkapa ID3:ssa (niinkuin siinä on, joskaan ID3 ei tältä osin edes yritä edustaa VAG:in parasta, markkinasta nyt puhumattakaan). Jos halutaan hehkuttaa Teslan etumatkaa, niin eikö loogisempaa olisi verrata niihin parhaisiin kilpailijoihin? Itse ottaisin kyllä Teslan yhtä näyttöä mieluummin esim. Audin MME:n, sähkö-Volvojen Android Automotiven tai Mercedeksen MBUX:n ennemmin kokonaisuutena (varsinkin HUD:in kanssa), vaikka Teslan systeemissäkin puolensa on ja makuasioita. Mutta tuskin kenenkään mielestä joku ID3:n systeemi alkuvaiheen bugeilla edustaa mitään kilpailijoiden parasta (ja onhan se huomattavasti halvempikin).

Audi, sähkö-Volvo ja Mersu taitaa olla melkoisesti kalliimpia kuin Teslan Model 3. Lähimpänä samaa hintaluokkaa on ID3, joka on käytännössä Model 3 SR+ hinnoissa jos ei ihan halvinta karvalakkia ota.

Varsinainen auton käyttöliittymä eli kontrollit on itsellenikin se mikä Teslassa eniten tökkii rakennuslaadun kyseenalaisuuksien lisäksi. En nyt vaan millään keksi yhtäkään hyvää puolta siinä, että vinkkareita säädetään valikon kautta, tai että vilkku on kapasitiivinen nappi ratissa. Pikemminkin noista tulee itselleni mieleen jotkut 80-luvun digikojelaudat, kun piti näyttää että ollaan moderneja, vaikka perinteinen oli huomattavasti parempi ratkaisu (ja kaikki siihen palavisat boomin jälkeen). En oikeasti muista edes Tesla-kuskia, joka näitä ominaisuuksia olisi autossaan kiitellyt. Sen sijaan tiedän kyllä sellaisia, jotka ovat tyytyviäisiä siihen, että Model S:ssä oli perinteinen vilkkuviiksi (vanhassa mallissa) toisin kuin Model 3:ssa.

Superit on tällä hetkellä kova sana, mutta ei niitä niin montaa Suomessa ole, etteikö tämä olisi kiinni kirittävissä.

Koeajamassani Model 3:ssa vilkut toimi mielestäni ihan normaalisti viiksen avulla? Pyyhkimiä en kokeillut mutta näytti että sekin olisi onnistunut näyttöön koskematta jos niin olisi halunnut?

noilla kaikilla ajaneena ei ainakaan itelle teslasta tullut mitään wow fiilistä, laimea ja ankeahan se on verrattuna vaikka taycan/etron gt.
Joo suorituskyky on kohdallaan mutta siinä se ainakin omaan makuun.
Ostaisin etron gt milloin vaan mieluummin, en näe teslassa mitään parempaa. (ehkä supercharger).

Kyllä Taycan ja e-tron varmaan onkin hienompia kuin Model 3, mutta maksavat myös tuplasti. Niitä kannattaisi ehkä verrata Model S Plaidiin.
 
Koeajamassani Model 3:ssa vilkut toimi mielestäni ihan normaalisti viiksen avulla? Pyyhkimiä en kokeillut mutta näytti että sekin olisi onnistunut näyttöön koskematta jos niin olisi halunnut?

Tuulilasinpyyhkijöiden nopeutta ei voi säätää ilman kosketusnäyttöä. Ja saksassa tosiaan joku ajoi kolarin säätäessään sitä kosketusnäytöltä.
 
Hieno homma kyllä että tulee nyt reilusti lisää noita latureita, ja varsinkin pikalatureita. Vielä hienompi asia on että ne valmistaa Suomalainen yritys :thumbsup: En ole itse vielä päässyt testaamaan mutta kuulema erittäin laadukas peli. Tästähän vielä saadaan uusi vientituote maailmalle :cool:
 
Carwow lla taisi olla Polestar2 arvio joskus. Eli puhdas Android Auto käyttis ja selkeästi sulavampi kuin Teslan vastaava.
 
Teslan käyttis ei töki yhtään, eli mitenköhän Polestar2 on siitä vielä "selkeästi sulavampi"? :)
Jaa-a, käyt tuubista ettii ja katsot. Pointtihan oli vain tämä Teslan "ylivertainen" ohjelmisto-osaaminen :)

edit. XC40 sähkis taitaa käyttää kans tuota puhdasta AA:ta :hmm:
 
  • Tykkää
Reactions: Hzz
Jos Teslalla olisi ylivertainen ohjelmisto siinä toimisi sadetunnistin ja valojen automaattipitkät. Ei sillä ruudulla ole merkitystä koska autolla ajetaan eikä räplätä sitä ruutua ajaessa.

