Keskustelua hybridiautoista

Onko mitään järkeviä sähköautoja ehdottaa minulle? Työmatka 150km suuntaansa, töissä ja kotona latausmahdollisuus ainakin sukolla. Työpäivät pääsääntöisesti 12h. Vuosittain kilometrejä kertyy n. 50tkm. Nykyisellä dieselillä ei enää hirveästi arvoa ole, mutta sähköön siirtyessä polttoainekuluista vapautuisi hyvin rahaa kuukausierien lyhentämiseen. Mitä järkeviä vaihtoehtoja markkinoilla on, kun työmatka pitäisi päästä kotona ladattuna pysähtymättä töihin, palatessa voisin käydä pikalaturista hakemassa tarvittavat watit? Takapenkille tulisi vielä mahtua kolme lasta.

Mitä pienemmällä kk erällä selviäisi sen parempi, mutta suurta jämäriäkään ei viitsisi näillä kilometreillä ottaa arvon alenemisen johdosta. Liekkö viisainta poltella tuota dieseliä vielä vuoden-parin ajan ja odotella uusien täyssähköjen saapumista markkinoille?
 
Onko mitään järkeviä sähköautoja ehdottaa minulle? Työmatka 150km suuntaansa, töissä ja kotona latausmahdollisuus ainakin sukolla. Työpäivät pääsääntöisesti 12h. Vuosittain kilometrejä kertyy n. 50tkm. Nykyisellä dieselillä ei enää hirveästi arvoa ole, mutta sähköön siirtyessä polttoainekuluista vapautuisi hyvin rahaa kuukausierien lyhentämiseen. Mitä järkeviä vaihtoehtoja markkinoilla on, kun työmatka pitäisi päästä kotona ladattuna pysähtymättä töihin, palatessa voisin käydä pikalaturista hakemassa tarvittavat watit? Takapenkille tulisi vielä mahtua kolme lasta.

Mitä pienemmällä kk erällä selviäisi sen parempi, mutta suurta jämäriäkään ei viitsisi näillä kilometreillä ottaa arvon alenemisen johdosta. Liekkö viisainta poltella tuota dieseliä vielä vuoden-parin ajan ja odotella uusien täyssähköjen saapumista markkinoille?
Jos olet niin onnelisessa asemassa että voit ladata sekä kotona että töissä, niin melkein mikä hyvänsä uusi sähköauto selviää noista matkoista lataamatta matkalla. Ainakin kotiin tosin tarvitsee sukoa järeämmän latausaseman. e-up/seat mii on kai nelipaikkainen, joten halvin uusi viisipaikkainen taitaa olla Renault Zoe, noin 29.999 + lisäkulut. Muutaman tonnin lisää saa Nissan Leaf, Hyundai ioniq, Peugeot e-208/Opel e-corsa.

Odottamalla uusia malleja (tai tarjouksia nykymalleista) säästää toki lisää...
 
Sähköauto olisi siitä parempi, että ei kuluisi bensaa. Hybridillä vaikka ajaisi paljonkin sähköajoa, niin siltikin näyttää tulevan korkeampia päästöjä kuin paperilla.

"Ilmasto ei kuitenkaan välitä siitä, mikä päästölukema on paperilla. Se välittää siitä, paljonko hiilidioksidia todellisuudessa ilmakehään tuprutetaan."
 
Sähköauto olisi siitä parempi, että ei kuluisi bensaa. Hybridillä vaikka ajaisi paljonkin sähköajoa, niin siltikin näyttää tulevan korkeampia päästöjä kuin paperilla.

"Ilmasto ei kuitenkaan välitä siitä, mikä päästölukema on paperilla. Se välittää siitä, paljonko hiilidioksidia todellisuudessa ilmakehään tuprutetaan."

Pätee myös paperilla "0g/100km" sähköautoihin joiden sähkö tehdään hiilellä.
 
Onko mitään järkeviä sähköautoja ehdottaa minulle? Työmatka 150km suuntaansa, töissä ja kotona latausmahdollisuus ainakin sukolla. Työpäivät pääsääntöisesti 12h. Vuosittain kilometrejä kertyy n. 50tkm. Nykyisellä dieselillä ei enää hirveästi arvoa ole, mutta sähköön siirtyessä polttoainekuluista vapautuisi hyvin rahaa kuukausierien lyhentämiseen. Mitä järkeviä vaihtoehtoja markkinoilla on, kun työmatka pitäisi päästä kotona ladattuna pysähtymättä töihin, palatessa voisin käydä pikalaturista hakemassa tarvittavat watit? Takapenkille tulisi vielä mahtua kolme lasta.

Mitä pienemmällä kk erällä selviäisi sen parempi, mutta suurta jämäriäkään ei viitsisi näillä kilometreillä ottaa arvon alenemisen johdosta. Liekkö viisainta poltella tuota dieseliä vielä vuoden-parin ajan ja odotella uusien täyssähköjen saapumista markkinoille?

Ilmeisesti et ajele ihan joka päivä konttorille, kun muuten pelkistä työmatkoista tulisi jo 60tkm/vuosi? Tuolla ajoprofiililla polttoaineissa säästäisi todella mukavasti ja itse vaihtaisin sähköön, jos se ei tuota vapaa-ajalla ongelmia. Hieman käytetty 28kWh Ioniq olisi hyvä, mutta akun koko hyvin nafti tuohon käyttöön...pikalaturin olisi syytä olla lähellä työpaikkaa. Hieman isommalla akulla saa sitten vaikka mitä korealaista, mutta niissä ~40kWh malleissa hidas pikalataus. Ei niiden kanssa silti arkisin menisi laturilla ainakaan kauempaa kuin 28kWh -mallillakaan. Noissa Zoessa, 208:ssa tms on varmaan aika naftit takatilat kolmelle...ei ruhtinaalliset näissä korealaisissakaan. Leafia voisi myös harkita.
 
Sähköauto olisi siitä parempi, että ei kuluisi bensaa. Hybridillä vaikka ajaisi paljonkin sähköajoa, niin siltikin näyttää tulevan korkeampia päästöjä kuin paperilla.

Samaa mieltä. (Lataus)hybridillä kun lähtee akku tyhjänä ajamaan kaupunkiajoa niin helposti saa sen ilmoittamaan että vaikka 50% matkasta on ajettu sähköllä - maailma pelastuu. En ymmärrä logiikkaa kun kuitenkin se sähkö on tuotettu kokonaan polttoaineella, myös se jarrutuksessa talteenotettu joka kärsii kahdesta energianmuunnoksesta. Tällaisellako kikkailulla numerot paperilla saadaan näyttämään paremmilta kuin ne ovat? Koskahan keksivät että sarjahybridin päästöt ovat nolla kun auto liikkuu jatkuvasti sähköllä.
 
Samaa mieltä. (Lataus)hybridillä kun lähtee akku tyhjänä ajamaan kaupunkiajoa niin helposti saa sen ilmoittamaan että vaikka 50% matkasta on ajettu sähköllä - maailma pelastuu. En ymmärrä logiikkaa kun kuitenkin se sähkö on tuotettu kokonaan polttoaineella, myös se jarrutuksessa talteenotettu joka kärsii kahdesta energianmuunnoksesta. Tällaisellako kikkailulla numerot paperilla saadaan näyttämään paremmilta kuin ne ovat? Koskahan keksivät että sarjahybridin päästöt ovat nolla kun auto liikkuu jatkuvasti sähköllä.

Eikö se logiikka tuossa ole, että auto on kulkenut sillä sähköllä mikä normaalisti olisi vain hukattu? Normaalilla autolla jarruttaessa menetetty liike-energia ei tule enää takaisin, se on muuttunut lämmöksi. Seuraavassa kiihdytyksessä poltetaan taas dinosaurusta. Hybridillä seuraava kiihdytys voidaan tehdä akusta, käyttäen äsken talteen otettua energiaa.

Mikä tuossa on epäselvää?
 
Ilmeisesti et ajele ihan joka päivä konttorille, kun muuten pelkistä työmatkoista tulisi jo 60tkm/vuosi? Tuolla ajoprofiililla polttoaineissa säästäisi todella mukavasti ja itse vaihtaisin sähköön, jos se ei tuota vapaa-ajalla ongelmia. Hieman käytetty 28kWh Ioniq olisi hyvä, mutta akun koko hyvin nafti tuohon käyttöön...pikalaturin olisi syytä olla lähellä työpaikkaa. Hieman isommalla akulla saa sitten vaikka mitä korealaista, mutta niissä ~40kWh malleissa hidas pikalataus. Ei niiden kanssa silti arkisin menisi laturilla ainakaan kauempaa kuin 28kWh -mallillakaan. Noissa Zoessa, 208:ssa tms on varmaan aika naftit takatilat kolmelle...ei ruhtinaalliset näissä korealaisissakaan. Leafia voisi myös harkita.
Juu en toki joka päivä töissä käy, kun vuorojen pituus tosiaan tuo 12h keskimäärin. Pikalaturit (chademo, ccs, type 2) löytyvät työpaikan läheltä, mutta kotipaikkakunnalla ei laturia vielä löydy. Eli jonkinlainen laturi kotiin tulisi laitettua joka tapauksessa. Mitenkä e-golf taipuisi tämmöiseen ajoprofiiliin, varmaan uuden isompiakkuisen mallin vaatisi? Käytettyjen hinnat vaikuttavat äkkiseltään melko korkeilta uuden hintaan peilattuna...
 
Eikö se logiikka tuossa ole, että auto on kulkenut sillä sähköllä mikä normaalisti olisi vain hukattu? Normaalilla autolla jarruttaessa menetetty liike-energia ei tule enää takaisin, se on muuttunut lämmöksi. Seuraavassa kiihdytyksessä poltetaan taas dinosaurusta. Hybridillä seuraava kiihdytys voidaan tehdä akusta, käyttäen äsken talteen otettua energiaa.

Mikä tuossa on epäselvää?

Yksinkertaistettuna ei mitään mutta kun kyse on ilmoitetuista päästöistä ja kulutuksesta asia on paljon monimutkaisempi.
 
Juu en toki joka päivä töissä käy, kun vuorojen pituus tosiaan tuo 12h keskimäärin. Pikalaturit (chademo, ccs, type 2) löytyvät työpaikan läheltä, mutta kotipaikkakunnalla ei laturia vielä löydy. Eli jonkinlainen laturi kotiin tulisi laitettua joka tapauksessa. Mitenkä e-golf taipuisi tämmöiseen ajoprofiiliin, varmaan uuden isompiakkuisen mallin vaatisi? Käytettyjen hinnat vaikuttavat äkkiseltään melko korkeilta uuden hintaan peilattuna...

Unohtui ihan koko golf. Sopii varmaan mainiosti ja parempi ajaa ja hiljaisempi kuin korealaiset. 36kWh pitää varmasti olla.
 
Eikö tuo 40kWh Leaf sovi tuollaiselle matkalle hyvin? WLTP range n. 250km niin jää hieman varaakin isommalle kulutukselle kovilla pakkasilla. 2019 malleja saa 30k€ pintaan.
 
Mä ajan 3 krt viikossa 170 km/suunta siivun ja laturit onnistuu molempiin päihin. Tästä huolimatta ei ole ole kyllä pienintäkään tolkkua vaihtaa pieniruokaisesta dieselistä sähköön, koska riittävät sähkömallit maksaa mansikoita, ovat meluisia pikkukoppeja ja arvo tippuu sitä tahtia, että kokonaiskulut kasvaa dieseliä isommiksi vaikka ajaminen on "ilmaista". Jos vanha kestää kasassa, niin 2-3 vuotta ainakin itse odottaisin vielä. Ja siis odotankin :shy:
 
Yksinkertaistettuna ei mitään mutta kun kyse on ilmoitetuista päästöistä ja kulutuksesta asia on paljon monimutkaisempi.
Epälataavan hybridin tapauksessahan asia on varsin yksinkertainen. Talteen otettu energia ja sähkömoottorin käyttö vähentää kulutusta ja se on suurinpiirtein mitattavissa. Ajoprofiili tietenkin vaikuttaa, mutta niin se vaikuttaa dinobiileissäkin.

Ladattavilla tuo onkin sitten hankalampi homma, kun lataamisen määrä vaikuttaa niin paljon. En tiedä millä tavalla esimerkiksi oman autoni 1,7 l/100 km on arvottu, mutta ei se ainakaan puolet sähköllä ajelemalla toteudu. Toteutunut pitkän ajan kulutus näyttää nyt 3,2 l/100 km.
 
Jos moottoritie nopeuksia haluaa 150km huristella, niin saisi varmaan ainakin 40kwh+ akku olla että pakkasillakin menee ongelmitta.

esim. vw e-up vetää n.20kwh per 100km kun nopeus on 120km/h, mutta pudotus 90km/h laskee kulutuksen n.15kwh/100km.
 
Itsellä tulee työmatkaa 45km/suunta ja lataus molemmissa päissä mahdollista. Tullut nyt 3tkm ajettua ladattavalla hybridillä ja 1.6 TDi oli ennen. Kulutus ollut säiden mukaan 3-4l/100km ja dieselillä vei sen 4.2l/100km. En ole kyllä katunut kun hybridissä tehoa on 2x enempi ja neliveto.
 
Toyota nyt myy hyvin suomessa vaikka olisi millä tekniikalla.
Kyllä monet (varsinkin naiset) laskevat tuon hybriditekniikan suureksi plussaksi Yariksen kohdalla. Jos haluaa hybridin, niin Yaris on käytännössä halvin vaihtoehto. Nyt on kyllä tullut jotain mikrohybridejä, mutta nähtäväksi jää, että miten hyvä myyntivaltti mikrohybriditekniikka on. Ainakin vaikutus kulutukseen näyttää olevan melko vähäinen.
 
Mä ajan 3 krt viikossa 170 km/suunta siivun ja laturit onnistuu molempiin päihin. Tästä huolimatta ei ole ole kyllä pienintäkään tolkkua vaihtaa pieniruokaisesta dieselistä sähköön, koska riittävät sähkömallit maksaa mansikoita, ovat meluisia pikkukoppeja ja arvo tippuu sitä tahtia, että kokonaiskulut kasvaa dieseliä isommiksi vaikka ajaminen on "ilmaista". Jos vanha kestää kasassa, niin 2-3 vuotta ainakin itse odottaisin vielä. Ja siis odotankin :shy:

Tää nyt tuntuu vähän omituiselta kommentilta. Miten saat jostain kalliimmasta sähköautosta meluisan pikkukopin? Jos joku Seat Mii maksaa sun mielestä mansikoita, niin sitten kyllä ymmärrän. Itselle kallis auto on 60k€+ ja sillä saa kyllä ihan oikean sähköautonkin.

Itellä muuten vähän samat setit. Muutaman kerran kuussa sellanen 250km per suunta. Ite en pieniruokaista dieseliä olisi ostanut, vaan 335i/M3, joten itelle tää sähkövehje antaa suorituskykyä sellasella hinnalla ja kuluilla mihin polttikset ei vaan kykene. Onhan se sähkö muiltakin osin parempi. Ei vaihteita, ei melua, ei tärinää, ei haise jne.

Jos itelle kelpais joku 2000-luvun alkupään vaggilainen 1.9tdi koneella, niin ehkä itsekin joutuisin hetken miettimään, kyllä sen ymmärrän
 
Mä ajan 3 krt viikossa 170 km/suunta siivun ja laturit onnistuu molempiin päihin. Tästä huolimatta ei ole ole kyllä pienintäkään tolkkua vaihtaa pieniruokaisesta dieselistä sähköön, koska riittävät sähkömallit maksaa mansikoita, ovat meluisia pikkukoppeja ja arvo tippuu sitä tahtia, että kokonaiskulut kasvaa dieseliä isommiksi vaikka ajaminen on "ilmaista". Jos vanha kestää kasassa, niin 2-3 vuotta ainakin itse odottaisin vielä. Ja siis odotankin :shy:

Autonvaihdossa uuteen/uudehkoon ei taloudellisessa mielessä ole muutenkaan käytännössä ikinä mitään järkeä, arvonalenama uusissa pitää kyllä siitä huolen ja polttoainekulusäästöllä ei taida sitä saada missään tilanteessa kuitattua. Etenkin jos lähtökohta autossa on että pysyykö nykyinen edes kasassa tulevaa paria vuotta.

Eikä sähköautot mitään meluisia ole, e-tron esimerkiksi taitaa olla yksi markkinoiden hiljaisimmista autoista eikä se melkeen viiden metrin mitallakaan mikään pikkukoppi ole. Sama pätee model S. Tosin jos olet tottunut isompaan kuin ne niin silloin se nykyinen ei kyllä ole enää mikään kuvailemasi pieniruokainen diesel.
 
Riippuu mihin polttikseen vertaa, mutta kyllä vähän isommallakin hybridillä pääsee kohtuullisella kulutuksella.

Ostin kaksi vuotta vanhan 90k ajetun Ioniq Hybridin kattavimmilla style varusteilla 2/3 uuden hinnasta. Nyt nollakeleillä ja 7000 kilometrin otannalla bensaa on mennyt 4,6 l/100 km tankkauksien mukaan. Kilometreistä noin 80% maantiellä ja loput 20% Helsingin ydinkeskustan lävitse lännestä itään pahimman ruuhkan ulkopuolella. Alle 5 kilometrin nurkka-ajossa kulutus kyllä kasvaa huomattavasti.

Ioniq.jpg




En kutsuisi uudehkoja itselataavia bensahybrideitä "välivaiheen hybrideiksi" vaan kulutuksen puolesta hyvin optimoiduiksi bensa-automaateiksi. Ei ne polttomoottoriautot tule käytettyjen markkinoilta mihinkään katoamaan ja pienikulutuksinen vikatilastoissa positiivisesti erottuva auto (Toyotan hybridi) käy kyllä kaupaksi. Itselataavassa hybridissä ei ole käyttövoimaveroa, vaan se rinnastuu bensa-autoon ja alhaisen CO2 arvon takia vuosivero pysyy kohtuullisena.

Nykyinen Yaris on hybrideistä vanhinta teknologiaa ja ihmettelenkin kuinka se myy edelleen Suomessa kolmanneksi parhaiten uutena. Täysin uudistetun mallin voi mielestäni ostaa ihan turvallisin mielin.

Alkuvuoden autokauppa käynnistyi nihkeästi ja autokannan ikääntyminen jatkuu - Teknavi

Monista Plug in hybrid malleista, kuten myös ensimmäisistä sähköautoista voi kyllä tulla jälkimarkkinoilla väliinputoajia kehityksen kehittyessä.
Yaris hybrid on aika hiton mukava ja vaivaton ajaa tuolla hybridin voimalinjalla ja varsinki kaupungissa, siitä se suosio varmaan tulee.
 
Autonvaihdossa uuteen/uudehkoon ei taloudellisessa mielessä ole muutenkaan käytännössä ikinä mitään järkeä, arvonalenama uusissa pitää kyllä siitä huolen ja polttoainekulusäästöllä ei taida sitä saada missään tilanteessa kuitattua. Etenkin jos lähtökohta autossa on että pysyykö nykyinen edes kasassa tulevaa paria vuotta.

Eikä sähköautot mitään meluisia ole, e-tron esimerkiksi taitaa olla yksi markkinoiden hiljaisimmista autoista eikä se melkeen viiden metrin mitallakaan mikään pikkukoppi ole. Sama pätee model S. Tosin jos olet tottunut isompaan kuin ne niin silloin se nykyinen ei kyllä ole enää mikään kuvailemasi pieniruokainen diesel.
Moottori-lehdessä oli joskus vertailu eri-ikäisten autojen kuluista, ja vaikka siinä ehkä vähän värikynääkin oli mukana, kustannukset olivat yllättävän samankaltaisia uusi vs. käytetty. Tämän voi jokainen huomata käytännössäkin, kun uusi auto putoaa takuun ulkopuolelle. Alkaa tulla pienempää tai isompaa remppaa, pitää uusia pari rengassarjaa ja käytön jäljet alkavat näkyä siellä täällä. Kyllä markkinat ovat sen verran fiksuja, että ne hinnoittelevat autonkin sen arvon mukaan. Ilmaisia lounaita ei ole tässäkään.

Sähköautoissa tuo huollon tarve vähenee, mutta vastaavasti renkaiden kuluminen voi olla nopeampaa ja arvo peilaantuu pitemmällä käytöllä akku/voimalinjatakuun pituuteen.
 
Moottori-lehdessä oli joskus vertailu eri-ikäisten autojen kuluista, ja vaikka siinä ehkä vähän värikynääkin oli mukana, kustannukset olivat yllättävän samankaltaisia uusi vs. käytetty.
En nyt itse tuota allekirjoittaisi, tieten paljon riippuu autosta ja valituista lisävarusteista (niistä varsinkaan varustepaketteihin kuulumattomista ei kyllä kannattaisi maksaa). Itse pyrin menemään sapluunalla pari vuotta ikää ja alhaiset kilometrit (eli käytännössä uutta vastaava mutta hinnasta ropissut jo kivasti verrattuna uuden hintaan).
Yhdellä tutulla semmoinen X3 bemari, uutena osti ja oli ruksaillut lisävarustelistasta kaikkea kivaa sälää mukaan. Kehui maksaneensa uutena 101 000 eur, nyt sitä alkoi polttelemaan X5:n vaihto ja kävi kyselemässä mitä saisi välejä. No 67 000 eur luvattiin (ja pitkin hampain 70 000 eur nostivat) alle vuoden ikäisestä X3:sta. Kilometreistä en tiedä mutta tuskin mitään järkkyjä kun ei se mikään taksiauto ole ollut. Vähän harmitteli ja tais jäädä vaihtoaikeet.
 
En nyt itse tuota allekirjoittaisi, tieten paljon riippuu autosta ja valituista lisävarusteista (niistä varsinkaan varustepaketteihin kuulumattomista ei kyllä kannattaisi maksaa). Itse pyrin menemään sapluunalla pari vuotta ikää ja alhaiset kilometrit (eli käytännössä uutta vastaava mutta hinnasta ropissut jo kivasti verrattuna uuden hintaan).
Yhdellä tutulla semmoinen X3 bemari, uutena osti ja oli ruksaillut lisävarustelistasta kaikkea kivaa sälää mukaan. Kehui maksaneensa uutena 101 000 eur, nyt sitä alkoi polttelemaan X5:n vaihto ja kävi kyselemässä mitä saisi välejä. No 67 000 eur luvattiin (ja pitkin hampain 70 000 eur nostivat) alle vuoden ikäisestä X3:sta. Kilometreistä en tiedä mutta tuskin mitään järkkyjä kun ei se mikään taksiauto ole ollut. Vähän harmitteli ja tais jäädä vaihtoaikeet.

Tuohan on itseasiassa ihan hyvä tarjous :alien: Yleensä tuo 30% lähtee samantien kun auton ajaa kaupasta ulos. Epäilen kuitenkin että tuossa artikkelissa lähtökohtana oli vaihtaa uutta autoa joka vuosi :cool:
 
Itsekkin ostin viime marraskuussa KIA Niro Plug-in 2017 vm. Autolla oli aika tarkkaan 2 vuotta ikää ja ajettu 54tkm. Ei mitkään halvat km ollut ensimmäisellä omistajalla kun hinnasta oli sulanut n.11-12k€.
Itselle tää Niro on kyllä ihan passeli kun pääsen työmatkat pelkällä sähköllä (21km suuntaansa ja ei lataus mahdollisuutta töissä). Tietty lämmin talvi on vähä edesauttanut tuota, kun ei ole ollut mitään kovia pakkasia jolloin olisi pakko käyttää moottoria lämmitykseen. Kotoa kun lähtee kahden piuhan taktiikalla niin hyvin tarkenee työmatkat ilman lämmitystä alle -10 pakkasilla. 7000km olen ajanut tällä nyt ja kulutus 0.9l/100km. Tuohon on sisältynyt joitain pidempiä matkoja (150-350km suuntaansa).
 
Moottori-lehdessä oli joskus vertailu eri-ikäisten autojen kuluista, ja vaikka siinä ehkä vähän värikynääkin oli mukana, kustannukset olivat yllättävän samankaltaisia uusi vs. käytetty. Tämän voi jokainen huomata käytännössäkin, kun uusi auto putoaa takuun ulkopuolelle. Alkaa tulla pienempää tai isompaa remppaa, pitää uusia pari rengassarjaa ja käytön jäljet alkavat näkyä siellä täällä. Kyllä markkinat ovat sen verran fiksuja, että ne hinnoittelevat autonkin sen arvon mukaan. Ilmaisia lounaita ei ole tässäkään.

Sähköautoissa tuo huollon tarve vähenee, mutta vastaavasti renkaiden kuluminen voi olla nopeampaa ja arvo peilaantuu pitemmällä käytöllä akku/voimalinjatakuun pituuteen.
Kolme edellistä autoa nykyinen mukaan lukien ovat olleet n. 15000, 20000 ja 25000 euroa halvempia kuin mitä uusi maksaisi. Kukin on ollut sen ikäinen, että takuu on juuri päättynyt. Aikamoisia remppoja saisi tulla eteen ja tuning-rengassarjoja ostella, että hintaero uuteen autoon olisi syöty. Yhdessäkään ei ole ollut mitään vikaa, ainoastaan muutama sataa euroa normihuoltoa kalliimpi isompi huolto on ollut aina tehtävänä. Passatissa huolto oli suorastaan ryöstöhintainen, mutta niitä saisi silti tehdä n. 30 ennen kuin alkaisi tulla takkiin.
 
Riippuu mihin polttikseen vertaa, mutta kyllä vähän isommallakin hybridillä pääsee kohtuullisella kulutuksella.

Ostin kaksi vuotta vanhan 90k ajetun Ioniq Hybridin kattavimmilla style varusteilla 2/3 uuden hinnasta. Nyt nollakeleillä ja 7000 kilometrin otannalla bensaa on mennyt 4,6 l/100 km tankkauksien mukaan. Kilometreistä noin 80% maantiellä ja loput 20% Helsingin ydinkeskustan lävitse lännestä itään pahimman ruuhkan ulkopuolella. Alle 5 kilometrin nurkka-ajossa kulutus kyllä kasvaa huomattavasti.
Itsellä menee ihan tavallisella bensa-Octavialla (MY2018, 1.0 DSG Style farmari) 130km päivän työmatkat moottoritie + Helsingin keskustan läpi alle 6 l / kulutuksella ympäri vuoden. Jos jättää moottoritien pois, ei ole mitenkään tavatonta päästä alle vitosen kulutuksella. Toisaalta tuo DSG (ja luultavasti oma ajotapa) tekee sen, ettei pelkässä maantieajossakaan pääse lähelle neljää, kuten manuaalilla.
 
Tää nyt tuntuu vähän omituiselta kommentilta. Miten saat jostain kalliimmasta sähköautosta meluisan pikkukopin? Jos joku Seat Mii maksaa sun mielestä mansikoita, niin sitten kyllä ymmärrän. Itselle kallis auto on 60k€+ ja sillä saa kyllä ihan oikean sähköautonkin.

Itellä muuten vähän samat setit. Muutaman kerran kuussa sellanen 250km per suunta. Ite en pieniruokaista dieseliä olisi ostanut, vaan 335i/M3, joten itelle tää sähkövehje antaa suorituskykyä sellasella hinnalla ja kuluilla mihin polttikset ei vaan kykene. Onhan se sähkö muiltakin osin parempi. Ei vaihteita, ei melua, ei tärinää, ei haise jne.

Jos itelle kelpais joku 2000-luvun alkupään vaggilainen 1.9tdi koneella, niin ehkä itsekin joutuisin hetken miettimään, kyllä sen ymmärrän
Mahdoinkohan puhua Miistä, kun sen range ei edes riitä kaikissa olosuhteissa :rofl2: Vähin ja halvin riittävä range tulee Huyndai/Kia/Pösö/VW akselilta ja noi 30-40 k€ muovipulkat nyt vaan on täyttä paskaa, jos vertaa siihen mitä dieselillä saa. Ja Dieselillä ei ole edes pakko ostaa uutena. Kalliita harrastuksia voi olla, mutta ei mun perse ainakaan kestä 40-50 tkm/v aiheuttamaa arvonalenemaa 60 ke+ autossa. Keskustelun pointti nyt kuitenkin oli se, että josko sähköön vaihtamalla pääsisi halvemmalla. Ei pääse.

e: Nykyään alla on siis pösön 508. Vastaava melutaso maantiellä on itselle aivan minimi uudessa autossa. Mineraalimies, Miitä ajaneena ja sillä verhoilun määrällä "hiljainen" on hyvinkin suhteellinen käsite. 95% autoista on ihan jäätävää paskaa mitä meluun tulee kiitos kotimaisten perunapeltojen.
 
Viimeksi muokattu:
e: Nykyään alla on siis pösön 508. Vastaava melutaso maantiellä on itselle aivan minimi uudessa autossa. Mineraalimies, Miitä ajaneena ja sillä verhoilun määrällä "hiljainen" on hyvinkin suhteellinen käsite. 95% autoista on ihan jäätävää paskaa mitä meluun tulee kiitos kotimaisten perunapeltojen.
Kuuluuko siis pösö 508 tuohon samaan jäätävää paskaa -kategoriaan?
 
Kuuluuko siis pösö 508 tuohon samaan jäätävää paskaa -kategoriaan?
Kaikki on toki suhteellista, mutta kyllähän tuohonkin jo kypsä olen. Hinta-laatu-melu suhde on vaan perkeleen hyvä kiitos ranskalaisten arvostuksen, tuollaisen saa suhteettoman halvalla ominaisuuksiin nähden vähän käytettynä. Joku 2 v 50 tkm mittarissa on optimi, kun ehtii ajamaan takuukilsat pois ennen takuun aikaperustaista loppumista. Hinta 10-15 k€ alle uuden (joka 30-40 k€ välissäkään ei ole paha hinta ominaisuuksiin verrattuna). 20 k€ hintaluokassa auton hinta tippuu vuodessa sen verran, että työmatkakuluvähennykset suurinpiirtein kompensoivat tappion. Dieselit on vielä pakko maksaa itse. Jahka 20 k€ hintaan tulee riittävän rangen (käytettyjä) sähköautoja siedettävällä matkustusmukavuudella, nykyinen pösö jäänee viimeiseksi polttomoottoriautokseni.

e: Huomautan nyt varmuuden vuoksi, että puhun siis motarinopeuksista omalta osaltani. 170 km pätkästä 150 km on kesät talvet vähintään 100 km/h rajoitusta ja loput 80 km/h. Pari kilsaa kotikatuja. Ehkä hieman haastava profiili muutenkin sähköautokäyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Moottori-lehdessä oli joskus vertailu eri-ikäisten autojen kuluista, ja vaikka siinä ehkä vähän värikynääkin oli mukana, kustannukset olivat yllättävän samankaltaisia uusi vs. käytetty. Tämän voi jokainen huomata käytännössäkin, kun uusi auto putoaa takuun ulkopuolelle. Alkaa tulla pienempää tai isompaa remppaa, pitää uusia pari rengassarjaa ja käytön jäljet alkavat näkyä siellä täällä. Kyllä markkinat ovat sen verran fiksuja, että ne hinnoittelevat autonkin sen arvon mukaan. Ilmaisia lounaita ei ole tässäkään.

Sähköautoissa tuo huollon tarve vähenee, mutta vastaavasti renkaiden kuluminen voi olla nopeampaa ja arvo peilaantuu pitemmällä käytöllä akku/voimalinjatakuun pituuteen.
No jaa, vanhalla autolla kyllä ajaa halvimmalla. Tosin se vaatii sitä että osaa/viitsii/on paikka sitä korjata itse. Riippuu hieman tuuristakin, mutta jos nyt on joku vanhempi perus auto niin keskimäärin selvinnee kyllä helposti alle 1000€/vuosi korjauskuluilla kun itse tekee. Ja jos auton hinnassa on alkuun heti säästänyt sen 30k€ ja säästää vakuutuksissa kanssa kun riittää pelkkä liikennevakuutus niin kulut ovat kyllä uudessa autossa huomattavan paljon suuremmat.
 
Mahdoinkohan puhua Miistä, kun sen range ei edes riitä kaikissa olosuhteissa :rofl2: Vähin ja halvin riittävä range tulee Huyndai/Kia/Pösö/VW akselilta ja noi 30-40 k€ muovipulkat nyt vaan on täyttä paskaa, jos vertaa siihen mitä dieselillä saa. Ja Dieselillä ei ole edes pakko ostaa uutena. Kalliita harrastuksia voi olla, mutta ei mun perse ainakaan kestä 40-50 tkm/v aiheuttamaa arvonalenemaa 60 ke+ autossa. Keskustelun pointti nyt kuitenkin oli se, että josko sähköön vaihtamalla pääsisi halvemmalla. Ei pääse.

e: Nykyään alla on siis pösön 508. Vastaava melutaso maantiellä on itselle aivan minimi uudessa autossa. Mineraalimies, Miitä ajaneena ja sillä verhoilun määrällä "hiljainen" on hyvinkin suhteellinen käsite. 95% autoista on ihan jäätävää paskaa mitä meluun tulee kiitos kotimaisten perunapeltojen.

Tottakai käytetyllä pääset alkuun halvemmalla. Käyttökustannuksissa ei sitten taas pärjää lainkaan. Menee vähän nollakommenteiksi tälläset setit että no jos ostaa käytetyn niin se on halvempi kuin uusi sähköauto. En oletakkaan että joku ketä ajelee <1000€ autoilla, olisi ostamassa uutta autoa.

Vähän OT:ksi mun mielestä menee nää "pääsen omalla autolla halvemmalla kuin uudella sähköautolla"
 
Tottakai käytetyllä pääset alkuun halvemmalla. Käyttökustannuksissa ei sitten taas pärjää lainkaan. Menee vähän nollakommenteiksi tälläset setit että no jos ostaa käytetyn niin se on halvempi kuin uusi sähköauto. En oletakkaan että joku ketä ajelee <1000€ autoilla, olisi ostamassa uutta autoa.

Vähän OT:ksi mun mielestä menee nää "pääsen omalla autolla halvemmalla kuin uudella sähköautolla"
Käyttökustannuksilla ei ole väliä kun uuden auton arvonalenema on satasia kuukaudessa. Esim kolmellasadalla eurolla saa sen verran dieseliä että sillä ajaa 140km joka ikinen päivä samaan aikaan kun uusi auto ei ole edes liikahtanut pihasta.
 
Noista kulutuksista. Optimalla n. 8000tkm välillä elokuu -> tämä päivä. 2,8 litraa satasella näyttää ajotietokone. Kesällä pyörittiin pyörittiin 1,8 paikkeilla. Riippuu niin täysin millasta ajoa. Nurkissa pyörimistä ja kesällä niin se on nollat taulussa. Talvella selviän tuon oman 3-5km työmatkan myös pelkällä sähköllä kun on johdon päässä ensin niin saa mennä lämpimään autoon eikä ehdi jäähtyä. Joku 10km olis jos sellanen, että tarttis sillä polttiksella lämmitellä kabiinia. Normi Turku reissun jos heitän mikä on 140km edes takas ja lataan vaan toisessa päässä niin 3,6-3,9 näyttää.

Samalla tullut omaa ajoprofiilia seurattua ja 400km range näyttäis vuoden ajoista kattavan 99%:sesti. Eli lisärahan maksaminen rangesta on kohtuu turhaa omalla kohdalla. Jos sitten sen 1% tarvitsee joskus päästä pidemmälle niin kärsii suunnitella reitti ja latauspisteet. Seuraavaksi pitää pelimerkit laittaa single motor Cybertruckkiin 2022. Siinä on kyllä niin paljon kysymysmerkkejä, että pitää rauhassa kahtella kun tulee enempi dataa saataville.
 
Tottakai käytetyllä pääset alkuun halvemmalla. Käyttökustannuksissa ei sitten taas pärjää lainkaan. Menee vähän nollakommenteiksi tälläset setit että no jos ostaa käytetyn niin se on halvempi kuin uusi sähköauto. En oletakkaan että joku ketä ajelee <1000€ autoilla, olisi ostamassa uutta autoa.

Vähän OT:ksi mun mielestä menee nää "pääsen omalla autolla halvemmalla kuin uudella sähköautolla"
Luepas nyt mistä tuo keskustelu lähti :facepalm: Pohdittiin, että kannattaako dieselistä vaihtaa tässä vaiheessa sähköautoon. No ei kannata, kun arvonalentuminen on niin voimasta varsinkin uusien parempien sähkömallien vyöryessä päälle. Keskustelu meni perseelleen tasan siinä vaiheessa, kun jollain meni hernu nenään siitä, että fakta muovisista paskoista tuli esille. Ei se laatutuntuma yhtään parane vaikka moottori on sähköinen ja hintaa 2x polttomoottoriversion verran.

e: Vinkki: Se mun viesti ei ole ensimmäinen asiasta.
 
Tässä sotketaan lahjakkaasti kaksi eri asiaa keskenään. Kannattaa kyllä. Jos n. 16000€ sähköauto ajaa käytössä asiansa. Jos tarve on saada ilmajouset ja nahkajakkarat niin sitten ehkä puhutaan asian vierestä.
Kyllä se nyt ihan sinä sotket itseksesi tätä keskustelua. Tämä oli kysymyksen asettelu, josta keskustelu lähti ja johon vastasin:

Onko mitään järkeviä sähköautoja ehdottaa minulle? Työmatka 150km suuntaansa, töissä ja kotona latausmahdollisuus ainakin sukolla. Työpäivät pääsääntöisesti 12h. Vuosittain kilometrejä kertyy n. 50tkm. Nykyisellä dieselillä ei enää hirveästi arvoa ole, mutta sähköön siirtyessä polttoainekuluista vapautuisi hyvin rahaa kuukausierien lyhentämiseen. Mitä järkeviä vaihtoehtoja markkinoilla on, kun työmatka pitäisi päästä kotona ladattuna pysähtymättä töihin, palatessa voisin käydä pikalaturista hakemassa tarvittavat watit? Takapenkille tulisi vielä mahtua kolme lasta.

Mitä pienemmällä kk erällä selviäisi sen parempi, mutta suurta jämäriäkään ei viitsisi näillä kilometreillä ottaa arvon alenemisen johdosta. Liekkö viisainta poltella tuota dieseliä vielä vuoden-parin ajan ja odotella uusien täyssähköjen saapumista markkinoille?
 
Ite mietin vahvasti uuden hybridi-Golffin tai ID:n ostamista. Arvonaleneminen oikeastaan kummassakin pelottaa, josko hybridit polkaistaan markkinoilta pois kokonaan 5v päästä, ja onko silloin jo joku tuplasti parempi akku markkinoilla, tai ainakin tulossa "lähivuosina", jolloin noita vanhoja huonoja akkuja kukaan ei enää halua. Toisaalta arvonalentuminen 30ke autossa ei ole kauhean vaarallista, mutta ärsyttävää silti jos se realisoituu oman tyhmän päätöksen syystä.

Eli pitäisiköhän kumminkin ostaa vaan joku bensamalli?
 
Ite mietin vahvasti uuden hybridi-Golffin tai ID:n ostamista. Arvonaleneminen oikeastaan kummassakin pelottaa, josko hybridit polkaistaan markkinoilta pois kokonaan 5v päästä, ja onko silloin jo joku tuplasti parempi akku markkinoilla, tai ainakin tulossa "lähivuosina", jolloin noita vanhoja huonoja akkuja kukaan ei enää halua. Toisaalta arvonalentuminen 30ke autossa ei ole kauhean vaarallista, mutta ärsyttävää silti jos se realisoituu oman tyhmän päätöksen syystä.

Eli pitäisiköhän kumminkin ostaa vaan joku bensamalli?

Miksi bensamalli pitäisi sen paremmin hintansa?
 
Miksi bensamalli pitäisi sen paremmin hintansa?

Siinä ei ole suhteessa huonoa sähkömoottoria 5v päästä, eikä siinä ole kahta hajoavaa moottoria, jota käytetyn ostaja joutuu pelkäämään. JA 5v päästä käytetyn auton ostaja ei luultavasti asu vielä asunnossa, jossa voi ladata sähköautoa.
 
Ite mietin vahvasti uuden hybridi-Golffin tai ID:n ostamista. Arvonaleneminen oikeastaan kummassakin pelottaa, josko hybridit polkaistaan markkinoilta pois kokonaan 5v päästä, ja onko silloin jo joku tuplasti parempi akku markkinoilla, tai ainakin tulossa "lähivuosina", jolloin noita vanhoja huonoja akkuja kukaan ei enää halua. Toisaalta arvonalentuminen 30ke autossa ei ole kauhean vaarallista, mutta ärsyttävää silti jos se realisoituu oman tyhmän päätöksen syystä.

Eli pitäisiköhän kumminkin ostaa vaan joku bensamalli?

Uuden plugari-Golfin range on monen käyttöön riittävä ja sähkömoottorikin kohtalaisen väkevä eli tuplasti parempi akku ei tarkoita samaa kuin tuplasti parempi auto. Enemmän olisin huolissani niistä nykyisistä malleista, joissa on jotain perustavanlaatuista ongelmaa, kuten plugarit jotka eivät kulje pelkällä sähköllä tai rangeltaan/latausominaisuuksiltaan rajoittuneet täyssähköt.
 
Voitko pistää koeajoraporttia sitten kun saat ajoneuvon haltuusi.

Tässä yksi kotimainen:


Nyt oli Seat Mii+ ja Skoda Citigo-e iV Style koeajettavissa. Koeajoin tuon Skodan. Tosi huomaamatta kiihtyy 50km/h nopeuteen. 100km/h nopeudessa kuuluu huminaa, mutta ei ole silti häiritsevää. Luultavasti kuuluu Nokian Hakkapeliitta 9 nastoista. Renkaat oli 14" kokoa. Oikein mutkaisessa paikassa piti vähän kurkkia peruutuspeilin alta. En osannut laittaa autoa lataukseen, kun suojakorkki oli tiukasti paikallaan. Myyjä näytti että keskuslukolla sen suojakorkin sai pois. Tehoa on ihan sopiva määrä, eli vaikka 80->100km/h menee riittävän nopeasti. Regen 3 asetus oli aika sopiva ja Regen 4 jäi kokeilematta. Ohjaus toimi ihan hyvin, eikä ollut liian kevyt. Ratti peittää nopeusmittarin, mutta nopeuden sai myös numeroin. Lämpötilaa en säätänyt. Radioa kokeilin vähän ja minusta musiikista sai hyvin selvää. Vakionopeudensäädin toimi niinkuin pitikin. Jos autossa oli kaistavahti, niin sen toimintaa en yhtään huomannut. Peruutustutka oli kanssa selkeä.

Helppokäyttöinen tuollainen pieni auto ja sähkö vielä lisää tuota helppoutta. Seatilla lähes kaikki autot näytti olevan Plus malleja. En tiedä minne oma auto oli "piilotettu" vai oliko sitten vaikkapa korjauksessa.

IMG_20200214_150633.jpg

IMG_20200214_150653.jpg

Väreistä sininen ja punainen oli minusta ihan nättejä. Valkoinen on varmaan se perusmalli.

IMG_20200214_150702.jpg
 
Siinä ei ole suhteessa huonoa sähkömoottoria 5v päästä, eikä siinä ole kahta hajoavaa moottoria, jota käytetyn ostaja joutuu pelkäämään. JA 5v päästä käytetyn auton ostaja ei luultavasti asu vielä asunnossa, jossa voi ladata sähköautoa.

Tuolla ajattelutavalla ei muutenkaan kannata ostaa mitään nykyaikaista. Lisäksi yhtälailla kukaan ei välttämättä halua pelkällä bensalla kulkevaa joskus tulevaisuudessa kun fiksut päättäjät saavat päähänsä vaikka että +100g autot vuosimaksu vaikka 2 tonnia.
Mistä näistä tietää ja tekniikka kehittyy ostat mitä hyvänsä niin se on täysin vanhentunutta 5v päästä.
 
Ite mietin vahvasti uuden hybridi-Golffin tai ID:n ostamista. Arvonaleneminen oikeastaan kummassakin pelottaa, josko hybridit polkaistaan markkinoilta pois kokonaan 5v päästä, ja onko silloin jo joku tuplasti parempi akku markkinoilla, tai ainakin tulossa "lähivuosina", jolloin noita vanhoja huonoja akkuja kukaan ei enää halua. Toisaalta arvonalentuminen 30ke autossa ei ole kauhean vaarallista, mutta ärsyttävää silti jos se realisoituu oman tyhmän päätöksen syystä.

Eli pitäisiköhän kumminkin ostaa vaan joku bensamalli?

Jokaisella on erilaiset vaatimukset ja lähtökohdat, joten tämä on aika vaikea kysymys. Jos volkkari on se sinun lempparimerkki, niin odottaisin kyllä sen ID:n tuloa. Kävisin testaamassa, miettisin että pääsenkö kaikki omat ajot sillä, kotilataus on tietenkin tärkeä, onko finansseissa järkeä. Katsoisin myös hemmetisti testi videoita (mieluiten "amatööreiltä" kuten Bjorn Nyland, eikä esim. "ammattilaisilta" kuten TopGear) ja sitten tekisin päätöksen.

Lopputulos voi olla että ei tarvitse uutta autoa, tai sitten voi olla että tää on niin hyvä että pakko saada. Kumpikaan ei mielestäni ole huono vaihtoehto.

Plugarin hankkimista joutuisin kyllä kaksi kertaa miettimään. Itselle ne on jo vanhaa kauraa, mutta tiedostan myös sen että olen ollut keskivertoa kauemmin jo e-mobility meiningissä mukana joten olen aikani leikkinyt plugareiden parissa. Jollekin kenellä ei ole mitään kokemusta sähkiksistä, se hyppy voi olla vaikeampi.
 
Tuolla ajattelutavalla ei muutenkaan kannata ostaa mitään nykyaikaista. Lisäksi yhtälailla kukaan ei välttämättä halua pelkällä bensalla kulkevaa joskus tulevaisuudessa kun fiksut päättäjät saavat päähänsä vaikka että +100g autot vuosimaksu vaikka 2 tonnia.
Mistä näistä tietää ja tekniikka kehittyy ostat mitä hyvänsä niin se on täysin vanhentunutta 5v päästä.

Kyllä uutta kannattaa ostaa, mutta missä vaiheessa ja mitä tekniikkaa, kyllä sitä kannattaa miettiä. Joku näistä vaihtoehdoista on parempi kuin toinen, kiirettä minulla ei valinnan kanssa ole. Arkiajot pääsen, kunhan autolla pääsee n. 30km päivässä jollain tavalla. Olisi myös kiva käydä kotipaikkakunnalla ilman latausta, joka vaatisi 300km ajon talvellakin.

Jokaisella on erilaiset vaatimukset ja lähtökohdat, joten tämä on aika vaikea kysymys. Jos volkkari on se sinun lempparimerkki, niin odottaisin kyllä sen ID:n tuloa. Kävisin testaamassa, miettisin että pääsenkö kaikki omat ajot sillä, kotilataus on tietenkin tärkeä, onko finansseissa järkeä. Katsoisin myös hemmetisti testi videoita (mieluiten "amatööreiltä" kuten Bjorn Nyland, eikä esim. "ammattilaisilta" kuten TopGear) ja sitten tekisin päätöksen.

Lopputulos voi olla että ei tarvitse uutta autoa, tai sitten voi olla että tää on niin hyvä että pakko saada. Kumpikaan ei mielestäni ole huono vaihtoehto.

Plugarin hankkimista joutuisin kyllä kaksi kertaa miettimään. Itselle ne on jo vanhaa kauraa, mutta tiedostan myös sen että olen ollut keskivertoa kauemmin jo e-mobility meiningissä mukana joten olen aikani leikkinyt plugareiden parissa. Jollekin kenellä ei ole mitään kokemusta sähkiksistä, se hyppy voi olla vaikeampi.

Hybridi-ajatusta itsekin kartan. Ehkä mieluummin bensa kuin hybridi. ID mielessä vain sen takia, että se vaikuttaa tällä hetkellä parhaalta sähköautovaihtoehdolta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom