Keskustelua hybridiautoista

Mistä tämän kaivoit? Aika erikoinen jos kyseessä on valmistajan tarjoama etuus, ei esim. valtion tuki tjsp.
Riippuu varmaan valmistajasta, mutta esim vw:n kohdalla sanotaan näin:
The vehicle price includes the currently valid BAFA + VW environmental bonus and applies to registration in Germany. If the vehicle is not registered in Germany, the vehicle increases by the Bafa + VW environmental bonus from € 7,355.00 to € 28,345.00
Valtion tuki tuosta on 4000e ja auto pitää olla maassa 6kk:
The vehicle must be registered in Germany for the applicant (first registration) and remain registered for at least six months.
 
Montako niitä moduleita on? Kuinka pitkälsi aikaa autaa vaihtaa yksi, ennen kun toinen kosahtaa?
Varmaankin akkumoduleiden määrissä on jo akuston koosta riippuen paljonkin eroja, ehkä myös kuinka ne ovat moduleiksi kytketty eri automalleilla. Vaikkapa Leaf ilmoittaa "Auton litium-ioniakku on tehty laminoimalla akkumoduulit levymäisistä kennoista. Kennoja on 48, ja ne voidaan tarvittaessa vaihtaa yksitellen, jos joku alkaa menettää tehoaan." Niiden hintaluokka n. 500 euroa kpl.
 
Varmaankin akkumoduleiden määrissä on jo akuston koosta riippuen paljonkin eroja, ehkä myös kuinka ne ovat moduleiksi kytketty eri automalleilla. Vaikkapa Leaf ilmoittaa "Auton litium-ioniakku on tehty laminoimalla akkumoduulit levymäisistä kennoista. Kennoja on 48, ja ne voidaan tarvittaessa vaihtaa yksitellen, jos joku alkaa menettää tehoaan." Niiden hintaluokka n. 500 euroa kpl.
Hyundai, joka on varsin suuri sähköajoneuvojen toimittaja myös Suomessa, ilmoittaa: "Hyundai Motor Finlandin tekninen neuvoja Herkko Sippola kertoo, ettei Suomessa ole tullut toistaiseksi vastaan yhtään Hyundain ekoautoa, johon olisi ollut tarpeen vaihtaa akustoa tai edes akkumoduuleita. Käytännössä sähköautojen akustot on suunniteltu niin, että ne kestävät koko auton elinkaaren, ja vielä sen jälkeenkin niissä riittää virtaa muihin käyttötarkoituksiin."
 
Hyundai, joka on varsin suuri sähköajoneuvojen toimittaja myös Suomessa, ilmoittaa: "Hyundai Motor Finlandin tekninen neuvoja Herkko Sippola kertoo, ettei Suomessa ole tullut toistaiseksi vastaan yhtään Hyundain ekoautoa, johon olisi ollut tarpeen vaihtaa akustoa tai edes akkumoduuleita. Käytännössä sähköautojen akustot on suunniteltu niin, että ne kestävät koko auton elinkaaren, ja vielä sen jälkeenkin niissä riittää virtaa muihin käyttötarkoituksiin."

Onko niin, ettei noissa sitten oikeasti suurimmassa osassa laske tuo kapasiteetti alle 90% esim. edes 10v aikana?
 
Näissä keskusteluissa on asennevammana vuosikymmenien vertailu 12/24 voltin järjestelmien lyijy- ja vastaaviin sekoiteakkuikin. Nillähän Suomen oloissa kesto onkin tyypillisesti 4-5 vuotta. Myös puhelinakkujen käyttölogiikka on toisenlainen. Niissä kestävyys on tehty melko lyhyeen käyttöikään perustuvaksi, jotta uusia versioita menisi kaupaksi.
 
Näissä keskusteluissa on asennevammana vuosikymmenien vertailu 12/24 voltin järjestelmien lyijy- ja vastaaviin sekoiteakkuikin. Nillähän Suomen oloissa kesto onkin tyypillisesti 4-5 vuotta. Myös puhelinakkujen käyttölogiikka on toisenlainen. Niissä kestävyys on tehty melko lyhyeen käyttöikään perustuvaksi, jotta uusia versioita menisi kaupaksi.
Tämä tieto olisi tärkeää saada kuluttajille, ihan myös niille käytetyn ostajille, jotta uuden ostajat uskaltavat noita ostaa.
 
@Esinahkatakki eli nyt kun ei-mobiililaitteella pläräilin noita Kian sivuja niin tuolta löytyi tosiaan vastaavaa tekstiä liittyen liittovaltion ympäristötukii , jotka ovat 18.11.2019 6000 € ja siihen vielä hiluja päälle.

Mutta summa summarum: Kauppalehden juttu taisi olla vain sitä kuuluisaa paskaa journalismia.
 
Anteeksi, että olen haukkunut automalliasi.. :D Se oli joku autofoorumi, jossa n. 4-5 ihmistä kirjoittivat, että myös heillä on range tippunut n. 15 km. En ole lukenut kaikkia autofoorumeita tästä mallista.

Eipä tuo minua niin henkilökohtaisesti vaivaa, varsinkin kun ehdin vaihtaa auton uuteen 530e xdriveen.

Tuo huhujen ja mutujen levittely haittaa sähköautojen mainetta noin yleensäkin. Jos range olisi pudonnut tuonne 15 kilsaan akun heikkenemisen vuoksi, pitäisi akku mennä jo vaihtoon bmw:n akkutakuun puitteissa. Nehän takaavat että akku kestää 6v/100tkm kapasiteetin ollessa vähintään 70% uudesta.

Näissä rangekysymyksissä tuntuu pakkaa sekottavan muun lisäksi myös kelit. Jos autolla pääsi uutena kesällä 30km, ei se tarvi olla kuin heti se ensimmäinen talvi ja range voi olla 15km. Varsinkin jos tuota matkaa ei aja yhtä soittoa, vaan käyt esim. asioilla jossa auto ehtii jäähtyä välissä. Eli pahimmillaan kylmään autoon, ajelet muutaman kilsan kovalla kulutuksella, auto parkkiin ja se ehtii jäähtyä, jonka jälkeen takaisin kovalla kulutuksella. Yhy yy ei kestänyt sähkö kuin 10km! Varmasti on akku kaput, missä karpo ja berneri auttakee.
 
Tämä tieto olisi tärkeää saada kuluttajille, ihan myös niille käytetyn ostajille, jotta uuden ostajat uskaltavat noita ostaa.
Teslahan on joutunut vähän hidastamaan vanhojen Model S autojen lataustehoa. En tiedä sitten mikä mahtaa olla syynä. Mutta noissa aika uusissa malleissa ei ole samaa "bukia". Yksi syy voisi olla, että akku pysyisi paremmassa kunnossa hitaammalla latausteholla?

Kun se 8 vuoden akuston takuu loppuu, niin sitten varmaan auton hinta vähän laskee enemmän.
 
Hyundai, joka on varsin suuri sähköajoneuvojen toimittaja myös Suomessa, ilmoittaa: "Hyundai Motor Finlandin tekninen neuvoja Herkko Sippola kertoo, ettei Suomessa ole tullut toistaiseksi vastaan yhtään Hyundain ekoautoa, johon olisi ollut tarpeen vaihtaa akustoa tai edes akkumoduuleita. Käytännössä sähköautojen akustot on suunniteltu niin, että ne kestävät koko auton elinkaaren, ja vielä sen jälkeenkin niissä riittää virtaa muihin käyttötarkoituksiin."

Ei ehkä akkuja, mutta äskettäin yhdestä vajaa vm. 2018 / 100tkm ajetusta Ionicista meni moottori vaihtoon. Moottorin kuluttaja hinta luokkaa 7000€ + työt. Onneksi näissä on pitkä takuu...
 
Ei ehkä akkuja, mutta äskettäin yhdestä vajaa vm. 2018 / 100tkm ajetusta Ionicista meni moottori vaihtoon. Moottorin kuluttaja hinta luokkaa 7000€ + työt. Onneksi näissä on pitkä takuu...


Melko kallista. Oliko ihan pelkkä moottori vai joku paketti, jossa myös invertteri ja alennusvaihde?
 
Melko kallista. Oliko ihan pelkkä moottori vai joku paketti, jossa myös invertteri ja alennusvaihde?

Mulla ei ole tietoa, mitä tarkalleen vaihdettiin. Alennusvaihde ilmeisesti oli kunnossa. Lähteenä julkinen FBn Hyundai/Kia-sähköautoilijat -ryhmä.
 
Plugareissa on taas ainakin teoriassa/mutulla eniten hajoavia osia, ja niiden riski korjauskuluissa on siten isompi. Oman Nettiauto -selailun perusteella nimenomaan huonolla luotettavuudella varustetut automallit pudottaa hintaansa nopeiten. 0-2v ikäisissä tämä ei vielä näy takuun vuoksi, mutta sen jälkeen hinta putoaa nopeammin.

Omat tiedot eri mallien luotettavuudesta perustuu korjaamoyrittäjäkaverin ja ison automallin takuuvastaavan puheisiin. Itse en autoista mitään ymmärrä tuolla tasolla.
 
Onkos Mini Cooper SE Countryman All4 plug-in hybridin uudesta, isommalla akulla varustetusta mallista arvosteluita/juttuja missään? Valmistajan sivuilla mainostetaan uuden version rangeksi pelkällä sähköllä max 51 km, mutta vastaako tuo ollenkaan todellisuutta? EPA:n range estimate näyttää olevan vain 18 mailia, eli alle 30 km: MINI Cooper SE Countryman gets 50% EV range increase for 2020

Tuli tommonen Countryman hommattua vähän päälle viikko sitten ja oma ennätykseni pelkällä sähköllä on 25km täällä keväisessä Helsingissä.
 
Tuli tommonen Countryman hommattua vähän päälle viikko sitten ja oma ennätykseni pelkällä sähköllä on 25km täällä keväisessä Helsingissä.
Taitaa olla niin, että WLTP-rangen saa jakaa kahdella leudoissakin talvioloissa ja kolmella jos on oikea talvi.

Kesällä pääsee sitten yleensä 66-85% WLTP rangesta, jos ei erityisesti harrasta hypermilingia.
 
Taitaa olla niin, että WLTP-rangen saa jakaa kahdella leudoissakin talvioloissa ja kolmella jos on oikea talvi.

Kesällä pääsee sitten yleensä 66-85% WLTP rangesta, jos ei erityisesti harrasta hypermilingia.

autosta se toki riippuu, ja ajoprofiilista, mutta ei tuohon WLTP-rangeen pääseminen minulla ole koskaan mikään amerikan temppu ollut. NEDC-rangeen pääsy vaatiikin jo sitten yritystä..
 
Taitaa olla niin, että WLTP-rangen saa jakaa kahdella leudoissakin talvioloissa ja kolmella jos on oikea talvi.

Kesällä pääsee sitten yleensä 66-85% WLTP rangesta, jos ei erityisesti harrasta hypermilingia.

Tosiaan kilometrejä nyt vasta vähän päälle 500 ja muutenkin aika huoletonta ajoa ollut. Voisin kuvitella, että jos vähän parempi kuski niin pystyy ajamaan pidemmällekin pelkällä sähköllä.
 
Taitaa olla niin, että WLTP-rangen saa jakaa kahdella leudoissakin talvioloissa ja kolmella jos on oikea talvi.

Kesällä pääsee sitten yleensä 66-85% WLTP rangesta, jos ei erityisesti harrasta hypermilingia.

Eilisissä myrskytuulissa oli SR+:lla aika lähellä totuutta. Moottoritiellä kulutus näytti pahimmillaan 23 kWh satasella. Siinä olisi päässyt vähän reilut 200 km täydellä akulla, kun WLTP on 409 km.
 
WLTP rangesta sähköautojen osalta talvella. Tietysti ei välttämättä ole mitään korralaatiota hybrideihin. Her er testen som avslører elbilenes norske rekkevidde

Testattu WLTP range. +3 - -6 asteen lämpötila ulkona. Akut täynnä, 21 astetta kabiiniin ja menoksi. Ajettiin Oslosta pohjoiseen kunnes akku ihan tyhjä. Tulokset:

Auto WLPT Testitulos ja mun laskema prosentti, jota ei ole sivun tuloksissa:
Tesla Model S 610 km 469,8 km 77 %
Tesla Model 3 560 km 404,4 km 72 %
Tesla Model X 507 km 419,6 km 83 %
Jaguar I-Pace 470 km 333,8 km 71 %
Kia e-Niro 455 km 360,2 km 79 %
Kia e-Soul 452 km 352 km 78 %
Hyundai Kona 449 km 404,5 km 90 %
Opel Ampera-e 423 km 296,9 km 70 %
Mercedes EQC 417 km 307 km 74 %
Audi e-tron Quattro 55 415 km 341,1 km 82 %
Renault Zoe 395 km 313,8 km 79 %
Nissan Leaf 62 kWt 385 km 298,6 km 77 %
Audi e-tron Quattro 50 332 km 259 km 78 %
Hyundai Ioniq 311 km 269,3 km 86 %
BMW i3 310 km 245,8 km 79 %
Nissan Leaf 40 kWt 270 km 208,9 km 77 %
Volkswagen e-Golf 222 km 198,1 km 89 %
Volkswagen e-Up! 251 km 226 km 90 %
Seat Mii Electric 260 km 226,6 km 87 %
Skoda Citigo-e 260 km 220 km 85 %

Keskimäärin 80 % luvatusta WLTP matkasta saavutettiin.

Omasta kokemuksesta kun eilen sateessa ja tuulessa ajelin 100 vauhtia e-Upilla HKI-Hyvinkää-HKI, niin jää kyllä reilusti alle 200km tuo range. 1000km ajelun jälkeen keskikulutus on 18.3 kWh/ 100km eli 180km range täydella akulla jos oikein laskin, joka on siis noin 72%. Tuosta 18.3 on 5.5 kWh oheislaitteiden kulutusta, kertoo appi. Nämä siis melkein paskimmissa mahdollisissa keleissä ajettu = märkää ja sateista, joka lienee kuluttavinta menoa. Poislukien ehkä paukkupakkaset, mutta katsotaan jos sellaisia tulee.
 
Paljonkohan tuossa tuli nousua ja oliko paljonkin myötä tai vasta tuulta.
 
Hyundai Kona 449 km 404,5 km 90 %
Hyundai Ioniq 311 km 269,3 km 86 %
Volkswagen e-Golf 222 km 198,1 km 89 %
Volkswagen e-Up! 251 km 226 km 90 %
Seat Mii Electric 260 km 226,6 km 87 %
Skoda Citigo-e 260 km 220 km 85 %
Yo. pirsseiltä aika hyvää suorittamista, Konalla on kyllä pätevä talvirange :smile:
 
Kävinpä piruuttani katsastamassa uudistetun C-sarjan farkku plugarin kun sinne luvataan jo kohtuulliset kilometrit. No mikähän aivopieru siellä suunnitteluosastolla on käynyt kun hirveän laatikon ovat askarrelleet sinne takaboksiin akuston takia, menee käyttökelvottomaksi tuo farkkuperä tuossa (ainakin koirakäyttöön, ei mahdu boksia eikä varmaan isompi koira ilman boxiakaan tuolla viihtyisi. Ja saman olivat tehneet E-sarjan farkullekin, ei jmärrä. Varmasti syö myyntiä tuollainen.
 
Ei siinä varsinaisesti mitään aivopierua ole tullut, sama homma kuin Mondeo Hybrid ja EQC:

Suunnittele malli valmiiksi > joudu ymppäämään jälkeenpäin ominaisuuksia, joita ei alunperin oltu ajateltu toteutettavaksi kys.mallissa = kompromissi.
 
Ei siinä varsinaisesti mitään aivopierua ole tullut, sama homma kuin Mondeo Hybrid ja EQC:

Suunnittele malli valmiiksi > joudu ymppäämään jälkeenpäin ominaisuuksia, joita ei alunperin oltu ajateltu toteutettavaksi kys.mallissa = kompromissi.
niin vaan eikös noissa kuiten ole tasainen pohja (ainoastaan korotettu), ainakin GLC:ssä oli tasainen pohja. Noissa C:n ja E:n farkuissa pohja ei ole tasainen => mahdotonta ajatella esim boxia koiralle. Ja jos sen jollain lisäpalalla askartelis tasaiseksi niin jää tosi matalaksi eikä silti mitään boksia mahtuisi. Ja onhan siinä pienemmän akuston omaavassa C:n farkussakin tasainen pohja (taitaa olla E:ssäkin)
 
Ei se muuta sitä tosiasiaa, että hybridi ei ollut suunnitelmissa kun W205/W213 suunniteltiin ja aloitettiin mallisarjojen tuotanto vuoskymmenen alkupuolella puhtaasti polttomoottorikäyttöisinä.

EQC on GLC:n kuoriin piilotettu sähköauto kaikkine kompromisseineen verrattuna täysin alusta saakka sähköautoiksi suunniteltuihin i-Pacen ja E-Troniin verrattuna.
Maailma vaan sattui nitkahtamaan akseliltaan nyt myynnissä olevien vehkeiden osalta ja sitä sähköä on saatava mukaan, tavalla tai toisella. Kärjistetysti samanlainen ero kuin E-Golf/ID3
 
Ei ehkä akkuja, mutta äskettäin yhdestä vajaa vm. 2018 / 100tkm ajetusta Ionicista meni moottori vaihtoon. Moottorin kuluttaja hinta luokkaa 7000€ + työt. Onneksi näissä on pitkä takuu...
7-8V takuu meinaa että kolaripurkaamot saa 7-8V aikaa kerätä varaosia purkuautoista.
 
> MuTtA sÄhKöAuToT mEnEtTäVäT aRvOnSa HeTi


"the automobile that loses the smallest percentage of its initial value after one year is the Tesla Model 3"

Ja tämä on asiaa selväjärkisesti ajattelevalle ihan helppo ymmärtääkin. Kysyntä on uusissakin suurta, ja koska autoon sitoudutaan voimakkaasti, käytettyjä on vähän markkinoilla. Tästä seuraa, ettei hintakaan putoa nopeasti. M3:n kohdalla vaikuttaa sekin, ettei autoissa ole selkeää vuosimallia ja uusia ominaisuuksia tippuu ihan samalla tavalla OTA:na riippumatta siitä, onko valmistusvuosi 2019 vai 2020.
 
Tuo sivusto toimii käyttämälläni selaimella vähän hassusti, mutta on kyllä tasan yhtä tyhjän kanssa, jos (ja kun?) siinä ei ole kerrottu mitään ajomääristä. 50 tkm/v kun iskee tiskiin, niin kyllä se arvo tippuu reilusti oli alla mikä auto tahansa. Perinteisten valmistajien sähköautoilla on vielä sekin ongelma, että uudet mallit ovat merkittävästi parempia kuin vanhat. Mahtaa ostajaa lämmittää, kun valmistaja iskee vähän oston jälkeen 5-10 k€ listahintaa pois, kun on pakko päästä vanhasta mallistosta eroon. IMHO tilanne normalisoituu vasta siinä vaiheessa, kun poistuvan ja uuden mallin välillä ei ole merkittäviä eroja "perus"käytettävyydessä ja valmistajien ei ole mahdollista saavuttaa suuria harppauksia kustannussäästöissä esim. paremmalla akkuteknologialla. Hankala uskoa, että 40 k€ on uusi normaali perus"muovipulkalle".
 
Onko niin, ettei noissa sitten oikeasti suurimmassa osassa laske tuo kapasiteetti alle 90% esim. edes 10v aikana?

Tuokin johtuu paljon siitä miten valmistaja sen ilmoittaa. Esim Amperassahan oli sellainen systeemi että uudessa autossa oli käytössä vain 70% /tjsp) akun kokonaiskapasiteetista, ja kun akku kului otettiin kokoajan vaan suurempi osuus kapasiteetista käyttöön, niin että se käytettävissä oleva kapasiteetti alkoi pudota vasta kun kapasiteetista oli oikeasti jo 30% kadonnut.
 
IS: Auton latauspisteestä käyty riita maksoi taloyhtiön osakkaalle 13 000 euroa

Helsinkiläinen taloyhtiö antoi 2014 yhdelle henkilölle hybridiautonsa latausluvan. Ehtona oli, että hän ostaa sähkön taloyhtiöltä, käyttää olemassa olevaa pistorasiaa ja maksaa arvioidun kulutuksen perusteella.

Taloyhtiön yhtiökokous päätti pari vuotta sitten ryhtyä perimään latauksesta kiinteää kuukausihintaa sähkön kulutuksesta riippumatta. Lataajan oli lisäksi kustannettava oma pistorasia.
Kallista tuo kerrostalossa hybridiautoilu! /s
 
WLTP rangesta sähköautojen osalta talvella. Tietysti ei välttämättä ole mitään korralaatiota hybrideihin. Her er testen som avslører elbilenes norske rekkevidde

Testattu WLTP range. +3 - -6 asteen lämpötila ulkona. Akut täynnä, 21 astetta kabiiniin ja menoksi. Ajettiin Oslosta pohjoiseen kunnes akku ihan tyhjä. Tulokset:

Omasta kokemuksesta kun eilen sateessa ja tuulessa ajelin 100 vauhtia e-Upilla HKI-Hyvinkää-HKI, niin jää kyllä reilusti alle 200km tuo range. 1000km ajelun jälkeen keskikulutus on 18.3 kWh/ 100km eli 180km range täydella akulla jos oikein laskin, joka on siis noin 72%. Tuosta 18.3 on 5.5 kWh oheislaitteiden kulutusta, kertoo appi. Nämä siis melkein paskimmissa mahdollisissa keleissä ajettu = märkää ja sateista, joka lienee kuluttavinta menoa. Poislukien ehkä paukkupakkaset, mutta katsotaan jos sellaisia tulee.

En löytänyt että onko tuolla mainittu keskinopeuksia?

Kävinpä piruuttani katsastamassa uudistetun C-sarjan farkku plugarin kun sinne luvataan jo kohtuulliset kilometrit. No mikähän aivopieru siellä suunnitteluosastolla on käynyt kun hirveän laatikon ovat askarrelleet sinne takaboksiin akuston takia, menee käyttökelvottomaksi tuo farkkuperä tuossa (ainakin koirakäyttöön, ei mahdu boksia eikä varmaan isompi koira ilman boxiakaan tuolla viihtyisi. Ja saman olivat tehneet E-sarjan farkullekin, ei jmärrä. Varmasti syö myyntiä tuollainen.

Harmi etteivät ole vieläkään muuttaneet tuota. Sama laatikko löytyy kaikista mesen plugareista. S ja GLS plugareissa kaikista järkyttävimmät
 
Viimeksi muokattu:
Tänään pääsin koeajelemaan sähkösiitintä eli seat mii:tä. Kaveri joka työskentelee kyseisessä konsernissa otti töistä yhden ajoon ja pyöräytti meillä testissä. Yllättävän hyvältähän tuo tuntui. Pyysin välittämään terveisiä myyjälle että ottaa yhteyttä ja laittaa tarjousta tulemaan. Huhtikuun paikkeilla olisi yksi peruutus mii tulossa josta hierotaan siis kauppoja. Jos hinta asettuu tuonne 15k€ tuntumaan niin todennäköisesti hommataan tuo kakkosautoksi nykyisen yariksen tilalle. Suosittelen kiinnostuneita käymään koeajolla. Itsekin luulin tuota huomattavan paljon pikkuautomaisemmaksi, mutta koeajo herätti kyllä erittäin positiiviset fiilikset. Onhan tuo tietysti pieni auto mutta ajotuntuma ei kuitenkaan ole mikään kipon tuntuinen.
 
Oma Mii olisi ihan näillä näppäimillä oman persauksen alle haettavissa. Odottavan aika on pitkä...
 

Meillähän tuo on nyt ajankohtaista. Viime kesänä ilmestyi ensimmäinen eli X5 plugari. Kyllä minäkin vähän ihmettelin että kenenhän rahoilla tuo lataa kun ihan lämmitystolpassa kiinni. No ne oli sitten hallituksessa päättäneet että 10€/kk on ihan jees. Niinkuin se onkin. Vaan nyt meille tulee loppukuusta plugari ja tämä X5 on vaihtunut Audin e-troniin (joka ei kyllä rehellisyyden nimissä ole lähes ikinä piuhan päässä) jonka akkuun mahtuisi se 80kWh?.

Eli nyt on tilanne se että meillä on auto aina piuhan päässä kohta ja varmaan satunnaisesti tuo e-tronikin. Ja meidän taloyhtiön tietäen noita rupeaa pompsahtelee tuohon pihaan parin auton vuosivauhtia ellei nopeammin.

Noh kohta se on "e-kartoitus" tehtävä.
 
Ja hommattava tolppia jotka laskee kulut per lataus... Meinasin jo sanoa että tuskin tästä nyt ongelmia saadaan mutta rahasta ja ihmisistä kun on kyse niin aivan varmasti saadaan.
 
Ja hommattava tolppia jotka laskee kulut per lataus... Meinasin jo sanoa että tuskin tästä nyt ongelmia saadaan mutta rahasta ja ihmisistä kun on kyse niin aivan varmasti saadaan.
Ja autopaikoista. Ne ovat jostain syystä aivan mahdottomia taloyhtiöissä. Naurettavan halvalla pitäisi jakaa kaikille ja sitten valitetaan kun ne eivät riitä.
 
Ja autopaikoista. Ne ovat jostain syystä aivan mahdottomia taloyhtiöissä. Naurettavan halvalla pitäisi jakaa kaikille ja sitten valitetaan kun ne eivät riitä.

Sorry OT

Suomessa autoilija on pahin ja siksi kunnat ja kaupungit tekee puistomaisia teitä mihin kaduvarsi parkkeeraus on kiellettyä, samalla siinä taloja 1000 asukkaalle ja maksullisia autopaikkoja pari sataa, muut sitten kiroaa kun autoa ei saa mihinkään parkkiin. Fakta kun on se ettei julkinen liikenne voi mitenkään kattaa kaikkien ihmisten liikkumista ja aika hiton harva ihminen menee keskustaan töihin mihin se kaikki julkinen liikenne toimii hyvin, mutta kuten minä joka menee poikittain niin 20km työmatka kestäisi tunnin ja 3 vaihtoa:facepalm:

Sitten toinen ääripää Arabianranta, taloja vaikka kuinka ja parkkihalleja fiksusti rakennettu talojen alle, ainoa vaan että se hallipaikka maksaa 150€/kk ja 60% paikoista on koko ajan tyhjillään ja kadunvarret täynnä. :facepalm: Ajatella jos hintaa pudottaisi 40-50% ja käyttöaste nousisi sen 60% niin rahaa tulisi enemmän, mutta ei näköjään tarvetta kun jo 10v menty näin...
 
Ei ehkä akkuja, mutta äskettäin yhdestä vajaa vm. 2018 / 100tkm ajetusta Ionicista meni moottori vaihtoon. Moottorin kuluttaja hinta luokkaa 7000€ + työt. Onneksi näissä on pitkä takuu...
Tuokin johtuu paljon siitä miten valmistaja sen ilmoittaa. Esim Amperassahan oli sellainen systeemi että uudessa autossa oli käytössä vain 70% /tjsp) akun kokonaiskapasiteetista, ja kun akku kului otettiin kokoajan vaan suurempi osuus kapasiteetista käyttöön, niin että se käytettävissä oleva kapasiteetti alkoi pudota vasta kun kapasiteetista oli oikeasti jo 30% kadonnut.

Ei kai ihan noin, kun ei sitä akkua ladata ihan täyteen tai päästetä tyhjäksi silloinkaan kun 30% kapasiteetista on kadonnut. Toki voi olla, että turvarajoja siirtämällä saadaan hieman uutta kapasiteettia käyttöön ja piilotettua käyttäjältä akun kapasiteetin aleneminen. Joka tapauksessa olen tyytyväinen, kun autolla on ikää 8v, mittarissa 200tkm ja akku toimii hyvin. Yksi softapäivitys tosin kasvatti hieman alapään puskuria ja vähensi käytettävissä olevaa kapasiteettia.
 
Tässä esimerkki miten taloyhtiöön saa latauksen kohtuukustannuksin.


Taloyhtiö sai ARA-tuen latauspisteiden hankintaan. 35% alennus saatiin asennustyöstä, laitteistosta ja kartoituksesta. Ilman ARA-tukea autopaikkakohtainen kustannus oli noin 350 euroa. ARA-tuen jälkeen kustannukseksi jäi noin 230 euroa

Sivulauseessa mainuttu "etua myös lämmittijälle" tarkoittaa sitä että lämmitystolpan ajastusta voi säätää etänä.
 
Sitten toinen ääripää Arabianranta, taloja vaikka kuinka ja parkkihalleja fiksusti rakennettu talojen alle, ainoa vaan että se hallipaikka maksaa 150€/kk ja 60% paikoista on koko ajan tyhjillään ja kadunvarret täynnä. :facepalm: Ajatella jos hintaa pudottaisi 40-50% ja käyttöaste nousisi sen 60% niin rahaa tulisi enemmän, mutta ei näköjään tarvetta kun jo 10v menty näin...
Niiden hallipaikkojen rakentaminen on maksanut luokkaa 50 keur per paikka. Todellinen ongelmahan on se, että niitä hallipaikkoja on rakennettu liikaa kysyntään nähden. Perinteisesti autopaikkojen hinnoista suuri osa on upotettu asuntojen hintoihin, koska ihmiset eivät halua maksaa vuokraa todellisten kustannusten mukaan. Joku tuossa tietysti tekee persnettoa. Todennäköisesti pysäköintiyhtiön omistavat taloyhtiöt. Tekisivät toki persnettoa edelleen, vaikka halli olisi alehinnoilla täynnä.

Jos pitää olla reilusti parkkitilaa halvalla, niin kantakaupunki ja sen lähistö ei ehkä ole ihan optimaalisin valinta asuinpaikaksi.
 
Tänään pääsin koeajelemaan sähkösiitintä eli seat mii:tä. Kaveri joka työskentelee kyseisessä konsernissa otti töistä yhden ajoon ja pyöräytti meillä testissä. Yllättävän hyvältähän tuo tuntui. Pyysin välittämään terveisiä myyjälle että ottaa yhteyttä ja laittaa tarjousta tulemaan. Huhtikuun paikkeilla olisi yksi peruutus mii tulossa josta hierotaan siis kauppoja. Jos hinta asettuu tuonne 15k€ tuntumaan niin todennäköisesti hommataan tuo kakkosautoksi nykyisen yariksen tilalle. Suosittelen kiinnostuneita käymään koeajolla. Itsekin luulin tuota huomattavan paljon pikkuautomaisemmaksi, mutta koeajo herätti kyllä erittäin positiiviset fiilikset. Onhan tuo tietysti pieni auto mutta ajotuntuma ei kuitenkaan ole mikään kipon tuntuinen.
Skoda Citico-e iV kauppias oli kanssa positiivisesti yllättynyt autosta. Sähköauton jälkeen ei ehkä katselekaan enää niin polttisten perään?

Jossain mainittiin 2.5€/100km, eli on myös edullista ajoa.


Saatavuus voisi olla vähän parempaa.
Facebookista Skoda Citigo-e iV:
"toimitusaika on tällä hetkellä noin 9kk kun taas Seat Miillä taitavat myydä jo 2021 kesän autoja"
"Syys-lokakuuta vw e-up:lle tällä hetkellä (12.2)."


Dacialta on kanssa huhuiltu sähköautoa 2021 tai 2022.
Dacian johto on aiemmin sanonut, että sen mahdollisen sähköauton tulee asettua reilusti Renault Zoen hintakategorian (Suomessa hankintatuen kanssa 27 390 euroa) alapuolelle.
 
AutoBild: Peugeot Ladattavien hybridien hinnat julkistettiin
Kiihtyvyys 0–100 km/h on 5,9 sekuntia ja 3008 GT Hybrid4:n toimintamatka täyssähköllä ajettaessa on jopa 59 km (WLTP-mittaustavan mukaan).

Peugeot 3008 Hybrid4:n CO2- päästöarvot ovat markkinoiden parhaat: 29 g per kilometri WLTP-mitattuna. Yhdistetty kulutus on 1,3 l /100 km.

Uuden, nelivetoisen Peugeot 3008 GT Hybrid4:n hinta on 49 388 euroa
Täyssähköllä ajettaessa toimintamatka on jopa 54 km.

Lataushybridi 508 Hybridin hinnat alkavat 43 974 eurosta (Allure Hybrid 225 EAT8) ja 508 SW Hybrid -mallin hinnat alkavat vastaavasti 45 359 eurosta.
3008 on käsittääkseni oikeasti aika pätevä auto, mutta onko ~50k € pätevä? Sen saa kukin pohtia mielessään.
 
Viimeksi muokattu:
3008 ja varmasti pian perässä hybridöityvä 5008 on hieman erilaisia autoja kooltaan, ajettavuudeltaan ja melultaan.

Kona on pieni, edullinen auto. Ja sen huomaa ratin takana.
 
Onko riittävästi? Toki onhan sitten vielä Tesla 3, mutta se jo sitten kalliimpi. En kyllä ostais patonkia sähkö tai bensa ja varsinkaan hybridinä :joy:
Kieltämättä vaatinee tiettyä siviilirohkeutta ostaa sähköinen ranskis... Toisaalta, niin vaatinee Model 3:kin eikä pelkästään käyttövoiman johdosta.

T: Citroen C5:n aikanaan omistanut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom