Keskustelua hybridiautoista

Jos haluaa taas pienemmällä bensankulutuksella olevan auton niin siihen tosiaan järkevin on varmaan ei-ladattava hybridi joka on yleensä myös paljon halvempi kuin vastaava plugari. Miksi maksaa tuhansia euroja ekstraa plugarista isolla akulla jos ei meinaa larpata sähköautoilua sen kanssa?
Tuo voi ehkä päteä hintahaitarin alapäässä ja/tai jos tehoilla ja varusteilla ei ole väliä. Mutta jos mennään vähän korkeampiin hintaluokkiin niin pluggari on usein selvästi halvempi kuin vastaavan teho- ja varusteluluokan bensa/diesel, ja kysymys kääntyy niin päin että miksi maksaa tuhansia tai kymmeniä tuhansia extraa bensasta, joka on vielä kalliimpi käyttää.

Joskus näissä keskusteluissa tuntuu homma kääntyvän siihen, että verrataan tyyliin 530e:tä tai XC60 T8:a itselataavaan Corollaan ja ihmetellään miten Volvo ja bemarimiehet ei tajua että Corolla on halvempi auto.

Ja toisaalta jos katsotaan suosituimpia ei-premium pluggareita, niin ykkösenä taitaa olla Skoda Octavia, ja sielläkin esim. RS:n jos haluaa niin pluggari on halvempi kuin bensa.
 
Mutta onko se aiheuttanut moottoririkkoja?
Mikä nyt sitten on moottoririkko, mutta ainakin sukulaisella meni plugariminin kone remonttiin jossain 20tkm kohdalla. Auton käyttö tosin oli ollut sitä pahinta mahdollista, mutta ei tuollaisesta ongelmasta silloin kukaan osannut varoittaa.
 
Tuo voi ehkä päteä hintahaitarin alapäässä ja/tai jos tehoilla ja varusteilla ei ole väliä. Mutta jos mennään vähän korkeampiin hintaluokkiin niin pluggari on usein selvästi halvempi kuin vastaavan teho- ja varusteluluokan bensa/diesel, ja kysymys kääntyy niin päin että miksi maksaa tuhansia tai kymmeniä tuhansia extraa bensasta, joka on vielä kalliimpi käyttää.

Omalla kohdalla plugari mahdollisti auton hankinnan (Audi Q7 e-tron), joka olisi ollut perinteisellä polttomoottoriyksilöllä varustettuna liian arvokas hankittavaksi verotuksellisista syistä eikä vastaavan kokoluokan autoja ollut sähköisenä. Lisäetua toi aikanaan diesel-hybridi-yhdeistelmä, kun kerran kuukaudessa tuli raapastua 1000km viikonlopun aikana ja loput kuukaudesta nurkka-ajoa sähköllä. Nyt ajoprofiilin muututtua soccermom -tyyppiseksi ja markkinoilla on mieluisia vaihtoehtoja hybrideille sähköisessä segmentissä samassa kokoluokassa (esim kia EV9), joten sähköön hyppääminen on enemmän kuin todennäköistä.

Tää on totta joo että tuolla kalliimmassa ja enemmän päästävässä segmentissä plugarille voi saada niin paljon pienemmät päästöarvot että se kattaa tekniikan hintaerot ja enemmänkin jolloin saman auton saa plugarin halvemmalla kuin perus bensa/diesel/hybridi -mallin.

Unohtui tämä erikoisuus kun itse en ole millään muotoa kohderyhmää tämän hintaluokan härveleille ja katson asiaa lähinnä sieltä perus perheautojen suunnalta.
 
No pitää ajaakin silloin tällöin pidempi pätkä pelkällä polttiksella että saa moottorin kunnolla kuumaksi
BMW/Mini-huolto suosittaa kerta viikkoon 30-60min moottoritiellä sport-ajotilalla. Omalla kohdalla ruo ei riittänyt vaan kermakahvia alkoi muodostumaan öljystä.
Höpöhöpö. Ei noissa ole ollut moottorivikoja. Urbaania legendaa.

Turha lähteä, sillä mitään dataa ei ole olemassa.

Akun lisäksi hybrideissä on tietenkin myös koko perinteinen polttomoottoriauton tekniikka.

Petri Blomqvistin Minin vei korjaamolle äkillinen mäntärikko. Sama moottori on käytössä myös BMW:n malleissa.

Kun BMW-osaajana tunnettu BC Motors -huoltoliike irrotti Blomqvistin Minin moottorin, myös turboahtimesta paljastui öljyvuoto.

Tehdaskunnostettua vaihtomoottoria Blomqvistille tarjonnut yritys taas tiesi kertoa, että BMW-moottoreiden vauriot ovat olleet hybridiautoissa melko yleisiä.

Blomqvist tuskin on ainoa mäntärikon kokenut. Pelkästään varaosat maksoivat 5 400 euroa.”


Schmiedmann vikadiagnostikon youtube-kanavalla ollut X5 phev, josta 100tkm ajettussa oli männissä klappia ja öljyä kului-> moottoriremontti.

Kyllä noita vaan on, vähemmin niitä esiin tuodaan, vaikka syytä olisi niin phev:ejä ajettaisiin eri tavoin, jotta pysyisivät ehjinä.
Jotenkin tuntuis että se peruste plugarin hankintaan ihmisillä olis nimenomaan se, että sillä voi ajella niitä perus työmatka- ja asiointiajoja edullisesti (ja päästöttömästi, jos sillä on jollekin jotain merkitystä rahan sijasta) sähköllä bensan sijasta. Mitään muuta järkiperustetta en oikein keksi plugarin hankintaan.

Etenkin yhden auton taloudessa voi jännittää siirtyä täyssähköön (jos sitten kuitenkin tarvitsee päästä "kusematta Lappiin"), eikä niitä haluttuja korimallejakaan välttämättä aina saa täyssähkönä (esim. farkkuja edelleen aika niukasti tarjolla) mutta hybridinä ja plugarina saa.

Jos haluaa taas pienemmällä bensankulutuksella olevan auton niin siihen tosiaan järkevin on varmaan ei-ladattava hybridi joka on yleensä myös paljon halvempi kuin vastaava plugari. Miksi maksaa tuhansia euroja ekstraa plugarista isolla akulla jos ei meinaa larpata sähköautoilua sen kanssa?
Itse ajattelin, että 10tkm/a ajomäärällä ja 10km/suunta ajoon ole järkeä dieseliä ostaa, se kun oli phev rinnalla ainoa vaihtoehto niin tuli taloon phev.

Olisi pitänyt valita se diesel…
 
Miksei bensa ollut vaihtoehto?
No niinpä, eihän noilla kilsoilla kannata dieseliä edes vilkaista.

Olisko se, että kiitos suomen autoverotuksen, se pelkkä bensa olisi ollut toistakymmentä tonnia kalliimpi. Noissa plugarivolvoissahan tuo näkyy varmaan selvimmin. XC60 plugari yksi suomen myydyimmistä autoista, muita voimalinjavaihtoehtoja myydään murto-osa plugarista kun hintaero on niin iso.
 
Corolla vissiin uusiutuu tänä vuonna, kun 2019 jo tullut markkinoille. Jospa nuo facelift autot 2023-2024 hieman kohtuullistuisivat hinnoiltaan. Hirveä keksintöhän se on ajaa, kuin moposkootterilla vinguttaisi, melutason puolesta ikkunat raollaan, mutta jotenkin tuntuu tuo hybridi ainoalta, johon uskaltaisi omalla kukkarolla sotkeutua. 10 vuoden approved turvakin houkuttelisi.

On muuten uskomatonta, miten käytännössä kaikista nyt myynnissä olevista on jo huollot sipattu yli. Huoltoväli 15 000km tai 1 vuosi, kumpi ENSIN tulee täyteen. Miksi ihmiset eivät huollata autojaan ajallaan? Miksi edes liikkeet eivät huollata esittelyautojaan / automyyjien ajoautoja valmistajan ohjeiden mukaisesti? Oi miksi?
 
Mini Countryman 2018 7,6kWh akulla reissu tku-roi-haaparanta-tku n. 2000km kertaakaan lataamatta.

Nopeus 80% 80km/h, 10% 100km/h ja 10% 50km/h. Ei paljon ole ajotiloilla väliä kun matkaa ajaa, enemmän näyttäisi vaikuttavan ulkoilman lämpötila.

Pieni pomppu tulee GREEN-ajotilasta SPORT-ajotilaan kun samalla latasi ajon aikana akun 3%->50%.

Aavistuksen mietityttää turbon kesto kun GREEN-ajotilalla vetää tuolla nopeudella mäkiä ylös ja sitten mäen laella polttis sammuu ja rullaa sammuksissa mäen alas. Jäähdytysneste kyllä kiertää turbolla, mutta öljy ei.

Sport ajotila oli vakain ajaa kun takaveto oli aktiivisesti mukana. Green ja Mid teki sen, että jäisissä mäissä etupää tempoi ensin puolelta toiselle ja sitten vasta takaveto tuli hetkeksi apuun, mutta sekin loppui lyhyeen kun akku ei antanut virtaa. Ei tuo nelivedon toteutus ihan fiksuin ole liukkaisiin olosuhteisiin, tuossa siis polttis edessä ja sähkö takana, eikä mekaanista kytköstä näiden välillä.

Muutoin kiva ajaa kun on sporttipenkit ja lämmintä piisasi. Niin ja LED-ajovalot aivan mielettömän hyvät edellisen auton halogeeneihin verrattuna.
Lapin reissu kulutus.png
 
Mini Countryman 2018 7,6kWh akulla reissu tku-roi-haaparanta-tku n. 2000km kertaakaan lataamatta.

Nopeus 80% 80km/h, 10% 100km/h ja 10% 50km/h. Ei paljon ole ajotiloilla väliä kun matkaa ajaa, enemmän näyttäisi vaikuttavan ulkoilman lämpötila.

Pieni pomppu tulee GREEN-ajotilasta SPORT-ajotilaan kun samalla latasi ajon aikana akun 3%->50%.

Aavistuksen mietityttää turbon kesto kun GREEN-ajotilalla vetää tuolla nopeudella mäkiä ylös ja sitten mäen laella polttis sammuu ja rullaa sammuksissa mäen alas. Jäähdytysneste kyllä kiertää turbolla, mutta öljy ei.

Sport ajotila oli vakain ajaa kun takaveto oli aktiivisesti mukana. Green ja Mid teki sen, että jäisissä mäissä etupää tempoi ensin puolelta toiselle ja sitten vasta takaveto tuli hetkeksi apuun, mutta sekin loppui lyhyeen kun akku ei antanut virtaa. Ei tuo nelivedon toteutus ihan fiksuin ole liukkaisiin olosuhteisiin, tuossa siis polttis edessä ja sähkö takana, eikä mekaanista kytköstä näiden välillä.

Muutoin kiva ajaa kun on sporttipenkit ja lämmintä piisasi. Niin ja LED-ajovalot aivan mielettömän hyvät edellisen auton halogeeneihin verrattuna.
Lapin reissu kulutus.png
onpas korkea kulutus, vie enemmän kuin mun tonniluokan pakettiauto (renu trafic 1.6)
 
Corolla vissiin uusiutuu tänä vuonna, kun 2019 jo tullut markkinoille. Jospa nuo facelift autot 2023-2024 hieman kohtuullistuisivat hinnoiltaan. Hirveä keksintöhän se on ajaa, kuin moposkootterilla vinguttaisi, melutason puolesta ikkunat raollaan, mutta jotenkin tuntuu tuo hybridi ainoalta, johon uskaltaisi omalla kukkarolla sotkeutua. 10 vuoden approved turvakin houkuttelisi.

On muuten uskomatonta, miten käytännössä kaikista nyt myynnissä olevista on jo huollot sipattu yli. Huoltoväli 15 000km tai 1 vuosi, kumpi ENSIN tulee täyteen. Miksi ihmiset eivät huollata autojaan ajallaan? Miksi edes liikkeet eivät huollata esittelyautojaan / automyyjien ajoautoja valmistajan ohjeiden mukaisesti? Oi miksi?

Toivottavasti myös 2020 malli kun vieläkin hintapyynnit 15 tonnia 200tkm ajetuista
 
Tiedän mutta miksi juuri niitä, koska itselataaviahan ladataan ja puretaan jatkuvasti ja huomattavasti enemmän kuin plugin-hybridejä. Kun noissa väitteissä nimenomaan sanotaan että ongelmat johtuvat siitä että akkua ladataan niin paljon. Oisko ongelmat kuitenkin muualla kuin akuissa, eli muussa toteutuksessa?
Töpselihybrideissä käytetään herkästi koko akun kapasiteetti pois lukien ne 10-15% puskurit. Itselataavan SOC pysyy taasen aina 50-80% välillä eli akusta käytetään sitä turvallisinta kolmannesta. Tuossa Ioniqin SOC maantieajossa. Normaalisti pysytään 50-67,5 SOC, mutta kylmästarteissa ladataan jopa 77,5%, niin moottori saadaan nopeammin lämpimäksi.

Screenshot_20250104_115433.png


Aasialaisen itselataavan vaihtoakun kustannus on tietääkseni pari touhutonnia eikä sen vaihto ole romutustuomio edes 10+ vuotiaalle käyttikselle. Reilun kymppitonnin töpselihybridiin taasen mahdollinen kymppitonnin kertakustannuksen on jo jonkinmoinen riski.
Ei-plugattava hybridi vetää aika olemattomalla min-max sahauksella, eikä siinä paljon menoa haittaa vaikka olisi SoH jo sitä tasoa, ettei enää vastaavalla prosentilla plugari ajaisi maitokauppaan asti. Koko akun ja hybridisysteemin pääasiallinen tarkoitus on polttomoottorin hyötysuhteen optimointi, ei sähköllä ajo.
Mutu: Voipi olla, että samoista syistä on tuota kemiaa hienosäädetty kestämään ikää maksimi kWh jääden melko vähäpätöiseksi. Taitaa suhteessa energiaansa olla aika möhkäle ainakin tuo tojojen hybridiakku.
Ainakin korealaiset hybridit nakuttaa normiajossa käytännössä jatkuvasti reilulla 50% väännöllä. Tuo polttiksen optimointi ei häiriinny vaikka se akun keskikolmannes kapenisi ajansaatossa kymmeniä prosentteja. Kerralla ajettava täyssähkömatka lyhenee sen pari sataa metriä, mutta sitä ei auton käyttäjä käytännössä huomaa.

Screenshot_20250104_131010.png
 
Viimeksi muokattu:
On muuten uskomatonta, miten käytännössä kaikista nyt myynnissä olevista on jo huollot sipattu yli. Huoltoväli 15 000km tai 1 vuosi, kumpi ENSIN tulee täyteen. Miksi ihmiset eivät huollata autojaan ajallaan? Miksi edes liikkeet eivät huollata esittelyautojaan / automyyjien ajoautoja valmistajan ohjeiden mukaisesti? Oi miksi?

Kun joka huollon vetää tojotan salliman 10% pitkäksi, niin 150000 km kohdalla on jo säästänyt yhden huollon hinnan.
 
Hankin ensimmäisen mHEV auton (Ford Puma) ja olen hieman ihmetellyt tuota hybridiominaisuuden käyttöä. Eli jarrutuksissa pariston valo syttyy eli lataa hybridiakkua, mutta kiihdytyksissä harvoin palaa se sininen "rengas" merkki eli että käyttää hybridiakun varausta. Muutaman kerran ylämäessä tai kiihdytyksessä se on vilahtanut. Ajan yleensä Normal-ajotilassa, mutta tänään kokeilin Sport-ajotilaa ja siinä kyllä kiihdytyksessä syttyi heti sininen rengas mittaritauluun ja auto kiihtyi kivasti.

Pitäiskö tuon hybridinakun olla käytössä useammin normaaliajossakin, vai painanko kaasua niin hellästi ettei auto koe sitä tarpeelliseksi? :) Tai kenties pakkassäät vaikuttaa?
 
Ainakin korealaiset hybridit nakuttaa normiajossa käytännössä jatkuvasti reilulla 50% väännöllä. Tuo polttiksen optimointi ei häiriinny vaikka se akun keskikolmannes kapenisi ajansaatossa kymmeniä prosentteja. Kerralla ajettava täyssähkömatka lyhenee sen pari sataa metriä, mutta sitä ei auton käyttäjä käytännössä huomaa.

Screenshot_20250104_131010.png
Eihän se pluggarissakaan ole mikään ongelma, vaikka kapasiteetti laskisi kymmeniä prosentteja. Niin kauan kuin se akku toimii niin ainoa ero on vähän korkeampi polttoaineen kulutus pidemmillä matkoilla.
 
Hankin ensimmäisen mHEV auton (Ford Puma) ja olen hieman ihmetellyt tuota hybridiominaisuuden käyttöä. Eli jarrutuksissa pariston valo syttyy eli lataa hybridiakkua, mutta kiihdytyksissä harvoin palaa se sininen "rengas" merkki eli että käyttää hybridiakun varausta. Muutaman kerran ylämäessä tai kiihdytyksessä se on vilahtanut. Ajan yleensä Normal-ajotilassa, mutta tänään kokeilin Sport-ajotilaa ja siinä kyllä kiihdytyksessä syttyi heti sininen rengas mittaritauluun ja auto kiihtyi kivasti.

Pitäiskö tuon hybridinakun olla käytössä useammin normaaliajossakin, vai painanko kaasua niin hellästi ettei auto koe sitä tarpeelliseksi? :) Tai kenties pakkassäät vaikuttaa?
Katso auton ohjekirjasta apua eri ajomoodeihin ja niiden vaikutukseen polttomoottorin tai ajoakun käyttöön.
 
Täällä BMW 330e 2017 KLE (auton laturi) meni uusiksi ja taitaa mennä jollain aikavälillä kaikista vastaavista. Johtuen huonosta suojauksesta, kerää kuraa päällensä ja hapettuu.
Itsellä maksoi 2050€ asennuksineen, tosin samalla tsekkailtiin pari muuta asiaa mut osia ei mennyt. Autoon tuli uusin softa ja sellainen huomio, että auto antoi nyt -15c pakkasilla enemmän voimaa akulta eikä käynnistänyt mottia ylämäessä vaikka ei antanut E-mode:a myöskään päälle. Noin kylmissä ei ole antanut ajaa sähköllä vaikka olisi ajoittanut akun lautauksen siihen alle. Ainoa näkyvä muutos oli vaihdeen asento [D] kiekkamittarin alapuoliseen näyttöön, jos joku miettii softan versiota.
 
Kun joka huollon vetää tojotan salliman 10% pitkäksi, niin 150000 km kohdalla on jo säästänyt yhden huollon hinnan.

Nettiautossa -23, -24 Corolloja, joissa mainitaan "täydellinen merkkihuoltohistoria" ja hurjimmissa ensimmäinen huolto on tehty esim. 30 tkm kohdalla, melko useassa +-20 tkm kohdalla.

Aika erikoista, että merkkiliike mainostaa noin. Tai sitten en vain ymmärrä.
 
Nettiautossa -23, -24 Corolloja, joissa mainitaan "täydellinen merkkihuoltohistoria" ja hurjimmissa ensimmäinen huolto on tehty esim. 30 tkm kohdalla, melko useassa +-20 tkm kohdalla.

Aika erikoista, että merkkiliike mainostaa noin. Tai sitten en vain ymmärrä.
Täydellinen = jokainen huolto tehty merkkiliikkeessä :confused:
 
Täydellinen = jokainen huolto tehty merkkiliikkeessä :confused:
Niin varmaan nykyaikana. Muinoin ajateltiin yleisesti, että kyseinen termi tarkoittaa, että kaikki huollot on tehty ajallaan, huolto-ohjelman mukaisesti ja merkkihuollossa.

Olisipa hurjaa jos samalla tavoin huolloissa sipattu auto myytäessä olisi "täydellinen merkkihuoltohistoria", mutta takuuasioissa liikuttaessa tai vaihdossa samaan liikkeeseen tarjottaessa ei olisikaan "täydellinen merkkihuoltohistoria". Eihän näin voi tapahtua, eihän? Samat kriteerit myytäessä, huoltaessa, takuukorjatessa ja ostaessa (vaihtoon ottaessa).
 
Nettiautossa -23, -24 Corolloja, joissa mainitaan "täydellinen merkkihuoltohistoria" ja hurjimmissa ensimmäinen huolto on tehty esim. 30 tkm kohdalla, melko useassa +-20 tkm kohdalla.

Aika erikoista, että merkkiliike mainostaa noin. Tai sitten en vain ymmärrä.
Näissä pitää ite olla hereillä... Ihan sama kun joskus kaasupassattia oltiin ostamassa, yhes yksilös oli muuten kaik ok, täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja, mut merkkiliike luuli et kaasupassatin huoltoväli on 30tkm.. rupesivat siitä kinaamaankin... en ostanut heiltä
 
Näissä pitää ite olla hereillä... Ihan sama kun joskus kaasupassattia oltiin ostamassa, yhes yksilös oli muuten kaik ok, täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja, mut merkkiliike luuli et kaasupassatin huoltoväli on 30tkm.. rupesivat siitä kinaamaankin... en ostanut heiltä
Totta, ostaja vastaa ja artisti maksaa. Se mikä ihmetyttää on, että aiemmin nämä "lipsahdukset" myynti-ilmoituksissa olivat poikkeuksia ja niitä tuntui harrastavan muutama käytettyjen autojen ketju, eivät niinkään merkkiliikkeet.

Nykyisin näyttää, että nämä ovat enemmän sääntö, kuin poikkeus ja tapa on yhtä yleinen sekä "villeissä" ketjuissa, että merkkiliikkeissä.

Uudehkon auton hankinta on edessä ja minulla ainakaan ei ole mitään syytä ostaa vuoden, pari vanhaa autoa ns. markkinahintaan, mikäli jo ekat huollot on sipattu.

Esim. Corolla-haussa jos laittaa kriteeriksi teho yli 100 kW eli faceliftin jälkeiset 2023 ja 2024 1.8 moottorilla, on aika vähän oikeasti "täydellisesti merkkihuollettuja" nyt NA:ssa.
 
Huollossa sanoivat, että BMW F30 330e (ja varmaan vastaavat) eivät päästä alle 29,x% varauksen alle.
Tuon ja Autodatan (brutto 7,6 kWh, NEDC 40 km@11,0 kWh/100 km tai 37 km@11,9 kWh/100 km) perusteella maksimi olisi:

11 * 0,4 = 4,4 kWh
tai
11,9 * 0,37 = 4,4 kWh

Vähintään
((7,6 * 0,29 + 4,4) / 7,6) * 100 = 86,9 % SoC

Enintään
((7,6 * 0,29999 + 4,4) / 7,6) * 100 = 87,9 % SoC

Netto 4,4 kWh ja brutto 7,6 kWh. Puskurit 29 - 87 %:n ala- ja yläpuolella. Käyttämätöntä puskuria yhteensä 42 % akun brutosta. @akuko90


 
Alkaa noiden saksalaisten premiumdieseleiden omistaminen kyllästyttää kun nykyisessäkin on jo 320tkm mittarissa niin varmaan kohtapuoliin pääsee tekemään kalliita remontteja. Tuollainen -16 ja uudempi 100tkm ajettu Prius voisi olla seuraava kulkupeli sillä ajatuksella, että ajellaan sillä ainakin kymmenen vuotta eteenpäin. Nuohan taitaa olla pomminvarmoja laitoksia? Auris tai Corolla tulisi varmaan muuten, mutta niissä on surkeat vetopainot kun Priuksella saa kuitenkin kiskoa 725kg.
 
Alkaa noiden saksalaisten premiumdieseleiden omistaminen kyllästyttää kun nykyisessäkin on jo 320tkm mittarissa niin varmaan kohtapuoliin pääsee tekemään kalliita remontteja. Tuollainen -16 ja uudempi 100tkm ajettu Prius voisi olla seuraava kulkupeli sillä ajatuksella, että ajellaan sillä ainakin kymmenen vuotta eteenpäin. Nuohan taitaa olla pomminvarmoja laitoksia? Auris tai Corolla tulisi varmaan muuten, mutta niissä on surkeat vetopainot kun Priuksella saa kuitenkin kiskoa 725kg.
Facebookin toyota hybrid ryhmässä yks tyyppi oli ajanu hiljattain hybridi auriksella 300tkm mittariin, mitään muuta oltu tehty ku perus huollot vuosittain. Kyllähän nää aika pommin varmoja laitoksia on ku vaan huollattaa säännöllisesti.
 
Alkaa noiden saksalaisten premiumdieseleiden omistaminen kyllästyttää kun nykyisessäkin on jo 320tkm mittarissa niin varmaan kohtapuoliin pääsee tekemään kalliita remontteja. Tuollainen -16 ja uudempi 100tkm ajettu Prius voisi olla seuraava kulkupeli sillä ajatuksella, että ajellaan sillä ainakin kymmenen vuotta eteenpäin. Nuohan taitaa olla pomminvarmoja laitoksia? Auris tai Corolla tulisi varmaan muuten, mutta niissä on surkeat vetopainot kun Priuksella saa kuitenkin kiskoa 725kg.
Yksi huono puoli jos dieselistä vaihtaa lienee, että jos diesel on suurten kilsojen takia ollut niin Tojoa saa käyttää tuplaten useammin huollossa. Ja toki sitten se ajettavuus on jokaisen itse arvioitavissa. Mutta luotettavia pelejä nuo lienee ellei todella huono tuuri käy.
 
Facebookin toyota hybrid ryhmässä yks tyyppi oli ajanu hiljattain hybridi auriksella 300tkm mittariin, mitään muuta oltu tehty ku perus huollot vuosittain. Kyllähän nää aika pommin varmoja laitoksia on ku vaan huollattaa säännöllisesti.
Siskolla 2014 auris, millä veivattu 250tkm ilman yhtään ongelmaa.
 
Facebookin toyota hybrid ryhmässä yks tyyppi oli ajanu hiljattain hybridi auriksella 300tkm mittariin, mitään muuta oltu tehty ku perus huollot vuosittain. Kyllähän nää aika pommin varmoja laitoksia on ku vaan huollattaa säännöllisesti.
Ei tuo sinänsä kerro mitään.

On paljon, ellei peräti suurin osa autoista joilla ajetaan 300tkm pelkillä perushuolloilla, mutta eihän tuollaisesta oikein jaksa huudella.. Tosin usein myös ne perushuollotkin alkavat unohtua kun autolle tulee ikää.
 
Ei tuo sinänsä kerro mitään.

On paljon, ellei peräti suurin osa autoista joilla ajetaan 300tkm pelkillä perushuolloilla, mutta eihän tuollaisesta oikein jaksa huudella.. Tosin usein myös ne perushuollotkin alkavat unohtua kun autolle tulee ikää.
Sekin on vähän että mitä kukin pitää perushuoltona. Saattaa olla että Toyotassakin renkaat, jarrut ja alusta kuluu (ainakin silloin vielä kului kun Toyotalla ajoin). Jos siis väite on että mitään ei ole tehty. Mutta onko ne sitten perushuoltoa vai kuluvia osia? Toikin on kyllä totta että ilman jonkinlaista kirjanpitoa asiat helposti unohtuvat. "Ainiin, kyllähän joskus vaihdettiin X" muistuu helposti mieleen.
 
Sekin on vähän että mitä kukin pitää perushuoltona. Saattaa olla että Toyotassakin renkaat, jarrut ja alusta kuluu (ainakin silloin vielä kului kun Toyotalla ajoin). Jos siis väite on että mitään ei ole tehty. Mutta onko ne sitten perushuoltoa vai kuluvia osia? Toikin on kyllä totta että ilman jonkinlaista kirjanpitoa asiat helposti unohtuvat. "Ainiin, kyllähän joskus vaihdettiin X" muistuu helposti mieleen.
Joo, kyllähän joillekkin "perushuolto"=moottoriöljyn vaihto.

Mä kyllä miellän perushuolloksi sen mitä huolto-ohjelmaan kuuluu, ja kuluvaksi tarkoitettujen osien vaihto tarvittaessa.

Sitten on monia autoja joissa käytännössä esim jotkut nivelet ovat kuluvia osia, ja niitä saa vaihtaa säännöllisesti, mutta ei noita nyt oikein voi mielestäni laskea kuluvaksi tarkoitetuksi osaksi.
 
Joo, omassa Rellussa en laskenut avainkorttilukijaa, kannen tiivistettä, takaikkunan lämmityksen moottoria, takavalojen maadoitusvikaa, etuvalojen sähköjohdon hapettumista, vilkkuviiksen hajoamista, moottorin jäähdytintä tai noita tasaisesti menneitä puslia kuuluviksi osiksi (toki vain viimeinen uusi tasaiseen tahtiin, muut oli kertaluonteisia). Meni sieltä toki lisäksi laturi ja todennäköisesti vetoakseli, kun auto kaksi kertaa yhdeensä 280000km aikana jätti matkan kesken.

Mutta edullinen korjaamo lähellä auttaa kulujen osalta ja toisaalta hankintahinta oli erittäin kilpailukykyinen (ja ekan vuoden autokaupan takuun aikana meni vilkkuviiks jai takalasin lämmityksen moottori joten ne hoituivat tuota kautta) ja avainkortin hajoamisessa maksoi vain työ.

Näissä on usein se, että ongelmallisempia on viat jotka jättävät tielle. Noilla mitkä ehtii korjailla ei ole itselle niin pahoja (rahalla niistä pääsee ja Rellun tapauksessa suht halvalla), mutta kun taloudessa oli (ja on) yksi auto niin menee vaikeaksi jos auto on pajalla. Tuossa alkoi vaan tulla ikä sen verran vastaan että joitakin vaihto-osia pitää metsästää käytettynä joka tekee hommasta jo vähän nihkeää.

Nykyisellä Kia Ladattava Ceedillä (farkku my21 malli) on tosiaan se 80000km rullattu ja normihuolloissa määriteltävien lisäksi on säädetty vain takaikkunan pyyhintä kun oli laskenut sen verran alemmaksi että pyyhki jo alaosassa vähän pellin päällä (hoidettiin huollossa ilmaiseksi).

Eikun jaa, hajosihan siinä "sotiin" 2-3 vuoden välillä. Eli äänikomennot eivät enää toimineet ja navigaattori ei jutellut myöskään ohjeita. Tuo korjattiin takuuseen.

En laske tuota auton viaksi, että sytytyspuolat, öljyt ja bensat vaihdettiin kerran Nesteen piikkiin kun sieltä tankkaamalla tuli vettä tankkiin (eli kerran tultu taksilla kotiin kun auto jäi tien varteen).
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo sinänsä kerro mitään.

On paljon, ellei peräti suurin osa autoista joilla ajetaan 300tkm pelkillä perushuolloilla, mutta eihän tuollaisesta oikein jaksa huudella.. Tosin usein myös ne perushuollotkin alkavat unohtua kun autolle tulee ikää.
Perushuollolla tarkoitan auton määräaikaishuoltoa huoltoohjelman mukaan. Vag autoille ainakin tuntuu olevan vaan märkä päiväuni päästä pelkillä määräaikais huolloilla 300.000km, jos sattuu kestämäänki, niin suosittelen laittamaan loton vetämään.
 
Eikös se oo ihan mainosmiesten puheita että öljy kestäisi 30tkm? Auto kuin auto niin ne vaihdetaan 15tkm välein jos haluaa että paikat kestää.
 
Kyllä se nykyöljy sen kestää, varsinkin jos ajoa tulee runsaammin ettei se 30k ole ihan pelkkää. Toki tiheämmästä vaihtamisesta ei ole haittaa.
 
30k on kyllä aika paljon. Itse vaihtaisin kerran vuoteen (joka about on se yleinen ohjekin vaikka niissä on myös kilometrikomponentti). Omilla ajoilla (about 18-20k vuodessa) Rellu meni kauniisti sen n. 300000km, joten en oikein näe syytä lähteä karsimaan öljynvaihdosta. Nykyään menee 15000 välein kun huolto- ohjelma sellainen on.
 
Oli tuolla ooppelifoorumilla joku laskenut 50tkm öljynvaihtovälillä jotain 700tkm, ja silloinkin matka loppui kiveen.

Ei tuo 30tkm sinänsä ongelmallinen matka ole, varsinkin jos ajaa paljon ja pitkää, eli öljyt ovat lämpimät ja vesi poistuu..

Työkaverille tulee sellainen 90-100tkm vuoteen, eikä sekään tietääkseni öljyjä vaihda kuin max 2x vuoteen.
 
Jees, T5 bensa-volvoon ~400 tkm ennen kuin lähti kiertoon. Öljyt vaihdoin +200 tkm jälkeen ehkä 25 tkm välein imurilla sen verran mitä vaihtui. Tuli käytettynä meille, niin huoltokrijassa oli 80tkm reikä. Myyjä jäi velkaa rahoitusfirmalle. Öljynsuodatin vaihtoon parin vuoden välein, kun auto jostain syystä oli pajalla jonkin muun korjauksen takia (kuluvien osien). Pyöränlaakereita meni (tyyppivika), puslia en muistaakseni vaihtanut kertaakaan. Iskarit taisi mennä useammat myös - huonot tiet täällä. Ihmeen kestävä rakkine oli. Automaatin eikä awd-perän öljyjä koskaan vaihdettu. Loppuvuodet ajettiin "kunnes hajoaa, korjataan sitten" - ei hajonnut, mutta halvalla laitettiin eteenpäin sille sitten, jolla se todnäk hajosi kk päästä kokonaan.
aha, tämä olikin hybridi-foorumi. Noh, oli se hybridi-lataus-leasing-bemari tuossa ennen sähköautoa. Se piti käyttää kerran huollossa 3v aikana. Ei maksanut mitään -sulatkin kuuluivat hintaan. Tuo oli sitä aikoinaan aika näppärää kampanjaa 499e/kk uusi 530ex bemari leasing 0-käsiraha. (noh, oikeasti se oli 700e/kk kun oli enemmän km sopimuksesssa ja autossa jotain lisävarustetta, jotka laskutetaan raakana siihen kk-maksuun päälle. 0-korko-aika palaa(?), tai sitten ei. Näin ilmoituksen ja kävin samana ip "ostamassa" bemarin - laivallinen niitä oli tulossa, kun facelift oli tulossa muutaman kk päästä). Oli kuitenkin isommalla 12kWh akulla jo.
Huoleton oli tuolla tapaa bmw-hybridi. Nyt sitten varmaan tätä (oma auto) sähköä pitää pitää useampi vuosi. Kohta 60tkm ajettu, sulat vaihdettu (itse, 29e), muuta ei tehty.
 
Viimeksi muokattu:
Työkaverille tulee sellainen 90-100tkm vuoteen, eikä sekään tietääkseni öljyjä vaihda kuin max 2x vuoteen.
Olikos sillä audi tai joku muu vastaava, jossa öljyille on luonnollinen poistuma 1L/1000km.

Mutta takas aiheeseen, törmäsin hetki sitten mielenkiinnosta moiseen firmaan:

Jos ~3000€ saa Optimaan ajoakun 6 vuoden takuulla tai hiuka halvemmalla 3v akuulla ja ilman kilsarajaa... Ni oks se paha, kun ekan akun kanssa ajanut ensin 10 vuotta ja 200tkm tai jotain.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 228
Viestejä
4 578 899
Jäsenet
75 374
Uusin jäsen
Sludge

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom