Keskustelua hybridiautoista

Tottakai käytetyllä pääset alkuun halvemmalla. Käyttökustannuksissa ei sitten taas pärjää lainkaan. Menee vähän nollakommenteiksi tälläset setit että no jos ostaa käytetyn niin se on halvempi kuin uusi sähköauto. En oletakkaan että joku ketä ajelee <1000€ autoilla, olisi ostamassa uutta autoa.

Vähän OT:ksi mun mielestä menee nää "pääsen omalla autolla halvemmalla kuin uudella sähköautolla"
Käyttökustannuksilla ei ole väliä kun uuden auton arvonalenema on satasia kuukaudessa. Esim kolmellasadalla eurolla saa sen verran dieseliä että sillä ajaa 140km joka ikinen päivä samaan aikaan kun uusi auto ei ole edes liikahtanut pihasta.
 
Noista kulutuksista. Optimalla n. 8000tkm välillä elokuu -> tämä päivä. 2,8 litraa satasella näyttää ajotietokone. Kesällä pyörittiin pyörittiin 1,8 paikkeilla. Riippuu niin täysin millasta ajoa. Nurkissa pyörimistä ja kesällä niin se on nollat taulussa. Talvella selviän tuon oman 3-5km työmatkan myös pelkällä sähköllä kun on johdon päässä ensin niin saa mennä lämpimään autoon eikä ehdi jäähtyä. Joku 10km olis jos sellanen, että tarttis sillä polttiksella lämmitellä kabiinia. Normi Turku reissun jos heitän mikä on 140km edes takas ja lataan vaan toisessa päässä niin 3,6-3,9 näyttää.

Samalla tullut omaa ajoprofiilia seurattua ja 400km range näyttäis vuoden ajoista kattavan 99%:sesti. Eli lisärahan maksaminen rangesta on kohtuu turhaa omalla kohdalla. Jos sitten sen 1% tarvitsee joskus päästä pidemmälle niin kärsii suunnitella reitti ja latauspisteet. Seuraavaksi pitää pelimerkit laittaa single motor Cybertruckkiin 2022. Siinä on kyllä niin paljon kysymysmerkkejä, että pitää rauhassa kahtella kun tulee enempi dataa saataville.
 
Tottakai käytetyllä pääset alkuun halvemmalla. Käyttökustannuksissa ei sitten taas pärjää lainkaan. Menee vähän nollakommenteiksi tälläset setit että no jos ostaa käytetyn niin se on halvempi kuin uusi sähköauto. En oletakkaan että joku ketä ajelee <1000€ autoilla, olisi ostamassa uutta autoa.

Vähän OT:ksi mun mielestä menee nää "pääsen omalla autolla halvemmalla kuin uudella sähköautolla"
Luepas nyt mistä tuo keskustelu lähti :facepalm: Pohdittiin, että kannattaako dieselistä vaihtaa tässä vaiheessa sähköautoon. No ei kannata, kun arvonalentuminen on niin voimasta varsinkin uusien parempien sähkömallien vyöryessä päälle. Keskustelu meni perseelleen tasan siinä vaiheessa, kun jollain meni hernu nenään siitä, että fakta muovisista paskoista tuli esille. Ei se laatutuntuma yhtään parane vaikka moottori on sähköinen ja hintaa 2x polttomoottoriversion verran.

e: Vinkki: Se mun viesti ei ole ensimmäinen asiasta.
 
Tässä sotketaan lahjakkaasti kaksi eri asiaa keskenään. Kannattaa kyllä. Jos n. 16000€ sähköauto ajaa käytössä asiansa. Jos tarve on saada ilmajouset ja nahkajakkarat niin sitten ehkä puhutaan asian vierestä.
Kyllä se nyt ihan sinä sotket itseksesi tätä keskustelua. Tämä oli kysymyksen asettelu, josta keskustelu lähti ja johon vastasin:

Onko mitään järkeviä sähköautoja ehdottaa minulle? Työmatka 150km suuntaansa, töissä ja kotona latausmahdollisuus ainakin sukolla. Työpäivät pääsääntöisesti 12h. Vuosittain kilometrejä kertyy n. 50tkm. Nykyisellä dieselillä ei enää hirveästi arvoa ole, mutta sähköön siirtyessä polttoainekuluista vapautuisi hyvin rahaa kuukausierien lyhentämiseen. Mitä järkeviä vaihtoehtoja markkinoilla on, kun työmatka pitäisi päästä kotona ladattuna pysähtymättä töihin, palatessa voisin käydä pikalaturista hakemassa tarvittavat watit? Takapenkille tulisi vielä mahtua kolme lasta.

Mitä pienemmällä kk erällä selviäisi sen parempi, mutta suurta jämäriäkään ei viitsisi näillä kilometreillä ottaa arvon alenemisen johdosta. Liekkö viisainta poltella tuota dieseliä vielä vuoden-parin ajan ja odotella uusien täyssähköjen saapumista markkinoille?
 
Ite mietin vahvasti uuden hybridi-Golffin tai ID:n ostamista. Arvonaleneminen oikeastaan kummassakin pelottaa, josko hybridit polkaistaan markkinoilta pois kokonaan 5v päästä, ja onko silloin jo joku tuplasti parempi akku markkinoilla, tai ainakin tulossa "lähivuosina", jolloin noita vanhoja huonoja akkuja kukaan ei enää halua. Toisaalta arvonalentuminen 30ke autossa ei ole kauhean vaarallista, mutta ärsyttävää silti jos se realisoituu oman tyhmän päätöksen syystä.

Eli pitäisiköhän kumminkin ostaa vaan joku bensamalli?
 
Ite mietin vahvasti uuden hybridi-Golffin tai ID:n ostamista. Arvonaleneminen oikeastaan kummassakin pelottaa, josko hybridit polkaistaan markkinoilta pois kokonaan 5v päästä, ja onko silloin jo joku tuplasti parempi akku markkinoilla, tai ainakin tulossa "lähivuosina", jolloin noita vanhoja huonoja akkuja kukaan ei enää halua. Toisaalta arvonalentuminen 30ke autossa ei ole kauhean vaarallista, mutta ärsyttävää silti jos se realisoituu oman tyhmän päätöksen syystä.

Eli pitäisiköhän kumminkin ostaa vaan joku bensamalli?

Miksi bensamalli pitäisi sen paremmin hintansa?
 
Miksi bensamalli pitäisi sen paremmin hintansa?

Siinä ei ole suhteessa huonoa sähkömoottoria 5v päästä, eikä siinä ole kahta hajoavaa moottoria, jota käytetyn ostaja joutuu pelkäämään. JA 5v päästä käytetyn auton ostaja ei luultavasti asu vielä asunnossa, jossa voi ladata sähköautoa.
 
Ite mietin vahvasti uuden hybridi-Golffin tai ID:n ostamista. Arvonaleneminen oikeastaan kummassakin pelottaa, josko hybridit polkaistaan markkinoilta pois kokonaan 5v päästä, ja onko silloin jo joku tuplasti parempi akku markkinoilla, tai ainakin tulossa "lähivuosina", jolloin noita vanhoja huonoja akkuja kukaan ei enää halua. Toisaalta arvonalentuminen 30ke autossa ei ole kauhean vaarallista, mutta ärsyttävää silti jos se realisoituu oman tyhmän päätöksen syystä.

Eli pitäisiköhän kumminkin ostaa vaan joku bensamalli?

Uuden plugari-Golfin range on monen käyttöön riittävä ja sähkömoottorikin kohtalaisen väkevä eli tuplasti parempi akku ei tarkoita samaa kuin tuplasti parempi auto. Enemmän olisin huolissani niistä nykyisistä malleista, joissa on jotain perustavanlaatuista ongelmaa, kuten plugarit jotka eivät kulje pelkällä sähköllä tai rangeltaan/latausominaisuuksiltaan rajoittuneet täyssähköt.
 
Voitko pistää koeajoraporttia sitten kun saat ajoneuvon haltuusi.

Tässä yksi kotimainen:


Nyt oli Seat Mii+ ja Skoda Citigo-e iV Style koeajettavissa. Koeajoin tuon Skodan. Tosi huomaamatta kiihtyy 50km/h nopeuteen. 100km/h nopeudessa kuuluu huminaa, mutta ei ole silti häiritsevää. Luultavasti kuuluu Nokian Hakkapeliitta 9 nastoista. Renkaat oli 14" kokoa. Oikein mutkaisessa paikassa piti vähän kurkkia peruutuspeilin alta. En osannut laittaa autoa lataukseen, kun suojakorkki oli tiukasti paikallaan. Myyjä näytti että keskuslukolla sen suojakorkin sai pois. Tehoa on ihan sopiva määrä, eli vaikka 80->100km/h menee riittävän nopeasti. Regen 3 asetus oli aika sopiva ja Regen 4 jäi kokeilematta. Ohjaus toimi ihan hyvin, eikä ollut liian kevyt. Ratti peittää nopeusmittarin, mutta nopeuden sai myös numeroin. Lämpötilaa en säätänyt. Radioa kokeilin vähän ja minusta musiikista sai hyvin selvää. Vakionopeudensäädin toimi niinkuin pitikin. Jos autossa oli kaistavahti, niin sen toimintaa en yhtään huomannut. Peruutustutka oli kanssa selkeä.

Helppokäyttöinen tuollainen pieni auto ja sähkö vielä lisää tuota helppoutta. Seatilla lähes kaikki autot näytti olevan Plus malleja. En tiedä minne oma auto oli "piilotettu" vai oliko sitten vaikkapa korjauksessa.

IMG_20200214_150633.jpg

IMG_20200214_150653.jpg

Väreistä sininen ja punainen oli minusta ihan nättejä. Valkoinen on varmaan se perusmalli.

IMG_20200214_150702.jpg
 
Siinä ei ole suhteessa huonoa sähkömoottoria 5v päästä, eikä siinä ole kahta hajoavaa moottoria, jota käytetyn ostaja joutuu pelkäämään. JA 5v päästä käytetyn auton ostaja ei luultavasti asu vielä asunnossa, jossa voi ladata sähköautoa.

Tuolla ajattelutavalla ei muutenkaan kannata ostaa mitään nykyaikaista. Lisäksi yhtälailla kukaan ei välttämättä halua pelkällä bensalla kulkevaa joskus tulevaisuudessa kun fiksut päättäjät saavat päähänsä vaikka että +100g autot vuosimaksu vaikka 2 tonnia.
Mistä näistä tietää ja tekniikka kehittyy ostat mitä hyvänsä niin se on täysin vanhentunutta 5v päästä.
 
Ite mietin vahvasti uuden hybridi-Golffin tai ID:n ostamista. Arvonaleneminen oikeastaan kummassakin pelottaa, josko hybridit polkaistaan markkinoilta pois kokonaan 5v päästä, ja onko silloin jo joku tuplasti parempi akku markkinoilla, tai ainakin tulossa "lähivuosina", jolloin noita vanhoja huonoja akkuja kukaan ei enää halua. Toisaalta arvonalentuminen 30ke autossa ei ole kauhean vaarallista, mutta ärsyttävää silti jos se realisoituu oman tyhmän päätöksen syystä.

Eli pitäisiköhän kumminkin ostaa vaan joku bensamalli?

Jokaisella on erilaiset vaatimukset ja lähtökohdat, joten tämä on aika vaikea kysymys. Jos volkkari on se sinun lempparimerkki, niin odottaisin kyllä sen ID:n tuloa. Kävisin testaamassa, miettisin että pääsenkö kaikki omat ajot sillä, kotilataus on tietenkin tärkeä, onko finansseissa järkeä. Katsoisin myös hemmetisti testi videoita (mieluiten "amatööreiltä" kuten Bjorn Nyland, eikä esim. "ammattilaisilta" kuten TopGear) ja sitten tekisin päätöksen.

Lopputulos voi olla että ei tarvitse uutta autoa, tai sitten voi olla että tää on niin hyvä että pakko saada. Kumpikaan ei mielestäni ole huono vaihtoehto.

Plugarin hankkimista joutuisin kyllä kaksi kertaa miettimään. Itselle ne on jo vanhaa kauraa, mutta tiedostan myös sen että olen ollut keskivertoa kauemmin jo e-mobility meiningissä mukana joten olen aikani leikkinyt plugareiden parissa. Jollekin kenellä ei ole mitään kokemusta sähkiksistä, se hyppy voi olla vaikeampi.
 
Tuolla ajattelutavalla ei muutenkaan kannata ostaa mitään nykyaikaista. Lisäksi yhtälailla kukaan ei välttämättä halua pelkällä bensalla kulkevaa joskus tulevaisuudessa kun fiksut päättäjät saavat päähänsä vaikka että +100g autot vuosimaksu vaikka 2 tonnia.
Mistä näistä tietää ja tekniikka kehittyy ostat mitä hyvänsä niin se on täysin vanhentunutta 5v päästä.

Kyllä uutta kannattaa ostaa, mutta missä vaiheessa ja mitä tekniikkaa, kyllä sitä kannattaa miettiä. Joku näistä vaihtoehdoista on parempi kuin toinen, kiirettä minulla ei valinnan kanssa ole. Arkiajot pääsen, kunhan autolla pääsee n. 30km päivässä jollain tavalla. Olisi myös kiva käydä kotipaikkakunnalla ilman latausta, joka vaatisi 300km ajon talvellakin.

Jokaisella on erilaiset vaatimukset ja lähtökohdat, joten tämä on aika vaikea kysymys. Jos volkkari on se sinun lempparimerkki, niin odottaisin kyllä sen ID:n tuloa. Kävisin testaamassa, miettisin että pääsenkö kaikki omat ajot sillä, kotilataus on tietenkin tärkeä, onko finansseissa järkeä. Katsoisin myös hemmetisti testi videoita (mieluiten "amatööreiltä" kuten Bjorn Nyland, eikä esim. "ammattilaisilta" kuten TopGear) ja sitten tekisin päätöksen.

Lopputulos voi olla että ei tarvitse uutta autoa, tai sitten voi olla että tää on niin hyvä että pakko saada. Kumpikaan ei mielestäni ole huono vaihtoehto.

Plugarin hankkimista joutuisin kyllä kaksi kertaa miettimään. Itselle ne on jo vanhaa kauraa, mutta tiedostan myös sen että olen ollut keskivertoa kauemmin jo e-mobility meiningissä mukana joten olen aikani leikkinyt plugareiden parissa. Jollekin kenellä ei ole mitään kokemusta sähkiksistä, se hyppy voi olla vaikeampi.

Hybridi-ajatusta itsekin kartan. Ehkä mieluummin bensa kuin hybridi. ID mielessä vain sen takia, että se vaikuttaa tällä hetkellä parhaalta sähköautovaihtoehdolta.
 
Mä ajan 3 krt viikossa 170 km/suunta siivun ja laturit onnistuu molempiin päihin. Tästä huolimatta ei ole ole kyllä pienintäkään tolkkua vaihtaa pieniruokaisesta dieselistä sähköön, koska riittävät sähkömallit maksaa mansikoita, ovat meluisia pikkukoppeja ja arvo tippuu sitä tahtia, että kokonaiskulut kasvaa dieseliä isommiksi vaikka ajaminen on "ilmaista". Jos vanha kestää kasassa, niin 2-3 vuotta ainakin itse odottaisin vielä. Ja siis odotankin :shy:


Sul on kyllä laskelmissa jotain todella pahasti pielessä, jos noilla ajomäärillä meinaat, että polttis on edullisempi vaihtoehto. Toki sitten on, jos vertaat jotain nykyistä paskakippoa mikä maksaa 2k€ ja pitäis tilalle saada 40k€ sähkis.
 
Ite mietin vahvasti uuden hybridi-Golffin tai ID:n ostamista. Arvonaleneminen oikeastaan kummassakin pelottaa, josko hybridit polkaistaan markkinoilta pois kokonaan 5v päästä, ja onko silloin jo joku tuplasti parempi akku markkinoilla, tai ainakin tulossa "lähivuosina", jolloin noita vanhoja huonoja akkuja kukaan ei enää halua. Toisaalta arvonalentuminen 30ke autossa ei ole kauhean vaarallista, mutta ärsyttävää silti jos se realisoituu oman tyhmän päätöksen syystä.

Eli pitäisiköhän kumminkin ostaa vaan joku bensamalli?

Hybridihän on se tän hetken varma valinta. Meni poliittinen kohtelu tai markkinat mihin suuntaan tahansa, niin hybridiin se vaikutus on kuitenkin vähäsempi kuin polttikseen, tai täyssähköautoon.

Polttis voi veropäätöksin tulla äkkiä hyvinkin kalliiksi autoksi ja siksi arvo romahta, täyssähköauto puolestaan voi muutaman vuoden päästä olla naurettavan pienellä rangella ja heikolla akulla, jolloin markkina kohtelee sitä julmasti.

Sinänsä tuo hybridivoimalinja ei mitenkään automaattisesti tarkoita kaksinkertaista vikatodennäköisyyttä vaikka siellä kaksi rinnakkaista järjestelmää onkin.
 
Hybridihän on se tän hetken varma valinta. Meni poliittinen kohtelu tai markkinat mihin suuntaan tahansa, niin hybridiin se vaikutus on kuitenkin vähäsempi kuin polttikseen, tai täyssähköautoon.

Polttis voi veropäätöksin tulla äkkiä hyvinkin kalliiksi autoksi ja siksi arvo romahta, täyssähköauto puolestaan voi muutaman vuoden päästä olla naurettavan pienellä rangella ja heikolla akulla, jolloin markkina kohtelee sitä julmasti.

Sinänsä tuo hybridivoimalinja ei mitenkään automaattisesti tarkoita kaksinkertaista vikatodennäköisyyttä vaikka siellä kaksi rinnakkaista järjestelmää onkin.
Tuo, että bensasta tulisi kallis ei kyllä voi tapahtua 5v päästä, jos suurin osa suomalaisten autoista on sillä käyviä vielä pitkään. Se olisi poliittinen itsemurha. Siinä mielessä pidän bensaa turvallisena.
 
Tuo, että bensasta tulisi kallis ei kyllä voi tapahtua 5v päästä, jos suurin osa suomalaisten autoista on sillä käyviä vielä pitkään. Se olisi poliittinen itsemurha. Siinä mielessä pidän bensaa turvallisena.

Ulkoa muistaen suomaliassa täyssähköjä 4000kpl, muilla eli bensat ja dieselit +2miljoonaa. Ei ole mitään linkkiä nyt heittää, miten raskaampi liikenne tai hybridit on tuossa mukana. Ei noi heti vaihdu jos keski-ikä autoille on luokkaa rippikoulu, ja uusien myyntihän sakkaa vuosi vuodelta joten...
 
Tuo, että bensasta tulisi kallis ei kyllä voi tapahtua 5v päästä, jos suurin osa suomalaisten autoista on sillä käyviä vielä pitkään. Se olisi poliittinen itsemurha. Siinä mielessä pidän bensaa turvallisena.

