Keskustelua hybridiautoista

Aika kova keskinopeus. Suomessa ei saa missään ajaa noin kovaa. Oliko autossa lämpöpumppu?
Katso tuo omassa linkissäsi oleva VW id4 vs Tesla video. Onko siihen kommentteja?

Jos katsoit videon, keskinopeus oli 113km/h.

En näe missään linkkiä id4 vs tesla -videoon, saisiko suoran linkin niin voin katsoa?
 
Eikö tuo nyt ole hiukan epäreilua verrata muotoilultaan tila-automaista volkkaria ja teslan sedania. Parempi verrokki olisi Model Y, jossa varmaan ilmanvastus samaa luokkaa tuon ID3/4 kanssa.

En osaa ottaa kantaa reiluuteen, mutta omaan ostopäätökseeni vaikuttaa toimintamatka ja siksi vertailen autoja sen osalta. ID.4 toimintamatka ei ole vakuuttanut niiden testien perusteella joita itse olen katsonut.
 
En osaa ottaa kantaa reiluuteen, mutta omaan ostopäätökseeni vaikuttaa toimintamatka ja siksi vertailen autoja sen osalta. ID.4 toimintamatka ei ole vakuuttanut niiden testien perusteella joita itse olen katsonut.

Edmunds ajaa autot samaa reittiä pitkin, videossaan näköjään vielä putkeen autot. Ajoivat vielä uudestaan senkin jälkeen kun Tesla sanoi että pitää ajaa yli nollan, tässä noita päivitettyjä tuloksia:


ID4, 287 mailia, Model 3 SR+ 232 mailia, Model 3 LR 345 mailia.

Eli jos koet toimintamatkan olevan ongelma, niin ID4 tai M3 LR ovat luultavasti vaihtoehtojasi, mutta SR+ ei. Joillakin näin, itselläni SR+ ei ole rangen puolesta ongelma, mutta ei olisi todellakaan siis ID4. Kannattaa aina ottaa vertailu, jossa autoja ajetaan samalla tavalla ja jotain järkevää reittiä pitkin, eikä ottaa sieltä täältä erilaisia testejä joissa ajetaan erilaisia lämpötiloja, eri matkoja, eri nopeuksilla. Niistä ei saa mitään järkevää lukemaa.
 
Edmunds ajaa autot samaa reittiä pitkin, videossaan näköjään vielä putkeen autot. Ajoivat vielä uudestaan senkin jälkeen kun Tesla sanoi että pitää ajaa yli nollan, tässä noita päivitettyjä tuloksia:


ID4, 287 mailia, Model 3 SR+ 232 mailia, Model 3 LR 345 mailia.

Eli jos koet toimintamatkan olevan ongelma, niin ID4 tai M3 LR ovat luultavasti vaihtoehtojasi, mutta SR+ ei. Joillakin näin, itselläni SR+ ei ole rangen puolesta ongelma, mutta ei olisi todellakaan siis ID4. Kannattaa aina ottaa vertailu, jossa autoja ajetaan samalla tavalla ja jotain järkevää reittiä pitkin, eikä ottaa sieltä täältä erilaisia testejä joissa ajetaan erilaisia lämpötiloja, eri matkoja, eri nopeuksilla. Niistä ei saa mitään järkevää lukemaa.
Harmi kun ei testattu M3 Performancen uutta koska siinä isompi akku kuin LR 2021 niin pitäisi mennä samat ellei enemmänkin.
 
Kun se suodatin on raitisilman suodatin niin en tiedä miksi se vaikuttaisi takuuseen. Oliko siinä sitten jotain perää että jarrut ruostuvat helpommin jos jarrunesteitä ei vaihda. Minulla on romuissa yli 10 vuotta vanhoja jarrunesteitä ja eivät ne jarrusylinterit talven aikana jumiin ruostu. Ja minä puhun nyt kokoajan takuusta. Ei ole minusta autonvalmistajan tehtävä valvoa liikennetuvallisuutta uhkaamalla takuun loppumisella.
En suoraan kommentoinut sitä takuun loppumista. Se nyt on tarpeetonta kun ei takuu muutenkaan korvaa vikaa joka tulee omaa huolimattomuuttasi. Enkä pidä monen autovalmistajan/maahantuoja politiikasta heittäytyä hankalaksi jos huoltokirjassa on yksikin moka.

Silti minusta on ihan hyvä että autoa vilkaisee edes joku parin vuoden välein, kun iso osa porukasta ei sitä itse kuitenkaan tee. Ja muistutuksena että ensimmäinen katsastus on uusille autoille vasta nelivuotiaana. Se on pitkä aika jos autolle annettua runtua tai sattuu olemaan joku maanantaikappale osasena, kokoajalla ollut huono päivä tai pomo piiskannut aikataulupaineessa.
 
Ei ole tarkoitus trollata, olen miettinyt ID.3/ID.4 ihan vakavasti myös uudeksi autoksi. Lagaavan käyttöliittymän voisi ehkä antaa anteeksi, jos range olisi Model 3 LR luokkaa. Mutta testien perusteella näin ei näytä olevan.

Esim. tässä testissä keskikulutus oli 29,1kWh/100km joka ei kyllä paljoa yli 200km ole jos akkua ei vedä ihan 100%->0%. Eli käytännön range talvella näyttää jäävän 200km luokkaan uutena ja siitä vielä akun degradaatio pois muutaman tuhannen kilometrin jälkeen niin tiukilla ollaan:


Onpa epäselvää testaamista. Autossa ei myöskään ole ilp:ta.
 
Kun se suodatin on raitisilman suodatin niin en tiedä miksi se vaikuttaisi takuuseen. Oliko siinä sitten jotain perää että jarrut ruostuvat helpommin jos jarrunesteitä ei vaihda. Minulla on romuissa yli 10 vuotta vanhoja jarrunesteitä ja eivät ne jarrusylinterit talven aikana jumiin ruostu. Ja minä puhun nyt kokoajan takuusta. Ei ole minusta autonvalmistajan tehtävä valvoa liikennetuvallisuutta uhkaamalla takuun loppumisella.
Vanhojen vettyneiden jarrunesteiden kiehumispiste on melkein 100 astetta alempi kuin uutena "kuivana". Paska raitisilmasuodatin pistää helposti ikkunat huuruun. Autonvalmistajasta viis, mutta minä ainakin arvostan omaa henkikultaa ja teen oleelliset huollot ajallaan. Sähköautoissa ei pitäisi edes olla mikään kustannuskysymys, kun kaikki "isot" huollot puuttuu. Siitä ei ole vielä kokemusta yrittääkö huolto paikata putoavia tuloja esim. hinnoittelemalla sähköauton huollon kate% jotenkin mielenkiintoisesti.
 
Siitä ei ole vielä kokemusta yrittääkö huolto paikata putoavia tuloja esim. hinnoittelemalla sähköauton huollon kate% jotenkin mielenkiintoisesti.

Teslan kohdalla täytyy kyllä miettiä myös halutaanko väistää takuuta, sen verran shady-menoa on välillä ollut. Jos ei vika kerta ajoissa löydy, niin menee huoltohinnaston mukaisesti eikä takuuna.

Mutta joo, kyllä ainakin itse aion juuri nuo raitisilmasuodattimet, jarrunesteet, pyyhkimet ja vastaavat uusia väliajoin. Puslat ja vastaavat huomannee äänestä, jarrut eivät paljon kulu. Katsotaan nyt miten kilometrejä toki tulee, mutta eiköhän raitisilmasuodatin lähde joskus 20tkm kohdalla vaihtoon viimeistään, ovat sen verran edullisia etten näe miksi ei vaihtaisi. Toki, se on Teslassa hieman hankalampaa se vaihtaminen kuin muissa autoissa, mutta täytyy katsoa kun takakajaripiuhan laittaa että millainen projekti se on todellisuudessa.

Tai sitten soittelee Teslalle ja kyselee mitä kannattaisi tehdä, ainakin Rich Rebuildsin videossa jarruja sun muita hieman putsailivat. Vai onko joku nähnyt jossain "vapaaehtoinen" huolto-ohjelmaa? En näe jotenkin järkeä kalliin auton kanssa jättää jotain pieniä juttuja tekemättä säästääkseni pari satasta.
 
Jos katsoit videon, keskinopeus oli 113km/h.

En näe missään linkkiä id4 vs tesla -videoon, saisiko suoran linkin niin voin katsoa?

Keskinopeudessa on mukana pysähdykset ja liikennevalot yms. Tuossa ajetaan about 130km/h ja keskinopeudeksi tulee 113km/h.
Suomessa maantiellä on keskinopeus luokkaa 70km/h, jos matkustetaan vaikka Tampereelta Jyväskylään. Eli ajetaan 80 ja 100 kilsaa tunnissa ja välillä joudutaan hidastamaan liikennevaloihin tai roikkumaan karavaanarin perässä.

Alla olevalla videolla ajetaan n. 110km/h ja päästään 350km, eli about satasta ajamalla menee kyllä ihan helposti 400km rikki, perus maantiellä varmaan 450km. Samalla videolla on myös Tesla LR joka menee pidemmälle ja pienemmällä kulutuksella, mutta se ei ole videon pointti. Pointti on siinä, että hitaasti ajamalla pääsee pidemmälle, mutta myös voi ajaa kovaa ja ladata useemmin. Ajan kannalta lopputulos on sama, mutta toisella tavalla menee enemmän sähköä.

 
Vanhojen vettyneiden jarrunesteiden kiehumispiste on melkein 100 astetta alempi kuin uutena "kuivana". Paska raitisilmasuodatin pistää helposti ikkunat huuruun. Autonvalmistajasta viis, mutta minä ainakin arvostan omaa henkikultaa ja teen oleelliset huollot ajallaan. Sähköautoissa ei pitäisi edes olla mikään kustannuskysymys, kun kaikki "isot" huollot puuttuu. Siitä ei ole vielä kokemusta yrittääkö huolto paikata putoavia tuloja esim. hinnoittelemalla sähköauton huollon kate% jotenkin mielenkiintoisesti.
Mieluusti minakin ne tekisin ajallaan mutta kun siina haviaa takuun kun itse vaihtelee suodattimet ja jarrunesteet. Siksi Teslan malli on minusta oiva kadenojennus.
 
Raitisilma suodatin kerra vuoteen uusiksi. Teslassa 10-15min homma jos oikein hitaasti tekee.

Jarrut herkistely kerra vuoteen.

Muutoin tarpeen mukaan jos alusta tms jotain ääntää.

Itse mielummin vähä liian aikasin vaihdan osia ku liian myöhään.
 
Ilmeisesti minun alkuperaiseen kysymykseen on vastaus etta vain Tesla ei edellyta saannollisia huoltoja jotta takuu sailyy. Toivottavasti muut seuraisivat Teslan mallia ja jattaisivat ihmisille vastuun.
 
Teslan kohdalla täytyy kyllä miettiä myös halutaanko väistää takuuta, sen verran shady-menoa on välillä ollut. Jos ei vika kerta ajoissa löydy, niin menee huoltohinnaston mukaisesti eikä takuuna.

Mutta joo, kyllä ainakin itse aion juuri nuo raitisilmasuodattimet, jarrunesteet, pyyhkimet ja vastaavat uusia väliajoin. Puslat ja vastaavat huomannee äänestä, jarrut eivät paljon kulu. Katsotaan nyt miten kilometrejä toki tulee, mutta eiköhän raitisilmasuodatin lähde joskus 20tkm kohdalla vaihtoon viimeistään, ovat sen verran edullisia etten näe miksi ei vaihtaisi. Toki, se on Teslassa hieman hankalampaa se vaihtaminen kuin muissa autoissa, mutta täytyy katsoa kun takakajaripiuhan laittaa että millainen projekti se on todellisuudessa.

Tai sitten soittelee Teslalle ja kyselee mitä kannattaisi tehdä, ainakin Rich Rebuildsin videossa jarruja sun muita hieman putsailivat. Vai onko joku nähnyt jossain "vapaaehtoinen" huolto-ohjelmaa? En näe jotenkin järkeä kalliin auton kanssa jättää jotain pieniä juttuja tekemättä säästääkseni pari satasta.
Ihan normaalia Teslan kanssa kun netti ja foorumit täynnä että mikä nitinä ja miten korjataan. Vaihdetaan yksi tukivarsi ja hetken päästä toinen jne. Joku lista ja perushuolto tarkastus ei olisi pahitteeksi vaikka ei olisi pakollinen mutta halutessa viedä.
 
Teslan käyttis ei töki yhtään, eli mitenköhän Polestar2 on siitä vielä "selkeästi sulavampi"? :)
Electroboom- Youtube-kanavan Mehdi Sadaghdar osti juuri Tesla Model 3:n ja oli kyllä eri mieltä sulavuudesta. Koko käyttis kaatuilee tasaisin väliajoin ja multimeedia lataa puoli ikuisuutta. Vaikuttaa lähinnä halvimmalta kiina-Androidilta. Kohdasta 16:40.

 
Electroboom- Youtube-kanavan Mehdi Sadaghdar osti juuri Tesla Model 3:n ja oli kyllä eri mieltä sulavuudesta. Koko käyttis kaatuilee tasaisin väliajoin ja multimeedia lataa puoli ikuisuutta. Vaikuttaa lähinnä halvimmalta kiina-Androidilta. Kohdasta 16:40.


Ihan samoja kokemuksia. Suht ok mutta en tiedä mitä purkkaa on ajateltu. Todennäköisesti joku snapdragon ois tehokkaampi jos halutaan vähävirtaista prossua.
 
Electroboom- Youtube-kanavan Mehdi Sadaghdar osti juuri Tesla Model 3:n ja oli kyllä eri mieltä sulavuudesta. Koko käyttis kaatuilee tasaisin väliajoin ja multimeedia lataa puoli ikuisuutta. Vaikuttaa lähinnä halvimmalta kiina-Androidilta. Kohdasta 16:40.


Ei kyllä nämä "valovuosia muita edellä" jutut ihan täsmää kun näitä kattelee, en sano että muillakaan nuo kovin kummoisia olisi mutta yhtä laginen paska tuo kuin muillakin.
 
Ei ole tarkoitus trollata, olen miettinyt ID.3/ID.4 ihan vakavasti myös uudeksi autoksi. Lagaavan käyttöliittymän voisi ehkä antaa anteeksi, jos range olisi Model 3 LR luokkaa. Mutta testien perusteella näin ei näytä olevan.

Esim. tässä testissä keskikulutus oli 29,1kWh/100km joka ei kyllä paljoa yli 200km ole jos akkua ei vedä ihan 100%->0%. Eli käytännön range talvella näyttää jäävän 200km luokkaan uutena ja siitä vielä akun degradaatio pois muutaman tuhannen kilometrin jälkeen niin tiukilla ollaan:



Etkai oikeasti pidä tuota hyvänä perusteluna? Vähän niinkuin menisin 4C:llä ajamaan Alastarolle päiväksi ja käyttäisin sitä keskikulutuksen mittaukseen. Kulutus ei tavallisissa olosuhteissa ole lähellekään tuota luokkaa.
 
Kyllähän noista EPA luvuista saa aika karskia eroa VW ja Tesla välille. Vaikka ne sähköajon kulutukset onkin melko pienellä präntillä noissa taulukoissa, niin sieltä ne silti löytyy. Lähes sama kulutus siis RAV4 plugarilla ja VW ID4 mallilla, joka tosin ei ole AWD malli edes. Teslan kulutus 25 kWh/100 ml on kyllä käsittämättömän hyvä lukema. Eli 15,5 kWh/100 km. RAV4 kulutus 22,4 kWh/100 km on myös erinomainen, kun se ei ole edes varsinainen sähköauto. Omaan käyttöön tuo onkin erinomainen pirssi, kun saa ajella nämä lähikulmat pelkästään melkein sähköllä. VW kulutus EPA profiilisena on 21,1 kWh/100 km. Tähän uskon suurimman osan kuskeista pääsevän kumulatiivisena kulutuksena ja allekin pääsee helposti. Tuo Hyundain Ioniq plugari on myös todella kovan luokan tulos ja Kian vastaava ei ole lähelläkään sen kykyjä. Omalla kohdalla on siis 21,4 kWh/100 km nyt kumulatiivinen 14 000 km ajon jälkeen ja jos lyhyttä pätkää tulee enemmänkin, niin lopullinen bensantarve asettuu sinne 1-2,0 L/100 km väliin koko auton historiassa. Tämän hetkinen syyskuusta alkanut ajaminen on kuluttanut 2,2 L/100 km ja maaliskuun 1700 km on vienyt 0,6 L/100 km, eli 10,2 L bensaa. Rangeksi auto ilmoittelee aina melkoisen positiivisia lukemia, kuten tässäkin 87 km ilmastointi päällä ja sen pois ottamalla jotain 91 km. Mutta tuo 21,4 kWh/100 km lukema on ollut nollaamatta koko omistuksen ajan. Jos pääsisin siis ajamalla esim sen 90 km, niin autoon ei ole koskaan oikeestaan saanut ladattua enempää kuin 14,5 kWh energiaa takaisin, niin se tekisi jo 16,1 kWh/100 km kulutusta. Voin vakuuttaa, ettei ole helppoa ihan tottumattomalta siihen päästä. Toisaalta, kun auto imuroi sen 14,5 kWh akkuun ja EPA olisi 22,4 kWh/100 km, niin sanoisin, että lähes kuka tahansa pystyy sen 64,7 km saavuttamaan. Talviajo sitten kyllä rokottaakin reippaasti kilometreistä ja viileyttä vähän sisällä pukkaa.
 

Liitteet

  • EC6DE55C-07DA-4581-9422-6FC087EB6583.jpeg
    EC6DE55C-07DA-4581-9422-6FC087EB6583.jpeg
    2,7 MB · Luettu: 47
Omat huomiot cupra leon ehybridin omistuksesta ekan 1000km ajalta. Työmatka suuntaansa 50km. Aamulla range riittää 35-38km keskinopeuden ollessa 70-80km/h. Eka puolisko matkasta 50km/h rajoitusta ja loput 100km/h. Lämpötila nollan tuntumassa.
Takaisinpäin tullessa keskinopeus tippuu kuuteenkymppiin muitten perässä madellessa varsinkin tuon viidenkympin alueen takia ja lämpötila ollessa +7-10. Range riittää 50km ja akussa 1%, kun pääsee kotiin.
Range laskee tuntuvasti kovempaa ajettaessa ja lämmitys tarpeen kasvaessa.
 
Omat huomiot cupra leon ehybridin omistuksesta ekan 1000km ajalta. Työmatka suuntaansa 50km. Aamulla range riittää 35-38km keskinopeuden ollessa 70-80km/h. Eka puolisko matkasta 50km/h rajoitusta ja loput 100km/h. Lämpötila nollan tuntumassa.
Takaisinpäin tullessa keskinopeus tippuu kuuteenkymppiin muitten perässä madellessa varsinkin tuon viidenkympin alueen takia ja lämpötila ollessa +7-10. Range riittää 50km ja akussa 1%, kun pääsee kotiin.
Range laskee tuntuvasti kovempaa ajettaessa ja lämmitys tarpeen kasvaessa.
Seatissa on vissiin 12.8kWh akku. RAV4 plugarissa jää sen 18,1 kWh akusta pohjalle aina se 3,5 kWh latausta, jolla se pystyy myös HV tilassa, eli ilman lataustakin toimimaan täydellä 306 hp teholla. Seatin WLTP lienee 60 km, joka saattaa olla varsin haastavaa saavuttaa. Ja siinäkin siis on pohjalle käsittääkseni jätettävä jotain samaa luokkaa oleva luku, jotta se toimisi myös hybridi tilassa. Lataamallahan se yleensä ajan myötä selviää, kuinka paljon saat seinästä aina tyhjään akkuun mahtumaan. EPA kulutusta en löydä, joka voisi olla lähempänä 50 km, koska se on yleensä melkoisesti tiukempi, kuin WLTP.
 
Omat huomiot cupra leon ehybridin omistuksesta ekan 1000km ajalta. Työmatka suuntaansa 50km. Aamulla range riittää 35-38km keskinopeuden ollessa 70-80km/h. Eka puolisko matkasta 50km/h rajoitusta ja loput 100km/h. Lämpötila nollan tuntumassa.
Takaisinpäin tullessa keskinopeus tippuu kuuteenkymppiin muitten perässä madellessa varsinkin tuon viidenkympin alueen takia ja lämpötila ollessa +7-10. Range riittää 50km ja akussa 1%, kun pääsee kotiin.
Range laskee tuntuvasti kovempaa ajettaessa ja lämmitys tarpeen kasvaessa.

Jos sähköinen range jää alle ajomatkan kannattaisi mielestäni auto lämmittää ensiksi hybridimoodissa, sitten akku tyhjäksi ja loppu hybriditilassa. Ei tietenkään tyhjäkäyttää liikennevaloissa eli olettaen että pääset ajamaan alkuun ilman suurempia pysähdyksiä.

Nyt lämmität hytin sähköllä ja jätät polttoaineen hukkaenergian pääosin käyttämättä. Kun jäähdytysnesteet on lämmenneet niistä riittää lämpöä myös sähköajoon.
 
Jos sähköinen range jää alle ajomatkan kannattaisi mielestäni auto lämmittää ensiksi hybridimoodissa, sitten akku tyhjäksi ja loppu hybriditilassa. Ei tietenkään tyhjäkäyttää liikennevaloissa eli olettaen että pääset ajamaan alkuun ilman suurempia pysähdyksiä.

Nyt lämmität hytin sähköllä ja jätät polttoaineen hukkaenergian pääosin käyttämättä. Kun jäähdytysnesteet on lämmenneet niistä riittää lämpöä myös sähköajoon.

Kiitoksia, hyvä neuvo.
 
Muistan tämän tapauksen kun kyseli Fabossa tästä, että mitenäks pitäisi tehdä. Silloinkin jo porukka totesi, että kuljettaja on vastuussa autosta ja eikä Autopilotti poista vastuuta.
Olettiko jotenkin että autopilot poistaisi vastuun vai mitä hän siellä ihmetteli?
 
Olettiko jotenkin että autopilot poistaisi vastuun vai mitä hän siellä ihmetteli?
Jotain siihen suuntaan se oli, en tarkalleen muista mikä oli tarina taustalla. Muistaakseni ihmetteli sitä, että kenen vastuulla se on kun AP ei jarruttanutkaan kun risteys tuli.
Pakko olla ollut NOA käytössä, jos ohjannut rampille mutta sen jälkeen se AP kyllä kytkeytyy pois ja pitää itse ottaa ohjat.
 
No onhan tämä jo jonkinlaista järjen köyhyyttä.

"Mäntyharjulla auto kuitenkin haastehakemuksen mukaan jostain syystä ohjasi auton alas rampille. Vielä rampillakaan mies ei seurannut liikennettä tai autonsa ohjausta eikä näin ollen havainnut sitä, että auto poistui Viitostieltä ja lähestyi risteystä, jossa hänelle oli osoitettu väistämisvelvollisuus. "

Ottamatta nyt kantaa miten se autopilotti toimii tai ei toimi niin mitähän vittua tuo kuski on siellä ratin takana touhunnut.
 
Muttakun Musk sanoi Twitterissä, että Full self driving ja Robotaxit... Ja Teslan sivuillakin varustetta myydään isolla rahalla ja otsikolla "Täysin itsestään ajava".

Ja näitä kuskeja pyörii tuolla kaduilla entistä enemmän kun näitä "täysin itsestään ajavia" autoja alpha-testataan ja markkinoidaan täysin vapaasti tuolla liikenteessä Teslan toimesta. Ainoa hyvä puoli mitä tässä tapauksessa oli, niin ilmeisesti kukaan ei tällä kertaa kuollut. On valitettavasti vain ajan kysymys milloin joku lapsi jää liikenteessä näiden robotaksi-kuskien alle, ilman että kuljettaja autossa yrittäisi tai olisi edes kiinnostunut estämään törmäämisen (kuten tässä uutisen tapauksessa kävi).
 
Viimeksi muokattu:
Ja näitä kuskeja pyörii tuolla kaduilla entistä enemmän kun näitä "täysin itsestään ajavia" autoja alpha-testataan ja markkinoidaan täysin vapaasti tuolla liikenteessä Teslan toimesta. Ainoa hyvä puoli mitä tässä tapauksessa oli, niin ilmeisesti kukaan ei tällä kertaa kuollut. On valitettavasti vain ajan kysymys milloin joku lapsi jää liikenteessä näiden robotaksi-kuskien alle, ilman että kuljettaja autossa yrittäisi tai olisi edes kiinnostunut estämään törmäämisen (kuten tässä uutisen tapauksessa kävi).

Eipä ihmisten ajamatkaan autot valitettavasti virheettömästi ja ilman onnettomuuksia aja. Pitäisikö autoilu kieltää kokonaan?
 
Eiköhän itseajavat autot ole ihmisiä parempia kuskeja hyvin pian mutta ei niistä lähitulevaisuudessa täydellisiä saada. Kuljettajasta alkoi tulla matkustaja siinä vaiheessa kun ABS jarrut tulivat pakollisiksi. Sitten tuli vetoluistonesto (TC), ajonhallinta (ESC), kaistallapysymysavustin, automaattinen hätäjarrutus...näette mihin tämä on menossa.

Kauanko lentokoneissa on ollut autopilotit ja vieläkin saa lukea juttuja joissa lentäjä ja autopilotti vääntävät kättä kahvan suunnasta.
 
Eipä ihmisten ajamatkaan autot valitettavasti virheettömästi ja ilman onnettomuuksia aja. Pitäisikö autoilu kieltää kokonaan?
Ei tietenkään. Kyse on enemmän siitä, että onko kuljettaja hereillä siitä mitä auto tekee ja pyrkiikö kuljettaja asianmukaisesti ja riittävällä tavalla estämään onnettomuuksia. Avustavat järjestelmät oikein käytettynä vähentää kolareita ja koulonuhreja. Ja itsestään ajavat järjestelmät jossain vaiheessa tulevat todennäköisesti ajamaan paremmin kuin ihminen. Mutta sitä ennen kyseiset järjestelmät pitäisi testata ja hyväksyttää asianmukaisesti ennenkuin niitä roiskaistaan liikenteeseen muiden sekaan.

Tässä tapauksessa markkinointi ja myydyt ominaisuudet olivat tuottaneet kuljettajalle mielikuvan että auto ajaa täysin itsekseen ja hän voi tehdä autossa mitä huvittaa ajamisen aikana.
 
Tässä tapauksessa markkinointi ja myydyt ominaisuudet olivat tuottaneet kuljettajalle mielikuvan että auto ajaa täysin itsekseen ja hän voi tehdä autossa mitä huvittaa ajamisen aikana.

Enemmän laittaisiin tämän tapauksen kuskin idioottiuden piikkiin. Käsittääkseni Model 3 seuraa sitä, onko kuskin kädet ratilla ja antaa näytölle näkyvän varoituksen, mikäli eivät ole. Joka paikassa lisäksi lukee, että autopilot vaatii kuskin huomiota ja valmiutta ottaa kontrolli kaikissa tilanteissa.

Se on kyllä totta, että "Täysin itsestäänajava" on toiminnon nimenä / markkinointiterminä tällä hetkellä harhaanjohtava.
 
Tässä tapauksessa markkinointi ja myydyt ominaisuudet olivat tuottaneet kuljettajalle mielikuvan että auto ajaa täysin itsekseen ja hän voi tehdä autossa mitä huvittaa ajamisen aikana.

Mistä markkinoinnista nyt oikein puhut?

Taidat nyt sekoittaa firman markkinoinnin kolmansien osapuolten tekemään hypeen ja kirjoitteluun.
 
Mistä markkinoinnista nyt oikein puhut?

Taidat nyt sekoittaa firman markkinoinnin kolmansien osapuolten tekemään hypeen ja kirjoitteluun.
Minkä kohdan olen sekoittanut. Valmistajan suomenkielisiltä kotisivuilta autoa tilatessa voi valita 7500e hintaan ominaisuuden: "Täysin itsestään ajava"

Tuo lause ei jätä mitään tulkinnan varaa. Auto on valmistajan mukaan täysin itsestään ajava.
 
Käsittääkseni Model 3 seuraa sitä, onko kuskin kädet ratilla ja antaa näytölle näkyvän varoituksen, mikäli eivät ole

Greippi riittää, ei Model 3 varsinaisesti tutki sitä onko kuskilla kädet ratilla vai ei - tai kiinnittääkö kuski huomiota mihinkään, ainoastaan että siinä ratissa on pieni vaste. Mersulla taitaa olla mm. järjestelmä joka tarkkailee kuskin keskittymiskykyä, eli onko katse tiessä, mutta Teslassa ei tällaisia ominaisuuksia ole.
 
Minusta autopilotti tulisi kieltää. On äärimmäisen vaarallista että jokin järjestelmä pyrkii korvaamaan ihmisen ratissa siinä kuitenkaan onnistumatta.

Mitä vähemmän ihminen joutuu puuttumaan auton kulkemiseen sitä enemmän ihminen myös passivoituu eikä huomaa automatiikan virheitä.

Hätäjarrutusavustimet ja muut vastaavat on oikein jees, autopilotti taas ei todellakaan.
 
Eiköhän itseajavat autot ole ihmisiä parempia kuskeja hyvin pian mutta ei niistä lähitulevaisuudessa täydellisiä saada. Kuljettajasta alkoi tulla matkustaja siinä vaiheessa kun ABS jarrut tulivat pakollisiksi. Sitten tuli vetoluistonesto (TC), ajonhallinta (ESC), kaistallapysymysavustin, automaattinen hätäjarrutus...näette mihin tämä on menossa.

Kauanko lentokoneissa on ollut autopilotit ja vieläkin saa lukea juttuja joissa lentäjä ja autopilotti vääntävät kättä kahvan suunnasta.
Lukkiutumattomat jarrut ja ajonvakautus ym on todella hyviä apuvälineitä suurelle osalle ihmisiä ja ne kiistatta säästää ihmishenkiä, mutta sitten on olemassa tietty osa jolle sekään ei auta kun ei ole yhtään mitään käsitystä miten 1500kg rautaa käyttäytyy ääritilanteessa tai edes huonolla ilmalla. Sitten on ne välinpitämättömät kuskit kuten vaikka talvella saattin taas nähdä, nolla näkyvyydellä 10m päässä edellä olevasta 100km/h laput silmillä :facepalm:

Niin kauan kun näitä osaamattomia ja välinpitämättömiä on tuolla liikenteessä niin onnettomuuksia sattuu ja vaikka nämä kaksi ryhmää saataisiin pois silti onnettomuuksia tapahtuu, koska ihminen on inhimillinen ja tekee välillä virheitä.

Totta on myöskin se että nämä turvajärjestelmät luovat väärää mielikuvaa mikä altistaa sitten sille ettei ajotaito oikeasti olekkaan niin hyvä vaikka niin itse luullaan, se ettei onnettomuuksia ole tapahtunut 20v ei tarkoita että on hyvä kuski kuten esim. äitini väittää, hän on kamala kuski. Jos tuosta kehältä otetaan sata autoilijaa liukkaalle radalle niin vähintään puolella on ongelmia auton hallinnassa ilman apuja (ABS ja ESP).
 
Minusta autopilotti tulisi kieltää. On äärimmäisen vaarallista että jokin järjestelmä pyrkii korvaamaan ihmisen ratissa siinä kuitenkaan onnistumatta.

Mitä vähemmän ihminen joutuu puuttumaan auton kulkemiseen sitä enemmän ihminen myös passivoituu eikä huomaa automatiikan virheitä.

Hätäjarrutusavustimet ja muut vastaavat on oikein jees, autopilotti taas ei todellakaan.

Puhelimen neppailu ajaessa on kielletty. Päihteiden vaikutuksen alaisena auton ajaminen on kielletty jopa rikoslaissa. Silti tuolla tiellä tälläkin hetkellä satoja autoja missä kuski on jurrissa ja tuhansia missä kuljettaja keskittyy muuhun kuin ajamiseen. En näe mitenkään huonona tuota että auto joka hoitaa ajamisen tai tukee sitä olisi yleisen turvallisuuden kannalta negatiivinen asia. Autolla ainakin on mahdollisuus koittaa puuttua vaaratilanteeseen kun sellainen tapahtuu, keskittyi kuljettaja tai ei.
 
Omassa e-Nirossa "autopilotti" on lähinnä adaptiivinen vakkari ja kaista-avustin. Mutta tuollaisenaan se mielestäni ajaa ihan paikkansa. Se ei siis ole mikään autonomisen ajamisen yritelmä, vaan puhtaasti avustin, joka pitää etäisyyden edellä menevään ja osaa pitää auton keskellä kaistaa. Ja nämä toimivat erittäin hyvin. Ei ole mitään ping-pong -seilailua kaistalla ja mitään haamujarrutuksia ei ole tarvinut kokea.

Kaikkiaan tuo varustekombo menee sarjaan, mitä ei ole osannut kaivata, mutta nyt ei taas enää haluaisia autoa ilman noita. Jotenkin rennompaa vetää pitkää matkaa, kun ei tarvitse siitä pienestä, jatkuvasta ratin kääntelystä huolehtia. Kun tie on melkein suora, muttei ihan. Eli pientä loivaa mutkaa, kallistusta ja kaikkea, mikä juuri sen aavistuksen vaatii ratilla korjausta. Nyt tämän tylsän rutiinityön tekee automaatti. Sitten taas ohitukset ja muut ajamista vaativat jutut on kiva hoitaa itse.

Ymmärrän kyllä, että jollain voisi tuossa tulla kiusaus heittäytyä ihan vaan matkustajaksi aja antaa auton ajaa. Kuitenkin tuollakin monta kilometriä pääsee rattiin koskematta ja sitten riittää taas pieni hipaisu laskurin "nollaukseen". Olen minä itsekin jonkun juomapullon tai karkkipussin siinä ajaessa avannut ja siinä on hetken aikaa varmaan auto mennyt ihan omin avuin. Ei kuitenkaan luotto riitä siihen, että alkaisi tosissaan jotain kännykkää räpläämään tai torkkuja ottamaan. Haluan olla aluksen kapteeni, vaikka autopilotti likaisen työn hoitaakin :cool:
 
Puhelimen neppailu ajaessa on kielletty. Päihteiden vaikutuksen alaisena auton ajaminen on kielletty jopa rikoslaissa. Silti tuolla tiellä tälläkin hetkellä satoja autoja missä kuski on jurrissa ja tuhansia missä kuljettaja keskittyy muuhun kuin ajamiseen. En näe mitenkään huonona tuota että auto joka hoitaa ajamisen tai tukee sitä olisi yleisen turvallisuuden kannalta negatiivinen asia. Autolla ainakin on mahdollisuus koittaa puuttua vaaratilanteeseen kun sellainen tapahtuu, keskittyi kuljettaja tai ei.
Puhelimen neppailu on myös liikennevaloissa jne. kielletty. Tähän olisi jotain lakimuutosta ehdotettu, että liikennevaloissa saisi näprätä kun pysähdyksissä.

Omassa e-Nirossa "autopilotti" on lähinnä adaptiivinen vakkari ja kaista-avustin. Mutta tuollaisenaan se mielestäni ajaa ihan paikkansa. Se ei siis ole mikään autonomisen ajamisen yritelmä, vaan puhtaasti avustin, joka pitää etäisyyden edellä menevään ja osaa pitää auton keskellä kaistaa. Ja nämä toimivat erittäin hyvin. Ei ole mitään ping-pong -seilailua kaistalla ja mitään haamujarrutuksia ei ole tarvinut kokea.

Sama se Teslan AP on, ajoavustin jota pitää valvoa.
 
Tessun rattiin saa vaikka 3D tulostamalla sopivan molikan mikä vapauttaa kädet.
Mutta tuo on kyllä muiden turhaa vaarantamista, tiukassa tilanteessa voi olla ratkaisevaa se sekunti pari mitä kestää käden mennä ratiiin..

Itse ajan pitkät välit siten et vasen käsi lepää kyynärnojalla ovessa ja pari sormea lepää ratin puolalla. Tuolloin AP ei nalkuta mutta sentää on jonkin lainen käsite et miten ruori on.
 
Minusta autopilotti tulisi kieltää. On äärimmäisen vaarallista että jokin järjestelmä pyrkii korvaamaan ihmisen ratissa siinä kuitenkaan onnistumatta.

Mitä vähemmän ihminen joutuu puuttumaan auton kulkemiseen sitä enemmän ihminen myös passivoituu eikä huomaa automatiikan virheitä.

Tämä!!

Kun kuljettaja ajaa autoa itse, niin joutuu väkisin seuraamaan liikennettä ja on edes jollain tasolla tietoinen mitä taphtuu tien päällä ja kun yllättävää tapahtuu, niin osaa todennäköisemmin toimia oikein.

Nyt kun automatiikka ajaa ja kuski vaan surffaa facebookia lepuuttaen kättä ratilla, niin jos tulee "tilanne päälle" ja pitäisi millisekunnissa ottaa katse tiehen ja samalla millisekunnilla tajuta mitä on tapahtunut, missä olet, mitä autoja, ihmisiä, esteitä, kolareita on ympärillä ja mitä tulee tapahtumaan. Ei muuten onnistu.

Automaattinen ajo pitäisi kieltää kunnes se on niin luotettava ettei kuskin tarvitse varmuudella ottaa tilannetta ikinä haltuun. En pidätä hengitystä tätä odottaessa. Teslan toteutus on todella onneton ja moraalisesti väärin tuollainen tappokone julkaista, vaikka jotenkin ovatkin saaneet sen laillisesti liikenteeseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 274
Viestejä
4 487 361
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom