Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 982
Harkitsen tässä VW GTE eli hybridiä. Ongelma on kuitenkin että taloyhtiössä ei tietääkseni ole toistaiseksi mitään politiikkaa latauksen suhteen. Perus lämpötolpat toki on. Autossa on webasto enkä ole vuosiin käyttänyt sähköä mihinkään kun toki naapureilla on piuhat talvella ja joillain jopa kesällä kiinni.
Taloyhtiöllä lienee oikeus kieltää oletettu 8A lataaminen? Mitä jos lataan autoa ennen kuin kukaan on ottanut kantaa?
Tolpassa on yleensä kello ja saat 2h virtaa. Parempi aloittaa vaan viemällä asia yhtiökokoukseen.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Aina se olisi parempi. Pärjäisin kauppa ja harrastus ajot tuolla 2h latauksella. Ja osaan ottaa siitä 3h kerrallaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 214
Harkitsen tässä VW GTE eli hybridiä. Ongelma on kuitenkin että taloyhtiössä ei tietääkseni ole toistaiseksi mitään politiikkaa latauksen suhteen. Perus lämpötolpat toki on. Autossa on webasto enkä ole vuosiin käyttänyt sähköä mihinkään kun toki naapureilla on piuhat talvella ja joillain jopa kesällä kiinni.
Taloyhtiöllä lienee oikeus kieltää oletettu 8A lataaminen? Mitä jos lataan autoa ennen kuin kukaan on ottanut kantaa?
Itse yhtiökokouksessa kysyin, että saako talvella ladata sen 2h autoa minkä muut käyttävät auton lämmitykseen ja vastaus ei ollut myönteinen eikä kielteinen, joten latasin autoa eikä kukaan valittanut. Olisin toki lopettanut jos yhtiöltä olisi tullut noottia. Samalla olin laittanut yhtiölle muutoshakemuksen oman latauslaitteen asentamiselle ja vaatinut yhtiötä käsittelemään sähköautojen latauksen mahdollistamisesta seuraavassa kokouksessa. Seuraavassa kokouksessa osakkaan itse asentaman latauslaitteen asennus hyväksyttiin ja nyt on oma latauslaite katoksessa.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Itse yhtiökokouksessa kysyin, että saako talvella ladata sen 2h autoa minkä muut käyttävät auton lämmitykseen ja vastaus ei ollut myönteinen eikä kielteinen, joten latasin autoa eikä kukaan valittanut. Olisin toki lopettanut jos yhtiöltä olisi tullut noottia. Samalla olin laittanut yhtiölle muutoshakemuksen oman latauslaitteen asentamiselle ja vaatinut yhtiötä käsittelemään sähköautojen latauksen mahdollistamisesta seuraavassa kokouksessa. Seuraavassa kokouksessa osakkaan itse asentaman latauslaitteen asennus hyväksyttiin ja nyt on oma latauslaite katoksessa.
Mitä tuli maksamaan? Vähän ristiriitaista investoida infraan mitä ei suoraan omista. Ja menee vähä pointti koko ideasta laittaa pihoihin aluksi pari tonnia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 214
Mitä tuli maksamaan? Vähän ristiriitaista investoida infraan mitä ei suoraan omista. Ja menee vähä pointti koko ideasta laittaa pihoihin aluksi pari tonnia.
22kW laturi ehkä markkinoiden parhaimmilla äly- ja etäominaisuuksilla maksoi 700€, jonka voin ottaa mukaani seuraavaan kämppään tai vaikka matkalle mukaan irroittamalla sen vain pistokkeesta. Kolmivaihepistorasian asennustyö sähkäriltä osineen oli reilun satasen. Samalla tosin asennettiin myös uusi kiuas saunan joten osa tunneista meni myös sen piikkiin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 149
Se teslan powerwall sähköauton energian lähteenä toimii vain jos sillä sähkiksellä ei ajeta kuin suhteellisen lyhyitä päivittäisiä matkoja, sen isomman powerwallin kapasiteetti ei ole kuitenkaan kuin 13kW.

Suomessa aurinkosähkö ei kuitenkaan ratkaise yhtään mitään, koska sähköverkossa on älytön ylikapasiteetti kesäaikaan joka tapauksessa.

Sinänsä yli 11kW tehoisen kotilatausaseman tarve on kyllä aika harvinainen... Vasta jonkun 50kW laturin latausteho alkaa olla riittävän nopea että sillä jotain käytännön merkitystä alkaa olemaan, ja tuo on jo epärealistinen kotilaturi.. Lähinnä jonkin hyvin ison taloyhtiön pihalla tuollainen voisi olla.

Sen 11kW laturin saa käytännössä joka tupaan, ja sillä lataa suurimmatkin akut yön aikana täyteen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 214
Jos ei ole mahdollista saada isoa kW laturia kuten 11-22kw niin tolppapään vaihto satmaticii joku 500€.
Mikäänhän ei pakota käyttämään sitä 22kW laturia tuolla maksimiteholla. Omassani on portaaton tehonsäätö 1A askelin välillä 6-32 A / 1,4-22 kW.

Itsekin mietin aluksi tuota Satmaticia, mutta sillä olisi säästänyt vain pari sataa ja sen kanssa joutuu edelleen käyttämään tilapäislaturia, joten käyttö paljon rajoitetumpaa ja ei lähellekään yhtä mukavaa kuin kiinteällä laturilla. Omassa tapauksessa yhtiö vielä vaatii että paikka palautetaan entiselleen poismuuton yhteydessä (vanha lämmitintolpan pää takaisin) joten se Satmatic olisi tullut yhtä kalliiksi kuin kiinteä laturi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 982
Xpeng P7 range testi. Kulutus hiukan M3 suurempi mutta ei paljoa. Saa kehua ajettavuudesta, hiljaisuudesta jne. Kyllä kiinanpoika näköjään saa kovaa tulosta ulos. Mielenkiintoista olisi tietää mihin hinta asettuu.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
836
22kW laturi ehkä markkinoiden parhaimmilla äly- ja etäominaisuuksilla maksoi 700€, jonka voin ottaa mukaani seuraavaan kämppään tai vaikka matkalle mukaan irroittamalla sen vain pistokkeesta. Kolmivaihepistorasian asennustyö sähkäriltä osineen oli reilun satasen. Samalla tosin asennettiin myös uusi kiuas saunan joten osa tunneista meni myös sen piikkiin.
Kuulostaa edulliselta. Kehtaatko linkata tuon laturin, mistä saa tuohon hintaan ja mimmoinen se on?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 214
Missähän lienee hyväksytty?
Tarkoitat tuota laturia? Itävallassa on tuo firma ja laitteiden valmistus.


Oikeastaan ainoat moitteet itsellä on ulkonäkö, joka ei ole kauniimpien joukossa sekä hiukan heikko wifi-yhteys. Laite katkoo yhteyttä omaan reitittimeen, vaikka itse seisoo vieressä ja kännykkä yhdistää hyvin samaan reitittimeen. Laturin oman wifi tukiaseman lähetysteho on varmaan tarkoituksella hiukan heikko, ettei ihan kaikki pääse siihen yrittämään päästä käsiksi vaan että täytyy olla lähempänä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 804
En ihan ymmärrä miten tuo liitetään schuko pistorasiaan.


Ei varmaan mitenkään? Voimavirtapistokkseen menee. Ovat muuten saaneet kuvaan oudon näköisen naisenkin :D Helvetti tuo on ruma laite.

e: Ilmeisesti tuohon on vielä joku 3->1 vaihe adapteri olemassa, jolla sen saa tavalliseenkin töpseliin. Aina vaan laite kaunistuu :stmi:
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 554
Jos on varaa sähköautoon, niin kyllä on varaa asentaa sellainen kunnollinen pömpelikin. Toihan on ihan helvetin ruma laite. Naapuritkin nauraisi kun tollanen viritelmä on jossain katoksessa. Miettii et Seatin/VW laturin saa hintaan 399 + 200 asennus, niin jotenkin en tiedä, ehkä sellainen nyt kuitenkin?
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
44
Jos on varaa sähköautoon, niin kyllä on varaa asentaa sellainen kunnollinen pömpelikin. Toihan on ihan helvetin ruma laite. Naapuritkin nauraisi kun tollanen viritelmä on jossain katoksessa. Miettii et Seatin/VW laturin saa hintaan 399 + 200 asennus, niin jotenkin en tiedä, ehkä sellainen nyt kuitenkin?
Jos halvemmalla saa enemmän ominaisuuksia ja mahdollisesti helpommin asennettavan laitteen niin en näe syytä ostaa Seatin/VW:n omaa.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 672
Mulle ainakin riittää että siitä pömpelistä tulee sähköä. Kulutuksen seuranta olisi ehkä ainoa mitä kaipaisi, mutta eipä tuokaan välttämätöntä ole.

Edit: Ulkonäöllä on vähän väliä kun laite on suoraan kadun puoleisella julkisivulla.

Tuon yo. laitteen mukana ei muuten taida tulla latauskaapelia lainkaan, joten sellainen vielä hintaan päälle niin summa on vertailukelpoinen kiinteisiin latureihin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 214
Jos on varaa sähköautoon, niin kyllä on varaa asentaa sellainen kunnollinen pömpelikin. Toihan on ihan helvetin ruma laite. Naapuritkin nauraisi kun tollanen viritelmä on jossain katoksessa. Miettii et Seatin/VW laturin saa hintaan 399 + 200 asennus, niin jotenkin en tiedä, ehkä sellainen nyt kuitenkin?
Sähköauton latauslaite kannattaakin hankkia sen ulkonäön perusteella :facepalm: Ulkonäköhän kertoo sen laadun ja ominaisuudet.

Jos tuo pistoke häiritsee niin ainahan tuon boksin voi asentaa myös kiinteästi kuten muutkin laitteet:



Itse vain näen niin paljon enemmän hyötyä tuosta helposta siirrettävyydestä, ettei haittaa tuo yksi voimavirtapistoke yhtään. Lisäksi adaptereilla tuon saan toimimaan lähes missä tilanteessa ja paikassa vain, josta on etua esim. reissatessa.

