- Liittynyt
- 21.10.2016
- Viestejä
- 3 454
Noissa tulee todennäköisesti olemaan kilpailukykyiset autot lähitulevaisuudessa. Tekniset ominaisuudet on ainakin hyvin kunnossa. Saatavuus on se isoin kysymysmerkki.Uusi Ioniq5 tai Kian sisarmalli?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Noissa tulee todennäköisesti olemaan kilpailukykyiset autot lähitulevaisuudessa. Tekniset ominaisuudet on ainakin hyvin kunnossa. Saatavuus on se isoin kysymysmerkki.Uusi Ioniq5 tai Kian sisarmalli?
Noista luvuista saa ottaa vielä 50 km pois, kun auton joutuu lämmittämään kahteen kertaan.Jos sinulla on ajomatka yhdellä latauksella n. 300km, niin ehdottomasti kannattaa aloittaa auton valinta rangesta, erityisesti talvella mahdollisesta.
Kuvassa on lainaus TM 5b/2021 sähköautojen talvitestauksesta.
![]()
Valojen osalta Porsche näyttäisi olevan aika ylivertainen.
Noista luvuista saa ottaa vielä 50 km pois, kun auton joutuu lämmittämään kahteen kertaan.
Tekisi hiukan mieli sanoa etta sahkoautot eivat ole viela valmiita paivittaiseen 300 km ajoon Suomessa. Joko se laturi tyomaalle tai dieseli alle.
Ma ehdein jo ninja editoimaan tuota omaani. 300km + vuoden vanha akku + jaahtyminen tyopaivan aikana -20 asteen pakkasessa valilla vaatii niin pirun ison akun.VAG:t 77 kw akulla ja etenkin Teslat isolla akulla varmaan menee yli tuon 300km pakkasellakin. Mutta totta on ettei edullisella sähköautolla pärjää jos päivittäinen matka on 300km.
Ma ehdein jo ninja editoimaan tuota omaani. 300km + vuoden vanha akku + jaahtyminen tyopaivan aikana -20 asteen pakkasessa valilla vaatii niin pirun ison akun.
Meille tänne kuusamoon tulee prismalle pikalaturit enne kesää (prisman pomo aiko ehtiä enne cittaria)Tulossa myös (kvarttaaliennusteet) Jyväskylä Q3, Kuopio Q2, Mikkeli Q3, Lappeenranta Q4, Oulu Q2, Rovaniemi Q2, Levi Q2, ja se käsivarsi: karesuando? Q2. Ainiin ja Helsinkiin tulossa myös superi, Q4, mikä on ihan jees koska jokunen kerta vuodessa on töiden puolesta asiaa tuonne isolle kirkolle.
Mutta jokatapauksessa mukavasti tulossa sopiviin paikkoihin.
Vielä kun tuonne itään tulisi laturia Kuusamoon mentäessä Oulusta tai etelän suunnasta.
Tosin tuo 21 sr+ menee kyllä niin pienellä että pidemmätkään etapit eivät ole ongelma.
Vaggineissa OLI vuosikaudet automaailman paskimmat valot. Mutta nykyään tilanne on toinen.![]()
Kysytääs itsekin täältä uusia ajatuksia, olisiko vaihtoehtoja patteriautoksi.
- Pisimmät matkat 0-3krt/kk 300-420km, työmatkat yms. menee kaupunki-/taajamapyörittelyssä pääkaupunkiseudulla.
- 2 turvaistuinta + 1 yhdet rattaat + kauppakassit jne.
- Mukava ajoasento 190cm henkilölle kun turvaistuin takana.
- max 90-100k, mutta tietenkin sitä parempi mitä vähemmän.
- Lataus kotona mahdollista
- Mielellään SUV/enemmän maavaraa
Nykyinen auto 2019 A6 Avant. Tämä on vähän ongelma kun ei toisaalta haluaisi downgradea. ID:t ei oikein sytytä, Enyaq pitäisi nähdä livenä/käydä koeajolla. Teslan viimeistely arveluttaa ja muutenkin sisätilat ja ulkonäkö ei ehkä ole omaan mieleen. Paperilla Tesla on kyllä kova. (range, teho, softa..)
E-tron koeajettu, mutta olisi pakko olla 55 rangen vuoksi. Sopivilla lisävarusteilla löytäminen vaikeaa ja menisi ihan hintaluokan kipurajoilla kuten Tesla.
Q4 voisi olla jos tilat riittää. Huhuja myös E-tron Q6 2022?
iX3 ehkä liian pieni? Ehkä aika ei ole vielä kypsä isoille autoille jos ei ole valmis lyömään typerän määrän paalua tiskiin?
Jos sinulla on ajomatka yhdellä latauksella n. 300km, niin ehdottomasti kannattaa aloittaa auton valinta rangesta, erityisesti talvella mahdollisesta.
Kuvassa on lainaus TM 5b/2021 sähköautojen talvitestauksesta.
![]()
Valojen osalta Porsche näyttäisi olevan aika ylivertainen.
Tämä. Minimi todellinen 300km latausväli riittäisi omissa satunnaisissa ajoissa 1-2 stopilla. Ajamillani reiteillä on jo pikalaturit, niin silti ajatus pakollisesta latauspysäkistä hieman arveluttaa. Nykyisellä fossiili A6 Avantilla kun pääsee tankillisella 600-900km ajotavasta tai nopeuksista riippuen. Jotenkin ajattelee, että jos auto maksaa yli 60k, 100k puhumattakaan niin alkaako pysähtely ketuttamaan.Mutta ei vain omalla kohdalla vielä saa päätä kääntymään pois vapaan autoilun ajatuksesta.
Kyllähän nämä ensimmäiset muutama tuhat sähköautoa vielä menee, mutta kun laittaa siihen sen 1/2 miljoonaa autoa ja latausaika tankkaamiseen vielä toistaiseksi itse miellän n 10 x vs bensa, niin en saa yhtälöä sopimaan ITSELLNI. Omalla kohdalla vielä tilanne sellainen, että jos sattuu tarve pahimmillaan hoitaa asioitani, niin pysähtelyt latailemaan ei vaan käy. Tältä osin tulee ensimmäinen stoppi jo tuohon valintaan. Vapaaherraksi siirtyminen muuttaa tilannetta olennaisesti ja pystyy joustamaan hieman jo vapaan autoilun rajoista.Tämä. Minimi todellinen 300km latausväli riittäisi omissa satunnaisissa ajoissa 1-2 stopilla. Ajamillani reiteillä on jo pikalaturit, niin silti ajatus pakollisesta latauspysäkistä hieman arveluttaa. Nykyisellä fossiili A6 Avantilla kun pääsee tankillisella 600-900km ajotavasta tai nopeuksista riippuen. Jotenkin ajattelee, että jos auto maksaa yli 60k, 100k puhumattakaan niin alkaako pysähtely ketuttamaan.
Toisaalta taas lasten kanssa yleensä pitääkin jo pysähtyä noiden matkojen välillä ja edestakaisia alle 420km reissuja vuodessa on 10-20. Monet sähköautoilijat ovat sanoneet asian olevan vain tottumiskysymys.
Ensimmäisen päivän aikana ennakkomyyntiä jo kohtuullisesti. Ja tuosta sitten kunnon tahtia eteenpäin, niin taitaa jo lähennellä toimitusaikojen ennätystä.Ne kylla myy liian halvalla noita jos 3 vuotta taytyy myyda ei oota. Olisivat laittaneet 10ke lisaa hintaa niin olisivat saaneet hyvat massit nyt. Hintaa voi aina myohemmin laskea.
mutta kun laittaa siihen sen 1/2 miljoonaa autoa
![]()
Kiinnostaako sähköauton osto? Akut voivat halpenemisen sijaan kallistua roimasti, iso finanssitalo ennustaa materiaalien hinnan nousevan taivaisiin
Goldman Sachsin ennusteen mukaan litiumin, koboltin ja nikkelin hinnat nousevat. Ennuste on vastakkainen Bloombergin joulukuisen ennusteen kanssa.www.kauppalehti.fi
Sähköautot eivät tulekaan halpenemaan?
Hyvä analogia tuo loisteputki/LED. Rautafosfaattiakut saattaa olla nykyistäkin painavampia, eli ne voisi mennä paremmin siellä teollisuuspuolen ratkaisuissa, niin Litium linja jäisi paremmin riittämään pienempiin kokoihin. Voi muistaa väärinkin tuosta painosta, mutta mulla on varaa joustaakin. Ainakaan nykyiset henkilöautot ei tartte yhtään lisää uutta painoa akkuihin, niin saataisiin myös pitkänmatkan pienet sähköautot mukaan kelkkaan.
Tuo Ioniq5 voisi olla erittäin mielenkiintoinen vehje. Tilauskannat on huhujen mukaan myyty jo yli 3 vuoden tuotantokapasiteetin verran ja Eurooppaan varattu 3000 auton kiintiö meni samantien jo aikoja sitten. En taitaisi itse uskaltaa vetää nimeä paperiin, jos 3 vuotta pitäisi odottaa. Ja tästä sitten, että kyllä tässä on mukava vielä odotella tämän RAV4 plugarinkin kanssa seuraavat 5 vuotta, että mihinkä tämä kaikki sähköinen kohkaaminen tulee päätymään.
Hyundai Motor Co., South Korea's top automaker, and its affiliate Kia Motors Corp. sold a total of 501,487 units of eco-friendly models, including electric vehicles (EVs), hybrid models and fuel-cell EVs, worldwide last year, according to their sales data.
By type, gasoline hybrid models accounted for 52 percent of the total with 262,186 units, followed by EVs with 178,158 units, plug-in-hybrids with 54,362 units and fuel cell vehicles with 6,781 units.
![]()
Hyundai Motor Group's eco-friendly car sales jump 36% in 2020
Hyundai Motor Group's environment-friendly vehicle sales in the global market jumped 36 percent to over 500,000 units in 2020 from a year earlier, industry data showed Sunday. Hyundai Motor Co., South Korea's top automaker, and its affiliate Kia Motors Corp. sold a total of 501,487 units of...www.koreaherald.com
Hyundai Motor Co. and Kia Motors Corp. placed fourth in global electric vehicles in the January-September period of 2020.
Market research company SNE Research said on Nov. 23 that Hyundai and Kia sold a combined total of 130,000 electric vehicles, including pure electric vehicles and plug-in hybrids, worldwide during the period.
...
Meanwhile, Tesla came in first with 316,000 units, followed by Volkswagen Group with 233,000 units and Renault-Nissan-Mitsubishi with 148,000 units.
...
During the same period of 2019, Hyundai and Kia sold 93,000 electric vehicles, taking sixth place.
![]()
Hyundai Motor Group Places 4th in Global Electric Vehicle Sales
Hyundai Motor Co. and Kia Motors Corp. placed fourth in global electric vehicles in the January-September period of 2020.Market research company SNE Research swww.businesskorea.co.kr
Kyllä niillä hieman limittiä pukkaa tehdä haluttua määrää globaalisti.Vaikea uskoa, että Hyundain tehtaat ovat niin tehottomia, että liian pitkiä odotusaikoja pääsee syntymään. Silloin on jotain mennyt firmalla pahasti pieleen. Ioniq5 Suomen hinnasto on luvattu ihan lähiviikoille, joten luulisi silloin olla mahdollista tehdä myös ennakkotilaus ja jonkinlainen toimitusaika-arvio varmaan on myös tiedossa.
Wolkswagen saa sähköautoja 1-4kk tilauksesta Suomeen ja lähelle tuota pitää muidenkin jatkossa pystyä.
Jos akuista alkaa olla jonkinnäköistä pulaa, niin pitää miettiä noiden täyssähkö vs hybridin kanssakin tehtaalla prioriteetteja. Yhden täyssähköisen akkuvarannosta saa silputtua 70 tavallisen hybridin akun tarpeet. Plugareitakin saa sen 5-10 kpl vs täyssähkö. Voisi melkein ajatella, ettei heti kannattaisi painaa hihnat kuumana tulemaan täyssähköjä ihan joka tehtaalta.Hyundai Motor Co::lla (Kia, Hyundai, Genesis) oli toimitusjonoja jo Niro/Ioniq electricin kanssa pitkään ennen koronaa, nyt käsittääkseni se tilanne normalisoitunut. Edelleenkin 50% sähköistetyistä voimalinjoista myydään konsernissa itselataavina.
Veikkaan ainakin edellisen sukupolven kohdalla kyseessä olleen myös painottelusta saako paremman katteen yhdestä halvemman hintaluokan sähkiksestä vai 25-30 hybridipolttiksesta samalla akkukapasiteetilla. Akkujen valmistuskapasiteetti kuitenkin edelleen edelleen jossain määrin rajallista.
Jos vain kauppa käy niin varmaankin edelleen kannattaa myydä Sorento hybrid (1.5kwh) tai PHEV (14kwh) ennen uutta EV6:tta (72kwh).
Mikä sähkäri mahtaisi olla itselleni varteenotettavin:
- Työmatkaa 150km suuntaansa, eli päivittäiset kilometrit n.300km.
- Toistaiseksi mahdollista ladata vain kotona (omakotitalo).
- Nyt alla F10 bemari comfort penkeillä, joten toivon edes etäisesti vastaavaa matkantekomukavuutta jatkossakin.
- Tesla Model S plaidi tai Porche Taycan turbo olisi mageita vehkeitä, mutta karu totuus on se, ettei saldo riitä.
- Valitettavasti suurin osa työmatkasta perinteistä kaksikaistaista pimeää päätietä, joten arvostan autossa hyviä valoja.
- Neliveto plussaa, mutta ei aivan välttämättömyys.
MB EQC?
MBEQC?Kysytääs itsekin täältä uusia ajatuksia, olisiko vaihtoehtoja patteriautoksi.
- Pisimmät matkat 0-3krt/kk 300-420km, työmatkat yms. menee kaupunki-/taajamapyörittelyssä pääkaupunkiseudulla.
- 2 turvaistuinta + 1 yhdet rattaat + kauppakassit jne.
- Mukava ajoasento 190cm henkilölle kun turvaistuin takana.
- max 90-100k, mutta tietenkin sitä parempi mitä vähemmän.
- Lataus kotona mahdollista
- Mielellään SUV/enemmän maavaraa
Nykyinen auto 2019 A6 Avant. Tämä on vähän ongelma kun ei toisaalta haluaisi downgradea. ID:t ei oikein sytytä, Enyaq pitäisi nähdä livenä/käydä koeajolla. Teslan viimeistely arveluttaa ja muutenkin sisätilat ja ulkonäkö ei ehkä ole omaan mieleen. Paperilla Tesla on kyllä kova. (range, teho, softa..)
E-tron koeajettu, mutta olisi pakko olla 55 rangen vuoksi. Sopivilla lisävarusteilla löytäminen vaikeaa ja menisi ihan hintaluokan kipurajoilla kuten Tesla.
Q4 voisi olla jos tilat riittää. Huhuja myös E-tron Q6 2022?
iX3 ehkä liian pieni? Ehkä aika ei ole vielä kypsä isoille autoille jos ei ole valmis lyömään typerän määrän paalua tiskiin?
Hieman ehkä konservatiivinen ulkonäkö, mutta nopeasti netissä rakennettu auto olisi edullisempi kuin e-tron samankaltaisilla varusteilla. Pitääkin kaivaa syvemmät arvostelut. Olen ollut tietoinen tuon olemassaolosta, mutta jostain syystä jäänyt tutkimatta, kiitosMBEQC?
Juoppo vehe, eli range jää talvella heikoksi. Kaveri ton osti ja yllättyi negatiivisesti kulutuksesta. Toki sillä ekoja noita eli voi olla parempia noi uusimmat.Hieman ehkä konservatiivinen ulkonäkö, mutta nopeasti netissä rakennettu auto olisi edullisempi kuin e-tron samankaltaisilla varusteilla. Pitääkin kaivaa syvemmät arvostelut. Olen ollut tietoinen tuon olemassaolosta, mutta jostain syystä jäänyt tutkimatta, kiitos![]()
Ainoa "negatiivinen" asia on, että Hki-Tre-Hki vaatii käynnin Ionityllä ja tuo ei jumalauta lämmitä akkua eli puskee sen 70 kWh sisään. Tuon välin, kun voi ajaa ilman latausta, niin sitten etelässä asuvat ja enemmän ajavat pärjäävät varmasti. Kaupunkiajoon menee toki nyt, kun hallissa on Type 2 -latauspaikka.
Paljon akun varaus kun aloitit latauksen ja minkä verran lämpötila ulkona? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun seurailin sivusta Bjornin ID.4 live streamista latauksia yms ja näytti ottavan kiltisti sisään 120kW 10-30% ja vasta sen jälkeen alkoi nopeus tippumaan. Toki ajeli pidempää pätkää, mutta hitaammilla nopeuksilla mitä Hki-Tre-Hki väli että akun lämmöissä tuskin isoja eroja.
Mikä sähkäri mahtaisi olla itselleni varteenotettavin:
Kenties Polestar 2 voisi mennä tuohon?
Polestarin range taitaa jäädä jopa SR+ Model 3:lle..
Ei jää. Eikä SR+ täytä noita muita kriteereitä mitä tuossa pyydettiin.
Kriteeritkin näyttäisi täyttyvän nelivetoa lukuunottamatta, mutta se ei näyttänyt olevan ehdoton vaatimus.
Se mistä tuo jää kiinni on tämä "Nyt alla F10 bemari comfort penkeillä, joten toivon edes etäisesti vastaavaa matkantekomukavuutta jatkossakin. ", Model 3 ei ole maailman mukavin pitkän matkan taittamiseen - se on meluisa isommissa nopeuksissa.
Muuttaa melun taajuutta. Todistetusti eivät vaimenna.Penkit on kuitenkin Model 3:ssa mukavimmasta päästä ja 2021 malleissa on tuplalasit, jotka vaimentanee melua.
Toki jos tarve on päästä lataamatta päivittäin 300km, SR+ menee aika tyhjäksi vaikka pitäisikin riittää. LR olisi varmaan varmin valinta.