Kokoajan tulee uutta ja tuo EV hyvä esimerkki, tehoa löytyy. Kulutus ehkä hiukan korkea mutta sitten taas VW saanut senkin haltuun vaikka tehoja ei olekaan. Tehot on kivat mutta Teslallakin se kulutus nousee kun tallaa painaa ja eikä se sitten olekaan enää niin vähävirtainen. Matka-ajossa aikalailla kaikki on kulutuksessa jo lähellä toisiaan.

Edit. Mitä enemmän tässä nyt seuraa niin Tesla alkaa olemaan vain status symboli mutta ei tarjoa muuta. Tuntuu että alkanut siellä myös tekniikka jäämään jälkeen. SC verkosto kiva ehkä Euroopassa mutta Ionity haastaa siellä ja Suomessa se on pelkkä vitsi kun K-lataus tarjoaa jo parempaa.

Tuntuu että Teslan markkinat alkaa olemaan US only jos eivät oikeasti puske kunnolla tekniikkaan parannuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös molemmat ominaisuudet löydy? Onko ne sitten täysin käyttökelvottomia?

Siinä, että joku automatiikka teoriassa on, ja että se toimii AINA täysin oikein ja halutulla tavalla on aika iso ero.

Jos automatiikka toimii hyvin esim. 60% tilanteista, niin se voisi (huom konditionaali) olla parempi kuin ei mitään automatiikkaa, mutta käykin lopuissa 40%ssa tilanteista ärsyttämään aika paljon, kun se automatiikka onkin ollut veruke siihen, että manuaalinen käyttöliittymä on kehdattu pilata totaalisesti.
 
Siihen on oikeasti perusteltuja syitä, miksi tietynlaisiin teknisiin ratkaisuihin on päädytty: pyyhkimien säätö kosketusvalikossa on kyllä todella idioottimainen ratkaisu, joka menee täysin kokemattomuuden piikkiin(paperilla ja teoriassa voi olla toimiva).
 
En omista, mutta on harkinnassa. Kokemusta on koeajon verran.
Aika vähäinen kokemus. Jokainen kuka on omistanut/omistaa Teslan niin tietää kyllä miten hyvä se niiden "äly" on. Teslalla on keskitytty alusta asti FSD toteuttamiseen ja muut toiminnot ovat jääneet raakileiksi.
 
Aika vähäinen kokemus. Jokainen kuka on omistanut/omistaa Teslan niin tietää kyllä miten hyvä se niiden "äly" on. Teslalla on keskitytty alusta asti FSD toteuttamiseen ja muut toiminnot ovat jääneet raakileiksi.

Mitä olen facebookin Tesla-ryhmästä ja muualta omistajien kommentteja lukenut, hyvin suuri osa tuntuu olevan tosi tyytyväisiä autoihinsa.
 
tarkoitatko tätä teslaryhmää mihin saa bannit jos erehdyt arvostelemaan autoa tai oikeastaan mitään siitä?

En ole varma, Tesla Owners Finland tms se ryhmän nimi oli jota olen selannut läpi.

Olisihan se hyvä myös auton puutteista saada lukea, tosin olen mielestäni lukenutkin kyseisessä ryhmässä myös ongelmista.

Sinänsä ymmärrän myös että jos on henkilöitä jotka ovat Tesla-omistajien ryhmässä vain haukkumassa Teslaa, niin ehkä he ovat väärässä ryhmässä. Olen ollut huomaavinani, että tälläkin foorumilla on joitakin kirjoittajia jotka ovat ottaneet tehtäväkseen haukkua oikeastaan kaiken Teslan autoissa. Selkeästi herättää tunteita tuo Tesla..
 
Olen ollut huomaavinani, että tälläkin foorumilla on joitakin kirjoittajia jotka ovat ottaneet tehtäväkseen haukkua oikeastaan kaiken Teslan autoissa. Selkeästi herättää tunteita tuo Tesla..
Se vaan on vastareaktio kaikelle laput silmillä ylistämiselle. Muiden merkkien omistajat ei näe tarvetta kommentoida ajokkiaan foorumeilla, mistäköhän johtuu.
 
Mitä olen facebookin Tesla-ryhmästä ja muualta omistajien kommentteja lukenut, hyvin suuri osa tuntuu olevan tosi tyytyväisiä autoihinsa.

Juu mutta se ei tarkoita sitä ettei siinä olisi myös paljon asioita mitkä nostaa verenpainetta :lol: Harva omistaja täällä jaksaa jankuttaa näitä samoja ongelmia kokoajan, ketjua taakse lukemalla on näitä samoja asioita jo käyty moneen kertaan läpi.
 
En ole varma, Tesla Owners Finland tms se ryhmän nimi oli jota olen selannut läpi.

Olisihan se hyvä myös auton puutteista saada lukea, tosin olen mielestäni lukenutkin kyseisessä ryhmässä myös ongelmista.

Sinänsä ymmärrän myös että jos on henkilöitä jotka ovat Tesla-omistajien ryhmässä vain haukkumassa Teslaa, niin ehkä he ovat väärässä ryhmässä. Olen ollut huomaavinani, että tälläkin foorumilla on joitakin kirjoittajia jotka ovat ottaneet tehtäväkseen haukkua oikeastaan kaiken Teslan autoissa. Selkeästi herättää tunteita tuo Tesla..
No ei tarvitse ihmetellä, jos hieman nurinaa aiheuttaa kun lähdetään rakentamaan autoa nollasta ja vähät välitetään vuosien kokemuksien aikana toimivien ratkaisuiden käyttöönotosta. Pelkästään erilaisuuden tavoittelu ei ole syy tehdä asioita erilailla. Autolla ajaminen on prioritetti ja apulaitteiden säätäminen tulee onnistua ilman, että ajamiseen keskittyminen ei herpaannu.
 
No ei tarvitse ihmetellä, jos hieman nurinaa aiheuttaa kun lähdetään rakentamaan autoa nollasta ja vähät välitetään vuosien kokemuksien aikana toimivien ratkaisuiden käyttöönotosta. Pelkästään erilaisuuden tavoittelu ei ole syy tehdä asioita erilailla. Autolla ajaminen on prioritetti ja apulaitteiden säätäminen tulee onnistua ilman, että ajamiseen keskittyminen ei herpaannu.

Jos kaikki tehtäisiin kuten on tehty aina ennenkin, aika vähän uutta syntyisi. Ehkä ajatuksena on ollut, että automatiikka hoitaa nuo säätämiset kuskin puolesta. Ja ainakin itselle tuntui jo koeajon aikana ihan helpolta se kosketusnäytön käyttö.
 
Jos kaikki tehtäisiin kuten on tehty aina ennenkin, aika vähän uutta syntyisi. Ehkä ajatuksena on ollut, että automatiikka hoitaa nuo säätämiset kuskin puolesta. Ja ainakin itselle tuntui jo koeajon aikana ihan helpolta se kosketusnäytön käyttö.
No voin sanoa ihan oman auton puolesta että ei siihen kosketusnäyttöön ole kovin kiva tökkiä jos tiessä on yhtään epätasaisuutta. Plus että joudut katsomaan sitä näyttöä kun yrität osua oikeaan. Ja mulla on Volvo. Mieluusti ottaisin penkin/ratinlämmittimen fyysisiin nappeihin enkä kosketuspaneeliin. Ilmastointi on ihan sama kun en siihen juuri ikinä koske.

edit. Onneksi pyyhkimet jne. on viiksissä.
 
Jos kaikki tehtäisiin kuten on tehty aina ennenkin, aika vähän uutta syntyisi. Ehkä ajatuksena on ollut, että automatiikka hoitaa nuo säätämiset kuskin puolesta. Ja ainakin itselle tuntui jo koeajon aikana ihan helpolta se kosketusnäytön käyttö.

Asia on juuri näin. Omasta mielestäni juuri nämä uudet asiat tekevät autosta uniikin ja voin elää muiden puutteiden kanssa.

Täällä on parikin omaa ketjua Teslasta joita kannattaa lukea läpi ja siirtää keskustelu sinne. Myös youtube on täynnä videoita mistä saa aika hyvä kuvan autosta ja sen laadusta. Ja vaikka Teslakuskit on täällä jo monta kertaa tuomittu rinkirunkkaajiksi niin suurin osa on ihan normaalia työssäkäyvää porukkaa jotka varmasti kertovat mielellään kokemuksistaan jos menet asiallisesti kysymään.
 
Jos kaikki tehtäisiin kuten on tehty aina ennenkin, aika vähän uutta syntyisi. Ehkä ajatuksena on ollut, että automatiikka hoitaa nuo säätämiset kuskin puolesta. Ja ainakin itselle tuntui jo koeajon aikana ihan helpolta se kosketusnäytön käyttö.
Totta tuokin(kokeilemisen osalta). Citroen on kunnostautunut tässä erilaisten teknisten ratkaisujen pioneeriksi aikojen saatossa: esim. kääntyvät ajovalot. Innovaatisten uusien ratkaisujen tulisi parantaa turvallisuutta, eikä mahdollisesti vaarantaa sitä. Itse ihmettelen ettei äänikomentoja ole hyödynnetty? Kuljettajan profiiliin tallennetut äänikomennot, jolla säätää esim. Pyyhkijöiden nopeutta, takalasin lämmitys, huurteenpoisto jne.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kaikki tehtäisiin kuten on tehty aina ennenkin, aika vähän uutta syntyisi. Ehkä ajatuksena on ollut, että automatiikka hoitaa nuo säätämiset kuskin puolesta. Ja ainakin itselle tuntui jo koeajon aikana ihan helpolta se kosketusnäytön käyttö.
Kun tähän asti kaikki ovat laittaneet renkaat auton alle, niin laitetaan me neliöt :). Joskus sille vaan on joku syy miksi kaikki valmistajat ovat päätyneet samaan ”vanhanaikaiseen” ratkaisuun.

Ei vanhassa pysyminen pidä olla itseisarvo, mutta ei myöskään uudella tavalla tekeminen, jos se uusi tapa ei ole selvästi parempi. Ja vielä vähemmän jos puhutaan vakiintuneista kontrolleista, joiden ansiosta autosta toiseen voi hypätä helposti.

Ja kyllähän pyyhinautomatiikat löytyy muistakin autoista, sillä erolla että ne on helppo ohittaa irroittamatta katsetta tiestä ja käsiä ratista jos arvaavat väärin.

Ja koko jutun pointtihan ei ollut uuden dissaaminen, vaan sen kyseenalaistaminen, että Teslan käyttöliittymä olisi jotenkin objektiivisesti parempi ja edellä muita. Enemmän olen tavannut Teslakuskeja joille nämä on pieni miinus kuin jotka ostavat auton sen erityisen ihanien käyttöliittymäkontrollien takia. Vai onko täällä ihan oikeasti joku Teslan omistaja, joka osti auton koska pyyhkijöiden säätö valikoista on vaan niin paljon parempaa kuin viiksestä?

Edit: Niin ja itseasiassa peruskontrollien kuten pyyhkijöiden haku keskikonsolistahan on nimenomaan vanhanaikaista, aikaa ennen monitoimiviiksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Koeajamassani Model 3:ssa vilkut toimi mielestäni ihan normaalisti viiksen avulla? Pyyhkimiä en kokeillut mutta näytti että sekin olisi onnistunut näyttöön koskematta jos niin olisi halunnut?

Viiksestä saa vain kertapyyhkäisyn. Se käy muuten pidemmän päälle aika raskaaksi.

Teslan käyttis ei töki yhtään, eli mitenköhän Polestar2 on siitä vielä "selkeästi sulavampi"?

Kokeile avata niitä Elonin ihanuuksia, kuten Twitch. Aika usein tuo Teslan käyttis kaatuu siihen kun siitä lähtee pois, ja se ei todellakaan ole mikään smooth. Eipä sillä toki oikeasti autossa mitään teekään.

Eikös molemmat ominaisuudet löydy? Onko ne sitten täysin käyttökelvottomia?

On ne täysin käyttökelvottomia valitettavasti, noiden perusasioiden toimimattomuus on se mikä saa yleensä veren kiehumaan. Kolmas on vakkari, jota ei saa tyhmälle moodille kytkettyä joten sen kanssa saa aina taistella.
 
Teslauskovaisen tunnistaa siitä, että sen mielestä kaiken mahdollisen tunkeminen kosketusnäytön alavalikoihin on ihan ok ratkaisu.

Kenenkään muun mielestä ei ole, esimerkiksi about kaikkien autotoimittajien.
 
Onko näissä Skoda Enyaq IV-malleissa jotain erityisen huonoa miksi ei kannattaisi ostamista harkita?

Pari ID.4:sta on kai jo lähtenyt hinurilla korjattavaksi ja softa ei taida olla ihan timanttinen vieläkään, mutta en pitäisi noita syynä olla ostamatta, jos auto muuten miellyttää. ID.4 toki hieman halvempi ja ehkä sikäli hieman parempi diili, mutta Enyaq minusta hienompi.
 