Tuo Seatin/VW:n laturi on sitten niin "dummy-laturi" kuin olla ja voi eikä siinä juuri taida olla mitään säätömahdollisuuksiakaan. Itse kun voin nappia painamalla säätää lataustehoa 6-32A väliltä eikä tarvitse edes vilkaista laturin suuntaan. Noissa muissa kiinteissä latureissa säätämiseen yleensä tarvitsee sähkärin paikalle ja silloinkin säätö tapahtuu paljon isommin harppauksin.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 554
Jotkut valitsee asioita myös ulkonäön perusteella, enkä välittäisi yhtään että tuonne kadulle paistaa tuollainen sentin virityksen näköinen vehje, kun muu piha-alue ja sen liitännäiset on hoidettu pieteetillä. Itse nyt tuskin muutan omakotitalosta mihinkään ihan lähivuosina ja siinä vaiheessa, kun sellainen on ajankohtaista, ei se muutaman satasen investointi uudessa kohteessa (mikäli ei ole ennestään olemassa laturia) ole kuin "hyttysen kusi meressä". Yhtä lailla sen perus 8A laturin saa kulkemaan mukana ja "missä vaan reisatessa" ja se tuli jo auton mukana. Hienoa, että sinua ei haittaa ruma pömpeli, itseäni haittaa. Kiinteä kaapeli on muutenkin kätevämpi mielestäni noissa seinävehkeissä, kuin se että runkkailee jatkuvasti sitä edestakaisin. Samaa saa tehdä jo töissä, joten en mieluiten tekisi sitä kotona.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 214
Kiinteä kaapeli on muutenkin kätevämpi mielestäni noissa seinävehkeissä, kuin se että runkkailee jatkuvasti sitä edestakaisin. Samaa saa tehdä jo töissä, joten en mieluiten tekisi sitä kotona.
Miksi tuolla laturilla pitäisi yhtään mitään kaapelin kanssa runkata? En ainakaan itse ole kotona tuolla runkkaillut yhtään mitään.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 554
Miksi tuolla laturilla pitäisi yhtään mitään kaapelin kanssa runkata? En ainakaan itse ole kotona tuolla runkkaillut yhtään mitään.
Nähdäkseni siinä ei ole kiinteää kaapelia, vaan siihen täytyy liittää omansa? Minulla ainakin tuo kulkee mukana juurikin sen vuoksi, että auto on latauksessa työpaikalla johon käytän sitä Type 2 kaapelia. Kiinteä kaapeli on vaan helpompi, koska first world problems. Toki jos kiinteää kaapelia ei ole kotona, vaan sen ottaa auton takapaksista ja hommat on ok, se on hienoa. Itse "en jaksa" ja toisen Type 2 kaapelin ostaminen, jotta sen voisi vaan jättää tuohon kiinni roikkumaan lisää kustannuksia entisestään.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 214
Nähdäkseni siinä ei ole kiinteää kaapelia, vaan siihen täytyy liittää omansa? Minulla ainakin tuo kulkee mukana juurikin sen vuoksi, että auto on latauksessa työpaikalla johon käytän sitä Type 2 kaapelia. Kiinteä kaapeli on vaan helpompi, koska first world problems. Toki jos kiinteää kaapelia ei ole kotona, vaan sen ottaa auton takapaksista ja hommat on ok, se on hienoa. Itse "en jaksa" ja toisen Type 2 kaapelin ostaminen, jotta sen voisi vaan jättää tuohon kiinni roikkumaan lisää kustannuksia entisestään.
Sinä se jatkat mutuilua. Älä kerro totuuksia jos et tiedä äläkä arvaile. Tuohon saa kaapelin kiinteäsi kiinni. Toimii aivan kuin kiinteän kaapelin laturi vain sillä edulla että sen kaapelin saa myös halutessaan irti. Ja se oikeasti kiinteä kaapeli on vain huono juttu pitkää käyttöä ajatellen. Jos noista latureista joku hajoaa niin se on nimenomaan se kaapeli tai sen liitin. Sen kiinteän kaapelin laturin korjaus on aika paljon ikävämpi korjata kuin hommata vain uusi kaapeli ja kytkeä itse kiinni.
 
Liittynyt
08.02.2017
Viestejä
170
Tarkoitat tuota laturia? Itävallassa on tuo firma ja laitteiden valmistus.


Oikeastaan ainoat moitteet itsellä on ulkonäkö, joka ei ole kauniimpien joukossa sekä hiukan heikko wifi-yhteys. Laite katkoo yhteyttä omaan reitittimeen, vaikka itse seisoo vieressä ja kännykkä yhdistää hyvin samaan reitittimeen. Laturin oman wifi tukiaseman lähetysteho on varmaan tarkoituksella hiukan heikko, ettei ihan kaikki pääse siihen yrittämään päästä käsiksi vaan että täytyy olla lähempänä.
Löytyykö siitä jokin VDE, TÜV tai vastaava leima? Vaikuttaa niin kotikutoiselta vehkeeltä, mutta ehkä itävaltalaiset ovat saaneet hyväksynnän. Luulin sitä aluksi kiinaviritelmäksi.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 554
Sinä se jatkat mutuilua. Älä kerro totuuksia jos et tiedä äläkä arvaile. Tuohon saa kaapelin kiinteäsi kiinni. Toimii aivan kuin kiinteän kaapelin laturi vain sillä edulla että sen kaapelin saa myös halutessaan irti. Ja se oikeasti kiinteä kaapeli on vain huono juttu pitkää käyttöä ajatellen. Jos noista latureista joku hajoaa niin se on nimenomaan se kaapeli tai sen liitin. Sen kiinteän kaapelin laturin korjaus on aika paljon ikävämpi korjata kuin hommata vain uusi kaapeli ja kytkeä itse kiinni.
Otas rauhallisesti. Ensinnäkään tuossa linkkaamassasi vehkeessä ei ollut kiinteää kaapelia, vaan ainoastaan reikä sille, kuten kaikissa muissa asiointilatauspisteissä? Eli täytyy ostaa toinen Type 2 kaapeli, koska se ykköskaapeli kulkee autossa asiointilatauksia varten. En kyllä ole itse kuullut kiinteän kaapelin hajoamisesta vielä kenelläkään, joten mutuilun puolesta voi sanoa, että lopeta nyt itsekin. Jos yrität nyt tahallaan ymmärtää väärin kiinteän kaapelin ja erikseen ostettavan kaapelin, jonka saa tuohon kiinni ja jättää roikkumaan -> on siinä mielestäni erona se, että joutuu vielä erikseen tuohon päälle ostamaan sen kaapelin. Ja se nostaa taas kustannuksia. Eli ei tässä mutuilla, luepa nyt tarkemmin.
 

Ronttosaurus

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
626
Hyvältä vaikuttaa kyllä tuo 700e siirrettävä kotilaturi! Ei kyllä yhtään liian ruma meigän mielestä. Voiko joku kertoa tyhmälle sähköstä mitään tietämättömälle että mitä käytännössä tapahtuu lataukselle (nopeus, luotettavuus yms.) tuon 3->1 vaihe schukoadapterin kanssa?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 214
Jos on varaa sähköautoon, niin kyllä on varaa asentaa sellainen kunnollinen pömpelikin. Toihan on ihan helvetin ruma laite. Naapuritkin nauraisi kun tollanen viritelmä on jossain katoksessa.
Jotkut valitsee asioita myös ulkonäön perusteella, enkä välittäisi yhtään että tuonne kadulle paistaa tuollainen sentin virityksen näköinen vehje, kun muu piha-alue ja sen liitännäiset on hoidettu pieteetillä.
Laturin ulkonäöllä ja sen ulkonäön arvokkuudella on väliä, koska naapurit nauraa muuten. Oletko miettinyt, että se hankkimasi Mii ei myöskään ole mikään muotoilun riemuvoitto eikä se myöskään hehku arvostusta siinä pihalla seisoessaan. Jos ne naapurit jollekin nauraa niin eiköhän ne naura sille autolle eikä laturille.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 214
Löytyykö siitä jokin VDE, TÜV tai vastaava leima? Vaikuttaa niin kotikutoiselta vehkeeltä, mutta ehkä itävaltalaiset ovat saaneet hyväksynnän. Luulin sitä aluksi kiinaviritelmäksi.
Oli jo tuolla ensimmäisessä linkissä, että löytyy CE ja TÜV merkinnät/hyväksynnät.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 554
Laturin ulkonäöllä ja sen ulkonäön arvokkuudella on väliä, koska naapurit nauraa muuten. Oletko miettinyt, että se hankkimasi Mii ei myöskään ole mikään muotoilun riemuvoitto eikä se myöskään hehku arvostusta siinä pihalla seisoessaan. Jos ne naapurit jollekin nauraa niin eiköhän ne naura sille autolle eikä laturille.
En nyt tiedä miten se auton ulkonäkö liittyy tähän, kun puhuttiin laturin ulkonäöstä? Sua näyttää nyt kirpaisevan se, että jotkut pitää tuota laturia rumana vehkeenä. Sinulle sopii, hyvä näin. Mielestäni tuo VAG-laturi on nätimpi ja siinä on se kiinteä kaapelikin, ettei tarvitse ostella erikseen vielä toista Type 2 kaapelia, kun tuossa sinun vehkeessä ei sellaista mukana tule.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 214
Otas rauhallisesti. Ensinnäkään tuossa linkkaamassasi vehkeessä ei ollut kiinteää kaapelia, vaan ainoastaan reikä sille, kuten kaikissa muissa asiointilatauspisteissä? Eli täytyy ostaa toinen Type 2 kaapeli, koska se ykköskaapeli kulkee autossa asiointilatauksia varten. En kyllä ole itse kuullut kiinteän kaapelin hajoamisesta vielä kenelläkään, joten mutuilun puolesta voi sanoa, että lopeta nyt itsekin. Jos yrität nyt tahallaan ymmärtää väärin kiinteän kaapelin ja erikseen ostettavan kaapelin, jonka saa tuohon kiinni ja jättää roikkumaan -> on siinä mielestäni erona se, että joutuu vielä erikseen tuohon päälle ostamaan sen kaapelin. Ja se nostaa taas kustannuksia. Eli ei tässä mutuilla, luepa nyt tarkemmin.
Yhden ylimääräisen kaapelin joutuu ostamaan, mutta eihän ne nyt satasesta ole kiinni sähköauton kanssa pelatessa. Ei tarvitse paljoakaan noita Facebook ryhmiä seurata, kun vähän väliä julkisissa latureissa tai jopa kotona on ne liittimet hajonneet. Siihen saattaa riittää yksi tiputus maahan kun se liitin hajoaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
836
Hyvältä vaikuttaa kyllä tuo 700e siirrettävä kotilaturi! Ei kyllä yhtään liian ruma meigän mielestä. Voiko joku kertoa tyhmälle sähköstä mitään tietämättömälle että mitä käytännössä tapahtuu lataukselle (nopeus, luotettavuus yms.) tuon 3->1 vaihe schukoadapterin kanssa?
Tuohan rajoittaa latauksen sen shukon virtaan ja yhteen vaiheeseen. Tyypillisesti siis max. 16A, mutta suositellaan normaalista rasiasta max 8A jatkuvaa latausta.

Luotettavuuteen se ei vaikuttane sen kummmemmin, kunhan se shukorasia vaan kestää sen latausvirran jolla latailet menemään. Ei tuo laturi sen kummemmin tiedä mistä se vaihe/vaiheet on peräisin joita se autolle tarjoilee...

Edit: kolmeen vaiheeseen verrattuna latausvauhti putoaa siis kolmasosaan, jos virta pysyy samana. Autosta riippuen toki, plugarit esim. ei usein pysty hyödyntämään kuin yhtä vaihetta muutenkaan (joskin poikkeuksiakin on).
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 149
Mun mielestä tuo laturi on ihan nätin näköinen. Tuollainen pieni kompakti pylpyrä.

Se etu tuollaisessa voimavirtarasiaan asennettavassa laitteessa on etuna että kun tilaa sähkärin asentamaan vaan tavallisen voimavirtapistorasian, se on todennäköisesti halvempi kuin sähköauton latausaseman asennus.. :rolleyes:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
836
Mun mielestä tuo laturi on ihan nätin näköinen. Tuollainen pieni kompakti pylpyrä.

Se etu tuollaisessa voimavirtarasiaan asennettavassa laitteessa on etuna että kun tilaa sähkärin asentamaan vaan tavallisen voimavirtapistorasian, se on todennäköisesti halvempi kuin sähköauton latausaseman asennus.. :rolleyes:
Mulla kesti hetki tajuta että miten tuo toimii - että tuo musta rinkula on type2 pistoke. Oletin jotenkin että tohon ruuvataan kiinteä roikka kiinni :D.

3v-pistokkeelle voi olla satunnaisesti jotain muutakin käyttöä myös. Esim. jotain isompaa kompuraa tai hitsauskonetta jos joskus tarvii, voi tuota samaa sokettia lainata...
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Adapterilla, mutta ei kai kukaan halua kiinteää laturia muutenkaan kytkeä sukoon muuten kuin erikoistapauksissa.
Mun erikoistapaus schukon kanssa olisi sen 24/7/365 että olisi adapterin kanssa sitten. Tai sähkäri liittäisi mut toki olisi kiva jos ilman sitä pääsisi. Olisi sitten se plugnplay.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 214
Se etu tuollaisessa voimavirtarasiaan asennettavassa laitteessa on etuna että kun tilaa sähkärin asentamaan vaan tavallisen voimavirtapistorasian, se on todennäköisesti halvempi kuin sähköauton latausaseman asennus.. :rolleyes:
Tämä on juurikin näin. Itse kysyin muistaakseni 4 tarjousta sähköauton latauslaitteen asennukselle. Kaksi vastasi suoraan, ettei asenna, koska ei ole kokemusta. Kolmas sanoi, että mennään tuntiveloituksella, mutta ei osaa yhtään sanoa kauanko menee ja lopulta arvioi, ettei asennus onnistu ollenkaan. Neljäs tarjous taisi olla 400 euroa asennuksesta.

Sitten kysyin uudestaan, että paljonko maksaa kolmivaihepistorasian asennus, johon oma luottosähkäri sanoi, että ihan maksimissaan tunnin veloitus + osat päälle.

Näissä latauslaitteiden asennuksessa ollaan vielä sen verran murroksessa, että sähkäreillä ei välttämättä ole kokemusta ja siksi näitä hiukan vieroksuvat, vaikka käytännössä ovatkin aika suoraviivaista asentamista. Tuollaisen kolmivaihepistorasian asennus on taas heille ihan arkipäivää eikä aiheuta mutinoita. Tuossa latauslaitteessa on vielä b-luokan vikavirtasuoja, joten sitäkään ei tarvitse sähkärin miettiä. Tuota b-luoka vikvirtaa ei muuten sitten löydy lähellekään kaikista halvimmista latureista, jota itse pitäisin ehdottomana vaatimuksena.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
836
Kiinteäkaapelisissa ostat kyllä sen kaapelinkin vaikka sillä ei laskussa omaa erittelyä olekaan :cool:. Go-e -mallisissa laitteeseen liitetään type2-type1 tai type2-type2 -kaapeli sen mukaan millaista kalusto sattuu vaatimaan. Vaikea on keksiä miksi tämä joustavuus olisi haitta. Liitettävyys voimavirtapistorasiaan edustaa samaa joustavuutta. Ulkonäön suhteen ainakin siitä pisteet että tuo on kooltaan todella pieni ja siten varsin helposti fiksulla paikan valinnalla jemmattavissa pois näköpiiristä.
Tarttuuko tuo kaapeli muuten tuon laturin päästä kiinni jotenkin, vai onko se siitä varastettavissa silloin kun auto ei ole latauksessa (ja kaapeli lukittuna auton päästä kiinni)? Onko siinä siis lukitus sille?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 214
Kiinteäkaapelisissa ostat kyllä sen kaapelinkin vaikka sillä ei laskussa omaa erittelyä olekaan :cool:. Go-e -mallisissa laitteeseen liitetään type2-type1 tai type2-type2 -kaapeli sen mukaan millaista kalusto sattuu vaatimaan. Vaikea on keksiä miksi tämä joustavuus olisi haitta. Liitettävyys voimavirtapistorasiaan edustaa samaa joustavuutta.
Jep, tuo kaapelin vaihtaminen oli yksi plussa lisää tälle laturille omalla listalla. Nyt itsellä laturi sijaitsee keulassa ja useimmiten ladattavan auton latauspistoke on kyljessä edessä. Voin laittaa tuohon lyhyen 3,5 metrin kaapeli, joka yltää mukavasti tuohon autolle eikä ylimääräiset metrit kaapelissa ärsyttävästi roiku maassa. Seuraavan auton latauspistoke saattaakin olla kyljessä perässä ja sitten voi helposti vaihtaa tuohon pidemmän esimerkiksi 5 tai 7 metrin kaapelin ja taas käyttö on helppoa. Kiinteällä kaapelilla ollaan sitten sitouduttu siihen yhteen pituuteen ja mieluusti siinäkin varmuueden vuoksi otetaan se ylipitkä kaapeli tulevaisuutta ajatellen, joka kuitenkin useimmiten on aivan liian pitkä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 214
Tarttuuko tuo kaapeli muuten tuon laturin päästä kiinni jotenkin, vai onko se siitä varastettavissa silloin kun auto ei ole latauksessa (ja kaapeli lukittuna auton päästä kiinni)? Onko siinä siis lukitus sille?
Sovelluksesta voi valita kolme eri optiona:
1. Kaapeli aina kiinni laturissa
2. Kaapeli kiinni laturissa vain ladatessa
3. Kaapeli kiinni laturissa, kun kaapeli kiinni autossa

Itse pidän kaapelia aina lukittuna.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
636
IS pohtii jääkö plugari välivaiheen kuriositeetiksi Ovatko lataushybridiautot jäämässä välivaiheen tuotteiksi, joiden jälleenmyyntiarvo muutaman vuoden päästä on olematon?

Samaa olen itsekin funtsinut, ja arvonkehityksen arvaamattomuus oli yksi painava syy liisariin siirtymiseen.
Haluatko avata mitä asioita pohdiskelit? Miksi tulit tulokseen, että arvo saattaa yhtäkkiä romahtaa?

Vaikea kuvitella, että lataushybridien arvo rommaisi ihan yllättäen, tai edes viiden vuoden aikana mitenkään radikaalisti. Ehkä jopa pitävät arvonsa paremmin, kun kansa alkaa tajuamaan niiden edut? Keskiarvoja jos luetaan, niin todella monen päivittäiset ajot hoituisi pelkällä sähköllä. Ja sitten kun tarvitseekin lähteä sen kaukaisen mummon luo kylään, niin ei tarvitse suunnitella matkan pysähdyksiä etukäteen. Verotkin vähäisemmät kuin sähköautossa.

Harmillista vaan kun on melko kirjavaa miten nuo plugarit toimivat. On todella monta tapaa miten mm. lämmitykset ja nelivedot on hoidettu. Joutuu tovin jos toisenkin perehtymään, että löytää sen omaan ajoon parhaan ratkaisun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
836
Haluatko avata mitä asioita pohdiskelit? Miksi tulit tulokseen, että arvo saattaa yhtäkkiä romahtaa?

Vaikea kuvitella, että lataushybridien arvo rommaisi ihan yllättäen, tai edes viiden vuoden aikana mitenkään radikaalisti. Ehkä jopa pitävät arvonsa paremmin, kun kansa alkaa tajuamaan niiden edut? Keskiarvoja jos luetaan, niin todella monen päivittäiset ajot hoituisi pelkällä sähköllä. Ja sitten kun tarvitseekin lähteä sen kaukaisen mummon luo kylään, niin ei tarvitse suunnitella matkan pysähdyksiä etukäteen. Verotkin vähäisemmät kuin sähköautossa.

Harmillista vaan kun on melko kirjavaa miten nuo plugarit toimivat. On todella monta tapaa miten mm. lämmitykset ja nelivedot on hoidettu. Joutuu tovin jos toisenkin perehtymään, että löytää sen omaan ajoon parhaan ratkaisun.
Tekniikka kehittyy vauhdilla, range kasvaa näköjään plugareissakin kovaa kyytiä. Ensimmäisten plugareiden range oli esim. bemarilla aika vaatimaton. Uusien autojen hinta ei todennäköisesti nouse, joten tuo tekniikan kehittyminen nähdäkseni alentaa sitten aiempien mallien hintoja, kun ne ovat suhteessa uutta selkeästi heikompia. Tai näin ainakin minä ajattelin.

Plugari yleensäkin on laitteena tosi monimutkainen, kun siinä on sekä polttiksen että sähkiksen voimalinja (yleensä, pl. poikkeukset esim. outlander jossa on suht simppeli rakenne vrt. esim bemarit - ei vaihdelaatikkoa jne), joten rikkoutuvia osiakin on enemmän. Esim. itse ajan bemarilla, ja en uskaltaisi (ainakaan äkkiseltään) ostaa takuutonta plugaria, koska pelkään että kaikki takuuajan jälkeen ilmenevät viat ovat todella kalliita korjata, ja tekniikan ollessa nuorta, ei apua välttämättä vielä saa kuin marmorilta. En tiedä kuinka laajasti ihmiset ajattelevat näin...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 816
Viestejä
4 204 800
Jäsenet
70 989
Uusin jäsen
BGZ

Hinta.fi

Ylös Bottom