WLTP rangesta sähköautojen osalta talvella. Tietysti ei välttämättä ole mitään korralaatiota hybrideihin.
Her er testen som avslører elbilenes norske rekkevidde
Testattu WLTP range. +3 - -6 asteen lämpötila ulkona. Akut täynnä, 21 astetta kabiiniin ja menoksi. Ajettiin Oslosta pohjoiseen kunnes akku ihan tyhjä. Tulokset:
Auto WLPT Testitulos ja mun laskema prosentti, jota ei ole sivun tuloksissa:
Tesla Model S 610 km 469,8 km 77 %
Tesla Model 3 560 km 404,4 km 72 %
Tesla Model X 507 km 419,6 km 83 %
Jaguar I-Pace 470 km 333,8 km 71 %
Kia e-Niro 455 km 360,2 km 79 %
Kia e-Soul 452 km 352 km 78 %
Hyundai Kona 449 km 404,5 km 90 %
Opel Ampera-e 423 km 296,9 km 70 %
Mercedes EQC 417 km 307 km 74 %
Audi e-tron Quattro 55 415 km 341,1 km 82 %
Renault Zoe 395 km 313,8 km 79 %
Nissan Leaf 62 kWt 385 km 298,6 km 77 %
Audi e-tron Quattro 50 332 km 259 km 78 %
Hyundai Ioniq 311 km 269,3 km 86 %
BMW i3 310 km 245,8 km 79 %
Nissan Leaf 40 kWt 270 km 208,9 km 77 %
Volkswagen e-Golf 222 km 198,1 km 89 %
Volkswagen e-Up! 251 km 226 km 90 %
Seat Mii Electric 260 km 226,6 km 87 %
Skoda Citigo-e 260 km 220 km 85 %
Keskimäärin 80 % luvatusta WLTP matkasta saavutettiin.
Omasta kokemuksesta kun eilen sateessa ja tuulessa ajelin 100 vauhtia e-Upilla HKI-Hyvinkää-HKI, niin jää kyllä reilusti alle 200km tuo range. 1000km ajelun jälkeen keskikulutus on 18.3 kWh/ 100km eli 180km range täydella akulla jos oikein laskin, joka on siis noin 72%. Tuosta 18.3 on 5.5 kWh oheislaitteiden kulutusta, kertoo appi. Nämä siis melkein paskimmissa mahdollisissa keleissä ajettu = märkää ja sateista, joka lienee kuluttavinta menoa. Poislukien ehkä paukkupakkaset, mutta katsotaan jos sellaisia tulee.