Joo, it-alaan liittyvällä foorumilla on ehkä vähän biased otanta ja softa > auto. Suurin osa ihmisistä taas ei voi sietää kovaa rengasmelua, olematonta eristystä, irtoilevaa maalipintaa, vinossa olevia paneeleita ja kaikkea surkeaa laatua, johon Tesla on sortunut kovin pitkään. Ei tuo Volkkarin softa täydellinen ole, mutta aivan hyvin ajaa asiansa ja sitä voi päivittää. VW:n resursseilla saavat sen kyllä kuntoon ennemmin tai myöhemmin, mutta tehtaan yleistä kusemista taas on paljon vaikeampi korjata. Tallista löytyy ID.4 ja hiilikuitumonokokkiin rakennettu urheiluauto, joissa kummassakin on laatuvaikutelma hyvä.
 
ID.4:n isoin ongelma on range, vaikka lagaavan softan hyväksyisikin. Meneeköhän se edes 200km talvella, vaikka siinä on 77kWh akku?
 
Ei ollu koeajolla itselle ongelma toi Teslan pyyhkijöiden säätö. Automaatilla toimivat ja sillä selvä. Viiksestä sai kertapyyhkäisyn painettua.

Myöskin käyttöliittymästä tuli heti laadun tuntu esille kun se reagoi ja on järkevä ruudunpäivitysnopeus. Nykyisessä Volvossakin suurin osa tapahtuu näytön kautta ja ei ole ollut ongelmia operoida sitäkään ajaessa. Hanskat kädessä ei kyllä tullut Model 3:a kokeiltua.
Perus käyttö on smoothia mutta ne Netflixit ja muut tökkii. Vaikka uusin mcu2 ja hw3 käytössä.
 
Joo, it-alaan liittyvällä foorumilla on ehkä vähän biased otanta ja softa > auto. Suurin osa ihmisistä taas ei voi sietää kovaa rengasmelua, olematonta eristystä, irtoilevaa maalipintaa, vinossa olevia paneeleita ja kaikkea surkeaa laatua, johon Tesla on sortunut kovin pitkään. Ei tuo Volkkarin softa täydellinen ole, mutta aivan hyvin ajaa asiansa ja sitä voi päivittää. VW:n resursseilla saavat sen kyllä kuntoon ennemmin tai myöhemmin, mutta tehtaan yleistä kusemista taas on paljon vaikeampi korjata. Tallista löytyy ID.4 ja hiilikuitumonokokkiin rakennettu urheiluauto, joissa kummassakin on laatuvaikutelma hyvä.
Onhan VWlla selkeä suunnitelma miten kehittää softaa ja mihin se menee. Kyllä ne sen kuntoon saa todennäköisesti vuodessa parissa.
 
Onhan VWlla selkeä suunnitelma miten kehittää softaa ja mihin se menee. Kyllä ne sen kuntoon saa todennäköisesti vuodessa parissa.

Helposti saavat. Responsiivisuus nousi ilmeisesti tuossa 2.1 -versiossa vielä, mutta eihän tuo täydellinen ole. Jos VW ei noilla resursseilla tuota saa kuntoon nopeahkosti, niin sieltä päitä tippuu ja löytyy paremmat tyypit tilalle hoitamaan projektia. Kuitenkin osaavat autoja rakentaa. Parasta kyllä tuo 2v huoltoväli ilman kilometrirajaa :D
 
Onko VW uskaltanut antaa takuun säilyä vaikka autoa ei huoltaisikaan? Minusta ihan hieno kädenojennus Teslalta että jos itse viitsii vaihdella kuluvia osia niin siitä ei rankaista takuun päättämisellä.
 
Edellisen sivun automatiikkakeskusteluun liittyen, vieläkö Miin kaistavahti yrittää keilata liikenteenjakajia? Itselläni oli huollon sijaisautona muutaman päivän toisen merkin auto aktiivisella kaistavahdilla varustettuna, ja otin sen ensimmäisen kilometrin jälkeen pois käytöstä. Automatiikka kun ei tajunnut tamppaantuneen lumen ja reunaviivan eroa, ja väänsi vastaan ihan suorallakin tiellä lähemmäs keskiviivaa.

Omassa autossa on pelkkä kaistavaroitin, ja kun itse olen tottunut ajamaan lähellä oikeaa reunaa - lain mukaan ja pois urista - sekin piippaa vähän turhan usein.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 060
Viestejä
4 656 681
Jäsenet
76 337
Uusin jäsen
Heneg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom