Keskustelua hybridiautoista

En kyllä lähtisi mihinkään ajalliseen vaihtoon, jos ajoa on vähän. Ei se öljy siellä happane jos ei kone käy (ainakaan missään järjellisessä ajassa). Tietty jossain vuosihuollon yhteydessä voi vaihtaa mutta yksinään ei. Mutta suht halpaahan se öljy on joten mikäs vaihdellessa.
Sehän riippuu millaista se vähäinen ajo on. Jos se on lyhyttä pätkäajoa niin ajallista rajoitusta kannattaa kyllä noudattaa. Ja tällaista polttomoottorin pätkäajoahan plugarilla helposti tulee.
 
En kyllä lähtisi mihinkään ajalliseen vaihtoon, jos ajoa on vähän. Ei se öljy siellä happane jos ei kone käy (ainakaan missään järjellisessä ajassa). Tietty jossain vuosihuollon yhteydessä voi vaihtaa mutta yksinään ei. Mutta suht halpaahan se öljy on joten mikäs vaihdellessa.
Kyllähän siihen vettä kertyy, ellei auto ole jossain tasalämpöisessä tallissa.
 
Mun ymmärtääkseni bensan (epätäydellinen) palaminen tuottaa myös vettä. Näkeehän sen pakoputken päästäkin näin pakkasilla.
 
Ja jos sitä moottoria joskus käytetään, kuten nyt yleensä tehdään, niin polttoaineen mukanahan sinne tulee vettä ihan valtavasti.
Ilman muuta mutta ei sinne silti valtavasti tule vettä. Mutta minähän puhuin tässä moottorista jota ei käytetä ja siksi ihmettelin että tuuleeko sinne sisään vaikka auto seisoisi, kun kuulemma kondensiosta kyse.
 
Ilman muuta mutta ei sinne silti valtavasti tule vettä. Mutta minähän puhuin tässä moottorista jota ei käytetä ja siksi ihmettelin että tuuleeko sinne sisään vaikka auto seisoisi, kun kuulemma kondensiosta kyse.
No kyse on jostain vuosikausia varastoitavasta autosta, niin pysyykö moottoriöljyn ominaisuudet ennallaan esim 10 vuotta..? No vaikea sanoa, kyllähän siitä öljystä jotain yhdisteitä haihtuu, mutta onko sillä merkitystä? Jos 10v seisoneen auton ottaa ajoon, niin miksi sillä pitäisi löhteä ajamaan 10v vanhoilla öljyillä?

Sen sijaan jos puhutaan kuitenkin esim 2v öljynvaihtovälistä autossa jolla ajetaan vähän, niin yleensä se silloin tarkoittaa sillointällöin tapahtuvia lyhyehköjä matkoja, jolloin se veden kertyminen öljyn sekaan on suurinta, kun se vesi ei oikein ehdi haihtumaan öljystä poiskaan.

Se vesi sinne öljyn sekaan tulee ensisijaisesti bensasta, vaikka kondensoitumisesta puhutaankin, niin kondensoituminenhan on vaan ilmasta tiivistyvää vettä, mutta se "ilma" siellä moottorin sisällä on käytännössä kokonaan huohotuskaasua, joka puolestaan on käytännössä pakokaasua, ja pakokaasussa oleva vesi on pieneltä osalta luonnollista ilmankosteutta, mutta pääasiassa bensassa olevasta vedystä peräisin, ja kyllä sitä on aika "valtavasti".
 
Mun ymmärtääkseni bensan (epätäydellinen) palaminen tuottaa myös vettä. Näkeehän sen pakoputken päästäkin näin pakkasilla.
Ei tarvitse olla epätäydellistä, joku kemiaa viisaampi voi innostua purkamaan polttoaineen happeen yhtymisen kaavan ja näyttää, että yksi lopputuote palamisessa on vesi.
 
Auton laturi tai KLE oli rikki niin pääsi kokemaan miltä BMW 330e kahden litran koneella tuntuu ja kuluttaa.
Pikku pakkasilla pätkäajo kaupungilla on >12l/100 kulutuksia. 98 tankatessa noin 20€ / 100km. (15snt kWh)
Softa päivityksen jälkeen auto menee herkemmin sähköllä ja jos laskee 25kwh/100km niin kulut luokkaa 3,9€.
Nämä luonnollisesti eniten kuluttavia kilometrejä. Ja lisäksi että lämmitys jne pois pelistä.
Yhteenvetona, ihan paska kaupunki/talvi auto jos ei voi ladata.
 
Auton laturi tai KLE oli rikki niin pääsi kokemaan miltä BMW 330e kahden litran koneella tuntuu ja kuluttaa.
Pikku pakkasilla pätkäajo kaupungilla on >12l/100 kulutuksia. 98 tankatessa noin 20€ / 100km. (15snt kWh)
Softa päivityksen jälkeen auto menee herkemmin sähköllä ja jos laskee 25kwh/100km niin kulut luokkaa 3,9€.
Nämä luonnollisesti eniten kuluttavia kilometrejä. Ja lisäksi että lämmitys jne pois pelistä.
Yhteenvetona, ihan paska kaupunki/talvi auto jos ei voi ladata.
Oliko kallis korjaus? Minissä samanlaisia kulutuslukemia kun ei kulje sähköllä kylmässä, vaikka akku olisi täysi.

Tähän tarjotut ohjelmistopäivitykset kuulemma sisältävät vain järjestelmän toimintaa vakauttavia juttuja ja maksavat erikseen päivitykset liki 400€…
 
Oliko kallis korjaus? Minissä samanlaisia kulutuslukemia kun ei kulje sähköllä kylmässä, vaikka akku olisi täysi.

Tähän tarjotut ohjelmistopäivitykset kuulemma sisältävät vain järjestelmän toimintaa vakauttavia juttuja ja maksavat erikseen päivitykset liki 400€…
Täällä BMW 330e 2017 KLE (auton laturi) meni uusiksi ja taitaa mennä jollain aikavälillä kaikista vastaavista. Johtuen huonosta suojauksesta, kerää kuraa päällensä ja hapettuu.
Itsellä maksoi 2050€ asennuksineen, tosin samalla tsekkailtiin pari muuta asiaa mut osia ei mennyt. Autoon tuli uusin softa ja sellainen huomio, että auto antoi nyt -15c pakkasilla enemmän voimaa akulta eikä käynnistänyt mottia ylämäessä vaikka ei antanut E-mode:a myöskään päälle. Noin kylmissä ei ole antanut ajaa sähköllä vaikka olisi ajoittanut akun lautauksen siihen alle. Ainoa näkyvä muutos oli vaihdeen asento [D] kiekkamittarin alapuoliseen näyttöön, jos joku miettii softan versiota.
 
Onko mitä kokemuksia käytetyistä (3-5v vanhoista) itselataavista plugareista? Kannaatko harkita edes?
Nissan Qashqai bensa-hybriidi mielessä.
(Jouduin syyttömänä osapuolena liikenneonnettomuuteen kun vastaantulija kaaarteessa ajautui kaistalleni - toivottavasti ensi viikolla saamme tiedon meidän nykyisen Nissan Qashqai:n maahdollisesta lunastuksesta...)
 
Onko mitä kokemuksia käytetyistä (3-5v vanhoista) itselataavista plugareista? Kannaatko harkita edes?
Nissan Qashqai bensa-hybriidi mielessä.
(Jouduin syyttömänä osapuolena liikenneonnettomuuteen kun vastaantulija kaaarteessa ajautui kaistalleni - toivottavasti ensi viikolla saamme tiedon meidän nykyisen Nissan Qashqai:n maahdollisesta lunastuksesta...)
Qashqaista ei ole hybridimallia, paitsi se kolmoskoppainen suurikulutuksinen ePower-sarjahybridi. Kevythybridi (mHEV) on käytännössä, kuten hetki sitten ketjussa joku totesi, start-stop-järjestelmän evoluutioversio, eli auto ei edelleenkään kulje pelkällä sähköllä metriäkään. Menee ohi ketjun aiheesta, mutta jos Qashqain haluat, niin osta viimeisiä kakkoskoppaisia 1,3-litraisella koneella. Mukavan vääntävä moottori.

Ei näitä ajo/täyshybrideitä taida monella valmistajalla Toyotan lisäksi olla.

Budjetista et maininnut, mutta Qashqai-taustaa vasten jos hybridiä haluaa, lähtisin katsomaan Toyota RAV4:sta. Ei ole itsellä kokemusta, mutta esim. jotain tällaista https://www.nettiauto.com/toyota/rav4/14793400 Toki jo seitsemän vuotta vanha, mutta vähän ajettu. Tai sitten Ford Kuga ladattavana hybridinä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko mitä kokemuksia käytetyistä (3-5v vanhoista) itselataavista plugareista? Kannaatko harkita edes?
Nissan Qashqai bensa-hybriidi mielessä.
(Jouduin syyttömänä osapuolena liikenneonnettomuuteen kun vastaantulija kaaarteessa ajautui kaistalleni - toivottavasti ensi viikolla saamme tiedon meidän nykyisen Nissan Qashqai:n maahdollisesta lunastuksesta...)
Ainakin Toyotan itselataavat on käsittääkseni varmoja pelejä, kunhan huoltoa ei ole laiminlyöty tai piiskattu kuin vierasta sikaa. Corolla hybrid trek varusteilla oli jonkun aikaa käytössä ja tykkäsin paljon, kunnes täyssähköily vei.

Nissan Qashqaista ei käsittääkseni ole tällaista samanlaista, vaan vain kevythybridi ja se e-power.
Kevythybridi ei minusta ole hybridi ollenkaan, koska ei liiku yhtään metriä sähköllä. Lähinnä vaan start-stopin laajennettu versio.
Nissanin e-power taas on sellainen että polttomoottori pyörii aina toimien pelkkänä generaattorina. Tekniikan Maailman 60tkm testissä oli tällainen. Ihan hyvä auto kai mutta bensankulutus oli kova, muistaakseni jotain 7L/100km.
Tuo oma Corolla meni oman kirjanpidon mukaan 5,2L/100km.
 
Qashqaista ei ole hybridimallia, paitsi se kolmoskoppainen suurikulutuksinen ePower-sarjahybridi. Kevythybridi (mHEV) on käytännössä, kuten hetki sitten ketjussa joku totesi, start-stop-järjestelmän evoluutioversio, eli auto ei edelleenkään kulje pelkällä sähköllä metriäkään. Menee ohi ketjun aiheesta, mutta jos Qashqain haluat, niin osta viimeisiä kakkoskoppaisia 1,3-litraisella koneella. Mukavan vääntävä moottori.

Ei näitä ajo/täyshybrideitä taida monella valmistajalla Toyotan lisäksi olla.
Kialta löytyy ainakin Sportagesta töpselitön hybridi, saattaa muitakin malleja olla. Sportage on kyllä varmaan kalliimpi kuin Qashqai.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 458
Viestejä
4 585 673
Jäsenet
75 436
Uusin jäsen
MuumiEU

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom