Keskustelua hybridiautoista

Saakos Power Wallilla miten nopeasti ladattua autoa? Mietin vaan että pelkkä kakkosvyöhykkeen 25->50A liittymisoikeuden korotus maksaa paljon parjatulla Carunalla 3,5 tonnia. Johan se kattaa puolet Power Wallista. Jos siis haluaisi saada jerkkua nopeaan lataukseen kotiin.
En tarkkaan muista, mutta muistaakseni pysty antamaan ulos <7kW tehoa. Speceistähän sen näkis, mutta en jaksa alkaa kaivamaan.
 
Suomen mittakaavassa ei tule sähköautot ja niiden lataus olemaan ongelma, mutta tuo ongelma on enemmänkin verkkoyhtiöiden alueella ja sielläkin jakelumuuntaja tasolla.
Meidän verkkoyhtiö alueella on tullut jo useampia tapauksia vastaan, jossa keskusta-alueella vanhat taloyhtiöt pienillä liittymillä tekevät LVIS saneerauksen ja laittavat samalla reippaat sähköauton latausmahdollisuudet. Tämä nostaa liittymäkokoa välillä aika paljonkin ja välillä aiheuttaa sen, että pitää käydä laittamassa isompaa jakelumuuntajaa & välillä vaihtaa koko muuntamokoppi isompaan jos jakelumuuntaja ei sovi vanhaan. Isompaa kaapelia toki vedetään sitten taas alueella.
Mikä tuossa on ongelmana on se, että nytkin ennen sähköautoja ylisuuret sähköliittymät on olleet verkkoyhtiöille vähän ongelmallisia, esimerkkinä:

Sähkösuunnittelija mitottaa talon sähköliittymän 3x1000A. Sinne vedetään sitten tarpeeksi piuhaa, että tuo pystytään syöttämään. 5 vuoden päästä kun seurataan talon huippukuormituksia, niin se ei ole ikinä ylittänyt 250A.
Eli meillä on nyt liittymä joka on 750A ylimitoitettu ja tämän myötä aiheuttanut niin liittyjälle (liittymismaksut) kuin verkkoyhtiöille (isompi verkostosaneeraus alueella, että saadaan syötettyä tollasta liittymää) suuria kustannuksia.
Näihin kun lisätään vielä taloyhtiöiden päälle sähköauton lataukset ja niiden tehovaraukset, niin kyllä siellä verkossa välillä on aika rajuakin ylimitottamista. Verkkoyhtiöiden kannalta tuo sähköautolatauksien fiksu suunnittelu ja älykkään kuormanhallinnan lisäys on hyvä asia. Verkkoyhtiöt kun vaan toteuttavat aikalailla sen, mitä tilataan.

Itse asun päälle 40 asunnon talonyhtiössä ja täälläkin on sähköauton lataus mahdollisuuksia selvitelty. Harmillisesti rakennusaikana ei tehty mitään varauksia niin nopeita latauksia ei ole mahdollista saada ilman suurempia pihanaukomis remontteja.
Nykyisiin autonlämmitysrasioihin voi kuitenkin nakata sähköauton latausrasian kwh mittareineen jne ja sitä kautta saada halukkaille mahdollisuus sähköauton lataukseen.
 
Kyllä se kapitalismi hiukan hallinnnon ohjaamana vaan toimii tässäkin, näistä vanhoista keskusteluista saattaa löytää muutaman vuoden takaa kun aavistelin, että sähköautot alkavat olemaan arkista realiteettiä 2030 eteenpäin;
Tuotekehitys menee eteenpäin niin nopeasti, että viidenkin vuoden ajanjakso muuttaa uusien autojen rekisteröintitilastoa alkavalla vuosikymmenellä jo radikaalisti. :btooth:

Onko sähköauto aina järkevin tai edes parhain valinta, ei välttämättä, mutta ilmeisesti polttomoottorit ajetaan poliittisesti ahtaalle henkilöautoliikenteessä ellei synteettiset polttoaineet myöskin ilmesty 20 > 30 lukujen aikana. P2X maailmaa seuratessa.
 
Tekniikasta kun en mitään ymmärrä niin saa vääntää rautalangasta miksi ei tämä onnistu.. :D

Plugareiden/täyssähköjen omat aurinkopaneelit? Autoissahan on paljon peltipintaa mitkä voi vuorata paneeleilla.. Miksi auto ei voisi ladata niiden kautta itseään sekä ajaessa että varsinkin parkissa ollessa?

Teho noissa on kait pienehkö mutta latausaika olisi parhaimmillaan lähes 20h/vrk.

Toyota kait kokeili jossain hybridissä vain ajonaikaista latausta kattopaneelilla. En tiedä flippasiko koko idea?

Vai onko täysin älytön idea?
 
Siitä katolle laitetusta paneelista voi saada ihan maksimissaan pinta-alasta riippuen pari sataa wattia. En usko, että tuosta voidaan päästä koskaan tilanteeseen, jossa aurinkosähkö kannattaa henkilöauton katolla. Audi, mersu ja GM(?) on kokeillut esim. ilmastoinnin pyörittämistä aurinkosähköllä, mutta sekin oli aikalailla turha käytännössä. Sähköautossa ehkä voisi toimia, mutta itse ajoakun lataamiseen aikalailla epäkäytännöllistä. Onhan noita kokeilijoita kuitenkin.

Uskon, että sähköisissä matkailuautoissa, jakeluautoissa, kuorma-autoissa aurinkosähköllä taasen voi saada taloudellista hyötyä varsinkin kun pinta-alaa saadaan enemmän ja voidaan pyörittää kylmäkoneita auringosta saadulla sähköllä.
 
Mersun E-sarjaan sai jo joskus vuonna '04 aurinkopaneelin panoraamakattoon lisävarusteena, ja tosiaan liittyy auton viilentämiseen kuumalla päivällä eikä niinkään minkään lataamiseen. Kuulemma se toimii ihan hyvin, on vaan kohtuu tyyris ollut aikanaan. Ja tarjottu tietysti vain jonnekin Saudi Arabiaan sun muualle, missä sitä aurinkoa ja hellettä piisaa.

picture_php_pictureid_11911_ad09b615e094e575fdb110a399d9cf38cfd326db.jpg
 
Tekniikasta kun en mitään ymmärrä niin saa vääntää rautalangasta miksi ei tämä onnistu.. :D

Plugareiden/täyssähköjen omat aurinkopaneelit? Autoissahan on paljon peltipintaa mitkä voi vuorata paneeleilla.. Miksi auto ei voisi ladata niiden kautta itseään sekä ajaessa että varsinkin parkissa ollessa?

Teho noissa on kait pienehkö mutta latausaika olisi parhaimmillaan lähes 20h/vrk.

Toyota kait kokeili jossain hybridissä vain ajonaikaista latausta kattopaneelilla. En tiedä flippasiko koko idea?

Vai onko täysin älytön idea?
Sono Motors väittää kehittävänsä aurinkopaneeleilla kuorrutettua sähköautoa, jolla pitäisi Saksan korkeudella kesällä saada päälle 30 km/d lisää ajomatkaa paneeleista. Muistaakseni toimitusten piti olla jo, mutta projekti sanoo "restarted" tämän vuoden alkupuoliskolla.

 
Tuossa Toyotan testipedissä aurinkopaneelit eivät kyenneet ennakkolaskelmien mukaan tuottamaan kuin 12% auton kulutuksesta maantieajossa optimiolosuhteissa.
 
Säteilyteho on 1,4 kW/m^2. Aurinkopaneelin hyötysuhde n. 0,2, eli optimioloissa tehoa saa ulos n. 0,3 kW/m^2. Jos autoon saa tungettua 3 neliötä, niin kilowatin voisi saada lataustehoa. Tämä ei tietysti oikein onnistu, koska kaikki paneelit eivät koskaan ole optimikulmassa samanaikaisesti. Jotain 0,5 hyötysuhteen paneeleita kuvitellaan saatavan aikaiseksi jossain vaiheessa, tämäkään ei antaisi kuin reilu pari kilowattia. Heikolta näyttää. 20-30 m^2 paneelit talossa ja akku varastointiin saisi riittävästi energiaa optimitilanteessa kerättyä, että auton voisi ladata joka päivä ”ilmaiseksi”.
 
Harkitsen tässä VW GTE eli hybridiä. Ongelma on kuitenkin että taloyhtiössä ei tietääkseni ole toistaiseksi mitään politiikkaa latauksen suhteen. Perus lämpötolpat toki on. Autossa on webasto enkä ole vuosiin käyttänyt sähköä mihinkään kun toki naapureilla on piuhat talvella ja joillain jopa kesällä kiinni.
Taloyhtiöllä lienee oikeus kieltää oletettu 8A lataaminen? Mitä jos lataan autoa ennen kuin kukaan on ottanut kantaa?
 
Harkitsen tässä VW GTE eli hybridiä. Ongelma on kuitenkin että taloyhtiössä ei tietääkseni ole toistaiseksi mitään politiikkaa latauksen suhteen. Perus lämpötolpat toki on. Autossa on webasto enkä ole vuosiin käyttänyt sähköä mihinkään kun toki naapureilla on piuhat talvella ja joillain jopa kesällä kiinni.
Taloyhtiöllä lienee oikeus kieltää oletettu 8A lataaminen? Mitä jos lataan autoa ennen kuin kukaan on ottanut kantaa?
Tolpassa on yleensä kello ja saat 2h virtaa. Parempi aloittaa vaan viemällä asia yhtiökokoukseen.
 
Aina se olisi parempi. Pärjäisin kauppa ja harrastus ajot tuolla 2h latauksella. Ja osaan ottaa siitä 3h kerrallaan.
 
Harkitsen tässä VW GTE eli hybridiä. Ongelma on kuitenkin että taloyhtiössä ei tietääkseni ole toistaiseksi mitään politiikkaa latauksen suhteen. Perus lämpötolpat toki on. Autossa on webasto enkä ole vuosiin käyttänyt sähköä mihinkään kun toki naapureilla on piuhat talvella ja joillain jopa kesällä kiinni.
Taloyhtiöllä lienee oikeus kieltää oletettu 8A lataaminen? Mitä jos lataan autoa ennen kuin kukaan on ottanut kantaa?
Itse yhtiökokouksessa kysyin, että saako talvella ladata sen 2h autoa minkä muut käyttävät auton lämmitykseen ja vastaus ei ollut myönteinen eikä kielteinen, joten latasin autoa eikä kukaan valittanut. Olisin toki lopettanut jos yhtiöltä olisi tullut noottia. Samalla olin laittanut yhtiölle muutoshakemuksen oman latauslaitteen asentamiselle ja vaatinut yhtiötä käsittelemään sähköautojen latauksen mahdollistamisesta seuraavassa kokouksessa. Seuraavassa kokouksessa osakkaan itse asentaman latauslaitteen asennus hyväksyttiin ja nyt on oma latauslaite katoksessa.
 
Itse yhtiökokouksessa kysyin, että saako talvella ladata sen 2h autoa minkä muut käyttävät auton lämmitykseen ja vastaus ei ollut myönteinen eikä kielteinen, joten latasin autoa eikä kukaan valittanut. Olisin toki lopettanut jos yhtiöltä olisi tullut noottia. Samalla olin laittanut yhtiölle muutoshakemuksen oman latauslaitteen asentamiselle ja vaatinut yhtiötä käsittelemään sähköautojen latauksen mahdollistamisesta seuraavassa kokouksessa. Seuraavassa kokouksessa osakkaan itse asentaman latauslaitteen asennus hyväksyttiin ja nyt on oma latauslaite katoksessa.
Mitä tuli maksamaan? Vähän ristiriitaista investoida infraan mitä ei suoraan omista. Ja menee vähä pointti koko ideasta laittaa pihoihin aluksi pari tonnia.
 
Mitä tuli maksamaan? Vähän ristiriitaista investoida infraan mitä ei suoraan omista. Ja menee vähä pointti koko ideasta laittaa pihoihin aluksi pari tonnia.
22kW laturi ehkä markkinoiden parhaimmilla äly- ja etäominaisuuksilla maksoi 700€, jonka voin ottaa mukaani seuraavaan kämppään tai vaikka matkalle mukaan irroittamalla sen vain pistokkeesta. Kolmivaihepistorasian asennustyö sähkäriltä osineen oli reilun satasen. Samalla tosin asennettiin myös uusi kiuas saunan joten osa tunneista meni myös sen piikkiin.
 
Se teslan powerwall sähköauton energian lähteenä toimii vain jos sillä sähkiksellä ei ajeta kuin suhteellisen lyhyitä päivittäisiä matkoja, sen isomman powerwallin kapasiteetti ei ole kuitenkaan kuin 13kW.

Suomessa aurinkosähkö ei kuitenkaan ratkaise yhtään mitään, koska sähköverkossa on älytön ylikapasiteetti kesäaikaan joka tapauksessa.

Sinänsä yli 11kW tehoisen kotilatausaseman tarve on kyllä aika harvinainen... Vasta jonkun 50kW laturin latausteho alkaa olla riittävän nopea että sillä jotain käytännön merkitystä alkaa olemaan, ja tuo on jo epärealistinen kotilaturi.. Lähinnä jonkin hyvin ison taloyhtiön pihalla tuollainen voisi olla.

Sen 11kW laturin saa käytännössä joka tupaan, ja sillä lataa suurimmatkin akut yön aikana täyteen.
 
Jos ei ole mahdollista saada isoa kW laturia kuten 11-22kw niin tolppapään vaihto satmaticii joku 500€.
Mikäänhän ei pakota käyttämään sitä 22kW laturia tuolla maksimiteholla. Omassani on portaaton tehonsäätö 1A askelin välillä 6-32 A / 1,4-22 kW.

Itsekin mietin aluksi tuota Satmaticia, mutta sillä olisi säästänyt vain pari sataa ja sen kanssa joutuu edelleen käyttämään tilapäislaturia, joten käyttö paljon rajoitetumpaa ja ei lähellekään yhtä mukavaa kuin kiinteällä laturilla. Omassa tapauksessa yhtiö vielä vaatii että paikka palautetaan entiselleen poismuuton yhteydessä (vanha lämmitintolpan pää takaisin) joten se Satmatic olisi tullut yhtä kalliiksi kuin kiinteä laturi.
 
Xpeng P7 range testi. Kulutus hiukan M3 suurempi mutta ei paljoa. Saa kehua ajettavuudesta, hiljaisuudesta jne. Kyllä kiinanpoika näköjään saa kovaa tulosta ulos. Mielenkiintoista olisi tietää mihin hinta asettuu.

 
22kW laturi ehkä markkinoiden parhaimmilla äly- ja etäominaisuuksilla maksoi 700€, jonka voin ottaa mukaani seuraavaan kämppään tai vaikka matkalle mukaan irroittamalla sen vain pistokkeesta. Kolmivaihepistorasian asennustyö sähkäriltä osineen oli reilun satasen. Samalla tosin asennettiin myös uusi kiuas saunan joten osa tunneista meni myös sen piikkiin.

Kuulostaa edulliselta. Kehtaatko linkata tuon laturin, mistä saa tuohon hintaan ja mimmoinen se on?
 
Missähän lienee hyväksytty?
Tarkoitat tuota laturia? Itävallassa on tuo firma ja laitteiden valmistus.


Oikeastaan ainoat moitteet itsellä on ulkonäkö, joka ei ole kauniimpien joukossa sekä hiukan heikko wifi-yhteys. Laite katkoo yhteyttä omaan reitittimeen, vaikka itse seisoo vieressä ja kännykkä yhdistää hyvin samaan reitittimeen. Laturin oman wifi tukiaseman lähetysteho on varmaan tarkoituksella hiukan heikko, ettei ihan kaikki pääse siihen yrittämään päästä käsiksi vaan että täytyy olla lähempänä.
 
Viimeksi muokattu:
En ihan ymmärrä miten tuo liitetään schuko pistorasiaan.
go-eCharger-HOME-am-Meer-600x400.png


Ei varmaan mitenkään? Voimavirtapistokkseen menee. Ovat muuten saaneet kuvaan oudon näköisen naisenkin :D Helvetti tuo on ruma laite.

e: Ilmeisesti tuohon on vielä joku 3->1 vaihe adapteri olemassa, jolla sen saa tavalliseenkin töpseliin. Aina vaan laite kaunistuu :stmi:
go-e-adapter-set-11-kW-HOME.jpg
 
Jos on varaa sähköautoon, niin kyllä on varaa asentaa sellainen kunnollinen pömpelikin. Toihan on ihan helvetin ruma laite. Naapuritkin nauraisi kun tollanen viritelmä on jossain katoksessa. Miettii et Seatin/VW laturin saa hintaan 399 + 200 asennus, niin jotenkin en tiedä, ehkä sellainen nyt kuitenkin?
 
Jos on varaa sähköautoon, niin kyllä on varaa asentaa sellainen kunnollinen pömpelikin. Toihan on ihan helvetin ruma laite. Naapuritkin nauraisi kun tollanen viritelmä on jossain katoksessa. Miettii et Seatin/VW laturin saa hintaan 399 + 200 asennus, niin jotenkin en tiedä, ehkä sellainen nyt kuitenkin?
Jos halvemmalla saa enemmän ominaisuuksia ja mahdollisesti helpommin asennettavan laitteen niin en näe syytä ostaa Seatin/VW:n omaa.
 
Mulle ainakin riittää että siitä pömpelistä tulee sähköä. Kulutuksen seuranta olisi ehkä ainoa mitä kaipaisi, mutta eipä tuokaan välttämätöntä ole.

Edit: Ulkonäöllä on vähän väliä kun laite on suoraan kadun puoleisella julkisivulla.

Tuon yo. laitteen mukana ei muuten taida tulla latauskaapelia lainkaan, joten sellainen vielä hintaan päälle niin summa on vertailukelpoinen kiinteisiin latureihin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos on varaa sähköautoon, niin kyllä on varaa asentaa sellainen kunnollinen pömpelikin. Toihan on ihan helvetin ruma laite. Naapuritkin nauraisi kun tollanen viritelmä on jossain katoksessa. Miettii et Seatin/VW laturin saa hintaan 399 + 200 asennus, niin jotenkin en tiedä, ehkä sellainen nyt kuitenkin?
Sähköauton latauslaite kannattaakin hankkia sen ulkonäön perusteella :facepalm: Ulkonäköhän kertoo sen laadun ja ominaisuudet.

Jos tuo pistoke häiritsee niin ainahan tuon boksin voi asentaa myös kiinteästi kuten muutkin laitteet:

go-eCharger-HOME-fix.jpg


Itse vain näen niin paljon enemmän hyötyä tuosta helposta siirrettävyydestä, ettei haittaa tuo yksi voimavirtapistoke yhtään. Lisäksi adaptereilla tuon saan toimimaan lähes missä tilanteessa ja paikassa vain, josta on etua esim. reissatessa.

Tuo Seatin/VW:n laturi on sitten niin "dummy-laturi" kuin olla ja voi eikä siinä juuri taida olla mitään säätömahdollisuuksiakaan. Itse kun voin nappia painamalla säätää lataustehoa 6-32A väliltä eikä tarvitse edes vilkaista laturin suuntaan. Noissa muissa kiinteissä latureissa säätämiseen yleensä tarvitsee sähkärin paikalle ja silloinkin säätö tapahtuu paljon isommin harppauksin.
 
Jotkut valitsee asioita myös ulkonäön perusteella, enkä välittäisi yhtään että tuonne kadulle paistaa tuollainen sentin virityksen näköinen vehje, kun muu piha-alue ja sen liitännäiset on hoidettu pieteetillä. Itse nyt tuskin muutan omakotitalosta mihinkään ihan lähivuosina ja siinä vaiheessa, kun sellainen on ajankohtaista, ei se muutaman satasen investointi uudessa kohteessa (mikäli ei ole ennestään olemassa laturia) ole kuin "hyttysen kusi meressä". Yhtä lailla sen perus 8A laturin saa kulkemaan mukana ja "missä vaan reisatessa" ja se tuli jo auton mukana. Hienoa, että sinua ei haittaa ruma pömpeli, itseäni haittaa. Kiinteä kaapeli on muutenkin kätevämpi mielestäni noissa seinävehkeissä, kuin se että runkkailee jatkuvasti sitä edestakaisin. Samaa saa tehdä jo töissä, joten en mieluiten tekisi sitä kotona.
 
Kiinteä kaapeli on muutenkin kätevämpi mielestäni noissa seinävehkeissä, kuin se että runkkailee jatkuvasti sitä edestakaisin. Samaa saa tehdä jo töissä, joten en mieluiten tekisi sitä kotona.
Miksi tuolla laturilla pitäisi yhtään mitään kaapelin kanssa runkata? En ainakaan itse ole kotona tuolla runkkaillut yhtään mitään.
 
Miksi tuolla laturilla pitäisi yhtään mitään kaapelin kanssa runkata? En ainakaan itse ole kotona tuolla runkkaillut yhtään mitään.

Nähdäkseni siinä ei ole kiinteää kaapelia, vaan siihen täytyy liittää omansa? Minulla ainakin tuo kulkee mukana juurikin sen vuoksi, että auto on latauksessa työpaikalla johon käytän sitä Type 2 kaapelia. Kiinteä kaapeli on vaan helpompi, koska first world problems. Toki jos kiinteää kaapelia ei ole kotona, vaan sen ottaa auton takapaksista ja hommat on ok, se on hienoa. Itse "en jaksa" ja toisen Type 2 kaapelin ostaminen, jotta sen voisi vaan jättää tuohon kiinni roikkumaan lisää kustannuksia entisestään.
 
Nähdäkseni siinä ei ole kiinteää kaapelia, vaan siihen täytyy liittää omansa? Minulla ainakin tuo kulkee mukana juurikin sen vuoksi, että auto on latauksessa työpaikalla johon käytän sitä Type 2 kaapelia. Kiinteä kaapeli on vaan helpompi, koska first world problems. Toki jos kiinteää kaapelia ei ole kotona, vaan sen ottaa auton takapaksista ja hommat on ok, se on hienoa. Itse "en jaksa" ja toisen Type 2 kaapelin ostaminen, jotta sen voisi vaan jättää tuohon kiinni roikkumaan lisää kustannuksia entisestään.
Sinä se jatkat mutuilua. Älä kerro totuuksia jos et tiedä äläkä arvaile. Tuohon saa kaapelin kiinteäsi kiinni. Toimii aivan kuin kiinteän kaapelin laturi vain sillä edulla että sen kaapelin saa myös halutessaan irti. Ja se oikeasti kiinteä kaapeli on vain huono juttu pitkää käyttöä ajatellen. Jos noista latureista joku hajoaa niin se on nimenomaan se kaapeli tai sen liitin. Sen kiinteän kaapelin laturin korjaus on aika paljon ikävämpi korjata kuin hommata vain uusi kaapeli ja kytkeä itse kiinni.
 
Tarkoitat tuota laturia? Itävallassa on tuo firma ja laitteiden valmistus.


Oikeastaan ainoat moitteet itsellä on ulkonäkö, joka ei ole kauniimpien joukossa sekä hiukan heikko wifi-yhteys. Laite katkoo yhteyttä omaan reitittimeen, vaikka itse seisoo vieressä ja kännykkä yhdistää hyvin samaan reitittimeen. Laturin oman wifi tukiaseman lähetysteho on varmaan tarkoituksella hiukan heikko, ettei ihan kaikki pääse siihen yrittämään päästä käsiksi vaan että täytyy olla lähempänä.
Löytyykö siitä jokin VDE, TÜV tai vastaava leima? Vaikuttaa niin kotikutoiselta vehkeeltä, mutta ehkä itävaltalaiset ovat saaneet hyväksynnän. Luulin sitä aluksi kiinaviritelmäksi.
 
Sinä se jatkat mutuilua. Älä kerro totuuksia jos et tiedä äläkä arvaile. Tuohon saa kaapelin kiinteäsi kiinni. Toimii aivan kuin kiinteän kaapelin laturi vain sillä edulla että sen kaapelin saa myös halutessaan irti. Ja se oikeasti kiinteä kaapeli on vain huono juttu pitkää käyttöä ajatellen. Jos noista latureista joku hajoaa niin se on nimenomaan se kaapeli tai sen liitin. Sen kiinteän kaapelin laturin korjaus on aika paljon ikävämpi korjata kuin hommata vain uusi kaapeli ja kytkeä itse kiinni.

Otas rauhallisesti. Ensinnäkään tuossa linkkaamassasi vehkeessä ei ollut kiinteää kaapelia, vaan ainoastaan reikä sille, kuten kaikissa muissa asiointilatauspisteissä? Eli täytyy ostaa toinen Type 2 kaapeli, koska se ykköskaapeli kulkee autossa asiointilatauksia varten. En kyllä ole itse kuullut kiinteän kaapelin hajoamisesta vielä kenelläkään, joten mutuilun puolesta voi sanoa, että lopeta nyt itsekin. Jos yrität nyt tahallaan ymmärtää väärin kiinteän kaapelin ja erikseen ostettavan kaapelin, jonka saa tuohon kiinni ja jättää roikkumaan -> on siinä mielestäni erona se, että joutuu vielä erikseen tuohon päälle ostamaan sen kaapelin. Ja se nostaa taas kustannuksia. Eli ei tässä mutuilla, luepa nyt tarkemmin.
 
Hyvältä vaikuttaa kyllä tuo 700e siirrettävä kotilaturi! Ei kyllä yhtään liian ruma meigän mielestä. Voiko joku kertoa tyhmälle sähköstä mitään tietämättömälle että mitä käytännössä tapahtuu lataukselle (nopeus, luotettavuus yms.) tuon 3->1 vaihe schukoadapterin kanssa?
 
Jos on varaa sähköautoon, niin kyllä on varaa asentaa sellainen kunnollinen pömpelikin. Toihan on ihan helvetin ruma laite. Naapuritkin nauraisi kun tollanen viritelmä on jossain katoksessa.
Jotkut valitsee asioita myös ulkonäön perusteella, enkä välittäisi yhtään että tuonne kadulle paistaa tuollainen sentin virityksen näköinen vehje, kun muu piha-alue ja sen liitännäiset on hoidettu pieteetillä.
Laturin ulkonäöllä ja sen ulkonäön arvokkuudella on väliä, koska naapurit nauraa muuten. Oletko miettinyt, että se hankkimasi Mii ei myöskään ole mikään muotoilun riemuvoitto eikä se myöskään hehku arvostusta siinä pihalla seisoessaan. Jos ne naapurit jollekin nauraa niin eiköhän ne naura sille autolle eikä laturille.
 
Löytyykö siitä jokin VDE, TÜV tai vastaava leima? Vaikuttaa niin kotikutoiselta vehkeeltä, mutta ehkä itävaltalaiset ovat saaneet hyväksynnän. Luulin sitä aluksi kiinaviritelmäksi.
Oli jo tuolla ensimmäisessä linkissä, että löytyy CE ja TÜV merkinnät/hyväksynnät.
 
Laturin ulkonäöllä ja sen ulkonäön arvokkuudella on väliä, koska naapurit nauraa muuten. Oletko miettinyt, että se hankkimasi Mii ei myöskään ole mikään muotoilun riemuvoitto eikä se myöskään hehku arvostusta siinä pihalla seisoessaan. Jos ne naapurit jollekin nauraa niin eiköhän ne naura sille autolle eikä laturille.

En nyt tiedä miten se auton ulkonäkö liittyy tähän, kun puhuttiin laturin ulkonäöstä? Sua näyttää nyt kirpaisevan se, että jotkut pitää tuota laturia rumana vehkeenä. Sinulle sopii, hyvä näin. Mielestäni tuo VAG-laturi on nätimpi ja siinä on se kiinteä kaapelikin, ettei tarvitse ostella erikseen vielä toista Type 2 kaapelia, kun tuossa sinun vehkeessä ei sellaista mukana tule.
 
Otas rauhallisesti. Ensinnäkään tuossa linkkaamassasi vehkeessä ei ollut kiinteää kaapelia, vaan ainoastaan reikä sille, kuten kaikissa muissa asiointilatauspisteissä? Eli täytyy ostaa toinen Type 2 kaapeli, koska se ykköskaapeli kulkee autossa asiointilatauksia varten. En kyllä ole itse kuullut kiinteän kaapelin hajoamisesta vielä kenelläkään, joten mutuilun puolesta voi sanoa, että lopeta nyt itsekin. Jos yrität nyt tahallaan ymmärtää väärin kiinteän kaapelin ja erikseen ostettavan kaapelin, jonka saa tuohon kiinni ja jättää roikkumaan -> on siinä mielestäni erona se, että joutuu vielä erikseen tuohon päälle ostamaan sen kaapelin. Ja se nostaa taas kustannuksia. Eli ei tässä mutuilla, luepa nyt tarkemmin.
Yhden ylimääräisen kaapelin joutuu ostamaan, mutta eihän ne nyt satasesta ole kiinni sähköauton kanssa pelatessa. Ei tarvitse paljoakaan noita Facebook ryhmiä seurata, kun vähän väliä julkisissa latureissa tai jopa kotona on ne liittimet hajonneet. Siihen saattaa riittää yksi tiputus maahan kun se liitin hajoaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 090
Viestejä
4 657 724
Jäsenet
76 340
Uusin jäsen
Revel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom