Keskustelua hybridiautoista

Jokin ei nyt ihan täsmää sillä Lexus NX 300h AWD comfort maksaa 55k€..

Naksu ei ole plugin, autoveron osuudessa on melkein kymmenkertainen ero (1k9 vs 17k4), kun laitetaan vastaavat varusteet (premium vs. luxury). Oikea vertailulähtöhinta on siis 64k vs 75k.

Mitä Lexuksessa sitten saisi enemmän? AHS-valot, matkustajalle sähköpenkki, peilisäädöt muistilla, leveä näyttö kauko-ohjaimella, 14 kaiuttimen Mark Levinson, pienemmät renkaat, huollon sijaisauto ja pesu. Hieno auto se on sekin, mutta vuosi sitten *samaan* rahaan Toyotan puolelta sai paljon enemmän varusteita ja menetti käytännön varusteista vain peilien muistiominaisuuden (RAV4 premium vs NX AWD comfort). Sitä ei vielä ole tainnut näkyä mitä syksyllä julkaistava uusi NX tuo.
 
Itse kun ostin ton Corollan hybridin ja kysyin automyyjältä että miten jos akku menee, niin kuulema suomessa on 1 akku mennyt toyotan hybridistä, 350tkm ajettu Auris, minkä Toyota korvasi 100%. 10v ja 350tkm sanoi akun takuuksi, ja sitä seurataan joka huollon yhteydessä että missä kunnossa se on... Sepä se oli oikeastaan ainut syy, miksi itse uskalsin laittaa sen +30k€ hybridiin, vaikka mielessä kävi jo täyssähköä tuolta VAG puolelta mutta ei vaan löydy luottamusta sinne päin kun katsotaan noita TSI DSG sekoiluja...
 
Hallitus toppuuttelee nyt vähän näiden sähköautojen latauspaikkojen kanssa.

Hallitus poisti laista pykälän, jonka nojalla rakennuksen omistajan olisi pitänyt järjestää viipymättä latauspiste sähköauton hankkineelle asukkaalle.

Hetemäen huomio kohdistui etenkin vaatimukseen, jonka mukaan sellaisissa rakennuksissa, joissa ei asuta (koulut, sairaalat jne.) ja joissa on enemmän kuin 20 pysäköintipaikkaa, olisi asennettava latauspiste vähintään kymmeneen prosenttiin pysäköintipaikoista 1. tammikuuta 2025 mennessä – riippumatta siitä, missä kiinteistö sijaitsee ja miten suuri tarve sähköautojen latauspisteille on.

Tämän lisäksi olisi ”asennettava latausvalmius, joka mahdollistaa myöhemmässä vaiheessa latauspisteen asentamisen vähintään puoleen kaikista pysäköintipaikoista”.

Nyt hallitus on luopumassa kymmenen prosentin säännöstä.

Lisäksi laista on poistumassa pykälä, jonka nojalla rakennuksen omistajan olisi pitänyt järjestää latauspiste sähköauton hankkineelle asukkaalle ilman tarpeetonta viivästystä. Luonnoksen mukaan Liikenne- ja viestintävirasto voi tehostaa antamaansa käskyä uhkasakolla.
 
Plugin Camrystähän on huhuiltu, mutta tuleeko nelivetona ja jos nyt jo itselataava maksaa 40k niin plugari Camry on vähintään sen 50k.

voisiko tuota toyotan Norjassa jo kiellettyä markkinointitermiä olla käyttämättä ? Se on ärsyttänyt minua jo monta vuotta, että kehtaavatkin. Nythän on sinänsä Toyotalla selittämisen paikka, kun ainakin tällä hetkellä vielä CH-Rää mainostetaan lataamattomuuden ihanuudella, miten sitten voi perustella plugari ravea, tai vielä pahempi, ensimmäisiä tulevia ihan oikeita sähköautoja.

edit niin, ja minulla on jopa itselläni ollut tuollainen iTsElAtAaVa, jännä juttu, ei ladannut itseään kertaakaan, nykyinen phev on ladannut itsensä joka kerta kun sille johtoa on syöttänyt, paitsi pari kertaa kun yritin jotain ajastuksia säätää.
 
voisiko tuota toyotan Norjassa jo kiellettyä markkinointitermiä olla käyttämättä ? Se on ärsyttänyt minua jo monta vuotta, että kehtaavatkin. Nythän on sinänsä Toyotalla selittämisen paikka, kun ainakin tällä hetkellä vielä CH-Rää mainostetaan lataamattomuuden ihanuudella, miten sitten voi perustella plugari ravea, tai vielä pahempi, ensimmäisiä tulevia ihan oikeita sähköautoja.
Ei voi.
 
Jotain en nyt ymmärrä tuossa CR-V Hybridissä. Karvalakkeja vertaamalla 7000 eurolla lisää saa 11 hevosvoimaa ja EU-yhdistetty kulutus tippuu 7,3 -> 6,9. Eli aika janoista on meno joka tapauksessa. Päästötkin vähenee hybridillä vain 166->156 g/km. Luulisi, että noilla numeroilla ja töpselin puuttuessa olisi kannattanut pysyä Hondan dieselissä.
 
Kyllähän ne sähkiksen kulut ovat järkyttävästi pienemmät kuin bensakipossa, jos matkat menee hybridin akun yli. Omalla käyttöprofiililla laskin, että Mii maksaa itsensä pelkissä käyttökuluissa takaisin akkutakuun aikana. Toki lähtökohtana ei ole pieni bensakippo eli bensat voi laskea melkein 10 l/100 km mukaan.

e: Puhumattakaan siitä miten paljon täyssähkö tuo "älyä" mukanaan autoon. Emäntä mm. ilahtui kovasti esijäähdytyksestä/lämmityksestä/tuulilasilämppäristä, jotka kauppakassin hintaluokassa normiautoissa lienee aika hankala saada. Ainakaan edullisesti.

