Eikö sama päde oikeastaan kaikkiin sähköa- tai hybridiutoihin, todella vaikea sanoa miten 5-10v päästä tekniikka, jälkimarkkinat tai verotus kehittynyt. Kun tutkinut nykyhybridien hintakehitystä, niin aika samalla tavalla arvon-alenema tuntunut toimivan kuin tavallisten keskiluokkaa kalliimpien autojen kanssa, uutena saa maksaa silti kunnon preemiota ja lopussa seisoo = käyttöarvo. Oletuksena tietenkin, että verotus tästä vain kiristyy bensan/dieselin/käyttövoimaveron muodossa ja uudet ekoautot tulevat saamaan näitä pieniä alennuksia/tukia, että porukka siirtyisi jotenkin uudempaan. Muuhun tukeen ei taida olla valtiollakaan varaa. Liian suurta keppiä fossiilisille, niin oikeasti voisi alkaa näkymään protesteissa, puolueiden kannatuksessakin, tuskinpa kuitenkaan keltaliivejä kaduilla, ainakaan Suomessa.
Itselläni vakavassa harkinnassa yhä vanhempi hybridi, akunvaihdoilla kaikki tuntuvat vielä pelottelevan ja sen yhden tuonti-Volvon akunvaihto maksoi 13k, jep, jep, mutta kyllä noilla Japseilla näyttää helposti pääsevän 10-15v ja 300k ja en ole vielä yhtään yksilöä löytänyt missä maininta vaihdetuista/korjatuista akuista, joten en tiedä kuinka yleisiä noiden hybridiakkujen vaihdot/korjaukset oikeasti olevat? Ehkä tosiaan kestävät minkä kestävät ja korjaus/vaihto ei ole enää 5k kiesissä kannattavaa, ainakaan vielä. Jenkeissä vielä onnistuisi merkkihuoltojen ulkopuolella yksittäisten (hybridi) akkukennojen korjaus tai vaihto ~$2k, mutta tuskinpa Suomessa.