Siis erittäin todennäköistähän on että jatkossa isopäästöisiä mihin se raja sitten ikinä vedetäänkään tullaan rankaisemaan jatkuvasti kovemmalla kädellä. Plugarilla tuosta ei tartte välittää, kun paperilla päästöt on olemattomat.
Niissä on joo enemmän tekniikkaa ja priustakin epäiltiin aikoinaan että niinköhän on paalikamaa hetkessä kun tekniikka pettää mutta onkin osoittautunut erittäin luotettavaksi.

Lisäksi, koska verotus menee suoraan päästöjen perusteella niin plugarissa saa monilla merkeillä paljon enemmän autoa samaan rahaan kuin pelkkä bensa.
 
Vilkaisin mielenkiinnosta ja Nettiautossa aia runsaasti huokeahkoja VW Passat plugareita kilometreillä 130-150k (VW-akkutakuu 8v/160k). Voi kertoa joko runsaista kilsoista sitten luotosta autoon....
 
Vilkaisin mielenkiinnosta ja Nettiautossa aia runsaasti huokeahkoja VW Passat plugareita kilometreillä 130-150k (VW-akkutakuu 8v/160k). Voi kertoa joko runsaista kilsoista sitten luotosta autoon....

Saka ja kamux hakee ruotsista tyyliin kaikki myyntiin tulevat plugarit, siksi niitä on niin paljon myynnissä. Tekevät hyvää tiliä koska "suomiautoja" ei juuri ole.
Noissa vaan kannattaa olla tarkkana, koska ruotsiautot monesti saattaa olla jopa niin huonoilla varusteilla että ei ole edes saanut suomesta niin huonoilla. (halogeenit, ei navia, peltivanteet jne). En tiedä mitä autovuokraamo/leasingjuttuja ovat, ihmetellyt vaan.
 
Saka ja kamux hakee ruotsista tyyliin kaikki myyntiin tulevat plugarit, siksi niitä on niin paljon myynnissä. Tekevät hyvää tiliä koska "suomiautoja" ei juuri ole.
Noissa vaan kannattaa olla tarkkana, koska ruotsiautot monesti saattaa olla jopa niin huonoilla varusteilla että ei ole edes saanut suomesta niin huonoilla. (halogeenit, ei navia, peltivanteet jne). En tiedä mitä autovuokraamo/leasingjuttuja ovat, ihmetellyt vaan.

Tuo on kyllä plugin hybrid volkkareiden osalta ainakin väärä luulo, ruotsiversiot on pääosin paremmilla varusteilla varustettuja: adaptiiviset vakionopsäätimet,led ajovalot, nahka alcantara penkit, laajemmat näytöt apple/android ohjelmistoilla bluetooth mirror toiminnoilla ja naveilla, medialiittimet jne löytyy lähes kaikista ruotsista suomeen tuoduista autoista jälestään kun taas suomiautoissa aina kangaspenkeistä lähtien kaikki karvalakkimallia.
 
Tuo on kyllä plugin hybrid volkkareiden osalta ainakin väärä luulo, ruotsiversiot on pääosin paremmilla varusteilla varustettuja: adaptiiviset vakionopsäätimet,led ajovalot, nahka alcantara penkit, laajemmat näytöt apple/android ohjelmistoilla bluetooth mirror toiminnoilla ja naveilla, medialiittimet jne löytyy lähes kaikista ruotsista suomeen tuoduista autoista jälestään kun taas suomiautoissa aina kangaspenkeistä lähtien kaikki karvalakkimallia.

Joo tietenkään ei päde kaikkiin mitä myynnissä on mutta siellä myös näitä "helmiä" mitkä aivan hämmentävän huonosti varusteltu. En volkkarista tarkemmin tiedä mutta ainakin bemareissa suomen alkaenmalli on kattavammin varusteltu kuin monet myynnissä olevat tuontivehkeet.

Ei näihin uusimpiin päde mutta esimerkkinä kävin aikoinaan F20 ykkössarjan bemaria sports car centterissä kattomassa, oli italian tuonti ja en edes tiennyt että sen voi saada ilman minkäänlaista keskinäyttöä ja takaikkunat veiveillä. Jäi kaupat tekemättä, ois pitänyt myyntikuvat kattoa tarkemmin.:rofl:
 
Joo tietenkään ei päde kaikkiin mitä myynnissä on mutta siellä myös näitä "helmiä" mitkä aivan hämmentävän huonosti varusteltu. En volkkarista tarkemmin tiedä mutta ainakin bemareissa suomen alkaenmalli on kattavammin varusteltu kuin monet myynnissä olevat tuontivehkeet.

Ei näihin uusimpiin päde mutta esimerkkinä kävin aikoinaan F20 ykkössarjan bemaria sports car centterissä kattomassa, oli italian tuonti ja en edes tiennyt että sen voi saada ilman minkäänlaista keskinäyttöä ja takaikkunat veiveillä. Jäi kaupat tekemättä, ois pitänyt myyntikuvat kattoa tarkemmin.:rofl:
Samoin on näkynyt Mersun w205 eli nykyistä C-mallia halogeeneilla ja samalla on sitten takavalotkin erilaiset kun LED-versiossa. En ottaisi ilmaiseksikaan.
 
Tuo, että bensasta tulisi kallis ei kyllä voi tapahtua 5v päästä, jos suurin osa suomalaisten autoista on sillä käyviä vielä pitkään. Se olisi poliittinen itsemurha. Siinä mielessä pidän bensaa turvallisena.

Enhän mä nyt tarkoita että ne 5 vuoden päästä kiellettäisiin, vaan muutama napakka veronkorotus, ja lehdisto huutaa vasemmalla ja oikealla polttomoottorin tuhoa, niin mitäpä luulet että auton arvolle käy?

Varmasti moni keskieurooppalainenkin piti hyvin arvonsa pitävän dieselin ostamista turvallisena kymmenkunta vuotta sitten.. kunnes niiden arvot yhtäkkiä romahtivat.

Eihän se arvonromahdus tietenkään millekään autolle ole sellainen että se laakista muuttuisi täysin arvottomaksi, vaan kyse on vaan oletettua jyrkemmästä arvonalenemasta.
 
Luulisi että kaikista parhaiten hintansa tulevaisuudessa pitää plugarit, paperilla päästöt olemattomat vaikka todellisuus olisi mitä. Ei paljon tunnu vaikka miten kiristettäisiin päästöihin perustuvaa verotusta.
 
Itse uskon, että ylivoimaisesti parhaiten hintassa lähivuosina tulee pitämään sähköautot, joissa on riittävä range. Eli autot, joilla pääsee normaali talvikelissäkin yli 300km ja tehokas pikalataus. Niissä hinta tulee pysymään todella hyvin.
 
Itse uskon, että ylivoimaisesti parhaiten hintassa lähivuosina tulee pitämään sähköautot, joissa on riittävä range. Eli autot, joilla pääsee normaali talvikelissäkin yli 300km ja tehokas pikalataus. Niissä hinta tulee pysymään todella hyvin.
Tässä voi toisaalta käydä hassusti, jos akkutekniikka kehittyy huimasti.

Muutenkin kun kilpailu sähköautoissa kasvaa niin hinnat tulevat alaspäin.

Eli jos kohta saa 20k€ kohtuu kokoisia autoja joissa 500km range niin noi vanhat 40k€ autot 300km rangella ei ole kovin houkuttelevia.
 
Tässä voi toisaalta käydä hassusti, jos akkutekniikka kehittyy huimasti.

Muutenkin kun kilpailu sähköautoissa kasvaa niin hinnat tulevat alaspäin.

Eli jos kohta saa 20k€ kohtuu kokoisia autoja joissa 500km range niin noi vanhat 40k€ autot 300km rangella ei ole kovin houkuttelevia.
En usko, että solid state -akkuja nähdään ennen vuotta 2025 edes esituotantoautoissa.

Perinteisemmän akkutekniikan suhteen taas ei ole mitään mekanismia, joka toisi hintoja nopeasti alaspäin: kysyntä kasvaa koko ajan hurjasti, mutta kapasiteetista on ilmeisen vakava pula. Tesla on ainoa, jolla on riittävä valmistuskapasiteetti, mutta jopa Teslalla akkutuotanto rajoittaa myyntiä.

Näistä lähtökohdista todelliset kansanautot eivät ole mitenkään nurkan takana. Toki kansanmalleja voi näkyä rajallisia määriä kohtuullisella hinnalla, mutta ne myydään silloin tappiolla päästösakkojen välttämiseksi, eikä toiminta oikeasti skaalaudu isoihin myyntimääriin.
 
Luulisi että kaikista parhaiten hintansa tulevaisuudessa pitää plugarit, paperilla päästöt olemattomat vaikka todellisuus olisi mitä. Ei paljon tunnu vaikka miten kiristettäisiin päästöihin perustuvaa verotusta.

Entäs sitten kun sillä plugarilla on ajettu se 150tkm ja akun range on jossain 10km pikkeilla. Kuka semmosta haluaa? Vain pienien päästöjen takia vetää sit turhaa parin sadan kilon sähkömoottoreita ja akkuja, jotka ei enäät toimi kuten pitäs? Tai näin ainakin moni ajattelee, vaikkei täysi totuus olisikaan. Se taas laskee arvoa.
 
Entäs sitten kun sillä plugarilla on ajettu se 150tkm ja akun range on jossain 10km pikkeilla. Kuka semmosta haluaa? Vain pienien päästöjen takia vetää sit turhaa parin sadan kilon sähkömoottoreita ja akkuja, jotka ei enäät toimi kuten pitäs? Tai näin ainakin moni ajattelee, vaikkei täysi totuus olisikaan. Se taas laskee arvoa.
On näitä ladattavia akkuja Tesla ja pisimpään Nissan mittaillut. Kun kestoa on käytännössä mm. 22 vuotta ja 700 000 km, jonka jälkeen akut siirretty varavoimakäyttöön, ei em. AAtten repliikki oikein istu kuvioon. Lisäksi elementtejä voi varsin järkevästi uusia mikäli jostain syystä vioittumista on tapahtunut. Kuten plugarin ns. tyhjällä akulla ajaneet tietävät kokemuksesta, kulutus on silloin samaa tasoa vastaavan tavallisen hybridin kanssa, siis huomattavasti alle vakiokoneen kulutuksen. Mitä auton painoon taas tulee, sama sähkökonehan se on oikeassa hybridissä kuin plugarissakin. Enkä hakua enempää mainita noita parin desin pienemmän kulutuksen "kevythybrideitä". Tuo 10 kWh kahta puolen oleva akusto ei nyt painoltaan ole mikään merkittävä tekijä. Ainakaan Hyundai Ioniqissa ei mitään merkitystä, kulutukseenkaan, verrattuna pelkkään hybridiin.
 
Entäs sitten kun sillä plugarilla on ajettu se 150tkm ja akun range on jossain 10km pikkeilla. Kuka semmosta haluaa? Vain pienien päästöjen takia vetää sit turhaa parin sadan kilon sähkömoottoreita ja akkuja, jotka ei enäät toimi kuten pitäs? Tai näin ainakin moni ajattelee, vaikkei täysi totuus olisikaan. Se taas laskee arvoa.

Vaihtaa akun. Halpaa kuin saippua. :D
 
En ole huomannut täällä kiinnitettävän mitään huomiota sähkömoottorin kestävyyteen verrattuna polttis. Teollisuudessahan sähkömoottorit pyörivät jatkuvasti ja mitä erilaisimmissa olosuhteissa. Onko jossain tutkittu?
 
Tässä voi toisaalta käydä hassusti, jos akkutekniikka kehittyy huimasti.

Muutenkin kun kilpailu sähköautoissa kasvaa niin hinnat tulevat alaspäin.

Eli jos kohta saa 20k€ kohtuu kokoisia autoja joissa 500km range niin noi vanhat 40k€ autot 300km rangella ei ole kovin houkuttelevia.

Siinä kohtaa ei kylläkään mikään polttis tai plugarikaan ole kovin houkutteleva :D
 
Tässä voi toisaalta käydä hassusti, jos akkutekniikka kehittyy huimasti.

Muutenkin kun kilpailu sähköautoissa kasvaa niin hinnat tulevat alaspäin.

Eli jos kohta saa 20k€ kohtuu kokoisia autoja joissa 500km range niin noi vanhat 40k€ autot 300km rangella ei ole kovin houkuttelevia.
Henkilökohtaisesti en pidä 500km talvirangea juuri yhtään parempana kuin 300km talvirangea, enkä maksaisi siitä juuri mitään extraa.

Tietyn pisteen jälkeen range / akun koko on vähän sama kuin rehvastelisi 80 litran tankilla 60 litran tankin sijaan.
 
En ole huomannut täällä kiinnitettävän mitään huomiota sähkömoottorin kestävyyteen verrattuna polttis. Teollisuudessahan sähkömoottorit pyörivät jatkuvasti ja mitä erilaisimmissa olosuhteissa. Onko jossain tutkittu?
No itse olen töissä teollisuudessa missä noita sähkömoottoreita on se 50 yhdessä koneessa pyörittämässä hihnoja. Ehkä yhden kerran muistan jonkun sanoneen sopimuksen irti. Kulmavaihteita mitkä on kiinni noissa moottoreissa laukeaa joskus mutta se nyt ei sen servon vika ole.

edit. Laakereita kuluu toki mutta ne vaihdetaan ennakoiden ettei koko kone pysähdy.
 
Henkilökohtaisesti en pidä 500km talvirangea juuri yhtään parempana kuin 300km talvirangea, enkä maksaisi siitä juuri mitään extraa.

Tietyn pisteen jälkeen range / akun koko on vähän sama kuin rehvastelisi 80 litran tankilla 60 litran tankin sijaan.

Niin, että jos 60 litran tankilla range olisi 1000km, niin 80 litran tankilla range olisi 1333km. :hmm:
 
Niin, että jos 60 litran tankilla range olisi 1000km, niin 80 litran tankilla range olisi 1333km. :hmm:
Niin. Kumpikin on MINULLE riittävä.

Jos sinulle ei ole, niin kannattanee maksaa extraa isommasta akusta.

edit: tätä efektiä voi muuten haarukoida esim. Model S:ien 75 ja 100-mallien jälleenmyyntihinnoista. Jos sataset pitävät hintansa paremmin, niin jengi tosiaan arvostaa rangea. Jos satasten hinta tippuu samaa vauhtia tai nopeammin kuin 75:sten, niin tietyn pisteen jälkeen rangea ei keskimäärin hirveästi enää arvosteta.
 
Viimeksi muokattu:
Niin. Kumpikin on MINULLE riittävä.

Jos sinulle ei ole, niin kannattanee maksaa extraa isommasta akusta.

edit: tätä efektiä voi muuten haarukoida esim. Model S:ien 75 ja 100-mallien jälleenmyyntihinnoista. Jos sataset pitävät hintansa paremmin, niin jengi tosiaan arvostaa rangea. Jos satasten hinta tippuu samaa vauhtia tai nopeammin kuin 75:sten, niin tietyn pisteen jälkeen rangea ei keskimäärin hirveästi enää arvosteta.
Niin 300km range uutena. Riittääkö se sitten, kun se on 240? Eli perus 20% pois kapasiteetista x ajassa. Tuo tuntuu jo aika pieneltä, ei voisi edes Suomessa sivuttain reissata ilman latausta.
 
Niin. Kumpikin on MINULLE riittävä.

Jos sinulle ei ole, niin kannattanee maksaa extraa isommasta akusta.

edit: tätä efektiä voi muuten haarukoida esim. Model S:ien 75 ja 100-mallien jälleenmyyntihinnoista. Jos sataset pitävät hintansa paremmin, niin jengi tosiaan arvostaa rangea. Jos satasten hinta tippuu samaa vauhtia tai nopeammin kuin 75:sten, niin tietyn pisteen jälkeen rangea ei keskimäärin hirveästi enää arvosteta.
Sekin voi vaikuttaa, että uutena saa vain long range (100) akkua. Tai ainakin vaikeuttaa vertailua.
 
Itellä edellinen ladattava hybridi oli Opel Ampera. Möin sen pois kun sillä oli ajettu 200tkm. Sen akun käytettävissä oleva kapasiteetti oli ihan tasan 100% uudesta.
 
Itellä edellinen ladattava hybridi oli Opel Ampera. Möin sen pois kun sillä oli ajettu 200tkm. Sen akun käytettävissä oleva kapasiteetti oli ihan tasan 100% uudesta.
Kuulostaa hyvältä! Mahtaako olla tämä tosi kaikissa? Ainakin kun lueskelin ekan BMW 330e:n käyttäjäkokemuksia, akun range tippui uuden n. 20 kilometristä monilla aika nopeasti jonnekin 15 paikkeille.
 
Kuulostaa hyvältä! Mahtaako olla tämä tosi kaikissa? Ainakin kun lueskelin ekan BMW 330e:n käyttäjäkokemuksia, akun range tippui uuden n. 20 kilometristä monilla aika nopeasti jonnekin 15 paikkeille.
Käytännössä akkutakuut noissa ladattavissa hybrideissä menee niin, että n. 150tkm kohdalla jos on alle 70% maksimikapasiteetistä, niin menee akut takuuseen.

edit: range on huono mittari ylipäätänsä akun kunnon toteamiseen, kun siihen vaikuttaa niin miljoona asiaa. Jos auto on ostettu kesällä, niin ihan varmasti ensimmäisen puolen vuoden jälkeen tippuu vähintään 25% rangesta.
 
Niin 300km range uutena. Riittääkö se sitten, kun se on 240? Eli perus 20% pois kapasiteetista x ajassa. Tuo tuntuu jo aika pieneltä, ei voisi edes Suomessa sivuttain reissata ilman latausta.
Kuten sanottu, jos tarvitset pitkän matkan autoa, osta sellainen.

Minä ja miljoonat muut emme tarvitse yli 400km kesärangea.

75:sen Model S:n talvirangekin on monissa olosuhteissa sen 300km vähän kuluneellakin akulla. Ei toki pahimmissa keleissä.
 
Jos se oikeasti on halpaa, niin pelkäämäni ongelmat poistuvat. Paljonko akun vaihto nykyplugareihin maksaa?
Tässä jotain käytännön osviittaa Nissanilta: Leafin akkuihin on yhtä poikkeusta lukuun ottamatta vaihdettu vain moduuleita, joiden hinta on 520 euroa. Tietenkin vaihdon vaatima työn hinta päälle.
 
Kuulostaa hyvältä! Mahtaako olla tämä tosi kaikissa? Ainakin kun lueskelin ekan BMW 330e:n käyttäjäkokemuksia, akun range tippui uuden n. 20 kilometristä monilla aika nopeasti jonnekin 15 paikkeille.

Oisko linkkiä laittaa? Itse en ole tällaisesta kuullutkaan vaikka varmaan kaikki 330e keskustelut lukenut mitä vastaan tullut. Kiinnostaisi miten bmw suhtautuu akkujen takuuvaihtoihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 397
Viestejä
4 755 357
Jäsenet
77 304
Uusin jäsen
Foliohattukauppias

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom