Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ja autopaikoista. Ne ovat jostain syystä aivan mahdottomia taloyhtiöissä. Naurettavan halvalla pitäisi jakaa kaikille ja sitten valitetaan kun ne eivät riitä.Ja hommattava tolppia jotka laskee kulut per lataus... Meinasin jo sanoa että tuskin tästä nyt ongelmia saadaan mutta rahasta ja ihmisistä kun on kyse niin aivan varmasti saadaan.
Ja autopaikoista. Ne ovat jostain syystä aivan mahdottomia taloyhtiöissä. Naurettavan halvalla pitäisi jakaa kaikille ja sitten valitetaan kun ne eivät riitä.
Ei ehkä akkuja, mutta äskettäin yhdestä vajaa vm. 2018 / 100tkm ajetusta Ionicista meni moottori vaihtoon. Moottorin kuluttaja hinta luokkaa 7000€ + työt. Onneksi näissä on pitkä takuu...
Tuokin johtuu paljon siitä miten valmistaja sen ilmoittaa. Esim Amperassahan oli sellainen systeemi että uudessa autossa oli käytössä vain 70% /tjsp) akun kokonaiskapasiteetista, ja kun akku kului otettiin kokoajan vaan suurempi osuus kapasiteetista käyttöön, niin että se käytettävissä oleva kapasiteetti alkoi pudota vasta kun kapasiteetista oli oikeasti jo 30% kadonnut.
Taloyhtiö sai ARA-tuen latauspisteiden hankintaan. 35% alennus saatiin asennustyöstä, laitteistosta ja kartoituksesta. Ilman ARA-tukea autopaikkakohtainen kustannus oli noin 350 euroa. ARA-tuen jälkeen kustannukseksi jäi noin 230 euroa
Niiden hallipaikkojen rakentaminen on maksanut luokkaa 50 keur per paikka. Todellinen ongelmahan on se, että niitä hallipaikkoja on rakennettu liikaa kysyntään nähden. Perinteisesti autopaikkojen hinnoista suuri osa on upotettu asuntojen hintoihin, koska ihmiset eivät halua maksaa vuokraa todellisten kustannusten mukaan. Joku tuossa tietysti tekee persnettoa. Todennäköisesti pysäköintiyhtiön omistavat taloyhtiöt. Tekisivät toki persnettoa edelleen, vaikka halli olisi alehinnoilla täynnä.Sitten toinen ääripää Arabianranta, taloja vaikka kuinka ja parkkihalleja fiksusti rakennettu talojen alle, ainoa vaan että se hallipaikka maksaa 150€/kk ja 60% paikoista on koko ajan tyhjillään ja kadunvarret täynnä.Ajatella jos hintaa pudottaisi 40-50% ja käyttöaste nousisi sen 60% niin rahaa tulisi enemmän, mutta ei näköjään tarvetta kun jo 10v menty näin...
Skoda Citico-e iV kauppias oli kanssa positiivisesti yllättynyt autosta. Sähköauton jälkeen ei ehkä katselekaan enää niin polttisten perään?Tänään pääsin koeajelemaan sähkösiitintä eli seat mii:tä. Kaveri joka työskentelee kyseisessä konsernissa otti töistä yhden ajoon ja pyöräytti meillä testissä. Yllättävän hyvältähän tuo tuntui. Pyysin välittämään terveisiä myyjälle että ottaa yhteyttä ja laittaa tarjousta tulemaan. Huhtikuun paikkeilla olisi yksi peruutus mii tulossa josta hierotaan siis kauppoja. Jos hinta asettuu tuonne 15k€ tuntumaan niin todennäköisesti hommataan tuo kakkosautoksi nykyisen yariksen tilalle. Suosittelen kiinnostuneita käymään koeajolla. Itsekin luulin tuota huomattavan paljon pikkuautomaisemmaksi, mutta koeajo herätti kyllä erittäin positiiviset fiilikset. Onhan tuo tietysti pieni auto mutta ajotuntuma ei kuitenkaan ole mikään kipon tuntuinen.
Dacian johto on aiemmin sanonut, että sen mahdollisen sähköauton tulee asettua reilusti Renault Zoen hintakategorian (Suomessa hankintatuen kanssa 27 390 euroa) alapuolelle.
Kiihtyvyys 0–100 km/h on 5,9 sekuntia ja 3008 GT Hybrid4:n toimintamatka täyssähköllä ajettaessa on jopa 59 km (WLTP-mittaustavan mukaan).
Peugeot 3008 Hybrid4:n CO2- päästöarvot ovat markkinoiden parhaat: 29 g per kilometri WLTP-mitattuna. Yhdistetty kulutus on 1,3 l /100 km.
Uuden, nelivetoisen Peugeot 3008 GT Hybrid4:n hinta on 49 388 euroa
3008 on käsittääkseni oikeasti aika pätevä auto, mutta onko ~50k € pätevä? Sen saa kukin pohtia mielessään.Täyssähköllä ajettaessa toimintamatka on jopa 54 km.
Lataushybridi 508 Hybridin hinnat alkavat 43 974 eurosta (Allure Hybrid 225 EAT8) ja 508 SW Hybrid -mallin hinnat alkavat vastaavasti 45 359 eurosta.
AutoBild: Peugeot Ladattavien hybridien hinnat julkistettiin
3008 on käsittääkseni oikeasti aika pätevä auto, mutta onko ~50k € pätevä? Sen saa kukin pohtia mielessään.
Isompi autohan tuo on kuin Kona ja neliveto.Ööh miksi ostaa tuo kun halvemmalla saa Hyundai Kona electricin? Noh ehkä jos ajaa 700 km siivuja 5 min tankkaus stopilla![]()
Isompi autohan tuo on kuin Kona ja neliveto.
Kieltämättä vaatinee tiettyä siviilirohkeutta ostaa sähköinen ranskis... Toisaalta, niin vaatinee Model 3:kin eikä pelkästään käyttövoiman johdosta.Onko riittävästi? Toki onhan sitten vielä Tesla 3, mutta se jo sitten kalliimpi. En kyllä ostais patonkia sähkö tai bensa ja varsinkaan hybridinä![]()
Kieltämättä vaatinee tiettyä siviilirohkeutta ostaa sähköinen ranskis... Toisaalta, niin vaatinee Model 3:kin eikä pelkästään käyttövoiman johdosta.
T: Citroen C5:n aikanaan omistanut.
Some of the reports suggest that Audi was planning to produce as many as 70,000 units between the two vehicles (e-tron & Sportback) this year, but they have now revised that number to 40,000 units.
Vertaus on kuin vertaisi soutuvenettä ja mopoa. Hyvin vähän tekemistä toistensa kanssa.
Ei kuulunut Skoda Citigo-e:ssä eikä omassakaan autossa natinoita. Sen puolesta siis hyvä. Samaa huomasin että penkin säädöt voisi olla vähän paremmat, mutta kaupunkiajossa ei ehdi häiritä pahemmin.Kun olisivat edes volumesäätimen saanut rattiin niin se olisi jo ollut kova juttu. Ratin "nahka" ei ole kovinkaan laadukkaan oloista vaan tuntuu kovalta. Sisusta on muovinen, mutta siisti eikä ainakaan vielä natissut häiritsevästi.
Täytyy päästä tutustumaan autoon ihan ajan kanssa niin sitten varmaan saa paremman käsityksen
Vastatuuli lisää kulutusta merkittävästi. Jos lisäks ajoit +90kmh, niin tuollaisen tiiliskiven range romahtaa aika äkkiä. Sade ja märkä tie lisää entisestään vastusta. Jos lämmitit kabiinia ja haluat pitää varauksen 10-90% välillä, niin lataus 100km välein ei oo mikään ihme. Pikalatauskin on verrattain hidasta niin aikaakiin tuhraantuu. Mutta kaupunkiautohan tuo pääasiassa onkinMiillä huristeltu tänään reilu 300km hakureissusta kotiin ajaessa. Kulutus oli aika karsea, kun koko matkan ajan se oli reippaasti yli 20 kWh/100km ja tästä syystä piti kolmeen kertaa pysähtyä pikalaturille. Toivottavasti tämä oli vain kovan myrskyn ja sen tuoman kovan vastatuulen syytä. Aikaakin tuhlaantui reippaasti enemmän kuin bensa-autolla mennessä autoa hakemaan.
@pokkus mikä kyseessä?
Katos joo.Seat Mii
Noi kaikkihan ne tosiaan on syynä. Viileä keli, vesisade, kova vastatuuli, satasen vauhti jne. Hidas tuo lataus on, vaikka pikana lataakin. Pari kertaa Fortumilla lataus yhteensä noin 11 euroa ja sitten kerran Lidl ilmaislaturilla 90% asti lataus samalla kun kävin kaupassa.Vastatuuli lisää kulutusta merkittävästi. Jos lisäks ajoit +90kmh, niin tuollaisen tiiliskiven range romahtaa aika äkkiä. Sade ja märkä tie lisää entisestään vastusta. Jos lämmitit kabiinia ja haluat pitää varauksen 10-90% välillä, niin lataus 100km välein ei oo mikään ihme. Pikalatauskin on verrattain hidasta niin aikaakiin tuhraantuu. Mutta kaupunkiautohan tuo pääasiassa onkin
Noi kaikkihan ne tosiaan on syynä. Viileä keli, vesisade, kova vastatuuli, satasen vauhti jne. Hidas tuo lataus on, vaikka pikana lataakin. Pari kertaa Fortumilla lataus yhteensä noin 11 euroa ja sitten kerran Lidl ilmaislaturilla 90% asti lataus samalla kun kävin kaupassa.
Jos ABRP:n mukaan lähtenyt vetämään latauksia, niin matkalle olisin jäänyt parikin kertaa. Sitten se paska softa kaatui vielä pari kertaa eli navigointi jämähti niin vedin yhdestä latauspaikasta muutaman kilsan ohikin. Aloittelijan opettelua, mutta ei ne hatusta vedettyä ongelmia ole, että kyllä tämä sähköautolla ajaminen on vielä aika lapsen kengissä monilta osin. Noin 3 tunnin matkalle kun uhraantuu reilusti yli 5 tuntia auton rajoitusten takia niin eihän se ihan mikään pikku juttu ole. Mutta kuten mainittu niin kaupunkiautohan tämä onkin ja nyt kun arkeen päästään niin varmasti palvelee hyvin siinä käytössä mihin se on ostettu.
Ekan mallin VW e-up:iin on tullut silti parannusta, koska akun koko on tuplattu. Tosin muita muutoksia ei ole tainnut tulla.Tähän Mii-maniaan tulee ihan varmasti säröjä, kun autot saapuvat omistajilleen. Ihan jo siitä syystä, että se akku on oikeasti pieni. Toinen juttu on se, että kyse on kuitenkin aika hätäisesti kasaan heitetystä tuotteesta, jonka raison d’être on vähentää VW-konsernin päästösakkoja. Todellinen paradigmaattinen muutos tapahtuu aikaisintaan ID.3:n kohdalla, joskin siinäkin skeptisempi jää kyllä odottamaan konkreettisia näyttöjä.
Joko se tuotantoversio julkistetaan? Luulin, että joskus syksyllä vasta.Skoda Enyaqista odotan täydellisyyttä. Vaihtuispa jo kuukausi maaliskuun puolelle niin saatais tuo julki.
Joko se tuotantoversio julkistetaan? Luulin, että joskus syksyllä vasta.
Yhtiön ideana on sijoittaa vuokrattavia akkuperävaunuja suosituimpien lomareittien varrelle.
Tämä ei ole siis pila tai sähköautovastaisten tahojen keksimä pilkkaava ajatus.
Ot, mutta pakko ihmetellä Skodan mallien nimeämistä. Q on väkisin työnnetty jokaiseen malliin, onko tuo joku Quashqai syndrooma?Skoda Enyaqista odotan täydellisyyttä. Vaihtuispa jo kuukausi maaliskuun puolelle niin saatais tuo julki.
"Täyssähkö-katumaasturimallilla ŠKODA aloittaa uuden nimeämistavan, jossa sähköllä liikkumiseen (electromobility) viittaava E-kirjain yhdistyy Škodan kaikkien katumaasturimallien nimien viimeiseen Q-kirjaimeen."Ot, mutta pakko ihmetellä Skodan mallien nimeämistä. Q on väkisin työnnetty jokaiseen malliin, onko tuo joku Quashqai syndrooma?
No ei kai tuossa mitään sen ihmeempää ole kuin että Skodalla on päätetty nimeämiskäytännöksi, että kaikki SUV:t nimetään siten että viimeinen kirjain on Q.Ot, mutta pakko ihmetellä Skodan mallien nimeämistä. Q on väkisin työnnetty jokaiseen malliin, onko tuo joku Quashqai syndrooma?
Nimethän ovat peräisin eskimokielistä ja paikannimistä, mutta niissä kaikissa ei ole ollut alun perin q-kirjainta lopussa. Lienee siis brändäystä.Ot, mutta pakko ihmetellä Skodan mallien nimeämistä. Q on väkisin työnnetty jokaiseen malliin, onko tuo joku Quashqai syndrooma?
Näyttäis tulevan meidän talouden Mii paria kk ennen myyntihetken lupausta. Heinä-elokuu oli estimaatti, nyt tulee huhti-toukokuussa. Mikä sinänsä hyvä, kun täysi-ikäisen C5 täytyy käydä leimattavana 16.4 mennessä ja jos tulee korjattavaa/paalattavaa, niin Mii ehtinee kotiin kuukauden korjausajan puitteissa.
Mikä oli tilauspäivä ja onko valmistusviikko vahvistettu?Näyttäis tulevan meidän talouden Mii paria kk ennen myyntihetken lupausta. Heinä-elokuu oli estimaatti, nyt tulee huhti-toukokuussa. Mikä sinänsä hyvä, kun täysi-ikäisen C5 täytyy käydä leimattavana 16.4 mennessä ja jos tulee korjattavaa/paalattavaa, niin Mii ehtinee kotiin kuukauden korjausajan puitteissa.
Ensimmäisen viikon pe muistaakseni tilattiin. Vko 14. Toukokuun alusta varmaan pääsee ajelemaan.Mikä oli tilauspäivä ja onko valmistusviikko vahvistettu?
Dacia esittelee Geneven autonäyttelyssä ensimmäisen oman täyssähköautonsa konseptiversion, jota yhtiö pitää varsinaisena ”gamechangerina”.
Nyt kun halpaan Daciaan yhdistetään Renaultin jo koeteltua ja jo maksettua sähköauton tekniikkaa, niin markkinat voivat kohta ihmetellä maailman halvinta sähköautoa.
Median mukaan Dacian sähköauto pohjautuisi Kiinassa jo aiemmin esiteltyyn pieneen 3,73 metriä pitkään City K-ZE -sähköautoon, jota myydään Kiinassa noin 8 000 euron hintaan.
Automotive Newsin mukaan Dacian uusi citysähköauto esitellään markkinoille vuosien 2021 -ja 202 aikana.
Aikamoinen taikatemppu olisi, jos 10000 eurolla myisivät edes tuon City K-ZE:n tasoista mopoautoa. Hinnan pitäisi olla samaa tasoa kuin millä autoa myydään Kiinassa, kun otetaan huomioon Kiinan sähköautoetuudet, eli 10 % autoveron jääminen pois ja lisäksi valtio kustantaa osan hinnasta. En nyt löytänyt pienemmällä akulla oleville autoille lukuja, mutta yli 400 km kulkeville autoille tuki on sen puolittamisenkin jälkeen n. 3500 euroa.
Ei varmasti hetkauta Taycanin ostajakuntaa suuntaan tahi toiseen, mutta varmasti tälle ostajia löytyy. Koska sähkö ja lähikauppaan pitää jollain päästä. Mikään rakettihan ei ole kyseessä...Halpa ja hyvä?![]()
Tästä olisin kyllä aika vahvasti eri mieltä. Miissä on kuitenkin aika helvetisti autoa tuohon ennen vuodenvaihteen alehintaa. Halpa hinta näkyy sisällä kyllä, mutta muuten rahoilleen saa paljon vastinetta.Tähän Mii-maniaan tulee ihan varmasti säröjä, kun autot saapuvat omistajilleen. Ihan jo siitä syystä, että se akku on oikeasti pieni. Toinen juttu on se, että kyse on kuitenkin aika hätäisesti kasaan heitetystä tuotteesta, jonka raison d’être on vähentää VW-konsernin päästösakkoja. Todellinen paradigmaattinen muutos tapahtuu aikaisintaan ID.3:n kohdalla, joskin siinäkin skeptisempi jää kyllä odottamaan konkreettisia näyttöjä.
En epäile, etteikö rahalla tule hyvä kauppakassi, mutta todennäköisesti osalle se akkukapasiteetti vs. talvikauden luonnonolot voi olla yllätys. Se ei anna paljon anteeksi, jos unohtaa esim. yöllä ladata.Tästä olisin kyllä aika vahvasti eri mieltä. Miissä on kuitenkin aika helvetisti autoa tuohon ennen vuodenvaihteen alehintaa. Halpa hinta näkyy sisällä kyllä, mutta muuten rahoilleen saa paljon vastinetta.
Itselle paljastui vielä luovutuksessa, että olinkin saanut plussa mallin perusmallin hinnallaMyyjä oli tarjoukseen vahingossa ottanut perusmallin hinnan. Ei kuitenkaan yrittänyt edes tapella hinnasta vaan tehtiin kaupat tarjouksen mukaisesti eli siitä pointsit myyjälle. Kokonaisuudessaan kuitenkin lähes 5600 euroa alennusta ovh:sta. Jotenkin mietinkin, että oman auton hyvitys tuntui korkealta.
Näitä halvempiakin ja muita sähköautoja alkaa nyt parin kolmen vuoden sisällä tulemaan oikein kunnolla markkinoille. Hoituisi varmaan ihan kohtuudella Suomen autokannan sähköistyminen kun vaan joitain vuosia odotettaisiin. Harmi kun hallitus on kuitenkin toista mieltä ja nostaa polttoaineiden hinnat tappiin ja hankaloittaa autoilua mahdollisimman paljon muutenkin.
Sitä jopa odottaa, että pääsee ajamaan autolla. En siis minäkään oikein usko noihin säröihin. En nyt tarkaan muista ID.3:n hintaa, mutta paras varustetaso ainakin oli 50 000€. Ja tuo oli vielä medium kokoisella akulla.Tähän Mii-maniaan tulee ihan varmasti säröjä, kun autot saapuvat omistajilleen. Ihan jo siitä syystä, että se akku on oikeasti pieni. Toinen juttu on se, että kyse on kuitenkin aika hätäisesti kasaan heitetystä tuotteesta, jonka raison d’être on vähentää VW-konsernin päästösakkoja. Todellinen paradigmaattinen muutos tapahtuu aikaisintaan ID.3:n kohdalla, joskin siinäkin skeptisempi jää kyllä odottamaan konkreettisia näyttöjä.
Omalla käytöllä ei tarvitse joka yö ladata. Täytyy muistaa laittaa lataukseenEn epäile, etteikö rahalla tule hyvä kauppakassi, mutta todennäköisesti osalle se akkukapasiteetti vs. talvikauden luonnonolot voi olla yllätys. Se ei anna paljon anteeksi, jos unohtaa esim. yöllä ladata.
Sähköistyminen kiihtyy, mutta ei tämä missään nimessä ole vielä ratkaistu ongelma. Näissä halvoissa sähköautoissa on tehty iso kompromissi akuston suhteen, eivätkä ne siksi riitä vielä korvaamaan sitä mediaani-Octaviaa. Tarvitaan massiivista lisäystä akkujen tuotantoon, mikä tulee viemään monia pitkiä ja kalliita vuosia ennen kuin tilanne edes vähän helpottuu.
Höpsis, ei se vaadi myötätuulta, jotta 33 kW + 921 kg + 158 cm leveä auto kulkisi maantienopeuksia, eli 80-100 km/h. Vain pitkissä ja jyrkissä ylämäissä nopeus saattaa hieman hiipua, muttei läheskään niin voimakkaasti kuin raskaalla kalustolla tapahtuu. Siinä autossa on rajallisten voimavarojen ja yksivaihteisuuden takia laitettu suht tiheä alennusvaihteisto, joten siksi huippunopeus on vaatimaton 105 km/h. Paremmilla välityksillä huiput olisivat 130-140 km/h.Aikamoinen taikatemppu olisi, jos 10000 eurolla myisivät edes tuon City K-ZE:n tasoista mopoautoa. Hinnan pitäisi olla samaa tasoa kuin millä autoa myydään Kiinassa, kun otetaan huomioon Kiinan sähköautoetuudet, eli 10 % autoveron jääminen pois ja lisäksi valtio kustantaa osan hinnasta. En nyt löytänyt pienemmällä akulla oleville autoille lukuja, mutta yli 400 km kulkeville autoille tuki on sen puolittamisenkin jälkeen n. 3500 euroa.
Speksit City K-EZ:ssa ovat päältäajettavan ruohonleikkurin luokkaa, eikä sillä pääse maantienopeuksia kuin myötätuuleen, joten en tiedä kuka tuommoisen nyt sitten haluaisi ostaa, kun samaan hintaan saa ihan kohtuullisen bensakopperon.
edit: Jutussa oli näköjään lainattu toimintamatkaksi täysin kritiikittä höpöhöpölukemia. Virallisesti auto kulkee "270 km", mutta se lukema on vain Kiinan sähköautoetuja varten. Todellinen lukema on n. puolet, kuten kuka tahansa voi 26 kWh akkukapasiteetista päätellä.
En nyt tarkaan muista ID.3:n hintaa, mutta paras varustetaso ainakin oli 50 000€. Ja tuo oli vielä medium kokoisella akulla.