Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mä ajan 3 krt viikossa 170 km/suunta siivun ja laturit onnistuu molempiin päihin. Tästä huolimatta ei ole ole kyllä pienintäkään tolkkua vaihtaa pieniruokaisesta dieselistä sähköön, koska riittävät sähkömallit maksaa mansikoita, ovat meluisia pikkukoppeja ja arvo tippuu sitä tahtia, että kokonaiskulut kasvaa dieseliä isommiksi vaikka ajaminen on "ilmaista". Jos vanha kestää kasassa, niin 2-3 vuotta ainakin itse odottaisin vielä. Ja siis odotankin
Ite mietin vahvasti uuden hybridi-Golffin tai ID:n ostamista. Arvonaleneminen oikeastaan kummassakin pelottaa, josko hybridit polkaistaan markkinoilta pois kokonaan 5v päästä, ja onko silloin jo joku tuplasti parempi akku markkinoilla, tai ainakin tulossa "lähivuosina", jolloin noita vanhoja huonoja akkuja kukaan ei enää halua. Toisaalta arvonalentuminen 30ke autossa ei ole kauhean vaarallista, mutta ärsyttävää silti jos se realisoituu oman tyhmän päätöksen syystä.
Eli pitäisiköhän kumminkin ostaa vaan joku bensamalli?
Tuo, että bensasta tulisi kallis ei kyllä voi tapahtua 5v päästä, jos suurin osa suomalaisten autoista on sillä käyviä vielä pitkään. Se olisi poliittinen itsemurha. Siinä mielessä pidän bensaa turvallisena.Hybridihän on se tän hetken varma valinta. Meni poliittinen kohtelu tai markkinat mihin suuntaan tahansa, niin hybridiin se vaikutus on kuitenkin vähäsempi kuin polttikseen, tai täyssähköautoon.
Polttis voi veropäätöksin tulla äkkiä hyvinkin kalliiksi autoksi ja siksi arvo romahta, täyssähköauto puolestaan voi muutaman vuoden päästä olla naurettavan pienellä rangella ja heikolla akulla, jolloin markkina kohtelee sitä julmasti.
Sinänsä tuo hybridivoimalinja ei mitenkään automaattisesti tarkoita kaksinkertaista vikatodennäköisyyttä vaikka siellä kaksi rinnakkaista järjestelmää onkin.
Tuo, että bensasta tulisi kallis ei kyllä voi tapahtua 5v päästä, jos suurin osa suomalaisten autoista on sillä käyviä vielä pitkään. Se olisi poliittinen itsemurha. Siinä mielessä pidän bensaa turvallisena.
Tuo, että bensasta tulisi kallis ei kyllä voi tapahtua 5v päästä, jos suurin osa suomalaisten autoista on sillä käyviä vielä pitkään. Se olisi poliittinen itsemurha. Siinä mielessä pidän bensaa turvallisena.
Vilkaisin mielenkiinnosta ja Nettiautossa aia runsaasti huokeahkoja VW Passat plugareita kilometreillä 130-150k (VW-akkutakuu 8v/160k). Voi kertoa joko runsaista kilsoista sitten luotosta autoon....
Saka ja kamux hakee ruotsista tyyliin kaikki myyntiin tulevat plugarit, siksi niitä on niin paljon myynnissä. Tekevät hyvää tiliä koska "suomiautoja" ei juuri ole.
Noissa vaan kannattaa olla tarkkana, koska ruotsiautot monesti saattaa olla jopa niin huonoilla varusteilla että ei ole edes saanut suomesta niin huonoilla. (halogeenit, ei navia, peltivanteet jne). En tiedä mitä autovuokraamo/leasingjuttuja ovat, ihmetellyt vaan.
Tuo on kyllä plugin hybrid volkkareiden osalta ainakin väärä luulo, ruotsiversiot on pääosin paremmilla varusteilla varustettuja: adaptiiviset vakionopsäätimet,led ajovalot, nahka alcantara penkit, laajemmat näytöt apple/android ohjelmistoilla bluetooth mirror toiminnoilla ja naveilla, medialiittimet jne löytyy lähes kaikista ruotsista suomeen tuoduista autoista jälestään kun taas suomiautoissa aina kangaspenkeistä lähtien kaikki karvalakkimallia.
Samoin on näkynyt Mersun w205 eli nykyistä C-mallia halogeeneilla ja samalla on sitten takavalotkin erilaiset kun LED-versiossa. En ottaisi ilmaiseksikaan.Joo tietenkään ei päde kaikkiin mitä myynnissä on mutta siellä myös näitä "helmiä" mitkä aivan hämmentävän huonosti varusteltu. En volkkarista tarkemmin tiedä mutta ainakin bemareissa suomen alkaenmalli on kattavammin varusteltu kuin monet myynnissä olevat tuontivehkeet.
Ei näihin uusimpiin päde mutta esimerkkinä kävin aikoinaan F20 ykkössarjan bemaria sports car centterissä kattomassa, oli italian tuonti ja en edes tiennyt että sen voi saada ilman minkäänlaista keskinäyttöä ja takaikkunat veiveillä. Jäi kaupat tekemättä, ois pitänyt myyntikuvat kattoa tarkemmin.
Tuo, että bensasta tulisi kallis ei kyllä voi tapahtua 5v päästä, jos suurin osa suomalaisten autoista on sillä käyviä vielä pitkään. Se olisi poliittinen itsemurha. Siinä mielessä pidän bensaa turvallisena.
Tässä voi toisaalta käydä hassusti, jos akkutekniikka kehittyy huimasti.Itse uskon, että ylivoimaisesti parhaiten hintassa lähivuosina tulee pitämään sähköautot, joissa on riittävä range. Eli autot, joilla pääsee normaali talvikelissäkin yli 300km ja tehokas pikalataus. Niissä hinta tulee pysymään todella hyvin.
En usko, että solid state -akkuja nähdään ennen vuotta 2025 edes esituotantoautoissa.Tässä voi toisaalta käydä hassusti, jos akkutekniikka kehittyy huimasti.
Muutenkin kun kilpailu sähköautoissa kasvaa niin hinnat tulevat alaspäin.
Eli jos kohta saa 20k€ kohtuu kokoisia autoja joissa 500km range niin noi vanhat 40k€ autot 300km rangella ei ole kovin houkuttelevia.
Luulisi että kaikista parhaiten hintansa tulevaisuudessa pitää plugarit, paperilla päästöt olemattomat vaikka todellisuus olisi mitä. Ei paljon tunnu vaikka miten kiristettäisiin päästöihin perustuvaa verotusta.
On näitä ladattavia akkuja Tesla ja pisimpään Nissan mittaillut. Kun kestoa on käytännössä mm. 22 vuotta ja 700 000 km, jonka jälkeen akut siirretty varavoimakäyttöön, ei em. AAtten repliikki oikein istu kuvioon. Lisäksi elementtejä voi varsin järkevästi uusia mikäli jostain syystä vioittumista on tapahtunut. Kuten plugarin ns. tyhjällä akulla ajaneet tietävät kokemuksesta, kulutus on silloin samaa tasoa vastaavan tavallisen hybridin kanssa, siis huomattavasti alle vakiokoneen kulutuksen. Mitä auton painoon taas tulee, sama sähkökonehan se on oikeassa hybridissä kuin plugarissakin. Enkä hakua enempää mainita noita parin desin pienemmän kulutuksen "kevythybrideitä". Tuo 10 kWh kahta puolen oleva akusto ei nyt painoltaan ole mikään merkittävä tekijä. Ainakaan Hyundai Ioniqissa ei mitään merkitystä, kulutukseenkaan, verrattuna pelkkään hybridiin.Entäs sitten kun sillä plugarilla on ajettu se 150tkm ja akun range on jossain 10km pikkeilla. Kuka semmosta haluaa? Vain pienien päästöjen takia vetää sit turhaa parin sadan kilon sähkömoottoreita ja akkuja, jotka ei enäät toimi kuten pitäs? Tai näin ainakin moni ajattelee, vaikkei täysi totuus olisikaan. Se taas laskee arvoa.
Entäs sitten kun sillä plugarilla on ajettu se 150tkm ja akun range on jossain 10km pikkeilla. Kuka semmosta haluaa? Vain pienien päästöjen takia vetää sit turhaa parin sadan kilon sähkömoottoreita ja akkuja, jotka ei enäät toimi kuten pitäs? Tai näin ainakin moni ajattelee, vaikkei täysi totuus olisikaan. Se taas laskee arvoa.
Jos se oikeasti on halpaa, niin pelkäämäni ongelmat poistuvat. Paljonko akun vaihto nykyplugareihin maksaa?Vaihtaa akun. Halpaa kuin saippua.
Varmaan siellä jossain 8000-15000e paikkeilla on vaihdon hinta riippuen autosta.Jos se oikeasti on halpaa, niin pelkäämäni ongelmat poistuvat. Paljonko akun vaihto nykyplugareihin maksaa?
Tässä voi toisaalta käydä hassusti, jos akkutekniikka kehittyy huimasti.
Muutenkin kun kilpailu sähköautoissa kasvaa niin hinnat tulevat alaspäin.
Eli jos kohta saa 20k€ kohtuu kokoisia autoja joissa 500km range niin noi vanhat 40k€ autot 300km rangella ei ole kovin houkuttelevia.
Henkilökohtaisesti en pidä 500km talvirangea juuri yhtään parempana kuin 300km talvirangea, enkä maksaisi siitä juuri mitään extraa.Tässä voi toisaalta käydä hassusti, jos akkutekniikka kehittyy huimasti.
Muutenkin kun kilpailu sähköautoissa kasvaa niin hinnat tulevat alaspäin.
Eli jos kohta saa 20k€ kohtuu kokoisia autoja joissa 500km range niin noi vanhat 40k€ autot 300km rangella ei ole kovin houkuttelevia.
No itse olen töissä teollisuudessa missä noita sähkömoottoreita on se 50 yhdessä koneessa pyörittämässä hihnoja. Ehkä yhden kerran muistan jonkun sanoneen sopimuksen irti. Kulmavaihteita mitkä on kiinni noissa moottoreissa laukeaa joskus mutta se nyt ei sen servon vika ole.En ole huomannut täällä kiinnitettävän mitään huomiota sähkömoottorin kestävyyteen verrattuna polttis. Teollisuudessahan sähkömoottorit pyörivät jatkuvasti ja mitä erilaisimmissa olosuhteissa. Onko jossain tutkittu?
Henkilökohtaisesti en pidä 500km talvirangea juuri yhtään parempana kuin 300km talvirangea, enkä maksaisi siitä juuri mitään extraa.
Tietyn pisteen jälkeen range / akun koko on vähän sama kuin rehvastelisi 80 litran tankilla 60 litran tankin sijaan.
Niin. Kumpikin on MINULLE riittävä.Niin, että jos 60 litran tankilla range olisi 1000km, niin 80 litran tankilla range olisi 1333km.
Niin 300km range uutena. Riittääkö se sitten, kun se on 240? Eli perus 20% pois kapasiteetista x ajassa. Tuo tuntuu jo aika pieneltä, ei voisi edes Suomessa sivuttain reissata ilman latausta.Niin. Kumpikin on MINULLE riittävä.
Jos sinulle ei ole, niin kannattanee maksaa extraa isommasta akusta.
edit: tätä efektiä voi muuten haarukoida esim. Model S:ien 75 ja 100-mallien jälleenmyyntihinnoista. Jos sataset pitävät hintansa paremmin, niin jengi tosiaan arvostaa rangea. Jos satasten hinta tippuu samaa vauhtia tai nopeammin kuin 75:sten, niin tietyn pisteen jälkeen rangea ei keskimäärin hirveästi enää arvosteta.
Sekin voi vaikuttaa, että uutena saa vain long range (100) akkua. Tai ainakin vaikeuttaa vertailua.Niin. Kumpikin on MINULLE riittävä.
Jos sinulle ei ole, niin kannattanee maksaa extraa isommasta akusta.
edit: tätä efektiä voi muuten haarukoida esim. Model S:ien 75 ja 100-mallien jälleenmyyntihinnoista. Jos sataset pitävät hintansa paremmin, niin jengi tosiaan arvostaa rangea. Jos satasten hinta tippuu samaa vauhtia tai nopeammin kuin 75:sten, niin tietyn pisteen jälkeen rangea ei keskimäärin hirveästi enää arvosteta.
Kuulostaa hyvältä! Mahtaako olla tämä tosi kaikissa? Ainakin kun lueskelin ekan BMW 330e:n käyttäjäkokemuksia, akun range tippui uuden n. 20 kilometristä monilla aika nopeasti jonnekin 15 paikkeille.Itellä edellinen ladattava hybridi oli Opel Ampera. Möin sen pois kun sillä oli ajettu 200tkm. Sen akun käytettävissä oleva kapasiteetti oli ihan tasan 100% uudesta.
Käytännössä akkutakuut noissa ladattavissa hybrideissä menee niin, että n. 150tkm kohdalla jos on alle 70% maksimikapasiteetistä, niin menee akut takuuseen.Kuulostaa hyvältä! Mahtaako olla tämä tosi kaikissa? Ainakin kun lueskelin ekan BMW 330e:n käyttäjäkokemuksia, akun range tippui uuden n. 20 kilometristä monilla aika nopeasti jonnekin 15 paikkeille.
Kuten sanottu, jos tarvitset pitkän matkan autoa, osta sellainen.Niin 300km range uutena. Riittääkö se sitten, kun se on 240? Eli perus 20% pois kapasiteetista x ajassa. Tuo tuntuu jo aika pieneltä, ei voisi edes Suomessa sivuttain reissata ilman latausta.
Tässä jotain käytännön osviittaa Nissanilta: Leafin akkuihin on yhtä poikkeusta lukuun ottamatta vaihdettu vain moduuleita, joiden hinta on 520 euroa. Tietenkin vaihdon vaatima työn hinta päälle.Jos se oikeasti on halpaa, niin pelkäämäni ongelmat poistuvat. Paljonko akun vaihto nykyplugareihin maksaa?
Kuulostaa hyvältä! Mahtaako olla tämä tosi kaikissa? Ainakin kun lueskelin ekan BMW 330e:n käyttäjäkokemuksia, akun range tippui uuden n. 20 kilometristä monilla aika nopeasti jonnekin 15 paikkeille.
Oisko linkkiä laittaa? Itse en ole tällaisesta kuullutkaan vaikka varmaan kaikki 330e keskustelut lukenut mitä vastaan tullut. Kiinnostaisi miten bmw suhtautuu akkujen takuuvaihtoihin.
En jaksa etsiä koko internettiä läpi niitä kommentteja. Hyvä jos se range ei ole autossasi huonontunut.Minuakin kiinnostaa. Ajelin 330e:llä 3.5v, vajaa 60tkm ja en huomannut rangessa mitään muutosta. Tuossahan on muutenkin 7.6kWh akku, josta netto eli käytettävä osuus jotain 5kWh.
En jaksa etsiä koko internettiä läpi niitä kommentteja.
Eli ilmeisesti niitä ei sitten ainakaan montaa ollut. Olisin varmaan itsekin törmännyt ko. ilmiöön jos sellaista olisi liikkeellä. Aika tarkkaan noita forumeita kuiten seurailen.
Tässä jotain käytännön osviittaa Nissanilta: Leafin akkuihin on yhtä poikkeusta lukuun ottamatta vaihdettu vain moduuleita, joiden hinta on 520 euroa. Tietenkin vaihdon vaatima työn hinta päälle.
No antaa se kyllä hieman pelivaraa. Lisäksi akkua ei tarvitse pidemmälle ajellessa välttämättä vetää aina ihan 100%. Toiseksi akkujen max kapa putoaa ajan myötä, jolloin isommasta rangesta ei harmita niin paljon kun 50km putoaa tms.Henkilökohtaisesti en pidä 500km talvirangea juuri yhtään parempana kuin 300km talvirangea, enkä maksaisi siitä juuri mitään extraa.
Tietyn pisteen jälkeen range / akun koko on vähän sama kuin rehvastelisi 80 litran tankilla 60 litran tankin sijaan.
Eli ilmeisesti niitä ei sitten ainakaan montaa ollut. Olisin varmaan itsekin törmännyt ko. ilmiöön jos sellaista olisi liikkeellä. Aika tarkkaan noita forumeita kuiten seurailen.
Hyundai, Kia, Nissan ja Renault antavat kuluttajille jo nyt Saksassa 8000 euron alennuksia uusista sähköautomalleistaan. Vastaavaa ”polkumyyntiä”, kuten markkina-asiantuntijat alennuskampanjoita kutsuvat, ei aikaisemmin ole nähty.
Kauppalehti: Saksassa povataan loppuvuodeksi sähköautojen polkumyyntiä, koska valmistajat pelkäävät EU:n sakkoja
En tiedä teistä, mutta eNiro 8000 € alennuksella kuulostaa minusta ihan buenolta. En tosin onnistunut ko. alennuksia paikantamaan pikaisella etsinnällä
Auto pitää rekisteröidä Saksaan. Rahat joutuu kai maksamaan takaisin jos vie pois maasta.Nyt hakemaan Saksasta edullista sähköautoa? Lastaa kontin samalla täyteen tuliaisia.
Mistä tämän kaivoit? Aika erikoinen jos kyseessä on valmistajan tarjoama etuus, ei esim. valtion tuki tjsp.Auto pitää rekisteröidä Saksaan. Rahat joutuu kai maksamaan takaisin jos vie pois maasta.