Riippuu mihin polttikseen vertaa, mutta kyllä vähän isommallakin hybridillä pääsee kohtuullisella kulutuksella.

Ostin kaksi vuotta vanhan 90k ajetun Ioniq Hybridin kattavimmilla style varusteilla 2/3 uuden hinnasta. Nyt nollakeleillä ja 7000 kilometrin otannalla bensaa on mennyt 4,6 l/100 km tankkauksien mukaan. Kilometreistä noin 80% maantiellä ja loput 20% Helsingin ydinkeskustan lävitse lännestä itään pahimman ruuhkan ulkopuolella. Alle 5 kilometrin nurkka-ajossa kulutus kyllä kasvaa huomattavasti.

Ioniq.jpg


Talouden kakkos tai ykkösautoksi. Kyllä sillä työmatkat taittaa yksin ihan hyvin. Ykkösautolla voidaan ajaa vähemmän, mutta tilantarvetta toisaalta enemmän.

Noiden hybridien ongelma on tällä hetkellä se, että tekniikka menee hurjaa vauhtia eteenpäin. On mahdollista, ettei kukaan enää 5-10 vuoden päästä halua "välivaiheen" hybridiä. Viimekädessä verotus ohjailee erittäin paljon jälkimarkkinoita ja se on täysi arvoitus.

En kutsuisi uudehkoja itselataavia bensahybrideitä "välivaiheen hybrideiksi" vaan kulutuksen puolesta hyvin optimoiduiksi bensa-automaateiksi. Ei ne polttomoottoriautot tule käytettyjen markkinoilta mihinkään katoamaan ja pienikulutuksinen vikatilastoissa positiivisesti erottuva auto (Toyotan hybridi) käy kyllä kaupaksi. Itselataavassa hybridissä ei ole käyttövoimaveroa, vaan se rinnastuu bensa-autoon ja alhaisen CO2 arvon takia vuosivero pysyy kohtuullisena.

Nykyinen Yaris on hybrideistä vanhinta teknologiaa ja ihmettelenkin kuinka se myy edelleen Suomessa kolmanneksi parhaiten uutena. Täysin uudistetun mallin voi mielestäni ostaa ihan turvallisin mielin.

Alkuvuoden autokauppa käynnistyi nihkeästi ja autokannan ikääntyminen jatkuu - Teknavi

Monista Plug in hybrid malleista, kuten myös ensimmäisistä sähköautoista voi kyllä tulla jälkimarkkinoilla väliinputoajia kehityksen kehittyessä.
 
Viimeksi muokattu:
Noiden hybridien ongelma on tällä hetkellä se, että tekniikka menee hurjaa vauhtia eteenpäin. On mahdollista, ettei kukaan enää 5-10 vuoden päästä halua "välivaiheen" hybridiä. Viimekädessä verotus ohjailee erittäin paljon jälkimarkkinoita ja se on täysi arvoitus.

En usko että tulee olemaan ongelma nykyisten kanssa. Jos vaihtoautorivissä vastaava pelkkä bensa/diesel ja plugari niin onhan hybridin edut kiistattomat vaikka olisikin vuosien päästä täysin vanhentunutta tekniikkaa verrattuna sen aikaisiin plugareihin/täyssähköihin. Verotus varmasti kiristyy päästöjen suhteen entisestään ja onhan nykyistenkin plugarien paperilla ilmoitetut päästöt erittäin pienet mikä saattaa kyllä johtaa ennemminkin selkeästi parempaan jälleenmyyntiarvoon.
 
Nykyinen Yaris on hybrideistä vanhinta teknologiaa ja ihmettelenkin kuinka se myy edelleen Suomessa kolmanneksi parhaiten uutena. Täysin uudistetun mallin voi mielestäni ostaa ihan turvallisin mielin.

Alkuvuoden autokauppa käynnistyi nihkeästi ja autokannan ikääntyminen jatkuu - Teknavi

Monista Plug in hybrid malleista, kuten myös ensimmäisistä sähköautoista voi kyllä tulla jälkimarkkinoilla väliinputoajia kehityksen kehittyessä.
Esim VW e-Golfin hinta on laskenut aika paljon. Samoin e-up:ia myydään pysyvällä 4000€ alennuksella. e-up paranneltiin vähän, kun akkukoko tuplattiin. Seuraava muutos varmaan VW id3, mutta paremminkin vasta 2021.


Toyota 4 (hybridi) mallia 10 parhaiten myydyn joukossa. Sitä uutta Yarista myydään varmaan vielä enemmän.

Tuossa tosiaan tammikuun myynti. :)
1.Toyota Corolla675
2.Skoda Octavia512
3.Toyota Yaris418
4.Nissan Qashqai362
5.Ford Focus349
6.Volvo XC60323
7.Volvo V60240
8.Volkswagen T-Roc237
9.Toyota RAV4233
10.Toyota C-HR219
 
Viimeksi muokattu:
Nykyinen Yaris on hybrideistä vanhinta teknologiaa ja ihmettelenkin kuinka se myy edelleen Suomessa kolmanneksi parhaiten uutena. Täysin uudistetun mallin voi mielestäni ostaa ihan turvallisin mielin.
No eipä sillä ole kilpailijoitakaan tai on, mutta ne on perinteisiä bensa-automaatteja.
 
Esim VW e-Golfin hinta on laskenut aika paljon. Samoin e-up:ia myydään pysyvällä 4000€ alennuksella. Voi olla että 2020 tulee joku sähköautokin tuohon Top 10 listalle? Ainakin Mii voisi päästä. e-up paranneltiin vähän, kun akkukoko tuplattiin. Seuraava muutos varmaan VW id3, mutta paremminkin vasta 2021.


Nuo ovat yhden kuukauden (tammikuun) myynti. Seat Mii:tä on tilattu suomeen 300kpl erä koko vuodeksi, joten top-10:iin ei ole mitään asiaa vielä. Siinä vaiheessa kun joku maahantuoja tilaa > 2000kpl erän jotain täyssähköautoa, ollaan lähellä top10:iä. Lähivuosina näin ei käy, koska uusia automalleja tulee niin paljon. VW id.3 olisi voinut olla sellainen ensi vuonna, mutta ensi vuonna tulee myös Seat:n ja Skodan sisarmallit, ja id.4 jakamaan volyymiä.

Ennustan että ensimmäinen täyssähköauto top10-listalla on 2023, VW id.2 - Seat Miin hintainen, isompi ja voitolla valmistettua auto - Tai samana vuonna Tesla Model C, halpa kompakti hatchbac
 
Onko mitään järkeviä sähköautoja ehdottaa minulle? Työmatka 150km suuntaansa, töissä ja kotona latausmahdollisuus ainakin sukolla. Työpäivät pääsääntöisesti 12h. Vuosittain kilometrejä kertyy n. 50tkm. Nykyisellä dieselillä ei enää hirveästi arvoa ole, mutta sähköön siirtyessä polttoainekuluista vapautuisi hyvin rahaa kuukausierien lyhentämiseen. Mitä järkeviä vaihtoehtoja markkinoilla on, kun työmatka pitäisi päästä kotona ladattuna pysähtymättä töihin, palatessa voisin käydä pikalaturista hakemassa tarvittavat watit? Takapenkille tulisi vielä mahtua kolme lasta.

Mitä pienemmällä kk erällä selviäisi sen parempi, mutta suurta jämäriäkään ei viitsisi näillä kilometreillä ottaa arvon alenemisen johdosta. Liekkö viisainta poltella tuota dieseliä vielä vuoden-parin ajan ja odotella uusien täyssähköjen saapumista markkinoille?
 
Onko mitään järkeviä sähköautoja ehdottaa minulle? Työmatka 150km suuntaansa, töissä ja kotona latausmahdollisuus ainakin sukolla. Työpäivät pääsääntöisesti 12h. Vuosittain kilometrejä kertyy n. 50tkm. Nykyisellä dieselillä ei enää hirveästi arvoa ole, mutta sähköön siirtyessä polttoainekuluista vapautuisi hyvin rahaa kuukausierien lyhentämiseen. Mitä järkeviä vaihtoehtoja markkinoilla on, kun työmatka pitäisi päästä kotona ladattuna pysähtymättä töihin, palatessa voisin käydä pikalaturista hakemassa tarvittavat watit? Takapenkille tulisi vielä mahtua kolme lasta.

Mitä pienemmällä kk erällä selviäisi sen parempi, mutta suurta jämäriäkään ei viitsisi näillä kilometreillä ottaa arvon alenemisen johdosta. Liekkö viisainta poltella tuota dieseliä vielä vuoden-parin ajan ja odotella uusien täyssähköjen saapumista markkinoille?
Jos olet niin onnelisessa asemassa että voit ladata sekä kotona että töissä, niin melkein mikä hyvänsä uusi sähköauto selviää noista matkoista lataamatta matkalla. Ainakin kotiin tosin tarvitsee sukoa järeämmän latausaseman. e-up/seat mii on kai nelipaikkainen, joten halvin uusi viisipaikkainen taitaa olla Renault Zoe, noin 29.999 + lisäkulut. Muutaman tonnin lisää saa Nissan Leaf, Hyundai ioniq, Peugeot e-208/Opel e-corsa.

Odottamalla uusia malleja (tai tarjouksia nykymalleista) säästää toki lisää...
 
Sähköauto olisi siitä parempi, että ei kuluisi bensaa. Hybridillä vaikka ajaisi paljonkin sähköajoa, niin siltikin näyttää tulevan korkeampia päästöjä kuin paperilla.

"Ilmasto ei kuitenkaan välitä siitä, mikä päästölukema on paperilla. Se välittää siitä, paljonko hiilidioksidia todellisuudessa ilmakehään tuprutetaan."
 
Sähköauto olisi siitä parempi, että ei kuluisi bensaa. Hybridillä vaikka ajaisi paljonkin sähköajoa, niin siltikin näyttää tulevan korkeampia päästöjä kuin paperilla.

"Ilmasto ei kuitenkaan välitä siitä, mikä päästölukema on paperilla. Se välittää siitä, paljonko hiilidioksidia todellisuudessa ilmakehään tuprutetaan."

Pätee myös paperilla "0g/100km" sähköautoihin joiden sähkö tehdään hiilellä.
 
Onko mitään järkeviä sähköautoja ehdottaa minulle? Työmatka 150km suuntaansa, töissä ja kotona latausmahdollisuus ainakin sukolla. Työpäivät pääsääntöisesti 12h. Vuosittain kilometrejä kertyy n. 50tkm. Nykyisellä dieselillä ei enää hirveästi arvoa ole, mutta sähköön siirtyessä polttoainekuluista vapautuisi hyvin rahaa kuukausierien lyhentämiseen. Mitä järkeviä vaihtoehtoja markkinoilla on, kun työmatka pitäisi päästä kotona ladattuna pysähtymättä töihin, palatessa voisin käydä pikalaturista hakemassa tarvittavat watit? Takapenkille tulisi vielä mahtua kolme lasta.

Mitä pienemmällä kk erällä selviäisi sen parempi, mutta suurta jämäriäkään ei viitsisi näillä kilometreillä ottaa arvon alenemisen johdosta. Liekkö viisainta poltella tuota dieseliä vielä vuoden-parin ajan ja odotella uusien täyssähköjen saapumista markkinoille?

Ilmeisesti et ajele ihan joka päivä konttorille, kun muuten pelkistä työmatkoista tulisi jo 60tkm/vuosi? Tuolla ajoprofiililla polttoaineissa säästäisi todella mukavasti ja itse vaihtaisin sähköön, jos se ei tuota vapaa-ajalla ongelmia. Hieman käytetty 28kWh Ioniq olisi hyvä, mutta akun koko hyvin nafti tuohon käyttöön...pikalaturin olisi syytä olla lähellä työpaikkaa. Hieman isommalla akulla saa sitten vaikka mitä korealaista, mutta niissä ~40kWh malleissa hidas pikalataus. Ei niiden kanssa silti arkisin menisi laturilla ainakaan kauempaa kuin 28kWh -mallillakaan. Noissa Zoessa, 208:ssa tms on varmaan aika naftit takatilat kolmelle...ei ruhtinaalliset näissä korealaisissakaan. Leafia voisi myös harkita.
 
Sähköauto olisi siitä parempi, että ei kuluisi bensaa. Hybridillä vaikka ajaisi paljonkin sähköajoa, niin siltikin näyttää tulevan korkeampia päästöjä kuin paperilla.

Samaa mieltä. (Lataus)hybridillä kun lähtee akku tyhjänä ajamaan kaupunkiajoa niin helposti saa sen ilmoittamaan että vaikka 50% matkasta on ajettu sähköllä - maailma pelastuu. En ymmärrä logiikkaa kun kuitenkin se sähkö on tuotettu kokonaan polttoaineella, myös se jarrutuksessa talteenotettu joka kärsii kahdesta energianmuunnoksesta. Tällaisellako kikkailulla numerot paperilla saadaan näyttämään paremmilta kuin ne ovat? Koskahan keksivät että sarjahybridin päästöt ovat nolla kun auto liikkuu jatkuvasti sähköllä.
 
Samaa mieltä. (Lataus)hybridillä kun lähtee akku tyhjänä ajamaan kaupunkiajoa niin helposti saa sen ilmoittamaan että vaikka 50% matkasta on ajettu sähköllä - maailma pelastuu. En ymmärrä logiikkaa kun kuitenkin se sähkö on tuotettu kokonaan polttoaineella, myös se jarrutuksessa talteenotettu joka kärsii kahdesta energianmuunnoksesta. Tällaisellako kikkailulla numerot paperilla saadaan näyttämään paremmilta kuin ne ovat? Koskahan keksivät että sarjahybridin päästöt ovat nolla kun auto liikkuu jatkuvasti sähköllä.

Eikö se logiikka tuossa ole, että auto on kulkenut sillä sähköllä mikä normaalisti olisi vain hukattu? Normaalilla autolla jarruttaessa menetetty liike-energia ei tule enää takaisin, se on muuttunut lämmöksi. Seuraavassa kiihdytyksessä poltetaan taas dinosaurusta. Hybridillä seuraava kiihdytys voidaan tehdä akusta, käyttäen äsken talteen otettua energiaa.

Mikä tuossa on epäselvää?
 
Ilmeisesti et ajele ihan joka päivä konttorille, kun muuten pelkistä työmatkoista tulisi jo 60tkm/vuosi? Tuolla ajoprofiililla polttoaineissa säästäisi todella mukavasti ja itse vaihtaisin sähköön, jos se ei tuota vapaa-ajalla ongelmia. Hieman käytetty 28kWh Ioniq olisi hyvä, mutta akun koko hyvin nafti tuohon käyttöön...pikalaturin olisi syytä olla lähellä työpaikkaa. Hieman isommalla akulla saa sitten vaikka mitä korealaista, mutta niissä ~40kWh malleissa hidas pikalataus. Ei niiden kanssa silti arkisin menisi laturilla ainakaan kauempaa kuin 28kWh -mallillakaan. Noissa Zoessa, 208:ssa tms on varmaan aika naftit takatilat kolmelle...ei ruhtinaalliset näissä korealaisissakaan. Leafia voisi myös harkita.
Juu en toki joka päivä töissä käy, kun vuorojen pituus tosiaan tuo 12h keskimäärin. Pikalaturit (chademo, ccs, type 2) löytyvät työpaikan läheltä, mutta kotipaikkakunnalla ei laturia vielä löydy. Eli jonkinlainen laturi kotiin tulisi laitettua joka tapauksessa. Mitenkä e-golf taipuisi tämmöiseen ajoprofiiliin, varmaan uuden isompiakkuisen mallin vaatisi? Käytettyjen hinnat vaikuttavat äkkiseltään melko korkeilta uuden hintaan peilattuna...
 
Eikö se logiikka tuossa ole, että auto on kulkenut sillä sähköllä mikä normaalisti olisi vain hukattu? Normaalilla autolla jarruttaessa menetetty liike-energia ei tule enää takaisin, se on muuttunut lämmöksi. Seuraavassa kiihdytyksessä poltetaan taas dinosaurusta. Hybridillä seuraava kiihdytys voidaan tehdä akusta, käyttäen äsken talteen otettua energiaa.

Mikä tuossa on epäselvää?

Yksinkertaistettuna ei mitään mutta kun kyse on ilmoitetuista päästöistä ja kulutuksesta asia on paljon monimutkaisempi.
 
Juu en toki joka päivä töissä käy, kun vuorojen pituus tosiaan tuo 12h keskimäärin. Pikalaturit (chademo, ccs, type 2) löytyvät työpaikan läheltä, mutta kotipaikkakunnalla ei laturia vielä löydy. Eli jonkinlainen laturi kotiin tulisi laitettua joka tapauksessa. Mitenkä e-golf taipuisi tämmöiseen ajoprofiiliin, varmaan uuden isompiakkuisen mallin vaatisi? Käytettyjen hinnat vaikuttavat äkkiseltään melko korkeilta uuden hintaan peilattuna...

Unohtui ihan koko golf. Sopii varmaan mainiosti ja parempi ajaa ja hiljaisempi kuin korealaiset. 36kWh pitää varmasti olla.
 
Eikö tuo 40kWh Leaf sovi tuollaiselle matkalle hyvin? WLTP range n. 250km niin jää hieman varaakin isommalle kulutukselle kovilla pakkasilla. 2019 malleja saa 30k€ pintaan.
 
Mä ajan 3 krt viikossa 170 km/suunta siivun ja laturit onnistuu molempiin päihin. Tästä huolimatta ei ole ole kyllä pienintäkään tolkkua vaihtaa pieniruokaisesta dieselistä sähköön, koska riittävät sähkömallit maksaa mansikoita, ovat meluisia pikkukoppeja ja arvo tippuu sitä tahtia, että kokonaiskulut kasvaa dieseliä isommiksi vaikka ajaminen on "ilmaista". Jos vanha kestää kasassa, niin 2-3 vuotta ainakin itse odottaisin vielä. Ja siis odotankin :shy:
 
Yksinkertaistettuna ei mitään mutta kun kyse on ilmoitetuista päästöistä ja kulutuksesta asia on paljon monimutkaisempi.
Epälataavan hybridin tapauksessahan asia on varsin yksinkertainen. Talteen otettu energia ja sähkömoottorin käyttö vähentää kulutusta ja se on suurinpiirtein mitattavissa. Ajoprofiili tietenkin vaikuttaa, mutta niin se vaikuttaa dinobiileissäkin.

Ladattavilla tuo onkin sitten hankalampi homma, kun lataamisen määrä vaikuttaa niin paljon. En tiedä millä tavalla esimerkiksi oman autoni 1,7 l/100 km on arvottu, mutta ei se ainakaan puolet sähköllä ajelemalla toteudu. Toteutunut pitkän ajan kulutus näyttää nyt 3,2 l/100 km.
 
Jos moottoritie nopeuksia haluaa 150km huristella, niin saisi varmaan ainakin 40kwh+ akku olla että pakkasillakin menee ongelmitta.

esim. vw e-up vetää n.20kwh per 100km kun nopeus on 120km/h, mutta pudotus 90km/h laskee kulutuksen n.15kwh/100km.
 
Itsellä tulee työmatkaa 45km/suunta ja lataus molemmissa päissä mahdollista. Tullut nyt 3tkm ajettua ladattavalla hybridillä ja 1.6 TDi oli ennen. Kulutus ollut säiden mukaan 3-4l/100km ja dieselillä vei sen 4.2l/100km. En ole kyllä katunut kun hybridissä tehoa on 2x enempi ja neliveto.
 
Toyota nyt myy hyvin suomessa vaikka olisi millä tekniikalla.
Kyllä monet (varsinkin naiset) laskevat tuon hybriditekniikan suureksi plussaksi Yariksen kohdalla. Jos haluaa hybridin, niin Yaris on käytännössä halvin vaihtoehto. Nyt on kyllä tullut jotain mikrohybridejä, mutta nähtäväksi jää, että miten hyvä myyntivaltti mikrohybriditekniikka on. Ainakin vaikutus kulutukseen näyttää olevan melko vähäinen.
 
Mä ajan 3 krt viikossa 170 km/suunta siivun ja laturit onnistuu molempiin päihin. Tästä huolimatta ei ole ole kyllä pienintäkään tolkkua vaihtaa pieniruokaisesta dieselistä sähköön, koska riittävät sähkömallit maksaa mansikoita, ovat meluisia pikkukoppeja ja arvo tippuu sitä tahtia, että kokonaiskulut kasvaa dieseliä isommiksi vaikka ajaminen on "ilmaista". Jos vanha kestää kasassa, niin 2-3 vuotta ainakin itse odottaisin vielä. Ja siis odotankin :shy:

Tää nyt tuntuu vähän omituiselta kommentilta. Miten saat jostain kalliimmasta sähköautosta meluisan pikkukopin? Jos joku Seat Mii maksaa sun mielestä mansikoita, niin sitten kyllä ymmärrän. Itselle kallis auto on 60k€+ ja sillä saa kyllä ihan oikean sähköautonkin.

Itellä muuten vähän samat setit. Muutaman kerran kuussa sellanen 250km per suunta. Ite en pieniruokaista dieseliä olisi ostanut, vaan 335i/M3, joten itelle tää sähkövehje antaa suorituskykyä sellasella hinnalla ja kuluilla mihin polttikset ei vaan kykene. Onhan se sähkö muiltakin osin parempi. Ei vaihteita, ei melua, ei tärinää, ei haise jne.

Jos itelle kelpais joku 2000-luvun alkupään vaggilainen 1.9tdi koneella, niin ehkä itsekin joutuisin hetken miettimään, kyllä sen ymmärrän
 
Mä ajan 3 krt viikossa 170 km/suunta siivun ja laturit onnistuu molempiin päihin. Tästä huolimatta ei ole ole kyllä pienintäkään tolkkua vaihtaa pieniruokaisesta dieselistä sähköön, koska riittävät sähkömallit maksaa mansikoita, ovat meluisia pikkukoppeja ja arvo tippuu sitä tahtia, että kokonaiskulut kasvaa dieseliä isommiksi vaikka ajaminen on "ilmaista". Jos vanha kestää kasassa, niin 2-3 vuotta ainakin itse odottaisin vielä. Ja siis odotankin :shy:

Autonvaihdossa uuteen/uudehkoon ei taloudellisessa mielessä ole muutenkaan käytännössä ikinä mitään järkeä, arvonalenama uusissa pitää kyllä siitä huolen ja polttoainekulusäästöllä ei taida sitä saada missään tilanteessa kuitattua. Etenkin jos lähtökohta autossa on että pysyykö nykyinen edes kasassa tulevaa paria vuotta.

Eikä sähköautot mitään meluisia ole, e-tron esimerkiksi taitaa olla yksi markkinoiden hiljaisimmista autoista eikä se melkeen viiden metrin mitallakaan mikään pikkukoppi ole. Sama pätee model S. Tosin jos olet tottunut isompaan kuin ne niin silloin se nykyinen ei kyllä ole enää mikään kuvailemasi pieniruokainen diesel.
 
Riippuu mihin polttikseen vertaa, mutta kyllä vähän isommallakin hybridillä pääsee kohtuullisella kulutuksella.

Ostin kaksi vuotta vanhan 90k ajetun Ioniq Hybridin kattavimmilla style varusteilla 2/3 uuden hinnasta. Nyt nollakeleillä ja 7000 kilometrin otannalla bensaa on mennyt 4,6 l/100 km tankkauksien mukaan. Kilometreistä noin 80% maantiellä ja loput 20% Helsingin ydinkeskustan lävitse lännestä itään pahimman ruuhkan ulkopuolella. Alle 5 kilometrin nurkka-ajossa kulutus kyllä kasvaa huomattavasti.

Ioniq.jpg




En kutsuisi uudehkoja itselataavia bensahybrideitä "välivaiheen hybrideiksi" vaan kulutuksen puolesta hyvin optimoiduiksi bensa-automaateiksi. Ei ne polttomoottoriautot tule käytettyjen markkinoilta mihinkään katoamaan ja pienikulutuksinen vikatilastoissa positiivisesti erottuva auto (Toyotan hybridi) käy kyllä kaupaksi. Itselataavassa hybridissä ei ole käyttövoimaveroa, vaan se rinnastuu bensa-autoon ja alhaisen CO2 arvon takia vuosivero pysyy kohtuullisena.

Nykyinen Yaris on hybrideistä vanhinta teknologiaa ja ihmettelenkin kuinka se myy edelleen Suomessa kolmanneksi parhaiten uutena. Täysin uudistetun mallin voi mielestäni ostaa ihan turvallisin mielin.

Alkuvuoden autokauppa käynnistyi nihkeästi ja autokannan ikääntyminen jatkuu - Teknavi

Monista Plug in hybrid malleista, kuten myös ensimmäisistä sähköautoista voi kyllä tulla jälkimarkkinoilla väliinputoajia kehityksen kehittyessä.
Yaris hybrid on aika hiton mukava ja vaivaton ajaa tuolla hybridin voimalinjalla ja varsinki kaupungissa, siitä se suosio varmaan tulee.
 
Autonvaihdossa uuteen/uudehkoon ei taloudellisessa mielessä ole muutenkaan käytännössä ikinä mitään järkeä, arvonalenama uusissa pitää kyllä siitä huolen ja polttoainekulusäästöllä ei taida sitä saada missään tilanteessa kuitattua. Etenkin jos lähtökohta autossa on että pysyykö nykyinen edes kasassa tulevaa paria vuotta.

Eikä sähköautot mitään meluisia ole, e-tron esimerkiksi taitaa olla yksi markkinoiden hiljaisimmista autoista eikä se melkeen viiden metrin mitallakaan mikään pikkukoppi ole. Sama pätee model S. Tosin jos olet tottunut isompaan kuin ne niin silloin se nykyinen ei kyllä ole enää mikään kuvailemasi pieniruokainen diesel.
Moottori-lehdessä oli joskus vertailu eri-ikäisten autojen kuluista, ja vaikka siinä ehkä vähän värikynääkin oli mukana, kustannukset olivat yllättävän samankaltaisia uusi vs. käytetty. Tämän voi jokainen huomata käytännössäkin, kun uusi auto putoaa takuun ulkopuolelle. Alkaa tulla pienempää tai isompaa remppaa, pitää uusia pari rengassarjaa ja käytön jäljet alkavat näkyä siellä täällä. Kyllä markkinat ovat sen verran fiksuja, että ne hinnoittelevat autonkin sen arvon mukaan. Ilmaisia lounaita ei ole tässäkään.

Sähköautoissa tuo huollon tarve vähenee, mutta vastaavasti renkaiden kuluminen voi olla nopeampaa ja arvo peilaantuu pitemmällä käytöllä akku/voimalinjatakuun pituuteen.
 
Moottori-lehdessä oli joskus vertailu eri-ikäisten autojen kuluista, ja vaikka siinä ehkä vähän värikynääkin oli mukana, kustannukset olivat yllättävän samankaltaisia uusi vs. käytetty.
En nyt itse tuota allekirjoittaisi, tieten paljon riippuu autosta ja valituista lisävarusteista (niistä varsinkaan varustepaketteihin kuulumattomista ei kyllä kannattaisi maksaa). Itse pyrin menemään sapluunalla pari vuotta ikää ja alhaiset kilometrit (eli käytännössä uutta vastaava mutta hinnasta ropissut jo kivasti verrattuna uuden hintaan).
Yhdellä tutulla semmoinen X3 bemari, uutena osti ja oli ruksaillut lisävarustelistasta kaikkea kivaa sälää mukaan. Kehui maksaneensa uutena 101 000 eur, nyt sitä alkoi polttelemaan X5:n vaihto ja kävi kyselemässä mitä saisi välejä. No 67 000 eur luvattiin (ja pitkin hampain 70 000 eur nostivat) alle vuoden ikäisestä X3:sta. Kilometreistä en tiedä mutta tuskin mitään järkkyjä kun ei se mikään taksiauto ole ollut. Vähän harmitteli ja tais jäädä vaihtoaikeet.
 
En nyt itse tuota allekirjoittaisi, tieten paljon riippuu autosta ja valituista lisävarusteista (niistä varsinkaan varustepaketteihin kuulumattomista ei kyllä kannattaisi maksaa). Itse pyrin menemään sapluunalla pari vuotta ikää ja alhaiset kilometrit (eli käytännössä uutta vastaava mutta hinnasta ropissut jo kivasti verrattuna uuden hintaan).
Yhdellä tutulla semmoinen X3 bemari, uutena osti ja oli ruksaillut lisävarustelistasta kaikkea kivaa sälää mukaan. Kehui maksaneensa uutena 101 000 eur, nyt sitä alkoi polttelemaan X5:n vaihto ja kävi kyselemässä mitä saisi välejä. No 67 000 eur luvattiin (ja pitkin hampain 70 000 eur nostivat) alle vuoden ikäisestä X3:sta. Kilometreistä en tiedä mutta tuskin mitään järkkyjä kun ei se mikään taksiauto ole ollut. Vähän harmitteli ja tais jäädä vaihtoaikeet.

Tuohan on itseasiassa ihan hyvä tarjous :alien: Yleensä tuo 30% lähtee samantien kun auton ajaa kaupasta ulos. Epäilen kuitenkin että tuossa artikkelissa lähtökohtana oli vaihtaa uutta autoa joka vuosi :cool:
 
Itsekkin ostin viime marraskuussa KIA Niro Plug-in 2017 vm. Autolla oli aika tarkkaan 2 vuotta ikää ja ajettu 54tkm. Ei mitkään halvat km ollut ensimmäisellä omistajalla kun hinnasta oli sulanut n.11-12k€.
Itselle tää Niro on kyllä ihan passeli kun pääsen työmatkat pelkällä sähköllä (21km suuntaansa ja ei lataus mahdollisuutta töissä). Tietty lämmin talvi on vähä edesauttanut tuota, kun ei ole ollut mitään kovia pakkasia jolloin olisi pakko käyttää moottoria lämmitykseen. Kotoa kun lähtee kahden piuhan taktiikalla niin hyvin tarkenee työmatkat ilman lämmitystä alle -10 pakkasilla. 7000km olen ajanut tällä nyt ja kulutus 0.9l/100km. Tuohon on sisältynyt joitain pidempiä matkoja (150-350km suuntaansa).
 
Moottori-lehdessä oli joskus vertailu eri-ikäisten autojen kuluista, ja vaikka siinä ehkä vähän värikynääkin oli mukana, kustannukset olivat yllättävän samankaltaisia uusi vs. käytetty. Tämän voi jokainen huomata käytännössäkin, kun uusi auto putoaa takuun ulkopuolelle. Alkaa tulla pienempää tai isompaa remppaa, pitää uusia pari rengassarjaa ja käytön jäljet alkavat näkyä siellä täällä. Kyllä markkinat ovat sen verran fiksuja, että ne hinnoittelevat autonkin sen arvon mukaan. Ilmaisia lounaita ei ole tässäkään.

Sähköautoissa tuo huollon tarve vähenee, mutta vastaavasti renkaiden kuluminen voi olla nopeampaa ja arvo peilaantuu pitemmällä käytöllä akku/voimalinjatakuun pituuteen.
Kolme edellistä autoa nykyinen mukaan lukien ovat olleet n. 15000, 20000 ja 25000 euroa halvempia kuin mitä uusi maksaisi. Kukin on ollut sen ikäinen, että takuu on juuri päättynyt. Aikamoisia remppoja saisi tulla eteen ja tuning-rengassarjoja ostella, että hintaero uuteen autoon olisi syöty. Yhdessäkään ei ole ollut mitään vikaa, ainoastaan muutama sataa euroa normihuoltoa kalliimpi isompi huolto on ollut aina tehtävänä. Passatissa huolto oli suorastaan ryöstöhintainen, mutta niitä saisi silti tehdä n. 30 ennen kuin alkaisi tulla takkiin.
 
Riippuu mihin polttikseen vertaa, mutta kyllä vähän isommallakin hybridillä pääsee kohtuullisella kulutuksella.

Ostin kaksi vuotta vanhan 90k ajetun Ioniq Hybridin kattavimmilla style varusteilla 2/3 uuden hinnasta. Nyt nollakeleillä ja 7000 kilometrin otannalla bensaa on mennyt 4,6 l/100 km tankkauksien mukaan. Kilometreistä noin 80% maantiellä ja loput 20% Helsingin ydinkeskustan lävitse lännestä itään pahimman ruuhkan ulkopuolella. Alle 5 kilometrin nurkka-ajossa kulutus kyllä kasvaa huomattavasti.
Itsellä menee ihan tavallisella bensa-Octavialla (MY2018, 1.0 DSG Style farmari) 130km päivän työmatkat moottoritie + Helsingin keskustan läpi alle 6 l / kulutuksella ympäri vuoden. Jos jättää moottoritien pois, ei ole mitenkään tavatonta päästä alle vitosen kulutuksella. Toisaalta tuo DSG (ja luultavasti oma ajotapa) tekee sen, ettei pelkässä maantieajossakaan pääse lähelle neljää, kuten manuaalilla.
 
Tää nyt tuntuu vähän omituiselta kommentilta. Miten saat jostain kalliimmasta sähköautosta meluisan pikkukopin? Jos joku Seat Mii maksaa sun mielestä mansikoita, niin sitten kyllä ymmärrän. Itselle kallis auto on 60k€+ ja sillä saa kyllä ihan oikean sähköautonkin.

Itellä muuten vähän samat setit. Muutaman kerran kuussa sellanen 250km per suunta. Ite en pieniruokaista dieseliä olisi ostanut, vaan 335i/M3, joten itelle tää sähkövehje antaa suorituskykyä sellasella hinnalla ja kuluilla mihin polttikset ei vaan kykene. Onhan se sähkö muiltakin osin parempi. Ei vaihteita, ei melua, ei tärinää, ei haise jne.

Jos itelle kelpais joku 2000-luvun alkupään vaggilainen 1.9tdi koneella, niin ehkä itsekin joutuisin hetken miettimään, kyllä sen ymmärrän
Mahdoinkohan puhua Miistä, kun sen range ei edes riitä kaikissa olosuhteissa :rofl2: Vähin ja halvin riittävä range tulee Huyndai/Kia/Pösö/VW akselilta ja noi 30-40 k€ muovipulkat nyt vaan on täyttä paskaa, jos vertaa siihen mitä dieselillä saa. Ja Dieselillä ei ole edes pakko ostaa uutena. Kalliita harrastuksia voi olla, mutta ei mun perse ainakaan kestä 40-50 tkm/v aiheuttamaa arvonalenemaa 60 ke+ autossa. Keskustelun pointti nyt kuitenkin oli se, että josko sähköön vaihtamalla pääsisi halvemmalla. Ei pääse.

e: Nykyään alla on siis pösön 508. Vastaava melutaso maantiellä on itselle aivan minimi uudessa autossa. Mineraalimies, Miitä ajaneena ja sillä verhoilun määrällä "hiljainen" on hyvinkin suhteellinen käsite. 95% autoista on ihan jäätävää paskaa mitä meluun tulee kiitos kotimaisten perunapeltojen.
 
Viimeksi muokattu:
e: Nykyään alla on siis pösön 508. Vastaava melutaso maantiellä on itselle aivan minimi uudessa autossa. Mineraalimies, Miitä ajaneena ja sillä verhoilun määrällä "hiljainen" on hyvinkin suhteellinen käsite. 95% autoista on ihan jäätävää paskaa mitä meluun tulee kiitos kotimaisten perunapeltojen.
Kuuluuko siis pösö 508 tuohon samaan jäätävää paskaa -kategoriaan?
 
Kuuluuko siis pösö 508 tuohon samaan jäätävää paskaa -kategoriaan?
Kaikki on toki suhteellista, mutta kyllähän tuohonkin jo kypsä olen. Hinta-laatu-melu suhde on vaan perkeleen hyvä kiitos ranskalaisten arvostuksen, tuollaisen saa suhteettoman halvalla ominaisuuksiin nähden vähän käytettynä. Joku 2 v 50 tkm mittarissa on optimi, kun ehtii ajamaan takuukilsat pois ennen takuun aikaperustaista loppumista. Hinta 10-15 k€ alle uuden (joka 30-40 k€ välissäkään ei ole paha hinta ominaisuuksiin verrattuna). 20 k€ hintaluokassa auton hinta tippuu vuodessa sen verran, että työmatkakuluvähennykset suurinpiirtein kompensoivat tappion. Dieselit on vielä pakko maksaa itse. Jahka 20 k€ hintaan tulee riittävän rangen (käytettyjä) sähköautoja siedettävällä matkustusmukavuudella, nykyinen pösö jäänee viimeiseksi polttomoottoriautokseni.

e: Huomautan nyt varmuuden vuoksi, että puhun siis motarinopeuksista omalta osaltani. 170 km pätkästä 150 km on kesät talvet vähintään 100 km/h rajoitusta ja loput 80 km/h. Pari kilsaa kotikatuja. Ehkä hieman haastava profiili muutenkin sähköautokäyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Moottori-lehdessä oli joskus vertailu eri-ikäisten autojen kuluista, ja vaikka siinä ehkä vähän värikynääkin oli mukana, kustannukset olivat yllättävän samankaltaisia uusi vs. käytetty. Tämän voi jokainen huomata käytännössäkin, kun uusi auto putoaa takuun ulkopuolelle. Alkaa tulla pienempää tai isompaa remppaa, pitää uusia pari rengassarjaa ja käytön jäljet alkavat näkyä siellä täällä. Kyllä markkinat ovat sen verran fiksuja, että ne hinnoittelevat autonkin sen arvon mukaan. Ilmaisia lounaita ei ole tässäkään.

Sähköautoissa tuo huollon tarve vähenee, mutta vastaavasti renkaiden kuluminen voi olla nopeampaa ja arvo peilaantuu pitemmällä käytöllä akku/voimalinjatakuun pituuteen.
No jaa, vanhalla autolla kyllä ajaa halvimmalla. Tosin se vaatii sitä että osaa/viitsii/on paikka sitä korjata itse. Riippuu hieman tuuristakin, mutta jos nyt on joku vanhempi perus auto niin keskimäärin selvinnee kyllä helposti alle 1000€/vuosi korjauskuluilla kun itse tekee. Ja jos auton hinnassa on alkuun heti säästänyt sen 30k€ ja säästää vakuutuksissa kanssa kun riittää pelkkä liikennevakuutus niin kulut ovat kyllä uudessa autossa huomattavan paljon suuremmat.
 
Mahdoinkohan puhua Miistä, kun sen range ei edes riitä kaikissa olosuhteissa :rofl2: Vähin ja halvin riittävä range tulee Huyndai/Kia/Pösö/VW akselilta ja noi 30-40 k€ muovipulkat nyt vaan on täyttä paskaa, jos vertaa siihen mitä dieselillä saa. Ja Dieselillä ei ole edes pakko ostaa uutena. Kalliita harrastuksia voi olla, mutta ei mun perse ainakaan kestä 40-50 tkm/v aiheuttamaa arvonalenemaa 60 ke+ autossa. Keskustelun pointti nyt kuitenkin oli se, että josko sähköön vaihtamalla pääsisi halvemmalla. Ei pääse.

e: Nykyään alla on siis pösön 508. Vastaava melutaso maantiellä on itselle aivan minimi uudessa autossa. Mineraalimies, Miitä ajaneena ja sillä verhoilun määrällä "hiljainen" on hyvinkin suhteellinen käsite. 95% autoista on ihan jäätävää paskaa mitä meluun tulee kiitos kotimaisten perunapeltojen.

Tottakai käytetyllä pääset alkuun halvemmalla. Käyttökustannuksissa ei sitten taas pärjää lainkaan. Menee vähän nollakommenteiksi tälläset setit että no jos ostaa käytetyn niin se on halvempi kuin uusi sähköauto. En oletakkaan että joku ketä ajelee <1000€ autoilla, olisi ostamassa uutta autoa.

Vähän OT:ksi mun mielestä menee nää "pääsen omalla autolla halvemmalla kuin uudella sähköautolla"
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 283
Viestejä
4 655 167
Jäsenet
76 418
Uusin jäsen
kalevi1950

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom