• TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

Keskustelua hybridiautoista

Jos haluaa taas pienemmällä bensankulutuksella olevan auton niin siihen tosiaan järkevin on varmaan ei-ladattava hybridi joka on yleensä myös paljon halvempi kuin vastaava plugari. Miksi maksaa tuhansia euroja ekstraa plugarista isolla akulla jos ei meinaa larpata sähköautoilua sen kanssa?
Tuo voi ehkä päteä hintahaitarin alapäässä ja/tai jos tehoilla ja varusteilla ei ole väliä. Mutta jos mennään vähän korkeampiin hintaluokkiin niin pluggari on usein selvästi halvempi kuin vastaavan teho- ja varusteluluokan bensa/diesel, ja kysymys kääntyy niin päin että miksi maksaa tuhansia tai kymmeniä tuhansia extraa bensasta, joka on vielä kalliimpi käyttää.

Joskus näissä keskusteluissa tuntuu homma kääntyvän siihen, että verrataan tyyliin 530e:tä tai XC60 T8:a itselataavaan Corollaan ja ihmetellään miten Volvo ja bemarimiehet ei tajua että Corolla on halvempi auto.

Ja toisaalta jos katsotaan suosituimpia ei-premium pluggareita, niin ykkösenä taitaa olla Skoda Octavia, ja sielläkin esim. RS:n jos haluaa niin pluggari on halvempi kuin bensa.
 
Mutta onko se aiheuttanut moottoririkkoja?
Mikä nyt sitten on moottoririkko, mutta ainakin sukulaisella meni plugariminin kone remonttiin jossain 20tkm kohdalla. Auton käyttö tosin oli ollut sitä pahinta mahdollista, mutta ei tuollaisesta ongelmasta silloin kukaan osannut varoittaa.
 
Tuo voi ehkä päteä hintahaitarin alapäässä ja/tai jos tehoilla ja varusteilla ei ole väliä. Mutta jos mennään vähän korkeampiin hintaluokkiin niin pluggari on usein selvästi halvempi kuin vastaavan teho- ja varusteluluokan bensa/diesel, ja kysymys kääntyy niin päin että miksi maksaa tuhansia tai kymmeniä tuhansia extraa bensasta, joka on vielä kalliimpi käyttää.

Omalla kohdalla plugari mahdollisti auton hankinnan (Audi Q7 e-tron), joka olisi ollut perinteisellä polttomoottoriyksilöllä varustettuna liian arvokas hankittavaksi verotuksellisista syistä eikä vastaavan kokoluokan autoja ollut sähköisenä. Lisäetua toi aikanaan diesel-hybridi-yhdeistelmä, kun kerran kuukaudessa tuli raapastua 1000km viikonlopun aikana ja loput kuukaudesta nurkka-ajoa sähköllä. Nyt ajoprofiilin muututtua soccermom -tyyppiseksi ja markkinoilla on mieluisia vaihtoehtoja hybrideille sähköisessä segmentissä samassa kokoluokassa (esim kia EV9), joten sähköön hyppääminen on enemmän kuin todennäköistä.

Tää on totta joo että tuolla kalliimmassa ja enemmän päästävässä segmentissä plugarille voi saada niin paljon pienemmät päästöarvot että se kattaa tekniikan hintaerot ja enemmänkin jolloin saman auton saa plugarin halvemmalla kuin perus bensa/diesel/hybridi -mallin.

Unohtui tämä erikoisuus kun itse en ole millään muotoa kohderyhmää tämän hintaluokan härveleille ja katson asiaa lähinnä sieltä perus perheautojen suunnalta.
 
No pitää ajaakin silloin tällöin pidempi pätkä pelkällä polttiksella että saa moottorin kunnolla kuumaksi
BMW/Mini-huolto suosittaa kerta viikkoon 30-60min moottoritiellä sport-ajotilalla. Omalla kohdalla ruo ei riittänyt vaan kermakahvia alkoi muodostumaan öljystä.
Höpöhöpö. Ei noissa ole ollut moottorivikoja. Urbaania legendaa.

Turha lähteä, sillä mitään dataa ei ole olemassa.

Akun lisäksi hybrideissä on tietenkin myös koko perinteinen polttomoottoriauton tekniikka.

Petri Blomqvistin Minin vei korjaamolle äkillinen mäntärikko. Sama moottori on käytössä myös BMW:n malleissa.

Kun BMW-osaajana tunnettu BC Motors -huoltoliike irrotti Blomqvistin Minin moottorin, myös turboahtimesta paljastui öljyvuoto.

Tehdaskunnostettua vaihtomoottoria Blomqvistille tarjonnut yritys taas tiesi kertoa, että BMW-moottoreiden vauriot ovat olleet hybridiautoissa melko yleisiä.

Blomqvist tuskin on ainoa mäntärikon kokenut. Pelkästään varaosat maksoivat 5 400 euroa.”


Schmiedmann vikadiagnostikon youtube-kanavalla ollut X5 phev, josta 100tkm ajettussa oli männissä klappia ja öljyä kului-> moottoriremontti.

Kyllä noita vaan on, vähemmin niitä esiin tuodaan, vaikka syytä olisi niin phev:ejä ajettaisiin eri tavoin, jotta pysyisivät ehjinä.
Jotenkin tuntuis että se peruste plugarin hankintaan ihmisillä olis nimenomaan se, että sillä voi ajella niitä perus työmatka- ja asiointiajoja edullisesti (ja päästöttömästi, jos sillä on jollekin jotain merkitystä rahan sijasta) sähköllä bensan sijasta. Mitään muuta järkiperustetta en oikein keksi plugarin hankintaan.

Etenkin yhden auton taloudessa voi jännittää siirtyä täyssähköön (jos sitten kuitenkin tarvitsee päästä "kusematta Lappiin"), eikä niitä haluttuja korimallejakaan välttämättä aina saa täyssähkönä (esim. farkkuja edelleen aika niukasti tarjolla) mutta hybridinä ja plugarina saa.

Jos haluaa taas pienemmällä bensankulutuksella olevan auton niin siihen tosiaan järkevin on varmaan ei-ladattava hybridi joka on yleensä myös paljon halvempi kuin vastaava plugari. Miksi maksaa tuhansia euroja ekstraa plugarista isolla akulla jos ei meinaa larpata sähköautoilua sen kanssa?
Itse ajattelin, että 10tkm/a ajomäärällä ja 10km/suunta ajoon ole järkeä dieseliä ostaa, se kun oli phev rinnalla ainoa vaihtoehto niin tuli taloon phev.

Olisi pitänyt valita se diesel…
 
Miksei bensa ollut vaihtoehto?
No niinpä, eihän noilla kilsoilla kannata dieseliä edes vilkaista.

Olisko se, että kiitos suomen autoverotuksen, se pelkkä bensa olisi ollut toistakymmentä tonnia kalliimpi. Noissa plugarivolvoissahan tuo näkyy varmaan selvimmin. XC60 plugari yksi suomen myydyimmistä autoista, muita voimalinjavaihtoehtoja myydään murto-osa plugarista kun hintaero on niin iso.
 
Miksei bensa ollut vaihtoehto?
Mini Countrymania ei ollut saatavilla bensana kuin Saksantuonteina ja itsen piti katsoa Suomi-auto, koska astmaattisena pitää varmistaa edeltävältä omistajalta, ettei autossa ole eläimiä kuljetettu, tupakoitu tai hajustekuusia käytetty.
 
Viimeksi muokattu:
Corolla vissiin uusiutuu tänä vuonna, kun 2019 jo tullut markkinoille. Jospa nuo facelift autot 2023-2024 hieman kohtuullistuisivat hinnoiltaan. Hirveä keksintöhän se on ajaa, kuin moposkootterilla vinguttaisi, melutason puolesta ikkunat raollaan, mutta jotenkin tuntuu tuo hybridi ainoalta, johon uskaltaisi omalla kukkarolla sotkeutua. 10 vuoden approved turvakin houkuttelisi.

On muuten uskomatonta, miten käytännössä kaikista nyt myynnissä olevista on jo huollot sipattu yli. Huoltoväli 15 000km tai 1 vuosi, kumpi ENSIN tulee täyteen. Miksi ihmiset eivät huollata autojaan ajallaan? Miksi edes liikkeet eivät huollata esittelyautojaan / automyyjien ajoautoja valmistajan ohjeiden mukaisesti? Oi miksi?
 
Mini Countryman 2018 7,6kWh akulla reissu tku-roi-haaparanta-tku n. 2000km kertaakaan lataamatta.

Nopeus 80% 80km/h, 10% 100km/h ja 10% 50km/h. Ei paljon ole ajotiloilla väliä kun matkaa ajaa, enemmän näyttäisi vaikuttavan ulkoilman lämpötila.

Pieni pomppu tulee GREEN-ajotilasta SPORT-ajotilaan kun samalla latasi ajon aikana akun 3%->50%.

Aavistuksen mietityttää turbon kesto kun GREEN-ajotilalla vetää tuolla nopeudella mäkiä ylös ja sitten mäen laella polttis sammuu ja rullaa sammuksissa mäen alas. Jäähdytysneste kyllä kiertää turbolla, mutta öljy ei.

Sport ajotila oli vakain ajaa kun takaveto oli aktiivisesti mukana. Green ja Mid teki sen, että jäisissä mäissä etupää tempoi ensin puolelta toiselle ja sitten vasta takaveto tuli hetkeksi apuun, mutta sekin loppui lyhyeen kun akku ei antanut virtaa. Ei tuo nelivedon toteutus ihan fiksuin ole liukkaisiin olosuhteisiin, tuossa siis polttis edessä ja sähkö takana, eikä mekaanista kytköstä näiden välillä.

Muutoin kiva ajaa kun on sporttipenkit ja lämmintä piisasi. Niin ja LED-ajovalot aivan mielettömän hyvät edellisen auton halogeeneihin verrattuna.
Lapin reissu kulutus.png
 
Mini Countryman 2018 7,6kWh akulla reissu tku-roi-haaparanta-tku n. 2000km kertaakaan lataamatta.

Nopeus 80% 80km/h, 10% 100km/h ja 10% 50km/h. Ei paljon ole ajotiloilla väliä kun matkaa ajaa, enemmän näyttäisi vaikuttavan ulkoilman lämpötila.

Pieni pomppu tulee GREEN-ajotilasta SPORT-ajotilaan kun samalla latasi ajon aikana akun 3%->50%.

Aavistuksen mietityttää turbon kesto kun GREEN-ajotilalla vetää tuolla nopeudella mäkiä ylös ja sitten mäen laella polttis sammuu ja rullaa sammuksissa mäen alas. Jäähdytysneste kyllä kiertää turbolla, mutta öljy ei.

Sport ajotila oli vakain ajaa kun takaveto oli aktiivisesti mukana. Green ja Mid teki sen, että jäisissä mäissä etupää tempoi ensin puolelta toiselle ja sitten vasta takaveto tuli hetkeksi apuun, mutta sekin loppui lyhyeen kun akku ei antanut virtaa. Ei tuo nelivedon toteutus ihan fiksuin ole liukkaisiin olosuhteisiin, tuossa siis polttis edessä ja sähkö takana, eikä mekaanista kytköstä näiden välillä.

Muutoin kiva ajaa kun on sporttipenkit ja lämmintä piisasi. Niin ja LED-ajovalot aivan mielettömän hyvät edellisen auton halogeeneihin verrattuna.
Lapin reissu kulutus.png
onpas korkea kulutus, vie enemmän kuin mun tonniluokan pakettiauto (renu trafic 1.6)
 
Corolla vissiin uusiutuu tänä vuonna, kun 2019 jo tullut markkinoille. Jospa nuo facelift autot 2023-2024 hieman kohtuullistuisivat hinnoiltaan. Hirveä keksintöhän se on ajaa, kuin moposkootterilla vinguttaisi, melutason puolesta ikkunat raollaan, mutta jotenkin tuntuu tuo hybridi ainoalta, johon uskaltaisi omalla kukkarolla sotkeutua. 10 vuoden approved turvakin houkuttelisi.

On muuten uskomatonta, miten käytännössä kaikista nyt myynnissä olevista on jo huollot sipattu yli. Huoltoväli 15 000km tai 1 vuosi, kumpi ENSIN tulee täyteen. Miksi ihmiset eivät huollata autojaan ajallaan? Miksi edes liikkeet eivät huollata esittelyautojaan / automyyjien ajoautoja valmistajan ohjeiden mukaisesti? Oi miksi?

Toivottavasti myös 2020 malli kun vieläkin hintapyynnit 15 tonnia 200tkm ajetuista
 
Tiedän mutta miksi juuri niitä, koska itselataaviahan ladataan ja puretaan jatkuvasti ja huomattavasti enemmän kuin plugin-hybridejä. Kun noissa väitteissä nimenomaan sanotaan että ongelmat johtuvat siitä että akkua ladataan niin paljon. Oisko ongelmat kuitenkin muualla kuin akuissa, eli muussa toteutuksessa?
Töpselihybrideissä käytetään herkästi koko akun kapasiteetti pois lukien ne 10-15% puskurit. Itselataavan SOC pysyy taasen aina 50-80% välillä eli akusta käytetään sitä turvallisinta kolmannesta. Tuossa Ioniqin SOC maantieajossa. Normaalisti pysytään 50-67,5 SOC, mutta kylmästarteissa ladataan jopa 77,5%, niin moottori saadaan nopeammin lämpimäksi.

Screenshot_20250104_115433.png


Aasialaisen itselataavan vaihtoakun kustannus on tietääkseni pari touhutonnia eikä sen vaihto ole romutustuomio edes 10+ vuotiaalle käyttikselle. Reilun kymppitonnin töpselihybridiin taasen mahdollinen kymppitonnin kertakustannuksen on jo jonkinmoinen riski.
Ei-plugattava hybridi vetää aika olemattomalla min-max sahauksella, eikä siinä paljon menoa haittaa vaikka olisi SoH jo sitä tasoa, ettei enää vastaavalla prosentilla plugari ajaisi maitokauppaan asti. Koko akun ja hybridisysteemin pääasiallinen tarkoitus on polttomoottorin hyötysuhteen optimointi, ei sähköllä ajo.
Mutu: Voipi olla, että samoista syistä on tuota kemiaa hienosäädetty kestämään ikää maksimi kWh jääden melko vähäpätöiseksi. Taitaa suhteessa energiaansa olla aika möhkäle ainakin tuo tojojen hybridiakku.
Ainakin korealaiset hybridit nakuttaa normiajossa käytännössä jatkuvasti reilulla 50% väännöllä. Tuo polttiksen optimointi ei häiriinny vaikka se akun keskikolmannes kapenisi ajansaatossa kymmeniä prosentteja. Kerralla ajettava täyssähkömatka lyhenee sen pari sataa metriä, mutta sitä ei auton käyttäjä käytännössä huomaa.

Screenshot_20250104_131010.png
 
Viimeksi muokattu:
On muuten uskomatonta, miten käytännössä kaikista nyt myynnissä olevista on jo huollot sipattu yli. Huoltoväli 15 000km tai 1 vuosi, kumpi ENSIN tulee täyteen. Miksi ihmiset eivät huollata autojaan ajallaan? Miksi edes liikkeet eivät huollata esittelyautojaan / automyyjien ajoautoja valmistajan ohjeiden mukaisesti? Oi miksi?

Kun joka huollon vetää tojotan salliman 10% pitkäksi, niin 150000 km kohdalla on jo säästänyt yhden huollon hinnan.
 
Hankin ensimmäisen mHEV auton (Ford Puma) ja olen hieman ihmetellyt tuota hybridiominaisuuden käyttöä. Eli jarrutuksissa pariston valo syttyy eli lataa hybridiakkua, mutta kiihdytyksissä harvoin palaa se sininen "rengas" merkki eli että käyttää hybridiakun varausta. Muutaman kerran ylämäessä tai kiihdytyksessä se on vilahtanut. Ajan yleensä Normal-ajotilassa, mutta tänään kokeilin Sport-ajotilaa ja siinä kyllä kiihdytyksessä syttyi heti sininen rengas mittaritauluun ja auto kiihtyi kivasti.

Pitäiskö tuon hybridinakun olla käytössä useammin normaaliajossakin, vai painanko kaasua niin hellästi ettei auto koe sitä tarpeelliseksi? :) Tai kenties pakkassäät vaikuttaa?
 
Ainakin korealaiset hybridit nakuttaa normiajossa käytännössä jatkuvasti reilulla 50% väännöllä. Tuo polttiksen optimointi ei häiriinny vaikka se akun keskikolmannes kapenisi ajansaatossa kymmeniä prosentteja. Kerralla ajettava täyssähkömatka lyhenee sen pari sataa metriä, mutta sitä ei auton käyttäjä käytännössä huomaa.

Screenshot_20250104_131010.png
Eihän se pluggarissakaan ole mikään ongelma, vaikka kapasiteetti laskisi kymmeniä prosentteja. Niin kauan kuin se akku toimii niin ainoa ero on vähän korkeampi polttoaineen kulutus pidemmillä matkoilla.
 
Hankin ensimmäisen mHEV auton (Ford Puma) ja olen hieman ihmetellyt tuota hybridiominaisuuden käyttöä. Eli jarrutuksissa pariston valo syttyy eli lataa hybridiakkua, mutta kiihdytyksissä harvoin palaa se sininen "rengas" merkki eli että käyttää hybridiakun varausta. Muutaman kerran ylämäessä tai kiihdytyksessä se on vilahtanut. Ajan yleensä Normal-ajotilassa, mutta tänään kokeilin Sport-ajotilaa ja siinä kyllä kiihdytyksessä syttyi heti sininen rengas mittaritauluun ja auto kiihtyi kivasti.

Pitäiskö tuon hybridinakun olla käytössä useammin normaaliajossakin, vai painanko kaasua niin hellästi ettei auto koe sitä tarpeelliseksi? :) Tai kenties pakkassäät vaikuttaa?
Katso auton ohjekirjasta apua eri ajomoodeihin ja niiden vaikutukseen polttomoottorin tai ajoakun käyttöön.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 732
Viestejä
4 575 803
Jäsenet
75 243
Uusin jäsen
vaisap99

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom