• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:15 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Keskustelua hybridiautoista

En kyllä lähtisi mihinkään ajalliseen vaihtoon, jos ajoa on vähän. Ei se öljy siellä happane jos ei kone käy (ainakaan missään järjellisessä ajassa). Tietty jossain vuosihuollon yhteydessä voi vaihtaa mutta yksinään ei. Mutta suht halpaahan se öljy on joten mikäs vaihdellessa.
Sehän riippuu millaista se vähäinen ajo on. Jos se on lyhyttä pätkäajoa niin ajallista rajoitusta kannattaa kyllä noudattaa. Ja tällaista polttomoottorin pätkäajoahan plugarilla helposti tulee.
 
En kyllä lähtisi mihinkään ajalliseen vaihtoon, jos ajoa on vähän. Ei se öljy siellä happane jos ei kone käy (ainakaan missään järjellisessä ajassa). Tietty jossain vuosihuollon yhteydessä voi vaihtaa mutta yksinään ei. Mutta suht halpaahan se öljy on joten mikäs vaihdellessa.
Kyllähän siihen vettä kertyy, ellei auto ole jossain tasalämpöisessä tallissa.
 
Varmaan noin sille moottorin ilmatilan sisältämälle ilmalle mutta eikai sitä mistään lisää tule? Vai virtaako sinne ilmaa jostain?
Ja jos sitä moottoria joskus käytetään, kuten nyt yleensä tehdään, niin polttoaineen mukanahan sinne tulee vettä ihan valtavasti.
 
Mun ymmärtääkseni bensan (epätäydellinen) palaminen tuottaa myös vettä. Näkeehän sen pakoputken päästäkin näin pakkasilla.
 
Ja jos sitä moottoria joskus käytetään, kuten nyt yleensä tehdään, niin polttoaineen mukanahan sinne tulee vettä ihan valtavasti.
Ilman muuta mutta ei sinne silti valtavasti tule vettä. Mutta minähän puhuin tässä moottorista jota ei käytetä ja siksi ihmettelin että tuuleeko sinne sisään vaikka auto seisoisi, kun kuulemma kondensiosta kyse.
 
Ilman muuta mutta ei sinne silti valtavasti tule vettä. Mutta minähän puhuin tässä moottorista jota ei käytetä ja siksi ihmettelin että tuuleeko sinne sisään vaikka auto seisoisi, kun kuulemma kondensiosta kyse.
No kyse on jostain vuosikausia varastoitavasta autosta, niin pysyykö moottoriöljyn ominaisuudet ennallaan esim 10 vuotta..? No vaikea sanoa, kyllähän siitä öljystä jotain yhdisteitä haihtuu, mutta onko sillä merkitystä? Jos 10v seisoneen auton ottaa ajoon, niin miksi sillä pitäisi löhteä ajamaan 10v vanhoilla öljyillä?

Sen sijaan jos puhutaan kuitenkin esim 2v öljynvaihtovälistä autossa jolla ajetaan vähän, niin yleensä se silloin tarkoittaa sillointällöin tapahtuvia lyhyehköjä matkoja, jolloin se veden kertyminen öljyn sekaan on suurinta, kun se vesi ei oikein ehdi haihtumaan öljystä poiskaan.

Se vesi sinne öljyn sekaan tulee ensisijaisesti bensasta, vaikka kondensoitumisesta puhutaankin, niin kondensoituminenhan on vaan ilmasta tiivistyvää vettä, mutta se "ilma" siellä moottorin sisällä on käytännössä kokonaan huohotuskaasua, joka puolestaan on käytännössä pakokaasua, ja pakokaasussa oleva vesi on pieneltä osalta luonnollista ilmankosteutta, mutta pääasiassa bensassa olevasta vedystä peräisin, ja kyllä sitä on aika "valtavasti".
 
Mun ymmärtääkseni bensan (epätäydellinen) palaminen tuottaa myös vettä. Näkeehän sen pakoputken päästäkin näin pakkasilla.
Ei tarvitse olla epätäydellistä, joku kemiaa viisaampi voi innostua purkamaan polttoaineen happeen yhtymisen kaavan ja näyttää, että yksi lopputuote palamisessa on vesi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 213
Viestejä
4 575 728
Jäsenet
75 398
Uusin jäsen
xJuusox

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom