- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 6 798
Sinulle pakollisia. Kyllähän tuon varustelu on vähintäänkin kilpailukykyinen viime vuoden alehintaan ja vastaaviin bensakoppeihin verrattuna.
Onneksi saa tuosta vielä 2000€ pois sähköauton hankintatukea. Lisäksi joulukuussa sai vielä 2000€ lisää Seat alennusta. ACC on puuttunut muistakin omista autoista, että ei sitä varustetta niin kaipaa. Olisi kyllä kieltämättä ihan hyvä varuste, mutta en tiedä paljonko siitä haluaisi maksaa. Nyt tuli hinnaksi 19 180€ (Mii+ ja varusteet). Skoda, VW tai Seat on aika samoissa hinnoissa.Seat Mii olisi hinnan ja rangen puolesta ihan pätevä vekotin omiin ajoihin, mutta kun tuohon ei näytä saavan edes pakollisia varusteita ruksittamalla. Ruksailin Seatin sivulla kaiken mitä tuohon sai ja hintaa tuli 21k, mutta ihan hirveästi varusteita tuo ei sisältänyt edes täysin ladattuna. ACC olisi ainakin pakollinen. Muutakin kivaa varmaan kaipailisi..
Yhden henkilön muistan sieltä, että olisi ostanut kaksi Mii:tä vain huvikseen ja koittaa myydä ne sitten nyt tai hyvin pian pois. Saa nähdä että onko hankala myydä.Miin ja kumppaneiden fb-ryhmässä on muuten ollut tarjolla pari tarjous-Miitä nopealla toimituksella kun ostajan mieli on muuttunut. Kannattaa seurailla jos kyseinen laitos kiinnostaa.
Itse näkisin, että Mii/Up/Citigo electricit ovat ihan kivoja kippoja talouden kakkosautoksi, mutta pääasialliseen käyttöön pykälää isompi hybridi on vielä toistaiseksi useimmille järkevämpi. Aika moni ihminen on tällä hetkellä epävarma siitä, että millainen auto kannattaa ostaa, ettei sen arvo romahtaisi muutamassa vuodessa, tai ettei tulisi käyttöominaisuuksiltaan huonoa autoa. Tässä vertailussa tuollainen pikkuhybridi on mielestäni varsin turvallinen valinta. Ehtii sähköautojen latausverkostokin kehittyä. Samoin esim. jos asuu taloyhtiössä eikä halua kuluttaa energiaa taloyhtiön kanssa vääntämiseen latausmahdollisuuksista, niin hybridillä sen saa kätevästi vältettyä. Jää sitten se vääntäminen jonkun muun murheeksi.Mutta miksi ostaa tuo Hybrid jos samaan hintaan saa Mii/Up/Citigo electricin samaan rahaan
Suurimpana erona varmaan se, että Yaris on 5 paikkainen. Se tuleva uusi Yaris tietysti houkuttelee sillä uutuudellaan, mutta muista syistä voisi silti kääntyä sähköauton puolelle. Skoda saattaa tuntua tehokkaammalta? Ei ole kumminkaan päässyt vielä ajamaan.Mutta miksi ostaa tuo Hybrid jos samaan hintaan saa Mii/Up/Citigo electricin samaan rahaan
Pitäisi vaan tuon Seat Connectin aluksi olla Suomessa toiminnassa. Vähän heikolta näyttää yhä, kun appiakaan ei saa ladattua kaupasta ja nettisaitilla ei rekisteröintia kummempi asia onnistu.e: Puhumattakaan siitä miten paljon täyssähkö tuo "älyä" mukanaan autoon. Emäntä mm. ilahtui kovasti esijäähdytyksestä/lämmityksestä/tuulilasilämppäristä, jotka kauppakassin hintaluokassa normiautoissa lienee aika hankala saada. Ainakaan edullisesti.
Toisaalta juuri se että jaksaa vääntää taloyhtiön jonkun latari.fi kaltaisen kevyen latausratkaisun, on todennäköisesti vaikuttavampi teko kuin vaihtaa vain oma auto sähköiseksi. Ainakaan jos ei itse aja paljon kilometrejä vuodessa. Näkynee asunnon arvossakin.Jos asuu taloyhtiössä eikä halua kuluttaa energiaa taloyhtiön kanssa vääntämiseen latausmahdollisuuksista, niin hybridillä sen saa kätevästi vältettyä. Jää sitten se vääntäminen jonkun muun murheeksi.
On ihan mahdollista että tuo voi tulla Teslalle etuna.Vaikka Tesla ilmeisesti kehittää autoja ns. jatkuvasti niin automaailmassa ihmiset on tottuneet siihen uusi-facelift-uusi-facelift -sykliin.
ACC on muuten sellainen varuste jota ei pidä hankkia kuin parempaan autoon. Jos siihen on jossain premiumautossa tottunut, niin kyllähän se äkkiseltään on hieno varuste, mutta edullisempien autojen edullisesti toteutettu ACC on käytännössä FCC (fucked climate control). Jossain toyotassa sitä saakelin automatiikkaa saa säätää enemmän kuin volvon manuaalisäätöistä lämppäriä.Seat Mii olisi hinnan ja rangen puolesta ihan pätevä vekotin omiin ajoihin, mutta kun tuohon ei näytä saavan edes pakollisia varusteita ruksittamalla. Ruksailin Seatin sivulla kaiken mitä tuohon sai ja hintaa tuli 21k, mutta ihan hirveästi varusteita tuo ei sisältänyt edes täysin ladattuna. ACC olisi ainakin pakollinen. Muutakin kivaa varmaan kaipailisi..
Nyt taidettiin tarkottaa ACC:llä adaptiivistä vakkaria.ACC on muuten sellainen varuste jota ei pidä hankkia kuin parempaan autoon. Jos siihen on jossain premiumautossa tottunut, niin kyllähän se äkkiseltään on hieno varuste, mutta edullisempien autojen edullisesti toteutettu ACC on käytännössä FCC (fucked climate control). Jossain toyotassa sitä saakelin automatiikkaa saa säätää enemmän kuin volvon manuaalisäätöistä lämppäriä.
hmm.. joo ihan samaa lyhennettä käytetään näköjään kummastakin.. Tosin sama ongelma niissä on kyllä jossain määrin, jos verrataan permium auton tai halpiksen toteutusta.Nyt taidettiin tarkottaa ACC:llä adaptiivistä vakkaria.
Toisaalta Rav noista sähköautona oletettavasti ihan omaa luokkaansa, mutta onhan se kallis ja jos haluaa hyvät sähköominaisuudet niin samalla rahalla saa aika hyviä täyssähköjä.Hiukan alkaa olemaan usko lujilla jos Toyotasta pyydetään silmääkään räpäyttämättä samoja rahoja kuin X3/XC 60, Q5...
Range 1.5-kertainen ja pelkällä sähköllä 0-100 9 sekkaa kun muilla varmaan luokkaa 14. Ja kaiketi neliveto pelkällä sähkölläkin.Ei se sen erityisempi sähköauto ole, plugari kuten muutkin.
Aattelin että ei tää nyt voi mitenkään pitää paikkansa kun tuo oma Passattikin menee n. 10 sekuntiin 0-100 pelkällä sähköllä ja silloinkin ongelmana on lähinnä etuvedon olematon pito. Mutta siis XC60 T8 pure modessa 0-100 24 sekuntia .Range 1.5-kertainen ja pelkällä sähköllä 0-100 9 sekkaa kun muilla varmaan luokkaa 14. Ja kaiketi neliveto pelkällä sähkölläkin.
Onpas kallis, onneksi ei tullut jäätyä odottamaan vaan tuli tuo CR-V Hybrid ostettua.Kallis se on tuo Tojotakin, eikä merkkiuskollisuuspisteitäkään tullut RAV4 HEV -> PHEV -tarjousta kysellessä. 1v/30k == 15k€ arvonalenemaa, uuden hinnan juuri ja juuri alle 70 k€:n myyjä puristeli. Sisälämppärille tuskin tarvetta on, mutta niin se vaan tarjouksessa möllöttää. Talvirenkaat 18" 2199 €.
Eikös tuota CR-V:tä pitäisi verrata tuohon ei-plugari RAV4:ään? Eroaa kuitenkin aika suuresti tuo Honda tuosta uudesta plugari Toyotasta.Onpas kallis, onneksi ei tullut jäätyä odottamaan vaan tuli tuo CR-V Hybrid ostettua.
On. Pari hybridiä ollut taloudessa (panamera s ja tämä volvo) ja molemmat ovat tuhnuja pelkällä sähköllä. Volvo lisäksi kuluttaa sähköä motarilla paljon, koska SUV:n ilmanvastuskerroin ei ole ihanteellinen suuriin nopeuksiin. Parhaimmillaan hybridit ovat kaupungeissa ja taajamissa. Motarilla voi suosiolla ottaa käyttöön myös polttomoottorin.Aattelin että ei tää nyt voi mitenkään pitää paikkansa kun tuo oma Passattikin menee n. 10 sekuntiin 0-100 pelkällä sähköllä ja silloinkin ongelmana on lähinnä etuvedon olematon pito. Mutta siis XC60 T8 pure modessa 0-100 24 sekuntia .
Onko tuo Volvo tosiaan noin tuhnu pelkän sähkömoottorin voimin?
Niinpä. Omenat päärynöitä jne.Eikös tuota CR-V:tä pitäisi verrata tuohon ei-plugari RAV4:ään? Eroaa kuitenkin aika suuresti tuo Honda tuosta uudesta plugari Toyotasta.
Juu, se toinen vaihtoehto olikin. Kolmas vaihtoehto oli odottaa tuota rav4 plugaria. Sitä tarkoitin että onneksi ei tullut sitä jäätyä odottaamaan kun toi hinta noin iso kerran on.Eikös tuota CR-V:tä pitäisi verrata tuohon ei-plugari RAV4:ään? Eroaa kuitenkin aika suuresti tuo Honda tuosta uudesta plugari Toyotasta.
Voin laittaa jotain koeajosta. Nykyiseen -05 puntoon verrattuna varmasti ihan eri luokkaa. Suht hyvä oli bensa citigo:kin, paitsi käytetyssä oli muutama pikkuvika, varmaankin renkaat epätasapainossa ja kytkimessä ylimääräistä ääntä. Ei ole nyt muita autoja tullut lähiaikoina testattua.Voitko pistää koeajoraporttia sitten kun saat ajoneuvon haltuusi.
Tässä yksi kotimainen:
"Hinnat alkaen" -malli tuosta ladattavasti Ravista maksaa veroineen 55 389,91 €. Tuossa ei sitten ole tietysti edes talvirenkaita...Juu, se toinen vaihtoehto olikin. Kolmas vaihtoehto oli odottaa tuota rav4 plugaria. Sitä tarkoitin että onneksi ei tullut sitä jäätyä odottaamaan kun toi hinta noin iso kerran on.
Eikö sama päde oikeastaan kaikkiin sähköa- tai hybridiutoihin, todella vaikea sanoa miten 5-10v päästä tekniikka, jälkimarkkinat tai verotus kehittynyt. Kun tutkinut nykyhybridien hintakehitystä, niin aika samalla tavalla arvon-alenema tuntunut toimivan kuin tavallisten keskiluokkaa kalliimpien autojen kanssa, uutena saa maksaa silti kunnon preemiota ja lopussa seisoo = käyttöarvo. Oletuksena tietenkin, että verotus tästä vain kiristyy bensan/dieselin/käyttövoimaveron muodossa ja uudet ekoautot tulevat saamaan näitä pieniä alennuksia/tukia, että porukka siirtyisi jotenkin uudempaan. Muuhun tukeen ei taida olla valtiollakaan varaa. Liian suurta keppiä fossiilisille, niin oikeasti voisi alkaa näkymään protesteissa, puolueiden kannatuksessakin, tuskinpa kuitenkaan keltaliivejä kaduilla, ainakaan Suomessa.Talouden kakkos tai ykkösautoksi. Kyllä sillä työmatkat taittaa yksin ihan hyvin. Ykkösautolla voidaan ajaa vähemmän, mutta tilantarvetta toisaalta enemmän.
Noiden hybridien ongelma on tällä hetkellä se, että tekniikka menee hurjaa vauhtia eteenpäin. On mahdollista, ettei kukaan enää 5-10 vuoden päästä halua "välivaiheen" hybridiä. Viimekädessä verotus ohjailee erittäin paljon jälkimarkkinoita ja se on täysi arvoitus.
Tuossa kaikkein halvimmassa ja pienimmässä Mii/up/Citigo luokassa ei varmaan paljoa köyhdy rahallisesti. Vielä jos teki tilauksen joulukuussa, niin sai ylimääräisen 2000 alennusta. Ainakin autoilla näyttää olevan menekkiä, kun joutuu jopa odottamaan niitä.Eikö sama päde oikeastaan kaikkiin sähköa- tai hybridiutoihin, todella vaikea sanoa miten 5-10v päästä tekniikka, jälkimarkkinat tai verotus kehittynyt. Kun tutkinut nykyhybridien hintakehitystä, niin aika samalla tavalla arvon-alenema tuntunut toimivan kuin tavallisten keskiluokkaa kalliimpien autojen kanssa, uutena saa maksaa silti kunnon preemiota ja lopussa seisoo = käyttöarvo. Oletuksena tietenkin, että verotus tästä vain kiristyy bensan/dieselin/käyttövoimaveron muodossa ja uudet ekoautot tulevat saamaan näitä pieniä alennuksia/tukia, että porukka siirtyisi jotenkin uudempaan. Muuhun tukeen ei taida olla valtiollakaan varaa. Liian suurta keppiä fossiilisille, niin oikeasti voisi alkaa näkymään protesteissa, puolueiden kannatuksessakin, tuskinpa kuitenkaan keltaliivejä kaduilla, ainakaan Suomessa.
Itselläni vakavassa harkinnassa yhä vanhempi hybridi, akunvaihdoilla kaikki tuntuvat vielä pelottelevan ja sen yhden tuonti-Volvon akunvaihto maksoi 13k, jep, jep, mutta kyllä noilla Japseilla näyttää helposti pääsevän 10-15v ja 300k ja en ole vielä yhtään yksilöä löytänyt missä maininta vaihdetuista/korjatuista akuista, joten en tiedä kuinka yleisiä noiden hybridiakkujen vaihdot/korjaukset oikeasti olevat? Ehkä tosiaan kestävät minkä kestävät ja korjaus/vaihto ei ole enää 5k kiesissä kannattavaa, ainakaan vielä. Jenkeissä vielä onnistuisi merkkihuoltojen ulkopuolella yksittäisten (hybridi) akkukennojen korjaus tai vaihto ~$2k, mutta tuskinpa Suomessa.
Polttisversioita XC40:stä olen ihmetellyt liikkeessä ja melko tilava tuo on. Menisi 4hlö perheelle ihan hienosti ainoaksi autoksi. Tietysti jos pitää kuljettaa jatkuvasti jotain kahta vasikan kokoista koiraa tai isoja harrastusvälineitä, niin sitten ehkä ei. Myös toki pienellä vauvaperhe-varauksella, en ole koittanut lastenvaunuja tuollaiseen työntää kun tarvetta ei ole. Itse voisin vaihtaa vanhakoppaisesta XC60/V60 helposti tuohon eikä varmaan tulisi ongelmia tilojen kanssa, varmasti takakonttiin menisi viikon kamppeet neljällle.Jos hinta olisi n45-50t€ niin ehkä sitten tuota kokoluokkaa voisi harkita. Sama pätee kyllä kilpailijoihinkin.
Yli 300hv nelivetoinen lataushybridi joka ei ole maasturi 40k€. Mistä saa ostaa?Idiootit maksaa maavaran nostosta tyytyväisenä 15k€ koska pitää olla maasturi. Järkyttävä tuo rav4:n hinta.
Jos vertailee nettiautossa 5v käytettyjä Rav4/Q5 tai Land Gruiser/Q7 niin erittäin lähellä nuo pyynnit näyttää olevan toisiaan. Rav4 ehkä aavistuksen Q5 edullisempi ja Land Gruiser aavistuksen Q7 kalliimpi. Luulisi siis vastaavan pätevän hybrideihinkin.Hiukan alkaa olemaan usko lujilla jos Toyotasta pyydetään silmääkään räpäyttämättä samoja rahoja kuin X3/XC 60, Q5...
Eiköhän tuo voimalinja löydy kohta muistakin konsernin autoista.Yli 300hv nelivetoinen lataushybridi joka ei ole maasturi 40k€. Mistä saa ostaa?
Plugin Camrystähän on huhuiltu, mutta tuleeko nelivetona ja jos nyt jo itselataava maksaa 40k niin plugari Camry on vähintään sen 50k.Eiköhän tuo voimalinja löydy kohta muistakin konsernin autoista.
Naksu ei ole plugin, autoveron osuudessa on melkein kymmenkertainen ero (1k9 vs 17k4), kun laitetaan vastaavat varusteet (premium vs. luxury). Oikea vertailulähtöhinta on siis 64k vs 75k.Jokin ei nyt ihan täsmää sillä Lexus NX 300h AWD comfort maksaa 55k€..
Hallitus poisti laista pykälän, jonka nojalla rakennuksen omistajan olisi pitänyt järjestää viipymättä latauspiste sähköauton hankkineelle asukkaalle.
Hetemäen huomio kohdistui etenkin vaatimukseen, jonka mukaan sellaisissa rakennuksissa, joissa ei asuta (koulut, sairaalat jne.) ja joissa on enemmän kuin 20 pysäköintipaikkaa, olisi asennettava latauspiste vähintään kymmeneen prosenttiin pysäköintipaikoista 1. tammikuuta 2025 mennessä – riippumatta siitä, missä kiinteistö sijaitsee ja miten suuri tarve sähköautojen latauspisteille on.
Tämän lisäksi olisi ”asennettava latausvalmius, joka mahdollistaa myöhemmässä vaiheessa latauspisteen asentamisen vähintään puoleen kaikista pysäköintipaikoista”.
Nyt hallitus on luopumassa kymmenen prosentin säännöstä.
Lisäksi laista on poistumassa pykälä, jonka nojalla rakennuksen omistajan olisi pitänyt järjestää latauspiste sähköauton hankkineelle asukkaalle ilman tarpeetonta viivästystä. Luonnoksen mukaan Liikenne- ja viestintävirasto voi tehostaa antamaansa käskyä uhkasakolla.
Camry 300hp nelivetona voisin itsekin ehkä harkita.Plugin Camrystähän on huhuiltu, mutta tuleeko nelivetona ja jos nyt jo itselataava maksaa 40k niin plugari Camry on vähintään sen 50k.
voisiko tuota toyotan Norjassa jo kiellettyä markkinointitermiä olla käyttämättä ? Se on ärsyttänyt minua jo monta vuotta, että kehtaavatkin. Nythän on sinänsä Toyotalla selittämisen paikka, kun ainakin tällä hetkellä vielä CH-Rää mainostetaan lataamattomuuden ihanuudella, miten sitten voi perustella plugari ravea, tai vielä pahempi, ensimmäisiä tulevia ihan oikeita sähköautoja.Plugin Camrystähän on huhuiltu, mutta tuleeko nelivetona ja jos nyt jo itselataava maksaa 40k niin plugari Camry on vähintään sen 50k.
Ei voi.voisiko tuota toyotan Norjassa jo kiellettyä markkinointitermiä olla käyttämättä ? Se on ärsyttänyt minua jo monta vuotta, että kehtaavatkin. Nythän on sinänsä Toyotalla selittämisen paikka, kun ainakin tällä hetkellä vielä CH-Rää mainostetaan lataamattomuuden ihanuudella, miten sitten voi perustella plugari ravea, tai vielä pahempi, ensimmäisiä tulevia ihan oikeita sähköautoja.
Riippuu mihin polttikseen vertaa, mutta kyllä vähän isommallakin hybridillä pääsee kohtuullisella kulutuksella.Kyllähän ne sähkiksen kulut ovat järkyttävästi pienemmät kuin bensakipossa, jos matkat menee hybridin akun yli. Omalla käyttöprofiililla laskin, että Mii maksaa itsensä pelkissä käyttökuluissa takaisin akkutakuun aikana. Toki lähtökohtana ei ole pieni bensakippo eli bensat voi laskea melkein 10 l/100 km mukaan.
e: Puhumattakaan siitä miten paljon täyssähkö tuo "älyä" mukanaan autoon. Emäntä mm. ilahtui kovasti esijäähdytyksestä/lämmityksestä/tuulilasilämppäristä, jotka kauppakassin hintaluokassa normiautoissa lienee aika hankala saada. Ainakaan edullisesti.
En kutsuisi uudehkoja itselataavia bensahybrideitä "välivaiheen hybrideiksi" vaan kulutuksen puolesta hyvin optimoiduiksi bensa-automaateiksi. Ei ne polttomoottoriautot tule käytettyjen markkinoilta mihinkään katoamaan ja pienikulutuksinen vikatilastoissa positiivisesti erottuva auto (Toyotan hybridi) käy kyllä kaupaksi. Itselataavassa hybridissä ei ole käyttövoimaveroa, vaan se rinnastuu bensa-autoon ja alhaisen CO2 arvon takia vuosivero pysyy kohtuullisena.Talouden kakkos tai ykkösautoksi. Kyllä sillä työmatkat taittaa yksin ihan hyvin. Ykkösautolla voidaan ajaa vähemmän, mutta tilantarvetta toisaalta enemmän.
Noiden hybridien ongelma on tällä hetkellä se, että tekniikka menee hurjaa vauhtia eteenpäin. On mahdollista, ettei kukaan enää 5-10 vuoden päästä halua "välivaiheen" hybridiä. Viimekädessä verotus ohjailee erittäin paljon jälkimarkkinoita ja se on täysi arvoitus.
En usko että tulee olemaan ongelma nykyisten kanssa. Jos vaihtoautorivissä vastaava pelkkä bensa/diesel ja plugari niin onhan hybridin edut kiistattomat vaikka olisikin vuosien päästä täysin vanhentunutta tekniikkaa verrattuna sen aikaisiin plugareihin/täyssähköihin. Verotus varmasti kiristyy päästöjen suhteen entisestään ja onhan nykyistenkin plugarien paperilla ilmoitetut päästöt erittäin pienet mikä saattaa kyllä johtaa ennemminkin selkeästi parempaan jälleenmyyntiarvoon.Noiden hybridien ongelma on tällä hetkellä se, että tekniikka menee hurjaa vauhtia eteenpäin. On mahdollista, ettei kukaan enää 5-10 vuoden päästä halua "välivaiheen" hybridiä. Viimekädessä verotus ohjailee erittäin paljon jälkimarkkinoita ja se on täysi arvoitus.
Esim VW e-Golfin hinta on laskenut aika paljon. Samoin e-up:ia myydään pysyvällä 4000€ alennuksella. e-up paranneltiin vähän, kun akkukoko tuplattiin. Seuraava muutos varmaan VW id3, mutta paremminkin vasta 2021.Nykyinen Yaris on hybrideistä vanhinta teknologiaa ja ihmettelenkin kuinka se myy edelleen Suomessa kolmanneksi parhaiten uutena. Täysin uudistetun mallin voi mielestäni ostaa ihan turvallisin mielin.
Alkuvuoden autokauppa käynnistyi nihkeästi ja autokannan ikääntyminen jatkuu - Teknavi
Monista Plug in hybrid malleista, kuten myös ensimmäisistä sähköautoista voi kyllä tulla jälkimarkkinoilla väliinputoajia kehityksen kehittyessä.
1. | Toyota Corolla | 675 |
2. | Skoda Octavia | 512 |
3. | Toyota Yaris | 418 |
4. | Nissan Qashqai | 362 |
5. | Ford Focus | 349 |
6. | Volvo XC60 | 323 |
7. | Volvo V60 | 240 |
8. | Volkswagen T-Roc | 237 |
9. | Toyota RAV4 | 233 |
10. | Toyota C-HR | 219 |
No eipä sillä ole kilpailijoitakaan tai on, mutta ne on perinteisiä bensa-automaatteja.Nykyinen Yaris on hybrideistä vanhinta teknologiaa ja ihmettelenkin kuinka se myy edelleen Suomessa kolmanneksi parhaiten uutena. Täysin uudistetun mallin voi mielestäni ostaa ihan turvallisin mielin.
Toyota nyt myy hyvin suomessa vaikka olisi millä tekniikalla.No eipä sillä ole kilpailijoitakaan tai on, mutta ne on perinteisiä bensa-automaatteja.
Nuo ovat yhden kuukauden (tammikuun) myynti. Seat Mii:tä on tilattu suomeen 300kpl erä koko vuodeksi, joten top-10:iin ei ole mitään asiaa vielä. Siinä vaiheessa kun joku maahantuoja tilaa > 2000kpl erän jotain täyssähköautoa, ollaan lähellä top10:iä. Lähivuosina näin ei käy, koska uusia automalleja tulee niin paljon. VW id.3 olisi voinut olla sellainen ensi vuonna, mutta ensi vuonna tulee myös Seat:n ja Skodan sisarmallit, ja id.4 jakamaan volyymiä.Esim VW e-Golfin hinta on laskenut aika paljon. Samoin e-up:ia myydään pysyvällä 4000€ alennuksella. Voi olla että 2020 tulee joku sähköautokin tuohon Top 10 listalle? Ainakin Mii voisi päästä. e-up paranneltiin vähän, kun akkukoko tuplattiin. Seuraava muutos varmaan VW id3, mutta paremminkin vasta 2021.