Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onneksi saa tuosta vielä 2000€ pois sähköauton hankintatukea. Lisäksi joulukuussa sai vielä 2000€ lisää Seat alennusta. ACC on puuttunut muistakin omista autoista, että ei sitä varustetta niin kaipaa. Olisi kyllä kieltämättä ihan hyvä varuste, mutta en tiedä paljonko siitä haluaisi maksaa. Nyt tuli hinnaksi 19 180€ (Mii+ ja varusteet). Skoda, VW tai Seat on aika samoissa hinnoissa.Seat Mii olisi hinnan ja rangen puolesta ihan pätevä vekotin omiin ajoihin, mutta kun tuohon ei näytä saavan edes pakollisia varusteita ruksittamalla. Ruksailin Seatin sivulla kaiken mitä tuohon sai ja hintaa tuli 21k, mutta ihan hirveästi varusteita tuo ei sisältänyt edes täysin ladattuna. ACC olisi ainakin pakollinen. Muutakin kivaa varmaan kaipailisi..
Yhden henkilön muistan sieltä, että olisi ostanut kaksi Mii:tä vain huvikseen ja koittaa myydä ne sitten nyt tai hyvin pian pois. Saa nähdä että onko hankala myydä.Miin ja kumppaneiden fb-ryhmässä on muuten ollut tarjolla pari tarjous-Miitä nopealla toimituksella kun ostajan mieli on muuttunut. Kannattaa seurailla jos kyseinen laitos kiinnostaa.
Itse näkisin, että Mii/Up/Citigo electricit ovat ihan kivoja kippoja talouden kakkosautoksi, mutta pääasialliseen käyttöön pykälää isompi hybridi on vielä toistaiseksi useimmille järkevämpi. Aika moni ihminen on tällä hetkellä epävarma siitä, että millainen auto kannattaa ostaa, ettei sen arvo romahtaisi muutamassa vuodessa, tai ettei tulisi käyttöominaisuuksiltaan huonoa autoa. Tässä vertailussa tuollainen pikkuhybridi on mielestäni varsin turvallinen valinta. Ehtii sähköautojen latausverkostokin kehittyä. Samoin esim. jos asuu taloyhtiössä eikä halua kuluttaa energiaa taloyhtiön kanssa vääntämiseen latausmahdollisuuksista, niin hybridillä sen saa kätevästi vältettyä. Jää sitten se vääntäminen jonkun muun murheeksi.Mutta miksi ostaa tuo Hybrid jos samaan hintaan saa Mii/Up/Citigo electricin samaan rahaan
Suurimpana erona varmaan se, että Yaris on 5 paikkainen. Se tuleva uusi Yaris tietysti houkuttelee sillä uutuudellaan, mutta muista syistä voisi silti kääntyä sähköauton puolelle. Skoda saattaa tuntua tehokkaammalta? Ei ole kumminkaan päässyt vielä ajamaan.Mutta miksi ostaa tuo Hybrid jos samaan hintaan saa Mii/Up/Citigo electricin samaan rahaan
e: Puhumattakaan siitä miten paljon täyssähkö tuo "älyä" mukanaan autoon. Emäntä mm. ilahtui kovasti esijäähdytyksestä/lämmityksestä/tuulilasilämppäristä, jotka kauppakassin hintaluokassa normiautoissa lienee aika hankala saada. Ainakaan edullisesti.
Toisaalta juuri se että jaksaa vääntää taloyhtiön jonkun latari.fi kaltaisen kevyen latausratkaisun, on todennäköisesti vaikuttavampi teko kuin vaihtaa vain oma auto sähköiseksi. Ainakaan jos ei itse aja paljon kilometrejä vuodessa. Näkynee asunnon arvossakin.Jos asuu taloyhtiössä eikä halua kuluttaa energiaa taloyhtiön kanssa vääntämiseen latausmahdollisuuksista, niin hybridillä sen saa kätevästi vältettyä. Jää sitten se vääntäminen jonkun muun murheeksi.
Vaikka Tesla ilmeisesti kehittää autoja ns. jatkuvasti niin automaailmassa ihmiset on tottuneet siihen uusi-facelift-uusi-facelift -sykliin.
Seat Mii olisi hinnan ja rangen puolesta ihan pätevä vekotin omiin ajoihin, mutta kun tuohon ei näytä saavan edes pakollisia varusteita ruksittamalla. Ruksailin Seatin sivulla kaiken mitä tuohon sai ja hintaa tuli 21k, mutta ihan hirveästi varusteita tuo ei sisältänyt edes täysin ladattuna. ACC olisi ainakin pakollinen. Muutakin kivaa varmaan kaipailisi..
ACC on muuten sellainen varuste jota ei pidä hankkia kuin parempaan autoon. Jos siihen on jossain premiumautossa tottunut, niin kyllähän se äkkiseltään on hieno varuste, mutta edullisempien autojen edullisesti toteutettu ACC on käytännössä FCC (fucked climate control). Jossain toyotassa sitä saakelin automatiikkaa saa säätää enemmän kuin volvon manuaalisäätöistä lämppäriä.
hmm.. joo ihan samaa lyhennettä käytetään näköjään kummastakin.. Tosin sama ongelma niissä on kyllä jossain määrin, jos verrataan permium auton tai halpiksen toteutusta.Nyt taidettiin tarkottaa ACC:llä adaptiivistä vakkaria.
Hiukan alkaa olemaan usko lujilla jos Toyotasta pyydetään silmääkään räpäyttämättä samoja rahoja kuin X3/XC 60, Q5...
Ei se sen erityisempi sähköauto ole, plugari kuten muutkin.
Aattelin että ei tää nyt voi mitenkään pitää paikkansa kun tuo oma Passattikin menee n. 10 sekuntiin 0-100 pelkällä sähköllä ja silloinkin ongelmana on lähinnä etuvedon olematon pito. Mutta siis XC60 T8 pure modessa 0-100 24 sekuntia .Range 1.5-kertainen ja pelkällä sähköllä 0-100 9 sekkaa kun muilla varmaan luokkaa 14. Ja kaiketi neliveto pelkällä sähkölläkin.
Kallis se on tuo Tojotakin, eikä merkkiuskollisuuspisteitäkään tullut RAV4 HEV -> PHEV -tarjousta kysellessä. 1v/30k == 15k€ arvonalenemaa, uuden hinnan juuri ja juuri alle 70 k€:n myyjä puristeli. Sisälämppärille tuskin tarvetta on, mutta niin se vaan tarjouksessa möllöttää. Talvirenkaat 18" 2199 €.
Eikös tuota CR-V:tä pitäisi verrata tuohon ei-plugari RAV4:ään? Eroaa kuitenkin aika suuresti tuo Honda tuosta uudesta plugari Toyotasta.Onpas kallis, onneksi ei tullut jäätyä odottamaan vaan tuli tuo CR-V Hybrid ostettua.
Aattelin että ei tää nyt voi mitenkään pitää paikkansa kun tuo oma Passattikin menee n. 10 sekuntiin 0-100 pelkällä sähköllä ja silloinkin ongelmana on lähinnä etuvedon olematon pito. Mutta siis XC60 T8 pure modessa 0-100 24 sekuntia .
Onko tuo Volvo tosiaan noin tuhnu pelkän sähkömoottorin voimin?
Niinpä. Omenat päärynöitä jne.Eikös tuota CR-V:tä pitäisi verrata tuohon ei-plugari RAV4:ään? Eroaa kuitenkin aika suuresti tuo Honda tuosta uudesta plugari Toyotasta.
Eikös tuota CR-V:tä pitäisi verrata tuohon ei-plugari RAV4:ään? Eroaa kuitenkin aika suuresti tuo Honda tuosta uudesta plugari Toyotasta.
Voitko pistää koeajoraporttia sitten kun saat ajoneuvon haltuusi.
Tässä yksi kotimainen:
Juu, se toinen vaihtoehto olikin. Kolmas vaihtoehto oli odottaa tuota rav4 plugaria. Sitä tarkoitin että onneksi ei tullut sitä jäätyä odottaamaan kun toi hinta noin iso kerran on.
Talouden kakkos tai ykkösautoksi. Kyllä sillä työmatkat taittaa yksin ihan hyvin. Ykkösautolla voidaan ajaa vähemmän, mutta tilantarvetta toisaalta enemmän.
Noiden hybridien ongelma on tällä hetkellä se, että tekniikka menee hurjaa vauhtia eteenpäin. On mahdollista, ettei kukaan enää 5-10 vuoden päästä halua "välivaiheen" hybridiä. Viimekädessä verotus ohjailee erittäin paljon jälkimarkkinoita ja se on täysi arvoitus.
Tuossa kaikkein halvimmassa ja pienimmässä Mii/up/Citigo luokassa ei varmaan paljoa köyhdy rahallisesti. Vielä jos teki tilauksen joulukuussa, niin sai ylimääräisen 2000 alennusta. Ainakin autoilla näyttää olevan menekkiä, kun joutuu jopa odottamaan niitä.Eikö sama päde oikeastaan kaikkiin sähköa- tai hybridiutoihin, todella vaikea sanoa miten 5-10v päästä tekniikka, jälkimarkkinat tai verotus kehittynyt. Kun tutkinut nykyhybridien hintakehitystä, niin aika samalla tavalla arvon-alenema tuntunut toimivan kuin tavallisten keskiluokkaa kalliimpien autojen kanssa, uutena saa maksaa silti kunnon preemiota ja lopussa seisoo = käyttöarvo. Oletuksena tietenkin, että verotus tästä vain kiristyy bensan/dieselin/käyttövoimaveron muodossa ja uudet ekoautot tulevat saamaan näitä pieniä alennuksia/tukia, että porukka siirtyisi jotenkin uudempaan. Muuhun tukeen ei taida olla valtiollakaan varaa. Liian suurta keppiä fossiilisille, niin oikeasti voisi alkaa näkymään protesteissa, puolueiden kannatuksessakin, tuskinpa kuitenkaan keltaliivejä kaduilla, ainakaan Suomessa.
Itselläni vakavassa harkinnassa yhä vanhempi hybridi, akunvaihdoilla kaikki tuntuvat vielä pelottelevan ja sen yhden tuonti-Volvon akunvaihto maksoi 13k, jep, jep, mutta kyllä noilla Japseilla näyttää helposti pääsevän 10-15v ja 300k ja en ole vielä yhtään yksilöä löytänyt missä maininta vaihdetuista/korjatuista akuista, joten en tiedä kuinka yleisiä noiden hybridiakkujen vaihdot/korjaukset oikeasti olevat? Ehkä tosiaan kestävät minkä kestävät ja korjaus/vaihto ei ole enää 5k kiesissä kannattavaa, ainakaan vielä. Jenkeissä vielä onnistuisi merkkihuoltojen ulkopuolella yksittäisten (hybridi) akkukennojen korjaus tai vaihto ~$2k, mutta tuskinpa Suomessa.
Jos hinta olisi n45-50t€ niin ehkä sitten tuota kokoluokkaa voisi harkita. Sama pätee kyllä kilpailijoihinkin.
Yli 300hv nelivetoinen lataushybridi joka ei ole maasturi 40k€. Mistä saa ostaa?Idiootit maksaa maavaran nostosta tyytyväisenä 15k€ koska pitää olla maasturi. Järkyttävä tuo rav4:n hinta.
Jos vertailee nettiautossa 5v käytettyjä Rav4/Q5 tai Land Gruiser/Q7 niin erittäin lähellä nuo pyynnit näyttää olevan toisiaan. Rav4 ehkä aavistuksen Q5 edullisempi ja Land Gruiser aavistuksen Q7 kalliimpi. Luulisi siis vastaavan pätevän hybrideihinkin.Hiukan alkaa olemaan usko lujilla jos Toyotasta pyydetään silmääkään räpäyttämättä samoja rahoja kuin X3/XC 60, Q5...
Eiköhän tuo voimalinja löydy kohta muistakin konsernin autoista.Yli 300hv nelivetoinen lataushybridi joka ei ole maasturi 40k€. Mistä saa ostaa?
Plugin Camrystähän on huhuiltu, mutta tuleeko nelivetona ja jos nyt jo itselataava maksaa 40k niin plugari Camry on vähintään sen 50k.Eiköhän tuo voimalinja löydy kohta muistakin konsernin autoista.
Jokin ei nyt ihan täsmää sillä Lexus NX 300h AWD comfort maksaa 55k€..
Hallitus poisti laista pykälän, jonka nojalla rakennuksen omistajan olisi pitänyt järjestää viipymättä latauspiste sähköauton hankkineelle asukkaalle.
Hetemäen huomio kohdistui etenkin vaatimukseen, jonka mukaan sellaisissa rakennuksissa, joissa ei asuta (koulut, sairaalat jne.) ja joissa on enemmän kuin 20 pysäköintipaikkaa, olisi asennettava latauspiste vähintään kymmeneen prosenttiin pysäköintipaikoista 1. tammikuuta 2025 mennessä – riippumatta siitä, missä kiinteistö sijaitsee ja miten suuri tarve sähköautojen latauspisteille on.
Tämän lisäksi olisi ”asennettava latausvalmius, joka mahdollistaa myöhemmässä vaiheessa latauspisteen asentamisen vähintään puoleen kaikista pysäköintipaikoista”.
Nyt hallitus on luopumassa kymmenen prosentin säännöstä.
Lisäksi laista on poistumassa pykälä, jonka nojalla rakennuksen omistajan olisi pitänyt järjestää latauspiste sähköauton hankkineelle asukkaalle ilman tarpeetonta viivästystä. Luonnoksen mukaan Liikenne- ja viestintävirasto voi tehostaa antamaansa käskyä uhkasakolla.
Plugin Camrystähän on huhuiltu, mutta tuleeko nelivetona ja jos nyt jo itselataava maksaa 40k niin plugari Camry on vähintään sen 50k.
Plugin Camrystähän on huhuiltu, mutta tuleeko nelivetona ja jos nyt jo itselataava maksaa 40k niin plugari Camry on vähintään sen 50k.
Ei voi.voisiko tuota toyotan Norjassa jo kiellettyä markkinointitermiä olla käyttämättä ? Se on ärsyttänyt minua jo monta vuotta, että kehtaavatkin. Nythän on sinänsä Toyotalla selittämisen paikka, kun ainakin tällä hetkellä vielä CH-Rää mainostetaan lataamattomuuden ihanuudella, miten sitten voi perustella plugari ravea, tai vielä pahempi, ensimmäisiä tulevia ihan oikeita sähköautoja.
Kyllähän ne sähkiksen kulut ovat järkyttävästi pienemmät kuin bensakipossa, jos matkat menee hybridin akun yli. Omalla käyttöprofiililla laskin, että Mii maksaa itsensä pelkissä käyttökuluissa takaisin akkutakuun aikana. Toki lähtökohtana ei ole pieni bensakippo eli bensat voi laskea melkein 10 l/100 km mukaan.
e: Puhumattakaan siitä miten paljon täyssähkö tuo "älyä" mukanaan autoon. Emäntä mm. ilahtui kovasti esijäähdytyksestä/lämmityksestä/tuulilasilämppäristä, jotka kauppakassin hintaluokassa normiautoissa lienee aika hankala saada. Ainakaan edullisesti.
Talouden kakkos tai ykkösautoksi. Kyllä sillä työmatkat taittaa yksin ihan hyvin. Ykkösautolla voidaan ajaa vähemmän, mutta tilantarvetta toisaalta enemmän.
Noiden hybridien ongelma on tällä hetkellä se, että tekniikka menee hurjaa vauhtia eteenpäin. On mahdollista, ettei kukaan enää 5-10 vuoden päästä halua "välivaiheen" hybridiä. Viimekädessä verotus ohjailee erittäin paljon jälkimarkkinoita ja se on täysi arvoitus.
Noiden hybridien ongelma on tällä hetkellä se, että tekniikka menee hurjaa vauhtia eteenpäin. On mahdollista, ettei kukaan enää 5-10 vuoden päästä halua "välivaiheen" hybridiä. Viimekädessä verotus ohjailee erittäin paljon jälkimarkkinoita ja se on täysi arvoitus.
Esim VW e-Golfin hinta on laskenut aika paljon. Samoin e-up:ia myydään pysyvällä 4000€ alennuksella. e-up paranneltiin vähän, kun akkukoko tuplattiin. Seuraava muutos varmaan VW id3, mutta paremminkin vasta 2021.Nykyinen Yaris on hybrideistä vanhinta teknologiaa ja ihmettelenkin kuinka se myy edelleen Suomessa kolmanneksi parhaiten uutena. Täysin uudistetun mallin voi mielestäni ostaa ihan turvallisin mielin.
Alkuvuoden autokauppa käynnistyi nihkeästi ja autokannan ikääntyminen jatkuu - Teknavi
Monista Plug in hybrid malleista, kuten myös ensimmäisistä sähköautoista voi kyllä tulla jälkimarkkinoilla väliinputoajia kehityksen kehittyessä.
1. | Toyota Corolla | 675 |
2. | Skoda Octavia | 512 |
3. | Toyota Yaris | 418 |
4. | Nissan Qashqai | 362 |
5. | Ford Focus | 349 |
6. | Volvo XC60 | 323 |
7. | Volvo V60 | 240 |
8. | Volkswagen T-Roc | 237 |
9. | Toyota RAV4 | 233 |
10. | Toyota C-HR | 219 |
No eipä sillä ole kilpailijoitakaan tai on, mutta ne on perinteisiä bensa-automaatteja.Nykyinen Yaris on hybrideistä vanhinta teknologiaa ja ihmettelenkin kuinka se myy edelleen Suomessa kolmanneksi parhaiten uutena. Täysin uudistetun mallin voi mielestäni ostaa ihan turvallisin mielin.
No eipä sillä ole kilpailijoitakaan tai on, mutta ne on perinteisiä bensa-automaatteja.
Nuo ovat yhden kuukauden (tammikuun) myynti. Seat Mii:tä on tilattu suomeen 300kpl erä koko vuodeksi, joten top-10:iin ei ole mitään asiaa vielä. Siinä vaiheessa kun joku maahantuoja tilaa > 2000kpl erän jotain täyssähköautoa, ollaan lähellä top10:iä. Lähivuosina näin ei käy, koska uusia automalleja tulee niin paljon. VW id.3 olisi voinut olla sellainen ensi vuonna, mutta ensi vuonna tulee myös Seat:n ja Skodan sisarmallit, ja id.4 jakamaan volyymiä.Esim VW e-Golfin hinta on laskenut aika paljon. Samoin e-up:ia myydään pysyvällä 4000€ alennuksella. Voi olla että 2020 tulee joku sähköautokin tuohon Top 10 listalle? Ainakin Mii voisi päästä. e-up paranneltiin vähän, kun akkukoko tuplattiin. Seuraava muutos varmaan VW id3, mutta paremminkin vasta 2021.