Keskustelua hybridiautoista

Se on vähän että millasen plugarin ostaa. Jos ostaa jonkun 150-200 heppaisen peruskinnerin, niin voi se olla että arvo laskeekin kun sen funktio on lähinnä se akku ja sähköajo. Akku kuluu ja range ollut uutenakin heikohko.

Sitten jos ostaa tehokkaamman auton (T8, 350e, 40e, onkohan jotain muita?) niin se kelpaa käytettynä kyllä ihan jo tehojenkin puolesta. Vastaavan bensan hinta kun on paljon kalliimpi verotuksen takia (Suomessa).

Mutta kuinka tehokkaamman auton ostaja suhtautuu tuommoiseen käytettynä? Uskaltaako se ostaa tuollaisen, vai pelkääkö että se laukeaa kuitenkin ja korjaaminen on kallista? Kysyntä määrää sen hinnan, onko sitä minkä verran takuuttomille?
 
Tekniikka kehittyy vauhdilla, range kasvaa näköjään plugareissakin kovaa kyytiä. Ensimmäisten plugareiden range oli esim. bemarilla aika vaatimaton. Uusien autojen hinta ei todennäköisesti nouse, joten tuo tekniikan kehittyminen nähdäkseni alentaa sitten aiempien mallien hintoja, kun ne ovat suhteessa uutta selkeästi heikompia. Tai näin ainakin minä ajattelin.

Plugari yleensäkin on laitteena tosi monimutkainen, kun siinä on sekä polttiksen että sähkiksen voimalinja (yleensä, pl. poikkeukset esim. outlander jossa on suht simppeli rakenne vrt. esim bemarit - ei vaihdelaatikkoa jne), joten rikkoutuvia osiakin on enemmän. Esim. itse ajan bemarilla, ja en uskaltaisi (ainakaan äkkiseltään) ostaa takuutonta plugaria, koska pelkään että kaikki takuuajan jälkeen ilmenevät viat ovat todella kalliita korjata, ja tekniikan ollessa nuorta, ei apua välttämättä vielä saa kuin marmorilta. En tiedä kuinka laajasti ihmiset ajattelevat näin...
Vanhan takuuttoman huonoakkuisen plugarin voi ostaa vaikka vaan pelkkään bensa-ajoon. Verot on pienempiä ja bensakoneella on ajettu vaan 1/3 - 1/2 mittarin kilometreistä.
 
Mutta kuinka tehokkaamman auton ostaja suhtautuu tuommoiseen käytettynä? Uskaltaako se ostaa tuollaisen, vai pelkääkö että se laukeaa kuitenkin ja korjaaminen on kallista? Kysyntä määrää sen hinnan, onko sitä minkä verran takuuttomille?
Tehokkaammissa autoissa. Jos nyt +300 hv luokan laitteista puhutaan, niin on aina sama riski ja huoltokulut yleensä muutenkin todella suuria. Sen mitä joskus miettinyt käytettynä ostoa, niin täytyy olla vähän harrastusmieltä ja/tai sopiva lompakko korjata jos ajaa kuin käyttistä. Kesäajeluautot erikseen.
 
Liitteenä ruotsalaisten tekemiä rangetestejä plug-in hybrideille.
 

Liitteet

  • 7B96F380-4AFB-4C34-A995-2FDEA9178DA7.jpeg
    7B96F380-4AFB-4C34-A995-2FDEA9178DA7.jpeg
    66,4 KB · Luettu: 289
  • E8F05E14-B6A0-44F0-9197-6A824DF95865.jpeg
    E8F05E14-B6A0-44F0-9197-6A824DF95865.jpeg
    52,8 KB · Luettu: 298
  • A2D09440-3590-446C-B93D-411A58DD69FB.jpeg
    A2D09440-3590-446C-B93D-411A58DD69FB.jpeg
    247,2 KB · Luettu: 288
Tehokkaammissa autoissa. Jos nyt +300 hv luokan laitteista puhutaan, niin on aina sama riski ja huoltokulut yleensä muutenkin todella suuria. Sen mitä joskus miettinyt käytettynä ostoa, niin täytyy olla vähän harrastusmieltä ja/tai sopiva lompakko korjata jos ajaa kuin käyttistä. Kesäajeluautot erikseen.

Niin, on niissä plugareissa silti vaan sellaisia osia joita noista tehokkaammista perinteisistä ei edes löydy. Kalliita potentiaalisia vikapaikkoja, joita ei välttämättä nyrkkipajoilla niin vaan fiksata. Versus esim. melko perustekniikkaa oleva 3l ahdettu bensa/diesel, joka nuo samat menohalut tarjoaa.

Vrt. esim. D6 volvojen ilmastoinnin kompressorihommelit. Se on nyt vain yksi esimerkki, mutta johonkin yksilöön noita oli vaihdettu 8kpl. Ja tuo siis estää ajamisen, niinkuin ilmeisesti likipitäen kaikki suurjännitepuolen ongelmat? Kyllä ainakin minä kavahdan hieman tuollaisia, ja käytettyä tehokkaampaa hakiessa todennäköisesti kääntyisin yksinkertaisempaa tekniikkaa edustavan puoleen.
 
Niin, on niissä plugareissa silti vaan sellaisia osia joita noista tehokkaammista perinteisistä ei edes löydy. Kalliita potentiaalisia vikapaikkoja, joita ei välttämättä nyrkkipajoilla niin vaan fiksata. Versus esim. melko perustekniikkaa oleva 3l ahdettu bensa/diesel, joka nuo samat menohalut tarjoaa.

Vrt. esim. D6 volvojen ilmastoinnin kompressorihommelit. Se on nyt vain yksi esimerkki, mutta johonkin yksilöön noita oli vaihdettu 8kpl. Ja tuo siis estää ajamisen, niinkuin ilmeisesti likipitäen kaikki suurjännitepuolen ongelmat? Kyllä ainakin minä kavahdan hieman tuollaisia, ja käytettyä tehokkaampaa hakiessa todennäköisesti kääntyisin yksinkertaisempaa tekniikkaa edustavan puoleen.

Itsellä on juuri kyseinen Volvo V60 D6, josta kompressori meni rikki. Ei se ajamista tosiaan estänyt ja minulla antoi ajaa sähköllä (en toki ajanut etten rasita akustoa, jos jäähdytys ei toimi kunnolla). Volvohan pitää tuossa laajaa huolto-ohjelmaa, että ne vaihtaa ne maksutta (tai asiakas joutuu maksamaan kuivaimen). Jokaisen autovalmistajan ensimmäisen sukupolven plug-in/hybrideihin voi tulla erilaisia lastentauteja.

Mutta ihan aiheellinen huomio, että plug-in hybridien käytettyjen autojen hintakehityksestä ei voi sanoa, mutta olen ymmärtänyt, että tällä hetkellä käytetyissä autoissa hybridit menevät hyvin kaupaksi, myös plugarit. Toisekseen ainakin tuon käytetyn plugarin hinnan lasku menee aika käsikädessä polttomoottoriversion kanssa.
 
Niin, on niissä plugareissa silti vaan sellaisia osia joita noista tehokkaammista perinteisistä ei edes löydy. Kalliita potentiaalisia vikapaikkoja, joita ei välttämättä nyrkkipajoilla niin vaan fiksata. Versus esim. melko perustekniikkaa oleva 3l ahdettu bensa/diesel, joka nuo samat menohalut tarjoaa.
Onhan tuo ihan varteenotettava huomio ja vielä toistaiseksi nyrkkipajoja hybridien voimalinjojen korjaukseen on vähän. Toisaalta ihan jokainen nyrkkipaja ei mielellään lähde korjaamaan tehokkaampien automallien moottorivikoja myöskään.

Voin myöntää itsekin, että en välttämättä olisi ostamassa takuutonta plugaria (en ostaisi sähköautoakaan ilman että siinä voimalinjalla takuuta). Ne mallit, mitä itse katsoin oli käytännössä uusia, lähes uusia tai sitten takuuta voimalinjalle 5-8 vuotta.
 
No, kavahtaa moni dieseliäkin vaikka ei ole mitään syytä siihen. Mielikuvillahan niitä autoja nykyään ostetaan. Tulee mieleen yksi naapurifoorumi, missä tuli kauhea joukkopako dieselistä muutaman lehtijutun perusteella. Ei kait siinä, ostakoon kukakin mitä tahtoo.

Koomista sinänsä että kaivoit just sen ainoan esimerkin missä ei ollut plugariin liittyvä ongelma, vaan hajoava palikka löytyy muistakin autoista mutta tässä tapauksessa akusto oli jäähdytetty sen avustuksella ja se sitten porsi, jos kuski vaan ajeli kun "emmä ilmastointia tartte".

Niin, ehkä sulta jäi se pointti tosta hoksaamatta. Nimenomaan mielikuvilla niitä autoja ostetaan ja myydään. Sillä ei ole merkitystä mitä mieltä juuri sinä olet oman plugarisi erinomaisuudesta sitä myydessäsi, jos esson baari ja yleinen mutu on sitä mieltä ettei noita uskalla ostaa. Silloin myynti sakkaa ja hinnat laskee, vähän samaa kuin tosiaan dieseleiden kanssa on ollut. Ja kun itse en kunnon kristallipalloa omaa, totesin että tässä kohtaa autoa laittaessa otan liisarin ja siirrän sen jälleenmyyntiarvon muiden murheeksi.

Koomisesti tuo palikka kuitenkin on oleellinen sen akuston jäähdytyksen kannalta, ja sikäli relevantti asia tässä kontekstissa. Jos W124:stä korkkaa ilmastoinnin kompura, niin se on vain mukavuuskysymys. Plugarin kohdalla se voi katkaista matkan tai aikaansaada ison korjauslaskun.
 
Ihan yhtä kallis se kompura plugarissakin on, se on ihan oma valinta jos tahtoo paskoa akuston sillä että jatkaa sen kurittamista ilman jäähdytystä :facepalm:
Onko? Eikös se ole korkeajännitteellä pyörivä kompura noissa sähkövehkeissä, eikä mekaaninen kuten autoissa perinteisesti. Eli: eksoottinen osa nyrkkärille.
 
Itsellä on juuri kyseinen Volvo V60 D6, josta kompressori meni rikki. Ei se ajamista tosiaan estänyt ja minulla antoi ajaa sähköllä (en toki ajanut etten rasita akustoa, jos jäähdytys ei toimi kunnolla). Volvohan pitää tuossa laajaa huolto-ohjelmaa, että ne vaihtaa ne maksutta (tai asiakas joutuu maksamaan kuivaimen). Jokaisen autovalmistajan ensimmäisen sukupolven plug-in/hybrideihin voi tulla erilaisia lastentauteja.

Mutta ihan aiheellinen huomio, että plug-in hybridien käytettyjen autojen hintakehityksestä ei voi sanoa, mutta olen ymmärtänyt, että tällä hetkellä käytetyissä autoissa hybridit menevät hyvin kaupaksi, myös plugarit. Toisekseen ainakin tuon käytetyn plugarin hinnan lasku menee aika käsikädessä polttomoottoriversion kanssa.
Kun se kompura ekan kerran pettää niin kylmäainesysteemissä on sitten paskaa ja jatkossa kompura kestää mitä kestää, oikeaa korjausta siihen ei ainakaan vielä ole olemassa. Eli kannattaa jo henkisesti varautua siihen että aikalailla vuosittain tai tiheämminkin saat nyt ravata kompuraa vaihdattamassa :beye:
 
No, joka tapauksessa kyse on yksittäisestä tyyppiviasta joka on, kuten tästä keskustelusta näkyy, hyvin tiedossa joten ei muutakun jättää tämän kyseisen auton kauppaan jos ei uskallus riitä.

Jep, hyvä, kyllä se suomen kansa nyt tietää asian laidan, ja hybridien jälleenmyyntiarvo kääntyi välittömästi nousuun :D.

Jonkinlaisen kuvan kansalaisten syvien rivien mietteistä saa, kun altistaa itsensä hetkeksi lukemaan noiden iltapäivälehtien julkaisemien sähkö/hybridiautouutisten kommentteja. Ei siinä mutuilussa järjellä ole mitään sijaa...
 
Ainakin tällä hetkellä käytettygen plugarien kysyntä on autokauppiaiden mukaan todella kovaa. En tiedä mikä tämän tilanteen 5-10 vuoden jaksolla mihinkään muuttaisi. Verotus tullee noita suosimaan vielä pitkään, koska päästövähennykset. Täyssähköt ei ihan heti kohta ole tuolla 30ke ja alle hintaluokassa ja moni karsastaa niitä mm. rangen pienuuden vuoksi.
 
Aika ontuvaa on nyt kyllä tää sun hakuammunta.

Sori kun tulin hakuammunnallani tänne sotkemaan fatkojenjakoasi. Jatka toki.


Aika paljon se syvä rivi ostaa käytettyjä volkkareita vaikka siinä sitä selvitystyötä vasta joutuukin tekemään jos tahtoo luotettavan yksilön. Eikä se tunnu kyllä juuri hinnoissa näkyvän. Mikäs selitys tälle sitten löytyisi?

No, volkkarihan sattumalta on näissä syvissä kansan riveissä edelleen laatuauto, vaikka erilaisten skandaalien ja aikapommien perusteella voisi muuta veikkaillakin.
Jotta ei tarvi kuunnella asiattomia "hakuammunta"heittoja, niin esim. tässä pohjaa väitteelleni: Näihin automerkkeihin suomalaiset luottavat: Yksi merkki ykkösenä vuodesta toiseen
 
Jep, hyvä, kyllä se suomen kansa nyt tietää asian laidan, ja hybridien jälleenmyyntiarvo kääntyi välittömästi nousuun :D.

Jonkinlaisen kuvan kansalaisten syvien rivien mietteistä saa, kun altistaa itsensä hetkeksi lukemaan noiden iltapäivälehtien julkaisemien sähkö/hybridiautouutisten kommentteja. Ei siinä mutuilussa järjellä ole mitään sijaa...

No mutta tällä foorumilla onneksi kokeneet tietäjät tietää :rofl: :rofl2::x3::alien:
 
Jep, ei tunnu paljon akkuhommat pelottavan. Voi johtua siitä että ei noita ihan epidemiana taida hajotakaan.

Toisaalta taitaa edelleenkin valtaosassa käytettynäkin myytävistä olla akulla takuu voimassa? Ensimmäisillä Outlandereilla loppunee kohta takuu (eikö se ollut 8v, ja ne tuli 2013?)? Mites muut? Bemarillakin on 6v akkutakuu, ja niitä on myyty vasta ~2015 lähtien?
 
Sovelluksesta voi valita kolme eri optiona:
1. Kaapeli aina kiinni laturissa
2. Kaapeli kiinni laturissa vain ladatessa
3. Kaapeli kiinni laturissa, kun kaapeli kiinni autossa

Itse pidän kaapelia aina lukittuna.
Oletko tarkastanut, että se on lukittuna. Ei muuten, mutta tämä valmistajan viritys vaan pisti naurattamaan:
Rudolf-Passawa-go-eCharger-1920x600.jpg


Olet kyllä helvetin paskoilta sähkäreiltä kysellyt tarjouksia, jos eivät muutamaa johtoa osaa asentaa. Charge ampsin laturin suurin haaste asennuksessa oli sähkärin umpipaskat vetojouset ja 80-luvulta peräisin olevat kiviporanterät. Aika hiljaista on osaamissektorilla, jos ei viittä johtoa osaa paikalleen ruuvata valmistajan kaaviokuvan perusteella.
 
Oletko tarkastanut, että se on lukittuna. Ei muuten, mutta tämä valmistajan viritys vaan pisti naurattamaan:

Tuossa lie huomattu kuinka koominen tuo itse laturi on, ja pyritty siirtämään huomio vielä suuremman huumoriarvon viritykseen? ;)
 
Ihan vaan mutulla (tm) veikkaan, että plugarit tulee suomessa pitämään arvonsa ihan hyvin.
Syynä lähinnä se, että täällä oikeasti on vielä ostajakuntaa vaikkapa niille pitkään mökkimatkaan pystyville ja tilaville farmareille, joita ei täyssähköinä ole tällä hetkellä saatavilla lainkaan, eikä varmaan lähitulevaisuudessakaan lähimainkaan sellaisella hinnalla mitä monet autosta pystyy maksamaan.

Täyssähköjen käytön edullisuus (alhainen verorasitus ja kevyesti verotettu polttoaine) tulee poistumaan/tasaantumaan sitä mukaa kun täyssähköt yleistyvät. Verotuksen painopisteen siirtyessä päästöistä joko omistamiseen, matkaan tai näiden yhdistelmään, alkaa auton hankintahinnan merkitys kokonaiskuluissa taas palaamaan samalle tasolle kuin ennenkin. Nythän täyssähköilijän auton hankintaa on tuettu ja käyttökuluja subventoitu, koska verotus on pääosiltaan päästöpohjaista (sekä kulutuspohjaista), joten "polttikset maksaa sähkistenkin verot". Tämä on mahdollistanut monille sähköauton hankkimisen kalliimmasta hintaluokasta, koska käyttökulut ovat pienemmät kuin polttiksessa. Pitkän päälle tämä ei tietenkään tule jatkumaan, koska jostainhan ne rahat on kerättävä...

Plugari, vaikka onkin vähän välivaiheen tekniikka, kuitenkin mahdollistaa todella monille päivittäisajot sähkön voimalla (auttaa jos kaupunkeihin tulee EV-only tai päästörajoitettuja vyöhykkeitä jne), ja taitaahan se pienentää kulutusta pidemmälläkin vedolla ihan mukavasti.

Ostajakunta noissa on varmaan ne pikkuisen persaukisemmat omakotiasujat, jotka ei tarpeisiin sopivaa täyssähköä pysty hankkimaan käytännöllisyys- ja rahasyistä, mutta joilla kotilatailu onnistuu ja sen ansiosta voidaan päästellä kivuttomasti päivittäisajot sähköllä.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin tällä hetkellä käytettygen plugarien kysyntä on autokauppiaiden mukaan todella kovaa. En tiedä mikä tämän tilanteen 5-10 vuoden jaksolla mihinkään muuttaisi. Verotus tullee noita suosimaan vielä pitkään, koska päästövähennykset. Täyssähköt ei ihan heti kohta ole tuolla 30ke ja alle hintaluokassa ja moni karsastaa niitä mm. rangen pienuuden vuoksi.
Jossain uutisessa arveltiin, että uudet sähköautot olisivat hankintahinnaltaan samaa luokkaa bensiinikäyttöisten autojen kanssa joskus 2025. Saa nähdä, miten käy. Käytettyihin asia tietysti vaikuttaa vasta viiveellä.
 
Jossain uutisessa arveltiin, että uudet sähköautot olisivat hankintahinnaltaan samaa luokkaa bensiinikäyttöisten autojen kanssa joskus 2025. Saa nähdä, miten käy. Käytettyihin asia tietysti vaikuttaa vasta viiveellä.
Suoraanhan se käytettyihin vaikuttaa, jos uusien hinnat tippuu? Monet perheautoplugarit näyttää osuvan sinne 40 k€ tuntumaan, olisko sellaisen hinta normaalin kaaren mukaan joku 20-25 k€ vuonna 2025. Jos tuo uutisen väite pitää paikkansa, niin tällöin 2025 saisi täyssähkö perus"focuksen" 20-30 k€ hintahaitariin. Kuka täysjärkinen menisi ko. tilanteessa ostamaan 5 vuotta vanhan plugarin? Demarit ovat siihen mennessä kuitenkin korottaneet polttoaineveroja jo 5 kertaa.
 
Tuossa lie huomattu kuinka koominen tuo itse laturi on, ja pyritty siirtämään huomio vielä suuremman huumoriarvon viritykseen? ;)
Tuo lukko on vain väärässä kohtaa, jos kyseessä on pistokemallin laturi. En tosin tiedä mitä koomisempaa tuossa laturissa on verrattuna niihin, jotka lataa autoaan 24/7 sillä auton mukana tulevalla sukopistoke tilapäislaturilla. Niitäkin kun aika monta, kun eivät raaski hommata kunnon laturia autolle.
 
Tuon valmistajan pistämän kuvan takia. Hieman outo pistää munalukkoratkaisu, jos boksissa on lukitus tarjolla. Vielä oudompaa pistää ko. ratkaisu myyntikuvaksi, jos lukitus on tarjolla.

Ehkä siinä on se pointti, että tuon koko häkkyränhän voi viedä mukanaan ellei se ole autossa kiinni? Laturi irti 3v-pistokkeesta vaan, ja kaikkineen mukaan?
 
Ehkä siinä on se pointti, että tuon koko häkkyränhän voi viedä mukanaan ellei se ole autossa kiinni? Laturi irti 3v-pistokkeesta vaan, ja kaikkineen mukaan?
No nyt mä hokasin tuo pokkuksen kommentin lukon väärästä paikasta :D. Joo-o, mikä lie outo viritys. Saahan toki nuo seinäkiinnitteisetkin irti ja kantoon, jos oikein haluaa.
 
No nyt mä hokasin tuo pokkuksen kommentin lukon väärästä paikasta :D. Joo-o, mikä lie outo viritys. Saahan toki nuo seinäkiinnitteisetkin irti ja kantoon, jos oikein haluaa.

Joo, niissä kiinteämmissä on toki jännitteelliset johtimet ruuvattu kiinni, joka varmaan ainakin perus nistit pitää loitolla? Asiantuntevalle vorolle sei liene mikään ongelma (pienikin virta vaiheesta maahan laukaisee vikavirtasuojan ja sitten laturin voinee ruuvata turvallisesti irti?)?
 
Tuon valmistajan pistämän kuvan takia. Hieman outo pistää munalukkoratkaisu, jos boksissa on lukitus tarjolla. Vielä oudompaa pistää ko. ratkaisu myyntikuvaksi, jos lukitus on tarjolla.
Kuten tuossa jo keskusteltu niin kaapeli pysyy kyllä laturissa kiinni, mutta pistokemallin laturi lähtee irti seinästä pistokkeen irrottamalla ellei sitä kiinnitä jotenkin kiinni seinään. Siksi tuo munalukko, mutta kuvassa minusta ihan väärässä paikkaa. Idea tuossa laturissa nimenomaan se, että sen myös saa nopeasti mukaan reissulle, jos tarvetta on. Kotona saa kuitenkin tehtyä kiinteän asennuksen halutessaan. Jos taas hankkii tuosta laturista sen mallin jossa ei ole pistoketta vaan pelkät johdot, niin lukkoakaan ei tarvitse.
 
Joo, niissä kiinteämmissä on toki jännitteelliset johtimet ruuvattu kiinni, joka varmaan ainakin perus nistit pitää loitolla? Asiantuntevalle vorolle sei liene mikään ongelma (pienikin virta vaiheesta maahan laukaisee vikavirtasuojan ja sitten laturin voinee ruuvata turvallisesti irti?)?
Katoksen puuseinästä puukkosahalla laite ensin irti fyysisesti ja sitten kunnon suojahanskojen kanssa kirveellä johdot poikki. Kahdelta ammattilaiselta ei luulisi minuuttia kauempaa kulua aikaa.
 
Itsellä ollut tuo e-go käytössä puoli vuotta ja ollut tyytyväinen. Hankin sen alunperin TWC:n rinnalle e-uppia varten mutta jos nyt saisi valita niin ostaisin toisen e-go:n myös. Tallissa kiinni tuo laturin mukana tulevassa telineessä ja 32A voimavirtarasissa. Laitteet löytävät toisensa lähiverkosta ja osaavat jakaa kuorman sallitun maksimikuorman mukaan. Todella hyvä ominaisuus kun on usemapi auto ladattava niin ei tarvitse autoista säätää mitään lataustehoja.

Laitteessa on myös hyvä API mistä saa dataa ulos / ohjattua laitetta. Minulla ollut AWS Greengrass raspissa pyörittämässä lambdaa mikä lukee pörssisähkön hintaa ja arvioi mihin aikaan kannattaa lataus käynnistää. Tuo tukee myös ulkoista MQTT:ta jolloin laitteen saisi lähettämään datat GG:lle mutta toistaiseksi ominaisuus ei tue serttipohjaista autentikointia niin pitää kysellä data vielä laitteelta / laitteilta itse.

Tarkoitus oli käyttää tuota Teslan 11kw matkalaturina myös koska M3:sen mukana ei moista tule. Näppärä ottaa takakonttiin mukaan kun lähtee reissuun.
 
Oletko tarkastanut, että se on lukittuna. Ei muuten, mutta tämä valmistajan viritys vaan pisti naurattamaan:
Rudolf-Passawa-go-eCharger-1920x600.jpg


Olet kyllä helvetin paskoilta sähkäreiltä kysellyt tarjouksia, jos eivät muutamaa johtoa osaa asentaa. Charge ampsin laturin suurin haaste asennuksessa oli sähkärin umpipaskat vetojouset ja 80-luvulta peräisin olevat kiviporanterät. Aika hiljaista on osaamissektorilla, jos ei viittä johtoa osaa paikalleen ruuvata valmistajan kaaviokuvan perusteella.
Kyllä ne sähkärit osaavat tuon kytkeä, mutta kun ei oikea sähkäri voi kytkeä vaan johtoja kiinni, ja sanoa moro.

Kiviporanterien laatu korreloi todennäköisesti pitkälti sen kanssa kuinka paljon ko asentaja joutuu betonia seiniä porailemaan. Jos terät on 80-luvulta ei niille ole paljoa ollut käyttöä.
 
Tuo lukko on vain väärässä kohtaa, jos kyseessä on pistokemallin laturi. En tosin tiedä mitä koomisempaa tuossa laturissa on verrattuna niihin, jotka lataa autoaan 24/7 sillä auton mukana tulevalla sukopistoke tilapäislaturilla. Niitäkin kun aika monta, kun eivät raaski hommata kunnon laturia autolle.
Miksi ihmeessä maksaisin 700 € + asennukset jonkin muun kuin tilapäislaturin käytöstä? Uudet johdot 16A sulakkeen päässä ja 10A laturi ainoa piiriin kytketty laite. En näe milloin plugarilla tarvisin nopeampaa lataustakaan.
 
Miksi ihmeessä maksaisin 700 € + asennukset jonkin muun kuin tilapäislaturin käytöstä? Uudet johdot 16A sulakkeen päässä ja 10A laturi ainoa piiriin kytketty laite. En näe milloin plugarilla tarvisin nopeampaa lataustakaan.
Tuossa oli laturin "koomisuudesta" puhe ja siitä tuo teksti. Eihän sitä plugarilla juuri mitään hyödykään paitsi se mukavuustekijä, jonka se kiinteä laturi tuo tullessaan, joka jo ainakin itsellä oli aivan riittävä syy panostaa kunnon laturiin. Mutta sitten oikeat sähköautot hyötyvätkin kiinteästä laturista kun voi esimerkiksi ladata sen 2,3kW sijasta täydellä 11kW teholla. Kaikki ei kun aja pelkästään plugarilla.
 
Tuossa oli laturin "koomisuudesta" puhe ja siitä tuo teksti. Eihän sitä plugarilla juuri mitään hyödykään paitsi se mukavuustekijä, jonka se kiinteä laturi tuo tullessaan, joka jo ainakin itsellä oli aivan riittävä syy panostaa kunnon laturiin. Mutta sitten oikeat sähköautot hyötyvätkin kiinteästä laturista kun voi esimerkiksi ladata sen 2,3kW sijasta täydellä 11kW teholla. Kaikki ei kun aja pelkästään plugarilla.
Täyssähköllä tosiaan asia aivan erikseen :)

Mitä tarkoitat tuolla mukavuustekijällä?
 
Kyllä ne sähkärit osaavat tuon kytkeä, mutta kun ei oikea sähkäri voi kytkeä vaan johtoja kiinni, ja sanoa moro.

Kiviporanterien laatu korreloi todennäköisesti pitkälti sen kanssa kuinka paljon ko asentaja joutuu betonia seiniä porailemaan. Jos terät on 80-luvulta ei niille ole paljoa ollut käyttöä.
Kahvikupposetko sen pitäisi juoda sitten ennen lähtöä? En oikein hahmota mitä ihmeellistä tuossa "pistorasiassa" on kytkeä. Ei noissa jotain satunnaisia dippikytkimiä enempää liikkuvia osia ole. Ei se nyt voi olla mitenkään hankalaa tai mahdotonta saada molempiin päihin samat maksimiarvot ja testata kytkennät. Vai haetko tässä sitä, että sähkärin pitäisi muka kouluttaa laitteen käyttökin? RTFM.

Terät oli kyllä olleet kovassa käytössä, kun 6 mm proppu ei mennyt paikoilleen, koska 6 mm pora teki jotain 5 mm reikää. Itse porakin oli kyllä jostain akkukoneiden alkuajoilta, että voit kyllä hyvin olla oikeassa tarpeen määrästä.
 
Mikähän nykyään on se "the farkku hybridi" eli missä hinta ja järkevyys kohtaa? Corolla hybridihän on iha kohtuu hintane, samoin passat gte. Volvon t8 vaatis sitte enemmän pätäkkää. Lähinnä jos kakkosautoks ja kaupunkipyörittelyy etsii.
 
Mikähän nykyään on se "the farkku hybridi" eli missä hinta ja järkevyys kohtaa? Corolla hybridihän on iha kohtuu hintane, samoin passat gte. Volvon t8 vaatis sitte enemmän pätäkkää. Lähinnä jos kakkosautoks ja kaupunkipyörittelyy etsii.
Ehkä ihan ensin kannattaa aloittaa siitä, että haluatko ladattavan hybridin vai "itselataavan". Jos päivittäiset ajot jää alle ~50-60km ja pystyt helposti lataamaan, niin Passat taitaa olla aika edullinen vaihtoehto.
 
Kahvikupposetko sen pitäisi juoda sitten ennen lähtöä? En oikein hahmota mitä ihmeellistä tuossa "pistorasiassa" on kytkeä. Ei noissa jotain satunnaisia dippikytkimiä enempää liikkuvia osia ole. Ei se nyt voi olla mitenkään hankalaa tai mahdotonta saada molempiin päihin samat maksimiarvot ja testata kytkennät. Vai haetko tässä sitä, että sähkärin pitäisi muka kouluttaa laitteen käyttökin? RTFM.

Jos sun sähkäri vaan pulttasi sen kiinni niillä 80-luvun vehkeillään ja katosi yöhön, niin onneksi olkoon. Oikea sähkäri olisi lisäksi tehnyt vaadittavat mittaukset ja täyttänyt pöytäkirjan.
 
Mikähän nykyään on se "the farkku hybridi" eli missä hinta ja järkevyys kohtaa? Corolla hybridihän on iha kohtuu hintane, samoin passat gte. Volvon t8 vaatis sitte enemmän pätäkkää. Lähinnä jos kakkosautoks ja kaupunkipyörittelyy etsii.
Riippuu varmaan puhutaanko uudesta vai käytetystä. Jos uusista puhutaan, niin Seat Leon Sportstourer eHybrid plug-in -hybridissä on aika ylivertainen hinta-laatusuhde. 33000e 13kWh akulla, 150kW tehoa, hyvillä varusteilla ja 5v takuu.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä ihan ensin kannattaa aloittaa siitä, että haluatko ladattavan hybridin vai "itselataavan". Jos päivittäiset ajot jää alle ~50-60km ja pystyt helposti lataamaan, niin Passat taitaa olla aika edullinen vaihtoehto.
Ilmeisesti PSA rupe

Riippuu varmaan puhutaanko uudesta vai käytetystä. Jos uusista puhutaan, niin Seat Leon Sportstourer eHybrid plug-in -hybridissä on aika ylivertainen hinta-laatusuhde. 33000e 13kWh akulla, 150kW tehoa, hyvillä varusteilla ja 5v takuu.

Uusi tai käytetty ei itselle merkitystä. Päivittäin ajoa ehkä juuri sen 60km ja latausta pystyy käyttämään kotona ja töissä.
 
Uusi tai käytetty ei itselle merkitystä. Päivittäin ajoa ehkä juuri sen 60km ja latausta pystyy käyttämään kotona ja töissä.

Jos sä etsit kakkosautoa, ajoa on se 60 km päivässä ja latausmahdollisuus kotona, sun kannattaa ottaa suoraan täyssähkö. Käyttökustannukset on pienemmät, kun ei ole sitä bensamoottoria riesana. Täyssähköt on lähes huoltovapaita, jotain suodattimia ja akun kuivaimia pitää joskus vaihtaa. Ajelet sitten pidemmät matkat sillä "ykkösautolla".

Meillä on perheessä kaksi täyssähköä. 99,9 % ajoista tehdään niillä. Kesälomareissulle ja satunnaisiin peräkärryn vetoihin haetaan sitten 20 v. vanha bensavekotin tallista seisomasta. Energiaskustannukset viime vuonna oli n. 550 euroa ja ajoa syntyi n. 35 000 km. Ajomukavuus verrattuna polttomoottoriautoihin on ihan omaa luokkaansa.
 
Mitä tarkoitat tuolla mukavuustekijällä?

Tästä on täällä aikaisemminkin puhuttu. Jatkuvasti paikallaan pidettyyn "tilapäis-shukolaturiin" verrattuna tuollaisen "oikean laturin" tuomat mukavuustekijät on enimmäkseen korvien välissä. Sama käyttömukavuus niillä on molemmilla niin kauan kuin niistä saa saman tehon irti: auto parkkiin, töpseli seinältä auton kylkeen ja lataus alkaa. Lähtiessä sitten käänteisessä järjestyksessä. Plugarin yhteydessä hyötyjä ei juurikaan ole.
 
Jos sä etsit kakkosautoa, ajoa on se 60 km päivässä ja latausmahdollisuus kotona, sun kannattaa ottaa suoraan täyssähkö. Käyttökustannukset on pienemmät, kun ei ole sitä bensamoottoria riesana. Täyssähköt on lähes huoltovapaita, jotain suodattimia ja akun kuivaimia pitää joskus vaihtaa. Ajelet sitten pidemmät matkat sillä "ykkösautolla".

Meillä on perheessä kaksi täyssähköä. 99,9 % ajoista tehdään niillä. Kesälomareissulle ja satunnaisiin peräkärryn vetoihin haetaan sitten 20 v. vanha bensavekotin tallista seisomasta. Energiaskustannukset viime vuonna oli n. 550 euroa ja ajoa syntyi n. 35 000 km. Ajomukavuus verrattuna polttomoottoriautoihin on ihan omaa luokkaansa.
Jos rahaa löytyy ja tulee kakkosautoksi niin itsekkin ottaisin täyssähkön. Ihan turha jotain polttomoottoria rahdata mukana jos on vielä lyhyttä ajoa.
 
Jos sun sähkäri vaan pulttasi sen kiinni niillä 80-luvun vehkeillään ja katosi yöhön, niin onneksi olkoon. Oikea sähkäri olisi lisäksi tehnyt vaadittavat mittaukset ja täyttänyt pöytäkirjan.
Pöytäkirjan kirjoittaminenko se sähkärille hankalin vaihe on :zoom: Edelleenkään en ymmärrä mikä tuossa asennuksessa muka nyt on vaikeaa.
 
Pöytäkirjan kirjoittaminenko se sähkärille hankalin vaihe on :zoom: Edelleenkään en ymmärrä mikä tuossa asennuksessa muka nyt on vaikeaa.
Luulenpa että sähkäreiden ongelma on kokemuksen puute, ei tiedetä mitä tehdään, eikä viitsitä ottaa selvää. Kannattaa itse perehtyä sen verran, että osaa jo tilatessa kertoa kyseessä olevan kolmivaihevirran liittäminen ja vikavirtasuojan mittaus tai mitä sitten laitteen ohjeissa lukeekaan, eikä ainoastaan tilata asentamaan sähköauton latauspistoketta.
 
Plugari yleensäkin on laitteena tosi monimutkainen, kun siinä on sekä polttiksen että sähkiksen voimalinja (yleensä, pl. poikkeukset esim. outlander jossa on suht simppeli rakenne vrt. esim bemarit - ei vaihdelaatikkoa jne), joten rikkoutuvia osiakin on enemmän. Esim. itse ajan bemarilla, ja en uskaltaisi (ainakaan äkkiseltään) ostaa takuutonta plugaria, koska pelkään että kaikki takuuajan jälkeen ilmenevät viat ovat todella kalliita korjata, ja tekniikan ollessa nuorta, ei apua välttämättä vielä saa kuin marmorilta. En tiedä kuinka laajasti ihmiset ajattelevat näin...

Tuo monimutkaisuus noissa plugareissa tosiaan hieman epäilyttää. Tottakai jos on varaa vaihtaa autoa parin vuoden välein (eli ajaa firman leasing autolla) niin vioista ei tarvitse huolehtia. Kuitenkin autojen keski-ikä on n. 12v Suomessa niin jossain kohtaa joku ajaa niillä 10-15v ikäisillä plugareilla. Ja jos yleinen mielipide kääntyy siihen että 10v kohdalla plugari on pelkkää romurautaa niin luulisi sen vaikuttavan jo muutaman vuoden vanhojen jälleenmyyntiin.

Toisaalta sitten taas esim. vanhat Priukset ovat olleet todella luotettavia. Toki kyseessä on ensinnäkin Toyota eikä vaikka BMW ja pääasiassa perinteinen hybridi eikä plugari. Ihan mutuna heittäisin kuitenkin että plug-in hybridin ja normaalin hybridin välillä ei ole mitään valtaisaa eroa teknisesti. Saa korjata jos asia ei ole näin.

Nykyisen bensa-auton ostin 3,5v sitten 1,5v ikäisenä ja olen varautunut ajamaan tällä vielä ehkä toiset 3,5v. Plugari (ehkä jopa sähkö jos talonyhtiön lataus asiat saataisiin kuntoon) voisi olla siinä kohtaa hyvä vaihtoehto, mutta se tarkottaisi että markkinoille pitäisi pian tulla sellasia normi perhe farkkuja isolla 500-600L kontilla alle 50k€ hintaan jotta sellaisen pystyisin käytettynä ostamaan hintaan.
 
Jos sä etsit kakkosautoa, ajoa on se 60 km päivässä ja latausmahdollisuus kotona, sun kannattaa ottaa suoraan täyssähkö. Käyttökustannukset on pienemmät, kun ei ole sitä bensamoottoria riesana. Täyssähköt on lähes huoltovapaita, jotain suodattimia ja akun kuivaimia pitää joskus vaihtaa. Ajelet sitten pidemmät matkat sillä "ykkösautolla".

Meillä on perheessä kaksi täyssähköä. 99,9 % ajoista tehdään niillä. Kesälomareissulle ja satunnaisiin peräkärryn vetoihin haetaan sitten 20 v. vanha bensavekotin tallista seisomasta. Energiaskustannukset viime vuonna oli n. 550 euroa ja ajoa syntyi n. 35 000 km. Ajomukavuus verrattuna polttomoottoriautoihin on ihan omaa luokkaansa.

Minustakin täyssähkö alkaa olla aika no-brainer kakkosautoksi, jos latausmahdollisuus löytyy. Ainoa hankaluus on tuo, jos pitää olla farmari.
 
Tuossa oli laturin "koomisuudesta" puhe ja siitä tuo teksti. Eihän sitä plugarilla juuri mitään hyödykään paitsi se mukavuustekijä, jonka se kiinteä laturi tuo tullessaan, joka jo ainakin itsellä oli aivan riittävä syy panostaa kunnon laturiin. Mutta sitten oikeat sähköautot hyötyvätkin kiinteästä laturista kun voi esimerkiksi ladata sen 2,3kW sijasta täydellä 11kW teholla. Kaikki ei kun aja pelkästään plugarilla.
Kiinteää laturia vastaavan käyttömukavuuden saa ripustamalla laturimötikän seinälle ja ruuvaamalla pidikkeen pistokkeelle. Bilteman kaksihaarainen työkalukoukku toimii varsin hyvin. Saa tulla nauramaan virityksen ulkonäölle, mutta toiminta on kohdallaan.
 
Toisaalta sitten taas esim. vanhat Priukset ovat olleet todella luotettavia. Toki kyseessä on ensinnäkin Toyota eikä vaikka BMW ja pääasiassa perinteinen hybridi eikä plugari. Ihan mutuna heittäisin kuitenkin että plug-in hybridin ja normaalin hybridin välillä ei ole mitään valtaisaa eroa teknisesti. Saa korjata jos asia ei ole näin.
Itse kyllä uskon, että Toyotan hybridien arvo säilyy hyvin, plugareita tai ei. Ei ole taustalla tarpeettoman monimutkaista tekniikkaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 830
Viestejä
4 484 977
Jäsenet
74 003
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom