Keskustelua hybridiautoista

Sinulle pakollisia. Kyllähän tuon varustelu on vähintäänkin kilpailukykyinen viime vuoden alehintaan ja vastaaviin bensakoppeihin verrattuna.
 
Ja muutenkin "ei oo ees pakollisia" "Muutakin kivaa varmaan kaipailisi...". Eli en ees tiedä mitä haluan mutta ei sitä tuskin varmaan ehkä saakaan. Uli vali. :)
 
Miin ja kumppaneiden fb-ryhmässä on muuten ollut tarjolla pari tarjous-Miitä nopealla toimituksella kun ostajan mieli on muuttunut. Kannattaa seurailla jos kyseinen laitos kiinnostaa.
 
Seat Mii olisi hinnan ja rangen puolesta ihan pätevä vekotin omiin ajoihin, mutta kun tuohon ei näytä saavan edes pakollisia varusteita ruksittamalla. Ruksailin Seatin sivulla kaiken mitä tuohon sai ja hintaa tuli 21k, mutta ihan hirveästi varusteita tuo ei sisältänyt edes täysin ladattuna. ACC olisi ainakin pakollinen. Muutakin kivaa varmaan kaipailisi..
Onneksi saa tuosta vielä 2000€ pois sähköauton hankintatukea. Lisäksi joulukuussa sai vielä 2000€ lisää Seat alennusta. ACC on puuttunut muistakin omista autoista, että ei sitä varustetta niin kaipaa. Olisi kyllä kieltämättä ihan hyvä varuste, mutta en tiedä paljonko siitä haluaisi maksaa. Nyt tuli hinnaksi 19 180€ (Mii+ ja varusteet). Skoda, VW tai Seat on aika samoissa hinnoissa.

Itselle tulee vielä se ei Plus malli. Ei nyt kovin paljon eroa, mutta ainakin ne 16" renkaat on paljon hienommat. Skoda Citigo ev täytyy ottaa näköjään Style varustelulla, että saisi lämmitettävän tuulilasin. Skoda 19 280€ ja on lyhyemmällä takuulla. Ihan kiva siis tuo loppuvuoden 2000 lisäalennus.

Miin ja kumppaneiden fb-ryhmässä on muuten ollut tarjolla pari tarjous-Miitä nopealla toimituksella kun ostajan mieli on muuttunut. Kannattaa seurailla jos kyseinen laitos kiinnostaa.
Yhden henkilön muistan sieltä, että olisi ostanut kaksi Mii:tä vain huvikseen ja koittaa myydä ne sitten nyt tai hyvin pian pois. Saa nähdä että onko hankala myydä.

Skodaa löytyy nopeastikin. 21 343 € -2000€.
 
Mutta miksi ostaa tuo Hybrid jos samaan hintaan saa Mii/Up/Citigo electricin samaan rahaan :sthinking:
Itse näkisin, että Mii/Up/Citigo electricit ovat ihan kivoja kippoja talouden kakkosautoksi, mutta pääasialliseen käyttöön pykälää isompi hybridi on vielä toistaiseksi useimmille järkevämpi. Aika moni ihminen on tällä hetkellä epävarma siitä, että millainen auto kannattaa ostaa, ettei sen arvo romahtaisi muutamassa vuodessa, tai ettei tulisi käyttöominaisuuksiltaan huonoa autoa. Tässä vertailussa tuollainen pikkuhybridi on mielestäni varsin turvallinen valinta. Ehtii sähköautojen latausverkostokin kehittyä. Samoin esim. jos asuu taloyhtiössä eikä halua kuluttaa energiaa taloyhtiön kanssa vääntämiseen latausmahdollisuuksista, niin hybridillä sen saa kätevästi vältettyä. Jää sitten se vääntäminen jonkun muun murheeksi.
 
Mutta miksi ostaa tuo Hybrid jos samaan hintaan saa Mii/Up/Citigo electricin samaan rahaan :sthinking:
Suurimpana erona varmaan se, että Yaris on 5 paikkainen. Se tuleva uusi Yaris tietysti houkuttelee sillä uutuudellaan, mutta muista syistä voisi silti kääntyä sähköauton puolelle. Skoda saattaa tuntua tehokkaammalta? Ei ole kumminkaan päässyt vielä ajamaan.

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Life 19 500€
Skoda Citigo iV Style 18 950€ (mukana hankintatuki)


Tuo vielä myynnissä oleva vanha Yaris ei herättänyt ostohaluja, kun Fiesta, Polo ja Ibiza on myös hyviä autoja (2018). Nyt toki kannattaa ostaa uusi Yaris, koska se on muita uudempi, jos siis haluaa ostaa polttiksen. Muutenhan tuo pieni sähköauto olisi vähän Yarista halvempi, kun saa 2000€ tukea. Sähkiksen käyttökulut olisi silti vähän pienemmät. Jos vaan lataus onnistuu helposti.
 
Kyllähän ne sähkiksen kulut ovat järkyttävästi pienemmät kuin bensakipossa, jos matkat menee hybridin akun yli. Omalla käyttöprofiililla laskin, että Mii maksaa itsensä pelkissä käyttökuluissa takaisin akkutakuun aikana. Toki lähtökohtana ei ole pieni bensakippo eli bensat voi laskea melkein 10 l/100 km mukaan.

e: Puhumattakaan siitä miten paljon täyssähkö tuo "älyä" mukanaan autoon. Emäntä mm. ilahtui kovasti esijäähdytyksestä/lämmityksestä/tuulilasilämppäristä, jotka kauppakassin hintaluokassa normiautoissa lienee aika hankala saada. Ainakaan edullisesti.
 
Viimeksi muokattu:
e: Puhumattakaan siitä miten paljon täyssähkö tuo "älyä" mukanaan autoon. Emäntä mm. ilahtui kovasti esijäähdytyksestä/lämmityksestä/tuulilasilämppäristä, jotka kauppakassin hintaluokassa normiautoissa lienee aika hankala saada. Ainakaan edullisesti.

Pitäisi vaan tuon Seat Connectin aluksi olla Suomessa toiminnassa. Vähän heikolta näyttää yhä, kun appiakaan ei saa ladattua kaupasta ja nettisaitilla ei rekisteröintia kummempi asia onnistu. :btooth:

Muoks: tulipa vakava, kun unohhin hymiön tuosta perästä
 
Viimeksi muokattu:
Jos asuu taloyhtiössä eikä halua kuluttaa energiaa taloyhtiön kanssa vääntämiseen latausmahdollisuuksista, niin hybridillä sen saa kätevästi vältettyä. Jää sitten se vääntäminen jonkun muun murheeksi.
Toisaalta juuri se että jaksaa vääntää taloyhtiön jonkun latari.fi kaltaisen kevyen latausratkaisun, on todennäköisesti vaikuttavampi teko kuin vaihtaa vain oma auto sähköiseksi. Ainakaan jos ei itse aja paljon kilometrejä vuodessa. Näkynee asunnon arvossakin.
 
Vaikka Tesla ilmeisesti kehittää autoja ns. jatkuvasti niin automaailmassa ihmiset on tottuneet siihen uusi-facelift-uusi-facelift -sykliin.

On ihan mahdollista että tuo voi tulla Teslalle etuna.
Tämä vuosimallijuttuhan tuli aikanaan kun autonvalmistajat tajusivat että jengi ostaa uutta autoa siksi että naapuri tietää sen olevan uusi, mutta maailma on hieman niistä ajoista muuttunut, eikä auto ole enää läheskään kaikille niin vahva status symboli, jolloin tuo sisäinen päivittyminen voi kääntyä eduksi erityisesti arvon säilymisen kannalta.

Seat Mii olisi hinnan ja rangen puolesta ihan pätevä vekotin omiin ajoihin, mutta kun tuohon ei näytä saavan edes pakollisia varusteita ruksittamalla. Ruksailin Seatin sivulla kaiken mitä tuohon sai ja hintaa tuli 21k, mutta ihan hirveästi varusteita tuo ei sisältänyt edes täysin ladattuna. ACC olisi ainakin pakollinen. Muutakin kivaa varmaan kaipailisi..

ACC on muuten sellainen varuste jota ei pidä hankkia kuin parempaan autoon. Jos siihen on jossain premiumautossa tottunut, niin kyllähän se äkkiseltään on hieno varuste, mutta edullisempien autojen edullisesti toteutettu ACC on käytännössä FCC (fucked climate control). Jossain toyotassa sitä saakelin automatiikkaa saa säätää enemmän kuin volvon manuaalisäätöistä lämppäriä.
 
ACC on muuten sellainen varuste jota ei pidä hankkia kuin parempaan autoon. Jos siihen on jossain premiumautossa tottunut, niin kyllähän se äkkiseltään on hieno varuste, mutta edullisempien autojen edullisesti toteutettu ACC on käytännössä FCC (fucked climate control). Jossain toyotassa sitä saakelin automatiikkaa saa säätää enemmän kuin volvon manuaalisäätöistä lämppäriä.

Nyt taidettiin tarkottaa ACC:llä adaptiivistä vakkaria.
 
Kallis se on tuo Tojotakin, eikä merkkiuskollisuuspisteitäkään tullut RAV4 HEV -> PHEV -tarjousta kysellessä. 1v/30k == 15k€ arvonalenemaa, uuden hinnan juuri ja juuri alle 70 k€:n myyjä puristeli. Sisälämppärille tuskin tarvetta on, mutta niin se vaan tarjouksessa möllöttää. Talvirenkaat 18" 2199 €.

varustetarjous
 
Hiukan alkaa olemaan usko lujilla jos Toyotasta pyydetään silmääkään räpäyttämättä samoja rahoja kuin X3/XC 60, Q5... :hmm:
 
Hiukan alkaa olemaan usko lujilla jos Toyotasta pyydetään silmääkään räpäyttämättä samoja rahoja kuin X3/XC 60, Q5... :hmm:

Toisaalta Rav noista sähköautona oletettavasti ihan omaa luokkaansa, mutta onhan se kallis ja jos haluaa hyvät sähköominaisuudet niin samalla rahalla saa aika hyviä täyssähköjä.
 
Ei se sen erityisempi sähköauto ole, plugari kuten muutkin.
 
Range 1.5-kertainen ja pelkällä sähköllä 0-100 9 sekkaa kun muilla varmaan luokkaa 14. Ja kaiketi neliveto pelkällä sähkölläkin.
Aattelin että ei tää nyt voi mitenkään pitää paikkansa kun tuo oma Passattikin menee n. 10 sekuntiin 0-100 pelkällä sähköllä ja silloinkin ongelmana on lähinnä etuvedon olematon pito. Mutta siis XC60 T8 pure modessa 0-100 24 sekuntia :eek:.




Onko tuo Volvo tosiaan noin tuhnu pelkän sähkömoottorin voimin? :confused:
 
Kallis se on tuo Tojotakin, eikä merkkiuskollisuuspisteitäkään tullut RAV4 HEV -> PHEV -tarjousta kysellessä. 1v/30k == 15k€ arvonalenemaa, uuden hinnan juuri ja juuri alle 70 k€:n myyjä puristeli. Sisälämppärille tuskin tarvetta on, mutta niin se vaan tarjouksessa möllöttää. Talvirenkaat 18" 2199 €.

varustetarjous

Onpas kallis, onneksi ei tullut jäätyä odottamaan vaan tuli tuo CR-V Hybrid ostettua.
 
Aattelin että ei tää nyt voi mitenkään pitää paikkansa kun tuo oma Passattikin menee n. 10 sekuntiin 0-100 pelkällä sähköllä ja silloinkin ongelmana on lähinnä etuvedon olematon pito. Mutta siis XC60 T8 pure modessa 0-100 24 sekuntia :eek:.




Onko tuo Volvo tosiaan noin tuhnu pelkän sähkömoottorin voimin? :confused:

On. Pari hybridiä ollut taloudessa (panamera s ja tämä volvo) ja molemmat ovat tuhnuja pelkällä sähköllä. Volvo lisäksi kuluttaa sähköä motarilla paljon, koska SUV:n ilmanvastuskerroin ei ole ihanteellinen suuriin nopeuksiin. Parhaimmillaan hybridit ovat kaupungeissa ja taajamissa. Motarilla voi suosiolla ottaa käyttöön myös polttomoottorin.
 
Volvo XC40 Recharge tuntuu aika onnistuneelta, jos tuo vähän pienempi koko ei haittaa. 408 hv.

 
Niinpä. Onnek
Eikös tuota CR-V:tä pitäisi verrata tuohon ei-plugari RAV4:ään? Eroaa kuitenkin aika suuresti tuo Honda tuosta uudesta plugari Toyotasta.
Niinpä. Omenat päärynöitä jne.

Tuo 70 tonnin Toyota lienee Premium-varustein eli kaikki mahdollinen. Saattaa siihen Mersuun tai Volvoonkin jokusen ruksin joutua laittamaan sen kutosella alkavan lähtöhinnan päälle, että pääsee samaan.
 
Eikös tuota CR-V:tä pitäisi verrata tuohon ei-plugari RAV4:ään? Eroaa kuitenkin aika suuresti tuo Honda tuosta uudesta plugari Toyotasta.

Juu, se toinen vaihtoehto olikin. Kolmas vaihtoehto oli odottaa tuota rav4 plugaria. Sitä tarkoitin että onneksi ei tullut sitä jäätyä odottaamaan kun toi hinta noin iso kerran on.
 
Voitko pistää koeajoraporttia sitten kun saat ajoneuvon haltuusi.

Tässä yksi kotimainen:


Voin laittaa jotain koeajosta. Nykyiseen -05 puntoon verrattuna varmasti ihan eri luokkaa. Suht hyvä oli bensa citigo:kin, paitsi käytetyssä oli muutama pikkuvika, varmaankin renkaat epätasapainossa ja kytkimessä ylimääräistä ääntä. Ei ole nyt muita autoja tullut lähiaikoina testattua.

Facebookista Skoda Citigo iV:
"toimitusaika on tällä hetkellä noin 9kk kun taas Miillä taitavat myydä jo 2021 kesän autoja"
Skodallakin on pitkä toimitusaika. Luultavasti e-up:ia saa myös odotella.
 
Juu, se toinen vaihtoehto olikin. Kolmas vaihtoehto oli odottaa tuota rav4 plugaria. Sitä tarkoitin että onneksi ei tullut sitä jäätyä odottaamaan kun toi hinta noin iso kerran on.

"Hinnat alkaen" -malli tuosta ladattavasti Ravista maksaa veroineen 55 389,91 €. Tuossa ei sitten ole tietysti edes talvirenkaita...
 
Talouden kakkos tai ykkösautoksi. Kyllä sillä työmatkat taittaa yksin ihan hyvin. Ykkösautolla voidaan ajaa vähemmän, mutta tilantarvetta toisaalta enemmän.

Noiden hybridien ongelma on tällä hetkellä se, että tekniikka menee hurjaa vauhtia eteenpäin. On mahdollista, ettei kukaan enää 5-10 vuoden päästä halua "välivaiheen" hybridiä. Viimekädessä verotus ohjailee erittäin paljon jälkimarkkinoita ja se on täysi arvoitus.

Eikö sama päde oikeastaan kaikkiin sähköa- tai hybridiutoihin, todella vaikea sanoa miten 5-10v päästä tekniikka, jälkimarkkinat tai verotus kehittynyt. Kun tutkinut nykyhybridien hintakehitystä, niin aika samalla tavalla arvon-alenema tuntunut toimivan kuin tavallisten keskiluokkaa kalliimpien autojen kanssa, uutena saa maksaa silti kunnon preemiota ja lopussa seisoo = käyttöarvo. Oletuksena tietenkin, että verotus tästä vain kiristyy bensan/dieselin/käyttövoimaveron muodossa ja uudet ekoautot tulevat saamaan näitä pieniä alennuksia/tukia, että porukka siirtyisi jotenkin uudempaan. Muuhun tukeen ei taida olla valtiollakaan varaa. Liian suurta keppiä fossiilisille, niin oikeasti voisi alkaa näkymään protesteissa, puolueiden kannatuksessakin, tuskinpa kuitenkaan keltaliivejä kaduilla, ainakaan Suomessa.

Itselläni vakavassa harkinnassa yhä vanhempi hybridi, akunvaihdoilla kaikki tuntuvat vielä pelottelevan ja sen yhden tuonti-Volvon akunvaihto maksoi 13k, jep, jep, mutta kyllä noilla Japseilla näyttää helposti pääsevän 10-15v ja 300k ja en ole vielä yhtään yksilöä löytänyt missä maininta vaihdetuista/korjatuista akuista, joten en tiedä kuinka yleisiä noiden hybridiakkujen vaihdot/korjaukset oikeasti olevat? Ehkä tosiaan kestävät minkä kestävät ja korjaus/vaihto ei ole enää 5k kiesissä kannattavaa, ainakaan vielä. Jenkeissä vielä onnistuisi merkkihuoltojen ulkopuolella yksittäisten (hybridi) akkukennojen korjaus tai vaihto ~$2k, mutta tuskinpa Suomessa.
 
Eikö sama päde oikeastaan kaikkiin sähköa- tai hybridiutoihin, todella vaikea sanoa miten 5-10v päästä tekniikka, jälkimarkkinat tai verotus kehittynyt. Kun tutkinut nykyhybridien hintakehitystä, niin aika samalla tavalla arvon-alenema tuntunut toimivan kuin tavallisten keskiluokkaa kalliimpien autojen kanssa, uutena saa maksaa silti kunnon preemiota ja lopussa seisoo = käyttöarvo. Oletuksena tietenkin, että verotus tästä vain kiristyy bensan/dieselin/käyttövoimaveron muodossa ja uudet ekoautot tulevat saamaan näitä pieniä alennuksia/tukia, että porukka siirtyisi jotenkin uudempaan. Muuhun tukeen ei taida olla valtiollakaan varaa. Liian suurta keppiä fossiilisille, niin oikeasti voisi alkaa näkymään protesteissa, puolueiden kannatuksessakin, tuskinpa kuitenkaan keltaliivejä kaduilla, ainakaan Suomessa.

Itselläni vakavassa harkinnassa yhä vanhempi hybridi, akunvaihdoilla kaikki tuntuvat vielä pelottelevan ja sen yhden tuonti-Volvon akunvaihto maksoi 13k, jep, jep, mutta kyllä noilla Japseilla näyttää helposti pääsevän 10-15v ja 300k ja en ole vielä yhtään yksilöä löytänyt missä maininta vaihdetuista/korjatuista akuista, joten en tiedä kuinka yleisiä noiden hybridiakkujen vaihdot/korjaukset oikeasti olevat? Ehkä tosiaan kestävät minkä kestävät ja korjaus/vaihto ei ole enää 5k kiesissä kannattavaa, ainakaan vielä. Jenkeissä vielä onnistuisi merkkihuoltojen ulkopuolella yksittäisten (hybridi) akkukennojen korjaus tai vaihto ~$2k, mutta tuskinpa Suomessa.
Tuossa kaikkein halvimmassa ja pienimmässä Mii/up/Citigo luokassa ei varmaan paljoa köyhdy rahallisesti. Vielä jos teki tilauksen joulukuussa, niin sai ylimääräisen 2000 alennusta. Ainakin autoilla näyttää olevan menekkiä, kun joutuu jopa odottamaan niitä.

Yhden Volvon patteriauton hinnalla, kun sai lähes 4kpl Mii:tä. XC40 T5 hybridi maksaa 52 000€, eli on vähän ladattavaa halvempi.

Ladattavat hybridit on vielä melko kalliita.
Priusta saa halvemmallakin, mutta alkaa olla vanhempia tai reilusti ajettuja.


Edit:
Valmistelin vähän Seatin latausta. Autotallin voimavirrasta suko adapterilla virtaa johdolle. Jos peruutan auton autokatokseen, niin johto yltää oikein hyvin. Luulisi että toimii vähän kuin kiinteä latauslaite, kun johtoa ei saa nyt ainakaan varastettua, vaikka auto olisi poissa. Laturin asetin vain 8A lataukselle ja jos säätää virtaa, niin täytyy mennä sinne autotallin puolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Jos hinta olisi n45-50t€ niin ehkä sitten tuota kokoluokkaa voisi harkita. Sama pätee kyllä kilpailijoihinkin.

Polttisversioita XC40:stä olen ihmetellyt liikkeessä ja melko tilava tuo on. Menisi 4hlö perheelle ihan hienosti ainoaksi autoksi. Tietysti jos pitää kuljettaa jatkuvasti jotain kahta vasikan kokoista koiraa tai isoja harrastusvälineitä, niin sitten ehkä ei. Myös toki pienellä vauvaperhe-varauksella, en ole koittanut lastenvaunuja tuollaiseen työntää kun tarvetta ei ole. Itse voisin vaihtaa vanhakoppaisesta XC60/V60 helposti tuohon eikä varmaan tulisi ongelmia tilojen kanssa, varmasti takakonttiin menisi viikon kamppeet neljällle.

En tiedä onko tuo sähkis takakontiltaan pienempi kuin polttisversiot?
 
Idiootit maksaa maavaran nostosta tyytyväisenä 15k€ koska pitää olla maasturi. Järkyttävä tuo rav4:n hinta.
 
Hiukan alkaa olemaan usko lujilla jos Toyotasta pyydetään silmääkään räpäyttämättä samoja rahoja kuin X3/XC 60, Q5... :hmm:
Jos vertailee nettiautossa 5v käytettyjä Rav4/Q5 tai Land Gruiser/Q7 niin erittäin lähellä nuo pyynnit näyttää olevan toisiaan. Rav4 ehkä aavistuksen Q5 edullisempi ja Land Gruiser aavistuksen Q7 kalliimpi. Luulisi siis vastaavan pätevän hybrideihinkin.
 
Jokin ei nyt ihan täsmää sillä Lexus NX 300h AWD comfort maksaa 55k€..

Naksu ei ole plugin, autoveron osuudessa on melkein kymmenkertainen ero (1k9 vs 17k4), kun laitetaan vastaavat varusteet (premium vs. luxury). Oikea vertailulähtöhinta on siis 64k vs 75k.

Mitä Lexuksessa sitten saisi enemmän? AHS-valot, matkustajalle sähköpenkki, peilisäädöt muistilla, leveä näyttö kauko-ohjaimella, 14 kaiuttimen Mark Levinson, pienemmät renkaat, huollon sijaisauto ja pesu. Hieno auto se on sekin, mutta vuosi sitten *samaan* rahaan Toyotan puolelta sai paljon enemmän varusteita ja menetti käytännön varusteista vain peilien muistiominaisuuden (RAV4 premium vs NX AWD comfort). Sitä ei vielä ole tainnut näkyä mitä syksyllä julkaistava uusi NX tuo.
 
Itse kun ostin ton Corollan hybridin ja kysyin automyyjältä että miten jos akku menee, niin kuulema suomessa on 1 akku mennyt toyotan hybridistä, 350tkm ajettu Auris, minkä Toyota korvasi 100%. 10v ja 350tkm sanoi akun takuuksi, ja sitä seurataan joka huollon yhteydessä että missä kunnossa se on... Sepä se oli oikeastaan ainut syy, miksi itse uskalsin laittaa sen +30k€ hybridiin, vaikka mielessä kävi jo täyssähköä tuolta VAG puolelta mutta ei vaan löydy luottamusta sinne päin kun katsotaan noita TSI DSG sekoiluja...
 
Hallitus toppuuttelee nyt vähän näiden sähköautojen latauspaikkojen kanssa.

Hallitus poisti laista pykälän, jonka nojalla rakennuksen omistajan olisi pitänyt järjestää viipymättä latauspiste sähköauton hankkineelle asukkaalle.

Hetemäen huomio kohdistui etenkin vaatimukseen, jonka mukaan sellaisissa rakennuksissa, joissa ei asuta (koulut, sairaalat jne.) ja joissa on enemmän kuin 20 pysäköintipaikkaa, olisi asennettava latauspiste vähintään kymmeneen prosenttiin pysäköintipaikoista 1. tammikuuta 2025 mennessä – riippumatta siitä, missä kiinteistö sijaitsee ja miten suuri tarve sähköautojen latauspisteille on.

Tämän lisäksi olisi ”asennettava latausvalmius, joka mahdollistaa myöhemmässä vaiheessa latauspisteen asentamisen vähintään puoleen kaikista pysäköintipaikoista”.

Nyt hallitus on luopumassa kymmenen prosentin säännöstä.

Lisäksi laista on poistumassa pykälä, jonka nojalla rakennuksen omistajan olisi pitänyt järjestää latauspiste sähköauton hankkineelle asukkaalle ilman tarpeetonta viivästystä. Luonnoksen mukaan Liikenne- ja viestintävirasto voi tehostaa antamaansa käskyä uhkasakolla.
 
Plugin Camrystähän on huhuiltu, mutta tuleeko nelivetona ja jos nyt jo itselataava maksaa 40k niin plugari Camry on vähintään sen 50k.

voisiko tuota toyotan Norjassa jo kiellettyä markkinointitermiä olla käyttämättä ? Se on ärsyttänyt minua jo monta vuotta, että kehtaavatkin. Nythän on sinänsä Toyotalla selittämisen paikka, kun ainakin tällä hetkellä vielä CH-Rää mainostetaan lataamattomuuden ihanuudella, miten sitten voi perustella plugari ravea, tai vielä pahempi, ensimmäisiä tulevia ihan oikeita sähköautoja.

edit niin, ja minulla on jopa itselläni ollut tuollainen iTsElAtAaVa, jännä juttu, ei ladannut itseään kertaakaan, nykyinen phev on ladannut itsensä joka kerta kun sille johtoa on syöttänyt, paitsi pari kertaa kun yritin jotain ajastuksia säätää.
 
voisiko tuota toyotan Norjassa jo kiellettyä markkinointitermiä olla käyttämättä ? Se on ärsyttänyt minua jo monta vuotta, että kehtaavatkin. Nythän on sinänsä Toyotalla selittämisen paikka, kun ainakin tällä hetkellä vielä CH-Rää mainostetaan lataamattomuuden ihanuudella, miten sitten voi perustella plugari ravea, tai vielä pahempi, ensimmäisiä tulevia ihan oikeita sähköautoja.
Ei voi.
 
Jotain en nyt ymmärrä tuossa CR-V Hybridissä. Karvalakkeja vertaamalla 7000 eurolla lisää saa 11 hevosvoimaa ja EU-yhdistetty kulutus tippuu 7,3 -> 6,9. Eli aika janoista on meno joka tapauksessa. Päästötkin vähenee hybridillä vain 166->156 g/km. Luulisi, että noilla numeroilla ja töpselin puuttuessa olisi kannattanut pysyä Hondan dieselissä.
 
Kyllähän ne sähkiksen kulut ovat järkyttävästi pienemmät kuin bensakipossa, jos matkat menee hybridin akun yli. Omalla käyttöprofiililla laskin, että Mii maksaa itsensä pelkissä käyttökuluissa takaisin akkutakuun aikana. Toki lähtökohtana ei ole pieni bensakippo eli bensat voi laskea melkein 10 l/100 km mukaan.

e: Puhumattakaan siitä miten paljon täyssähkö tuo "älyä" mukanaan autoon. Emäntä mm. ilahtui kovasti esijäähdytyksestä/lämmityksestä/tuulilasilämppäristä, jotka kauppakassin hintaluokassa normiautoissa lienee aika hankala saada. Ainakaan edullisesti.

Riippuu mihin polttikseen vertaa, mutta kyllä vähän isommallakin hybridillä pääsee kohtuullisella kulutuksella.

Ostin kaksi vuotta vanhan 90k ajetun Ioniq Hybridin kattavimmilla style varusteilla 2/3 uuden hinnasta. Nyt nollakeleillä ja 7000 kilometrin otannalla bensaa on mennyt 4,6 l/100 km tankkauksien mukaan. Kilometreistä noin 80% maantiellä ja loput 20% Helsingin ydinkeskustan lävitse lännestä itään pahimman ruuhkan ulkopuolella. Alle 5 kilometrin nurkka-ajossa kulutus kyllä kasvaa huomattavasti.

Ioniq.jpg


Talouden kakkos tai ykkösautoksi. Kyllä sillä työmatkat taittaa yksin ihan hyvin. Ykkösautolla voidaan ajaa vähemmän, mutta tilantarvetta toisaalta enemmän.

Noiden hybridien ongelma on tällä hetkellä se, että tekniikka menee hurjaa vauhtia eteenpäin. On mahdollista, ettei kukaan enää 5-10 vuoden päästä halua "välivaiheen" hybridiä. Viimekädessä verotus ohjailee erittäin paljon jälkimarkkinoita ja se on täysi arvoitus.

En kutsuisi uudehkoja itselataavia bensahybrideitä "välivaiheen hybrideiksi" vaan kulutuksen puolesta hyvin optimoiduiksi bensa-automaateiksi. Ei ne polttomoottoriautot tule käytettyjen markkinoilta mihinkään katoamaan ja pienikulutuksinen vikatilastoissa positiivisesti erottuva auto (Toyotan hybridi) käy kyllä kaupaksi. Itselataavassa hybridissä ei ole käyttövoimaveroa, vaan se rinnastuu bensa-autoon ja alhaisen CO2 arvon takia vuosivero pysyy kohtuullisena.

Nykyinen Yaris on hybrideistä vanhinta teknologiaa ja ihmettelenkin kuinka se myy edelleen Suomessa kolmanneksi parhaiten uutena. Täysin uudistetun mallin voi mielestäni ostaa ihan turvallisin mielin.

Alkuvuoden autokauppa käynnistyi nihkeästi ja autokannan ikääntyminen jatkuu - Teknavi

Monista Plug in hybrid malleista, kuten myös ensimmäisistä sähköautoista voi kyllä tulla jälkimarkkinoilla väliinputoajia kehityksen kehittyessä.
 
Viimeksi muokattu:
Noiden hybridien ongelma on tällä hetkellä se, että tekniikka menee hurjaa vauhtia eteenpäin. On mahdollista, ettei kukaan enää 5-10 vuoden päästä halua "välivaiheen" hybridiä. Viimekädessä verotus ohjailee erittäin paljon jälkimarkkinoita ja se on täysi arvoitus.

En usko että tulee olemaan ongelma nykyisten kanssa. Jos vaihtoautorivissä vastaava pelkkä bensa/diesel ja plugari niin onhan hybridin edut kiistattomat vaikka olisikin vuosien päästä täysin vanhentunutta tekniikkaa verrattuna sen aikaisiin plugareihin/täyssähköihin. Verotus varmasti kiristyy päästöjen suhteen entisestään ja onhan nykyistenkin plugarien paperilla ilmoitetut päästöt erittäin pienet mikä saattaa kyllä johtaa ennemminkin selkeästi parempaan jälleenmyyntiarvoon.
 
Nykyinen Yaris on hybrideistä vanhinta teknologiaa ja ihmettelenkin kuinka se myy edelleen Suomessa kolmanneksi parhaiten uutena. Täysin uudistetun mallin voi mielestäni ostaa ihan turvallisin mielin.

Alkuvuoden autokauppa käynnistyi nihkeästi ja autokannan ikääntyminen jatkuu - Teknavi

Monista Plug in hybrid malleista, kuten myös ensimmäisistä sähköautoista voi kyllä tulla jälkimarkkinoilla väliinputoajia kehityksen kehittyessä.
Esim VW e-Golfin hinta on laskenut aika paljon. Samoin e-up:ia myydään pysyvällä 4000€ alennuksella. e-up paranneltiin vähän, kun akkukoko tuplattiin. Seuraava muutos varmaan VW id3, mutta paremminkin vasta 2021.


Toyota 4 (hybridi) mallia 10 parhaiten myydyn joukossa. Sitä uutta Yarista myydään varmaan vielä enemmän.

Tuossa tosiaan tammikuun myynti. :)
1.Toyota Corolla675
2.Skoda Octavia512
3.Toyota Yaris418
4.Nissan Qashqai362
5.Ford Focus349
6.Volvo XC60323
7.Volvo V60240
8.Volkswagen T-Roc237
9.Toyota RAV4233
10.Toyota C-HR219
 
Viimeksi muokattu:
Nykyinen Yaris on hybrideistä vanhinta teknologiaa ja ihmettelenkin kuinka se myy edelleen Suomessa kolmanneksi parhaiten uutena. Täysin uudistetun mallin voi mielestäni ostaa ihan turvallisin mielin.
No eipä sillä ole kilpailijoitakaan tai on, mutta ne on perinteisiä bensa-automaatteja.
 
Esim VW e-Golfin hinta on laskenut aika paljon. Samoin e-up:ia myydään pysyvällä 4000€ alennuksella. Voi olla että 2020 tulee joku sähköautokin tuohon Top 10 listalle? Ainakin Mii voisi päästä. e-up paranneltiin vähän, kun akkukoko tuplattiin. Seuraava muutos varmaan VW id3, mutta paremminkin vasta 2021.


Nuo ovat yhden kuukauden (tammikuun) myynti. Seat Mii:tä on tilattu suomeen 300kpl erä koko vuodeksi, joten top-10:iin ei ole mitään asiaa vielä. Siinä vaiheessa kun joku maahantuoja tilaa > 2000kpl erän jotain täyssähköautoa, ollaan lähellä top10:iä. Lähivuosina näin ei käy, koska uusia automalleja tulee niin paljon. VW id.3 olisi voinut olla sellainen ensi vuonna, mutta ensi vuonna tulee myös Seat:n ja Skodan sisarmallit, ja id.4 jakamaan volyymiä.

Ennustan että ensimmäinen täyssähköauto top10-listalla on 2023, VW id.2 - Seat Miin hintainen, isompi ja voitolla valmistettua auto - Tai samana vuonna Tesla Model C, halpa kompakti hatchbac
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom